Научная статья на тему 'СОЛЬФЕДЖИО ДАРСИДА АСОСИЙ РИТМИК КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ'

СОЛЬФЕДЖИО ДАРСИДА АСОСИЙ РИТМИК КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

45
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
солфеджио / ритмик харакатлар / мусиқа машғулоти / нота ўқиш малакаси.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Алим Анварович Беков

Маълумки, мусиқа ўқувини тарбиялаш – солфеджио дарсининг бирламчи ва асосий мақсади ҳисобланади. Нотага ѐзилган намуналарда қарор топган интонацион жараѐнларини, оҳангларнинг ритмик ва баланд-пастлик ўзгаришларини кўзатиш, тез ва тўғри тахлил этиш, бундан кейин уларни овозда ―жонлантириш‖ — солфеджио дарсининг асосий машқлардандир. Ўқувчи (талаба)ларнинг ушбу вазифанинг биринчи босқичи – ритмикасини, оҳангларнинг ритмик хусусиятларни идроқ этиб, тўғри талқин этишдир. Чунки, оҳанг – бу муваққат жараѐни бўлиб, ушбу жараѐн тартибини тўғри қабул қилмаган ўқувчи бутун оҳангини ҳам ижро эта олмайди ѐки хатоларга йўл қўйяди. Бу камчилик нафақат мусиқа мактаб ўқувчиларда, афсуски кейинги босқич ўқув жараѐнида ҳам кўзатилади. Бунинг сабабларидан бири — ўқувчилар солфеджио дарсида нота ўқиш малакаларини ривожлантирмай, кўпинча солфеджио намануларини ўқитувчи ѐки бошқа талабалардан ешитиб, ѐд олишга харакат қиладилар. Натижада, солфеджио дарси вокал ѐки хор дарсига айланиб, мусиқа уқуви ривожлантиришига алоқаси кам бўлган, ўқитувчи ѐрдами билан ѐдланган овоз машқларидан ташкил топади. Янги, олдин эшитилмаган, кўрилмаган намуналарини мустақил талқин этиш малакалари эса талабаларда яхши ривожланмайди ва улар ушбу дарснинг асосий мақсадга эришаолмай қолади. Ушбу мақолада солфеджио дарсларида ритмик кўникмаларни шакллантиришда қўлланиладиган асосий тушунчалар, ва уларни ўргатишда керак буладиган методлар хақида сўз боради

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «СОЛЬФЕДЖИО ДАРСИДА АСОСИЙ РИТМИК КЎНИКМАЛАРНИ ШАКЛЛАНТИРИШ»

СОЛЬФЕДЖИО ДАРСИДА АСОСИЙ РИТМИК КУНИКМАЛАРНИ

ШАКЛЛАНТИРИШ

Алим Анварович Беков

Чирчи; давлат педагогика университети "Мусика таълими" кафедраси укитувчиси, Санъатшунослик фанлари номзоди

АННОТАЦИЯ

Маълумки, мусика укувини тарбиялаш - солфеджио дарсининг бирламчи ва асосий максади хисобланади. Нотага ёзилган намуналарда карор топган интонацион жараёнларини, охангларнинг ритмик ва баланд-пастлик узгаришларини кузатиш, тез ва тугри тахлил этиш, бундан кейин уларни овозда "жонлантириш" — солфеджио дарсининг асосий машклардандир. Укувчи (талаба)ларнинг ушбу вазифанинг биринчи боскичи - ритмикасини, охангларнинг ритмик хусусиятларни идрок этиб, тугри талкин этишдир. Чунки, оханг - бу муваккат жараёни булиб, ушбу жараён тартибини тугри кабул килмаган укувчи бутун охангини хам ижро эта олмайди ёки хатоларга йул куйяди. Бу камчилик нафакат мусика мактаб укувчиларда, афсуски кейинги боскич укув жараёнида хам кузатилади. Бунинг сабабларидан бири — укувчилар солфеджио дарсида нота укиш малакаларини ривожлантирмай, купинча солфеджио намануларини укитувчи ёки бошка талабалардан ешитиб, ёд олишга харакат киладилар. Натижада, солфеджио дарси вокал ёки хор дарсига айланиб, мусика укуви ривожлантиришига алокаси кам булган, укитувчи ёрдами билан ёдланган овоз машкларидан ташкил топади. Янги, олдин эшитилмаган, курилмаган намуналарини мустакил талкин этиш малакалари эса талабаларда яхши ривожланмайди ва улар ушбу дарснинг асосий максадга эришаолмай колади.

Ушбу маколада солфеджио дарсларида ритмик куникмаларни шакллантиришда кулланиладиган асосий тушунчалар, ва уларни ургатишда керак буладиган методлар хакида суз боради

Калит сузлар: солфеджио, ритмик харакатлар, мусика машгулоти, нота укиш малакаси.

Охднгни укиш куникмаларидан биринчиси — ритмик тузилмаларни идрок этиш ва тугри талкин этишдир. Булардан айникса нуктали чузимлар, синкопа, триол, пунктир ритми

376

каби шакллари маълум даражада укувчига тускинлик килади. Бу муаммони ечиш учун куйида курсатилган машклар ёрдам бериш мумкин:

Нота мисоли №1

Ушбу мисолда о^анг намунаси пентахорд ^ажмида булиб, М.Русак таклиф этган машкларга ^амда А.Агаджановнинг лад ^исси шаклланишига каратилган о^анг ибораларига асосланган. Таъкидлаб утиш керакки, дастлабки машклар курсатилган ^ажмидан ортик булмаслиги керак, пардалар изчиллиги сакрамалардан холи булиб, товушлар бирин-кетин келиши жоиз, зеро укувчининг асосий а^амияти о^анг ривожи ва пардалар топишига эмас, балким ритмик хусусиятларга каратилган булиши зарур. Машкнинг 3 та варианти навбатма-навбат ижро этилади. Шунда биринчисида укувчилар сакизталликлардан иборат равон усул бериб (карсак ёки столга уриб), иккинчисида чорак ^иссаларни белгиллаб, учинчисида дирижёрлик йули билан улчовни жонли равишда мужассам этади. Биринчи ва иккинчи вариантларида кушилган усуллар талабада ^иссалар "пульсация"ни кургазмали шаклда ифода этади, усулларни уриш кушимча вазифаси эса о^ангининг турли чузимликларни хатосиз санашга асос беради. Яъни, устма уст ёзилган о^анг ва усул ибораларини бирга ижро этиш талабага нафакат оддий нисбатлари (масалан, чорак ва саккизталиклар), балким нуктали чузимликларни тугри ижро этишга ёрдам беради.

О^анг ибораларини усул журлигида ижро этиш яна бир

йули:

https://t.me/ares uz

September, 2022

Multidisciplinary Scientific Journal

377

Нота мисоли №2

Бунда ритм журлиги узгариб, биринчи ва учинчи тактларда чораклар ^исобида улчов ^иссаларни белгиллайди, иккинчи ва туртинчи тактларда нуктали чузимларни ^исоблашга ва хатосиз этишга ёрдам беради, бешинчи тактда саккизталик, чорак ва яримталик нисбатларини яккол курсатади.

Бошлангич боскичда купинча кийинчилик билан идрок этадиган синкопали ибораларни ^ам укувчилар айнан шу шаклда кулай тарзда узлаштириш мумкин. Чунки мунтазам такрорланувчи усуллар укувчи онгида равшан ритмик "колипи"ни шакллантиради, ушбу "колип" таянчига суяниш о^ангидаги ритмик узгарувчан жараёнини хатосиз талкин этишга асос булади: нота мисоли №3

Ритмик ^исси ривожланмаган укувчилар бу мисолдаги синкопали тактларни олдин ало^ида, секин суръатда урганиб, кейинчалик намунани тула ижро этишлари мумкин.

Тактаро синкопа ва кечикиб олувчи синкопа айнан бу йусинда урганиш мумкин:

378

Нота мисоли №4

Укувчиларда ритмик х,исси ва куникмаларни шакллантириш максадида уларга махсус ритмик машкларни х,ам такдим этиш максадга мувофик. Бунда охднг этмасдан, укувчи икки кулда (стол, партага уриб) ритмик ибораларини айни пайтда баравар ижро этади. Унг ва чап кулидаги турли чузимлар ва усулларни узаро боглашга хдракат килиб, укувчи нукта, лига, пауза, синкопа каби ритмик шаклларни узлаштиради: Нота мисоли №5

5.

Унг нули

Чап нули 7

и-

tr

"If * г

гтг

ftff

г

тот

ÜTtf

i

ftff

i—i.

f

fttf

rrt

CJT r

í 'ir

f

Г-ЕГТ

i—i

f

ftftf

ГТ-f

f г

ZI Г P

12 ✓

11 Г Г W 1" г г Г* f г f \ \ t—P-H r r r T-f—' -r-f— rt— T-^

Бутун намуналарни ижро этишдан аввал, уларни олдин х,ар бир тактни алохдда узлаштириш максадга мувофик, чунки машкларда мавжуд булган ритмик кийинчиликлар

379

yHapHH 6upgaHHra 6omugaH oxuprana H^po этнm xaTOHapra ohh6 RenurnH MyMKHH. HKKHTa phtmhk ñyHHHH a^param MaKcaguga nacTKH obo3hh ohhk Ka^TH 6uHaH, roKopu caTpgaru phtmh MymTH 6uHaH naHHHagu.

PuTMHKacHHH y3HamTHpHmHra KapaTHHraH AHa 6uTTa MamK - phtmhk gHKTamgHp. yhhot gacTHaÖKH HaMyHaHapu KucKa (1-3 TaKTgaH u6opaT), a6cTpaKT eKH HeñTpa^ xapaKTepHH эмac 6aHKHM muhhuh oHrura akhh 6yHraH MucoHHapgaH TaKguM этнmн yKyBHHHapHH kh3hkthph6, ogguga TypraH Ba3H$aHapHH ^aoH 6a^apumra ^aH6 этagн. Ym6y TaHaÖHapra y36eK xaHK yñuH-paKC ycyHHapu, MaKOM TypKyMugaru ycyHHap TyHa ^aBo6 6epagu:

HoTa mhcohh №6

By Ka6u ogguH phtmhk u6opaHapu yKHTyBHHHUHr 6mTa-HKKHTa H^pogaH KeHHH rypyx^ TOMOHugaH öupraHHKga naHHHagu Ba Te3 egHaHagu. KeHHH, yHHOB, ^a^MHHH (TaKTHap MHKgopuga) aHHKHa6, ga^TapHapra e3HHagu. Oxupuga yKHTyBHH TOMOHHgaH Tyrpu BapuaHTH TaxTaga HaMoñum этннagн, xaTOHap TymyHTupuHagu Ba AHa TaxTara Kapa6 u^po этннagн.

^Kopuga 6epuHraH TypHH MucoHHap (paBOH phtmhk ^ypHHraga oxaHraapHH u^po этнm - №№1-4, hkkh KyHga phtmhk MamKHapHH naHum - №5, mhhhhh ycyHHapHH guKTaHT maKHHga y3HamTupum - №6) phtmhk xuccu, gacTHaÖKH phtmhk KyHHKMaHapHH maKHHaHTupumra KapamnraH. Ammo, x,ap 6up ox,aHr puTMHKacHHH Tyrpu Ba TyHa y3HamTupum - 6y ox,aHrau u^po этнmgaн ogguH 6yHraH gacTHaÖKH 6ockhh, $aKaT 6omHaHFHH MamK ge6 6yHMañgH. 3epo MycuKaHHHr y3H, my ^yMHagaH oxaHraap MyBaKKaT ^apaeHuga Kapop Tonu6, KyHHapgaru ToBym-napgaHapu aHHaH phtmhk Huc6aTHapu opKaHH HaMoeH 6yHagu. MycuKaHHHr 6apna KypuHumHapuga acocuH Me3oH Ba3u^acuHH 6a^apuHaguraH MyBo3aHaT

380

(гармония) дастлаб ритмика (кучли ва кучсиз хдссалар ёки узун ва киска чузимлар алмашинув тартиби)да мужассам булиб, охангдаги погоналар узаро богланиш тизими (лад) айнан ритм ёрдамида карор топади.

REFERENCES

1. Русак М.Б. Шесть статей о преподавании музыкально-теоретическийх дисциплин. Т., 2011

2. Агаджанов А. Курс сольфеджио, выпуск 1 (диатоника). М., «Музыка» 1974, 7-8 бб

3. Доира зарблари. Узбекча усуллар туплами. Узбекистон давлат нашриёти, Т., 1952

4. Узбек халк мусикаси, 5-ж., Т., 1959; Yunus Rajabiy, O'zbek maqomlari. T., 2007

5. Mahkamova Shohida Rahmatullayevna. (2022). O'QITUVCHINING DARS OLIB BORISH

JARAYONIDAGI PEDAGOGIK MAHORATI. E Conference Zone, 16-19. Retrieved from

http://econferencezone.org/index.php/ecz/article/view/966

6. Махкамова, Ш. Р., & Асадуллаева, М. А. (2021). БОШЛАНГИЧ СИНФ У^УВЧИЛАРИНИНГ МУСЩИЙ ИДРОКИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ. ACADEMIC

RESEARCH IN EDUCATIONAL SCIENCES, 2(3), 1334-1338. DOI: 10.24411/2181-13852021-00546

7. SHOHIDA RAHMATULLAYEVNA MAHKAMOVA Maktab o'quvchilarida musiqa madaniyati darslarining integrallashuvi SCIENTIFIC PROGRESS 5-son (pp. 438-443)

8. Доира зарблари. Узбекча усуллар туплами. Узбекистон давлат нашриёти, Т., 1952

9. Узбек халк мусикаси, 5-ж., Т., 1959; Yunus Rajabiy, O'zbek maqomlari. T., 2007

381

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.