Научная статья на тему 'ЎСМИРЛАРНИНГ КАТТАЛАР БИЛАН БЎЛАДИГАН МУЛОҚОТИ ВА УНИНГ ЎРНИ'

ЎСМИРЛАРНИНГ КАТТАЛАР БИЛАН БЎЛАДИГАН МУЛОҚОТИ ВА УНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
339
27
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Мулоқот / ўсмирлар / психологик ўйинлар / машқлар / тренинглар / тафаккур / нутқни ўстириш / communication / teenagers / psychological games / exercises / trainings / developing contemplation and speech

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Балтаев Жасурбек, Балтаева Хилола

Ушбу мақолада оилада фарзанд тарбияси ота ва она фарзанди мулоқотининг ўрни, бу мулоқотнинг ўсмирлар хаётига таъсири хақида маълумотлар берилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ADOLESCENTS' INTERACTION WITH ADULTS AND THEIR ROLE

This article provides information about child rearing in the family, the role of parent-child communication, the impact of this information on the lives of teenagers

Текст научной работы на тему «ЎСМИРЛАРНИНГ КАТТАЛАР БИЛАН БЎЛАДИГАН МУЛОҚОТИ ВА УНИНГ ЎРНИ»

УСМИРЛАРНИНГ КАТТАЛАР БИЛАН БУЛАДИГАН МУЛОЦОТИ ВА

УНИНГ УРНИ

Балтаев Жасурбек

Элликкальа тумани 67-сонли мактаб психологи Балтаева Хилола 13-мактаб психологи

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада оилада фарзанд тарбияси ота ва она фарзанди мулокотининг урни, бу мулокотнинг усмирлар хаётига таъсири хакида маълумотлар берилган.

Калит сузлар: Мулокот, усмирлар, психологик уйинлар, машклар, тренинглар, тафаккур, нуткни устириш

ADOLESCENTS' INTERACTION WITH ADULTS AND THEIR ROLE

Baltaev Jasurbek

School Psychologist, 67, Ellikkala District Baltaeva Khilola

13th School Psychologist

ABSTRACT

This article provides information about child rearing in the family, the role of parent-child communication, the impact of this information on the lives of teenagers

Keywords: communication, teenagers, psychological games, exercises, trainings, developing contemplation and speech

КИРИШ

Наслимиз давомчиларини нафакат жисмонан бакувват, балки маънавий бой, янги давр талабига жавоб берадиган, мулокот жараёнида эркин фикр юритадиган килиб тарбиялаш хозирги куннинг долзарб муаммоларидандир. "Таълим тугрисида"ги конун, "кадрлар тайёрлаш миллий дастури"да шахснинг эркинлиги, мустакил фикрлаш кобилиятини шакллантириш, муомала маданиятини таркиб топтиришга бирламчи эътибор каратилган. Шундай экан, усмир ва успиринларни мулокот жараёнида мустакил фикрини эркин ифодалаш малакаларини ва уларнинг танкидий фикрлашини шакллантириш психолог-педагоглар олдида турган долзарб масалалардан биридир. Зеро, ХХ1 асрда яшайдиган хар бир

инсоннинг танкидий фикрлаши учун аввало мулокотга ургатиш зарур. Усмир ва успиринларни мулокотга ургатиш учун уларга психологик, педагогик адабиётларни укишга тавсия килиш, мулокот жараёнида ёшлар фаолиятини кузатиш, фикрлашини аниклаш ва шу жараёнда психологик уйинлар, машклар, тренинглардан фойдаланиш мухимдир.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Мактабнинг урта ва юкори синфларда ёзма нутк мазмунли, таъсирли булиб, грамматик жихатдан тобора тугри, мукаммал тузилиб боради ва окибатда бундай нутк огзаки нуткнинг усишига ижобий таъсир курсата бошлайди. Болалар нутки бевосита катталар нутки таъсирида усади. Шунинг учун укитувчи нутки укувчилар нуткини устиришда намуна булиб хизмат килиши керак.

Укувчилар тафаккурини устирмай туриб, уларнинг нуткини устириб булмайди. Огзаки гапириш, баён ёки иншо ёзишда укувчиларнинг режа тузиб олишларига эътибор бериш керак. Ёзма ва огзаки нуткни устириш учун китоб устида мунтазам ишлаш, укиган матнларнинг тезисини, конспектини тузиш, маъруза, рефератлар тайёрлаш, адабий кечалар, ёзувчилар билан учрашиш мухим ахамиятга эга. Нутк шартли рефлекслар пайдо булишининг умумий конунлари асосида усади. Агар киши бирор бир товушни нотугри талаффуз килишга урганиб колган булса, унда бу камчиликларни тугатиш кийин булади. Шунинг учун болаларда ёшлигиданок ижобий нутк одатларини тарбиялашга ахамият бериш зарур.

Усмирлар мулокотига нисбатан успиринлар мулокоти анча тарбияланган булади. Чунки улар мулокот маданияти, муомала сирларини эгаллаган буладилар.

Бизнинг юксак маънавий эхтиёжларимиздан бири-бу мулокотга булган эхтиёж. Мулокотга булган эхтиёжимиз кондирилмаса, онгимиз хам ривожланмайди. Шунинг учун биз доимо мулокотга булган эхтиёжимизни кондиришимиз лозим. Кимлар биландир мулокотдан коникиш хосил киламиз, баъзи холларда эса биз коникмасликни хис киламиз. Катта ёшдаги кишилар расмий ва норасмий муносабатларга киришадилар. Расмий муносабатлар иш, хизмат юзасидан булади. Норасмий мулокот эса ишдан бошка пайтларда, уйда (оила), махаллада, куча - куйларда булади.

Катталар мулокотида купинча мулокот маданияти амалга оширилади, яъни бир-бирларини хурмат килиш, ишониш, англаш кабилар. Аммо баъзи пайтларда мулокот бузилиши хам мумкин. Чунки катталар айрим пайтларда бир-бирларини тушунмасдан хафа килиб куйишлари, кунгилга огир ботадиган гаплар айтиб юборишлари, натижада низоларни келтириб чикаришлари мумкин. Агар мулокот

мaдaнияти кишилaрдa яхши шaкллaнгaн бyлсa, yлaр бир-бирлaрини тyшyнишлaри осон руй берaди. Мулокот мaдaнияти ёшликдaн оилaдa, ижтимоий мухдт тaъсиридa, Уз-Узини aнглaш, тaрбиялaш окибaтидa шaкдлaниши мумкин. Биз кaттaлaр ёшлaргa нaмyнa, ибрaт булишимиз бир-биримизга бyлгaн мyлокотимиздaн келиб чикaди. "Олтин сyзлар"(aзизим, aйлaнaй, yргилaй, жyдa хдм aжойибсиз, бугун бошкaчaсиз, очилиб кетибсиз, кийимингиз жyдa ярaшибди кaби) дж кyндaдик x1aётимиздa купрок фойдaдaнишимиз зaрyр. Kaттaдaр мyлокотигa ёшлaр тaкдид килишлaри оркaди yлaрдa мyомaдa сaнъaти, мaдaнияти шaкдлaниб борaди. Айниксa, оилaдa биз бу xpлaтлaргa эътибор беришимиз керaк. Чунки "куш yясидa кyргaнини килaди" дегaн нaкл бежиз эмaс.

МУХОКАМА

Kaттaдaр бир-бирлaригa вербaд, новербaл Ba пaрaдингвистик тaъсир кyрсaтaдилaр. Биз вaкти келгaндa имо-ишорa, мимикa, пayзaлaр оркaди бир-биримизгa тaъсир этa олaмиз. Бир OFиз суз билaн хдм xyрсaнд, ёки xaфa килa олaмиз. Шунинг учун доимо кaттaлaр бир-бирлaригa сaмимий мyносaбaтдa булиб, тaъсир килишлaри лозим.

Kaттaдaр мулокоти мaълyм бир ёшлaрдa yзигa хос бyлaди. Мaсaдaн, кaттaдaр мaълyмотлaригa, ёшлaригa, жинслaригa, кaсблaригa кaрaб мyлокотдa бyлaдилaр. Kексaдaр мулокоти yзигa хосдир. Улaр худди кичик болaдaрдек иззaт-тaлaб, инжик, эътибор тaдaб булиб колaдилaр. Kексaдaргa эхтиёткор булиб мyомaдaдa булиш зaрyр, чунки кyнгиллaри нозик бyлaди. Улaргa кyнгиллaрини кyтaрaдигaн сyзлaрни купрок кУллaш зaрyр.

Демaк, xaр бир ёшга кирaдигaн кишилaр, шу жyмлaдaн, кaттaдaр хйм yзигa хос мулокотга киришaдилaр. Мулокот xaр бир доврга хос xолдa aмaдгa оширилaди."Мен уз болaмни тaнимaй колaяпмaн", "Фaрзaндимиз гуёки aдмaштириб кУйилгaнгa yxшaйди, илгaри y тиллa болa эди", "Фaрзaндимизни тyшyнмaй колвяпмиз ёки yлaр бизни тyшyнишмaяптилaрми?", "Фaрзaндлaримизни тaрбиялaш тоборa кийинлaшиб борaяпти" сингaри сaволлaр-y мyлоxaзaдaр aксaрият отa-онaдaрни кийнaйди. ОчиFини aйтгaндa, отa-онaлaр билaн фaрзaндлaр yртaсидaги мyносaбaтлaрдa кyзaтилaдигaн бyндaй мyaммолaр биттa ёки иккш^ оилaгa тaaдлyкди мyaммо эмaс, бaлки y купчилик оилaдaрни кийнaётгaн мyaммо xисоблaнaди.

Дaрxaкикaт, отa-онaнинг тaрбиясини ^бул килмaйдигaн, yлaрнинг yгитлaрини эшитмaйдигaн, тyрли-тyмaн нотyFри йyллaргa кириб кетгaн болaлaр кaердaн пaйдо бyлaди? Kaндaй килиб шyнaкaнги болaдaрнинг пaйдо булишининг олдини олиш мумкин? Умyмaн, хулки OFишгaн болaдaрни кaйтaдaн тaрбиялaб бyлaдими? Тaрбиялaб бyлсa, кaндaй тaрбиялaш зaрyр? Аксaрият отa-онaдaр

шунга yхшaш сaволлaр билaн мyтaхaссислaргa мyрожaaт килишади. Улaрнинг безовтвлигини тyшyнсa бyлaди. Чунки хушхулк, одобли, хар томонлaмa етук болa отa-онa кузининг нури, калбининг куридир. Бyндaй фaрзaндлaрни вояга етказиш икки томонлама фойдалидир. Биринчидан, бундай фарзандлар жамиятимизнинг устунлари булиб, уларнинг елкaсигa курилган бино мустахкам булади Ba нaтижaдa мaмлaкaтимизнинг ижтимоий, икктисодий Ba мaънaвий-рyxий тараккиёти жaдaллaшaди. Иккинчидан, бундай фaрзaндлaр билан отa-онaлaр кексaдик гаштини суриши мумкин Ba нaтижaдa мaмлaкaтимиздaги демогрaфик муаммолар хам уз ечимини топади.

Бу оламда хеч бир нарса уз узича, тасодифан ёки шунчаки пайдо булмайди. Дyнёдa содир бyлaдигaн хар бир нарсанинг уз мантиги Ba сабаби бор. Бу хакикат хар кандай одамга маълум. Бир нарса иккинчи нарсани дyнёгa келтирaди. Бу хакикат хусусан таълим Ba тарбияга хам тугри келaди. Баъзида болaдaримизнинг тусатдан узгариб колганлигини тушунмаймиз. Узимизча буни тасодиф деб уйлаймиз. Холбуки болaдaги айнан мана шу узгаришнинг замирида бизнинг нотугри тарбиямизнинг натижаси ётганлигини aнглaмaймиз.

Kaттaдaрнинг болaдaргa тaрбиявий таъсири бола xaётидa хал кдлyвчи axaмиятгa эга булган масала хисобланади. Сизнинг эътиборингизга xaволa этилаётган мазкур кулланма нафакат фарзандингизда гайриодатий хулк-aтворнинг пайдо булиш сабабларини тушуниб олишингизга ёрдам беради, балки одатда тажрибасиз ота-оналарда кузатиладиган, улар орасида тарбиядаги кенг таркалган хатоларнинг олдини олиш имкониятини беради.

НAТИЖA

Бу ерда бугунги кунда ота-оналарни кийнаган купчиликни кизиктирган сaволлaригa жaвоб топади, деган умиддамиз. Бундай тарбия беришдаги куйидаги усуллар билан танишамиз : 1)"харакат коидалари" усули; 2) "бог" усули; 3) "мукофот Ba жазо" усули. "Хдракат коидалари" усулида худди йул харакати коидаларига ургатиш куринишида болага таъсир килинади. Ота-оналар болани маълум коидаларга Ургатилса, шунинг узи етарли, деб хисоблашади. Бола узини ёмон тутадиган булса, демак, ота-оналар унга яхшилаб тушунтирмаган, деб хисоблашади. Болада кузатиладиган барча камчиликларда "Мен сенга айтгандим-ку", "Неча марта такрорлаш керак", "Мен сени огохлантирган эдим" сингари гаплар билан маломат килишади. Айтилган угитларнинг aфсонaвий кучига ишонишади Ba уларнинг фикрига кура инсоннинг хаёти айтилган угитларга риоя килишдан иборат, деб билишади. Шунинг учун аксарият ота-оналар уз фарзандларининг тарбиясида факат панд-насихатлар етарли деб билишади. Бирок

тарбия факатгина "Мен айтгандим-ку"нинг устига курилмайди. Бизни тарбиянинг бу усули алдайди ва тарбияда адашганимизнинг гувохи буламиз.

Иккинчи усулнинг "бог" деб аталишига сабаб шундаки, ота-оналар болага худди богда экиб куйган дарахтига карагандек карашади. Гуё ота-она богбон. "Богбон" ота-оналар усиб келаётган нихолнинг нотугри усган шохларини кирккандек, уз боласининг камчиликларини тугрилаб борсак етарли, деб уйлашади. Шундай килсак боламиз секин-аста яхшиланиб бораверади ва ёши улгайгани сари боламизнинг тарбияси юксалади, деган фикрдадирлар. Бола дарахт эмас, у инсон. Усимликларга кулланиладиган усуллар болаларга таъсир килмайди. Бундай тарбия усули билан ота-оналар канчалик болалардаги камчиликларни камайтиришга уринишмасин, болалар узгариб колмайди. Бу хакикатни англамаган ота-оналар бир умр болалардаги камчиликлар билан курашадилар, бирок уларнинг саъй-харакатлари натижа бермайди.

Учинчи усул "мукофот ва жазо" усули деб аталади. Бунда ота-оналар болаларини айб иш килиб куйсалар жазолайдилар ва яхши иш килсалар "мукофотлайдилар", яъни мактаб куядилар. Болаларни табиялаш учун шунинг узи етарли деб хисоблашадилар. Холбуки бола бу усул билан тарбияланганда хар доим хам яхшиланиб бормайди. Балки у ота-онасидан куркиб ёки унинг мактовини олиш учунгина харакат килади. Бола узи килаётган ишнинг асл мохиятини тушуниб етмайди. Бундан ташкари, ота-оналарнинг хар доим хам адолатли булишлигига кафолат йук. Шу нуктаи назардан тарбиянинг бу усули хам хар доим яхши самара бермайди.

Савол: Ота-оналар ва фарзандлар уртасидаги мулокот тарбиянинг асосий омили эканлиги ростми? Аксарият ота-оналар болалар катталашгани сари улардаги ота-оналари билан мулокот килишга нисбатан эхтиёж камая боради, деб хисоблашади. Уларнинг фикрига кура, боланинг узи катталардан ажралади, унда узига хос сирлар пайдо булади ва унда мулокотга нисбатан эхтиёж камаяди. Бундай фикрдаги ота-оналарнинг узлари болалари билан мулокотдан кочади. Улар шундай деб уйлашадилар: "Боланинг корни тук, усти бут булса, уларга яна нима килиб бериш керак". Холбуки бола устининг бутлиги ва корнининг туклиги унинг бахтли эканлигини, унда муаммолар йуклигини билдирмайди.

ХУЛОСА

Масаланинг мураккаблиги шундаки, ота-оналар уз фарзандлари билан мулокотга киришмайдилар ва бола хулк-атворидаги узгаришларни тушунишмайдилар. Боланинг ёш даврларида кузатиладиган барча кризисларида уларга фаол мулокот зарур булади. Фаол мулокот деганда болада кузатилаётган

муаммоларни, шубхаларни, кутилмаган вазиятларни мухокама килиш назарда тутилади.

^ар бир ота-она узларига шундай савол бериб курмоги зарур: Мен кечкурун, эрталаб нонушта вактида, мактабдан (колеждан, лицейдан) келганида уз фарзандим билан нима хакида гаплашдим?

Фарзандим узини кийнаган муаммолар буйича гаплашгани качон менга учрашган эди?

Фарзандим билан мулокот килишга бир кунда канча вактим кетади? Фарзандим билан мен качон кинога, театрга борганман ёки у билан кизикарли китобни мухокама килганман?

Фарзандим билан бартараф этилмаган бирорта низоли вазият колдими? Сунгги ойларда ёки йилда фарзандим узгардими? Агар узгарган булса, кайси томонга: ижобий томонгами ёки салбий томонгами?

Агар боланинг хулк-атворида салбий томонга узгариш кузатилса, албатта бу холатнинг сабабини аниклашга харакат килинг. Балки у узидаги маълум узгариш билан сизнинг эътиборингизни тортмокчидир. Балки у сизни ёрдамга чакираётгандир. Сиз тезда уни тухтатинг, унинг муаммоларини тингланг ёки сураб олинг, мавжуд вазиятни тушунишга харакат килинг. Шу нарсани тушуниб етинг, фарзандингиз билан узаро бир-бирингизни тушуниш риштасини бир лахзада узишингиз мумкин, бирок уни кайтадан тиклашингиз анча кийин кечади. Шунинг учун азиз ота-оналар фарзандингиз билан мунтазам сухбатлашиб боринг.

REFERENCES

1. А. Г. Исмагилова. Стиль педагогического общения воспитателя детского сада // Вопросы психологии. 2000. N° 5. 65—72-с.

2. Дейл Карнеги. Муомала сирлари. Т.«Навруз» нашриёти. 1992

3. В. Каримова. Ижтимоий психология ва ижтимоий амалият. Т. 1999.

4. В. Каримова. Ф. Акрамова. Психология. (маърузалар матни) Т. 2000.

5. В. Каримова. Психология. (укув кулланма). Т. 2002.

6. Дейл Карнеги. Изтироб Асоратлари. «Фаргона» нашр. 2005.

7. Кан-Калик. Учителю о педагогическом общении. М. "Просвещение". 1987.

8. Р.С. Немов. Психология: Учеб.для студ. высш. пед. учеб. заведений: В 3 кн. -3-е изд. —М. Гуман. изд. центр ВЛАДОС, 1999.—Кн. 1.Общие основы психологии. 511—527-с.

9. А. Ю. Панасюк. Психологическая наука на службе у руководителя. М. 1990.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.