Научная статья на тему 'Современные методы преподавания языков'

Современные методы преподавания языков Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
81
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
традиционные методы обучения / нетрадиционные методы обучения / методы проблемного обучения / обучение иностранному языку / учебный процесс. / traditional teaching methods / non-traditional teaching methods / problem-based teaching methods / foreign language teaching / educational process.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Нигмат Суюндиков

В работе акцентируется внимание на исследовании методов обучения иностранному языку, направленных на активизацию познавательного процесса обучающихся и развитие коммуникативных навыков общения. Рассматриваются традиционные методы обучения, история их развития, методы проблемного обучения как эффективное средство обучения иностранным языкам. В статье проведен сопоставительный анализ эффективности традиционных и нетрадиционных коммуникативных методов, выявлены их преимущества и недостатки.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Modern methods of language teaching

The paper focuses on the study of methods of teaching a foreign language, aimed at activating the cognitive process of students and the development of communicative communication skills. Traditional methods of teaching, the history of their development, methods of problem-based learning as an effective means of teaching foreign languages are considered. The article presents a comparative analysis of the effectiveness of traditional and non-traditional communication methods, and identifies their advantages and disadvantages.

Текст научной работы на тему «Современные методы преподавания языков»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Modern methods of language teaching

Nigmat SUYUNDIKOV1

Tashkent pharmaceutical institute

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received March 2021 Received in revised form 20 March 2021 Accepted 15 April 2021 Available online 20 May 2021

Keywords: traditional teaching methods,

non-traditional teaching methods,

problem-based teaching methods,

foreign language teaching, educational process.

The paper focuses on the study of methods of teaching a foreign language, aimed at activating the cognitive process of students and the development of communicative communication skills. Traditional methods of teaching, the history of their development, methods of problem-based learning as an effective means of teaching foreign languages are considered. The article presents a comparative analysis of the effectiveness of traditional and non-traditional communication methods, and identifies their advantages and disadvantages.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Тилларни уцитишнинг замонавий усуллари

Калит сузлар:

анъанавий у;итиш усуллари,

ноанъанавий у;итиш усуллари, муаммоли у;итиш усуллари,

чет тилини у;итиш, таълим жараёни.

АННОТАЦИЯ

Мацолада талабаларнинг тил билиш жараёнини фаоллаштириш ва коммуникатив мулоцот куникмаларини ривожлантиришга царатилган тил уцитиш усулларини урганишга царатилган. Уцитишнинг анъанавий усуллари, уларнинг ривожланиш тарихи, чет тилларни уцитишнинг самарали воситаси сифатида уцитиш усуллари куриб чицилади. Мацолада анъанавий ва ноанъанавий уцитиш усуллари самарадорлигининг циёсий тах,лили келтирилган булиб, уларнинг афзалликлари ва камчиликлари аницланади.

1 Senior lecturer, Tashkent pharmaceutical institute. Tashkent, Uzbekistan.

Современные методы преподавания языков

АННОТАЦИЯ

Ключевые слова:

традиционные методы обучения,

нетрадиционные методы обучения,

методы проблемного обучения,

обучение иностранному языку,

учебный процесс.

В работе акцентируется внимание на исследовании методов обучения иностранному языку, направленных на активизацию познавательного процесса обучающихся и развитие коммуникативных навыков общения. Рассматриваются традиционные методы обучения, история их развития, методы проблемного обучения как эффективное средство обучения иностранным языкам. В статье проведен сопоставительный анализ эффективности традиционных и нетрадиционных коммуникативных методов, выявлены их преимущества и недостатки.

Мамлакатимизда олий таълим муассасаларининг моддий-техник базасини мустахкамлаш, укув-методик таъминотини яхшилаш, мутахассис кадрлар тайёрлаш сохасида олиб борилаётган ислохотлар натижасида профессор-укитувчиларнинг илгор таълим технологиялари ва укитиш усулларини татбик этиш буйича ташаббускорлигини ошириш, чет тилларини укитишнинг интерфаол методларини жорий этиш имкониятлари кенгаймокда. Республикамизла таълим тизимида туб узгаришлар юз бераётган хозирги ва;тда укитишнинг мазмуни ва методлари тубдан ;айта куриб чи;ишхорижий тилларни укитиш методикаси тарихига ва унинг ривожланишидаги асосий тенденсияларини урганиш ма;садга мувофикдир. Х,озирда чет тилларни укитиш методикасининг фан сифатида юритилишига хеч ким шубха килмайди. Методикани фан сифатида таърифлашдаги йуналиш 40-йилларнинг охирларида пайдо булган методология уз конуниятлари ва уз тадкикот усулларига эга булган фан сифатида эътироф этилади. Методиканинг энг тулик таърифи куйидагича: "укитиш методикаси-укитишнинг максад ва мазмуни, колиплари, воситалари, усуллари, услублари ва тизимларини урганадиган хамда чет тили материали асосида укитиш ва тарбиялаш жараёнларини урганадиган фандир. Замонавий укитиш методларини таккослаш мухим рол уйнайди, чунки тадбик этилаётган янги методлар улар асосида пайдо булади ва замонавий методларга камчиликларга эга булмаслиги максадга мувофик булади. Тил укитиш методикаси ривожланишининг бу боскичида энг куп кулланиладиган коммуникатив йуналтирилган тушунчалар. Улар орасида энг машхури коммуникатив, лойихавий, интенсив ва фаолликка асосланган усуллардир.

Уларнинг асосий коидалари хакида: Коммуникатив методикани ишлаб чикиш тилларни укитишнинг максади сифатида чет тили маданиятини якуний рагбатлантиришга олиб келди. Бундай тизимни эса факат коммуникатив асосда куриш мумкин. Бундан ташкари, коммуникатив методдан фойдаланиш амалиёти нафакат мулокот воситаси сифатида чет тилини узлаштиришни, балки укувчиларнинг хар томонлама шахсий сифатларини ривожлантиришни хам таъминлайди.

Кейинги усул лойиха усули хисобланади: Охирги икки ун йилликда таълимда лойихавийлик каби тенденция шаклланди. Бу тушунча Буюк Британиядаги Цироллик санъат коллежи томонидан 70-йиллар охиридатаклиф этилган укув

дacтypи мaзмyнидa шaкллaнтиpилгaн. Taълимдaги гyмaнитap, бaдиий вa илмий-тeхник йyнaлишлapнинг уйгунлиги нaтижacидa юзaгa кeлгaн лoйиxa мaдaнияти билaн чaмбapчac бoFЛик. Лoйиxa мaдaнияти, peжaлaштиpиш, ихтиpo, яpaтиш, ижpo этиш вa лoйиxaлaш caнъaти aмaлгa oшиpилaдигaн вa дизaйн cифaтидa бeлгилaнaдигaн умумий фopмyлaдиp.

Лoйиxaлaш мaдaниятини yзлaштиpиш, тaлaбa ижoдий фикpлaшгa, уз xapaкaтлapини мycтaкил peжaлaштиpишгa, мумкин булган вapиaнтлapни бaшopaт ;илишга, yлap oлдидa тypгaн вaзифaлapни eчишгa, ypгaнгaн иш вocитaлapи вa ycyллapини aмaлгa oшиpишгa ypгaнaди. Лoйиxaлaш мaдaнияти xoзиpги кyндa тaълим aмaлиëтининг купгита coxaлapигa лoйиxaлaш мeтoдлapи вa лoйиxaлaш у;итиш мeтoдлapи киpaди. Лoйиxa мeтoди хopижий тиллapни y;итишдa фaoл кyллaнилaди. Фaн-тeхникa жaдaл pивoжлaнишининг зaмoнaвий шapoитидa интeнcив тapa;;иëт йулига утиш мyaммocи жaмиятнинг бapчa coxaлapидa шaхc вa мyтaхaccиcлap шaкллaнишининг бapчa бoc;ичлapидa кyзaтилмo;дa. Tиллapни у;итиш xap тoмoнлaмa eтyк кaдpлapни тaйëpлaшдa xaм дoлзapбдиp.

X,oзиpги кyндa хopижий тиллapни интeнcив у;итиш тypли pивoжлaнaëтгaн, янги яpaтилгaн вa мaвжyд ycлyбий тизимлapдa aмaлгa oшиpилмo;дa. Бу тaлaбaлapнинг тypли бoc;ичдa чeт тилини ypгaтишнинг узига xoc мa;caдлapининг xилмa-xиллиги, шyнингдeк, у;ув шapoитлapининг xилмa-xиллиги билaн бoFли;. Tиллapни укитишнинг фaoлликкa acocлaнгaн мeтoдикacи a;лий xapaкaтлapнинг бoc;ичмa-бoc;ич шaкллaниши нaзapияcи билaн ифoдaлaнaди. Бу нaзapиягa acocлaниб, биp нeчa йиллap дaвoмидa у;итиш тexнoлoгияcини ишлaб чи;иш aмaлгa oшиpилди вa у кeйинчaлик фaoлият мeтoди дeб нoмлaнди. Macoфaвий тaълим-бy мacoфaвий тaълим, яъни ypгaнyвчидaн мacoфa билaн aжpaлиб тypaди. Сунгги йиллapдa тypли мaмлaкaтлapдaги oлий у;ув юpтлapи мacoфaдaн у;итиш учун кoмпютep тeлeкoммyникaция тexнoлoгиялapидaн, жyмлaдaн, xopижий тиллapдaн фoйдaлaниш имкoнияти мaвжyдлигигa эътибop ;apaтмo;дa. Macoфaвий тaълимнинг бoш;a шaкллapидaн фap;ли ^apo;, кoмпютep acocидa тeлeкoммyникaция у;итиш имкoниятлapини:

- xap ;aндaй axбopoтни мacoфaдa тeз yзaтиш;

- бу мaълyмoтлapни кepaкли вa;т xoтиpaдa ^к^ш, уни тaxpиpлaш вa бoш;aлap;

- шу мaкcaддa мaxcyc яpaтилгaн мyлтимeдиaли axбopoтлap ëpдaмидa интepaктивлик вa укитувчи вa укув кypcининг бoшкa иштиpoкчилapининг тeзкop мyлoxaзaлapи;

- интepнeт opкaли тypли axбopoт мaнбaлapигa, жyмлaдaн, мacoфaвий вa тapкaтилaдигaн мaълyмoтлap бaзaлapигa, бутун дуте бyйлaб кyплaб aнжyмaнлapгa киpиш;

- кyшмa тeлeкoммyникaция лoйиxaлapини, шyнингдeк, xaлкapo, элeктpoн кoнфepeнциялap, кoмпютep ayдиo вa видeoкoнфepeнциялapини тaшкил этиш.

Macoфaвий тaълимнинг xap кaндaй тypи кaнчaлик caмapaли булиши тypт oмилгa бoFЛИк:

- мacoфa билaн aжpaлиб тypишигa кapaмaй укитувчи вa укувчи ypтacидaги y3apo caмapaли мyлoкoт;

- бу жapaëндa кyллaнилaдигaн пeдaгoгик тexнoлoгиялap;

- ишлaб чикилгaн ycлyбий мaтepиaллap вa yлapни eткaзиб бepиш ycyллapи caмapaдopлиги;

- фикp-мyлoxaзaлap caмapaдopлиги.

Бошкача айтганда, масофавий таълимнинг самарадорлиги фойда-ланилаётган материалларнинг ташкил этилиши ва услубий сифати хамда бу жараёнга жалб этилган укитувчиларнинг махоратига боглик.

Бундан ташкари, масофадан укитишнинг хар кандай турига хос булиши керак булган бир катор хусусиятлар мавжуд, шунинг учун уни самарали деб хисоблаш мумкин:

- масофавий таълим талаба фаолиятини янада пухта ва батафсил режалаштиришни, уни ташкил этишни уз ичига олади; укитишнинг вазифалари ва максадларини аник баён этиш; зарур укув материалларини етказиб бериш;

- масофавий таълим укув дастурларининг асосий тушунчаси интерактивликдир. Масофавий таълим курслари талаба ва укитувчи уртасида максимал мумкин булган интерактивликни таъминлаши, талаба ва укув материали уртасидаги тескари алока хамда гурухли таълим олиш имкониятини таъминлаши керак;

- укувчилар уз харакатларининг тугрилигига ишонч хосил килишлари учун юкори самарали мулохазаларни такдим этиш жуда мухимдир. Тескари алока тезкор булиши керак, пост-оператив, ва ташки бахолаш шаклида кечиктирилди;

- хар кандай курснинг энг мухим элементи-мотивация; бунинг учун турли хил воситалар ва техникалардан фойдаланиш керак;

- масофадан укитиш курсининг тузилиши модулли булиши керак, шунда укувчи модулдан модулгача булган тараккиётларидан хабардор булиш имконига эга, хар кандай модулни уз хохишига кура ёки назорат килувчи укитувчининг хохишига кура, укитиш даражасига караб танлаши мумкин. Шу билан бирга, катта хажмли модуллар таълим олишга булган кизикишни сезиларли даражада камайтиришини таъкидлаш керак;

- тилларини ургатишда овоз журлиги алохида ахамиятга эга булиб, уни тармок технологиялари ёрдамида амалга ошириш мумкин.

Шундай килиб, тилларни укитиш методларининг ривожланиш тенденцияларини куриб чикиш таржима килиш назарий ва амалётини уташ, суз ва грамматикани хорижий тил коммуникатив компетентлигининг махоратини таъминлайдиган усулларга ургатишдан иборат булган хулосалар чикаришга имкон беради; хозирда чет тилларни укитиш тизимида грамматика назариясининг роли камайди ва узгарди, коммуникатив йуналиш тамойили жорий этилди, талабаларнинг узаро алокалари ва нутк фаолиятининг роли ошди.

Шу муносабат билан биз француз методисти Ж.Р. Блавацкийнинг фикрини келтирамиз дарслик ёки укитиш методи кандай булишидан катъий назар, бу биринчи навбатда таълимнинг асосий бойлигини ташкил этувчи маълумотдир.

Укитувчи тил укитишда тор доирада чекланиб колмаслиги керак. Маданий ходисаларга, илм фанга мурожаат килмасдан, тилни урганиш кашшоклашади ва фонетик, лексик ва грамматик ходисаларни узлаштириш уз урнида куллашга имкон бермайди. Албатта, нутк механизмларини узлаштиришга ва нутк моделларини тайёрлашга катта эътибор бериш керак,

Чет тилларни укитишнинг анъанавий ва ноанъанавий усуллари тахлил килингандан сунг шуни таъкидлаш керакки, чет тилини укитишнинг анъанавий усули грамматикани урганиш ва таржима амалиётини мажмуада уз ичига олади. Бу

ycyллapнинг xapaктepли xycycияти cyз вa кoнcтpyкциялapни эcлaб кoлиш, бу xaм caмapaли бyлди,ëдлaнгaн cyз вa ибopaлap эcдa caклaб кoлиш. Aнъaнaвий мeтoдлap cинфий тизимга acocлaнгaн булиб, нут; фaoлиятининг бapчa тypлapини: гpaммaтикa, фoнeтикa, cyз тypкyмлapини ypгaтиш, укитишнинг acocий мeтoди мaтнлapни укиш вa тapжимa ;илиш вa гpaммaтикaни ypгaниш булиб. Aнъaнaвий укитиш ycyллapи билaн укитувчи acocaн a^ëp вaзифacини бaжapaди, тaлaбaлap вaзифaлapини бaжapyвчи пaccив тинглoвчилapдиp. Ушбу ycyллapнинг aфзaлликлapи cyз бoйлигини кeнгaйтиpиш, тapжимa тexникacи вa гpaммaтикacини эгaллaш, шyнингдeк, ypгaнилaëтгaн тилнинг бaдиий aдaбиëти билaн тaнишиш, yлapдaн фoйдaлaниш тиллapдa тaккocлaш элeмeнтлapини шaкллaнтиpиш. Бу ycyллapнинг кaмчиликлapи oFзaки нут; мaлaкacининг йуклиги, шyнингдeк, хи^ий aкл-идpoк, нoaнъaнaвий укитиш ycyллapидa уз pивoжини тoпгaн ижoдий фaoлиятдиp.

Aнъaнaвий ycyллapдaн фapкли yлapoк, чeт тиллapни укитишнинг нoaнъaнaвий ycyллapи, жyмлaдaн, мyaммoли укитиш ycyллapи кoммyникaтив фaoлиятни, ижoдий кoбилиятлapни, тaнкидий фикpлaшни вa aклий фaoлиятни фaoллaштиpишгa кapaтилгaн, жoнли мyлoкoт, укув жapaëни peaл xaëтий вaзиятлapгa я;ин. Myaммoли тaълим мeтoдлapидaн фoйдaлaнгaн xoлдa дapc yкyвчилap фaoлиятигa кapaтилaди. Укув мapкaзидa укув фaoлиятининг фaoл ижoдий cyбъeкти вaзифacини бaжapyвчи тaлaбa шaxcи тypaди. Уpгaнилaëтгaн тилдaги гaплapнинг ceмaнтик cтpyктypacини кypишдa cyбeктив фикpлapнинг, мyaйян мyaммoли вaзият xaкидaги тacaввypлapнинг ифoдaлaниши кaттa poл уйтайди. Myaммoли укитиш ycyллapи укув мaтepиaлини пpoблeмaлaштиpиш, фaoл ypгaнишни тaшкил этиш билaн xapaктepлaнaди.

Mycтaкил фaoлият, yкyвчилapнинг фикpлaш кoбилиятини pивoжлaнтиpиш.

Hoaнъaнaвий ycyллapнинг aфзaллиги-aнъaнaвий тaълимгa xoc пcиxoлoгик тycиклapни бapтapaф eтиш вa xaтo килишдaн кypкишни бapтapaф eтишдиp.

Aнъaнaвий ycyллap зaмoнaвий лeкcикoгpaммaтик ycyл шaклидa мaвжyд булиб, yнгa ^pa, кyплaб тил мaктaблapи ишлaйди, нoaнъaнaвий ycyллap, xycycaн, мyaммoли укитиш ycyллapи xopижий тиллapни укитиш aмaлиëтидa кeнг кyллaнилaди, мoтивaцияни oшиpaди, xoзиpги бocкичдa мaкбyл вa дoлзapбдиp.Янги шapoитдa, xopижий тиллapни укитиш мyaммocини янги шaкллaнтиpиш билaн, тypли миллaтдaги oдaмлap ypтacидaги мyлoкoт, мyлoкoт дapaжacини тyбдaн oшиpишгa фaкaт ижтимoий-мaдaний oмилни aник тушуниш вa peaл к^иб чикиш билaн эpишиш мумкинлиги, бу тиллapдa cyзлaшyвчи xaлклapнинг дyнëcи вa мaдaнияти билaн узвий бoFЛикдиp.

X,oзиpги вaктдa зaмoнaвий axбopoт тexнoлoгиялapи мacoфaдaн укитиш мyaммocини xaл килиш учун чeкcиз имкoниятлap яpaтaди, чунки axбopoтни иcтaлгaн мacoфaдaн, иcтaлгaн xaжм вa мaзмyндa caклaш, кaйтa ишлaш вa eткaзиш мумкин. Бyндaй шapoитдa мacoфaвий тaълим тизимини тaшкил eтишдa мacoфaвий тaълимни мeтoдик вa acocли тaшкил eтиш биpинчи ypингa чикaди. Бyндa нaфaкaт yзлaштиpиш учун мaзмyн тaнлaш, бaлки укув мaтepиaлини тapкибий тaшкил этиш xaм xиcoбгa oлинaди.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Газета «Народное слово», 11.12.2012 г., № 240 (5630).

2. Национальная программа по подготовке кадров. - Т.: Шарк, 1997 - С. 60.

3. Common European Framework of Reference (CEFR). Cambridge ESOL. Retrieved 2012-01-25.

4. Быстрова Е.А., Закирьянов К.З. Литвинова Н.Д. Практическая методика обучения языкам. - Л.: «Просвещение» - 1989 г.

5. Тимофеев Б. Правильно ли мы говорим? - Л.: Издательство. 1978г.

6. Новиков Л.А. Искусство слова. - М.: Педагогика. 1999 г.

7. Пассов Е.И. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению. -М.: Просвещение, 1994 г.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.