Научная статья на тему 'Социально-философское значение педагогической деятельности Садриддина Айни'

Социально-философское значение педагогической деятельности Садриддина Айни Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
76
16
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
«Сифлий» / «Мухтаджи» / «Джунуни» / «Айни» / Молодые Бухарцы / джадидские школы / татарские школы / Бухарская революция / просвещение / просвещенный реформатор / политическая борьба / прогрессивные личности / джадидское движение / фанатичное духовенство / демократические принципы. / “Sifliy” / “Muhtojiy” / “Jununi” / “Aini” / Young Bukhara / Jadid schools / Tatar schools / Bukhara Revolution / enlightenment / enlightened reformer / political struggle / progressive / Jadid movement / democratic clergy.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Комила Исламова

В статье освещается социально-философская сущность педагогической деятельности Садриддина Айни, направленной на повышение морального духа людей в контексте сложного исторического процесса на основе идей и направлений джадидизма.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Social-philosophical significance of Sadriddin Ayni’s pedagogical activity

The article highlights the social-philosophical essence of Sadriddin Ayni’s pedagogical activity, aimed at raising the morale of the people in the context of a complex historical process on the basis of the ideas and directions of Jadidism.

Текст научной работы на тему «Социально-философское значение педагогической деятельности Садриддина Айни»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Social-philosophical significance of Sadriddin Ayni's pedagogical activity

Komila ISLAMOVA1

Samarkand State Institute of Foreign Languages

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received May 2021 Received in revised form 20 May 2021 Accepted 15 June 2021 Available online 15 July 2021

Keywords:

"Sifliy", "Muhtojiy", "Jununi", "Aini",

Young Bukhara, Jadid schools, Tatar schools, Bukhara Revolution, enlightenment, enlightened reformer, political struggle, progressive, Jadid movement, democratic clergy.

The article highlights the social-philosophical essence of Sadriddin Ayni's pedagogical activity, aimed at raising the morale of the people in the context of a complex historical process on the basis of the ideas and directions of Jadidism.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Садриддин Айний педагогик фаолиятининг ижтимоий-фалсафий мохртяти

Калит сузлар:

"Сифлий", "Мух,тожий", "Жунуний", "Айний",

ёш бухороликлар, жадид мактаблари,

АННОТАЦИЯ

Ма;олада мураккаб тарихий жараён х,олатида халк; маънавий х,олатини жадидчилик гоялари ва йуналишлари асосида юксалтиришга каратилган Садриддин Айний педагогик фаолиятининг ижтимоий-фалсафий мох,ияти ёритилган.

1 Independent researcher, Samarkand State Institute of Foreign Languages, Samarkand, Uzbekistan. E-mail: Islomova@samdchti.uz.

татар мактаблари, Бухоро ин;илоби, маърифат, маърифатпарвар ислодатчи, сиёсий кураш, тара;к;ийпарварлар, жадидчилик даракати, мутассиб рудонийлар, демократик тамойиллар.

Социально-философское значение деятельности Садриддина Айни

педагогической

Ключевые слова:

«Сифлий», «Мухтаджи», «Джунуни», «Айни»,

Молодые Бухарцы, джадидские школы, татарские школы, Бухарская революция, просвещение, просвещенный реформатор, политическая борьба, прогрессивные личности, джадидское движение, фанатичное духовенство, демократические принципы.

АННОТАЦИЯ

В статье освещается социально-философская сущность педагогической деятельности Садриддина Айни, направленной на повышение морального духа людей в контексте сложного исторического процесса на основе идей и направлений джадидизма.

XIX асрнинг сунги чорагида тугилиб, ХХ асрнинг урталарига ;адар яшаб ижод этган Садриддин Айний узбек ва тожик адабиётлари тара;;иётига муайян х,исса кушган зуллисонайн ёзувчидир. У мансуб булган ёзувчилар авлоди хал; ва жамият хаётидан узо;лашиб ;олган мумтоз шар; адабиётига янги тул;ин беришга, уни янги тарихий даврнинг гоялари билан бойитишга интилди. Маърифатпарвар отаси ;улида дастлабки таълимни олган. Муаллиф хаёти ва фаолияти унинг "Цисцача таржимаи холим", "Эсдаликлар", маърифатпарварликва жадидчилик фаолияти даври эса "Бухоро ин;илоби тарихи учун материаллар" асарида атрофлича баён этилган [1].

Садриддин Айний Бухоро мадрасаларида тахсил олган йилларда (1890-1891) "Сифлий" (Паст), "Мухтожий" ва "Жунуний" (Телба) каби турли тахаллуслар билан дастлабки шеърларини ёзди. У 1896 йилда илк бор "Айний" тахаллуси билан ижод ;ила бошлайди. Адибнинг шахсан эътироф ;илишича, "Айний" номининг турли китобларда 48 хил маъноси курсатилган [2:55].

Садриддин Айний 1890-1899 йилларда Бухородаги мадрасаларда тахсил куриб, уз даврига яраша пухта билим эгаллайди. Калкутта, Богчасарой, Уфа, Оренбург, Цозон сингари шахарларда нашр этилган газета ва журналлар билан танишиш, айни;са, Фитратнинг Туркияда босилиб, Бухорога яширин равишда

юборилган-"Мунозара", "Сайёх хинд ;иссаси" сингари асарларини мутолаа этиш булажак ёзувчининг дунё;арашида ин;илобий узгаришларни вужудга келтирди. У амирлик тузумининг чириганини, мамлакатни бош;ариш усулини янгилаш, демократик ислохатлар утказиш ва хал; оммасини маърифатлаштириш зарур-лигини сезди. Садриддин Айний шу тари;а жадидчиликнинг ёр;ин намоён-даларидан бирига айланди. Илк жадидчиликнинг асос марказий муаммоси, замонавий мактаб ва замонавий маълумот эди [3:134-136]. Садриддин Айнийнинг ХХаср бошида ёзилган куйидаги шеърида жадидчиликнинг уша пайтлардаги ижтимоий манзараси ифодаланган:

Мактабсизлик бизни ;илди яп-ялонгоч, Мактабсизлик бизни этди талон-тарож, Мактабсизлик Турон элини улдирди оч, Кузингни оч, бу хурликдан мактабга ;оч.

Садриддин Айний Ёш бухороликлар партияси аъзоси сифатида Бухородаги жадид мактабларини ташкил этишнинг дастлабки ташаббускорларидан бири эди. Садриддин Айний "Бухоро ин;илоби тарихи учун материаллар" асарида ёзишича, 1908 йил 23 октябрда Бухоро шахрининг Дарвозаи Саллоххона гузарида жойлашган Мирзо Абдулвохид Мунзим (Бурхонов) уйида форсий (тожик) тилида янги усул мактаби очилади ва унга Мирзо Абдулвохид Мунзим муаллим этиб тайинланади [4:32]. Бой болаларни пулли, камбагал болаларни бепул у;итади.

Садриддин Айнийнинг узи то 1908 йил, Мирзо Абдулвохид Мунзимнинг янги усул мактаби очилгунига ;адар, Бухородаги татар мактабларида (масалан татар вакилларидан Холид Бурнашев, Низом Собитовларнинг мактаблари) ишлаб, дарс бериш ва у;итиш йулларини урганган. Садриддин Айний "татар мактабида олти ой ишлаб, тажриба орттирдим" [4:29] - деб, ;айд этган эди. ХХ аср бошларида Бухорода бошлангич мактабнинг турт синфдан иборат булишини маърифатпарвар адиб Садриддин Айний биринчи булиб талаб ;илиб чи;ади. С.Айний шахснинг камолоти ва жамият тара;;иётида маърифат ролини ю;ори уринга ;уяди. Хал;нинг и;тисодий, ижтимоий ахволини ахоли уртасида маърифат тар;атиш йули билан яхшилаш мумкин деб хисоблайди. Шунинг учун хам у "Фан хал;;а бойлик келтиради" [5:26] - деб, ёзган эди.

Биро;, Мирзо Абдулвохид Мунзим ва Садриддин Айний томонидан очилган янги усул мактаби узо; фаолият юритмайди. Х,ар иккала тара;;ийпарварлар таъ;иб остига олинади. С. Айний 1910 йилда Ёш бухороликлар томонидан тузилган "Тарбияи атфол" ("Болалар тарбияси") яширин жамиятига аъзо булади ва унинг ишларида фаол иштирок этади.

"Бухоройи шариф" ширкати муассислигида Садриддин Айнийнинг жадид мактаблари учун ёзган "Тартиб ул-Цуръон" ("Цуръони Карим"ни у;иш ва талаффуз ;илиш ;оидаларини урганишга багишланган китоб"), "Заруриёти диния" ("Диний китоб") ва ижтимоий ва тарбиявий ахамиятга эга булган "Тахсиб ус-сибён" ("Болалар тарбияси") номли у;иш китоблари дастлаб 1909 йилда Оренбургда нашр этилди. Садриддин Айний "Тахсиб ус-сибён" дарслигини Исмоил Гаспринскийнинг "Хужаи сибён" ("Болалар муаллими") китобидан таъсирланиб ёзади. 1914 йилда Ёш бухороликлар ташкил этган "Маърифат кутубхонаси" томонидан бу китоб 1917 йилда Самар;андда иккинчи марта нашрэтилди.

Caдpиддин Айнийнинг Бyxopoдaги жaдидчилик xapaкaти вa жaдид мaктaблapидa oлиб бopгaн фaoлияти мypaккaб ижтимoий-cиëcий жapaëнлap кeчгaн дaвpгa тyFpи кeлaди. Бу пaйтдa aмиpликдa юзaгa кeлгaн иcлoxoтчилик вa жaдидчилик xapaкaтлapи унинг дyнëкapaшидa кескин yзгapишлap я^ди. Мyтaaccиб pyxoнийлap вa aмиpлик xyкyмaтининг Ёш бyxopoликлapгa ^тти; кapшилик кypcaтиши кaбилap уни уз FOя вa мaкcaдлapини ^тти; тypиб xимoя к;илишгaчaк;иpди.

1917 йилдa Ёш бyxopoликлapнинг мaмлaкaтдa кенг иcлoxoтлapни aмaлгa oшиpиш учун oлиб бopгaн кypaшлapи, Бyxopoдa юз бepгaн 1917 йил aпpeль нaмoйиши вa унинг фoжeaли o;ибaтлapи, бoшдaн кeчиpгaн aзoб-y;yбaтлapи xycycидa, Caдpиддин Айний узининг "Бyxopo ин;илoби тapиxи учун мaтepиaллap" acapидa кeлтиpиб yтaди. 1917 йил aпpeль oйининг бoшлapидa Aмиp Caид Oлимxoн Бypxoниддин ;oзикaлoн ypнигa Fиждyвoн ^зиси вaзифacини бaжapиб тypгaн тapa;;ийпapвap Шapифжoн Мaxдyмни ;oзикaлoн мaнcaбигa, Чopжyй ^зиси булган Aбдycaмaдxyжaни pa^ лaвoзимигa, Вoбкeнт ^зиси Oфo;xyжaни муфти araap лaвoзимигa, Hизoмиддин Мycaннифни э^ Fиждyвoнгa ^зи этиб тaйинлaйди. "Ушбу aзм вa мaнcaблap билaн ^ки aмиp уз xyкyмaти кaбинeтини yзгapтиpгaнди". Hacpyллo кушбеги тoпшиpиFигa бинoaн, 1917 йил 7 aпpeль куни Бyxopoдaги aмиp ;apopгoxи булган Apки Oлийдa Aмиp Caид Oлимxoннинг иcлoxoт тyFpиcидaги фapмoни ;oзикaлoн Шapифжoн Мaxдyм тoмoнидaн йиFилгaнлapгa у;иб эшиттиpилaди. Биpo; opaдaн куп yтмaй aмиp уз фapмoнини бeкop ;илиб, мyтaaccиб yлaмoлap фи^ини ;yллaб-;yввaтлaди. 1917 йил Бyxopoдaги aпpeль вo;eaлapи Caдpиддин Айнийнинг aмиpлик ижтимoий-cиëcий тизимигa ниcбaтaн нaфpaтини oшиpиб юбopди.

Узи гyнoxcиз, уз xaл;и, миллaти учун фидoйи булган тapa;;ийпapвap вa мaъpифaтпapвapлapнинг фoжиaли тa;диpи, xycycaн, угаси Cиpoжиддиннинг зиндoнгa coлингaнлиги вa к^тл этилгaнлиги, узининг 75 дappa зapбидaн сунг Koгoн кacaлxoнacидa дaвoлaнгaнлиги, дусти Миpзo Hapзyллoнинг вaфoт этиши, кyплaб жaдидлap, тapaккийпapвap ëшлapнинг кийнoклapгa ^лиши, yлдиpилиши yнгa кaттик pyxий тaъcиp кypcaтди [6:№2209]. Бу фoжeaли вoкeликлap Caдpиддин Айний xaëти вa фaoлиятидa туб бypилиш яcaди.

Бyxopoдa кечган cиëcий вoкeaлap тyфaйли Caдpиддин Айний 1917 йил июндa Caмapкaндгa кучиб утди. Бу шaxapдa Мaxмyдxyжa Бехбудий, Caидpизo Aлизoдa, Вaдyд Мaxмyд, ^дди;ий Ажзий, Caидaxмaд Вacлий, Aбдyкoдиp Шaкypий кaби уз дaвpининг тaникли мaъpифaтпapвapлapи вa зиëлилapи билaн якиндaн тaнишди. У Caмapкaнддa биpинчи пeдaгoглapдaн Aбдyкoдиp Шaкypий вa Рaxмaтyллa Иcмaтyллaeвлapнинг xoнaдoнидa яшaди, кeйинpoк жaдидлapдaн Вaдyд Мaxмyд-нинг cинглиcигa yйлaшиши, жaдидлap билaн aлoкaлapининг мycтaxкaмлaниши, жaмиятни ижтимoий pивoжлaнтиpиш бopacидaги кapaшлapини кyчaйтиpди.

Caдpиддин Айний 1918-1920 йиллapдa Caмapкaнддa тaълим coxacидa фaoлиятини дaвoм эттиpиш билaн биpгa инкилoбий pyxдa тapиxий вa публицистик мaкoлa xaмдa шeъpлap ëзди. Унинг мaкoлa вa шeъpлapи "X,yppият", "Мexнaткaшлap тoвyши", "Зapaфшoн" вa "Шyълaи инкилoб" ("Инкилoб шyълacи"), "Бoлaлap йyлдoши", "Taë;" кaби гaзeтa вa жypнaллapдa бocилгaн. Бу xaкдa Caдpиддин Айнийнинг узи шyндaй ëзгaн: "Caмapкaнддa тoжик тилидa "Шyълaи инкилoб" жypнaли вa "Мexнaткaшлap тoвyши" нoмидaги узбек тилидa гaзeтa нaшp бyлapди.

Мен буларнинг иккаласига хам хизмат ;илардим. Уша ва;тларда махаллий кадрлар етишмас, озчиликни ташкил ;илар эди, шунинг учун хам мен бу журнал ва газетанинг куп ;исмини турли имзолар билан ма;олалар ёзиб тулдирар эдим. Икки тилда шеър ёзардим, икки тилда ма;олалар ёзардим" [7:91].

Садриддин Айнийнинг ;изи, адабиётшунос олима Холида Айнийнинг ёзишича, 1919 йил 13 июлдан бошлаб икки йилу беш ой ичида "Шуълаи ин;илоб" журналида Садриддин Айнийнинг 67 та ма;оласи эълон ;илинган [8:63].

У 1921-1923 йилларда БХСРнинг Самар;анддаги консулхонасида маслахатчи сифатида ишлади. 1923 йилда БХСРнинг Самар;анддаги консулхонаси тугатилгач, 1923 йилнинг охирида Бухгосторг - "Бухоро давлат савдо ташкилоти"га мудир ;илиб тайинланди. БХСР хукумати Садриддин Айнийни моддий ва маънавий жихатдан куллаб турди. Хукумат рахбари Файзулла Хужаев имзоси билан 1923 йил 13 сентябрда бу борада махсус ;арор ;абул ;илиниб: "Урто; Айнийнинг ин;илобий харакатдаги хизматларини ва Бухоро мехнаткаш оммасининг фойдаси учун узо; йиллик фаолиятини хисобга олиб, шахсий нафа;а белгилаш таклиф этилсин. Секретариатга урто; Айнийга хат билан мурожаат ;илиш топширилсин, бундан кейин ундан узини фа;ат адабий фаолиятга багишлаш суралсин" [9:46] - деб курсатма берилганди.

1921-1925 йилларда С. Айний Самар;андда нашриёт ва тахрир ишларида фаол иштирок этади. 1931 йилда Тожикистон Марказий Ижроия Комитети томонидан Мехнат Цизил Байро; ордени билан мукофотланди. 1935 йилда у адабий фаолиятининг уттиз йиллиги муносабати билан Тожикистон хукумати томонидан енгил машина билан та;дирланди. 1926 йилдан 1933 йилнинг сентябрь ойига ;адар Самар;анддаги Тожикистон нашриёти булимида адабий мухаррир, илмий ва адабий маслахатчи булиб ишлайди.

1927 йилда Самар;андда Олий педагогика институти (хозирги СамДУ) ни ташкил этишда, айни;са ушбу олий у;ув юртида узбек мумтоз адабиёти кафедрасини ташкил этилишида Садриддин Айний ва Абдурауф Фитратнинг хизматлари катта. 1943 йил ноябрь ойида Узбекистон ССР Фанлар Академияси ташкил этилиб, академикликка сайланганлар орасида Садриддин Айний номзоди хам бор эди. Узбекистон ССР ФАнинг фахрий академиги, 1948 йилдан бошлаб филология фанлари доктори, профессор Садриддин Айний СамДУда 1946 йилдан 1950 йилгача фаолият юритди. У адабиёт кафедрасига мудирлик ;илди ва университетда бир ;анча олимлар етишиб чи;ишига кумаклашди. "Мен уз ижодимни ёшларга багишлайман. Мен ёшларга ёрдам беришга хамма ва;т тайёрман. Хатто уз ишимни бир ё;;а ;уйиб, уларга ёрдам бераман. Лекин мен чарчамайман ва ёшларни мусоба;ага ча;ираман" [2:87] - деб фаолиятидан чу;ур фалсафий мохиятга эга фикрни ёзган эди олим. 1951 йилда Тожикистон Фанлар академияси ташкил этилгач, Садриддин Айний унинг биринчи президенти этиб сайланди. У икки марта СССР Олий Совети депутати (1950; 1954 йилларда), 2-ча;ири; Тожикистон ССР Олий Совети депутати булиб фаолият юритди.

Садриддин Айний Файзулла Хужаев билан узо; йиллар дустона ва хамкор булиб келди.

Файзулла Хужаев хукумат рахбари сифатида Садриддин Айнийни маънавий ва моддий жихатдан ;уллаб-;уватлаб келди. Унинг маслахати ва тавсияси билан Садриддин Айнийнинг ;излар мактаби учун узбек тилида тузган "Цизбола ёки

Холида" асари 1924 йилда узбек тилида Берлинда "Камёвиний" босмахонасида хамда йирик тад;и;оти булган "Намунаи адабиёти точик" ("Тожик адабиётидан намуналар") Москвада 1926 йилда нашр этилган.

Садриддин Айний педагогик фаолиятида алохида ургу берилиб ургани-ладиган илм бу-тарих илми хисобланади. Жумладан, узининг "Цуллар" романи ор;али ;уйидаги чу;ур фалсафий мушохадага эга булган фикрни таъкидлайди: "Мен бу романда хал;им та;дири ха;ида, утган аждодлар хаёти ха;ида ёзганман, аммо менинг назарим хеч хам утмишга ;аратилмаган. Менинг нигохим келажакка йуналтирилган эди. Бу китоб утмиш ха;ида аммо у келажак авлодга угитдир. Чунки тарих фа;ат келажак учун курашиш ;уроли булгандагина маъно касб этади" [10].

Садриддин Айнийнинг илмий-ижодий фаолиятида "Бухоро ин;илоби тарихи учун материаллар" номли асари алохида урин эгаллайди. Ушбу асарнинг салмо;ли сахифалари 1918-1919 йилларда Самар;андда тожик тилида ёзилган. Кейинчалик олим асарни ;айта ишлаб, янги маълумотлар билан тулдириб, уша ва;тда СССР хал;лари марказий нашриёти мудири вазифасида ишлаган, давлат ва жамоат арбоби Назир Тура;улов (1892-1939) нинг суз бошиси билан 1926 йил Москвада араб имлосида узбек тилида айрим ;ис;артиришлар билан (260 сахифа, 3000 минг нусхада) "Бухоро ин;илоби тарихи учун материаллар" номи остида нашр эттирди.

Олим шар;шунослик ва адабиётшунослик сохасида "Фирдавсий ва унинг Шохномаси ха;ида", "Шайх ур-раис Абу Али ибн Сино", "Шайх Муслихиддин Саъдий Шерозий", "Камол Хужандий", "Устод Рудакий", "Алишер Навоий", "Восифий ва асари у "Бадоеъ ул - ва;оеъ", "Мирзо Абдул;одир Бедил" каби асарлар ва илмий-адабий ма;олаларини чоп эттирган. Садриддин Айнийнинг адабиётшуносликка кушган мухим хиссаларидан бири, шубхасиз, унинг "Алишер Навоий" номли монография-сидир [11:18].

Садриддин Айнийнинг тожик тилида ёзган "Одина" номли биринчи ;иссаси рус тилига таржима ;илиниб, 1930 йилда Москвада чоп этилган. 1932-1935 йиллар давомида тожик ва узбек тилларида "Цуллар" романини ёзиб тугатади. Ушбу роман 1934 йилда узбек тилида, 1935 йилда тожик тилида босилди. Садриддин Айний 1939 йилда "Судхурнинг улими" асарини ёзади вабу асар 1946 йилда узбек тилида нашр этилди. Ёзувчи "Судхурнинг улими" асарини 1953 йилда ;айта ишлаб унга бир ;анча янги образларни киритди.

Садриддин Айний тарихшунос олим сифатида "Му;анна исёни" асарини ёзди. У ХХ асрнинг 40-йилларида о; кийимлилар ва унинг рахбари Му;анна ха;ида махсус рисоласини чоп эттирди. Шунингдек, хорижий мамлакатларда "Бухоро" номи билан машхур булган ва кенг тар;алган "Эсдаликлар" (1949-1954) китоби унинг ижодида марказий урин эгаллайди. Бу асар ;айта-;айта узбек, тожик, рус тилларидан таш;ари жахоннинг унлаб тилларида чоп этилган. Уз ижоди билан мактаб яратган Садриддин Айнийнинг илмий мероси ва ижтимоий фаолияти хам дунё илмий жамоатчилиги томонидан муносиб эътироф этилган. Жумладан, Цохирада булиб утган Осиё ва Африка ёзувчиларининг Хал;аро конгрессида Садриддин Айний номи буюк олимлар ва ёзувчилар ;аторида тилга олинган. Европа олимлари Садриддин Айнийни "Шар; маданиятини пухта урганган буюк билимдон" деб бахолаганлар.

1978 йилда Узбекистонда Садриддин Айний таваллудининг 100 йиллик юбилейи муносабати билан машхур давлат ва жамоат арбоблари, тарихчилар, санъаткорлар, адабиётшунос олимлар унинг хаёти ва ижодига оид хотира парчаларини, ма;ола, хикоя ва шеърларни нашр этишди. 1978 йил ЮНЕСКО томонидан "Садриддин Айний йили" деб эълон ;илинди [11:8].

Уз даврида Бухородаги жадидчилик харакатида фаол цатнашиш баробарида мураккаб тарихий жараёнларнинг иштирокчиси сифатида фаолият олиб борган Садриддин Айнийнинг тарих фани тарацциёти хамда бадиий адабиётни ривожлантиришга цушган хиссаси ва келажак авлодларга урнак булувчи хизматлари инобатга олиниб, у 2001 йилда Узбекистоннинг "Буюк хизматлари учун" ордени билан мукофотланган.

Хулоса цилиб айтганда, Садриддин Айний ижодининг асосий йуналишлари тахлил цилинар экан, у публицист сифатида долзарб тарихий масалаларга оид мацолалар ёзган, тарихчи, шарцшунос, адабиётшунос ва тилшунос олим сифатида фаннинг куплаб сохаларида тинимсиз изланишлар олиб борган. Педагогик фаолитида эса ёшларни цайси сохада фаолият юритишидан цатъий назар тугри ва халол мехнат цилишларини уцтирган. Садриддин Айний Узбекистон ва Тожикистонда илм-фан ва маданиятнинг ривожланишида, кадрлар етиштиришда узининг муносиб хиссасини цушди.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Садриддин Айний тугилиб вояга етган Бухоро вилояти Fиждувон туманига царашли Соктаре цишлогидаги Айний уй музейи материаллари.

2. Айний С. Цисцача таржимаи холим / Асарлар. 8 жилдлик. 1-ж. - Тошкент: Тошкент бадиий адабиёт нашриёти, 1963. - Б. 55-87.

3. Хайруллаев М. "Буюк сиймолар", - Тошкент: Абдулла Цодирий номидаги халц мероси нашриёти, 1997. - Б. 134-136.

4. Айний С. Бухоро инцилоби тарихи учун материаллар. - Москва: СССР халцлари марказий нашриёти, 1926. - Б. 29-32.

5. Айний С. Тахсиб ус-сибён. - Самарцанд, 1917. - Сах. 26.

6. Абдулцодир Ш. Ёш бухоролилар хитоби // Вацт. 1917 йил 18 апрель. № 2209.

7. Айний С. Мухтасар таржимаи холи худам / Куллиёт. 16 чилд. Чилди - 1. -Сталинобод, 1958. - Сах. 91.

8. Холида Айни. Жизнь Садриддин Айни (краткий хронологический очерк). -Душанбе, 1982. - С. 63.

9. Хасанов М. Файзулла Хужаев. - Тошкент: Узбекистон, 1990. - Б. 46.

10. Айний С. "Бир халц тацдири", "Янги хаёт" (Новое время) журнали 45-нашр, 1951.йил.

11. Темиров Ф. Садриддин Айнийнинг Бухородаги жадидчилик харакатида тутган урни ва ижтимоий фаолияти / тарих фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. - Т., 2020. - Б. 8-18.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.