Научная статья на тему 'SREACTION OF MARKETING STEPS TO PANDEMIC'

SREACTION OF MARKETING STEPS TO PANDEMIC Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
79
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Амберд
Область наук
Ключевые слова
marketing / pandemic crisis / trend forecasting / digitization / brand / маркетинг / пандемический кризис / прогнозирование тенденций / оцифровка / бренд

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Sasun Sahakyan

Marketing, as a link between business and buyers, will play a key role in the establishment of economies after the pandemic crisis. Managers of brands understand that marketing reactions should be measured by an increasing volatility. The pandemic is still going on, and taking into consideration the uncertainty about the future, the activities of the companies after the post-crisis effects are still continuing, which will lead to the development of their own goals and strategies. Taking into account the complex state of affairs, the development and realization of situational actions, care of consumers and the desire to help them should be of utmost importance for marketers. All these actions will surely boost brand loyalty. The paper discusses marketing companies, well-known brands, and also the strategic directions to solve the problems facing them in the future.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РЕАКЦИЯ МАРКЕТИНГОВЫХ ХОДОВ НА ПАНДЕМИЮ

Маркетинг как связующее звено между бизнесом и покупателями будет играть ключевую роль в восстановлении экономики после пандемического кризиса. Руководители брендов понимают, что маркетинговые реакции должны быть соизмеримы с растущей нестабильной ситуацией. Пандемия все еще продолжается, и учитывая неопределенность будущего, организации продолжают действия по преодолению последствий кризиса, а также для оперативного реагирования на ситуацию вынуждают брендов пересматривать свои маркетинговые стратегические цели и приоритеты. В текущей сложной ситуации для маркетологов по-прежнему первостепенное значение имеет разработка и реализация оперативных шагов, в том числе необходимость проявления заботы о потребителях и желание помочь, что будет стимулировать уровень доверия к бренду. В статье обсуждаются уже осуществленные маркетинговые мероприятия брендов, а также затрагиваются предпочтительные стратегические направления противостояния ожидаемым в будущем вызовам.

Текст научной работы на тему «SREACTION OF MARKETING STEPS TO PANDEMIC»

<U^U4UrU4h <bSU4-hUC

£U3LbPh UP9Uq-UL£G <UJU4UPU4hL

DOI: 10.52174/2579-2989_2021_1_11

<^^шршпЬр. ^ppbpfrbq, hшJшLlшpшL|ШJ|b 6qbшàшt, LÎfrsnLliïibpft ^шь^шфьшш^, pLшJbшgmt,

шщpшbfшb^2

Uiuppbp/bqß, npu/bu p/qbbu/ h hшбш|npц.bbp| LÍfrph L|шu|nq oqшL|, L|шphnpшqmJb q.bp t |vшqшlnL lpbsbunLpJшb фpшL|шbqbtJшb qnpößb^gmtJ' hш-tJшLlшpшL|ШJ|b 6qbшàшфg hbyin: Uu|pшbpшb|2bbp (ppbbtybbp) ipbopftbnqbbpß q|sшL|gnLtJ bb, np, úшp-fbp/bq/ шпш0п[[, цшфшш^шЬ qnpönqmpjmbbbpß u/byip t hшtшpàbf /bbb qшpqшgnq шbL|ШJnLb /pш-l}pmpJшbß:

СшtJшLlшpшL|ШJ|b |pшL|шbnLpJnLbß q.bn 2шpm-ьшцш.^ t, h, шu|шqшJ| фpшpbpJШ[ шbnpn2mpJmbß hш2ф шпьь[п[, LшqtшLbpumpJmbbbpß 2шpmbш-Lmt bb |pшL|шbшgbbl 6qbшàшф hbshшbfbbpß hшqpшhшpb[mb rnqq[wá qnpánqmpjmbbbp, /b^u/bu bшh |pшфбшL||b oubpшslL ^bpu/nt^ шpàшqшb-fb[m hшtшp' L[bpшbшJmt /pbbg tJшppbp|bqшJ|b nшqtшLшpшLшb bu|шsшL|bbpb ni qbpшLшJmpJmb-bbpß: S/pnq hшtßbq.hшbmp tyd^p/b |pшфбшL|nLtJ 2mLшJшqbsbbpß (6шppbpn[nqbbpß) L|шphnpmt bb oubpшslL mjibpl ^ш^пиЛ/ ni L|шsшpmtß, ШJ^ p^rnt' 2b2SШ^pblnL uu|шnnqbbp| bfayi^tp hn-qшsшpmpJшb gmgшpbptшb ni bpшbg oqbb[m цшу1-pшusшL|шtnLpJшb шbhpшdb2SmR^mbß, /b^ß Црш-bI шupшbfшb|2l hшbц.bu| фsшhnLpJшb tJшL|шp-г}шф pшpâpшgmtß:

¿ínty^ónLtJ r].|sшp|Lbl bb шu|pшbpшb|2bbp|' шpq.bb /uL¡ |pшL|шbшgpшó tJшppbp|bqшJ|b qnpón-qnipjnibbbpß, шbq.pшq.шpâ t L|шsшpфl шu|шqш-jmt uu|шuLLnq tJшpsшhpшфpbbp|b rl|tJшL|ШJblnL bш|ßbspb|p nшqtJшLlшpшL|шb nLqqmpjmbbbp/b:

COVID-19-^ бцЬш^ш^ шЬЬш^ш^Ьщ t: ^рш

ишитЬ UU<U43UL

^фитршЬт

2019 p. qbpшqшbgmpJшJp ш-№psb[rnl С^SС pшL|Ш[Шllp|ш-

Sß («СшLшâqbшàшtшJ|b Lшпш-Lwpnt.»), 2021 p.-/b ßb^.mbLb[ h qbpшqшbgmpJшJp шlшpsb[ t C^ISC tIшq|uspшsnLpшb' «9-np-дш^ш^ llшp¿шpшpmpJmbи t¡шu-bшq|smPJшtp: пшп1.&1шпп1.р1ш-bß qmqшhbn, ¿ш^ш[ь[ t qnpàm-bbmpjmb «Udpbp^.» hbsшqnsш-!ШЬ LbbspnbmJ' npubu hbsш-цпфш^ШЬ litpl ШЬЦШ0:

pjnLhQ Qhmmhhfhbph U mnopjm 4|mhfh 4pm, hmrn^m^bu' u^qphm^mh dmJmhm-^mhmm4m&ni.J, hmhqbgpb bh hmJQhT-hm-hni.p 4m^h, smqbm^^ U ^mnhm2^nph ^np qqmgn^nLpjnLhhbph: <mJm4mpm^Q JmpT^mhg ^2 mpphmgpb t mjh qqmgnL-jq, np m2^mphQ, npmb^ hpmhf m^prnJ thh hmJm^mpm^Q, mj[Uu qnjnLpjnLh ^rnhh, m hm Jm2^mphmjhh bpUnijphbph U hpmT-mpdnLpjnLhhbph qmpqmgJmh mp-TjnLhfnLJ ^bmf t u^ub[ hmpJmp4b U mpm-qnpbh mpdmqmhfb «hnp hnpJmLh» ^mp-qm4h^m^hh:

■£mhh T-bn hmJm^mpm^Q 2mpnLhm^ni.J t mmpm&4b[, Qh^bpnLpjnLhhbpQ ^npdrnJ bh hmu^mhmL, pb hh mqT.bgnLpjni.h T-m ^rnhbhm hpbhg qnp&mpmpnLpjmh m^m-qmjh 4pm, U hh^bu ^bmf t mpdmqmh-fb[: Cni^mjmqbmhbph, hpbhg hbpphh, pm^4nLJ bh pninpn^h^ hnp hpm^h^m-h^^^biu ^bmf t ^nub[ hm6m^npT-bbph hbm, Jmpfbphhqh nip m^^mpjm^Q ^bmf t ^h^m^um^npb[, hh^bu ^bmf t hmpJmpbghbL ^mqJm^bp^rn.pjmh qnp&ni.-hbnLpjnLhQ hm6m^npT^bph 4mpfmq6m-jhh ^n^n^rn.pjmhQ, hh^bu ^mpb[h t Qh-pmgh^ Jmpmmhpm4bphbph mpmqnpbh oqrnmqnp6b[ mnm4bLnLpjni.hhbph m hhm-pw4npnLpjnLhhbph pwgwhwjmJwh hmJmp, U mju m^hhg pmgh, hh^bu t hhmpm4np gnyg rnm[ hm6m^npT-hbphh, np phqhbuQ hhJm w^bih, fmh bppUhgb, hpbhg ^n^fhh t: Upmhf mjh hmpgbph bh, npnhg ^m-mmu^mhhbpQ hpmhf ^npSmJ bh qrn^b[: U^mqmjh ^bpmpbpjm[ ^m mhnpn-nL-pjnLh: Ujhni.m^hmjhh4, ^hf, hm4mhm-pmp, npn2h^ hpmTmp^mpjmh dmJmhm-^mhmm4.m6mJ bhf, npQ bp^mpmrnU mq-Tbgmpjmh t mhbhm[m u^mnnqhbph 4mp-fmq&h 4pm: Um h2mhm^ni.J t, np 2m^m-jmqbmhbpQ, ^mpUnp T-bp nihbh ^mmm-pb[m umb^64m6 hpm4h^m^ni.J Qh^bpni.-pjnLhhbph mpSmqmhfh 5Um4npJmh qnp-6mJ: 4bp2hhhbpu 6qhmdmJQ hm^pmhm-pb[m hmJmp ^bmf t qnp&bh mpmqnpbh U ^pmqJmmh^ ^bp^n4:

hpm^mhrnJ, mjh m2^mphQ, np ^hf qh-

mbhhf, U mjh 4|mhfQ, np m^prnJ thhf ^h^U hmJm4mpm^Q, mj[Uu U ^h t[ Lh-hb-m: U^rnnL^ibph (ppbhT-hbph) pmqJm-ph4 ^mh^mmbun^hbp, hmrn^m^bu' 4bp-2hh dmJmhm^hbpmJ, mhTpmT-mpd bh ^mmmpmJ «hnp hnpJmLhh» m hbp^mjmg-hmJ mjh u^mum^bpQ, npnhf phnpn2 bh LhhbLnL hbmhmJm4mpm^mjhh dmJmhm-^mhmm4m6hh: ^bq 6mhnp «hm^^hh hnpJmLhh» 4bpwTwnhwLnL ^n^mpbh1 ^n^-4bLm bh ^p ^jmhfQ U JrnmSn^mpjmhQ: ^bpJmhmgh hwjmhh Jmuhmqbm U"mphmu <np^uh mju mnh^mpjmJp h2^J t- «Cmm hhmpm4np t, np 4hpmuQ ^n^bg ^p 4|wh-fQ ^ m^^mpjmJp, np m^^mpjmJp ^hf, m^h Tb^fmJ, mqmJ thhf mjh ^n^bL»': Ljm 3npfh ^mh^mmbuJmh hmjmhh qnpSm^mL^pj^hhbph ^^h' «tTbL^^ps hh-^h» hh^mThp Lh tTbp^^psQ, np hm Jmp-4ni.J t m2^mphh w^hwwqT-bgh^ ^mh-^mmbun^hbphg ^^Q, Tbn hmJm4mpm^h u^qphm^mh ^mLmJ hmJnq4m6 ^bp^n4 ^hT-mJ tp, np ^npnhm4hp^uh hmJm4m-pm^Q hnp Tmrnmp^ t2 t mnmgmp^mJ, U hh^n4hh hmU Jmp^^rnhg mp-

dbhmJm^mpqQ: Lm h^ummJ tp, np u^mu-4mJ t u^mnJmh ^mpmhmhh, npQ JmpT-

^mhg ^urnh^h m4bLh ^m^uu hpbp

dbnf pbpbL U m4bLh fhi 6mJ^npT-bL: Up-dbhmJm^mpqmjhh ^n^n^mpjmh mu4m-6q bhpmTp^J t hmq4mTb^ humbL hhf-hmphn, hhmpm4npmpjmh Tb^f^J' m2-^mmbL shhg, q4mp6mhmL hh^m^mhmJ Jmbph^bph hbm, LhhbL m4bLh ^2mThp ^ qqni.2w4np: ^mLmhmJ t hmU hnpmSUm-pjmh h^mmJmJp ^mmJQ, fmhh np Jmp-Th^ u^umJ bh qhmm^gbL, pb npfmh mh-hJmum qmJmp bh Sm^umJ mjh^huh hm-qmumhbph hmJmp, npnhf mjdJ, mmhQ humm6, ^bh ^mpn^mhmJ oqrnmqnpSbL, m

pmqJmph4 hpbp mh^hmmh bh p4mJ: Ujl

^bp^ mum6, m^h ^ hnp op ^hf hmp-gm^mhh rnm^ bhf ThmJ pnLnp mjh hm-Jm^mpqbpQ, npnhg 6mhnp thhf hm^^h-hrnJ2:

<np^uh, hp hbpphh, hm4mummJ t, np qLnpmL hmJm^mpqQ 2wpd4nLJ t Tb^h

' Simone Preuss, The world after corona according to trend forecasters, https://fashionunited.uk/news/fashion/the-world-after-co-

rona-according-to-trend-forecasters/2020032448129

2 Dezeen Magazine, Marcus Fairs, "I just knew what was going to happen" says Li Edelkoort, the forecaster whose coronavirus predictions went viral, https://www.dezeen.com/2020/06/03/lidewij-edelkoort-trend-forecaster-interview/

9-|nMw[hqwghw, wjuhhfh' mbrçh t nLhbhnLJ hwJw2^wphwjhhh mb^wj^wgmJ: Ujuqh-un4' mbrçw^wh wpmwrç.pnrçhbp^ hwJwp umb^ô^mJ bh ^ô hhwpw4.npni.pjni.hhbp: hpw^whmJ, uw hbhg wjh ^mni.^ t, np wjuop u^umJ t qbpw^wjb[ mhmbumpjm-hni.J: Uw mb^h t nLhbhnLJ, fwhh np ^wh npn2w^h ^d^wpmpjmhhbp' ^wq^wô uwh-Jwhhbph, hbpJmônL^bph, wprnw^pw^wh qnpôphpwghbph ^wqJw^bpqJwh hbm: Uwpnh^ ^npÓmJ bh hwJw2^wphwjhh |w-^wqmjh ^npàh hpwqnpôb[ mb^wj^h Jw-^wp^w^mJ' mhbhw[n4 wpnbh q|npw[ oph-hw^hbp pb wqpwhfhbph ^.wównph, pb ôwnwjnLpjmhhbph JwmmgJwh 4bpwpbp-JwL:

^bmf t h^wrnb[, np qwpqwgJwh hwJwp ^w^wqwhg ^wpUnp t nwqJw^wpw-^wh hqwmw^hbph hwJwqwmwu^whnL-pjmhh wpmwf^h ^gw^wjph ^n^n^m-pjmhhbphh, U npfwh wpwqnpbh bh ^w-mwp^nLJ wjrç. hwpJwpbgnL^bpp, wjhpwh ^wqJw^bpqnLpjmhp ^nppwghmJ t ^ngb--fimpjmhh wpmwf^h 2n^bph h^wmJwJp: Uwuhw^npwqbu' UUL-mJ hwpgnL^bph wp^jmhfmJ ^wpq^b[ t, np ^nhmbhm Jwp-fbphhqh nwqJw^wpmpjmh hpw^whwg-hnrçhbph 70%-p hwJw^wpw^h qwmów-nn4 ^wrnwpb[ t hh^bu ^ô, wjhqbu t[ ^w^w^np Ó2qprnnL^bp hp nwqJw^wpnL-pjmhmJ: fàbU ^nhmbhm 2nL^wjwqbmhb-pp pw^w^wh w^bLwgphh pn^wh^w^nL-pjwh umbrçôJwh ôw4.w[p, uw^wjh hwU qhmw^gbghh, np hw^whwJw^wpw^wjhh qwjJwhhbpmJ J2w^4.wô nwqJw4.wpm-pjmhhbpp ^bpwhwjJwh ^wphf nihbh, hh^p h2whw^mJ t u^wnn^hbph ^n^n^^T ^w-phfhbph ówhw^mJ U npwhf wpmwgn|nT pn4.wh^w^wjhh nwqJw4.wpmpjmhhbph J2w^mJ: Upw [w^wqmjh ophhw^hbphg t Experian's CreditChat-h 2wpfp, npp urnb^ô-4bL t H-bnUu 2012 p.-hh' npqbu ^hhwhuhb-ph hbm 2wpwpwpbpp, hu^ wp-

rç.bh hwJw4.wpw^h mwpwôm^g hbmn ^n-^wnhw[n4 u^wnn^hbphh whàhw-^wh ^hhwhuhbph 4.bpwpbpjw[ wpdbpw-

4np ^nphmpnhbp U wgw^gnLpjmh mpw-Jw^pnT oqmw^wp mb^b^wm^w^wh wrç-

3

pjmp :

<wm^wh2w^wh t, np hwJw^wpw^h phpwggmJ, hh^^bu w^h^w|mJ thh 2nL^w-jwqbmhbpp, unghw|w^wh ^nhwjh pn^wh-rçw^nLpjwh umb^ôm^ w^biwgw^ 66%-n4, nphh hwgnpn.bg pLnqhbph pn^wh^w^m-pjwh 57%-n4 U mbuwhjmpbph wpmwrç.-pmpjwh 50%-n4 wóp: UhwdwJwhw^, w-^wh^w^wh Jwpfbphhqh U qn^wqnh 4pw ^wrnwp^nT ôw^ubph h^wqJwhp qmqph-pwg, w^bLwgwh p^wjhh Jwpfbphhqh ôw^ubpp: ^bU 2m^wjwqbmhbph 1/3-p ^bpw^n^bg ^wJ ^wh^whbg pn^wh^w-^mpjwh pwhw^wjhh urnb^ô^Jp hmjh Jw-^wpnw^h 4pw, 2/3-h w^bLwgpbg npwhg pnT.wp^Jwh ôw4.w[p: Uw mhbp bp^m ^wm6wn. hw^' ^nhmbhm Jwpfbphhqh 2wpmhw^w^wh w6p' np^bu hhwpw^np hwów^npnhbph hbpqpw^Jwh q[^w^np qbpw^wjmpjmh U bp^pnpn' wpówqwhfp hwJw4.wpw^hh, bpp npn2 2m^wjwqbm-hbp npn2bghh ^p^hw^wrn^b[ ^nhrnbhrnp' hpbhg wngwhg wqnbgmpjmhp pwpb|w-4b[m hwJwp4:

hhfhhh w^hhwjm t, np hwJw4.wpw^h wJpn^gn^hh 4.bpw^n^bg wJpnT.2 Jwpn-^mpjwh ^bhuw^bp^p: PwqJwph4 4h^w-

^wqpw^wh hbmwqnmmpjmhhbp gmjg bh rnw[hu, np nw hwhqbgpb[ t hwôw^nprç.-hbph ^wpfwqôwjhh ^n^n^mpjwh, hh^h wh^gw^wh m whfw^rnb[h ^wq mhh Jwp-fbphhqwjhh qnpôn^^pj^hhbph ^ nwq-Jw^wpw^wh q[whw^npJwh hbm: HLumh 2m^wjwqbmhbph wngU ôwnwgb[ t 2ws ^wpUnp ^ Jwpmwhpw4.bp. ^wh^wmb-ub[, pb hh^qbu ^^n^n^^h uqwnn^hbph 4wpfwqhôp' ^wphfhbpp, uqwum^bpp, gwh^mpjmhhbpp, U hh^qbu nw ^whrçpw-nwnhw qhJwh npn2^^bph 4pw: Uju wnm-Jn4, wh^w^ tw^wh t nL2wnhp [ub[ hw-6w^npnhbphh' wjn^hun^. ^npÓb[n4 ^wh-^wmbub[ wqpwhfwhh2h h^wmJwJp wn-^w ^urnwhmpjwh mwmwhm^bpp: Mwh-^wqqw[n^, np wqpwhfwhh2hbpp ^urnw-

3 https://www.marketingprofs.com/charts/2020/43637/b2b-content-marketing-report-benchmarks-budgets-trends-and-covid-19-response

4 Marketing in a Recession: Continuing to Invest in Your Brand, https://www.impactmybiz.com/blog/blog-marketing-reces-sion-brand-investment/

hrnpjwh hbm ^w^wô ^hrçhnhbn nihbh ^wd ^wnnrç. bh rnhbhwL, rçnwhf t L^ôbL hw6w^nnn.w^bhmnnh qnnônrçnL-pjnLhhbnn^ ^bnw^wjbLn^ hw6w^nnrç.hb-nhh rnn^wô ^nurnm^bnQ (rçnwhf ^bmf t Lhhbh hnwmbuw^wh U hnw^nnôbLh), ^wmnwum LhhbLn^ hnwhg dwmmgbLm u^wuwn^dwh Lw^wqnLjh ôwnwjnlpjnLh-hbn (costumer service) U whhnwdb2mwpwn whghbLn^ wngwhg ^w2m5:

Mwmwn^wô hbmwqnmnlpjnlhhbnh wn-rçjnLhfnLd ^wnq^bghh hw6w^nnrç.hbnh' wnw^b hw6w^ h^wm^n^ ^wnfwqôwjhh ^n^n^mpjm^^bnQ6, nnnhghg wnwghhQ qqni^w^nnnLpjnLhh t, wjl ^bn^ wuwô, ^h-dwgwôh hwhrçb^ ^w^Q: ^wnw^h sw-nwôdwh hbmUwhfn^ hw6w^nnn-h qqm-2w4nnni.pjni.hQ ^n^hw^wm^b t: Uw, hnw^whmd, Lmn2 dwnmwhnw^bn t hnn w^nw^fw^h2^bnh hwdwn, fwhh nn u^w-

nnrçhbnQ, pw^^bLn^ ^whg wnwmnLpjw-hQ, hh^w^whrnd, bL^bLn^ qqni^w^nnnL-

pjrnhhg, hw^QhmnnLpjni.hQ mwLhu bh h-nbhg wnn-bh ôwhnp w^nw^fw^h2^bnh^: Lnn w^nw^fw^h2^bnh h^wmdwdp w^b-Lh ^ô ^umwhnLpjnLh Ôbnf t pbn^md hwU qn^wq^h ^2ngn^: Uw^wjh, wju onbnhh pwqdwph^ u^wnnrçhbn (37%) ^numn^w-hbL bh ^gwh^whwjhh, nn qn^wq^Q umh-^bn hnbhg w^whn^ qqwL, wjh rç.b^fni.d, bnp djrnuhbnQ (31%) gwh^wgbL bh, nn qn-^wq^hbnQ umh^bh hnbhg 2wm w^h Lw^ qqwL7: ^d^wn dwdwhw^hbnmd u^wnn^-hbnQ ^bh gwh^whnid, nn w^nwhfwhh2-hbnh whQh^hwm qn^wqrç^bh, wjl niqnld bh, nn h^^-nn ^^Q hnwhg wgw^gh U wnwghnnnh 'bdwh fwjLn^ hhwnw^nn t w^nw^fw^h2h h^wmdwdp hwnqwhf m ^umwhnLpjnLh wnwgwghbL:

4wnfwqôwjh^ hwgnnT- ^n^n^mpjm-hQ ^bnwpbnmd t hwuwhbLhmpjwh ^nrçd-hw^wLrnpjwhQ (Availability bias): Ujh, hh^h dwuhh 2wm t ^nu^md, ^wjdwhw^whn-nbh hwdwn^ni-d t w^bih ^wnUnn U wnnh <wdw^wnw^h $bhn^hQ hbhg wju ^nrçd-hw^wLnLpjnLhh t hbn^wjwghnid: Lnyh ÔUn^, dwnfbphhqnid wju ^wnfwqh^Q, nn w^bLh t un^bL hbn^wjnid, hwgnrçmpjwdp

oqmwqnnô^md t u^wnnrçhbnh nL2wrç.nnL-

pjrnhQ qnw^bL^ hwdwn: U^nwhfwhh2h

2wm ^ô hbn^wjnLpjnLhQ ^rç^w ^w2mmd u^wnnrçhbnhh umh^nid t dmwôbL, nn ^bn-2h^u ^w^wqwhg hwhnwhwjm t, hnw^whnid wjrç.fwh tL wjrç^bu ^t: ^b^g wju h^wnw^nnmpjm^hg tL ^wnn^ b^ oqm^bL ^nn ^wd fh^ hwjm^h w^nw^-fw^h2^bnQ:

Unhbumw^wndmpjw^ ^^wmdwdp hwn-qw^fQ ^wnfwqôwjh^ djnw ^n^n^m-pjm^^ t, nnQ, nn^bu ^w^n^, ^nuUnn^^d t wj^^huh hnw^h^w^bnmd, bnp pw^-^md b^f nnUt w^ôw^np bnUmjph ^wd ^mw^qh: Uju^bu' bnp ^wnn^.

th^f m^^^^nbL Lmnbn n^ dwu-

hwqbmh ^bn^wjwgdwdp, hhdw hw^^wô b^f LubLnL ^wj^ pdh2^^bnh^: Lbn^wj md 2ni.^wjwqbmhbnQ ^mj^^bu hw6w^ b^ oqmwqnnômd dwuhwqbmhbnh h^m^bn hnb^g hw^nn^w^gmpjm^^bnmd, dwu^w-^nnw^bu' «qhm^w^w^^bnQ ^2md b^...» ^wd «qbndwhw^wh mb^^nLnqhw^bnQ...» U wjl pn^w^^w^mpjwdp: b^ bpb ^w^-^h^^d 2^^wjwqbm^bnh ^ dwuQ ^n^-mb^mQ ^bn^wjwg^md tn nn^bu dwu^w-qbm^bnh h^m^bn, hu^ djmu dwuQ ^numd tn ^wumbnh dwuh^, hhdw ^wumbnQ d^^bL bh bn^nnn^ ^Lw^: U^bLh 2wm whhnw-db2m bh hbhg dwuhwqbmhbnh h^md-hbnh m ^bn2hhhbnhu ^wnôhfhbnQ, fwhh nn dwn^h^ wju ^whhh ^wumbnh ^bnw-pbnjwL w^bLh ^n^^w^wL Qh^wLm^bn mhbh:

4wnfwqôwjhh ^nnnnn^ ^n^n^mpjm-hQ ^wmdmpjmhhbnh ^dh ^wnUnnm^ t: <h2bhf pb^mq wjh onbnQ, bnp Lnwm^w-^wh hb^b^^wô tn pdh2^hbnh uq^-

nwhfhbnh dwuhh ^wmdmpjmhhbnn^, pdh2^hbnh, nnnhf onbn 2wn^hw^ hh^wh-rç.whnghbnni.d thh— Hnn2w^h Lw^wmb-umpjmh wnwgwghbLni. hwdwn hmjhfwh whhnwdb2m bh pmd^wô dwn^^whg ^b-nwpbnjwL U hbhg ^bn2hhhbnhu 2^npbnhg hh^n^ цwmdmpJmhhbnQ, hw2^h wnhbLn^ wjh hwhqwdwhfQ, nn rçnwhf ^nw^wh 2mh^ bh hw^nn^md, hwhqumwghmd bh ^mfh m oqhmd w^bih Lw^ nnn2^^bn

COVID-19: The Creative Fightback, https://www.ipsos.com/en/covid-19-creative-fightback

|wjwghbL: U^pwhfwhh2hbph w^h, fwh bppLb, lw^ hhwpw^npnlpjnlh rnhbh ^.pw-|wh ^wrnJnlpjnlhhbph oqhnipjwJp hnlju m L^ju u^nbLnL Jwp^.|whg |jwhfnLJ: bpb |wh ^wurnbp m ^wrnJnLpjnLhhbp, wju sbuwh|jnlhhg, gwh|wLh t hw^w^ws-^mpjmhp swl ^wrnJnlpjnlhhbphh: ^ws-Jmpjmhhbph ^|hwpwhJwh hwpgrnJ, uw|wjh, ^bmf t Lhh^L ni^w^hp L qqnLJ2: Mwmwp^wö hwpgJwh wp^jmhfmJ u^w-nn^hbph 40%-p h2^L t, np hniJnpwjhh hw-^np^w^gmpjmhp u^wl Jnsbgni.J t w^-pwhfwhh2hbph ^n^^g8:

föbL 6qhwdw^ ^wjJwhhbpniJ u^w-nn^hbpp gwh|whni.J bh nihbhwL hwhqhus L ^.pw|wh spwJw^p^wömpjmh, wjhnL-w^hwjhh^. hpwhf ¿bh gwh|whni.J, np w^pwhfwhh2hbph whmb^h «|wsw|bh»: bpp w^pwhfwhh2hbpp ^d^wphh L, hws-|w^bu, n^pbpqw|wh hpw4.h^w|hbpni.J nL^wp|ni.J bh hniJnpwjhh JnmbgJwJp hw-^np^wqpmpjmhhbp, ^.swhqniJ bh hpbhg hu| hb^hhw^mpjmhp hw6w^np^.hbph w^fmJ:

b^ ^.wpfwqöwjhh hhhqbpnp^. ^n^n-^mpjmhp hw^whw^whmpjwh |2hnh t: Uwp^hl ^nfp hw^whw^whmpjmhhbpp qbpwqhwhwmbLnL un^npmpjmh mhbh. oph-hw| n^ nf ¿h qhh Lnsn, bpb ¿w^wqwhg-

^wö ÖLn^. ¿hbp|wjwg^h 2whbLnL hw^w-

hw|whmpjmhp, hh^^bu hwL n^ nf ¿h qhh pd2|w|wh w^whn^wqpmpjmh, bpb |n-ppush ^w^h w^bLh ^ö ¿hbp|wjwg4h, fwh hpw|whmJ t: Mnpnhw^hpnLuhg w^b-Lh ^ Jwp^hl bh JwhwhmJ, fwh Jjnw hh4.wh^mpjmhhbphg, uw|wjh hw-4whw|whmpjwh |2nh ^wmöwnn^ ^pw-hhg w^h 2ws bh ^.w^bhrnJ L fhhwp|mJ: Uju hpw4h^w|h h 4.bp2n w^wpm^bLm t, L ^bmf t hh2bL, np Jwpfbphhqh m ppbh^hhqp |wp6wdwJ|bm ^h^hphbp ¿bh L^ömJ, fwhh np ^pwhf w^h bp|w-pwdwJ|bs m^^mpjmhhbp bh: HLurnh hh-Jw, ¿w^wqwhg IpöwmbLn^ pjni^bh, 6qhw-dw^ w^wpmhh |wpn^ bhf Lmpg ^h^hp-hbph wngL |whqhbL:

öqhwdw^ph |wJ mhmbuw|wh wh-|m^bph dwJwhw|, hw6w^ ^w^bhwLn^ b|wJmmhbph gwöp hnufhg, |wqJw|bp-^mpjmhhbpp u|umJ bh |p6wmbL npn-2w|h nLnpswjhh öw^ubp' hbpwnjwL qn-^wq^wjhhp: 4h6w|wqpmpjmhp gnLjg t swLhu, np 2008 p.-h 4.bp2hh UUL-h qn-^wq^h öw^ubpp h^wqbL bh 13%-n4.: U.^-hw2wsp pbppbph qn^wq^wjhh öw^ubph bh wh|mJ w^pbL1 27%, nw^hnjh öw^ub-pp1 22%, wJuwqpbphhp1 18%, wpswfhh qn^wq^hbphhp (phLpnp^bp, ^wurnwnhbp)' 11%, hbnmumwmbuwJhhp, 5% L wngwhg qn^wq^hbphhp' 2%9: Qhwjwö Lpwrn^w^-gnghbph ^wppbpw|wh öw^ubph ^n^n-^nipjwhp, qn4.wq^wmmhbph 81%-h wju swph w|h|wLmJ t qn^wq^wjhh pjmgb-hbph qqwLh |p6wmmJ, hu| 68%-p ^uswh t, np 2021 p4.w|whhh hpbhf w^bih fh¿ |öw^ubh hwJw^.wpw|h ^wrnöwnn^.10:

<bmwqnmmpjmhhbpp gmjg bh swLhu, np wjh qn^wq^wmmhbpp, npnhf ^wh-^whbL |wJ w^bLwgpbL bh hpbhg qn^wq-^wjhh öw^ubph wh|Jwh phpwgfmJ, |wpn^wgbL bh ^öwghbL ^wöwnfh L 2^-L|wjh Jwuhwpwdhhp ^pwhhg hbsn: Mwh ^ 2wpf w^pwhfwhh2hbp, npnhf oqms bh fw^bL mhmbuw|wh wh|m^bph ph-

8 COVID-19 Barometer: Consumer attitudes, media habits and expectations, https://www.kantar.com/inspiration/Coronavirus/ COVID-19-Barometer-Consumer-attitudes-media-habits-and-expectations

9 Forbes, When A Recession Comes, Don't Stop Advertising, https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2019/09/05/when-a-reces-sion-comes-dont-stop-advertising/?sh=7e0121754608

'o Advertiser Perceptions, "The Coronavirus effect on advertising" report, https://www.advertiserperceptions.com/solutions/coro-navirus_report/, visited 1/09/2021, 20:25.

pwgfmd' ^wh^whbLn^ hnbhg qn^wq^w-j hh pjmgbh: Uju^bu' 1990-1991 pp.-h mQh-mbuw^wh wh^dwh dwdwhw^ «Uwf^n-hwL^uQ» (McDonald's) nnn2bg ^n^wmbL qn-^wq^wjhh U w^nwhfh Npwhdwh pjnL-gbhbnQ: U.ju hwhqwdwhfh oqmwqnnôb-ghh U ^nwhhg oqm^bghh «^hggw <wpQ» (Pizza Hut) U «Sw^n PbLQ» (Taco Bell): UnT-J^hfmd, «^hggw <wph» ^wâwnfh w6bg 61%-n^, «Sw^n PbLhhQ»' 40%-n^, huL| hw^wnw^ ^nwhg' «UwfT-nhwLH-uhhQ» h^wqbg 28%-n4":

<wn^ t h2bL hwU, nn ^^nwwgdwb ^wjdwhhbnmd qnnôwnwn hwm^wôQ qh-mw^gbg, nn ^bmf t h^wqwqmjhh hwu-gQhbL wnmwfhh (out of home) qn^wq^h hwdwn ^wmwn^nn. hbn^nm^bnQ (onh-hw^' phipnn^hbn, ^wumwnhbn, gmgw-hw^hbn U wjLh): ^hwdwdwhw^, w^w-gwh hbn^nm^bnQ p^wjhh hwnpw^md' ^pwhbLn^ ^w2mnhw^wh ^wjftgbnh, mb-uwhnLn^w^hbnh, unghwLw^wh U mbrçb^w-m^w^wh mhn^jphbnh umbrçômdQ: <wm-^wh2w^wh t, nn ung^wjfbnmd o^mhdwL mwnpbnw^ t hwdwn4nLd u^wnnrçbbnhb 2wpwpw^wh qnhb 2 ^nhmbhm mnwdwrç.-nbLQ12:

U^nwhfwhh2h hwdwn bnpbf wjhfwb ^wnUnn ^tn brçbL wngwhg LhhbLQ, hh^bu hwdw^wnw^h onbnhh, U fwhh nn Qhrç.-hwhnw^wh qn^wq^hbnh wn^bh hnw-mw^ ^bh, whhwmw^whwgdwh ^mrndQ qhwLn^ w^bLh t nidbrçwhnLd: hu^ ^nh-mbhm umbrçôbLhu ^bmf t ^nn^b ^wm-^bnwghbL w^nwhfwhh2h phnw^wjhb Luwnwhh qqwjw^wh ^h^w^Q, pb hh bb hnwhf niqnLd LubL: Onhhw^ hwngdwh wn-q.jmhfmd unghwLw^wh Lnwm^w^gng-hbnh oqmwqnnôn^hbnh 39%-q h2bL t, nn w^bLh 2wm dwdwhw^ t ôw^umd un-ghwLw^wh ^wjfbnmd, fwh ^wnwh-mhhQ: U"b^nLuwgnL^ whbn^pwjnnbh hwh-qbghbLm tn hdwh bnUmjph: Uw hhwhw-Lh hhwnw^nn^pj^h t phqhbuh hwdwn' hnbhg dwuhh ^^ whqwd Uu hh2bghbLnL,

" Forbes, When A Recession Comes, Don't Stop Advertising, https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2019/09/05/when-a-reces-

sion-comes-dont-stop-advertising/?sh=5f03955a4608 n Sharing is Caring, Corona marketing, Webinar, hosted by Lilit Matevosyan, https://www.youtube.com/watch?v=m5uufG_

s0sI&t=4957s, starting on the 1:17:20th minute. 13 Changes In Consumer Behavior Amid COVID-19, https://www.valassis.com/infographics/changes-in-consumer-behav-ior-amid-covid-19/

ung|w|w^wb hwppw^bbpmd w^rn|4nL-pjnLb gnLgwpbpb|nL m p^wjbwgdwb qnp6-pbpwgbbpb wpwqwgbb|nL rnbuwb^jni.b|g: 2wpf w^pwbpwb|2bbp| P^wj-bwgdwb qnp&pbpwgp ^.wpdw^ p|qbbu| qwpqwgdwb bnp hbwpw^npnLpjnibbbpfi u^|qp: Uju ^bp^ w^pwbpwb^bbpp ^w-pn^wgwb d2mw^wb qrnb^bi

hw6w^np^.bbp| hbrn' u^uw& bpwbg hwp-gbp|b ^wrnwu^wbb|ni.g ^b^U ^nbrnbbrn-bbp| rnb^w^pmd m rnwpw&nid^:

<wdw^wpw^n4 ^wjdw^w^np^wS' w-^bw2wrn rnp^nT. hwjmwpwpnLpjni.bbbpQ, pbpUu, h|q|bbwj| ^wbnbbbp| m ung|w-|w^wb hbnw^npmpjw^ ^wh^w^dw^b wn^^^nT. ^n^bpb bb, U hwdw2^wphwj|b w^pwbfwb|2^bpQ bmjb^bu ^wgb[ bb wju dwprnwhpw^bp|b:

<wbpwhwjrn w^pwbf wb|2bbpb |pbbg Lnqnbbp| (^wrn^bpwb2wbbbp|) ^gngn^ u^ub[ bb ^pw^mub[ m fwpnqb[ ung|w-[w^wb hbnw^npmpjmb ^whb[m ^wpUn-pmpjmbp: Lnqnbbp| ^nphp^wb2w^wb wnwbSbwgdwb dwprnwhpw^bp|b dwu-bw^gmd bb wjb^|u| pb^bpmpjmbbbp,

bb (Audi),

^wqbbp» (Volkswagen), «Uluf^n[bw[^uQ» (McDonald's)1 bmjb|u^ Ppwq|[hwjmd p||_-pnp^| ^pw rnbTw^.pb|n4 wnwb5bwg^w6 wb|^bpn^ Lnqn, «Pmpqbp -P|bqQ» (Burger King), «Uwumbpfwprnp» (Mastercard),

?0?|/ I . UirPbPT- вЬТ-ЬЧиЧ-ЬР . AMBERD BULLETIN . АМБЕРД БЮЛЛЕТЕНЬ

О О О

О

О

Si SS

О;

О и

Ï

о -

5 -13 с с. с 3

_3" 1 г Я.

.d 3

3 СГ' 3

-to 3 чз с. с с. 3 с ■з с 5 3 3"

3 -LT 3 -13 с: 3 3 3 3 Ol

С- с CL 3 з ÏÏ

.d С- -LÍ

3 с Ю

CJ 3 «5 с. d- «§

zf С--13 CJ

с Е с ЬЬ "è 3 С- -13 f

ом —г* _1 CL

с:1 С з

с с: -П 3 3 -13 3 3

3 CSJ 3 Ol

J? S

Ï1 3

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

-i S i

Ol

-С- >3

11 J 3 "ff

ci

ä a

С

■Ig

I ю

.s H

С Ql^r

E "Г-!^

О

™ 3 з -с-чз 3 sä- Е a

з if

3" _ 3 3" C -Lr

-с J

-13

-■3 1 5 3е

J3 g

3 з

SZJ^ ,0 3 3

■O C.

II

3 -c.

-2-J"

g^IB

зг

з 3 3 ^ E c

If

5 2.

CJ 2

cr1 3 : 3 3" 1 j з

CJ 3

3 *=»

- i-3 £i

-3- d-

3

£S_ с!-0 3 if .ç, 3 J? ^

■31

3

4

J3 3

С-ЧЗ

o 5

fl -13

■<3

CSJ = -13

1 ü C. -13 -C

3 Ë

•3 ?

с E

j_r Ю

<5 Ë c.

С 3

-5-J-

g'f

CM c.

P'jJ. O) J3

с з J3

|з V

"fl £

3

с

1

3 ^

Л1 l-J

J3 C-*3 "

J3 3 = .

,3 -с с JO Q CL

М-'

d" J3

г зь

3 3

5 3

,3

If

d" J3

II

3 ^

43

3 ^ -= 3

.3

•3 3

Ë E

Л1 s ti fi

с-^о

II

csj л:

3 Ë

CL ©J - Í

СГ)

û 3

.c. Ê.

,3 J3

3 g Ql E"

^ л

3 с.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

if f i з!

Il Ê.

3 "з-

>3 С

a- Б"

al

go ai с с

•+: Э1 J2 #

« 3

2 J3 43 R1

1Л -g

3

ПЗ Cd

0 J3 ^ 5

.3 3 c. ,-C.

iE

1 2

f¿ I s

■H

d" ,S2 О (Л

3 3 3

с- "b -13

fi

j3 CSJ

Г 3 с -з-3 Б

¡I

Ql 'з

Л -13

с

3

c£i

3 3" 3

3

J3 j3

с

3 3 Ë

3" >3 c,

.E1 c.

3

>3

ПЗ j3 ПЗ с

Ä 3

II

3"^

JT о

» 3 -Q

ПЗ ^ О. С0

зь.

j3 d-

"è J3

Ql

с

3

J3 f

CL

ПЗ CL

« 3

3 "S

£<3

3 <e — £S- У

e 3 (S

O) 3

J 3 3 Ql

-3- j3

f 3

M â

3

II f ¿

íf

JO j3

3 Ë

g

3 -5-

J?

j3 _Lf

3 s* 3" c

_. 01 с

j3 -E-

3 f E d-Ë ± с ^

II

5 ^3 3 3

CJ

^ л

-13 3

^ 43

II

i- 3-

fs

с

Ql

.D

oj с 3 -S с с 3 -S

с ю Й 3

3 см л J J" 3

CJ -П

^ a t J-

-3- j3

3

С 3

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

-Г 01 ■3 J с 3

!!

« ë §

2 I

03

^ a

пз d"

O ¿ o íS-

J3 ^ Ql EL J3

■i I

a3 Ë

Q| j3

Ql

аз o с

03

3 ^

с

CJ d-

"è J3

Ql c.

3 ■a

с O) J3

c^

CT1

J= 3 = -5

,3 CL d" c

■ i S- 3 3

3 5

Ю

3 -CL

O) J3

Ql

j3

1 =

. . J3

»5,3

£ -13

« Ej

ПЗ j3

E ^

03

-13

c.

-13 3

J3

с ^

j3

Ю i

■ff-£Ё_ -13

' с

3 с 3

ю

•з 3

J3 ом

3 -

J3

Ё С.

^ с

3 -

-С- 3

.d =

Ol gl ^ ом

з

_ &

CSJ с

-С- О) 3 -3-

3 3

01Ю

CJ -== ^ 3

3 s;

3 Ё 3 Ё .

Í* -3" cj : 3 3

w¥ 3 с

.ë- ïï-3 С

¿i

3

с

с.

з

з" -3- 3

-13 3 -0

С-

-13 5 с

3 з-Е

5 -13

d-

3 -1з Ё

з з Е з

3 с.

■з -13

с 3 з

С- CSJ

-3" с С.

# С- С с J

■з ^ Е

с с -13

5

С-

£ 3 3

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

с

03 (Л 3

б

d-

"è -13

Ol

Ë 3

If Ii

4 ^

-13 ,13

d^ с.

° 3

-LT >3

S-3 3

Ü

II 3 ^

3 -ß

с 3

11

-13

= 3

t = £

^ ai'-g Ei

00 3 с 3

■B^s

03 ,-■- с

t ö- Щ «3-е S E ai

л E '-о E

(D <D îiîi .О .О

адсо адсо

■I Л -f ö

-g T^ CN ta a; ta (D

F -c F

С С

ЯЗ С «3 с

coco

о с о с

О О

«л ЯЗ

■- Ч-

WII

О О s О 1

о

;

va

ill МП

4J

с.

Cl

Оо

<UiriMUPU4h <bSU4-htJC . ТРАЕКТОРИЯ ПАНДЕМИИ . PANDEMIC TRAJECTORY . 7Q7\

3 с

3

О

rif*

Q__.

5' О

TO J

з sj Si S-

a.

3

то

a. 8

Is.

л з'

3 TO

TO "

8! 3 i W

5- 5-

Д. Л 3" —■

CD P

' n О О

a |

t 3

И

l-i" s 3-

o <•

TJ

о

Q.

3"

■p

ipl

p

i

о о о .3

о

NJ О

О

о

<

с

я ■р

3

111 1 7Г ft

то

?1 ||

ю р Е Ег

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

II

¥ с

f# -г3 3 i

¥2

» Е ■ з" с'

Г-

^ £ Е Е

СО СГ СО

« С'"

"q3 СГ СГ ~3

■з га-

ГЗ СО

Т сг

s-l ¡—<-■— i- -я

СГ

If

5 if о

С 3

5 з

& Е Е -Р

И

з (-Г

It

и

4 Е

-—- з-

II

ГЧЭ ^

5 <Я £

Е сг

СГ

СО

я m ^ >

^ с

¥#

СГ ■ СО ^ СП -СГ о

18 15 -Р

!1

Ш Е

з с

If

СГ <= "3 &

to СГ СГ

¥е i.

US'

■to

СГ с ' с'

fill

if^ Е с 3 ю "Н" 1с Е ^^

с -з 3 сг ■3 3

it 13 г!

и

с' Р"

Е

СО

СГ

00 "3"

■М

Flig"

Е

00 01 3 7Г

Ос -р

СГ

СО

СГ

СО

ю о

tJ о>

3 О

Е л>

Е с о

Е о

СГ ГЧЭ 7Г 3 С

- - I

f Т о

СГ с С,

3-га с'

ю о

Е Е

о> рг о

о^ о. о

-р 3

#f: ■3 "3

Я Е сг •г ю Е

О С' О-З-

- ГЧЭ О С' О

огз

и

с -Е Е

^ f Е

СГ "3

га to

Е -р

го -to

0) .£Г

(Л I

<2. гг з -е3

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

сю | и tz

з' с1-

00 ® а)

■ о а

■ W

■ о

■ У з-

X Е

~ с,

■ 3- Е

'it . СО _е" ■3" СО

■ Е сг

I ю

о

t£J й

■Д|

ю ^

& с'

Е с

-С" -Р СГ "3-

ll

3 СГ

&1-

ПГ

I!

3

• • СГ -р

3

It

1С в Е Е

гчэ ^ з-

а

и

Е ¥

ПГ -Р -СГ 3 СГ "3 "3 О з

"1 Е Е сг

Ъ Е Е..Е

р Е

| о

с ==.

5

"3 рЗ "q3 -С"

и Е Е Е

СГ

С 3

>5 С з з :

a 73

3 3-

& ^

3 Е

St

Ю 3 3 "3

СГ сг

■3

3 Е

о

3

a -

Е

пг

3

fi Е to с Е

ю ^ о

3 СГ

J-

ПГ

cr [q3

3 =

п

С U2

f I

М р-

3 С 3

з-оэ

I.I

I Е

с' с' ■з 3

Е "

tot

-£ ¥ СГ »

to

з г^ Е -з

■■al

I i

3

э ё

с с

Ch

to

СГ -С- сг з = ■ -QJ

i Hi

Е J з Е

И

с Е _ с

с! |

^ с

7 рг ^

з з-

3 ю & ^

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

га «F

с Е

£ с

I i

з "3

сг сг

"3

■з С 3 СГ "3 ^3 ^3

I -

We

^Vr

СГ

II 3

it to -дз

Si

СГ с,

с р

^"3 С Р

If

СГ ^

5 3

ПГ 13 СГ -з

3 I

fi 15 Я Е

с

д- 3

J-Г N^

И

Рз

I!

1 э

со 3 &

с, -

Е _

¿Г ОТ

Е = Е 2

СО 3

S СГ'

с г - I

с,

11. 3- С

II

СГ

-3 3

¥ 3

гз с, р ^

с СГ

гЗ -=s

f I to 3" СГ

il E -P

cr cr

? с

E с с

со =

3 & a &

3 "3

В 3

гз &

Ch-

^ в

II

9 Е

^Г Е 1 &

si

СГ 3

г= гЗ

СГ

н

СГ с

со с 3 сг рз —

-5- **

II

РЗ сг % с

|| If-

о

с* -О с'

Т- СГ

3 01

Sf

с' з'

N.

Е з

тз с

■з" I

СГ Р

^ Е

1 ^ с

Е =

Е & -О сг

СГ "3 _ -р

^ 5 Е

to с з-

Е Е Е

Е сгга сг

Е з-«Р

^ Е з с, -3

Да,

Е & "2 с'

СГ с,

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

С"?

ГО

Е ю

■3 3

to с

1л 01 -1 СГ

с

о

. сл

р

со Е с' со

гз

СГ

-р 3

-Е Е

Е -з-л- с

<— с го й

сг С Е TD

га 3 "3 3

Е В га

3 -Р^ 3 в, -0 сг

га ,_ JT га

-Р 3 га га сг to

га- Е с, to з СГ

Е Е с'

со сг га

3 "3 ЪС. 3 Е со 3 с

гз Ос сг га & 3 со ^ й CD

1§ О1 с, 7ч

Е Е з'

3" СГ сю

13 Е с Е

сг га ^- Е "Е Е р

сг Е

га "3" СГ

СГ СГ СГ-3 СГ с сг с,_е ЕЕ3 "РЕ | J; l-ig.

Ej-f-^E

Е с

Р

-Р Р"

о

3" с 3 СО "Н"

Iflff

-2 ^ Е

1- з Е

г^ С-, "3 F NT

сг Е Е О"

I С^ С' I с

a :

3

в

СГ

сг

Е

5 != Е Е"

сг з "з

-5- с

сг "5

сг ^ to сг

мё

СГ

-Е з-

I1

to со „ гз

ъ р

СГ 3

га Р"

11 to 13 СГ

Е -3

^ гаси, -1

Е 2

^гО

-Р сг

Е ^

СГ 2

г- N^

И'

3 Р" '

Е Е '

га- рг &-Р

II

Е"§С

13

сг га-

£ с

1 ? "53 га-

IЕ fl

-р 3

-О га

с б

р з рз

ю

Е £

f I

if

f I

¡1 3 с,

сг Е

Р Е

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

IS

*

О -Р & Л g; =

Н" Е 1-2 15

5- 5

Е г Е

га с « с,

£5 0)| тз сг 2 F: сг ^ с'

сг г-

со о Р « сг

Я. —

СЛ —I гз

£ W «

til I- i= <

С != 0)

3 to

■ со

ft

00 Е 5

О С, СГ о Е с га 1с & •• з

И

о о

Е =г -е3

77 5

Qnppnp^ hwdw^wpw^h QbpwgpnLd bpwbf ^bmp t b^wumbb ^np^npwmh^ ^wmwu^wbwm^nLpjwb n-bph pwpópwg-dwbp1 hwbrnb hwuwpw^nLpjwb pwpopnL-pjwb, w2^wmw^hgbbph ^w2m^wbnLpjwb m pn|np 2whwq.pq.^n ^n^^ph ^uswhni.-pjwb wdpw^b^.dwb:

Uju^un^ mb^b^wm^w^wb mb^-bn|nqhwbbph dwubwqbmbbpp ^npórnd thb mb^^wpdbp ^wmwpb[ hmum-pw^nLpjwb p^wjhb dmw&n^nLpjwb hwdw^wpw^Q ^.w ^wmwpbg bp^ni. ^wpó

wdu^w QbpwgpnLd: <wdw4wpw^h bp^-pnp^ w|h£Q, np u^u^bg qwpdwbw |jinpbb wpwq, hwjmbh £t, pb ^.bn nppwb ^wpm-bw^h, nL humm^mpjmb hbswqw w|hfbbph [hbb[m ^wd ^Lhbb[m ^bpwpbpjwL, mumh 2^^wjwqbmbbpp ^nphrnp^. bb sw-Lhu wnw^bLwqmjbu oqmwqnp6b[ wnwghb wLhfhg fw^w6 ^wubpp, dwubw^npw^bu1 ^wpb[ wngwbg phqbbu, bbp^prn^bp ^w-rnwpb[ p^wjhb dwpfbphbqnid, ^w^bp urnb^6b[ hwów^np^bbph hbs U, hhwp^b, pdpnbb[ bnp ^wphfbbpb m bnp bnp^pp:

1. Business forward, Transcending marketing challenges in the post-pandemic world, https://businessforwardauc.com/2020/11/29/ transcending-marketing-challeng-es-in-the-post-pandemic-world/

2. Changes In Consumer Behavior Amid COVID-19, https://www.valassis.com/ infographics/changes-in-consumer-behav-ior-amid-covid-19/

3. Chief Marketer, Cause Marketing in the time of COVID-19, https://www.chiefmarketer.com/ cause-marketing-in-the-era-of-covid-19/

4. COVID-19: The Creative Fightback, https:// www.ipsos.com/en/covid-19-creative-fightback

5. COVID-19 Barometer: Consumer attitudes, media habits and expectations, https:// www.kantar.com/Inspiration/Coronavirus/ COVID-19-Barometer-Consumer-atti-tudes-media-habits-and-expectations

6. Coronavirus: Bar condemned for offering deals on Corona beer 'while the pandemic lasts, https://www.independent.co.uk/ news/world/australasia/coronavirus-coro-na-beer-bar-advert-pandemic-new-zealand-li-on-a9314296.html

7. Dezeen Magazine, Marcus Fairs, "I just knew what was going to happen" says Li Edelkoort, the forecaster whose coronavirus predictions went viral, https://

www.dezeen.com/2020/06/03/lide-wij-edelkoort-trend-forecaster-interview/

8. Forbes, When A Recession Comes, Don't Stop Advertising, https://www.forbes.com/ sites/bradadgate/2019/09/05/when-a-re-cession-comes-dont-stop-advertising/?sh=-5f03955a4608

9. Marketing in a Recession: Continuing to Invest in Your Brand, https://www.impactmybiz. com/blog/blog-marketing-recession-brand-in-vestment/

10. Sharing is Caring, Corona marketing, Webinar, hosted by Lilit Matevosyan, https:// www.youtube.com/watch?v=m5uufG_ s0sI&t=4957s, starting on the 1:17:20th minute

11. Simone Preuss, The world after corona according to trend forecasters, https:// fashionunited.uk/news/fashion/the-world-af-ter-corona-according-to-trend-forecast-ers/2020032448129

12. https://www.marketingprofs.com/ charts/2020/43637/b2b-content-marketing-report-benchmarks-budgets-trends-and-covid-19-response

Сасун СААКЯН

Магистрант кафедры управления, АГЭУ

ТРАЕКТОРИЯ ПАНДЕМИИ

РЕАКЦИЯ МАРКЕТИНГОВЫХ ХОДОВ НА ПАНДЕМИЮ

Маркетинг как связующее звено между бизнесом и покупателями будет играть ключевую роль в восстановлении экономики после пандемического кризиса. Руководители брендов понимают, что маркетинговые реакции должны быть соизмеримы с растущей нестабильной ситуацией.

Пандемия все еще продолжается, и учитывая неопределенность будущего, организации продолжают действия по преодолению последствий кризиса, а также для оперативного реагирования на ситуацию вынуждают брендов пересматривать свои маркетинговые стратегические цели и приоритеты. В текущей сложной ситуации для маркетологов по-прежнему первостепенное значение имеет разработка и реализация оперативных шагов, в том числе необходимость проявления заботы о потребителях и желание помочь, что будет стимулировать уровень доверия к бренду.

В статье обсуждаются уже осуществленные маркетинговые мероприятия брендов, а также затрагиваются предпочтительные стратегические направления противостояния ожидаемым в будущем вызовам.

Ключевые слова: маркетинг, пандемический кризис, прогнозирование тенденций, оцифровка, бренд

Sasun SAHAKYAN

MA Student at the Chair of Management, ASUE

PANDEMIC TRAJECTORY

SREACTION OF MARKETING STEPS TO PANDEMIC

Marketing, as a link between business and buyers, will play a key role in the establishment of economies after the pandemic crisis. Managers of brands understand that marketing reactions should be measured by an increasing volatility.

The pandemic is still going on, and taking into consideration the uncertainty about the future, the activities of the companies after the post-crisis effects are still continuing, which will lead to the development of their own goals and strategies. Taking into account the complex state of affairs, the development and realization of situational actions, care of consumers and the desire to help them should be of utmost importance for marketers. All these actions will surely boost brand loyaltyThe paper discusses marketing companies, well-known brands, and also the strategic directions to solve the problems facing them in the future.

Key words: marketing, pandemic crisis, trend forecasting, digitization, brand

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.