Oriental Journal of Social Sciences SJIF for 2022: 5.908
ORIENTAL JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES
r
SUPPORT
SCIENCE journal homepage:
https://www.supportscience.uz/index.php/oiss
DIFFERENT APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF POLITICAL ELITE
THEORY AND ITS EVOLUTION
Khayrullo Tukhtaboev
Researcher
National University of Uzbekistan Tashkent, Uzbekistan
_ABOUT ARTICLE
Key words: GMoska, VPareto, society, Abstract: The article examines the
elitism, governance, elite degradation, elite peculiarities of the recruitment of elites, the study of the circulation, political elite, recruitment, ruling group, theory of political elites by foreign and Uzbek scholars.
The fact that the theory of the political elite has been studied by scholars and their different approaches to the problematic situations of the political elite and the specific solutions to their formation have been analyzed and revealed through theories. Within the framework of elite theories, the modern features of the emerging Uzbek elite and some problems and solutions in its formation are analyzed._
bureaucracy, state.
Received: 10.04.22 Accepted: 12.04.22 Published: 14.04.22
СИЁСИЙ ЭЛИТА НАЗАРИЯСИНИНГ РИВОЖЛАНТИРИШДА ТУРЛИ ХИЛ ЁНДАШУВЛАР ВА УНИНГ ЭВОЛЮЦИЯСИ
Хайрулло Тухтабоев
Тадцщотчи
Узбекистон Миллий университети Тошкент, Узбекистон
_МА^ОЛА ^А^ИДА_
Калит сузлар: Г.Моска, В.Парето, Аннотация: Маколада сиёсий элита
жамият, элитаризм, бошкарув, элита назариясининг хориж ва узбек олимлари деградацияси, элита циркуляцияси, сиёсий тамонидан урганилганлиги элиталар элита, рекрутация, хукмрон гурух, рекрутациясининг узига хос хусусиятлари бюрократия, давлат. урганилган. Сиёсий элита назариясининг
олимлар тамонидан урганилганлиги ва уларнинг турли хил ёндашувлари сиёсий элитанинг муоммоли холатларига ва уларнинг шакилланишидаги узига хос ечимлар назариялар оркали тахлил килинган ва очиб берилган. Элита назариялари доирасида шаклланаётиган узбек элитасининг замоанвий хусусияти ва уни шакллантиришдаги айрим муаммолар _ва ечимлари тахлил килинган._
РАЗНЫЕ ПОДХОДЫ К РАЗРАБОТКЕ ТЕОРИИ ПОЛИТИЧЕСКОЙ ЭЛИТЫ И ЕЕ
ЭВОЛЮЦИИ
Хайрулло Тухтабоев
Исследовател ь
Национальный университет Узбекистана Ташкент, Узбекистан
О СТАТЬЕ
Ключевые слова: Г.Моска, В.Парето, общество, элитарность, управление, деградация элиты, циркуляция элиты, политическая элита, вербовка, правящая группа, бюрократия,
государство.
Аннотация: В статье рассматриваются особенности рекрутирования элит, изучение теории политических элит зарубежными и узбекскими учеными. Дело в том, что теория политической элиты изучена учеными, и их различные подходы к проблемным ситуациям политической элиты и конкретным решениям их формирования были проанализированы и выявлены через теории. В рамках элитарных теорий анализируются современные особенности формирующейся узбекской элиты и некоторые проблемы и решения в ее формировании._
КИРИШ
Сиёсатшуносликда "элита" атамаси 1897 йилда италиялик иктисодчи ва социолог Вилфредо Парето томонидан киритилган. Бу термин пайдо булгандан сунг, унинг ватандоши Гаетано Москва 1881 йилда "хукмрон синф назарияси"ни ишлаб чикди ва "элитаризм" атамаси билан синоним сифатида караладиган "сиёсий синф" тушунчасини илмий муомалага киритди. Замонавий сиёсатшуносликда "элита" атамаси америкалик сиёсатшунос Харолд Дуайт Лассвелл асарлари туфайли мустахкам урнашган.
Дастлаб «элита» тушунчаси кадимги даврда бошка мамлакатларда пайдо булган булсада, XX аср бошларига келиб сиёсатшунос олимлар Сорел ва Парето тадкикотлари натижаси уларок, у Франция сиёсий фанларида кенг таркалди. Уругчилик тузумининг инкирозга юз тутиш давридаёк жамиятни олий ва куйи, аслзода ва авом одамлар, аристократия ва оддий одамлар каби сифатларга булишга доир карашлар шаклланган эди Айникса, бу каби карашлар Конфуций асарларида кенг тахлил этилди. Кейинчалик Платон, Форобий, Макиавелли, Карлеиль ва Ницше асарларида хам унга мухим ахамият берилди. Лекин уларда элита назарияси чукур асослаб берилмади. XIX аср охири-ХХ аср бошларида Гаетано Моска, Вильфредо Парето ва Роберт Михельс кабилар томонидан элита назариясига асос солинди.
Х,озирги замон сиёсий фани сиёсий элита деганда сон жихатдан куп булмаган имтиёзли гурухни яъни фаол сиёсий фаолиятни олиб бориш учун зарур имкониятга эга булган ва сиёсий хокимият ёрдамида карорларни кабул килишга ва амалга оширишга тугридан тугри ёки билвосита таъсир курсатишга кодир гурухни элита деб хисобланади.
Элита тушунчаси француз тилидан таржима килинганида "сараланган" ва "танланган" маъноларини англатади. Кундалик хаётда у икки хил мазмун касб этади. Бу маънода "элита" "элита дон", "элита от", "элита кушин", "элита нав" каби суз бирикмалари шаклида ишлатилади. Бу каби талкинлар кулдорлик ва феодал жамиятларида элита сифатида пайдо булган аристократия ("аристос" сара маъносини англатгани учун "сараланганлар хокимияти") катламига нисбатан хам кулланилган.
Моска инсоний жамият мафкуравий ва ижтимоий куринишларини узгартиришига карамасдан, уз мохиятига биноан узгармайди, деган перманентизм модели принципларидан келиб чикди. Шундан келиб чикиб Моска жамиятнинг хокимият тузилмаси кадимги даврда хам, хозирги даврда хам принципиал жихатдан бир хилдир, деган гипотезани илгари сурди. Х,ар кандай жамиятда бошкарувчи, сиёсий синф мавжуд. дир. Унинг нуктаи назарича, бу синф хар кандай жамиятда кам узининг узгармайдиган
белгиларига эгадир. Агар элитанинг сифатларини, узини узи айнанлаштиришини, уз рухий холатини англаши каби жихатларини бир томонда колдириб турилса, у холда унинг факат тоза технологик ва функционал тасвирлашининг узи колади.
АСОСИЙ ЩСМ
"Элита" атамаси сиёсатшунослик фанида ХХ асрнинг бошларида Сорель ва Паретоларнинг асарлари туфайли кенг таркалди. Лекин таъкидлаш жоизки, сиёсий элиталар хакидаги дастлабки гоялар айнан шу даврдагина пайдо булмаган. ^адим замонларда, яъни уругчилик тузумининг емирилиши давридаёк жамиятнинг юкори ва куйи табакаларга, олижаноблар ва авом халкка, аристократлар ва оддий кишиларга булинганини уктирувчи карашлар мавжуд эди. Конфуций, Афлотун, Макиавелли, Карлейль, Ницшеларнинг асарларида бу гоялар мантикий асослаб берилди ва ривожлантирилди. Бирок бу каби элитар назариялар жиддий илмий тахлилга мухтож эди. Элиталар хдкидаги ана шундай замонавий, мумтоз назариялар XIX аср охири -ХХ аср бошларида пайдо булди. Уларнинг вужудга келиши Гаэтано Моска, Вильфредо Парето ва Роберт Михельсларнинг номлари билан боглик.
Элита ва унинг жамият тараккиётига таъсирини урганиш узок асрларга бориб такалади. Турли даврлар ва миллий маданиятлар тадкикотларнинг куп кирралилигини ва элиталарни урганадиган турли хил назарий мактабларни олдиндан белгилаб куйган. Элита назариясининг асослари, унинг асосий тамойиллари дастлаб Г.Моска, В.Парето, Р.Мишелс, М.Вебер ва бошка катор элитологлар томонидан ишлаб чикилган. Ижтимоий фанларнинг ушбу йуналиши асосчиларининг хизматлари, авваламбор, улар хар кандай жамиятни элита ва купчиликка булинишининг мукаррарлигини очиб беришида, бу булиниш сабабларини аниклашга, менежерлар гурухи илмий тадкикот объекти.
Жамиятда содир буладиган узгаришлар туфайли ана шу икки куринишдаги элиталардан бирининг устунлигига путур етади, деб уктиради В.Парето. Масалан, "тулкилар"нинг хукмронлиги тарихнинг сокин боскичларида самарали булса, катъий харакат ва куч ишлатиш талаб килинган пайтларда улар яроксиз булиб коладилар. Чунки уларнинг катъиятсизлиги жамиятдаги норозиликни кучайтириб юборади. Ана шундай вактларда жамиятда контрэлита ("шерлар") кучайиб, халк кучини сафарбар килган холда хукмрон элитани агдаради ва уз хукмронлигини урнатади.
Сиёсий элита назариясининг ривожлантирилишига хисса кушган яна бир олим Роберт Михельс жамиятнинг элитарлигини келтириб чикарувчи ижтимоий механизмларни тадкик килди. Элитарлик сабабларини шархлашда Р.Михельс Г.Моска
билан хамфикр булсада, у ташкилотчилик кобилиятларига алохида ургу беради. Унинг фикрича, жамият ташкилий тузулмаларининг узи элитарликни кучайтиришга, бошкарувчилар табакасининг мартабасини оширишга хизмат килади. Р.Михельс жамиятнинг тузилиши элитарликни талаб килиши ва элиталарнинг мавжудлиги конуният эканлиги тугрисида хулоса чикаради.
Жамиятда "олигархиянинг темир конуни" амал килиши хакидаги фикр хам Р.Михельсга тегишлидир. Бу фикрларини у "Сиёсий партиялар. Демократиядаги олигархик йуналишлар хакида очерк" (1911 йил) номли асарида баён этади. "Олигархиянинг темир конуни"га кура, жамият тараккиётининг ажралмас белгиси -йирик ташкилотларнинг тузилиши - сузсиз жамият бошкарувининг озчилик кулида тупланишига (олигархиялашув) ва элитанинг шаклланишига олиб келади. Чунки бундай йирик ташкилотларларни бошкаришда унинг барча аъзолари иштирок эта олмайдилар. Г.Моска, В.Парето ва Р.Михельсларнинг илмий ишларида сиёсий элита категориясига муфассал ва хар томонлама таъриф берилди, унинг асосий хусусиятлари курсатилди. Шу боисдан бу олимлар элитология - сиёсий бошкарувни амалга оширувчи ижтимоий катламни урганадиган махсус илмий йуналишнинг асосчиси деб тан олиндилар. Уларнинг илмий ишларида замонавий элитар назарияларни ажратиш ва бахолаш имконини берувчи мезонлар белгилаб берилди.
Сунгги йилларда сиёсий элиталарнинг амалий тадкикотлари жадал ривожланмокда, эмпирик материаллар асосида турли сиёсий тизимларда, шу жумладан маъмурий-маъмурий социализм давлатларида элитанинг шаклланиши ва фаолияти тахлил килинди. Ушбу мамлакатларнинг хукмрон синфини Гарб олимлари ва уларнинг баъзи социалистик мамлакатлардаги хамкасблари, биринчи навбатда унинг номенклатура хусусиятини танкид килиш нуктаи назаридан фаол урганишди.
Элиталар рекрутациясининг узига хос хусусиятлари МДХ, тадкикотчиларининг тадкикот мавзусига айланди, элитанинг социологик портретлари, собик совет номенклатурасини замонавий элитага айлантиришнинг узига хос хусусиятлари, минтакавий элита фаолияти, элита институтлаштириш жараёни ва янги элита тузилмаларидаги мижозлар муносабатларининг узига хос хусусиятлари тахлил килинган.
Узбекистонда сиёсий хаётни демократлаштириш жараёнларида элитанинг ижтимоий гурух сифатида иштирок этиш механизмини урганиш методологияси Н.Жураев, Р.Жумаев, М. ^иргизбоев, АДодиров, И.Саифназаров, ^Дуранбоев, У.Идиров, Т.Алимардонов, ^.Ахмедов, Г.Жамолова, О.Жумаев, М.Муллажонова, И.Эргашев,
А.Бегматов, МДиргизбоев, А.Сагдуллаев, Н.Комилов, А.Холбеков, Ш.Пахрутдинов, Т.Жураев, М.Бекмуродов, Д.Рахимова, Э.Набиев, И.Махмудов, Б.Мирбобоев, Н.Боймуродов, Ш.Зайнутдинов, А.Тухтабоев, МДуронов, А.Зиёев каби олимлар томонидан амалга оширилган илмий тадкикотларда муайян даражада келтирилган.
Элита назарияси кишиларни хокимиятга таъсирини бахолашда бараварлаштириш, уртамиёналикни истисно килишга интилиб, жамият сиёсий хаёти сохасида турли кишиларнинг хокимиятга таъсирининг таксимланишининг нотенглиги, мусабакдошлиги, ракобатдошли экани ва усиб борувчи характер касб этишини акс эттиради. Шу маънода сиёсий катлам секинлик билан узгариб боради. Унинг ривожланишида иккита тамойил мавжуд: аристократик ва демократик. Биринчиси сиёсий катламнинг хукукий жихатдан булмаса хам амалий хаётда ворисий булиб колишга интилиши натижасида пайдо булади. Иккинчиси, аристократик тамойил - уз катламини "ёпик ва кристалл" булишини, уни узок давом этишини хохлайди. Натижада, ижтимоий тургунлик келиб чикади. Охир-окибатда, жамиятда хукмрон вазиятларни эгаллаш учун янги ижтимоий кучлар фаоллашади.
Иккинчиси демократик тамойил - сиёсий катлам пастки катламларнинг бошкарув фаолияти учун кабул килинадиган кисми хисобига янгиланиб боради. Бу янгиланиш элитадаги кучсизланишнинг олдини олади, уни жамиятга ракбарлик килишда самарасини оширади. Аристократик ва демократик тамойиллар уртасидаги узаро мувозанат жамият учун фойдалидир. Шу туфайли хам жамиятда ворисийлик ва баркарорлик хукм суради.
Биринчи авлод элитологларининг вакиллари каторига Ж. Сорел, М. Вебер, З. Фрейд ва бошкалар хам киради. Замонавий тадкикотлар, у ёки бу тарзда, элита назарияси асосчилари томонидан асос солинган асосий концептуал коидаларга асосланади. Утган асрда элитология жуда мураккаб, баъзида галати туюлган эволюцияни бошдан кечирди ва хозирги вактда турли тендентсияларнинг ранг-баранг конгломерацияси булиб, баъзан бир-бири билан кескин равишда полемицизация килмокда. Классик элитология доирасида ривожланган гояларнинг ривожланиши неоэлитизм, элиталарнинг суллиберал тушунча-талкинлари ва технократизм принципига биноан шаклланган хокимиятнинг энг юкори погонасини урганиш билан параллел равишда содир булди.
Итальян социологи, сиёсатшунос профессор Гаэтано Моска хар кандай жамиятнинг ижтимоий макоми ва роли жихатидан тенг булмаган икки гурухга булиниши мукаррарлигини исботлаб беришга харакат килган. У узининг 1896 йилда яратилган "Сиёсатшунослик фани асослари" китобида шундай ёзган эди: "Х,ар бир жамиятда -уртача ривожланган ва эндигина цивилизация куртаклари очилган жамиятдан тортиб, то
кучли ва маърифатли жамиятларгача булган - икки синф мавжуддир: бошкарувчилар синфи ва бошкарилувчилар синфи. Биринчиси доимо оз сонли булиб, барча сиёсий вазифаларни бажаради, хокимиятни уз кулида туплайди ва берилган имтиёзлардан фойдаланади. Иккинчи синф эса куп сонли булиб, биринчилар томонидан бошкарилади ва идора килинади хамда унга (биринчисига) сиёсий организмнинг хаёт кечириши учун зарур булган моддий воситаларни етказиб туради".
Моска сиёсий элитанинг шаклланиши ва унинг узига хос хусусиятларини чукур тахлил килди. У элита жамиятнинг колган кисмидан узининг моддий, маънавий ва интеллектуал устунликка эгалиги билан хам ажралиб туришини таъкидлайди.
Бошкарувчилар табакасининг бирдамлиги ва уларнинг жамият хаётида юкори урин тутишини таъкидлаб, Моска уларни "сиёсий синф" деб атайди. Бу синф мунтазам равишда узгариб боришга мойил булади. Унинг тараккиётида икки йуналишни кузатиш мумкин: аристоратик ва демократик. Биринчи йуналиш - сиёсий синфнинг хукукий булмаса хам амалда мерос сифатида авлоддан-авлодга утишига интилишида намоён булади. Аристократик йуналишнинг устуворлиги бу табаканинг "ёпик" булиб колишига, унинг айнишига ва охир-окибат ижтимоий тургунликка олиб келади. Натижада, жамиятда хумрон мавкени эгаллашга интилувчи янги ижтимоий кучларнинг кураши фаоллашади.
Г.Моска Х1Х асрнинг охирида сиёсий фанни шаклланиш даврида ушбу жараёнга муносиб хисса кушганлар билан бир сафда булган. Моска "Сиёсий фан асослари" асарида узининг сиёсий концепцияни баён этган. Шу концепцияга кура жамият икки синфга булинади: бошкарувчи синф ва бошкариладиган синф. Бошкариладиган синф хар кандай мамлакатда купчиликни ташкил этиши етарли даражада уюшмаган холда бошкарувчи синф кули остида булиб, унинг хукмронлигини конунийлиги, шунингдек зуравонлик характерини касб этилишини тан олади. Моска "Элита" терминини хали ишлатмаган. Унинг уринига у "бошкарувчи синф ва "бошкариладиган синф" тушунчасини куллаган. Сиёсий (бошкарувчи синфга мансубликни Г.Моска куйидаги аломатга яъни бойликка, келиб чикишга, черков иерархиясига муносабати, шахсий сифати, харбий жасорати, бошкарув санъатини эгаллаганлиги кабиларга караб аникланади.
Москанинг сиёсий синф назарияси элитар гояларнинг ривожланишига кучли таъсир курсатган булсада, сиёсий омилни мутлаклаштириш ва иктисодга етарли даражада эътибор берилмаганлиги туфайли танкидга учради. Замонавий плюралистик жамиятлар учун бундай ёндашув унча тугри келмаса-да, "сиёсий синф" назарияси куплаб тоталитар давлатларда уз ифодасини топганлигини таъкидлаш жоиз. Бу давлатларда иктисод ва
ижтимоий хаётнинг бошка сохалари сиёсатга буйсундирилди. Моска таърифлаган "сиёсий синф"га ухшаш табака - бюрократия номенклатураси пайдо булди. Тоталитар давлатларда сиёсий номенклатура таркибига кирган, хокимиятга ва бошкарувга якин булганлар "бошкарувчилар синфи" сифатида хам иктисодий, хам ижтимоий хукмронликка эга булдилар.
Вильфредо Парето хам Моска каби куйидаги фикрдан келиб чикди: "Дунёни хамма ва;т элита деб аталмиш танланган озчилик бошкарган ва бошкаради. Элита таркибига кирганлар узларининг психологик (тугма) ва ижтимоий (тарбия ва таълим натижасида орттирилган) алохида хусусиятлари билан ажралиб турадилар." Узининг "Умумий социологияга багишланган трактат" ида у куйидагича ёзади: "Баъзи назариётчиларга ёкиш-ёкмаслигидан катъий назар, инсонлар жамияти бир хил эмас ва инсонлар жисмонан, маънан ва аклий жихатдан фарк киладилар". Унингча, муайян сохадаги фаолияти узининг самаралилиги ва юкори курсаткичлари билан ажралиб турадиган кишилардан иборат гурух элитани ташкил этади.
В.Парето назариясида элита хукмрон ва хукмрон булмаган - контрэлитага булинади. Хукмрон элита бошкарувда бевосита ёки билвосита (лекин самарали) иштирок этса, контрэлита элитага хос сифатларга эга инсонлардан таркиб топади, лекин улар узининг ижтимоий макоми ва жамиятдаги куйи табакалар учун мавжуд турли тусиклар туфайли бошкариш хукукидан махрум буладилар. Унинг таъкидлашича, ички бирдамлик, жипслик, уз хукмронлигини саклаб колиш учун доимо курашиш бошкарувчи элитага хос хусусиятлардир. Олим Н.Макиавеллининг назариясини ривожлантириб, жамият тараккиёти, унинг фикрича, икки асосий турдаги элиталар: "тулкилар" (музокаралар, ён беришлар, хушмуомалалик, хушомадгуйлик ва ишонтириш каби бошкарувнинг "эгилувчан" усулларидан фойдаланувчи эпчил рахбарлар) ва "шерлар" (асосан кучга таянувчи каттиккул ва катъиятли рахбарлар) нинг вакти-вакти билан алмашинуви натижасида содир булади.
Элита деградацияси - бу глобал ижтимоий дисфункция билан боглик булган элита гурухлари мавкеини йукотиш жараёни: элита гурухи энди эски усуллар билан хукмронлик кила олмайди ва оммага мос келадиган янги усулларни таклиф кила олмайди. Элита деградацияси тезлиги хар хил булиб, деградация хам эволюцион, хам инкилобий шаклларда содир булиши мумкин. Бирок, битта нарса умумий булиб колмокда: эскиси узини функционал равишда тугатмагунча янги элита гурухи хокимиятга келмайди.
Маълумки, В.Парето ижтимоий тизим мувозанатга интилишини ва у мувозанатдан чикарилганда вакт утиши билан унга кайтишини курсатди. Тизимдаги тебранишлар жараёни ва унинг мувозанатнинг "нормал холатига" келиши ижтимоий циклни ташкил килади; циклнинг бориши элиталарнинг циркуляция хусусиятига боглик. Парето тарихий жараённи элитанинг асосий турларининг абадий циркуляцияси шаклида тасвирлашга интилди.
Бизнинг фикримизча, элитанинг циркуляцияси мураккаб тушунчадир. Купинча бу жараён узидаги турли хил таркибий элементларини яширади, бу эса уни ишлатишда ноаникликни келтириб чикаради. Элитанинг циркуляцияси борасидаги концепция контексти хам хар доим аслида нимани англатишини тушунтириши керак. Куп жихатдан, бу холат В. Парето асарларидаги бир катор номувофикликлар, унинг карашларини турли муаллифлар томонидан талкин килинишининг куплиги натижаси эди.
Дархакикат, элитанинг концепция сифатида циркуляцияси куйидаги маъноларга эга: 1) ижтимоий циркуляция сифатида, бу элитанинг ижтимоий субстратини алмаштириш (узгартириш) деб тушунилади. 2) элита ичидаги циркуляция деб тушуниладиган сиёсий циркуляция - хокимиятни амалга оширувчи хокимият элитаси ичидаги гурухларни узгартириш жараёни.
Ижтимоий циркуляция жамиятда хокимиятни амалга оширувчи йирик ижтимоий гурухлар сифатида элита динамикасини тавсифловчи энг асосий жараёндир. Ижтимоий циркуляция доирасида биз иккита турли хил жараёнларни ажратиб курсатамиз: элитанинг узгариши ва элитанинг янгиланиши.
Элиталарнинг узгариши тарихда жуда кам учрайдиган жараён булиб, у тарихан маълум турдаги элиталарнинг хокимиятда узгаришидан иборат. Ушбу силжишлар, биринчи навбатда, янги тизимни ташкил этувчи тармоклар ёки хатто янги иктисодий тузилмаларни келтириб чикарадиган технологияларни ривожлантиришдаги жиддий силжишлар билан боглик. Уларнинг таъсири остида янги тармокларнинг ижтимоий асосини ташкил этувчи ижтимоий гурухларнинг шаклланиши содир булади. Уларнинг негизида пайдо булган янги субэлиталар узлари учун кулайрок хокимият позицияларини таъминлаш учун хокимият учун курашни бошлайдилар.
Бошка мезонлар сифатида куйидагилар куриб чикилиши мумкин: 1) хокимият элитасининг хукмрон кисмини ишга кабул килиш пулининг узгариши; 2) янги элита гурухига хос булган ижтимоий амалиётларнинг бутун хокимият элитаси ёки унинг купчилиги томонидан такрорланиши; 3) хокимият элитасининг тузилишини унинг
элементларини янгилаш оркали узгартириш. "Ёлланганлар" хокимият элитасининг купчилик кисмини ташкил этиши мутлако шарт эмас, улар хокимият элитасининг сиёсатини белгилаб олиши, хокимият элитасининг хукмрон гурухи эса, умуман олганда, узини купайтириши мумкин; 4) элита функцияларининг ижтимоий ташувчисининг узгариши, асосийси, элита функцияларининг ижтимоий ташувчиси янги технологиялар, ишлаб чикариш тармоклари, янги технологик коидалар ёки хукмронликнинг янги усулларига асосланади; 5) янги элита гурухи учун янги фалсафий ва мафкуравий асослаш шаклланмокда, у купинча эски шаклларга киритилиши, эски элита билан давомийликни расмий равишда саклаб туриш учун уларга мослашиши мумкин.
Хрзирги кунда элита назариясига куплаб ёндашувларнинг мавжудлиги, айникса, утиш давридаги жамиятлар элитасини урганишда, нафакат элитологиянинг ривожланишининг объектив сабаблари, балки субъектив табиат омили билан хам изохланади. Шунинг учун, улар баъзида хакикий элитологик тадкикотлар мижозлари вазифасини бажарадилар, бунда хакикий дунё уларнинг сиёсий муносабатларини хисобга олган холда "моделлаштирилади".
"Сиёсий элита" тушунчасини хам худди "элита" тушунчаси каби хар ким узича тушунтиради, чунки уларни урганиш учун турли мезонлар мавжуд. Мазкур тушунча таърифларнинг куплиги сиёсий элиталарнинг тарихий ривожланиши жараёнида доимий равишда усиб бориши билан боглик. Масалан, Г.Ашин сиёсий элита сифатида сиёсий стратегик карорлар кабул киладиган кишиларни назарда тутса, элитани кадриятлар муносабати, стереотиплар ва хулк-атвор меъёрларининг ухшашлиги билан бирлаштирилган, хар хил булса-да, узига хос ижтимоий хамжамият, деб тушунтирди. Яна бир Россиялик тадкикотчи О.В. Криштановская мамлакатнинг сиёсий элитасини миллий карорлар кабул киладиган одамлар деб атайди: мамлакатнинг юкори рахбарияти, хукумати, парламенти ва минтакавий элитаси.
Г. Лассуелл элитани жуда кенг таърифлаган ва унга "катта сиёсий таъсирга эга булган мухолифат аъзолари хам киритилган, улар билан расмийлар хисоблашишга мажбурдир". Г. Моска ва В. Парето элиталари назариясига кура, элита меросхурлик, кооптация, танлов / сайлов каби ижтимоий процедуралар оркали сиёсий синф сифатида шаклланади. Улар хакикий элита айнан хукмрон элита эканлиги ва муайян шароитларда унинг урнини контр-элита (яъни мухолифат) эгаллаши мумкинлиги хакида бахслашдилар. В. Паретонинг ёзишича, "асосий синфда иккита кичик синф мавжуд: хукмрон ва хукмрон булмаган элита".
Элита назариясига плюралистик ёндашувга кура (В. Парето, П. Бахрах), демократик жамиятларда камида иккита элита - хукмрон ва хукмрон булмаган (мухолифат элитаси) мавжуд булиб, улар уртасида доимий ракобат мавжуд булиб, унинг натижалари сайлов билан белгиланади. Рус тадкикотчиси М.А. Чешков ривожланаётган мамлакатлар элитасини хисобга олган холда, унинг хусусиятларидан бири сифатида умуман хокимият тизимига муносабатни куриб чикди ва шу тарика элитани доминант ва "карам-элита"га ажратди. Аслида сиёсатчи учун махорат ва профессионаллик, танкидга тугри ва уз вактида жавоб бериш кобилияти, шахсий булмаган электорат билан эмас, балки аник одамлар билан ишлаш куникмалари ва карор кабул килиш кобилияти ута мухим фазилатлардир.
Инглиз сиёсатшуноси Ж. Уиллертон янги аъзоларни ёллашда ва хатто ривожланган мамлакатларда элита орасида таргиб килишда хомийликдан кочишнинг иложи йуклигини таъкидлади. Ва рус сиёсатшуноси О.В. Криштановская мижозларни норасмий сиёсий алокалар тизими, деб таърифлайди. Сиёсий элита борасидаги тадкикотларда улар орасида кон-кариндошчиликни урганиш хам мухим. Масалан, италиялик сиёсатшунос ва социолог В. Парето жамиятнинг ижтимоий табакаланишини пирамида шаклида тасвирлаб берган, унинг тепаси кичик элита, базаси эса ахолининг асосий кисмини ташкил килади.
Сул йуналишдаги америкалик машхур социолог Р.Миллс таъкидлаганидек, хар кандай жамиятда хокимиятга эга булган, хукмрон институтлар ичида хукмронлик киладиган ва учта асосий хусусияти билан ажралиб турадиган маълум бир озчилик булади: бирлик, шаклланишнинг бир хиллиги ва аристократлик. Бу гурух, Р. Миллснинг фикрича, аслида хукуматга хеч кандай таъсир курсатмаган купчиликка карши чикади ва уни уз манфаатлари йулида манипуляция килади.
Элитанинг янгиланиши куйидагича намоён булади: 1) элита гурухлари шахсий таркибини кисман янгилаш оркали. Бу табиий демографик жараён билан хам, вазият омиллари, муайян ижтимоий жараёнлар таъсирида пайдо булган янги кичик гурухлар вакилларининг элитага кириб келиши билан боглик булиши мумкин; 2) элита кичик гурухлар тупламини кисман янгилаш. ^оида тарикасида, бу янги ишлаб чикариш ривожланишининг табиий жараёнлари билан боглик булиб, демографик, иктисодий, жугрофий омиллар асосида амалга оширилади; 3) хокимият элитасида маргинал, "экзотик", мавкега "мос келмайдиган", хатто маълум ахлокий координаталар тизимида жиноятчи сифатида кабул килинадиган янги ижтимоий амалиётларнинг пайдо булиши ва
бошкалар; 4) субэлит гурухларнинг карашларини акс эттирувчи янги мукобил мафкураларнинг пайдо булиши.
Элитанинг янгиланиши мукаррар равишда элитанинг алмашиниш жараёнига айланади. Шу маънода элитанинг янгиланиши элитанинг "булиб-булиб" узгаришидир. Элиталарнинг янгиланиши хар доим элитанинг узгаришининг нисбатан динамик жараёнидан олдин, уларнинг айланишидаги энг узок жараён сифатида ишлайди. Узаро бу жараёнлар узаро боглик ва узаро алокадор булиб, элиталарнинг янгиланиши элиталар алмашинувининг табиий олдинги боскичи сифатида намоён булади.
Эволюция жараёни куп йиллар ва узок муддат давомида узлуксиз, секин, лекин баркарор давом этувчи трансформация (В. Парето буйича) сифатида каралади. Бирок, эволюция ва трансформация уртасида маълум фарклар мавжуд. Агар хокимият элитасининг эволюцияси жараён сифатида хокимият элитасининг алохида вакилларининг боскичма-боскич узгариши оркали утадиган булса, трансформация элитанинг бир тарихий типидаги ички холатларнинг узгаришидан иборат булган узига хос эволюцион жараёндир.
ХУЛОСА
Сиёсий элитанинг замонавий назариялари кадимги дунё (Конфуций, Афлотун, Аристотел) давридан бошланган чукур илмий ва фалсафий асосларга эга. Айнан уша пайтда сиёсий хукукнинг мохиятини назарий тушунишнинг асослари куйилди, уларнинг профессионаллиги ва хокимият самарадорлиги мезонлари шакллантирилди. Бу анъана урта асрлар Уйгониш даврида хам давом эттирилди. Н. Макиавелли бошлангич тенгсизлик концепциясини асослаб бера туриб, хар кандай жамият элитизми хукмронлик ва буйсуниш муносабатларини мутлак холга келтиради, хукмрон гурухларнинг хокимиятни барча воситалар билан саклаб колиш уларнинг ихтиёрида эканини уктиради
Элита хар хил тарзда тавсифланади: тегишли фаолият сохасида энг юкори курсаткични олган шахслар (В. Парето); хокимиятга йуналтирилган энг фаол сиёсий одамлар (Г. Моска); жамиятда энг катта обру, бойлик, макомга эга булган шахслар (Г. Лассвелл); масъулиятни юкори хис киладиган шахслар (Х. Ортега ва Гассет); ташкилот ва муассасаларда хокимиятга эга булган шахслар жамиятдаги хаётини белгилайдилар (Т. Даи); жамиятнинг сиёсий, иктисодий, маданий хаётида етакчи уринларни эгаллаган кишиларнинг тор гурухи (Т. Даи, Х. Зиеглер) ва бошкалар. Урганилаётган атаманинг таърифига бошка ёндашувлар хам мавжуд.
Сиёсий элиталар назарияларининг кискача тахлили асосида хулосалар чикаришимиз мумкин. Куриб чикилган сиёсий элиталар назарияси, уларнинг ёпик турдаги олигархик
элита гурухларини химоя килиш учун курашадиган концепциялардан келиб чиккан холда, элитани очи; тузилма, жамият вакиллари деб хисоблаш мумкин.
Жамият аллакачон узининг мукобил кун тартибини таклиф кила оладиган элитанинг мулокот ракиби сифатида харакат килмокда. Демак, сиёсий элитанинг замонавий назарияларининг ривожланиш вектори демократлаштириш жараёнининг динамикасига ва уларнинг ривожланишида кузатиладиган хусусиятларга боглик. Бундай назариялар тобора купрок ахборотлашган жамиятда хокимиятнинг узига хос хусусиятларини куриб чика бошлади. Сунгги пайтларда ривожланаётган ахборот жамияти шароитида элиталарни демократлаштириш жараёнига тобора купрок эътибор каратилмокда. Бу янги вокеликка утиш элитадан эски (анъанавий) киймат тизимини кайта куришни талаб килмокда.
Элита хар хил тарзда тавсифланади: тегишли фаолият сохасида энг юкори курсаткични олган шахслар (В. Парето); хокимиятга йуналтирилган энг фаол сиёсий одамлар (Г. Моска); жамиятда энг катта обру, бойлик, макомга эга булган шахслар (Г. Лассвелл); масъулиятни юкори хис киладиган шахслар (Х. Ортега ва Гассет); ташкилот ва муассасаларда хокимиятга эга булган шахслар жамиятдаги хаётини белгилайдилар (Т. Даи); жамиятнинг сиёсий, иктисодий, маданий хаётида етакчи уринларни эгаллаган кишиларнинг тор гурухи (Т. Даи, Х. Зиеглер) ва бошкалар.
ФОЙДАЛАНИЛАГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. ^иргизбоев М. Полиология. -Тошкент: Янги аср авлоди, 2013. -Б. 283
2. ^иргизбоев М. Полиология. -Тошкент: Янги аср авлоди, 2013. -Б. 279
3. Основы политической элитологии. Учебное пособие / Ашин К., Понеделков А.В., Игнатов В.Г., Старостин А.М. -М.: ПРИОР, 1999. -С. 77-84.
4. Политология. Алиев Б. ва бошкалар. -Тошкент: "Адиб" нашриёти, 2010.-Б. 114
5. Зотов А. Теория элит Парето: ее формирование и связь с современной элитологией / Отв. ред. А.В. Дука. СПб.: Интерсоцпресс, 2011. С. 8-29.
6. Власть и элиты / Гл. ред. А.В. Дука. Т. 1. СПб.: Интерсоцис, 2014.- с. 13
7. Власть и элиты / Гл. ред. А.В. Дука. Т. 1. СПб.: Интерсоцис, 2014.- с.14-15
8. Основы политической элитологии. Учебное пособие / Ашин К., Понеделков А.В., Игнатов В.Г., Старостин А.М. -М.: ПРИОР, 1999. -С. 77-84.
9. Лассуэлл Г. Д. Язык власти // Политическая лингвистика. Екатеринбург, 2006. Вып.
20
10. Основы политической науки. Часть I.-М.: МГУ им.М.В.Ломоносова, 1996. -С. 163165.
11. Парето В. Компендиум по общей социологии. -Москва: - С. 314.