СИНГАПУР ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИ - МАМЛАКАТ ТАРАВДИЁТИНИНГ МУХУМ ОМИЛИ
Мавлуда Каршиевна Менгдобилова
Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти академик лицейи укитувчиси
Аннотация: Маколада Сингапур таълим тизимининг самарали ва ижобий хусусиятлари, укитувчиликга кабул килиш буйича синов боскичларининг узига хослиги, касбга тугри йуналтириш буйича амалга оширилаётган укитиш усуллари тахлил килинган. Таълим кластерининг мамлакат ривожланишидаги ахамияти борасида тухталиб утилган.
Таянч сузлар: самарали ислохатлар, тараккиёт, самарадорлик, натижа, кадрлар тайёрлаш, дунё тажрибаси, PIRLS, савохонлик.
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ КЛАСТЕР СИНГАПУРА - ВАЖНЫЙ ФАКТОР
РАЗВИТИЯ СТРАНЫ
Аннотация: В статье анализируются эффективные и положительные черты системы образования Сингапура, специфика тестовых этапов приема на работу учителей, методики обучения по профессиональной ориентации. Обсуждалась роль образовательного кластера в развитии страны.
Ключевые слова: эффективные реформы, развитие, эффективность, результаты, обучение, мировой опыт, PIRLS, грамотность.
SINGAPORE EDUCATION CLUSTER IS AN IMPORTANT FACTOR FOR THE COUNTRY'S DEVELOPMENT
Abstract: The article analyzes the effective and positive features of the Singapore education system, the specifics of the test stages of teacher recruitment, the methods of teaching for professional orientation. The role of the education cluster in the development of the country was discussed.
Keywords: effective reforms, development, efficiency, results, training, world experience, PIRLS, literacy.
Глоболлашув жараёни тезкорлик билан тухтовсиз давом этаётган тахликали ва шиддаткор даврда хеч бир мамлакат бу жараёндан четда тура
олмаслиги намоён булмокда. Узбекистонда бозор муносабатлари мавжуд булган ва ривожланаётган жараёнда таълимга, кадрлар тайёрлаш сифатига юкори талаблар куйилмокда [1].
Бугунги кунда таълим давлат сиёсатининг энг устувор йуналишига айланди. Зеро жамият тараккиёти ва барча сохаларнинг ривожи таълим сохасининг ривожи билан чамбарчас богликдир [2;29] Ватанимиз мустакилликга эришгач таълим сохасида изчил равишда сохани ривожлантириш борасида ислохатларни амалга ошириб келмокда. Аммо мамлакатимизда таълимда узвийлик ва узлуксизликни таъминлаш, кадрлар тайёрлаш борасида бир канча муоммолар мавжуд. Таълим сохасини ривожлантиришда дунё тажрибасини урганиш катта ахамиятга эга. Сабаби дунёда жуда киска вакт ичида таълим тизимидаги самарали ислохатлари туфайли тараккиётга эришган мамлакатлар тажрибаси ижобий ахамиятга эга. Шу уринда жуда киска вакт ичида кичик бир бандагохдан янги индустриал мамлакатлар каторига кирган, ривожланиш тезлиги буйича Япония мамлакатини хам ортда колдирган, иктисодиёти, саноатини жуда киска вакт ичида юкори даражада ривожлантирган, Сингапур мамлакатининг тараккиётига шубхасиз, таълим тизимининг тугри ташкил килинганли асосий омиллардан бири хисобланади. Шу уринда мамлакатнинг узок булмаган тарихига назар ташлар эканмиз бошка Осиё давлатларидан фаркли уларок, нихоятда ёш давлат эканлигини куришимиз мумкун. 1819 йилда деярли бутун дунёда савдо-сотик билан шугулланадиган Ост-Индия компанияси Малайзия чул худудида кичик порт куришга карор килди. Инглиз зобити Сэр Томас Стамфорд Раффлес саъй-харакатлари туфайли 1825 йил Сингапур шовкинли ва бизнес порт шахрига айланди. Бир асрдан купрок вакт давомида Сингапур Британия империясининг мустамлакачиси булган.Аммо киска вактда жуда тез ривожланган мамлакатлардан биридир. Ундаги таълим кучли ва хатто анъанавий миллий асосларга эга. Давлат бюджетининг деярли 20% и таълим тизимига сарфланади. PIRLS (халкаро укиш саводхонлиги тараккиёти), ахолининг функционал саводхонлик даражаси буйича дунёда етакчи мамлакатлардан бири хисобланади. Мактаб укувчилари математик ва табиий билимларнинг киёсий халкаро тестларида дунёда энг яхши натижаларни курсатиб келмокда.1995 йилдан бери SCIENCE (TIMSS ) ва 2008 йилдан MKSinsey ra^alting компанияси Сингапур таълим тизимини дунёдаги энг самарали таълим тизими деб топди. Сингапур таълим тизимини куриб чикадиган булсак, мамлакат маъмурий жихатдан туртта таълим туманига булинган. Х,ар бир туманда еттита мактаб кластерлари мавжуд
булиб, улар назоратчилар томонидан бошкарилади. Х,ар бир кластерда 12 дан 14 гача бошлангич ва урта мактаблар мавжуд. [3].
Сингапур таълим кластери асосида ривожланди десак муболага булмайди. Сабаби мактаблар кластер доирасида хар кандай лойихаларни ривожлантириш учун кушимча маблаг олиш учун бир-бири билан ракобатлашади. Табиийки ракобат бор жойда усиш ва ривожланиш хам булади. Шу билан бирга, мактаблар якин жойлашган булиб, купинча бир-бирига ёрдам беради, инфратузилмадан биргаликда фойдаланиш имконияти мавжуд. Спорт иншоатлари, лабораториялар ва замонавий укув жихозларидан жамоавий фойдаланиш учун узига хос марказлар ташкил килинган. Кластер назоратчилари 10 та мактаб директорлари фаолиятини назорат килади. Маблагларни таксимлаш хам уларнинг кулида. Шунга карамай, мактаб директорлари мухим автономияларга эга. Хусусан мактаб рахбарлари мактабларда кадрларни танлаш, молиявий фаолият ва таълим жараёнини куришда кушимча хукукларга эга.
Сингапур Таълим вазирлиги сиёсати укитиш сифати тугридан-тугри укитувчиларнинг малакасига боглик ва инвеститсия килиш самаралирок деган ишончга асосланган. Укитувчиларни танлаш ва укитиш жараёни Сингапурда жуда узок ва кийин кечади, аммо самараси уларок энг яхши укитувчилар булишади. Таълим вазирлигининг Сингапурдаги бюджети мудофаа вазирлигидан кейин иккинчи уринда туради (ЯИМнинг 5%) ва инкироз даврида таълим бюджети одатда кискартирилмайди, аксинча купаяди, буни улар ривожланиш зарурати билан асослайдилар.
Мамлакатда укитувчиларни тайёрлаш сохасидаги монополия Миллий Таълим Институтига тегишлидир. 1991 йилда ташкил этилган ва Нанянг Технологик Университети базасида фаолият юритмокда. Факатгина ушбу муассаса укитувчи лавозимлари учун ва Вазирлик билан келишилган холда мутахассислар тайёрлаш хукукига эга. Укитувчиликга номзодлар Миллий Таълим Институтида укиш учун ариза беришдан олдин камида беш хафта вакт сарфлашлари керак. Номзод дастлаб одатда укитувчининг ёрдамчиси ёки администратор булиб ишлайди ва унга энг кам техник хизмат туланади. Амалиётни тугатгандан сунг, мактаб директори ва кластер рахбари унинг фаолиятига бахо беришади. Ижобий хулоса килинган такдирда, булажак укитувчи танловнинг биринчи боскичига киради, бу номзоднинг резюмесини бахолашдан иборат. Минимал малакалар талабларга биноан, талабнома берувчининг ёш гурухидаги академик курсаткичлар рейтингининг энг юкори 30 фоизида булиши шарт [4]. Болаларга, укитувчиликка ва умуман
укитувчилик касбига булган кизикишини исботлаши керак. Шуни таъкидлаш керакки, имтиёз аллакачон олий маълумотга эга булган номзодларга берилади.
Танловнинг иккинчи боскичида номзод функционал тестлардан ва саводхонликни бахолашдан утади. Учинчи боскич сухбат булиб бунда учта тажрибали мутахассислардан иборат гурух номзоднинг шахсий фазилатлари, психологик муносабатларини бахолайди.
Миллий таълим институтида укиётган пайтида танловнинг туртинчи боскичи амалга оширилади. Булажак укитувчиларнинг бошлангич машгулотлари давомида ютуклари назорат килинади ва талабларга жавоб бермайдиган номзодлар таълим дастуридан четлаштирилади.
Барча танлов боскичларини уртача хар олтинчи абитуриент енгиб утиши мумкин. Миллий таълим институтида укиш муддати мутахассислик учун бир йил ва бакалавр даражасини олиш учун уч йил хисобланади. Давлат булгуси укитувчилар билан шартнома тузади, улар мактабни тугатгандан кейин уч йил ишлашни уз зиммаларига оладилар. Акс холда уларни укитиш учун барча харажатларни давлат коплаши керак.
Бирок, амалда, бундай холатлар жуда кам учрайди, чунки давлат укитувчиларни мактабда саклаш учун барча саъй-харакатларни амалга оширади. Мактаб укитувчиларга белгиланган иш хаки анча ракобатбардошликни таъминлай олади. Сабаби доимий равишда укитувчи фаолияти самарадорлиги ва кушимча касбий фаолиятига караб бонуслар кушилиб боради. Х,ар бир укитувчи йилига 100 соатлик малака ошириш курсларидан утади. Одатда, Сингапурдаги укитувчилар 60 ёшида нафакага чикадилар. Шу билан бирга, укитувчиларнинг уртача ёши 34 ёш.
Укитувчилар купинча турли дастурлар дорасида бир неча хафта давомида мамлакат ташкарисига саёхат килишади.
Таълим вазирлиги укитувчиларнинг доимий малакасини оширишни энг мухим деб хисоблайди. Мактаб укитувчилари ижтимоий ва тиббий сугурта, пенсия ва махсус жамгарма схемаларини уз ичига олган катта микдордаги ижтимоий пакет билан таъминланган. Шундай килиб, таълим вазирлигининг сиёсати таълим сохасида укитилган укитувчиларни саклаб колиш ва кекса авлоднинг юкори малакали укитувчиларининг тажрибасини максимал даражада оширишга каратилган.
Мактабда аъло бахога укиган укувчилар укитувчи сифатида олиб колинади. Вазирликларга муносиб номзодлар мактаб укитувчиларидан танлаб олинади. Бу эса укитувчининг уз устида доимий ишлашини
таъминловчи асосий омиллардан бири эканлиги шубхдсиздир. Хулоса урнида шуни айтишимиз мумкунки, Сингапур мамлакатининг иктисодий, сиёсий, ижтимоий жихдтдан тез ривожланишига кадрлар тайёрлаш даражасига куйилган юкори талаблар, таълим кластерининг самарадорлиги, таълим жараёнидаги инновация ва интеграциянинг юкори даражада эканлиги натижаси дейишимиз мумкун.
REFERENCES
1. Mardonov S., Toshtemirova S., Ahmadjonov B, Koshanova N. Structure and Mechanisms of Action of The Edcatcional cluster. // International Journal of Psychologial Rehabilitation,Vol.24,Issue 07,2020. 8104-8111
2. У. Н. Хужамкулов, Н. М. Кошанова.//Замонавий таълим. Илмий журнал. №2(87), Т-2020, 29-бет.
3. Koshanova N.M.Teacher actions in professional direction of secondary school children (according to the educational cluster) European Science Review.№ 3-4 2020. 24-26.
4. Introduction // Toward a better future. Education and training for economic development in Singapore since 1965 / Lee Sing Kong, Goh Chor Boon, B. Fredriksen, Tan Jee Peng (eds). World Bank. 2008. P.1-11.
5. N.M. Koshanova, M. L. Sharipov.Bola tarbiyasida ota-ona ma'suliyatini oshirish dolzarb vazifa.//Academic Resarch in educational scienses volume 2/issue 4/2021 .1252-1258.