Научная статья на тему 'Is tourism marketing effective in Armenia?'

Is tourism marketing effective in Armenia? Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
138
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Амберд
Область наук
Ключевые слова
tourism / marketing / brand / advertising / exhibition / туризм / маркетинг / бренд / реклама / выставка

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Gayane Tovmasyan

In Tourism Competitiveness Report of 2019 Armenia was ranked the 82nd in terms of marketing and branding effectiveness and the 99th in terms of country's brand strategy. This proves that marketing performance, which is one of the most important and necessary steps for developing tourism in our country, needs improvement. The paper outlines main steps of tourism marketing in Armenia. Some suggestions have been made towards implementing new, more effective marketing activities instead of traditional marketing events, to become more presentable in online platforms and to develop a tourism brand, as a result of which Armenia's popularity in international tourism markets will increase and inbound tourism flows to Armenia will grow. The importance of implementing an aggressive marketing strategy to overcome the crisis in the tourism sector caused by COVID-19 was highlighted, which will stimulate domestic and international tourism flows after the epidemic.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭФФЕКТИВЕН ЛИ МАРКЕТИНГ ТУРИЗМА В АРМЕНИИ?

В докладе 2019 г. о конкурентоспособности туризма Армения заняла 82-ое место с точки зрения эффективности маркетинга и брендинга и 99-ое место по стратегии бренда страны. Это доказывает, что один из важнейших и необходимых шагов в развитии туризма в нашей стране маркетинговая деятельность, нуждается в совершенствовании. В статье изложены основные этапы туристического маркетинга в Армении. Были сделаны некоторые предложения в отношении реализации новых, более эффективных маркетинговых мероприятий вместо традиционных. В частности, стать более презентабельным на онлайн-платформах и разработать туристический бренд, тем самым увеличивая популярность Армении на международных туристических рынках и потоки въездного туризма в Армению. Была подчеркнута важность реализации агрессивной маркетинговой стратегии для преодоления кризиса в секторе туризма, вызванного COVID-19, что будет стимулировать внутренние и международные туристические потоки после эпидемии.

Текст научной работы на тему «Is tourism marketing effective in Armenia?»

СП^ЦЪЬР Ь4 ^РвЦЧвПЬШПЬЪ

ЦРП-ЗП'-е ЦРП-ЗПКЬШ^ t ÖPnUUCPß^^UL JUP^^-hL^C C^UUSULnhU

<^^шршпЬр. qpnuш2P2nLpJnLb, ^ppbpfrbq, ppbbr, qn^qr, gmgшhшbrbu

2019 p. Зpnuш2P2nLpJшb tIpgnLbшL|nLpJшb qbL/nij-grntJ ^шJШusшbß qpnuш2P2pL|bbppb qpшфlnL úшp-fbppbqp b ppbbrpbqp шprJnLbшфsnLpJшb дтдш-bp2ni[ qpшфl t 82-pr, puL/ bpL/pp ppbbrp nшqtш-lшpmpJшtp' 99-pr ipbiin: иш фшJnLtJ t шJb ^uftb,

np LÍbp bpLprntJ qpnuш2P2mpJшb qшpqшgtшb ш/Л-bшL|шpbnp ni шbhpшàb2S ^jfippg dbL/ß' ^шpfb-ppbqшJpb qnpömbbmpjmbß, pшpblшфшb L|шppf nibp:

¿ínr^ónLtJ bbpL|ШJшgфl bb qpnuш2P2mpJшb ^ppbpftbqft pшpblшфшb hplЛlшL|шb рш^j[bpß Jшusшbmt: Чшsшpфl bb шnш£шpL|bbp шфЬцш-LшЬ tJшppbppbqшJpb LÍp£ngшnnllЛlbppg bnp, шфф шprJnLbшl[bs LÍpgnguinnL&ibpp ppu/ÍLubuigtuibb шЬ-grntJ LLШsшpblm, шngшbg hшppшL|nLtJ шфф bbpL/ш-Jшbшp гшпЬШ[П1., ptyuibu ЬШЬ qpnuш2P2ШJpb ppbbrp ^ш^^шЬ nLqqmpJшtp, pbjp шprJnLbpnLtJ 1^1Л0шЬш ^ШJШusшbр 6шbшjb|рmpJmbß LÍp£шqqшJpb qpnuш-2P2ШJрb 2^Lшbbpmt b 1^шф[шЬшЬ bbpqbш qpnuш-2P2ШJрb hnufbpß фщр LÍbp bpLpp:

Чшpbnpфl t ЬшЬ COVID-19-p hbsbшbfn[ qpn-uш2P2mpJшb n[npsp 6qbшàшф hшqpшhшptшb tJшpfbppbqшJpb шqpbup[ nшqtш[ш-pmpJшb ppшL|шbшgnLtJß' hшtJшбшpшL|pg hbyin bbp-fpb b LÍp£шqqшJpb qpnuш2P2ШJpb hnufbpp Ш2^т-0шд6шЬ hшtшp:

SbmЬuшqhsmpJшb рЫ|Ьш0т.

2010 p. qbpwqwbgmpjwtp iu[wpyib[ t C^iSC-Ь' Lшпш[ш-prnú tJшuЬшqpsnípJшdp: 2014 p. uyiwgb[ t lpЬsbuшqpsnLpJшЬ pb^bwämp qpsшLшЬ uiuyip-6шЬ: 2016 p.-pg <VS< «Ut-pbpq»> hbsшqnsшLшЬ tybb^-pnbp Ш2^шsшLpg t, 2019p.-pg' LLшnш[шptшЬ wtppnbp wupu-ifibbs: 80-pg ui[bp qpsшLшb hpшщшpшLnLtâbpp, mjr p[mf bpLm ^íbbшqpmpJшb hbrpbшL t Ь bpbf nlunltAшLшb âbnbuipLp huiúuihbrpbuilL:

/'^pnuш2P2ШJh^ ^jph ^d rç.ЬumhhшghшJh ^p^ph^q-Q t' h 2шh шш-

pшöfh, Т^ш t^pehli к шpmшfh^ u^^s^p^ npnhf 2шhшqpqn4шö ЬЬ ш]т mшpшÖ£nф П-ЬumhhшghшhЬph dшpfЬph^qQ sшppЬpЦnLd t un4npш|шh шщpшh£hЬph

\J

- CO

сп^чиъьр ЬЧ. 1ГРЗиЧЗПМЭЗПКЬ . РЫНКИ И КОНКУРЕНЦИЯ . MARKETS AND COMPETITION 2020/

t!

-=Г Л гР Е

~0 rC.

Л ГЭ (Z о сг

■ О"

Е ?

О"

с С Е

:

! И

:• 13 1 3

: с

! ю

В) "о!

3 Е 3 ^ 9-Е"

Ю-Р <-" Е . со &

■р & = ЁЯЁГ

& Е

Ifg

Е

СГ^ГЧЭ

"з сг^: -Р го

1 " 3 Е

о со "5S

"Я =

Е -5-

-СГ сг

CQ

С

О" [О 3. СП

с

о со

я

СЛ о -=г °

СО -з-

Е ю ^ Е

и

? Е

"чЗ 2!

^ £ и сг

00 -

=5- Е

3 "3 Е

Е с

СО 3 С

Е Е

^ О с 5

i

Е 5 «а

Й IV

3 ^ 1 В «Я £ to ^

& С Е

СО ■ 3

J

СО

СГ '

ст'из а* V

о

fti

СО

ГЧЭ

= -Р

£ Е Pi

СО 13

E-i" 5

<Р Е РЙ!

3 сг

Е Е

го Е сг Е

ю & 2 Е

7f

с, ■ 3

5

СЛ

о.

то

СГ ■

сг

-СГ сг

Е -Р Е

сг с, :=_

3 Е с' ^ Е

3 -Е f = ^ 5

£ Е

з с* с F ю "" с

(—Г

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

л Е

I ш

Е Q-

It

II

3

с Е

гчэ

¡1 СО С^

СО

Е с' Е

СО

'¿2 13 3 3 . С "3

Е _

гчэ ■з

з ю

. го

-р 3

го сг

Е з-Е

Е

СО

CJ1 СЛ

Ю

-Р СГ

3 ,С-

I "3 "3

■ О 3

■ f3 _Е

= р

. -q3 С

Е ¿2 Е

Е

с,

Е

с,

Е

■з ■

ю о

ю'

"55

.£ сг 5 Е

f

сг

JT3 3

СО

Е сг

¿2 13 3

с Е

гчэ го ■Е

Е Е

£= СГ

Р Е с ^

3

со ,3

2 Е

If

Рг с

СГ

Q-Е

с,

Е сг сг

С£2 СГ ■з ■

3 .

Е, (

Р"

J '

3 f

II 1С

сг с'

13

Е

3

С

5

Я

Ю 3

Е ^ & с

= -5

з "3" ■3 СГ

if Е, с

£

СГ NJ с с'

3 -3

li |з

Ю

Е с

^ СГ

с сг

I А

II

Л

СГ 3

^ с

сг ■з

3

СГ £= СГ Е ■з го "3" ^з

С£2 r<J 3

-С" 3

гз &

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

&ГЗ

If

сг Е

5 Е

11

С£2 Ю

= "Е"

2 Е

C£2 &

Е сг

Z Г

I-S

Е i ^ Е

-С" ti

сг

ю

СГ гчэ

Е

СГ

Е з

Э

3 СГ 3

Е сг

СГ

Е

5

ю Е

сг ' сг

Df '

рг

сг сг

С£2 СГ

Ц2 — = &

Е, Е

СГ

Е Ж

С£2 3

сБ Е з-Е с' -Р сг с

СГ

сг

-I

# п1 Е -Е

^ 3

■ с

3

С£2

Е

-Р ■ ■з

3

сг

рз 3 Е го 3

Р со

3! р" Е

Е Е р

с, ,о 3

13 с' 1?

5 оо сг

сг з- ■з

с Е 3

Е Е

3 Р"

3

Е ■з 1—

го "3 с

-Р с

Р" СЛ 5

СГ ■з Е Е

■з #

Сп го

Е Е со

СГ СГ

3 Е 5 рг сг ■з 3

Р" 3 гР

СГ

Е 5 с' сг

& С£2

-Р -сг Е Е ^ 5

«о 1 gf

-3 с'

СГ

о сг

ОЗ

о ^ о

II

■ Е

ю

. 3

рз

' 5

Е

з-г^ 13

п

to -з сг го "53 ^

ГЗ л сг Р" 5

1 Г

-Р "3

It

ft

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Е Е Е- со

"53 сг

СГ

£ сг с

Е

'~Ег

гз

СГ

е"

Е ■

з-.

СГ

Е

сг

= с

¡1 р С£2

Е га

ГО 3

я

It!

Е Е

± со ■

СГ 3

13 3

с Е

гчэ

it

5 g сг "3

С 3

сг Е ^ 5 ■с. сг

"53 сг

с,

Е '

3 -3 -3

Р".

3

¡р 3

3

рз

. JT 13

Е рз

J-T Г- сг

II

«5 &

to тз з -г^Ч-Р

С' 3

Е сг

3

"53 Е

сг о

J3

сг

f' сг«

5 Е

II

со

сг с

с

3

с

-е3

Е

СГ

^2 13 3

с Е

гчэ

СГ

ю ^

С' JT

сг

"3 3"

"3" сг

cf N0

И

сг ■з

3

Е Е ■ "Р тз

& 3 со

5

"53 Е

"Е з

со

13

СГ

Е с

5 Е ■з

. Е о ■to .

с

-Р ■з

Е з

it

Е ' сг гчо

it с :=_

ftf

111 з- Е я" с 5

if-

п

СГ "3 СГ -3 3"'

Д-Р -Е

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Oi

to сг с"

СМ С

Е Е -i

^3 3 (Г

^ir Е

^ с Р

Д51

" "3" 3 -Р С 2

Е I =

# Е |

з с^г ^-§-=§-

3 ГЗ &

£-1 to

т Е Е

I з е

5 с, -з-

Е ^^

5 ^to 5 Е

Е Е с-о т -з-

"5 2

Е ю

^ сг ■

го Е

£ Е

J

to 3

Е,

Е з

-Р "Э

tf

-§" 5 з Е

Л g1

t#

|1 Е гр

сг

"5 ■з з

СГ

Е

с' -р

3

Е

-Р Е 5 сг рз сг

13 3

сг рз сг

3 -—-

сг Е if St

to сг ■ Е -3

5 ю сг

СГ £ Е 5 Е

с,

Е з to сг

"53

■ -Р

t-5

^ сг

гчэ 3

Е Е

Е сг Е

со

3

Е, -р

3

с -3

if о ~

Ъд

"53 з со 5

СГ -3-

га с

с Е

to =3 сг -С" "53 СГ -3" ■— СГ

-i

1 5 Е сг

С С, СГ Е Е "р

СО С

^ 5

Е ю Е гЗ о с

го оо

2 to Е

СГ г-

¿2 Е ■з -Р Е со с,

Е с'

Е тз сг ■з

3

рз

СГ

Е

Е

с -р

Е

с,

£ Е

гчэ

5

3

СГ

Е

f

СГ

'■Ж Е

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

т; со

: П1! Р" ^ -Р с,

3 = ■3 СГ

3 сг

Р1 сг

=■01 Е

-з О

о

JT О

СГ о гчэ с сг £

Т-

= я

■3 3 з

д ^

р ^

3 сг СГ -3 СГ -С-

Е

fe

гз -р

3

■з

о Е

■ -е3

' с . 13 3

■ Е

СГ 3

3!

3

3

СГ

СЛ

со о о о

| ю

I °

? о

й) о

3 ^

сг =

ю о

"53

го

3

Е, Е

с, с .

гз

СГ

сг

СГ

о

СЛ

о о о

со Е

И Sir

-ft si S

-I-

с с, с

§" Е £

' Е

33- J-T 3-С Ю 3 С" С С

f & £ -Е

сг ^

ff J

С 3

00 Р

о I-

со

to ■ СГ

3

СГ -р

Е &

3

Я Е,

л л

3 if Ssf

■iff

-р ^=3-

т Е i?

"I ю #

3 j-r-ir "ОГО

5" Е

i

ifl с Е

JIC2 Л 3 3 Е

111 3 Е I

& с Е

Qhwjwó dwshwh2^wó fwj|bphh, wj^.nL= hwh^bpó, <<-ni.d, qpnuw2p2mpjwh dwp-fbphhqh wnrndn^, wn|w bh LmP2 N^^hp-bbp: Upw dwuhh t 4|wjni.d hwU 2019 p. 2pnuw2p2mpjwh dpgni.hw|ni.pjwh qb|nLj-gp' pum nph qpnuw2p2h|hbphh qpw^bL^1

dwppbph^qh u ppb^^h^qh wp^jmhw^b-

snipjwh gmgw^h2n^ ^p bp|hpp 82-p^. (hw^np^. qb^mjgmd' 95-p^), hu| ppbh^h nwqdw^wpnLpjwdp' 99-p^ (hw^np^. qb-Inygnid 70-p^) sb^rnd t4: Uw, pbpUu, ^wn 4lwjrn.pjni.hh t wjh pwhh, np ^p bp|-pmd qpnuw2p2mpjwh dwpfbphhqh pw-pb|w^dwh |wphf |w, h^h hwdwp, wh-2^2m, nLuwhb|h t hwdw2^wphwjh^ ^np-dp:

<w^dwrnni.pjwh hwdwp h2bhf, np oph-hw| qpnuw2p2m.pjwh dpgni.hw|ni.pjwh gmgw^h2n^ wnw2wswp hu^whhwjrnd oswpbp|pjw qpnuw2p2h|hbph hbpqpw^-dwdp qpw^md t Up^jni.hwpbpni.pjwh, wnUrnph U qpnuw2p2m.pjwh hw^wpwpni.-pjwhh wnphpbp, hhfhnLpnLjh |wnnLjg hw-dwp^nq. Turespaña-^'5 hpw|whwghb|n^qn-^wq^wjhh U hu^whw|wh qpnuw2p2w-jhh ^wjpbph wnw2d^dwh qnpSmhbmpjmh wpswuwhdwhmd: Uju |wnnLjgh 20182020 pp. dwpfbphhqwjhh nwqdw^wpm-pjnLhp ^rn^wó t swppbp w2^wphwqpw-|wh swpwófhbph (b^pn^w, U^ph|w, Uuhw) hws^w&w^npdwhp' h^wsw|w-jhh dwubpnid ^hpfw^npdwh hh^w|wh fwj|bph U m^^mpjmhhbph uwhdwhdwdp: Üpwqpn^ hw^wsbu^md t ^2wqqwj hh qpnuw2p2h^hbph hbpqpw^dwh wp^jmh-fmd swpb|wh 500 d|h b^pnj h hw^wfw-qpmd6: hu^whhwjh ^w2snhw|wh qpn-uw2p2wjhh |wjft2md (spain.info) wn|w bh ^ 2wpf hbswfpfpw|wh pwdhhhbp:

Ophhw| «n*Lp qhw[» ^npwqph hbpfn rnb^ t qsb[ rnb^b^wm^nLpjnLh swppbp fw^wfhbph, qjm^bph, ón^wjhh ^burnh-hwghwhbph, |whw^ swpwófhbph dwuhh, hbpwnjw[ hhsbpw^rnh^ fwpsbqp, hu| «Kh¿ whb|» pwdhhh ph^.qp|ni.d t wp^bu-sh, d2w^mjph, m^swqhwgmpjwh, ^n-hwhngh, wn|w bppni^hhbph, phmpjwh, u^nprnh, qh2bpwjhh ||whfh, 2n^hhqh, wnn^nipjwh ^bpwpbpjw[ hjnipbp, hh^-^bu hwU qnpóhw|wh rnb^b^mpjmhhbp rnpwhu^nprnh, b^whw|h, hjmpwhngwjhh rnhrnbumpjwh opjb|shbph U wj[hh dwuhh: Mw hwU wnwhóhh hws^wó, npp hbp|w-jwghrnd t hu^whhwh' pus bphswuwp^.-hbph, ^6whwuw|hbph, phswhhfhbph U wJL Ndpbph hw^wuhpmpjmhhbph7: <wp| t h2b[, np hu^whw^wh swppbp fw^wf-hbp hnijh^bu mhbh hpbhg qpnuw2p2wjhh ^w2snhw^wh ^wjfbpp (ophhw^ Uw^ph-^p8, Pwpub[nhp9, Uwhshwqn ^b Mnd^nu-sb[wh'0 U wj[h):

Uh2nL2s, ^wpb[h t hw^w^wpÓb[' wub-np wjhfwh t[ sb^hh ^t hu^whhwj h hdwh bp^ph hbs hw^dws^bip: Uw-^wjh, ^p L|wp&hfn4, ^bsf t qmqwhbnhbp swhb[ hbhg hdwh wnw2wswp bp|phbph hbs' 4bp|.nLób|.n4 ^pwhg wp^jmhw^bs ^npóp U sb^wjhwghb|n^ ^w ub^w|wh dwpfbphhqwjhh nwqdw^wpmpjwh ^2:

<wjwuswhp ^bnUu 2ws ^h^hphbp rnhh' 6whw^b[h^pjwh dw|wp^w|h pwpó-pwgdwh hbs |w^wó, npnhf ^wjh umjh hn^^wómd h2^w6 qnpón^mpjmhhbpn^ U n[npshh spwdw^p^n^. pjm2bh uwhdwh-hbpmd hhwpw^np ¿t Uh^w^ |wpUnp t iwjhw&w^wL ^2ngwnm^bph hpw|w-hwgm^ wngwhg hwppw|md: Lbp|wjmd qpnuw2p2h|hbph hwdwp np^bu hh^w-

Armenia, Travel & Tourism Competitiveness Index2019 edition, http://reports.weforum.org/travel-and-tour-

ism-competitiveness-report-2019/country-profiles/?fbclid=IwAR22gzypD-mq7h5HY7ioPJu4ZI1OXO6RO77oOR-

J6l9VNaLUgtWwF5Sa03u0#economy=ARM

Instituto de Turismo de España, https://www.tourspain.es/en-us

Plan estratégico de marketing 2018-2020, https://www.tourspain.es/es-es/Conozcanos/Documents/PlanMarket-

ing/PEM%20TURESPA%C3%91A%202018-2020.pdf; https://www.tourspain.es/es-es/Conozcanos/Documents/

PlanMarketingMNEXOS_PEM_18-20.pdf

Spain's official tourism website, https://www.spain.info/en/

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Official tourism website of Madrid, https://www.esmadrid.com/en

Official tourism website of Barcelona, https://www.barcelonaturisme.com/wv3/en/

Santiago de Compostela Turismo, http://www.santiagoturismo.com/

lwh mb^blwrn^wlwh hwppwl t öwnw-jni.d ung|wLwlwh rnurnh wjrç.

n|nprnni.d hnijh^bu whhpwdb2s t hpw-lwhwghbL h^wrnwlwj|h U wprçjnLhwlbm qnpônrçnLpjnLhhbp' Social media marketing-^ qnpôhfwlwq^ lhpwndwdp:

^bmf t wdpn^2wghb[ www.armenia. travel lwjfrnd mb^ qmwô mbrçblnijpp' 2wpni.hwlwpwp hw^bL^n^ hnp hjrnpbp: Op|h wl «Mpnhwlwh qpnuw2p2nLpjni.h» U «Unw2hh fp|urnnhjw bplhp» ^npwqpbph hbpfn uwhdwhw^wl mbrçblwmlnLpjwdp hbplwjwg^wô bh 2wm fh^ Iwhwlwh hwdwL^phbp: Lnyh lbp% wnnrç^wpwhw-j|h qpnuw2p2^pjwh ^bpwpbpjwL mbrçb-lwmlni.pjni.hp ^w^wqwhg ubrçd t' hbpw-nbLn^ ^wjh hwhfwj|h 2pbph U Sbpdmlh, Upqhhh, T-|Lh2whh U ÛwrçlwÔnph ^bpw-pbpjwL hwlhp6 mb^b^mpjmhhbp: Ujhhh^, « wnn^w^whmpjwh hw^wpwpni.pjwh «^LpnpswpwtinLpjwti U $|nq|"il|wl|wti pdp2-lmpjwh q|mwhbmwqnmwlwh |hum|-rnrnrn» lnrç^g <wjwumwhni.d w-

nwhöhwglb bh 10 wnn^wpwhwj|h qn-m|hbp, npnhf mhbh hwdw^wmwu^wh qpnuw2p2^pjwh qwpqwgdwhh whhpw-db2m pnLnp phwlwh pmd^ nbumpuhbpp (hwhfwj|h 2pbp, prnd^ gb^bp U mnp^bp, lLhdwjwpni.dni.pjwh lwqdwlbp^dwh hw-dwp pwpbh^wum lLhdwjwlwh ^wjdwh-hbp), npnhg ^bpwpbpjwL mbrçblwmlnLpjnL-hp hnijh^bu IwpbLi t dwhpwdwuhnpbh hbplwjwghbL hlwphbpn^: MwpbLh t whrç.-pw^wnhwL hwU <wjwumwh| ^n2np fw-rçwfhbp|h' |pbhg qpnuw2p2wj|h qpw^-^mpjmhhbpn^ hwhrçbpô' ^pwhbLn^ fw-rçwfwj|h qpnuw2p2^pjwh qwpqwgmdp: <wpl t wnwhÖ|h pwd|hhbp hwmlwghbL qpnuw2p2wj|h wnw^b hbnwhlwpwj|h m^^mpjmhhbp|h m wnlw nbumpuhbphh (tln- (wnlw P<^S-hbpn^) U wqpn- qwum-pnhn^wlwh, ^wnwmnhwj|h, q|swlwh, Ippwlwh, u^npmwj|h qpnuw2p2nLpjni.h U wjLh): L2bhf hwU, np lwjfh wjdd hw-uwhbLl t whqLbpbh, nnwbpbh U $pwh-ubpbh: <nwwhf' wjh hwuwhbLh lLhhh hwU

wjL Lbqmhbpn^, dwuhw^npw^bu' |u^w-hbpbh, |mwLbpbh, ^|hwpbh:

2018 p. « wjgbLwô hbpqhw qpnuw-2p2hlhbp| ph^p 1651782 t, hul 2019 p.' 1894377. wóp Iwq^L t 14.7%":

Uw^ dwpfbp|hqh hwdwp wnw^b wp-qjnLhw^bm lL|h| w2^wphwhn^wl dwprç.-lwhg dwuhwlgnipjwdp qn^wq^hbph lwq-dwlbp^mdp: 4bp2|hhbpu lwpn^ bh hbplwjwghbL ^p bplph qpnuw2p2wj|h h|d-hwlwh wlmh^bpp U ni^wlh lwd wh-m^^wlh lbp^n^ h^wumbL rçpw 6whw-^bLh^pjwh dwlwp^wlh pwpöpwgdwhp (^bp2|h mwp|hbp|h, op|hwl, hwjrnh| hw-jbp £|d ^wp^w2jwhp, <bhp|^ ^^hpwp-jwhp, ULbßu|u Ohwhjwhp, Ubpd fô-whl-jwhh m^^wlhnpbh lwd whm^^wl|npbh h^wummd bh <wjwurnwh| 6whw^bLh^-pjwh ^ôwgdwhp, U « qpnuw2p2wj|h dwpfbphhqwj|h ^2ngwnm^bpmd ^bmf t hw2^h wnh^h hwU hpwhg hbpmdp): Uju ^b^fmd ^bmf t lhpwnbL Buzz Marketing U Word of mouth dwpfbp|hqwj|h nwqdw^wpmpjmhhbpp' oqrnwqnpôbLn^ hwjmhh hwjbph wq^bgmpjmhh (influenc-ers) hpbhg bplp^wqmhbph U hbmUnp^-hbph 4pw: ^npöp gnLjg t swl|u, np w-Iwhrçwlwh dwpfbp|hqwj|h qnpôhfhbpp XXI ^wpmd ^bh w^whn^^d pwpöp wp-^.jmhw^bmmpjmh, murn| ^bmf t whgmd lwmwpbL wlbih h^wmwlwjhh qnpôhfw-lwq^ lhpwndwh:

^h2wqqwj|h pwqdwphmjp hwdwdn-^n^bph, qhswdn^n^bph whglwgmdp hmjhfwh twlwh lwpn^ t LhhbL qpnuw-2p2wj|h dwpfbp|hqh mbuwhlimhhg: Uju-^bu' 2018-2019 pp. qpnuw2p2wj|h nLnp-qwpqwgdwhp h^wumbL t swppbp ^2wqqwj|h ^2ngwnm^bp| lwqdw-lbp^mdp, |h^bu op|hwl' 2018 p. hnl-mbdpbphh' ipwhln^nh|wjh qwqwphw-dn^n^p, 2019 p.' hwdwhwjlwlwh 7-p^ w-dwnwj|h ^wrçbpp <wjwumwhmd U Up-gw^md, «Urnfbph hwjlwlwh qwqwphw-dn^n^p» (Summit of Minds), SS 23-p^ hw-dw2^wphwj|h hwdwdn^n^p (WCIT 2019):

" « unghw-rnhmbuwlwh ^h^wlp 2019 p. hmh^wp-^blmbJpbphh, t2 139, https://www.armstat.am/file/arti-cle7sv_12_19a_421.pdf

2020/ / . ULTPbm- SbT-bMUq-hP . AMBERD bulletin . АМБЕРД бюллетень

CO

3 1

J ■о -и

,3

3

с

_ CSJ

3 ^

JZ

I-

3 J3

Ю I I

3 5 =

с Ï3 ¡

f J 3- 3

3 Ci

CJ

3 З

з jj-ß С ,3 £-CL j3 3

о- С 3

j3 CSJ

J3

. О)

d- P3 er1 3

О) .3 .3 J3 J3 j3

C^ =- -E

С С- -С- ^ fi

^ 3 =1 E

_E. CL CM b-

-ËI -3- CJ <3 d-■ - - J j3

CSJ

5 3

с. a г

d с

3 3

"S __? 3 ^ _ _

J J 5. 3 J3 З is

4 3 J CM J ^ 3 j3 3 -С- C- 3 C. IM ¿ Í

? L'J3 сЗЗсЗЁЗо) f 3-^ EÎ E

=i E--5- 3 ^ £ = Ce J ^

3 d-Ë -¡3 u" P3

з X i 11

i--с =i o> 3- -13

fi- 3 3 _ 3 - - - <- c- с

-13 O) = -13

3 5 3 3 ,3 3

c. 3 3 ^

d-

ai

J3

I * 3 3 -3 3 ^ £

1 i 3

3 J3

J3

3 ■o 3

"5= °

■gis

53" i-

3 13

i 3 J3

-3. J= J3

.3 CJ ,3 -13 _,

3.3Í

ïs

3 .3

3 3 c. 'o

3 3

'<- J3 =- ^

-13 3

^ 3-

■5 V

"Í¡#-| 1

(- CSJ 3 С

3 =- 3"

-ß I

-С. j3 3

^ а ^ 'З

Ё.-3 1 3 J 1 _

i. & f Wj=_ £ 3

^ i" 3 §- 3" J 3 £

= -1 S 3 i^f

csj j3 3 ¿ с. V

— 3 "E; p d- J3

■J3 - 3^ Tj . 3 -3

J3

CSJ

3

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

3

d- c. d

O' -ß С 1,1 f

3 j3

-С- J3

OJ ,3

S 3 I E 3 o. d" J

а' ^3

ïf

3 3 ¿Ig 3

Sil ff-

з = 3^3 fi.

I- = ^

сг а' .з ? ^3 3

-5-1

з з

J3

ом

. -= Рз -5

3 £ Ш1 3

11

- 3

cJ 3

- ^И

И 1,1

!>■£ с =

i- 5 -g-1

5= = = з ^^ ■з з

fi- а' -1з 3 &

с. ^ ю ^ г- 3 3 c"^

3 3 О) С 3 =! I CL 4 i

С

J

J3

fi.

J3

j3 и

Üg__

J3 3 -13 J3 JZ.

Ql 5 ci- j -to

3 ^3 , 2 3 "

^ öl J й CJ &

J3

^ E

3 с

3 3

___ З-Е1

dbJ3-E;c.J3l3-3J

IJ

3 J а' 1 3 3

' 3

■Б'

CZJ

J3

■p J3 -3 ом -c.

111., ■ CSJ J3 c

3

О)

^ s

3 1

3 3

3 i

С 3

^ З- Ü. Ё

3 3 ^з CL

с

С- J3 i -1

й с. С —'

^ о с

CN j

S- СМ Г N 3 ?

J3 CÍ-3 j3 ,

■<3 с.

3

' CL

-IË i-tt^ ^ 3 j ï -E;^ "Ë 3^3 см 3 -3

CT'

с

"Ë: CJ ^ -С.

¡ 1 cfj

§.«§" I; CM - - ,

-CL "Ë" C = c§" ^ j3 3 C. 3 ^ -3

3 01 = J3 Ë. 3

3 3 ^^ f CJ^ Sf с g^l-s

Ql "E ,3 3- 3 E

с J3 J Ç J -E- g

-ß J E, с Ë. 3 -d -13 3 ai ЁЕ'З

£ с M i" r^J ^iî J 3 3 ^ с ^ CL -3 -E; 3 c_c_d 3 j 3 E" ö" 3

V -E: ^ -3- 3 -5g 3 3 ËI j3 J3 Л OC

З-еЗЕЗа-ЗЗ-^ЗЗ^Е 35^3 и ¿-j j oJ3jdl3l3 3 d" j3 3 3^

3 1,3

J3

á з i -g

CM E J-f >1 3 3 Ë -si- 5

3 CM J3

с С. "З1 ? ^ 3

^ ^ 3 ю 1 1 3 3 -Е з

3 3 ^ I 5

c. -E; -с с Е^-^й-з

с 3 . ]¿ g

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

■3 i с с oí, 3

d- E, en 5 с.'з з

с- f 3 Ё -ß

з d- 3 -с ^ -з- 5 3 CL -с- -с- ^ ^ J3

з * I Ё:

□ с _ á С.

J3

И

j? Ol с. ^

з

3 J3

-С <5

3 -

Sf i 3

= Ч d-

сг1 -to

3 _

CM J3

С- ом

CSJ _1_г

3 ^

i £

S¡ СП

" J О)

3 Р3 ■-)

3 С о РЗ ^ -CL

_ Е = S: 3 с.

á Ё ^"Ef á

j3 J3 .. -1з 3J "S CL >_ CJ) j3 >3 ^ 3 'з "tí

3 3 3 Ë Ë Ë E,

csj^jiOJCLaic^fi.

J3

Ql

CJ

^ E

S

eco 53

P

i—5 ~ СО

q J Я

3 :

OJ #

J ÇJ c£l

ñ c-

? я .

V

V

±

J3

V 0 J о

<- CM

Q

>

м- О

"5 О

d-

Ъ я 3 Y

с

я =3 -L-r =5 .

С S Я

о ZI £ь_

~ « 5 ~ ,

(D -О

Е Е

л ai з сл

л

I

в

Ä S я с

(D Q.

Е

о о

с et-

J

с_ d-

JO

■З1 JO с_

с &

со d-О

Я. Ö-

3 :

о _о

OJ

о

CN : «

là-£0

С CN

Q-. ■ t

"О с л

U Ol

■з

с "я <7

~ с с

J з 4 --5

л

I

с i J3

С; g О) 3 ê V 3 -S ^ d- 3 ^ с-ю

J 3 3 ^

J

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

CJfN 'З 3 с- 3

3 5^3 5 Ql=c d"cn to E

- E ^ <- -d

Csl £b_

i® С О £LfN

E я

E о с

о

3" 3

з

£5. О)

о

CN

О-'Т сл о ¿ СМ

t о

0-.S2 CN

3

CJ

СП J3

dr

и1-

3

с

OJ

.— ч—

¡cd

со

OJ-

О)

V

j3 J3

3 о g

f 8 I 3 с. g ^ Л. E-I 5 3 с ^ ^

ÖLJc Ч/^з-5

CN

^ 3 3 c.

3 -C-C r-

CL <-

сл с

CL Я

-t-^ с-

V £

-С Я

5 If"

z ю 3 lo Ю Л -С CD

3 ^ 3 > з о 3

"3* CN j3

g ai о

^ Z1

я

!Р_

-D ^ -i-» = v

5 S £ X г ^ 5 E ^ ch

3 -3" Я CN ^

I 3 с Я =< CL

с I 'З —

„ 3 Ж ^^

« V/ с tí

£= V/ -с .с

с с Q ^3

> 3 О л"

У с OJ с.

Csl

f^ri з Л ¡

CJ

£ с

ses

10

Index2019 edition, http://reports.weforum.

org/travel-and-tourism-competitiveness-re-

port-2019/country-profiles/?fbclid=IwAR22g-

zypD-mq7h5HY7ioPJu4ZI1OXO6RO77oOR-

J6l9VNaLUgtWwF5SaO3u0#economy=ARM

Instituto de Turismo de España,

https://www.tourspain.es/en-us

Official tourism website of Madrid,

https://www.esmadrid.com/en

Official tourism website of Barcelona,

https://www.barcelonaturisme.com/wv3/en/

Plan estratégico de marketing 2018-2020,

https://www.tourspain.es/es-es/Conozcanos / Documents/PlanMarketing/PEM%20TURE-SPA%C3%91A%202018-2020.pdf; https://www.tourspain.es/es-es/Conozcanos/ Documents/PlanMarketing/ANEXOS_PEM_18-20.pdf

12. Santiago de Compostela Turismo, h tt p ://w w w. santiagoturismo.com/

13. Spain's official tourism website, https://www.spain.info/en/

14. www.armenia.travel

Гаяне ТОВМАСЯН

Старший исследователь исследовательского центра "Амберд", АГЭУ,

кандидат экономических наук

РЫНКИ И КОНКУРЕНЦИЯ

ЭФФЕКТИВЕН ЛИ МАРКЕТИНГ ТУРИЗМА В АРМЕНИИ?

В докладе 2019 г. о конкурентоспособности туризма Армения заняла 82-ое место с точки зрения эффективности маркетинга и брендинга и 99-ое место по стратегии бренда страны. Это доказывает, что один из важнейших и необходимых шагов в развитии туризма в нашей стране -маркетинговая деятельность, нуждается в совершенствовании.

В статье изложены основные этапы туристического маркетинга в Армении. Были сделаны некоторые предложения в отношении реализации новых, более эффективных маркетинговых мероприятий вместо традиционных. В частности, стать более презентабельным на онлайн-плат-формах и разработать туристический бренд, тем самым увеличивая популярность Армении на международных туристических рынках и потоки въездного туризма в Армению.

Была подчеркнута важность реализации агрессивной маркетинговой стратегии для преодоления кризиса в секторе туризма, вызванного С0УЮ-19, что будет стимулировать внутренние и международные туристические потоки после эпидемии.

Ключевые слова: туризм, маркетинг, бренд, реклама, выставка

Gayane TOVMASYAN

Senior Researcher at "Amberd" Research Center, ASUE,

PhD in Economics

MARKETS AND COMPETITION

IS TOURISM MARKETING EFFECTIVE IN ARMENIA?

In Tourism Competitiveness Report of 2019 Armenia was ranked the 82nd in terms of marketing and branding effectiveness and the 99th in terms of country's brand strategy. This proves that marketing performance, which is one of the most important and necessary steps for developing tourism in our country, needs improvement.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

The paper outlines main steps of tourism marketing in Armenia. Some suggestions have been made towards implementing new, more effective marketing activities instead of traditional marketing events, to become more presentable in online platforms and to develop a tourism brand, as a result of which Armenia's popularity in international tourism markets will increase and inbound tourism flows to Armenia will grow.

The importance of implementing an aggressive marketing strategy to overcome the crisis in the tourism sector caused by COVID-19 was highlighted, which will stimulate domestic and international tourism flows after the epidemic.

Keywords: tourism, marketing, brand, advertising, exhibition

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.