Научная статья на тему '«Ўсимликлар олами ва уларнинг экологик аҳамияти» мавзусидаги умумлаштирувчи дарс'

«Ўсимликлар олами ва уларнинг экологик аҳамияти» мавзусидаги умумлаштирувчи дарс Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
4150
218
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
умумлаштирувчи дарс / дидактик ўйин технологияси / ботаника дарслари / дарс ишланмаси / обобщающий урок / технология дидактической игры / уроки ботаники / разработка урока

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мирзаева Нодира Абдухамидовна

Мақолада ботаника фанидан умумлаштирувчи дидактик-ўйин технологияли дарс ишланмаси берилган. Ушбу технологияли дарс ўқувчиларнинг ботаникадан эгаллаган билимлари мустаҳкамланишига, кўникма ва малакалари ривожига самарали ёрдам беради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОБОБЩАЮЩИЙ УРОК НА ТЕМУ «МИР РАСТЕНИЙ И ЕГО ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ ЗНАЧЕНИЕ»

В статье приводится методика преподавания обобщающего урока ботаники с помощью дидактической технологии. Проведение обобщающего урока с применением технологии дидактических игр помогает ученикам эффективно освоить конкретную тему.

Текст научной работы на тему ««Ўсимликлар олами ва уларнинг экологик аҳамияти» мавзусидаги умумлаштирувчи дарс»

Мирзаева Нодира Абдухамидовна,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети таянч докторанти

«УСИМЛИКЛАР ОЛАМИ ВА УЛАРНИНГ ЭКОЛОГИК АДОМИЯТИ» МАВЗУСИДАГИ УМУМЛАШТИРУВЧИ ДАРС

МИРЗАЕВА Н.А. «УСИМЛИКЛАР ОЛАМИ ВА УЛАРНИНГ ЭКОЛОГИК АЦАМИЯТИ» МАВЗУСИДАГИ УМУМЛАШТИРУВЧИ ДАРС

Маколада ботаника фанидан умумлаштирувчи дидактик-уйин технологияли дарс ишлан-маси берилган. Ушбу технологияли дарс укувчиларнинг ботаникадан эгаллаган билимлари мустах,камланишига, куникма ва малакалари ривожига самарали ёрдам беради.

Таянч суз ва тушунчалар: умумлаштирувчи дарс, дидактик уйин технологияси, ботаника дарслари, дарс ишланмаси.

МИРЗАЕВА Н.А. ОБОБЩАЮЩИЙ УРОК НА ТЕМУ «МИР РАСТЕНИЙ И ЕГО ЭКОЛОГИЧЕСКОЕ ЗНАЧЕНИЕ»

В статье приводится методика преподавания обобщающего урока ботаники с помощью дидактической технологии. Проведение обобщающего урока с применением технологии дидактических игр помогает ученикам эффективно освоить конкретную тему.

Ключевые слова и понятия: обобщающий урок, технология дидактической игры, уроки ботаники, разработка урока.

MIRZAYEVA .N.A. A GENERAL LESSON ON THE THEME «WORLD OF PLANTS AND ITS ECOLOGICAL SIGNIFICANCE»

This article describes methods of teaching, summarizing of botany lesson with the help of didactic technologies. Holding generalized lessons with didactic games will help students effectively learning of a specific topic.

Keywords: methods of teaching, botany lesson, didactic games,

Ботаника фанини тугатиш арафасида, уцувчилар эгалланган билимларини мукаммал бир тизим остида мустацкамлаш ва билимларни такрорлаш натижасида улар-нинг билим, куникма ва малакаларини юксалтириш кузда тутилган, дидактик-уйин технологиясига асосланган дарс ишланмаси соха мутахассисларда цизиш уйтотади.

Етакчи методист-олимлар1 томонидан дарс-лар бир неча типларга ажратилади. Дарсларни типологияга ажратиш натижасида куйидаги дарс типлари фарклана бошланди:

1. Кириш дарслар.

2. Укув материали мазмунини ёритувчи дарслар.

3. Умумлаштирувчи дарслар2.

Умумлаштирувчи дарслар фанни бир ёки

бир неча бобларни утгандан сунг ёки якунлаш боскичида, узлаштириб булинган билимларни тизимга солиш ва умумлаштириш, ботаник тушунчалар уртасидаги узаро алокадорлик, хамда узлаштирилган тушунчаларни умум -яхлит тизимга солиш учун кулланилади.

Умумлаштирувчи дидактик уйин техноло-гияли дарс ишланмаси, укувчиларни гулли усимликлар дунёсининг хилма-хиллиги билан таништиради, усимликларнинг алохида хусу-сиятлари, келиб чикиш тарихи, уларнинг табиат ва инсон хаётидаги ахамиятини, салбий ва ижобий таъсирларини, хонадон ва деко-ратив усимликларни парваришлашни, уму-ман усимликлар туFрисида маълумотга эга буладилар.

Кеча утказиладиган зал, синф хонаси маъ-лум бир йуналишдаги йул маршрути оркали безалади. Манзиллар эса куйидагилардан иборат: утмиш-тарихий, шеърий-назмий, биологик, экологик, тиббий. Зални безашда ёпик уруFли усимликларга кирувчи декоратив, дон, доривор, озик-овкат учун ишлатиладиган усимликлардан табиий экспонат, хамда гузал гулли усимликлар тасвири бор натюрмортлар, асарлар тавсия этилади.

1 Махмутов М.И. Мактабда проблемали таълимни таш-кил этиш. - Т.: «Укитувчи», 1981 - 133 б; Бабанский Ю.К. Хозирги замон умумий таълим мактабларида укитиш методлари. - Т.: «Укитувчи», 1990; Понамарева И.Н. Общая методика обучения биологии: Учебное пособие для студ. пед. вуз / - М.: «Академия», 2003.

2 Толипова Ж.О., Fофуров А.Т. Биология укитиш мето-дикаси. Олий укув юртлари учун дарслик. - Т.: ТДПУ, 2012. - 119-б.

Вазиятга караб жадваллар, гербарий-лар, иложи булса, видео кассетага туширил-ган тасвирлардан ва албатта мультимедиа курилмасидан фойдаланиш мумкин (Бунда ёпик уру^ли усимликларнинг келиб чикиш эво-люциясини тезлашган усулда ёритилган СО дисклардан фойдаланса булади).

«Усимликлар олами ва уларнинг экологик а^амияти»

КЕЧА СЦЕНАРИЙСИ

Катнашчилар:

Она табиат;

Гулчи;

Мохлар;

Замбуруглар;

Лишайниклар;

Бактериялар;

2 уругли паллалилар;

1 уругли паллалилар;

Карамдошлар оиласи;

Гулхайридошлар оиласи - Fуза;

Раъногулдошлар оиласи - наматак;

Бурчокдошлар оиласи - себарга;

Экологик гурух катнашчилари;

Тиббий гурух вакиллари.

Она табиат: Кеча катнашчиларини табри-клаб, кечани очик деб эълон килади. Сунг «кириш» килинади. Яъни, усимликлар олами, унга кискача таъриф ва систематик гурухларни айтади. Она табиат уз фарзандлари булмиш усимликларни даврага таклиф этади. Шунда 9-синф дарслигига киритилган мохлар, замбуруглар лишайниклар, бактериялар, уз онаси булмиш табиатга озгина араз ва эркала-ниш куринишида якинлашади.

ГУЛЧИ: Биз гулли усимликлар оламига саёхатимизни бошлаймиз. Саёхатимиз узок давом этади. Ахир биз гулли усимликларнинг узок тарихий боскичларида тухтаб утамиз. Унда биз уларнинг тарихий-биологик жараёнларда ривожини кузатиб, урганишимиз керак. Келин-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

глар шунинг учун биз аввало тарихий боскичда тухтаб утамиз.

ТАБИАТ: Сизга маълумки, усимликлар дунёси турли-туман. Улар бир-бирларидан ташки куриниши, катта-кичиклиги, озикланиши ва купайиши, яшаш шароити ва бошкалари билан катта фарк килади.

Хозирги вактда ер шарини коплаган усимликларнинг асосий кисмини ёпик уруFли усимликлар ташкил этади. Улар эса хакикий гулли усимликлардир. Бу хислат факатгина ёпик уру*ларга хосдир. Бу усимликларнинг яна бир мухим хусусияти куш уруFланишдир.

Бундан 140 минг йил илгари, уругли кирккулокларнинг шу давргача сакланиб кел-ган вакилларидан ёпик уругли усимликлар пайдо булган. Шундай килиб, даврлар утиши билан бир хужайрали усимликлардан куп хужайрали усимликлар, очик уруFлилар ва ёпик уруглилар келиб чиккан.

Хозирда эса гулли усимликларнинг 240 000 дан ортик тури маълум. Бу бошка барча усимлик гурухлари турларининг умумий сонига тенг.

Гулли усимликлар уругини яхши COFЛOM ривожланиши, тез ва осон таркалиши-ва усиш кобилиятини тез йукотмаслиги туфайли усимликлар оламида аста-секин хукмронлик кила бошлаган.

ГУЛЧИ: Мана гулли усимликларнинг тари-хини хам билиб олдик. Энди келинглар, уларни биологик хусусиятларини хам билиб олайлик. Биологик боскич иштирокчилари чикишади. Бунда мактаб дастурига киритилган синф усимликларидан биттадан вакил чикади.

ГУЛЧИ: гулли усимликлар дунёси 2 синфга булинади.

Булар бир паллали ва икки паллали синф-дир. Улар уртасидаги фарк куйидагиларда (фаркланади) белгиланади. Ана шу пайт икки паллалилар узига хос хусусиятни айтса, бир паллалилар ана шу белгига мос холда узига хос белгини таърифлайдилар.

2 уругли паллалилар: Бизнинг муртагимиз икки уруг паллали. Унаётганимизда тупрокдан иккита уруг палла барг хосил киламиз.

1 уругли паллалилар: Бизнинг муртагимиз факат битта уруг паллали. Унаётганимизда тупрокдан битта уруг паллабарг хосил киламиз.

2 уругли паллалилар: Муртак илдизчаси-дан хосил булган бош илдизлар узок муддат ёки умримизнинг охиригача сакланиб колади. Бу эса бизларни ук илдиз эканлигимиздан далолат.

1 уругли паллалилар: муртак илдизча-дан хосил булган бош илдиз. Биз нобут булиб, унинг урнига муртак поядан усиб чиккан бир туп колдирилган илдизларга эгамиз. Бу бизлар-нинг пук илдизларимиз.

2 уру*ли паллалилар: барг япроFимиз турсимон (патсимон ёки парсимон), томирлан-ган.

1 уругли паллалилар: баргимиз ёйсимон ёки параллел томирланган.

2 уру*ли паллалилар: поямизда канбий кават бор, биз йуFOнлаша хам оламиз.

1 уругли паллалилар: бизда канбий йук. Шунинг учун биз аксари нозик буламиз.

2 уругли паллалилар: купгина гулкур*онимиз мураккаб ва гулбулакчаларимпз (косачабарг ва гулбарглари халкада 4-5 тадан урнашган.

1 уру*ли паллалилар: гулкургонимиз оддий ва гул булакчаларимиз халкада 3 тадан жойлашган.

Гулчи: келинглар энди шу 2 ва 1 паллали усимлик вакиллари булмиш Шурадошлар оиласи билан танишайлик.

Лавлаги: Мен шурадошлар оиласининг энг куркам вакилиман.Бизнинг оила катта, бизлар асосан хамма китьаларнинг сахро ва чулла-рида, шурхок ерларида яшаймиз.

Оиламизга 1500 турга оид дарахт, бута, куп йиллик, бир ва икки йиллик утлар киради. Бизлар купинча этдор буламиз. Гулларимиз майда, яшил ёки рангсиз, туFри ёки кийшик, 2 жин-сли, баъзан айри булади. ГулкУрFOнимиз оддий косасимон ва 2-5 та чангчи, 2-5 меваларнинг ташкил топган уругидан иборатмиз. Мевалари-миз ёнFOкчалари бизларни топмокчи булсангиз бизнинг уз формуламиз бор. ОГ (5) Ч5У (2-5)

Менинг купгина таниш булган исмалок, сак-совул, эбалак, тереслен, луен, баликкуз каби кариндошларим бор. Карамдошлар оиласи жаF-жаF (хар битта вакил буйнига узи намойиш килаётган усимликнинг расми чизилган пла-катни такиб чикади).

Оиламиз вакиллари ер шарининг деярли барча китъаларида усади. Оиламиз 350 тур-кум, 3000 га якин тур киради. Бизлар асосан 1,

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

2 ва куп йиллик ут усимликлардирмиз. Илдиз-ларимиз УК, илдиз. Баргларимиз оддий, бутун ёки киркилган . Гулларимиз шингил тупгулда урнатилган. Косачабарг ва тожбарглари гулу-ринга хос шаклда жойлашган.

Гулимизда 2 та уругли баргнинг кушилишидан хосил булган битта уруFи ва 6 та чангчи булиб, улардан 4 таси узунрок, 2 таси калтарок. Бизнинг уз формуламиз К4 Т4 Ч4+ 2У(2)

Менинг хам сизларга жуда яхши таниш булган кариндошларим бор. Улар карам, шолFом, редиска, турп, турли Африка гитрла-ридир.

ГУЛЧИ: бу оиланинг яна бир машхур вакили борки, у факат кизларнинг куркига-курк кушади. Бу уша сиз билган усмадир.

Гулхайридошлар оиласи - ^за

Менинг оилам дунёга донFи кетган оила-дир. Айникса менинг Fуза туркумига мансуб кариндошларим барчани кийдирадилар, чунки у миллий бойлигимиздир. Асосан булар тропик кисман муътадил улкаларда усувчи, 900 тур усимликни камраб оладиган оиладир.

Уларга асосан утлар, буталар, дарахта-лар киради. Илдизимиз ук илдиз, поямиз тик ва купинча туклар копланган. Баргларимиз оддий, узун бандли, панжасимон-томирли, панжасимон-киркилган, гулкур*онимиз мурак-каб. Бизнинг умумий формула К (5), (2-9), Т5, (Ч). Гулхайридошлар оиласининг энг етакчи вакили Fуза хисобланади. У бизнинг мамла-катларга Мисрдан, Мексикадан олиб келинган. Менинг онам жайдари Fуза аслида каттакон дарахт булган. Уни Африкадан Узбекистонга келин килиб олиб келишган. Хозирда эса менинг жуда куп турли навларга эга жиянла-рим бор.

Гулхайридошлар оиламиз вакилларидан тугмачагул, гулхайри, каноп каби якинлари-миз бор.

Раъногулдошлар оиласи - наматак

Менинг оилам оилалар ичида энг гузал чиройли вакилларига эга булган оиладир. Чунки барча жойга чирой берадиган атир-гуллар, инсонларни хушхур олма, нок, дулана, тоFолча, олхури каби мевалар билан мехмон килади. Бизнинг оилага 120 та туркум, 3000 га якин тур киради. Бизда барглар ёнбарг-чали, оддий, пансимон ёки мураккаб. Гулларимиз эса, якка-якка барг кУлтиFида урнашган

ёки шингил, калкон куринишидаги туп гулга йиFилган. Гулкур*он эса мураккаб тузилган, туFри купинча беш аъзоли. Тожибарги асосан ок, сарик, кизил рангли. Бизларнинг чанглани-шимизда хашаротлар ёрдамларини аямайди-лар. Бизни бошка оилалардан ажратиш жуда осон, чунки бизда тожибарг хам, косачабарг Хам 5 тадан булиб, факат уругчилар сонининг оилада чекланганлиги (5), кирмизак, олволди эса битталиги билан бир-биримиздан фарк киламиз. Улар асосан дарахт, бута ва куп йиллик ут усимликлармиз.

Бурчокдошлар оиласи - себарга

Бурчокдошлар оиламиз 400 туркумга, 12000 турга эгамиз. Купчилигимиз 1-2 куп йиллик ут усимликлармиз. Илдизларимиз ук илдиз. Унда эса туганаклар хосил булган. Поялари тик усувчи, илашувчи, уралувчи булади. Баргларимиз купинча мураккаб, гулларимиз ёндош баргли, кийшик, икки жинсли, шингил кал-лак куринишида жойлашган. Тожибарглари-миз капалак шаклида булиб, елканча, канотча кайикчадан иборат. Бизнинг формуламиз жуда ажойиб: К5Т1+2+2 Ч (9) У1

Менинг оиламга янток, к,ашк,арбеда, бурчок, ширин мия, мош, ловия, ясмик, ерёнгок, янток киради. Оиламизнинг ер куррасида кенг таркалган машхур вакиллири бор. Маса-лан, мингдевона, гармдори, чилим тамакиси, махорка кабилар.

Картошка оFайним хаммангизнинг уйин-гизда мехмон булишга улгурган.

Туп гулга хам эгамиз. Улар оддий ва мураккаб, соябон, баъзан бошча. Гулларимиз 1 ва 2 жинсли, туFри баъзан кийшик булиши мумкин. Бизнинг умумий формуламиз: К5, Т5, 45, У(2). Менинг оиламнинг купгина вакиллари бор: ёввойи сабзи, шивид, зира, коврак, сассик алаф, чакамик кабилар. Бизлардан тиббиётда дори олиш учун ёки манзарали усимлик сифатида фойдаланишади. Асосан асал берувчи ва саб-завот берувчи экинлари булиб хисобланамиз.

ГУЛЧИ: Мана усимликлар оламида хам оз булса-да хордик чикардик. Энди яна йулга равона булсак. Эндиги кадам куядиган манзи-лимиз «усимликларнинг экологик олами»дир. Мархамат.

Сахнага экологик гурух катнашчилари чикадилар. Гулли усимликлар ер шарининг асосий кисмини коплаган усимликлардир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

Бу усимликлар ер юзидаги турли-туман шароитларда усишга мослашган. Улар сернам, тропик, субтропик ва мутаъдил иклимда хам усади. Гулли усимликларнинг боткокликлар ва катта сувнинг ичида усадиган турлари хам мав-жуд. Гулли усимликлар ёруFЛикни хам турлича талаб этади. Шунга кура:

• ёруFсевар усимликлар - гелиофитлар, уларга: кандлавлаги, карпюшка, шувоц каби-лар киради;

• сояга чидамли усимликлар;

• соясевар усимликлар.

Ундан ташкари, усимликларнинг тупрок ва хаво намлигига талаби турлича булгани учун уларни ксерофит, гигрофит, гидрофит усимликларга булганмиз.

Ксерофитлар - асосан дашт ва чулларда усадиган, кур^окчиликка чидамли

усимликлармиз. Бизларнинг шувоц, изень, оц-цора саксовул, писта, терескен каби вакилларимиз бор. Бизнинг гурухга шурхок ерларни севувчи глофит усимликлар киради, данашур, сарсазан каби содик дустларимиз бор.

Мезофитлар - бизлар нами етарли булган тупрок ва иклимли шароитда усадиган усимликлармиз. Бизларнинг илдизимиз хам унча узун булмайди. Гурухимиздан гуза, беда, цовун, тарвуз, помидор каби мевали усимликлар алохида жой эгаллаган.

Псилофитлар — бизлар намлик етарли булган шароитда, яъни дарё буйларида, утлоклар ва урмонлар орасида усадиган усимликлар булиб, бизлар асосан йирик баргга эга буламиз, гурухларимизга шоли каби усимликлар киради.

Гидрофитлар - сувга ботиб усадиган усимликлар булиб, уларга чилим, сувёнгоги, элодея кабилар киради.

ГУЛЧИ: мана дустлар усимликларнинг эко-логик гурухлари билан хам танишиб олдингиз, энди билдингизки, усимликлар нафакат курук ер, тупрокда, балки сувда хам усар экан. Гул-лар кадимдан хам жуда эъзозланиб келинган. Масалан, гузал нилуфар Хитой давлатининг, замбил гули эса Франция кироллигининг мил-лий рамзи хисобланган.

Бу эса гулли усимликларга жуда чукур эхтиром рамзидир. Ёхуд гулларга караб, улар-дан маъно укиш хам шундан келиб чиккан (кизил атир). Гуллар шохи булмиш атиргул,

унинг ранглари хам алохида касб этган. Кизил атиргул мухаббат, ок атиргул поклик, дустлик, сарик атиргул хайрлашув, видолашув каби рамзий маъноларга эга булган. Мана шундай гузалликка эга булган гулли усимликларимиз, нафакат чирой учун, балки дори-дармон учун хам баFOят фойдалидир. Эндиги навбатни тиб-бий гурух вакилларига берсак.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Даврага тиббий гуру^ вакиллари - таби-блар чицадилар.

Атиргул: Гулчи мен хакимда сизларга турли хил фикрларни айтди. Менинг гузаллик бахш этишдан ташкари, инсонларга шифобахш усимлик тарикасида хам хизматим беминнат. Гулбаргларимдан тайёрланган дамлама нафас йули касалликларига даво саналган. Атиргул барги мойи эса парфюмерияда ишлатилади.

Буймодорон: Мен доривор усимликлар ичида алохида уринга эгаман. Мен иштаха очувчи, корин OFриFини колдирувчи усимликман, мени пешоб йуллари яллиFланишида тавсия этишади.

Исириц: Мен доривор гиёхлар ичида энг узига хос хидлисидирман. Мендан бод, турка-нок, шамоллаш билан боFЛик касалликларни даволашда, OFрик колдиришда, уйларни дезинфекция килишда фойдаланишади.

Нок: Купчилигингиз суйиб истеъмол киладиган мевангиз буламан. Мен яра ва жарохатларга давоман. Кузикоринлар билан захарланганларга нок кули даводир. Кайнатмам эса сийдик йулларидаги тошларни хайдайди.

Олма: Мен хам барчангизга таниш меваман. Мени тановул килган одамлар бод, сийдик-тош касалликлари, овоз буFилиши, ошкозон-ичак йуллари хасталикларига дучор булишмайди. Яна мен микробларга карши курашаман, кон харакатини маромига келтираман, чарчаган-ларга хордик баFишлайман.

Урик: Сизлар билан раъногулдошлар оила-сига кираман. Мен асосан ошкозон-ичак фао-лияти учун яхши восита хисобланаман, Айникса, туршагим юрак OFриFи, хафаконда жуда фойдалидир. Юз терисини тиниклаштираман.

Гулчи: Мана, азиз укувчилар, сиз усимликларнинг шифобахш хусусиятларини хам билиб олдингиз. Энди истеъмол килаётган ноз-неъматингизнинг фойдали томонларини хам тушуниб етдингиз. Инсонларни мевалардан нимани хуш куришига караб, уларнинг феъл-атворини хам билиб олиш мумкин.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 8

Масалан, апельсин мевасини ёктирувчилар кучли сабр эгаларидир. Кийинчиликлардан асло куркмайдиган инсон буладилар. Нокни севувчи кимсалар оккунгил, юмшок таби-атли, беозор инсонлардир. Олма мевасини хуш курувчилар катъиятли, уз сузининг усти-дан чикувчи, мард инсонлар буладилар. Шаф-толи мевасини ёктирадиган инсонлар диккат марказда булишни ёктирадилар, мустакил ва орзуманд кишилар булишади. Гилос мевасини ёктирувчиларнинг эса тасаввурлари кенг ва кучли булади. Тарвузни ёктирувчилар эса хаётдан хеч хам нолишмайди. Хуллас хар бир мевада инсонга хос хислатлари мавжуддир.

Мана бизларнинг гулли усимликлар оламига килган ажойиб саёхатимиз нихоясига етди. Энди куйидаги маслахатларимиз сизнинг хаёт йулингизда фойда берса, бизнинг бошимиз кукка етади (Байрам катнашчилари биттадан маслахат берадилар):

• Кокигул юмилса хаво айнийди.

• Печакгул катта-катта булиб очилса, хаво очик булади.

• Гулзор атрофида айланиб юринг. Гуллар одатдагидан куп хид таратса, ёмFир ёFишини кузатишимиз мумкин.

• Теракнинг кучалоси учиб юрса, хаво очик булади.

• Намозшомгул кун ботганда очилади.

• Экскурсияга чикканда нотаниш усимлик-ларга кул уриш ярамайди, зеро улар ичида захарлиси хам булиши мумкин.

• Агар гул купрок очилиб турсин десангиз, уни сувли идишга солиб, учидан хайчи билан кесиб куйинг.

• Пиёз, саримсок, усмаларнинг таркибида ёт микроорганизмларнинг улдирувчи модда борки, улардан фойдаланса асло касал булмайди.

Гулчи: Кани болажонлар, мана бугун сизлар ботаника китобини укиб, урганиб, ундан жуда куп билимларга эга булдинглар. Мана шу олган билимларингизни купчилик олдида намоён кила оладиган, доно, илFор укувчиларни дав-рага таклиф киламиз. Уйинда Fолиб чиккан иштирокчиларга узига хос ажойиб совFа такдим этилади.

Уйин «билимлилар доимо олFа» куринишида булиб, даврага 8-10 укувчи таклиф килинади.

Уйин викторина саволлари иштирокида олиб борилади.

1. Ёпик уруFлилар нега гулли усимликлар деб аталади? (Чунки шу булимдан хакикий гул, косачабарг, тошбарглар ривожланган).

2. Гулли усимликларнинг канча тури маъ-лум? (240 000 тур).

3. Гулли усимликлар неча синфга булинади ва кандай номланади? (2-синф: очик ва ёпик уруFлилар синфи).

4. Миллий бойлигимиз Fуза кайси оилага мансуб? (Гулхайридошлар).

5. Кайси оила вакиллари илдизида азот туплаш хусусиятига эга? (Бурчакдошлар оиласи).

6. Гуллари айрим жинсли, мевалари йирик булган вакиллари кайси оилага мансуб? (Ковокдошлар).

7. Кайси оила гуллари саватчага йиFилган? (Мураккаб гулдошлар).

8. Оилалар ичида энг катта оила кайси? (БуFдойдошлар).

9. Усимликлар ёруFлик талабига кура неча гурухга булинади? (ЁруFсевар, сояга чидамли, соясевар усимликлар).

10. Шурхок ерларда усувчи усимликлар нима деб аталади? (Галофитлар).

11. Нилуфар кайси мамлакат рамзи? (Хитой).

12. Кайси мева кули кузикориндан захар-ланганда фойдали (Нок).

13. Юрак ва кон томирлар касаллигида кайси гулли усимлик меваси жуда фойдали хисобланади? (Урик туршаги).

Юкорида келтирилган умумлаштирувчи дарс ботаника фанини якунлаш арафасида утказилишга мулжалланган булиб, укувчилар томонидан узлаштирилган билимлар куникма, малака ва компетентлик даражасигача ривож-ланади. Педагог-биологлар томонидан уюш-тириладиган ушбу умумлаштирувчи дарс усимликлар олами ва уларнинг экологик тас-нифини кенг ёритиб беради. Дарс натижасида давлат таълим стандартларида келтирилган асосий компетенциялар шаклланишига асос булади.

Адабиётлар руйхати:

1. Муъжиза китоб. Болалар учун универсал энциклопедия. Уч жилдлик. 2-жилд. - Т.: «Узбекистон», 1998.

2. Пратов У., Тухтаев А.С., Азимова Ф.У. Ботаника. Умумий урта таълим мактаблари-нинг 5-синфи учун дарслик. - Тошкент: «Узбекистон», 2011.

3. Махмутов М.И. Мактабда проблемали таълимни ташкил этиш. Т.: «Укитувчи», 1981.

4. Бабанский Ю.К. Хозирги замон умумий таълим мактабларида укитиш методлари. - Т.: «Укитувчи», 1990.

5. Понамарева.И.Н. Общая методика обучение биологии: Учебное пособие для студ. пед. вузов. - М.: «Академия», 2003.

6. Толипова Ж.О., Fофуров А.Т. Биология укитиш методикаси. Олий укув юртлари учун дарслик. - Т.: ТДПУ, 2012.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.