v.
Асилова Г.А.,
Давлат божхона кумитаси Олий харбий божхона институти «Давлат ва хорижий тиллар» кафедраси доценти, педагогика фанлари номзоди
НОРМАТИВ ЩЖАТЛАРНИ ДАВЛАТ ТИЛИДА МАСОФАВИЙ РАСМИЙЛАШТИРИШДА МОДУЛЛИ ТАЪЛИМ ИСЩБОЛЛАРИ
АСИЛОВА Г.А. НОРМАТИВ ЦУЖЖАТЛАРНИ ДАВЛАТ ТИЛИДА МАСОФАВИЙ РАСМИЙЛАШТИРИШДА МОДУЛЛИ ТАЪЛИМ ИСТИЦБОЛЛАРИ
Маколада масофавий таълим воситасида тилни укитишнинг умумдидактик тамойиллари, муаммолари ва хусусиятлари тах,лил килинган. Божхона ва солик йуналишларида давлат тили таълимида электрон укув модулининг урни ва ахамияти хакида суз юритилган. Укув модули воситасида булажак мутахассисларда касбга оид малакаларни шакллантириш усуллари кур-сатилган.
Таянч суз ва тушунчалар: масофавий таълим, модулли таълим, электрон укув модули, ахборот-таълим технологиялари, касбга йуналтирилган таълим.
АСИЛОВА Г.А. ПЕРСПЕКТИВЫ МОДУЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ В ДИСТАНЦИОННОМ ОФОРМЛЕНИИ НОРМАТИВНЫХ ДОКУМЕНТОВ НА ГОСУДАРСТВЕННОМ ЯЗЫКЕ
В статье анализируются общедидактические принципы, проблемы и особенности дистанционного обучения языкам. Рассматриваются место и значение электронного учебного модуля в процессе обучения государственному языку студентов таможенных и налоговых направлений. Предлагаются методы формирования профессиональных умений у будущих специалистов посредством учебных модулей.
Ключевые слова и понятия: дистанционное обучение, модульное обучение, электронный учебный модуль, информационно -образовательные технологии, профессионально-ориентированное обучение.
ASILOVA G.A. THE PROSPECTS OF MODULAR TRAINING IN REMOTE REGISTRATION OF NORMATIVE DOCUMENTS IN THE STATE LANGUAGE
There is analyzed in the article the general didactic principles, problems and peculiarities of distance language learning. It is discusses the place and importance of the e-learning module in the process of teaching the state language for students of the customs and tax directions. It is offering the methods of formation of professional skills of future specialists through the training modules.
Keywords: distance education, modular learning, e-training, information and education technology, vocational-oriented training.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7
Бугунги педагогиканинг асосий тояси таълим тизимини шахсга йуналтиришдан иборат булганлиги боис дунёнинг куплаб мамлакатларида масофавий таълим дастурлари амалда кенг цулланмоцда. Масофавий таълим тизими %ар бир инсонга унинг бутун умри давомида цизицишлари, лаёцати ва ицтидорини цисобга олган цолда таълим олиш учун имконият яратиб берди.
Масофавий таълим деганда укув жараёнида укитувчи ва талабанинг бир-биридан айрим холда маълум бир масофа ёки вакт мобайнида муайян максад асосида бевосита ёки билвоси-та узаро хамкорлиги тушунилади. Бу хамкорлик ахборот технологиялари асосида, авваламбор, телекоммуникация ва телевидение воситала-рини куллаган холда амалга оширилади. Таъ-лимнинг масофавий шаклларини жорий этиш, ундаги технологик воситалар ва ахборот-таълим технологиялари нафакат тобора ортиб бораётган билимлар хажмини узгартириш, балки таълим жараёни ва уз-узини бахолаш, шахснинг мустакил таълим олиш фаоллигини оширишга имкон беради.
Таълимнинг шахсга йуналтирилган тамойи-лига эътибор каратиш бугунги кунда мустакил танкидий ва ижодий фикрлашга ургатиш жараёнида мухим роль уйнайди. Бунинг учун укитилаётган фаннинг фаолият доираси кенг, ахборот манбалари куп, унда бир муаммога турлича карашлар мавжуд булиши керакки, улар талабани мустакил фикрлашга, узининг нуктаи назарига эга булишга ундайди. Уки-тишнинг масофавий шаклларини йулга куйиш ва ривожлантириш узида психология, педагогика, фалсафа, информатика каби турли сох,а-лардаги билимларни мужассам этади, мазкур интеграциянинг таркибида эса психологик-педагогик кисм етакчи хисобланади. Таълимни укитишнинг масофавий шаклларини кенг куллаган холда ахборотлаштириш зарурияти амал-даги тажриба ва назарий ишланмаларни хар томонлама урганиш жараёнини фаоллаштира-ди. Ахборот-коммуникация технологиялари ёрдамида талабалар томонидан билимларнинг узлаштирилиши анъанавий технологияларга нисбатан камида 40-60 фоизга тезрок ёки купрок хажмда амалга оширилаётганлиги ду-
нёда масофавий таълим нима учун бу кадар оммалашиб кетаётганини изох.лайди1.
Масофавий таълимнинг замонавий восита-лари таълим олувчиларнинг укитувчи билан интерфаол мулокотини таъминлайди. Ушбу ти-зимнинг самарали ишлаши учун техник таъми-нот талаб даражасида булиши керак. Бунинг учун компьютернинг интернет тармоFига улан-ган булишидан ташкари, тармокда ишлаш ма-лакалари х,ам зарур. Укитувчи интернетдан энг аввало дарсга тайёргарлик жараёнида кушимча материаллар манбаи сифатида фойдаланади. Албатта, бунда интернетнинг куплаб имкони-ятларидан бир кисмигина кул келади. Тармокнинг энг катта имкониятлари уни бевосита талабалар аудиториясида куллашда намо-ён булади. Бунинг учун энг кулай мух,ит интер-нетга уланган компьютер синфида яратилади.
Мулокотнинг интерфаол усули ва тезкор алока масофавий таълимда укитишни индиви-дуаллаштиришга имкон беради. Укитувчи талабанинг фанни узлаштиришига караб укитиш методикасини унга мослаштириши, талабага кушимча равишда унинг салох,ияти ва коби-лиятига каратилган укув материаллари, ахборот ресурсларига х,аволалар бериши мумкин. Бу жараёнда вакт аудитория машFулотлари каби чегараланмаганлиги туфайли таълим олувчи укув курсининг умумий дастурига мос-лаштирилган индивидуал дастур буйича укиши ва вактни узининг имкониятига караб таксим-лаши мазкур тизимнинг самарали ишлашига кумаклашади.
Шу билан бирга, интернет тармоFидаги маъ-лумотлар окимидан масофавий таълим учун керакли материалларни танлаб олиш жуда куп вакт ва аклий мех,натни талаб килади. Рус ти-лини ургатувчи виртуал укув курсларини тах,лил килган тадкикотчиларнинг фикрига кура, акса-
1 Андреев А.А. Дидактические основы дистанционного обучения. / Монография. - М.: РАО, 1999. -С. 14.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7
v.
pият xoллapдa интepнeтдa бepилгaн кypcлap тил ypгaтишнинг зaмoнaвий ycyллapигa мyвo-фик кeлмaйди вa acocaн мaшк кypинишигa эгa1. Акcapият xoллapдa УШ6У УКУВ кypcлapи нaшp килингaн дapcликлapнинг нycxaлapидaн ибo-paт 6УЛИ6 кoлмoкдa.
Янa биp мyaммo шyндaки, тapмoкдa мaвжyд бyлгaн мaтepиaллapнинг acocий киcми интep-нeтдa фoйдaлaниш учун мyлжaллaнмaгaн. Тax1лил килингaн кypcлapдa axбopoт тexнoлo-гиялapининг КУП имкoниятлapидaн фoйдaлa-нилмaгaн. Тoпшиpиклap вa нaзopaт шaкллapи биp-биpигa yxшaйди. Шyнингдeк, мyлoкoт кyникмaлapини pивoжлaнтиpyвчи мaшклap жyдa кaм. Бyлapнинг бapчacи укув дacтypлapи-нинг мaзмyнигa oид мyaммoлapдиp. Тexник нyкcoнлap cифaтидa эca дизaйннинг зaифлиги, нaвигaциянинг нoкyлaйлиги, pecypcнинг уз мa-тepиaллapи дoиpacидaн тaшкapигa чи^ oл-мacлиги, гипepxaвoлaлapнинг кaмлиги ^pca-тилгaн. Бyндaй кypcлapни мacoфaвий i<ypcnap дeб aтaшгa йул кУймaйдигaн acocий ^мчи-лик - интepфaoлликнинг eтишмacлиги ёки yмyмaн йyклигидиp2. Бу мacoфaвий тaълимгa мyлжaллaнгaн укув дacтypлapини ишлaб чикишдa нимaлapгa эътибop бepиш кepaкли-гини кypcaтaди. Шу билaн биpгa, мacoфaвий тaълим ycyллapи aнъaнaвий тaълимни инкop килмaй, бaлки уни тyлдиpиши зapypлигини тaъкидлaш кepaк.
Macoфaвий тaълим дacтypлapи тaълим oлyв-чигa узи тaнлaгaн мaтepиaлни иcтaлгaн epдa вa вaктдa ypгaниш имкoниятини бepaди. Бoшкaчa aйтгaндa, тaълимнинг ушбу тypи тaлaбaнинг caмapaли мycтaкил, укув-билиш фaoлиятини тaшкил килишгa кapaтилгaн. Укув фaни бyйичa дacтypни ypгaнишдa acocий эътибop тaянч ту-шyнчaлapни yзлaштиpиш, yлapнинг yзapo бoFликлигини тушуниш, мухим тexник вa дac-тypий вocитaлap билaн ишлaш мaлaкaлapини эгaллaшдaн ибopaт.
Macoфaвий тaълимнинг бугунги кyндaги му-aммoлapидaн биpи yндa тaълим жapaёнининг cyбъeктлapи ypтacидaги пeдaгoгик aлoкaни
1 Азимсв Э.Г. Meтoдикa opгaнизaции диcтaнциoннoгo oбyчeния pyc^^^y языку кaк инocтpaннoмy. - M.: «Pyc-cкий язык», 2006. -С. 63.
2 Бoндapeвa О.В. Лингвoмeтoдичecкиe ocнoвы ди^н-циoннoгo oбyчeния РКИ нa нaчaльнoм этaпe (фoнeтичe-«ий acпeкт): Автopeф. диc. ... ^нд. пeд. нayк. - М., 2010. -С. 19.
Уpнaтиш кaндaй oбъeктив кoнyниятлapгa acoc-лaниб aмaлгa oшиpилиши шу кyнгaчa ишлaб чикилмaгaнлигидaдиp. Бу мyaммo, жyмлaдaн, бoжxoнa вa голик тизимлapи учун мyтaxaccиc-лapни тaйёpлaшдa xaм дoлзapб xиcoблaнaди. Шу бoиc мacoфaвий тaълим ycyллapини лoйиxaлaштиpиш x1aмдa ишлaб чикишдa бoж-xoнa вa coлик йyнaлишлapидa мyтaxaccиcлap тaйёpлaшнинг кyйидaги xycycиятлapини хи-coбгa oлиш зapyp:
• бoжxoнa пocтлapининг биp-биpидaн yзoкдa жoйлaшгaнлиги, бoжxoнa вa coлик xo-димлapининг иш жoйлapи тaълим мapкaзлapи-дaн йиpoкдa экaнлиги;
• бoжxoнa вa coлик тизимлapи мyтaxaccиc-лapининг кacбий тaйёpгapлиги cифaтигa куйи-лaётгaн юкopи тaлaблapгa жaвoб бepиш учун yлapнинг бeвocитa xизмaт вaзифaлapини yтaш-ни мaълyм вaктгa тyxтaтиб тypишлapи зapypлиги;
• тaълим oлaётгaн xoдимлapнинг билим дa-paжacи тypличa э^нлиги;
• нopмaтив xyжжaтлap, кoнyнчиликнинг мyнтaзaм янгилaниб бopиши тyфaйли кacбий cox^a™ мaxcyc билимлap йyнaлишлapи xaмдa мaзмyни yзгapиб бopиши ёки yлapнинг дoл-зapблиги йyкoлиши;
• шaкллaнгaн aмaлий тaжpибaни, шунинг-дeк бoжxoнa вa coлик xизмaтлapидa янги ycyл вa тexнoлoгиялapни кУллaш xaмдa yмyмлaшти-pишнинг зapypлиги.
Бoжxoнa тизимидa 2008 йилдaн буён мaco-фaвий тaълим тизимининг cepвepи кУллaниб кeлмoкдa. Ушбу cepвep шyндaй тyзилгaнки, xap биp xoдим ёки тинглoвчи yндaн фoйдaлaниш мaлaкaлapини киcкa вaкт ичидa эгaллaши мум-кин. Бу тизим, acocaн, Олий xapбий бoжxoнa инcтитyти кундузги тaълим тинглoвчилapигa xaмдa бoжxoнa opгaнлapи aмaлиётидa фaoлият кypcaтaётгaн xoдимлapгa мyлжaллaнгaн булиб, бoжxoнa ишининг тypли йyнaлишлapини ypra-ниш учун xизмaт килaди. Укув cepвepигa тaъ-лим жapaёнидa кУллaнaдигaн бapчa укув мaтe-pиaллapи киpитилгaн вa yлap тaълим йyнa-лишлapигa кapaб блoклapгa aжpaтилгaн. Шу тapикa, тaълим мaзмyни тaшкил этилгaн укув кypcлapигa, шyнингдeк бoжxoнa opгaнлapи xo-димлapининг xизмaт вaзифaлapидaн кeлиб чик^н xoлдa, мaълyм биp йyнaлишлap ^erapa бoжxoнa пocтлapидa бoжxoнa нaзopaти, тaшки иктиcoдий фaoлият бoжxoнa пocтлapидa бoж-
ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИЕ 2016, l
хона расмийлаштируви ва бошкалар) учун та-лаб килинадиган мутахассислар сонига караб белгиланади.
Айтиш керакки, божхона ва солик йуна-лишларида мутахассисларни тайёрлаш жараё-ни таълим олаётганларнинг интилиши (моти-вацияси) юкорилиги билан ажралиб туради, бунинг боиси ушбу тизимларда иш уринла-рининг чекланганлиги, таълим бутунлай давлат бюджети хисобидан амалга оширилишидадир. Мазкур сохалар ходимлари узларининг касбий фаолиятида мунтазам равишда ахборот техно-логиялари сохасидаги ютуклар билан боFлик янгиликлардан хабардор булиб борадилар (электрон декларацияларни тулдириш, юклар-ни божхона расмийлаштирувидан утказишдаги юкори технологик ускуналарни куллаш каби). Демак, ходимларнинг касбий тайёргарлигида масофавий таълим имкониятларидан фойдала-ниш хар бир таълим олувчига нафакат махсус билимларни эгаллаш, балки узининг ахборот технологиялари билан ишлаш борасидаги мав-жуд малака хамда куникмаларини ривожлан-тириш ва такомиллаштириш имконини бе-ради.
Булажак божхона ва солик ходимлари учун давлат тилини урганиш буйича масофавий таълим дастурларини яратишда таълимни бир неча боскичга ажратиш ва хар бир боскичнинг максад хамда вазифаларини, таълимдан оли-надиган натижаларни аник белгилаб олиш за-рур. Русийзабон тингловчилар учун узбек тили таълимини куйидаги уч боскичда амалга оши-риш максадга мувофик:
• умумтаълим боскичи;
• касбга йуналтириш боскичи;
• касбий малакаларни ривожлантириш боскичи.
Умумтаълим боскичида узбек тилининг грамматик-синтактик хусусиятлари, тилнинг луFавий бойлигини акс эттирувчи материаллар билан ишлаш тавсия этилади.
Касбга йуналтириш боскичида талабаларни сохавий лексика, мутахассислик хакидаги илк тасаввурларни хосил килувчи укув материал-лари билан таништириш асосий урин тутади.
Касбий малакаларни ривожлантириш боскичида келажакда иш жараёнида самарали оFзаки ва ёзма мулокот юритиш учун замин яратилади. Бунда сохага оид норматив хужжат-
лар билан ишлашга алохида эътибор кара-тилади1.
Ушбу тамойил, бир томондан, х,ар бир боскичда таълимни аввалги боскичдан алохида тарзда амалга оширишни назарда тутса, бошка томондан, барча боскичларнинг узвийлигини таъминлайди. Хар бир боскичнинг натижаси урганилаётган тилда у ёки бу х,олатда мулокот юритиш ва кейинги боскичда тилни урганишни давом эттириш имконини яратади. Таълимни бундай тарзда ташкил килишда модул тизими-дан фойдаланиш унинг самарасини янада оши-ради.
Давлат тилидаги норматив хужжатлар билан ишлаш малакасини шакллантириш булажак мутахассисларни тайёрлашда мух,им амалий ах,амиятга эга. Маълумки, божхона ва солик сох,аларида хужжатлар билан ишлашнинг электрон тизими жорий килинган ва такомиллаш-тириб борилмокда. Бугунги кун ёшларининг ахборот технологияларига булган кизикиши кучли эканлигини эътиборга олган х,олда, таъ-лимда электрон модулларни жорий килиш ва хужжатларни онлайн тулдириш усулидан самарали фойдаланиш максадга мувофикдир. Электрон модулнинг масофавий таълимда кулла-ниши таълим олувчи учун бир катор кулайлик-лар яратади. Авваламбор, модулнинг мазмун жих,атдан яхлитлиги ва тугалланганлиги шу модуль доирасида эгалланадиган билим, малака ва куникмалар х,ажмини таълим олувчига аник курсатиб беради. Модулни мустакил урганиш натижалари турли усуллар воситасида мунтазам бахоланиб боради. Бу эса таълимнинг йуналишлари ва усулларини х,ар бир талабага мослаштириб боришга ёрдам беради.
Маълумотларга караганда, хорижда олий таълим муассасаларининг 60 фоиздан ортиFида, мамлакатимиздаги олий ва урта махсус таълим муассасаларининг 90 фоиздан ортиFида мо-дулли укитиш ва талабалар билимини рейтинг тизимида бах,олаш йулга куйилган2. Турли фан-ларнинг укув модуллари каторида «Узбек тили» фанидан х,ам модуллар яратилган. Жумладан,
1 Asilova G., Qudriddinova N. O'zbek tili fanidan ishchi o'quv dastur. / Oliy ta'limning «Bojxona ishi» yo'nalishi uchun. - T.: DBQ OHBI, 2015. -3-b.
2 Рузимов У. Олий харбий таълим тизимида модул-ли укитиш. // http://fikr.uz/blog/olij-arbij-talim-tizimida-modulli-itish.html
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7
v.
Тoшкeнт мoлия инcтитyтидa pyc гypyxлapи учун «Сoликлap вa coликкa тopтиш» йyнaлишидa ту-зилгaн укув мoдyли мyвaффaкиятли кУллaниб кeлинмoкдa. Биpoк, бугунги кун^ кeлиб мaco-фaдaн тypиб тaълим oлиш oммaлaшгaни бoиc элeктpoн укув мoдyллapини яpaтишгa эхтиёж opтиб бopмoкдa.
Тиллapни ypгaнишни мoдyлли тaълим aco-cидa aмaлгa oшиpиш тexнoлoгияcи yзидa жaxoн пeдaгoгикacи aмaлиётидa эpишилгaн энг cyнгги ютyклapини жaмлaб, кoммyникaтив, лингвo-мaмлaкaтшyнocлик, кacбгa йyнaлтиpиш, этнo-лингвoмaдaний ёндaшyвлapни биpлaштиpaди1. Хycycaн, лингвoмaмлaкaтшyнocлик вa этнo-лингвoмaдaний ёндaшyв тил тaълимининг дacтлaбки бocкичидa ypгaнилaётгaн тилнинг тapиxи, тapaккиёти, ушбу тилдa cyзлaшaдигaн xaлкнинг мaънaвий мepocи, aнъaнaлapи, ypф-oдaтлapини ypгaниш дaвoмидa шу тилнинг ички xycycиятлapини чyкyppoк aнглaшгa кyмaк-лaшaди. Бoшкaчa килиб aйтгaндa, yзбeк тилини Уpгaниш жapaёнидa бу yзбeкчa фикpлaшни Уpгaнишгa ёpдaм бepaди.
Moдyлли тaълимдa укув мaтepиaлини мycтaкил мoдyллapгa мaнтикий acocдa тyFpи aжpaтиш мyxимдиp. Moдyль - мaзмyнaн ту^л-лaнгaн, aвтoнoм укув кypcи булиб, y укув мaтe-pиaлини ypгaниш жapaёнидa куйилган мaкcaд вa вaзифaлapдaн кeлиб чик^н xoлдa нуткий фaoлиятнинг бapчa тypлapини кaмpaб oлaди. Xap биp укув мoдyлининг мycтaкил мaзмyнгa эгa э^нлиги бapoбapидa y бoшкa мoдyллap билaн бoFлик булиб, тил ypгaниш умумий ^p-cининг вaзифaлapини бaжapaди. Элeктpoн кypинишдa тyзилгaн укув мoдyли xaм, юкopидa aйтиб yтгaнимиздeк, нaзapий, aмaлий вa нaзo-paт мaтepиaллapини a^ эттиpиши кepaк.
Дaвлaт бoжxoнa кУмитacининг Олий xapбий бoжxoнa инcтитyтидa «Бoжxoнa иши» йyнaлиши бyйичa pyc гypyxлapидa тaълим oлaётгaн тинг-лoвчилapигa yзбeк тилини элeктpoн мoдyл вo-cитacидa укитиш йyлгa кУйилгaн.
Moдyлнинг биpинчи киcмидa мyльтимeдиa мaъpyзaлapи вa нaзapиягa oид мaълyмoтлap aкc эттиpилгaн. Улap тaлaбaни унинг бyлaжaк
1 Ямшaнoвa В.А. Пepexoд нa мoдyльнoe oбyчeниe ин^т-paнным языкaм кaк peaлизaция идeй Бoлoнcкoй дeклa-paции, II Инocтpaнныe языки в экoнoмичecкиx вyзax Poccии: Bcepoccийcкий нayчнo-инфopмaциoнный aльмa-нax, № 5. - Сaнкт-Пeтepбypг: Изд-вс СПбГУЭФ, 2006.
мyтaxaccиcлигигa йyнaлтиpaди, ун^ ушбу xyжжaтнинг coxaдa тyтгaн ypни, aмaлий axa-мияти, yзигa xoc вa бoшкa xyжжaтлapдaн фapкли xycycиятлapи xaкидa мaълyмoт бepaди. Maзкyp бyлимдa тaлaбa учун мaвзyлapнинг тapтибини индивидyaл тapздa тaнлaш имкoни бepилгaн.
Moдyлнинг иккинчи киcмидaн xyжжaт-лapнинг aмaлиётдa кУллaнишини aкc эттиpyв-чи мyльтимeдиa мaтepиaллapи, жyмлaдaн, укув фильмлapи ypин oлгaн. Бyндa acocий эътибop кypгaзмaлилик acocидa тaлaбaдa aник тyшyнчa вa тacaввypлap xocил килишгa кapaтилaди. Шу-нингдeк, ушбу бyлимдa ypгaнилaётгaн xyжжaт-лapнинг aмaлдa кУллaнaдигaн нaмyнaлapи a^ эттиpилгaн. Бу нaмyнaлap билaн тaнишиш жa-paёни тaлaбaни нaзapия вa aмaлиётнинг yзapo мyвoфиклиги xaкидa мyлoxaзa килишгa yндaй-ди, унинг тaxлил килиш мaлaкaлapини pивoж-лaнтиpaди. Шуниндак, нaмyнaлapгa кapaб xyжжaт тyлдиpиш кyникмaлapини шaкллaнти-paди.
Maвзyни yзлaштиpишдa aмaлий мaшк вa тoпшиpиклapнинг axaмияти ^rra экaнлиги шyбxacиз. Улapнинг мoдyлнинг ^йинги ^ми-дaн жoй oлиши aввaлги бyлимлapдa yзлaшти-pилгaн билим, мaлaкa xaмдa кyникмaлapни мycтaxкaмлaшгa кapaтилгaн. Бyндa xyжжaт peквизитлapининг вaзифacи, yлapнинг yзapo бoFликлиги, yлapдaги кoлип жyмлaлap мaзмy-ни, coxaвий aтaмaлapнинг кУллaниши xaкидa тyшyнчaлap xocил килинaди.
Бу бopaдa мoдyлнинг xyжжaтлapни oнлaйн тyлдиpишгa ypгaтyвчи киcми тaълимдa мухим axaмиятгa мoлик. Хycycaн, йyлoвчи бoжxoнa дeклapaцияcи ёки голик тyлoвчининг дeклapa-цияcини элeктpoн кypинишдa тyлдиpиш тaлa-бaлapнинг ушбу xyжжaтлap билaн ишлaш мa-лaкacини pивoжлaнтиpaди, yлapгa уз xaтoлapи ycтидa ишлaшгa имкoн яpaтaди. Бу мaшFyлoтлap интepнeт тapмoFи вa ички тapмoккa yлaнгaн укув ayдитopияcидa yткaзилaди. Тaлaбaлap oн-лaйн тизим ёpдaмидa xyжжaтлapни тyFpи тyлдиpишни ypгaнaдилap. Ушбу вaзифaнинг бaжapилишини укитувчи узининг кoмпьютe-pидaн нaзopaт килиб бopaди. Бyлaжaк мyтa-xaccиcлap нaфaкaт xyжжaтни тyлдиpишни би-лишлapи, бaлки уни кaндaй тyлдиpиш зapypли-гини yзбeк тилидa тyшyнтиpиб бepa oлишлapи
ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИЕ 2016, l
керак, чунки бу уларнинг булFуси иш фаолия-тида мухим ахамиятга эга.
Модулнинг кейинги кисмлари уз-узини тек-шириш учун саволлар, тест топшириклари, ас-сесментлардан иборат.
Электрон укув модулининг мазмуни ва тузи-лиши укув фанининг хусусиятлари, таълим олувчиларнинг булажак касбидан келиб чика-диган эхтиёжлари ва бошка куплаб омилларга боFлик. Шуниси эътиборга лойикки, электрон укув модулини тузишда укитувчи узининг салохиятидан, барча имкониятларидан фойда-ланиб, иктидори, амалий тажрибаси, укитиш методикаси, ижодий ёндашувини намойиш килиши мумкин. Бу уни модулнинг яратувчи-сига айлантиради.
Модулли таълимнинг самарасини ошириш учун интернет-лойихалардан фойдаланиш та-лабаларнинг мотивациясини янада кучайти-ришга хизмат килади. Бундай лойихаларни амалга оширишда доимий равишда тармокка уланган булиш шарт эмас. Бирок интернет тармоFи талабалар гурухи томонидан яратила-диган лойихани жонлантиришга, уни вакт жихатидан чегаралаб куймасликка ёрдам бе-ради. Лойихалар билан ишлаш жараёнида талабалар узларининг тилга оид билимларини кенгайтирадилар, батафсил маълумотларга эга буладилар. Интернет-лойихаларни бажариш муддати, топширикларнинг мураккаблиги, на-тижаларни такдим этиш талаблари турлича булади. Лойиха натижаларнинг эълон кили-ниши ёки интернетда алохида сахифанинг яра-тилиши билан якунланиши мумкин1.
Куриб турганимиздек, модулли ёндашув узида тил таълимининг анъанавий ва ноанъа-навий усулларини бирлаштириб, бугунги кунда булажак мутахассисларнинг билимига куйила-диган талабларга жавоб беради. Модулли таъ-лимни масофавий шаклда амалга ошириш эса педагогик алоканинг масофа ва вактдаги мос-лашуви таъсирини имкон даражасида камай-тиришга олиб келади. Бу эса уз навбатида укитишнинг интенсивлигини ошириб, уки-тувчининг талабага туFридан-туFри таъсир ут-казишига йул куйилмайди. Бу холатда укитувчи таълим мухитини факат лойихалаштиради ва
1 Савелова С.Б. Интернет-проекты и современное образование. // «Мастерство», 2003, № 1. -С. 85-89.
талаба учун таълим хамкорлигининг самарали технологияларини танлайди, демакки, укув ма-териалини талабага етказиш механизмининг бир кисмига айланиб колмайди. Буларнинг хаммаси божхона ва солик сохаларида мута-хассисларни тайёрлаш сифатини оширишга ёрдам беради.
Юкорида айтилганлар бугунги кунда божхона ва солик йуналишларида таълимнинг масофавий шакли асосида педагогик алока модели-ни ишлаб чикиш, ахборот технологияларининг кенг кулланиши шароитида укитишнинг психо-логик-педагогик муаммоларини тадкик килиш, мазкур сохани чукур урганиш зарурлигини курсатади. Бунда куйидаги муаммоларга алохида эътибор каратиш лозим:
• масофавий таълимнинг техник имконият-лари кундан-кунга кенгайиб бормокда, аммо бу имкониятлар дидактик материал билан етарли даражада таъминланмаган;
• асосий эътибор ташкилий-техник хусуси-ятларга каратилмокда, лекин масофавий таълимнинг психологик-педагогик кисми назар-дан четда колмокда;
• масофавий таълимни амалга оширишда таълим жараёни субъектларининг узаро алока-сини жонлантириш ва кучайтиришга имкон берадиган воситалар мавжуд, бирок ушбу педагогик алока назарий ва услубий жихатдан етарлича таъминланмаган.
Божхона ва солик тизимлари фаолиятининг самараси бугун ушбу сохаларда хизмат ки-лаётган мутахассисларнинг касбий малакаси замон талабларига кай даражада жавоб бери-шига боFлик. Бу борада касбий фаолият соха-сидаги дунёкараш, мулохаза килиш, эътикод ва уз мавкеини малакали мутахассис сифатида белгилаб олиш айникса мухимдир. Пировард натижада масофавий таълим тизими божхона ва солик тизимлари учун юкори малакали му-тахассислар тайёрлашнинг сифатини оширишга хизмат килади. Шу тарика, касбий таълимда укитишни маълумот бериш даражасидан шахс-нинг профессионал шаклланишини бошкариш даражасига кутаришга эришилади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7
Ч.
Адабиётлар:
1. Азимов Э.Г. Методика организации дистанционного обучения русскому языку как иностранному. - М.: «Русский язык», 2006. -С. 63.
2. Андреев А.А. Дидактические основы дистанционного обучения. / Монография. -М.: РАО, 1999. -С. 120.
3. Бондарева О.В. Лингвометодические основы дистанционного обучения РКИ на начальном этапе (фонетический аспект): Автореф. дис. ... канд. пед. наук. - Москва, 2010. - 23 с. - С.19.
4. Рузимов У. Олий х,арбий таълим тизимида модулли укитиш // http://fikr.uz/blog/ olij-arbij-talim-tizimida-modulli-itish.html
5. Савелова С.Б. Интернет-проекты и современное образование. // «Мастерство», 2003, №1. -С. 85-89 // «Вопросы интернет-образования», 2003, № 14.
6. Ямшанова В.А. Переход на модульное обучение иностранным языкам как реализация идей Болонской декларации. // «Иностранные языки в экономических вузах России»: Всероссийский научно-информационный альманах, №5. - Санкт-Петербург: Изд-во СПбГУЭФ, 2006.
7. Asilova G., Qudriddinova N. O'zbek tili fanidan ishchi o'quv dastur. / Oliy ta'limning «Bojxona ishi» yo'nalishi uchun. - T.: DBQ OHBI, 2015. -3-b.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 7