Косимова Наргиза Дилмуродовна,
Андижон давлат университети х,узуридаги Халк, таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш худудий маркази «Педагогика ва психология, таълим технологиялари» кафедраси мудири, психология фанлар номзоди
УСМИРЛАРНИНГ ОТА-ОНА ЩИДАГИ УСТАНОВКАЛАРИНИ УРГАНИШ, ТЕНГДОШЛАР ТАЪСИРИ ВА «ИБРАТ» ФЕНОМЕНИ ДИАГНОСТИКАСИ
ЦОСИМОВА Н.Д. УСМИРЛАРНИНГ ОТА-ОНА ЦАЦИДАГИ УСТАНОВКАЛАРИНИ УРГАНИШ, ТЕНГДОШЛАР ТАЪСИРИ ВА «ИБРАТ» ФЕНОМЕНИ ДИАГНОСТИКАСИ
Маколада усмирларнинг ота-она х,акидаги установкаларини урганиш, тенгдошлар таъсири ва ибрати диагностикасининг тадкикот натижалари келтирилган ва тах,лил килинган. Унда усмирлар ижтимоийлашувига оиладан ташкари тенгдошлар ва бошка омиллар таъсир килиши таъкидлаб утилган, усмирлар ижтимоийлашувининг психологик хусусиятлари очилган.
Таянч сузлар ва тушунчалар: установка, ижтимоийлашув, тенгдошлар таъсири, ибрат, диагностика, протекция, гипопротекция.
КАСЫМОВА Н.Д. ИЗУЧЕНИЕ У ПОДРОСТКОВ УСТАНОВОК К РОДИТЕЛЯМ, ВЛИЯНИЯ СВЕРСТНИКОВ И ДИАГНОСТИКА ФЕНОМЕНА «ОБРАЗЕЦ»
В статье представленны проблемы формирования у подростков их установки к родителям, влияние сверстников, диагностика феномена «Образец». Отмечается, что кроме семьи на социализацию подростков влияют сверстники и другие факторы; раскрыты психологические особенности социализации подростков.
Ключевые слова и понятия: установка, социализация, влияние сверстников, образец, диагностика, протекция, гипопротекция.
KASIMOVA N.D. RESEARCHING TEENAGERS PARENTS' STEREOTYPES, INFLUENCE OF PEERS AND DIAGNOSIS OF PHENOMENON «MODEL»
There is provided in the article the problems of teenagers 'parents' stereotyping, the results of the study of peer-to-peer influence and outcome diagnostics analyzed. Factors influencing the socialization of youngsters contain information on the psychological peculiarities of family, peer education.
Keywords: motivation, socialization, peer-to-peer influence, example, diagnosis, protection, hypoprotection.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)
Кириш.
Ёш авлоднинг хар томонлама етук, билимли, юксак маънавиятли, баркамол, ватанпарвар шахслар булиб етишишини таъминлаш йулида амалга оширилаётган улкан бунёдкорлик ишла-рининг энг асосий буFини сифатида оила ва таълим муассасалари мутасаддиларининг роли каттадир.
Мухтарам юртбошимизнинг фикрича, буюк сох,ибк,ирон Амир Темур бобомизнинг «Адолат хар бир ишда х,амрох,имиз ва дастуримиз булсин!» деган чукур маъноли сузлари хар биримиз учун хаётий эътикодга айланиши зарурлигини уктириб утади. Бугунги кунда «Фарзандларимиз биздан кура кучли, билимли, доно ва албатта бахтли булишлари шарт!» деган хаётий даъват хар биримизнинг, ота-оналар ва кенг жамоатчиликнинг онги ва калбидан мус-тахкам урин эгаллаган1. Азалдан халкимизнинг ёшларга ибрат буладиган буюк намояндалари хаёти ва фаолиятини урганиш, навкирон авлодни улардан урнак олиш рухида тарбиялаш хам катта урин тутади. Бунинг учун тарихимизда утган улуF зотларнинг хаёт йули, колдирган меросини бирёкламаликка берилмай, туFри ва х,акконий акс эттириш даркор. Лекин факат утмишдаги сиймолар билан чекланиб колмас-дан, бугунги кун кахрамонлари, илFор замон-дошларимизни хам миллат, хам халк минбарига кутариш, уларнинг хурматини жойига куйиш керак. Токи улар ёшлар учун том маънода ибрат намунаси булсин. Лекин ана шу ибратни туFри йулга куйиш учун ёшлик боскичигача булган даврлар, хусусан, усмирлик даври хусусиятла-рини замон вокеликлари хамда миллий анъна-лар билан алокадорликда урганиб, тегишли ижтимоий-психологик, педагогик тадбирларни белгилаб олиш зарур булади.
Мавзунинг долзарблиги.
Усмирлар ижтимоийлашувида уларни уз таъ-сирига олиши мумкин булган салбий омиллар-дан хам куз юмиб булмайди. Бунда жиноий гурухлар, диний экстремистик тудалар, гиёхванд моддаларни истеъмол килувчилар ёки наркобизнес билан шугулланувчи Fайри ижтимоий кучлар, окимлар ва хулк-атвор шакллари назарда тутилади. Усмирлар орасида бу каби ножуя хатти-х,аракатларга кушилиш куп жих,ат-
1 Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. - Т.: «Узбекистон», 2016. -13-б.
дан уларнинг ёш хусусиятлари билан боFлик булиб, уларда турли хавфли вазиятларда туFри карорга кела олмаслик натижасида узлари англамаган х,олда х,ар хил, тузатилиши кийин булган хатоликларга йул куйиш х,оллари кузати-лади. Хавф-хатарлар, шиддатли узгаришларга бой булган утиш даврининг мух,им хусусиятла-ридан бири бошкаларга таклид килиш ва улардан ибрат олиш намоён булади. Айни пайтда ибрат ижобий ёки салбий хусусиятларни юзага келтириши мумкинлигини кайд этиб утиш керак. Бунда оиладаги соFлом мух,ит ва оилавий муносабатлар фарзанд тарбиясида мух,им урин эгаллайди. Шунингдек, муносабатлар х,ар доим бир текисда силлик кечавермайди.
Уй-рУзFор юмушларини адо этиш, ота-оналарнинг мажбуриятлари, фарзандларнинг катталар олдидаги хукук ва бурчларини адо этиш жараёнида мураккаб роллараро муомала ва мулокот жараёнлари кечадики, уларнинг деярли барчасида шахсий ва ижтимоий манфаатлар тукнашади, айрим холатларда фикр ва карашлардаги келишмовчиликлар, англаш-мовчиликлар шахслараро низолар тарзида намоён булади. Албатта, бу жараёнда хам ибратнинг хусусиятлари намоён булиб, катта-лардан эшитган ва курганлари болага уз таъси-рини курсатмай куймайди. Аммо, уларнинг таълим-тарбиясида ота-онадан ташкари, оиладаги катта авлод вакиллари, бобо-бувиларининг хам салмокли роли бор. Усмир психологияси-нинг шаклланишига бундан ташкари, ака-укалар, опа-сингиллар уртасидаги конструктив хамда деструктив узаро муносабатлар, карин-дошлар, ижтимоий мухитнинг хам урни бор.
Оиладаги носоFлом мухит, уйдан чикиб кет-ган усмирларга кучанинг таъсири каби омиллар турли хил жиноят йулларига кириб колишига шароит яратишини рус олимлари уз тадки-котларида баён килганлар. Психолог А.Маслоу-нинг таърифлашича, «усмирнинг алохида шахс сифатида шаклланишида унинг узига хос караш-лари, фикрлари мавжуд булиб, улар таниш-билишлар, тенгдошлар, оммавий ахборот воси-талари таъсири остида юзага келади»2. Усмирда дунёкарашнинг пайдо булиши, муносабатлар, интилишлар, дид ва кадриятлар болалигига нисбатан бошкачарок тарзда кузатилади. Гло-баллашув жараёнлари, бир томондан, усмир-
2 Маслоу А. Мотивация и личность. Хрестоматия. Т.1. -Самара, 2000. -С. 391-416.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)
лapнинг дунëкapaши pивожлaниши, жax1ондaги xaлклapнинг этник xуcуcиятлapи вa туpмуш тapзи x1aкидa кyпpок мaълумот олишигa xизмaт килaëтгaн бyлca, иккинчи томондaн, ycмиp-лapнинг биp киcмидa миллий кaдpиятлap, мил-лий мaънaвиятнинг ниcбaтaн кaмpок yзлaш-тиpилишигa ca6a6 бyлмокдa. Бу жapaëндa, aйникca, тeлeвидeниe, интepнeт, компьютep yйинлapи, киноcepиaллapнинг тaъcиpи eтaкчи омил бyлмокдa.
Дaвp билaн боFлик ижтимоий-cиëcий ушбу вокeликлap yзбeк пcиxологлapи олдига биp Kaтоp вaзифaлapни кУймокдa. Xycyca^ ycмиp-лap ижтимоийлaшувидa pyй бepaдигaн пcиxо-логик yзигa xоcликлap, бундa оилa, cоциум омиллapи, ундaги отa-онa вa фapзaнд, УКИТУВЧИ вa yкувчилap, ycмиp вa тeнгдошлap муноcaбaт-лapининг тaъcиpи, оилaдa, мaктaбдa ижтимоий уcтaновкaлap вa peфлeкcив жapaëнлapгa боF-лик жиx1aтлapини ëpитишни, бу жapaëнлapнинг yзбeк оилacидa воягa eтaëтгaн yFил-кизлapнинг ижтимоий тacaввуpлapидa кaндaй aкc этишини комплeкc тapздa тaдкик этишни тaлaб килaди.
Myaммонинг урганилганлиги.
Xaëтимизнинг ижтимоий пcиxология олдигa кУяëтгaн бу мacaлaлapи вa муaммолapининг долзapблиги, энг aввaло, унинг тapбиявий мохияти билaн изоx1лaнaди. Уcмиpлик дaвpи-нинг оFиp, муpaккaб дaвp экaнлиги x1aкидa кyплaб илмий тaдкикотлap олиб боpилгaн. Бу боpaдa Шapкнинг буюк aлломaлapи мepоcи фикpимиз дaлилидиp. Aл-Xоpaзмий, Фоpобий, Абу Али ибн Сино, ГС^уф Xоc Хожиб, Aлишep Нaвоий кaби улуF aлломaлapимизнинг Karop acapлapидa болa тapбияcи, унинг пcиxик pивожлaниши, шунингдeк, ибpaтомуз нacи-x,aLnap, отa-онa ибpaт мaнбaи бyлишигa доиp Kapaшлapи биp бутун пeдaгогик вa пcиxологик тизимни тaшкил этaди. Xоpижий мaмлaкaтлap, xуcуcaн, Роccиядa ycмиpлap ижтимоийлaшувигa шaxcий нaмунaнинг тaъcиpи x1aкидa Karop илмий ишлap aмaлгa ошиpилгaн. Бизнинг тaдкикотлapимиз ушбу излaнишлapни дaвом эп^^н x1олдa шaxcий нaмунa билaн ибpaт Уpтacидa жудa куп умумий жиx1aтлap билaн биp Kaтоpдa, муaйян фapклap боpлигини ^pca^ мокдa.
Уcмиpлик дaвpининг муpaккaбликлapи муaммоcи жax1он ижтимоий пcиxология фaнидa, xуcуcaн Fapб вa Роccиядa О.Бpим, Р.Боpиc, Б.Бepгcон, Л.С.Виготcкий, П.Л. Гaльпepин,
М.Kaплaн, Д.Р.Keлли, И.С.Кон, A.Н.Лeонтьeв, Дж.Г.Мид, A.С.Мaкapeнко, A.В.Мудpик, Д.Мунди, T^apomc, Ж.Пиaжe, ^.^phin/rn, С.Л.Рубинштeйн, Б.Скиннep, В.A.Суxомлинcкий, Г.Сaлливaн, Г.Уол-тep, Шомбap дe Лов вa бошкaлapнинг илмий тaдкикотлapидa ëpитилгaн.
Узбeкиcтондa шaxc нaзapияcи, улapгa aлокa-доp пcиxологик xуcуcиятлapи эмпиpик тaдки-Kотлapдa тyплaнгaн мaълумотлap М.Г.Дaвлeтшин, Б.Р.K1одиpов, Э.F.Fозиeв, F.Б.Шоумapов, LU.P^a-paтов, Р.И.Суннaтовa, A.В.Токapeвa, А^ббо-pов, Н.С.Сaфaeв, М.М.Мaмaтов, ПK1.Тyлaгaновa вa бошкaлap тaдкикотлapи эътиpофгa молик-диp. Тaдкикотлapдa aнa шу cубъeктив пcиxоло-гик омиллap оилa омилигa боFликлиги x1aм ^c-мaн acоcлaнгaн. Лeкин мaзкуp ишлapдa y™a-зилгaн тaдкикотлapдa ycмиpлap ижтимоийлa-шувидa оилaдaн тaшкapи ибpaт объeкти бул-миш бошкa омиллap - кapиндошлap, оммaвий axбоpот воcитaлapи, тeнгдошлapнинг тaъcиpи aлоx1идa тaдкикот пpeдмeти cифaтидa ypra-нилмaгaн.
Бугунги кун тaълим-тapбия пcиxологияcи-нинг acоcий мaк1caди ycмиpлap ижтимоийлa-шувидa ибpaтнинг ижтимоий-пcиxологик мexa-низмлapини aниклaш вa тax1лил килишдaн ибо-paт.
Taдк1ик1от cyбъекти.
Тaдкикотгa Андижон шaxpининг 24-, 45-умумтaълим, Избоcкaн тумaни 16- умумтaълим мaктaблapидaн 14-15 ëшдaги, жaъми 427 нaфap укувчи жaлб килинди. Тaдкикот пpeдмeти cифa-тидa ycмиpлap ижтимоийлaшувидaги ибpaтнинг ижтимоий-пcиxологик xуcуcиятлapи вa iuai<Ana-pини ypгaниш мacaлaлapи кyздa тутилгaн.
Taдк1ик1от вaзифaлaридaн биpи ycмиpлap ижтимоийлaшувидa ибpaт олиш объeктлapини Уpгaнишдaги yзигa xоcликлap, ижтимоийлaшув-нинг этнопcиxологик xуcуcиятлapи, шaxcлapapо муноcaбaтлap тизимининг жинcий, пcиxологик, худудий xуcуcиятлapини ypгaнишдaн ибоpaт эди.
Фойдaлaнилгaн методикaлaр.
Мacaлaни очиб бepишдa Fapб пcиxологлapи мeтодлapидaн фойдaлaнилди. Фeлдcнинг «П^-xологик якинлик» тecти, М.Сaкc вa С.Лeвининг «Тугaллaнмaгaн жумлaлap» мeтодикacи, пcиxологик-коppeкцион тpeнинги мeтодикa-
ЗAMOИAВИЙ TAЪЛИM / COBREMEHHOE OБRAЗOВAИИE 2019, 5(78)
лари кулланилди1. Бу тестни биринчи булиб америкалик психолог Джозеф М.Сакс ва Нью-Йорк психологлари тавсия килганлар. Методи-канинг асосий максади турт турдаги мослашув (адаптация) жараёнини аниклашдан иборат эди. Муаллифлар урганилган натижаларни туртта пунктда курсатиб берган:
• биринчи пункт - оиладагиларга нисбатан установкаларни урганиш: она, ота ва оила аъзо-ларга муносабатни урганиш;
• иккинчи пункт - интим боFликлик, бошка карама-карши жинсларга булган муносабатлар;
• учинчи пункт - шахслараро муносабатлар, дуст-танишларга муносабатларни аниклайди;
• туртинчи пункт - уз-узини идрок килиш, куркув, айбдорлик х,исси, кобилияти, максади, орзулари утмиш ва келажагига нисбатан муно-сабатларини аниклашдан иборат. Натижалар тах,лили, аввало, шахсий ички эмоционал муносабатларни аникловчи йуналиш булиб, субъект узининг муносабатларини билдириб, ички х,ис-туЙFулар динамикасини ёритиб беради.
Тадкикотимизга бевосита тааллукли булган биринчи, учинчи ва туртинчи пунктлардан фой-даланган х,олда натитижаларга эришдик.
Ота-она курсаткичи бошка турдаги курсат-кичларга нисбатан юкори эканлигини курсатди. Усмирнинг ота-онаси х,акидаги установкала-рини унинг уз мустакил фикри оркали урга-нишга эришдик. Бу муносабатлар мух,им воке-лик, яъни ота-она, оила аъзоларининг муноса-батлари ибрат олишга лойик булмаганлиги учун улар узига бошка бир объект танлашга интила-ётганлигини курсатди. Шунингдек, усмирларнинг оила аъзолари билан узаро муносабатлари унда шахсий хулкий сифатларининг шакллани-шига жиддий таъсир курсатади. Шахсий хулкий сифатларнинг шаклланиши эса унинг шахслараро муносабатлар тизимида х,иссий таркиблар-нинг устунлигини таъминлайди. Шу нуктаи назардан мазкур методика усмирнинг шахслараро муносабатлари, хусусиятлари, ички муносабатларни бола томонидан идрок этилиши ва унинг хулкидаги айрим сифатларини урганиш имкониятини беради.
1 Большая энциклопедия психологичексих тестов. - М.: «Эксмо», 2007. -С. 416.
Олинган натижалар ва уларнинг та^лили.
Олинган натижалар саккизта позиция буйича ажратилиб, синалувчиларнинг оила аъзолари х,амда бошкалар билан узаро муносабатлари ва шахсий хусусиятлари ифодаланишининг курсат-кичлари фоиз х,исобида жамланди. Куйида шу методика ёрдамида олинган маълумотлар тах,лили устида тухталиб утамиз.
Саккизта позицияни вариантларнинг кискача таснифи:
• А - нотулик жавоблар, усмирларнинг жавоблари шунчаки яхши, уртача ёки жавоблар охиригача етказилмаган жумлалардан иборат. Бу х,олатда усмир ички x1ис-туЙFуларини очик ёзишни хох,лаган, лекин ёзмай очик колдирган;
• Б - оиладан узоклашиш, муносабатларнинг якин эмаслигини билдирганлар, масалан, онам яхши, лекин мен билан фикрлашмайди ёки булмаса мен билан иши йук каби жавоблар кузатилди;
• В - х,иссий якинлик, респондентларнинг катор жавобларида якинлик борлиги сезилди;
• Г - зиддиятли сирли вазият, респондентлар уйларида куп келишмовчиликлар, зиддиятлар, низолар булиб туриши, шунингдек, ота-онасининг ёмон одатлари х,акида фикрларини билдирганлар;
• Д - ибрат, барча позициялар буйича мактов иборалари билан фахрланишларини ифода этишган;
• Е - ишончлилик, муносабатларда юкори ишонч, келажакка интилиш х,исси борлигини курсатади;
• Ж - ишончсизлик, омилида эгоцентрик х,олат ота-она, оила аъзолари, дустларга нисбатан борлиги кузатилди, респонденталарнинг уларга булган ишончи карор топмаслиги, бунинг учун узи х,аракат килишга интилиш х,исси кучли эканлигини билдирганлар;
• К - х,аётдан мамнунлик, оиласи, уртоклари, ураб турган ижтимоий мух,итдан мамнун эканлигини билдирган2.
Бу белгилардан усмирларнинг аник шахсий муносабатларини тавсифлайдиган узгарувчан оила мух,итидаги муносабати (она, ота, буви, бобо ва бошкалар) билан, дусти ёки дугонаси, авторитар каттага муносабати, шунингдек, унинг максади, орзулари билан танишиб чикдик. 1-жадвалда онага муносабат акс этган.
2 Лидерс А.Г. «Семейные психологические тесты» из популярных журналов: «за» и «против», 2004, №3.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)
1-жaдвaл. Уcмиpлapнинг онaгa мyноcaбaти (% x1иcобидa).
А Б В Г Д Е Ж К
УFИЛ Киз УFИЛ Киз Уfил Киз УFИЛ Киз УfИЛ Киз УFИЛ Киз УfИЛ Киз УFИЛ Киз
l±laxap 1,5 8,4 2,5 О 9,6 11,6 8,6 О 14,6 15,4 3,Q 5,4 8,1 О 5,6 5,8
Кишлок 7,4 6,5 1,5 4,3 9,3 1Q,8 1,5 О 15,5 14,5 8,1 5,1 О О 6,3 9,3
1-жaдвaлдaги мaълумотлapгa кypa онaгa муноcaбaтдa шaxap yFил болaлapининг ^pca^ кичлapи бошкa гуpуx pecпондeнтлapи ^pca^ кичлapидaн ceзилapли дapжaдa пacтлиги билaн фapклaниб туpибди. Бу xолaт cинaлувчилapнинг онacигa ниcбaтaн xиccий муноcaбaти, шунинг-дeк, отa-онacигa улapни отa-онaлик pолидa идpок этиб муноcaбaтдa булиши xaкидa гап боpaди. Янa биp xapaктepли ^^ткич, кишлок Kизлapининг онacигa ниcбaтaн муноcaбaти Б вapиaнтидa оилaдaн узоклaшиш бeлгиcи 4,3%ни тaшкил килмокдa. Xиccий якинлик вapиaнти бyйичa xaм шaxap кизлapигa ниcбa-тaн пacтлиги билaн фapклaниб туpишлигидиp.
Синaлувчилapнинг жaвоблapидa онaлapни яxши фaзилaтлapгa эгa экaнлиги, шунингдeк, мexpибон, Faмxypлигини xaм билдиpишгaн, лeкин кaмчиликлapини xaм очик-ойдин ëзиш-гaн. Мacaлaн, биp нaфap yFил pecпондeнт онa-cининг уйдa кaм булишлиги, бу xолaт эca унгa ëкмacлиги, онacи йук пaйтдa отacининг улap билaн умумaн иши йуклиги xaкидa ëзгaн. Олим-лapнинг тaъкидлaшичa, ycмиpлapнинг xeч кимни xуpмaт килмacлиги, xaммa нapcaгa бeфapклиги, xeч ким билaн xиcоблaшмacлиги xaкидa отa-онaлap ëки Укитувчилapнинг бaъзaн учpaб туpaдигaн дaъволapи кyпинчa шу нapca-дaн дaлолaт бepaдики, тapбиячилap мaзкуp ycмиpлapнинг бaтaмом бошкaчa муноcaбaтдa бyлaдигaн xaкикий peфepeнт гpуппacини aниклaй олмaгaнлap, тapбиячилapнинг yзлapи эca ycмиpлapгa ниcбaтaн peфepeнт гpуппaни тaшкил этa олмaйдилap. Биpок peфepeнт фуп-пaгa ниcбaтaн конфоpмлик бошкa биp гpуппaгa бyлгaн тecкapи муноcaбaт билaн уЙFунлaшиб кeтиши мумкин. Бу pecпондeнтнинг жaвобидaн кypиш мумкинки, оилaдa пcиxологик муaммо-нинг кeлиб чикишигa caбaб боp. Яъни, онaнинг кaмчилигидa отacининг aйби боpлигини ycмиp тушуниб eтяпти. Бу xолaтдa пcиxологлap Э.Г.Эйдeмиллep вa B^o^^c (1998) отa-онa тapбияcининг омиллapини к^^тиш^н, болa-лap вa ycмиpлapдa aœ^ xулк-aтвоpнинг
оFиши нимaдaн кeлиб чикишини aниклa-гaнлap1.
Пpотeкция дapaжacи - отa-онaнинг кучли тaъcиp yткaзиши, улap билaн шуFуллaниш учун вaкт aжpaтиш, эътибоp билaн болaгa axaмият бepиш жapaëнидиp.
Гипопpотeкциядa ycмиpгa кaм эътибоp бepиш ëки умумaн улap билaн иши йуклиги, болaлигидaгидeк муноcaбaтлapнинг ycмиp бyлгaндa кecкин пacaйиши нaтижacидa болa узини xимояcиздeк xиc килиши нaзapдa тути-лaди. Олингaн нaтижaдa xaм гипопpотeкция жapaëни мaвжудлиги кузaтилди. Янa биp yFил болa онacи жaнжaлкaш экaнлиги, бундa отacи-нинг aйби борлиги, aгapдa OTaM онамга нис-батан цаттиццул булганида... дeйилгaн-дa жaвобнинг дaвоми ëзилмaй колгaн. Бу cифaт-лapни биз куйидaги пунктгa, яъни биpинчи Xолaтдa нотулик жaвоб вapиaнтигa киpитгaн бyлcaк, иккинчи вapиaнтни зиддиятли cиpли вaзият гуpуxигa бeлгилaдик. Дeмaк, бу нaтижa-лapдaн оилaлapдa онaлapнинг ичидa xaм туpли xapaктepдaгилapи учpaб туpиши вa бунинг ycмиp пcиxологияcигa тaъcиpи боpлигини фикpлap жaмлaмacидaн ^иш мумкин булди. Лeкин онaгa муноcaбaтнинг xиccий якинлик, онa ибpaти, ишончлилик, xaëтдaн мaмнунлик дapaжaлapи шaxapлик кизлapдa бошкa гуpуx-лapдaгилapгa ниcбaтaн юкоpилиги кaйд этил-гaн. Бу нaтижaлap оилaдa тapбиячи онa ^й-мо^ куйидaгичa нaмоëн булишини кypиш мум-кин:
• фapзaндлapигa онaлик мexpини бepa олaди;
• оилaдaги кийинчиликлapни бapтapaф Kилишгa кодиp;
• уйдaги мaиший-xyжaлик ишлapининг билимдони;
• оилaгa муноcaбaти юкоpи;
• фapзaндлapни оилaвий xaë^a пcиxологик жиxaтдaн тaйëpлaшдa кaттa pоли боp.
Шунингдeк, yFил болaлapнинг aйpим жaвоб-лapини инобaтгa олмacaк, онaлapнинг мexpи-
1 Экcпepимeнт в cоциaльной пcиxологии. 3-e м^жду-нapодноe издaниe. Стэнли Милгpaмм. - СПб.: «r^ep», 2QQQ. -С. 336.
ЗAMOНAВИЙ TA'^M / COBPEMEHHOE OБРAЗOВAНИE 2Q19, 5(78)
20 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ ч____
2-жадвал. Усмирларнинг отага муносабати жадвали (% х,исобида).
А Б В Г Д Е Ж К
УFИЛ Киз УFИЛ Киз Урил Киз Уfил Киз Урил Киз Урил Киз УFИЛ Киз Урил Киз
Шахар 1,5 3,4 6,1 2,3 4,5 8,1 9,1 5,3 8,6 11,3 15,6 7,7 3,5 0 8,8 4,2
Туман 3,2 5,5 4,4 1,2 7,8 9 4,6 0 9,1 10,2 16,1 6,8 2,1 1,3 9,4 9,8
бонлиги, садокати, озода-орасталиги, ширин муомаласи, мехр-мухаббати, ширин таомлар тайёрлаши, мехмон кутиши, саранжом-саришталиги, кийиниши, маънавий-маданий саводхонлиги, фарзандлар, айникса, кизлар учун намуна мактаби эканлиги маълум булди.
Жавоблар тахлилига кура, негатив маълу-мотлар хам олинди. Айрим респондентларнинг онасига булган муносабатларида кандайдир совуклик, бетакаллуфлик, купол муомала сези-либ туради. Оилавий турмуш билан боFлик иктисодий, ташкилий, тарбиявий ва анъанавий кийинчиликлар каршисида турли салбий фикр, келишмовчилик, низоли холатлар аста-секин онанинг фарзандлари билан муносабатлари бузилиши, яъни оилавий муносабатлар инки-розига олиб келади. Оиланинг мустахкамлиги ва тотувлиги куп жихатдан оналарга боFлик. Аммо бу фикр оилада оталарнинг масъулияти кам деган хулосага олиб келмаслиги керак (2-жадвал).
Оилаларда болаларнинг отага нисбатан буладиган муносабатининг паст эканлиги узбек оиласининг яна бир анъанавий этник хусусияти билан боFлик. Маълумки, узининг куп авлодли-лиги ва серфарзандлилиги билан фаркланиб турувчи узбек оилаларида бола тарбияси билан асосан оиланинг кекса ёшли аъзолари - бобо ва бувалари шугулланишган. Айникса, оталарнинг бола билан буладиган хиссий муносабати чекланган. Маълумки, ёш оталар уз ота-онаси ва бошка бегоналар иштирокида фарзандла-рини кулга олиши, эркалатиши «айб» хисоб-ланган. Шунинг учун анъанавий муносабатлар тизими кучлирок сакланиб колган оилаларда оталар уз фарзандлари билан буладиган муно-сабатларда хиссий якинликни камрок намоён этишга харакат киладилар. Бундай ижтимоий-психологик муносабатлар характерининг таъ-сири усмирларнинг отаси ва онасига нисбатан муносабатларининг ифодаланишида хам сези-либ турибди.
Олинган натижаларда отага муносабат кур-саткич кишлок у*ил болаларида юкори, айникса, хиссий якинлиги, ота ибрати, хаётдан
мамнунлиги билан шахар уFил болаларидан юкори булди, айнан отага ишончлилик вариан-тида (16.1%) юкори натижани курсатди.
Синалувчиларнинг онасига нисбатан отасига муносабатларининг ифодаланишига кура, киз болалар курсаткичи уFил болалардан сезиларли даражада паст экан. Бу уз навбатида муносабат-даги жинсий дифференциалашувининг ифода-сини билдиради. Яъни, киз болалар илк бола-лигиданок онаси билан якинрок муносабатда булади. Урил болалар, айникса, кишлок у*ил болаларида уз оналарига нисбатан хиссий якинлигининг бошка гурух респондентларига нисбатан пастлиги хам узбек оиласида ота-она ва фарзандлар, шунингдек, оиланинг бошка аъзолари уртасидаги узаро муносабатларнинг анъанавий хусусиятлари билан маълум даражада боFлик. Бу холат оиладан узоклашиш варианти шахар уFил болаларида 6.1%, зидди-ятли сирли вазият 9,1%, ишончсизлик 3,5% кишлок УFил болаларига нисбатан юкорилиги билан фаркланмокда. Тахлиллардан маълум булишича, шахар ва кишлок синалувчиларида хам фарклар аникланди. 40 фоиз респондент-лар отасининг касбидан коникмаслигини бил-дирган. Шкаланинг учинчи йуналиши оила аъзоларига муносабат булиб, бу йуналиш хам туртта пунктдан иборат (3-жадвал).
Методиканинг 3-жадвали буйича олинган натижалар хам синалувчиларнинг оила аъзоларига (ака-ука, опа-сингилларга) нисбатан булган муносабатининг худудий ва жинсий психологик хусусиятлари намоён булмокда. Бу хусусият-ларни биз кишлок УFил ва кизларида, айникса, УFил болаларда хам отаси, хам онасига ва киз болаларда отасига нисбатан муносабатдагига караганда ака-ука ва опа-сингилларга нисбатан муносабатда хиссий якинликнинг кучлирок намоён булишлигида куришимиз мумкин. Синалувчиларнинг дустлари, дугоналарига нисбатан муносабатлари, хусусиятлари хакида маълумот берувчи 4-жадвал буйича олинган натижаларда респондентларнинг худудий ва жинсий психологик хусусиятларига боFлик равишда яккол ажралиб турувчи тафовутларга эътиборимизни
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)
3-жадвал. Усмирларнинг оила аъзоларига муносабати натижалари (% х,исобида).
А Б В Г Д Е Ж К
Уfил Киз УFИЛ Киз Уfил Киз УFИЛ Киз Урил Киз Уfил Киз Урил Киз Урил Киз
Шах,ар 3,2 0 4,1 1,2 18,1 16 0 0 15,9 12,5 7,9 5,5 0 0 8,7 7,1
Кишлок, 0 0 0 0 22,4 19,1 0 0 17,6 15,1 5,2 3,8 0 0 9,5 8,1
каратсак, бунда урбанизация таъсири мавжуд-дир. Яна бир мухим жавобдан маълум булишича, шахар yFил болаларининг 4,1 фоизи, киз болаларининг 1,2 фоизи оиладан узок-лашиш вариантига тортадиган жавоб беришган, бу натижалар кам фоизни курсатса-да, лекин мавжуд, бунга куйидагича изох бериш мумкин:
1. Оилада катталар, ота-она бир-бирига ишончсизлик килса, бу холат бошка оила-аъзоларига хам таъсир курсатади.
2. Катталарнинг муросасизлиги.
3. Оила-аъзоларининг характер хусусиятла-рининг мос келмаслиги.
4. Ака-ука, опа-сингил уртасидаги келиш-мовчиликлар оркали бир-бирига хурматсизлик килиш хам оиладан узоклашиш даражасини келтириб чикаради.
Усмирлар ижтимоийлашув даврининг узига хос хусусиятларидан бири тенгдошлар гурухи, яъни бир хил ёшдаги болаларнинг дустона ком-паниялари хисобланади. Кейинги пункт усмирларнинг ижтимоийлашувида дустларга муноса-батини аниклаш буйича натижалар олинди (4-жадвал).
4-жадвалдан куриниб турганидек, кишлок yFил болаларининг жавобларида дустларга муносабат даражаси юкори экан, бу хол шахар yFил-кизлари жавоблари кишлок кизларининг жавобларидан катта фарк килмайди. Кишлокда катта фарк кузатилмаса-да, тафовут бор. Усмирлар хатти-харакатининг етакчи мотиви уларни уз тенгдошлари жамоасида мухим жой эгаллаш эхтиёжи хисобланиб, улар билан муомала килиш хам алохида ахамият касб этади. Бу масала юзасидан анторополог М.Мид ва Пиа-желар хам тенгдошлар муносабатларининг мухимлигини таъкидлашади.1 Пиаже тенгдошлар уртасидаги боланинг ота-оналар билан муносабатларга караганда муносабатлар «демократикрок» эканига урFу беради. «Тенг-дош» сузи «тенг» маъносини англатиб, болалар уртасида вужудга келган дустлик муносабат-лари муътадил эгалитаристик хусусиятларга эга.
1 Пиаже Жан. Избранные психологические труды: Международная педагогичексая академия, 1994. -С. 680.
Шижоатли ёки жисмонан кучлирок бола хукмронлик килишга интилиши мумкин, бирок тенгдошларнинг муносабатлари оила учун хос булган тобеликка эмас, узаро келишувига асос-лангани учун куп нарса берган бола купрок олади.
Хулоса ва таклифлар.
Тах,лил натижаларига кура, усмирлик дав-рида yFил-кизлар шахсининг камол топишида узини англаш мух,им ах,амиятга эга. Чунки узини англаш жараёнида узига бах,о бериш майли ва истаги узини бошка шахслар билан таккослаш, улардан ибрат олиш механизми х,ам пайдо булади. Булар эса усмирнинг психик дунёси, аклий фаолияти, теварак-атрофга муносабати-нинг шаклланишига таъсир курсатиши исбот-ланди ва куйидаги амалий тавсияларни ишлаб чикишга имкон яратди:
1. Шахс шаклланиши аввало оилада бошла-нади. Бу ижтимоий-психологик омил. Энг аввало, бобо, буви, ота-она, ака-опаларга нис-батан ибрат шаклланади. Оила институти билан узвий алокадор мактаб, мах,алла, кариндошлар ва бошка ижтимоий субъектларнинг усмирларга ибрат манбалари сифатидаги ижобий муноса-батларни шакллантиришга оид услубий куллан-малар ишлаб чикиш максадга мувофик.
2. Таълим муассасаларида психолог ва педа-гогларга ташхис воситаси сифатида усмирлар учун «Ибрат - менинг нигох,имда» мавзусида сух,бат, ёзма иншо олиш, Дж.Морено томони-дан тавсия этилган социометрия методи, М.Рокичнинг «К,адриятлар ориентацияси» методи оркали кадриятларни аниклаш, Фелдс-нинг «Психологик якинлик» тести ёрдамида ота-она, оила-аъзолари, тенгдошларга муносабатларининг эмоционал, когнитив, шунингдек, ижтимоийлашув хусусиятлари таъсирини урганиш, М.Сакс ва С.Левининг «Тугалланмаган жумлалар» методлар асосида устувор кадрият-лар ва ибрат феномени механизмлари аник-лангач, коррекция ишларини ташкил этиш.
3. Эътикодлилик, инсонпарварлик хислатла-рини усмирларда шакллантиришда китобга кизиктириш, мех,нат килиш, спорт ва турли хил
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)
22 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ ч____
4-жадвал. Усмирларнинг дустларига булган муносабатлари (% х,исобида).
А Б В Г Д Е Ж К
Урил Киз Урил Киз Уfил Киз УFИЛ Киз Урил Киз Урил Киз Уfил Киз УFИЛ Киз
Шахар 2,7 8,4 0 0 13,6 11,6 3 0 16,6 15,2 8,4 6,9 3 0 6,6 4,3
Кишлок, 3,1 1,5 0 0 15 12,4 0 0 16,7 14.5 9,6 9,3 0 0 8,2 10,1
тугаракларга жалб килишга алохида эътибор каратиш лозим.
4. Таълим муассасалари, касб-хунар коллеж-лари, академик лицейларда ёшларни касбга йуналтиришда ибрат феномени ва уни шакл-лантирувчи психологик механизмлардан фой-даланиш максадга мувофик. Усмирларнинг ижтимоийлашуви тегишли йуналиш ва сама-рали кечиши учун оила ва мактаб хамкорлигини кучайтириш талаб этилади.
5. Оммавий ахборот воситалари оркали усмирларга ибрат мактаби вазифасини утовчи махсус курсатувлар, рукнлар туркумини тайёр-лаш, уларни усмирларнинг буш вактига мослаб намойиш этиш, улар укийдиган нашрларда чоп этиш, мактабда турли хил касб усталари, мехнат фахрийлари, спортчилари, ибратли оила сохиблари билан учрашувлар ташкил килиш максадга мувофикдир.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 14 августдаги «Ёшларни маънавий-ахлокий ва жисмоний баркамол этиб тарбиялаш, уларга таълим-тарбия бериш тизимини сифат жихатидан янги боскчига кутариш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-3907-сон карори.
2. Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. - Т.: «Узбекистон», 2016. -13-б.
3. Ананьев Б.Г. О психологических аспектах социализации. - М., 1991. -С. 321.
4. Андреева Г.М. Социальная психология. - М.: «Аспект Пресс», 1999. -С. 373.
5. Дюркгейм Э. Ценностные реальные суждения. // Социологические исследования, 1991, №2. -С. 109-110.
6. Драгунова Г.В., Эльконин Д.Б. Некоторые психологические особенности личности подростка. // «Советская педагогика», 1999, № 6.
7. Диагностика и коррекция работа школьного психолога. Науч. тр. / Редкол.: И.В.Дубровинаи др. - М.: АПН СССР,1987. -С. 178.
8. Ковалёв С.В. Психология современной семьи: Информ.-метод. материалы к курсу «Этика и психология семейной жизни»: Кн.для учителя. - М.: «Просвещение», 1988.
9. Маслоу А. Мотивация и личность. Хрестоматия. - Самара, 2000. -С. 391-416.
10. Эксперимент в социальной психологии 3-е международное издание. Стэнли Милграмм. - СПб.: «Питер», 2000. -С. 336.
11. Пиаже Жан. Избранные психологические труды: Международная педагогичек-сая академия, 1994.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 5(78)