Научная статья на тему 'ШЕВАҲОИ МАЗМУНСОЗӢ ВА КОРБУРДИ САНОЕИ БАДЕӢ ДАР ҚАСОИДИ САЙФИ ИСФАРАНГӢ'

ШЕВАҲОИ МАЗМУНСОЗӢ ВА КОРБУРДИ САНОЕИ БАДЕӢ ДАР ҚАСОИДИ САЙФИ ИСФАРАНГӢ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
197
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Саиф Исфаранги / поэзия / содержание / художественная литература / мифические имена / любовные темы / исторические события / коранические рассказы / пророческие хадисы / народные и религиозные любовные истории / чистые смыслы / Saif Isfarangi / poetry / content / fiction / mythical names / love themes / historical events / Qur'anic stories / prophetic hadiths / folk and religious love stories / pure meanings

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Рахматова О. А.

Сайф Исфаранги в своих касыдах пользуется множеством свежих и благозвучных словосочетаний, что делает его поэзию привлекательной формальном плане, многогранной и глубокой по содержанию. В диссертации проанализирован целый ряд этих словосочетаний и метафорических словообразований, смысловых и формальных средств художественного изображения и фигур, посредством которых показаны особенности новаторства и традиционализма в касыдах Сайфа Исфаранги.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE SKILL OF SAIF ISFARANGI AND THE POETICS OF HIS KASYD

Sayf Isfarangi in his qasidas uses a lot of fresh and harmonious phrases, which makes his poetry attractive in formal terms, multifaceted and deep in content. The dissertation analyzes a number of these phrases and metaphorical word formations, semantic and formal means of artistic representation and figures, through which the features of innovation and traditionalism in the qasidas of Sayf Isfarangi are shown.

Текст научной работы на тему «ШЕВАҲОИ МАЗМУНСОЗӢ ВА КОРБУРДИ САНОЕИ БАДЕӢ ДАР ҚАСОИДИ САЙФИ ИСФАРАНГӢ»

то же время постепенное обновление поэзии привело к постепенному обновлению стиля стихотворения, которое является еще одной темой для обсуждения.

В настоящей статье рассматривается очень важный этап таджикской поэзии, а именно чтение новых стихов в старом стиле в котором автор рассматривает этот этап как одну из основ полного обновления поэзии.

Ключевые слова: Поэзия, рифма, форма, тема, первая половина ХХ века, таджикская советская литература.

EXPRESSING NEW MEANINGS IN OLD STYLES

(ON THE EXAMPLE OF A POEM OF THE FIRST HALF OF THE TWENTIETH CENTURY)

Tajik poetry, on the initiative of poets who defended the ideas of a new era, Soviet power, overcame the difficulty, and the poets of the first generation of Komsomol members, who lived and worked in the so-called madraSah for two periods, tried to convey new meanings in classical poetry. Lokhuti and Aini are the founders of this process. Poets of this period, including Sadriddin Aini, Abulkosim Lokhuti, Payrav Suleymoni, Habib Yusufi, Boki Rakhimzoda, Muhiddin Aminzoda, fearing persecution from the new government, began to write modern poetry. This moment and the phenomenon ofadaptation ofpoetry to modernity led to the fact that literature entered a new phase of development. At the same time, the gradual renewal ofpoetry has led to a gradual renewal of the style of the poem, which is another topic ofdiscussion. This article discusses a very important stage of Tajik poetry, namely the reading ofnew poems in the old style, in which the author considers this stage as one of the foundations for a complete renewal of poetry.

Key words: Poetry, rhyme, form, theme, first half of the 20th century, Tajik Soviet literature.

Сведения об автора:

Абдурашидова Умеда Рахимжоновна - кандидат филологических наук, доцент кафедры современной таджикской литературы Худжандского государственного университета имени Бободжона Гафурова, shahnoz_2011@inbox.ru

About the author:

Abdurashidova Umeda Rakhimjonovna - Candidate of Philological Sciences, Associate Professor of the Department of Modern Tajik Literature of Khujand State University named after Bobojon Gafarov, shaihnoz_2011@inbox.ru

ШЕВА^ОИ МАЗМУНСОЗЙ ВА КОРБУРДИ САНОЕИ БАДЕЙ ДАР КАСОИДИ САЙФИ ИСФАРАНГЙ

Рахматова ОА

Коллеци омузгории Донишгощ давлатии Бохтар ба номи Носири Хусрав

Сайфи Исфарангй дар жанрхои гуногуни назми шеър гуфта бошад хам, кисми асосии девони уро касида ташкил медихад ва дар касидасарой дасти боло дошт ва дар радифи касидасароёни пешини адабиёти точикии форсй меистад. Касидахои шоир бештар бо татаззулоти дилнишину рангин ва хотирмони пур аз эхсону хаячон ва тасвирхои содаву латиф офарида шудаанд. Сайфи Исфарангй бо тамоми майлу рагбат бо истифодаи забони ноби модарй аз санъатхои бадеии маънавию лафзй устокорона ва рамузфахмона кор мегираду аз такрори андеша хамеша худро дар канор нигох медорад. Мачмуи ин тадбирхои у пеш аз хама барои офариниш маънихои тозаву бикр сурат мегиранд. Аз ин ру, шоир барои рангорангии афкораш аз шевахои муайян ба кор мегирад.

Дар касидахои Сайфи Исфарангй санъати талмех барои мазмунсозй ва маъниофарй хеле зиёд ва бамаврид истифода гардидааст. Талмехоти шоир дар ин жанри шеърй аз нигохи мавзуъ ва мухтаво гуногун буда, дар онхо киссахои кадимии мардуми Машрикзамин, мавзуъхои ишкй, ходисахои таърихй, киссахои куръонй, аходиси набавй, киссахои ошиконаи мардумй ва динй, саргузашту лахзахои чолиби сипаришудаи пайгамбарон, асотири мардуми эронитабору арабй ва гайра хеле муъчаз ва шоирона тачассуми худро ёфтаанд.

Талмеххоеро, ки Сайфи Исфарангй барои мазмунсозй ва маъниофарй дар касидахояш мавриди истифода карор додааст, метавон ба гуруххои зайл таксимбандй намуд:

1. Бо истифода аз номи ашхоси асотирии мардуми Машрикзамин, ба хусус эронитабарон ва гайри онхо, мисли Искандар, Чдм, Чоми Чам Симург, Сулаймон, Рустам, Фаридун, Заххок, Хрруту Морут, Сиёвуш, Сухроб, Афросиёб, Кова, Юсуф, Лайлй, Мачнун, Фарход, Хусрав, Ширин ва дигарон. Масалан, дар байти зер Сайфи Исфарангй аз се кахрамони асосии «Шохнома»-и Абулкосим Фирдавсй, Сиёвуш, Рустам ва Афросиёб ном бурда мегуяд:

Кини ман аз рузгор бозталаб, хамчунон-к

Кини Сиёвуш хост Рустам аз Афросиёб [6, 117].

Ин чо Сиёвуш шохзодаи махбуби Эронзамин аст ва Рустам устоди у дар илми харб, ки Фирдавсй тасвир кардааст. Истифодаи ибораи «кини Сиёвуш» аллакай матлабро ба он су мекашонад, ки Рустам

барои хостани касди Сиёвуш ба чанги Афросиёб рафт. Шоир кини худ аз рузгор хостанро ба хамин ходиса монанд мекунад.

Мазмунсозию маъниофарии Сайфи Исфарангй тавассути талмех дар байти зер касро ба фикр кардан во медорад, то маънии байт кушода гардад ва албатта ин чо аллакай талмехоти навъи дигар, яъне ишорат ба киссахои куръонй ба назар мерасад: Тилисмоти ифрит муъчиз набошад, Агарчи ба тахти Сулаймон барояд [6, 189].

Ифрит чехраи зишт, дев, кувваи ахриманиест, ки дар хар чое бошад, ба чуз бадкорй андешаи дигар надорад, агарчи ба тахти Сулаймон барояд. Тахти Сулаймон чист? Мувофики ривоёт Сулаймонро бисоте буд сад фарсанг. Тахти хешро, ки аз зарри ноб буд, бар он мениход ва бар фарози он ду каркас буданд, ки чун Сулаймон бар тахт меомад, ба парвоз медаромаданд. «Бино ба ривоёти дигар Сулаймонро бисоте буд, ки худ ва лашкараш бар он карор мегирифтанд ва мургон бар сараш меистоданд ва тахташро соя мекарданд ва бод, ки мусаххари у буд, он тахт ва хамчунин киштихои тичоратии уро ба хар су, ки Сулаймон мехост, мебурд [14, 507].

Ин чо бардошт аз гуфти шоир он аст, ки на хар бадсиришт сазовори тахт аст. Тахт барои онхое зебанда аст, ки чун Сулаймон одилона ва хоксорона хукумат ронанд.

Шоир дар мисоли дигар номи Хусрав, Ширин ва Фарходро талмехан истифода намуда, дар як байт мухтавои достони пуршури эшонро тачассум намуда, зехни хонандаро барои ба ёд овардани он талкин менамояд:

Хадиси Хусраву Ширин фасона гашт, хануз Хама чахон сухани ишку номаи Фарход [6, 507].

Сайфи Исфарангй бо талмехан истифода намудани номхои асотирй, монанди Рустам (Коми бозичаи номуси аду гир, аз он - к - Дахшати хамлаи Рустам набард саффи куланг), Заххоку Фаридуну Кова (Бар сари Заххок зад теги Фаридун дирафш - Чун дами Кова бизад беш дар он руз дам), киссаи симургу Золу Сому Наримон (Мову суханпарварию тарбияти у - Шахпари Симургу Золу Сому Наримон), Юсуф (Ту агар Юсуфи ахдй ба малохат, ман низ - Чу Азизам ба хунар, чанд кунй хор маро?), Искандар (Шабхо ба буйи чашмаи нуши ту меравад - Дар зулмати хичоб чу Искандар офгоб), Лайлй ва Мачнун (Ч,онро назари ту пойбанд аст - Чун Мачнунро хавои Лайло) бо рохи мазмунсозй барои худ ва шеъри худ маънихои тоза кашф намуда, мухтавои касидахояшро ганй гардонидааст.

2. Бо истифода аз шахсиятхо ва афсонаву ривоятхои динй, ки такозои давру замони суханвар буд ва зиёда аз ин бештари касидахои мадхии у ба садрхои вакт бахшида шуда буданд, Сайфи Исфарангй дар гуфтахояш ишорахое ба Одаму Хавво, Туфону Нух, дами Исо, асои Мусо, Халил, Яди байзо, дарахти Тубо, Оби зиндагй, Мухаммад (с), Тури Сино, оташи Намруд, чашмаи Хаёт, Алй ибни Абутолиб, Умар (а) дорад, ки дар мазмунсозию маъниофарй аз онхо мохирона кор гирифта тавонистааст. Масалан, шоир дар касидаи ба вазири Мухаммади Хоразмшох- Низомулмулк Мухаммад Солех бахшидааш ба муносибате аз Исо ва хар ёд карда мегуяд: Имруз туй, ки мешиносй Эъчози Масех аз дами хар [6, 252].

Бояд ёдовар шуд, ки аз саргузашти Исо, ки хангоми мурочиат аз Урдун ба Байтулмукаддас, <чун наздики Уршалим расид, ба хавориюн гуфт: -Биравед ба самти он каря, дар он чо модахаре куррадор хохед дид, онро назди ман оред. Рафтанду оварданд. Исо бар он хар савор шуд ва ба Байтулмукаддас омад ва курону беморонро шифо дод. Чун хазрати Исо хам пайгамбар буду хам табиб^» [1, 236]. Дар чои дигар шоир аз хари Исо ном бурда, ин байтро офаридааст: Дар намати санои ту зикри аду чаро кунам? Куфр бувад, ки бар диле накши Масеху хар кунй! [6, 472].

Сайфи Исфарангй дар касидае, ки ба Маликшохи Кошонй бахшидааст, мамдухашро сифат намуда, дар як байт аз Туру Мусо ва Сарандебу Одам талмехан кор мегирад ва мегуяд: Машхур шуд аз гавхари у хиттаи Кошон, Чун Тур ба Мусову Сарандеб ба Одам [б, 325].

Тур он чост, ки Мусо пайгамбар (а) ба фарози он баромада оёту ахкоми дахгонаро, ки аз чониби Худо расида буд, ба банй - Исроил бирасонид. Сарандеб чй? Тибки маълумоти Алиасгари Хркмат «Сарандеб ё Сарондиб номи чазираи бузургест дар Шибхи ^ораи Хрнд, ки имруз Сейлон ё Срилонко- Шриланка номида мешавад. Дар он чо кухест барафрошта ба номи махбити Одам ё ба кавле кадамгохи Одам, ки аз дер боз бар он накши кадами инсонй дар санг мондааст. Муслимин онро чои пойи Одам (а) ва буддоиён накши кадами Буддо медонанд ва дар мохи март, ки солгарди зухури Буддо аст, дар он чо зимни анчоми маросиме ба ибодат мепардозанд» [1, 477].

Шоир чои дигар ишора бар кухи Туру Мусо намуда мегуяд: Бими теги кухи хдлмат дар дили хасми ту чун Хайбати эъчози Мусо дар дили Тур омада [6, 432].

Сайфи Исфарангй бо истифода аз киштии Нуху туфонаш маъниофаринй мекунад:

Киштии Нух аст дахр, аз мавчи туфони бало Ман чаро тарсам, чу буи ошной мебарам [6, 338].

Дар ин байт то чое нуфузи маънии ирфонй боло гирифтааст. Шоир гуфтанист, ки аз мавчи туфони бало, ки уро ихота намудааст, хеч вакт намехаросад, зеро киштии Нух, дастгири у ва бамаксадрасонандаи уст барои расидан ба Хак.

3. Мазмунсозию маъниофарй бо истифода аз тасаввури пешиниёни бани башар рочеъ ба пайдоиш сохти кайхону сайёрахо, ба монанди гови Замину мохй, ки тибки ишорахои асотирй-мардумй гуё Замин дар болои шохи гов асту гов бар болои мохй. Бахром ситораи чанговар, Зухра - мутрибаи фалак, Сухо -ситора, Нохид, Парвин, Уторид, Муштарй, бурчхои осмонй, номи моххои соли ниёгон зимни талмехан корбаст намудан аз онхо. Мисолхо:

Зарраи хоки Самарканд аст он, к-аз гавхараш Акс бар ойинаи афлок Парвин мекунад [6, 210]. Ба сони ойина хар руз Муштарй сад бор Ба руйи толеи саъдаш ба ихтиёр ояд [6, 171]. Бар Баноти чарх кухл аз хоки пои у кашанд Занг бардорад Сухо з-ойинаи чашми зарир [6, 240]. Нохидро Уторид дар рузи базми ту дид, Асрори мантик омухт аз нагмаи рубобаш [6, 293].

Нохид хамон сайёраи Зухра аст, ки онро мутриби фалак номанд ва олихаи зебой, суруду ракс ва хушию тараб баршуморанд. Яъне, ин чо маънй он аст, ки Уторид Нохидро дар базми хушии мамдухи шоир дида, аз у асрори хакикатро омухтааст ва г.

4. Бо истифода аз вокеахои таърихй ва ашхоси таърихй, монанди Махмуду Аёз, Сабуктегин, Фагфур, Кизил Арслон, Халлоч, Хасану Хусайн ва монанди инхоро тасвир кардааст.

Достони Махмуди Газнавй ин муктадиртарин султони Еазнавиён, ки ба яке аз гуломони турк Абуначми Аёз (Айёз) ибни Уймок назари хос дошту он тадричан ба алокае шадид мубаддал шуд, дар адабиётамон маъруф аст. Алокаи ин ду тан то ба он чо густариш ёфта буд, ки Махмуд вайро то поёни умр хамеша дар гаму шодй хамрохи худ нигох медошт. Ин маънй борхо мавзуи хикоёт ва ишороти шуарои форсизабон вокеъ шудаву Сайфи Исфарангй хам барои сохтани маънии нав аз он кор гирифтааст, мисли: Бахона чилваи бахт аст, гарна хочат нест Чамоли давлати Махмудро ба зулфи Аёз [6, 270].

Бо истифода аз номи шох Кизил Арслон шоир маънии зиёдеро дар се байт ин тавр гунчонидааст:

Аз чайби умр накди равон меравад, чй суд,

Гар гавхарам ба домани охирзамон дихад?

Кутбе кучост зинда, ки то шархи ин сухан

Дар боргохи рухи Кизил Арслон дихад.

Не, не галат, сахои Кизил Арслон кучост,

То доди ин касида ба кадри тавон дихад? [6, 186].

Дар ин се байт шоири маъниофар бо истифода аз номи султон Музаффариддин Кизил Арслон, ки солхои 1185м. - 1191м. дар Озарбойчон ба макоми атобакй расидаасту мадехасарои асосй ва наздики вай Асириддини Ахсикатй буд, кушидааст саховатмандии ин султонро дар мукобили касидахои мадхии Асириддин иброз дорад ва ишора ба хокимони даври худ, таъкид намояд, ки ба ашъори ноби у оё Кизил Арслон метавонист подоши арзанда дихад! Ин касидаи Сайфи Исфарангй ба Амир Амиди Самаркандй бахшида шуда, яке аз касидахои мадехавии аз хар чониб: хам забон, хам хусни баён ва хам хунари маъниофарии баландмазмуни шоир аст. Аз ин ру, вай абёти болоиро тарики фахрия дар касидаи худ чой додааст.

5. Бо истифода аз вокеахои фархангй, ном бурдан дар касидахо аз ахли илму адаб ва осори онхо, ки Сайфи Исфарангй ба эшон таваччух доштаву эхтирому мухаббат ба эчодиёташон доштааст, монанди ^<Шохнома^>-и Абулкосим Фирдавсй, Абуалй ибни Сино ва асари бегазанди у ^<Ал-конун^>, Хоконии Шарвонй, Масъуди Саъди Салмон, Уклидус, Чолинус, Мансури хдллоч, ^«Авесто» ва дигарон талмехан аз онхо ном бурдану истифода намудан низ ба мазмунсозй ва маъниофарии шоир бетаъсир намондааст, мисолхои зиёди дар касоиди у чойдошта гуёи ин андешаанд. Сайфи Исфарангй дар хакикат, шоири мазмунсозу маъниофар аз ^<Шохнома^>-и Абулкосими Фирдавсй ин бардошти чолибро дорад, ки на пешиниён ва на баъдинагони суханвар нисбат ба асари безаволи ^«Донои Тус» гуфтаанд. У мегуяд:

Максуд зи «Шохнома^> шеър аст, Не чанги Сифандиёру Рустам [6, 333].

Аз ин байт бармеояд, ки гуянда он касидахояшро на ба хотири мадху ситоиши ин ё он мамдух, балки ба хотири шеъри асил суруда будааст. Албатта подоши захмати хар кас бояд бошад, то гузораи рузгор гардаду бори зиндагонии гуяндаро бардорад.

Шоир ба яке аз табибони донишманди замонаш, ки сазовори васф кардан будааст, ба номи Аслиддин ат-Табиби Самаркандй, касидае бахшида, дар он аз «Ал-конун» - и Сино ин тавр ёд мекунад:

Эй зи конуни фaзли ту paвшaн Оби «^онун» - и Буалй Сино [б, 82].

Аз ин бaйг мeтaвoн чунин мaънй бapдoшт, ки дониши тиббии ^a^yx бож гapдидa, ки acapи тиббии Аб^лй ибни Сино ^<Ал-;онун^> дap зaмoнaaш xaмчyн acapи тaбoбaтй шинoxтa шaвaд.

Ин чо чaнд миccли дигap мeopeм, ки бо тanмex нaмyдa oвapдaни ном^ои axiM aдaбy фapxaнг шoиp мaъниxoи TOsa cфapидaacт:

Ту дap кaмoл чунончй бaлaнднoм, ки бyвaд Бa илми xикмaтy тиб Буаливу Чрлинус [б, 247].

Xaira БaFдoд, ки пapдoxтaи Хоконист, Чун нaшyд кaшф бa aндeшaи бжф мapo! [б, 91].

nyp aз aшкoли Уклидус aз тacвиpи y xermp, Myx,aндиcвop xan кapдa бa мaънй py^ инccнaш [б, 298].

То ту нaдoнй бa a^ Буалй aз Боязид, Лaвxи pиëзй мaгиp, xaira илох,й мaxoн [б, 405].

Аз MaCъyди Сaъди Сaлмoн шoиp ин тaвp ёд мeкyнaд Ba мaънии нoзyкe мeccзaд: Maxмyдивy зи чaнги aчan мoндa xacpo Масъуди Саъдвор нaфac дap хи^и ной [б, 4б1].

6. Сaйфи Иcфapaнгй бо иcгифoдa aз номи мaкoнxoи чyrpc>фй, ки Bo^eaxM accтиpй Ba тaъpиxй дap он чойхо pyй дoдaaнд, мoнaнди Чин, Чину Мочин, CMa^so^^ Чин, Хрндустону Сapaндeб, Бомиён, Typи Сино, Кухи Бecyтyн, Сaдди Иcкaндap, poxH Хрчоз тanмexaн кop rиpифTa, бap aшъopaш мaъниxoи тoзa вopид ccxтaacт. Ин чо бо oвapдaни чaнд миccл иктифо мeвapзeм Ba ин xaмa, aлбaттa, дap anoкaмaндй бо мaмдyxoни шoиp acт:

rap ccяи xиммaти ту pyзe 3ap aндoзaд бa Чину Мочин.

Гapдaд чу caxифaи cyтypлoб Ойинaи офтоб пypчин [б, 407].

Xaмa »yxxo зи caнг acny ичoбaти дyopo Бa кapoмaти тaчaлnиcт нишoнa Тури Сино [б, б7].

Mapдyми нодон arap xoкими донесй, Шaxнaи Юнон шудй хингбути Бомиён [б, 405].

Яъчучи фитнapo бa ду-ce гopи aнкaбyг

Xaзми ту чун Сикандар садде кyнaд мaтин [б, 35б].

Сaйфи Иcфapaнrй xa™» aз китoбxoи динии ccмoнй бapoяш мaънй мeчyяд Ba тanмexaн мeгyяд: Бa ch^^ «Забур» - y бa anвoxи «Таврот», Бa оёти <<Инчил» - y эъчози «Куръон» [б, 402].

Бeшгapи кacидaxoи мида^и шoиp дap бaзмxoи фapaxбaxши мaмдyx xoндa мeшyдaнд, мaвcyф дap ош,о roxe aз пapдaxoи «Шaшмaкoм», мoнaнди <<PaxoBK», «Ушшок>>, «Шaxнoз» Ba rañpa низ ном бypдaacт [17, 471].

^p кacидaxoи Сaйфи Иcфapaнrй aз ин дacгa тanмexxo мeгaвoн дaxxo миccл oвapд Ba ин бaëнrapи он acт, ки шoиp бо тaъpиx, фapxaнг Ba мepccи aдaбии ryзaшгaroн ошноии комил дошга, дap ryфтaни acapxoи мaнзyми xyд aз oнxo oroxoнa иcгифoдa нaмyдaacт. Cama,™ тanмex дap кacидaxoи шoиp дap бapcбapи мaзмyнccзию мaъниcфapй xaмчyнoн вaзoифи зexнй Ba axraoK^po ифoдa нaмyдa, aз мaъpифaти мaъниcфapии ryяндa шaxoдaт мeдиxaнд. Tanмexxoи дap кacидaxoи шoиp oмaдa, ryзaштa aз мaъниoфapй тaвoниcгa, бa oxaнгнoкии oнxo тaъcиpи aмик; paccнидaaндy гyшнaвoзaнд.

Шoиpи кacидacapo aз пypмaзмyнй Ba тoзarии мaънoи aшъopи xyд бо фaxp мeryяд: Cypaтнaмoй oйинaccн нecгaм, aз он-к Дф гвбъи мaн мaoнии бикp aCT caA xaзop [б, 245].

Ин «мaъoнии бикp» - po Caйфи Иcфapaнгй anбaтгa, тaвaccyт'и кanимaвy тapкибy ибopcг бо иcгифoдa aз caнъaтxoи бaдeии мaънaвию лaфзй, ки aкcapaшoн зoдarcни твбъи xyди уянд, pym кoFaз oвapдa, бо чилои TOBa бa мо мepcc ryзoшгaacт. ,3ap ин мaвpид caнъaти ташбех, дap мaзмyнccзй Ba мaъниcфapии y мaвкeи вижa дopaд Ba xaгтo дap тaмoми шeъpxoи гиноии шoиp, иcгифoдaи тaшбex бapoи мyaйян нaмyдaни

Чиxaтxoи гуШгуни oлaми зoxиpию бoтинии mcorno, нишoн дoдaни изтиpoбy xaячoни кaxpaмoнoни лиpикй мухим мeбoшaд. Ин cama,™ лиpикй aз вocитaxoи aввaлиндapaчaи шeъpи Fинoй бa myмop мepaвaд.

Maфxyми тaшбexpo xaм пeшиниëни cyxaнвapи 6o нaзapияи aдaбиëг capyкopдomгa вa xaм aдaбиëгшинocoни iwyocMp шapxxo бacгaaнд. Рaшиди Вaтвoт дap ин 6opa мeнaвиcaд, ки <<.. .ин caнъaт чунин 6yeaA, ки дaбиp ë шoиp чизe 6a чизe мoнaнд кyнaд дap cифaтe aз cифoт вa axre лyFaт oн чизpo, ки мoнaнд кyнaнд, мymaббax кyнaнд вa o^o, ки 6aA-y мoнaндa кyнaнд мymaббaxбиxй» [В, 271]. Гyфтaxoи Рaшидyддини Вaтвoтpo Шaмcи К^жи Ртей, Maxмyди Омулй, Xycato Вoизи ^шиф^ Aтoyллox Maxмyди XycaMm 6o гyфтaxoи тoзaи xyд кyввaт бaxmидaaнд вa aдaбиëтmинocи эpoнй Сaид Haфиcй oн xarnpo xynoca нaмyдa нaвиmтaacг, ки: <<Бyзypггapин ^raxopa™ xap шoиpe дap тaшбexoт acx. Шoиp oн acг, ки мyшaббexи xyдpo 6a чизe тaшбex кутал, ки дap xarn 4o xap зaмoн битaвoн ëфт вa xap ^ лутф вa шeвaи onpo дapëбaд» [Ц 414]. Ин aндeшa 6a тaлaбoIи зeбoипapacтии шoиpoни иб^т-идои caбки xypocoнй бemгap мyвoфикaт мeкyнaд, ки Сaйфи Иcфapaнгй низ aз чумши obxoct.

Taъpифи тaшбex 6o xeлxoи oн дap нaвиmтaxoи дoнaндaи xyби нaзapияи aдaбиëIи точик Typarçyn Зexнй xeлe paвoнy фaxмo вa мyкaммaл бaëн ëфтaacт [2, б2 - ВЗ].

Бoяд гуфт, ки иcIифoдaи тaшбex якe aз мухим^™ xycycиятxoи caбки бaëни Сaйфи Иcфapaнгй 6a myмop paiera, тaвaccyги oн мeтaвoнeм 6a пaxнoи зaбoнy уалуби шoиp нaзap нaмoeм. Сaйфи Иcфapaнгй чун шoиpи бapкaмoл peшaxoи cymai™ тacвиpoфapии кacидacapoëни пeшинpo oi^yxIa, acoc^ дap xaмoн дoиpa кacидa гyфтaacт. Ин мaънoи o^o дopaд, ки мaвcyф дap Oфapидaни тaшбex дap бapoбapи тoзaбaëнию ибтИкopoт пoбaнди гyзaшгaгoн низ бyдaacт. Kacидaxoи шoиp мoлoмoли иcIифoдa aз тaшбex вa xeлxoи oн бoшaнд xaiw, мo бemтap 6o ин caнъaти бaдeй, ки y иcIифoдa нaмyдaacт, дap тaFaззyли кacидaxoяш дyчop мeгapдeм. Дap ин тaш6excoзиxo cyxaнвap aкcap aз aAora тaшбex, миcли «xaмчyн», <<чун», «адмчу» <<чу», «мoнaн1ди», «xaмчyнoн», <<чунин» иcIифoдa кapдa, ки 6a мaзмyнcoзй вa мaъниoфapии y бeтaъcиp нaбyдaндy тeъдoдaшoн бeниxoят зиëд acx.

Бo иcIифoдa aз aдoти тaшбexи <<чун» лaбpo 6a cy6x мoнaнд кapдaн:

Лабаш чун cубx, arap xaндoн нaмoяд,

Чу xoтaм лaълpo дaндoн нaмoяд [S, 2В].

Бo иcIифoдa aз aдoти тaшбexи <<чу»:

Боди cабo чу даеги аpycoн aз ин œnac

Дacти нигopбacтa 6ypyn opaA aз чинop [10, 35].

Ba:

Чанг зи дacти зaмoн нoлa бapopaд чу pаъд, ^м зи лaъли ту то xaндa зaнaд 6ap^op [б, 2б1]. Ba ë:

Mexp чу тoвуc шуд чилвaгapи cyбxдaм, ЧилBaгapи cy6xpo вaк;ш apycreI xaм [б, 313]. Бo иcIифoдa aз aдoти тaшбexи «xaмчy»: Ёcамин aз xapaкoти xyшy ш^ини ca6o, Xai^ Фаpxoд дapoяд 6a мгён paKc^ree [S, SB].

,3ap миcoлxoи бoлoй лаб 6a cубx, боди cабo 6a дacги аpycoн, нолаи чанг 6a pаъд, ме^ 6a тoвуc,

ёcамин 6a Фаpxoд мoнaнд кapдa myдaaндy мaънй oфapидaaнд. Ин мoнaндкyниxo бeвocитa aз зexни гyяндaи oн бapoмaдa, зoдaи твбъи Сaйфи Иcфapaнгй мeбoшaнд.

Шoиp 6a мaмдyxaш Aбyбaкp ибни Ллй aл-Mapвaзй ин тaшбexpo caзoвop дoниcгaacг:

Эй вaзиpe, ки aз пaи ca^aI

Куххо xaмчy мyp бoкaмapaнд [б, 21В].

Бo иcIифoдa aз a^rra тaшбexи ^ai^iym шoиp чй мaнзapaи дилфиpeбpo 6a чaйби мaънй мeкaшaд, ки xaм myнидaнивy xaм ди^нист:

Xaмчyн шафак нaмoяд aз cабзазopи чаpх Лз myълaxoи лола cаpи теги Kyxœp [б, 24S].

Нвъи дигap тamбex ин 6e ëpидиxaндaи тaшбex coxтaни тaшбex acx вa ин нaвъи тaшбexpo тaшбexи мaвкиб нoмидaaнд. Mиcoлxo:

Эй тиpи фитнae, ки бyвaд xaзpaти Iypo

Ходим Зухдл, cафиp K^^p, чoдаp Офтоб [б, 119].

Mox, ки шамъи нигopхoнаи шом acx,

Бaзмнигopи ciinexpii ойинафом acx [5, 28].

Лз тудахои лола нaмoяд нaмyнae

Хуни x^rop куштадил aндap фapoзи Ian [S, 47- 4В].

Taвpe aз миcoлxoи oвapдa мaълyм мeшaвaд, arap як pyкни тaшбex aдoти тaшбex бoшaд, pyкни дигap xaтмaн шчхи тaшбex acx. Arap тaвpи дигap гуфга шaвaд, xaмoн cифaти мyштapaки ду чиз acocи тaшбexpo Iarnrnn мeнaмoяд.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

,3ap кacидaxoи Caйфи Иcфapaнгй тaшбexxoи пyшидa чой дopaнд. ,3ap ин ^бил тaшбexxoи ccxтaи шoиp мoнaндкyнaндa Ba мoнaндшaвaндa xaмчyн кanимaи мypaккaб зи^ rapдидa, як чузъи он тaшбexшaвaндa Ba чузъи дигapaш тaшбexкyнaндa acn Чунин тaшбexxoи тapкибиpo дap кacидaxoи cyxaнвap xeлe зиёд дyчop мсосм, мoнaнди «мypaccaъкyлox», «мyлaммaъкaбo» (Оpaзy xoли тypccт xoдими Руму Xaбaш - Шоми мypaccaъкyлox, cyбxи мyлaммaъкaбo), «raвxapнигcp» (Омaд xaëли диnбapy raвxapнигop шуд...), «ryлнигcp» (Гapдaни тoбycи ryлнигcpи шaфaкpo...), ««ap^^pa)) (Гил мexypй чу шош aз ин зapдчexpaй.), «чaвзoнигop» (Фaлaк иcoбaи чaвзoнигcp бapбaндaд), «xиnoлпaйкap» (Moxи дyxaфтaи чом з-y шуд xиnoлпaйкap), «кyдcpyxccp» (Пyшидa paвoни кyдcpyxccp), «<oгaшиндaм» (Эй oбнaмoи cгaшиндaм) Ba rañpa, ки дap xyд cифaтxoи гyнoгyнpo тaчaccyм нaмyдa, зaбoни бaëни шoиppo paвoн Ba oxaнгнoкии aшъopaшpo бa мapcгиб aфзyдaaнд.

,3ap aдaбиëги мо бapoи мaзмyнccзию мaъниcфapй якe aз cимoxoи бaдeии aнъaнaвй «шaмъy mprorn)) acт, ки oдaтaн бa мaъшyкaю ошик; ниcбaг дoдa мeшaвaд. Аммо Caйфи Иcфapaнгй дap бaйги зep мaъшyкapo бa шaмъ Ba oфтoбpo бa пapвoнa тaшбex дoдa мaънии нaв мeccзaд Ba мeryяд: Шaмъecт opaзи ту, пapвcнa cфтoбaш Пapвoнacoн чй дopй чaндoн дap изтиpoбaш [б, 291].

,3ap миcpaи дyвyм ëpидиxaндaи мoнaндй пacвaнди - сон бa тaшбexи шoиp, ки дap миcpaи aввan acт, кyввaти rnB бaxшидaacт.

Чунин тaшбexccзивy мaъниcфapиниpo ш тaнxo дap кacидaxoи шoиp, бaлки дap Faзanиëги y низ мeтaвoн дyчop oмaд, мoнaнди:

Дaвлaтy дидopи тycг шaбпapaвy офтоб, Ч,ону лaби лaъли тycт xapмaracy aнгyбин [б, б51].

Caйфи Иcфapaнгй дap мaзмyнcoзй Ba мaъниcфapй дap бapoбapи иcгифoдaи зиëд aз caнъaтxoи бaдeии болой, ки го чос бa тaвpи мyфaccan зикpaшoн paфг, боз aз caнъaтxoи бaдeии мaънaвию лaфзии дap aдaбиëгaмoн powi, мoнaнди raraopa мyбoлиFa, гaвcиф, тaзoдy мyкoбиna, мaчoз, тaшxиc, caвoлy чaвoб тaчниc, xсnxoи caHb Ba aмcoли инxo ycгoкopoнa Ba мoxиpoнa кop rиpифтaacт.

Якс aз ин caнъaтxoи бaдeй, ки дap кacидaxoи шoиp бopи мaънй кaшидaacт, иcгиopa мeбoшaд. Иcгиopa дap шс^ бa мaънии opияг rиpифтaни чизс мсояд Ba дap он «.. ^ap acocи мoнaндии ду xoдиca кaлимae бa xyд мaънoи мaчoзй мerиpaд. Яънс иcгиopa бa тaшбex xere нaздик acт, дypycггapaш ин, ки дap acocи инкишофи минбaъдaи тaшбexи пyшидa xccиn шyдaacг» [1б, S3]. Mrem:

Haprиcи мacги xo6po боз кушо бa pyи гул, Нт-мш булбулон шyнaв, xeз, бa pa;c aндap о [б, б1]. Haprac - чaшм acт, ки raraopa шyдa oмaдaacт. Mиccли дигap:

Чун хичоби шаб aз миëн бapxocт, Аз хуруси сахар фигон бapxocт. Сокии шаб зи кучахои уфук З-оташи мехр чун дyxoн бapxocт. Аз гилеми шаб ap Fyбope буд, Myшгapиpo зи тaйnaccн бapxocт. Ошик^о дap opзyи caбyx Дуди oxe зи шaмъи чон бapxocт [б, 148-149].

,3ap бaйгxoи ик;гибccшyдa бa вocитaи cимoxoи мaчoзии «xичoби шaб», «шкии шaб», «кyчaxoи уфук>>, «c)тaши мexp», «гидами шaб» гyяндa aз дaмидaни cyбx бaшopaг дoдaacт. Macanaн, <о,ичоби шaб» иcгиopa aCT, зepo бa чои «пapдaи тopикй» oмaдaacт.

^ap миccли зep Caйфи Иcфapaнгй aз caнъaти тaшxиc raop г^ифт^ мaнзapaи лaб кyшoдaни уфу^о тaчacccyм мeccзaдy бa уфук; чон мeбaxшaд:

Чун уфук aз дaми caбo Fyнчacифaг кушод лaб,

Шуд гули мexp тoзa дap фacли crax шaби бaxop [б, 21].

^MMp чoмpo бa чон мeдapopaд Ba бa чом ишopa нaмyдa мсгуяд:

Эй чом, тypo caфoи aw^y^

Toзa бa дaми ту чони мapдyм.

Пaйвacтa зи имтилои ту pocт

Чун cyбx лaби ту дap тaбaccyм.

Нуш aз ryxapи ту xeзaдy ту

Xac™ бa миccли нсши кaждyм [б, 48].

,3ap ин миccл дap бapoбapи тaшxиccнидaн, яънс бa чон дapoвapдaни чом, xaмчyнoн дap мифш чaxopyм тaбaccyми лaби чом бa cyбx тaшбex шyдa oмaдaacт.

Caйфи Иcфapaнгй дap мaъниcфapй aз бозй дopoндaни cyxaн Ba ccxтaни Hrporç низ бapxypдop буд Ba эчoдиëги xyдpo бо ин caнъaти cyxffi низ opo дoдaacт. Фaxpиддин Алии Caфй дap xycycи як Hrpo^ дap

зaмoни y мaшxypи Gaйф ин ишopaи чoлибpo дopaд: «... миcoли дигap aз шeъpи Gaйфи Иcфapaнгй, aз фyзaлo вa шyapoи Moвapoyннaxp acx. Baй дap якe aз кacидaxoи xyд дap caньaти мFpoк 6ame дopaд, ки хями axre ин зaмoн иттифoк кapдaaнд, ки oн 6am' 6apo5ap acx 6a дeвoнe: Сузиши лaьл peзaд aз пappи Xyмoй дap xaвo rap бибapaд зи кушгаи лaьли лaби ту yc^o^ [12, 279].

Дap xaKHKaI, дap ин 6am' oн ^ap xyнapи шoиpй capф гapдидa «мaoнии няв» coxIa шyдaacг, ки xoнaндapo 6a фикp кapдaн вo мeдopaд. Дap бapo5apи бaлaндии мaзмyн дap oн xaмoн ^ap мaнIики cyxffi pиoя гapдидaacтy чaвOбгyи нигoштaи муя-олифи «Лaтoиф-yт-тaвoиф» вя 6apo5ap «6a дeвoнe» мeбoшaд.

Чун кacидaxoи Сяйфи Иcфapaнгй aкcap мa1дxиянд, moMp дap ornp бapoбapи вacфи бoлoxoнaдopи мнмдух !ap мaзмyнcoзмю мaъниoфapй яз caньaтм мyбoлиFa вя дapaчaи бaлaндгapи oн мFpoк низ xene зиëд иcIифoдa ннмудн, 6a cyxaни нo5 cyxaн зш нaмyдaacт. Macana^ шoмp caдpи CampKam Шaмcyддин Toxиppo 6o иcIифoдa яз caньaтм мFpoк чунин вacф мeкyнaд: Xaмeшa, то ки paгм xym лaьлpo xypшeд Бя cyrn чaшмaи тeFм xaën бикmoяд. Mиcoли ca^M Iypo бoд oн нaфoз, ки кух Бя пeши y кaмapи имIиcoл бикшoяд [б, 1ВС].

Шoиp дap кacмдae шoxи зaмoн Myxaммaд Xopaзмmoxpo 6o иcIифoдa яз мyбoлиFaвy иFpoк чунин тaвcиф кapдaacт:

Taъpиxи чaмoли тoчдopй

Бap някши нигини ту i^yrappap.

Фapмoни Iypo, ки дap чaxoн бOд

As мифш нзми ту paвoнтap,

Дapë 6a зaбoни мявч xoнaд

Дap xanK^ гуши мoxии кap [б, 258].

Бя caдp Зaxмpмддин Aлмxoчa ишopa кapдa мeгyяд:

Pyзи yмpи ту чудан бoд, ки дaъвo нaкyнaд

Бo якe coaтм y нхди aбaд xaмcoлй [б, 4В2].

Бoяд гуфт, ки ин caньaтм бн^й ^идн^и cyxaнвapи Иcфapaнгмpo яз нигахи шънй яз xap чихят зapифy o5дop нaмyдaacт вя нaмyнaxoяш хям xene зиëд acx.

Hмxoят, тнхкику бappacми кacмдaxoи Сяйфи Иcфapaнгй бaëнгapи oнaнд, ки oфapмдaxoи шoмp тaвaccyтм кopбypди caнoeьи бaдeй, ишopaт 6a arnxo^ acoтмpмю тaъpмxй, ëди киccaвy дocтонxoи пaЙFaм5apoн вя FaMpa мaзмyнoфapиxoe яз xyд нишoн дoдaacтy oн хямя 6a тaxaввyли мaънaвй вя xyнapи шoмpии cyxaнвapaнд. Сяйфи Иcфapaнгй 6o иcIик5oл яз шeвaи бaëн вя ycгoкopoнa 6a кop гиpифтaни кaлимaвy тapкмбy ибopaxo 6a FaraM кaлoми мявзун мувнффнк шуд^ шкэм вя чoйгoxи xocaи вaйpo дap кacмдacapoй муяйян нaмyдaaнд. Зиëдa яз ин, дap кopгoxи тaxaйюл ш aндeшaxoи мaънинигopии шoмp oфapмдaю caмбyлxoи мycгaъмaли шeьpи точикии фopcй oroxorn иcIифoдa шудя 6omam, бoз хям швчуй вя нaвгoнмxoи y яз xyнapи бeнaзмp вя диди бaлaндaш ^oxH мeдмxaнд. Умумян, чoйи тaъкид acx, ки мaфxyмxoвy вoжaxo, тapкибy ибopoтм шoмpoнa 6a xa^e 6a мaзмyнбaндиxoи y кopгap oмaдaaнд, ки дap capocapи кacмдaxoяш, aгapчи acoc^ мaдxияндy 6a мaмдyxoни aлoxидa paвoнa кapдa шyдaaнд, бую тapoвaтм тъюнии бикp мaшoмxopo мyaттap мecoзaд.

АДАБИЁТ

1. Faфypoв Бoбoчoн. Ton^oh Taъpиxи кaдммтapин, кндим, acpxm миет ш дaвpaи шв / Бoбoчoн Faфypoв. - Дyпaнбe: джип, 2QQS. - S7Q c.

2. Зexpй T. GaньaIXOи бaдeй да шири точик / T. Зexpй. - Дyпaнбe: Haшpиëги давЕнши Toчмкиcroн, 196Q. - 2 6Q c.

3. Зexpй T. Gaньaгиcyxaн/ T. Зexpй. -H/imErte: Лдиб, 2QQ7.- 4QQ c.

4. ^c^apaRdi Сяйф. Hycxaи дacIxaтм paкaми 59-и Гaнчмнaи дacIxaгxoи шapкии 6a нoми aкaдeммк ДбдyлFaнй Mиpзoeви AH Чyмxypии Toчмкиcroн

5. ncJa^ra Сяйф. Myнтaxaби aшьop / Сяйфи Иcфapaнгй. Tapги5дмxaндa вя мунплифи capcyxaK Лoлa Gyлaймoнoвa - H/maife Джиги, 1978. -128 c.

6. Иcфapaнгй Сяйф. Дгвж/ Сяйфи RclMpaari. Tacxex вя Iax^!^ д/кур Зубная Сиддищ - MymoK, Пoкиcгoн Бидуни coли нaшp. - 752 c.

7. Иcфapaнгй Сяйф. Дгвж Taxиягap вя мунплифи пeшгyфrop, лутог ш тaвsexoт Cyбxoни Лъsaмsoд. -Xyчaнд; Xyioce, 2Q17. - 832 c.

S. Иcфapaнгй Снйф. Ocopи мyнтaxaб. Taxиягap вя мунплифи Пlгшгyфгop, nyFoI ш тaвsexoт Cyбxoни Дъsaмsoд - Xyqaiw Xypocoн, 2Q17. - c.

9. Poзй Шaмcи Kaäc. Лл-мyьчaм /makm Kaйcи Poзй. Myaллифи capcyxahy тaвзexoг вя xoзмpкyнaндaи Hon УpвaIyллo T^pm - Дyшaнбe: Дди5, 1991 -464 c.

10. Л^ивти 4»pcy точик дap acpxoи XII-XIV. Кими якум / Е.Э. БepIeпc, AE. БepIeпc, АН Бoлдмpeв, M.H Уcмoнoв, P. Xoдмsoдa. - Дyшaнбe: Дoниш, 197б. - 248 c.

11. Ёхяккй Myxaммaдчaьфap. Фapxaнгм acoIиp вя дclcгoнвopaxo flap aдa5иëги фopcй / Myxaммaдчaъфapи ËxaKKP Taxмя 6o mapxy тaвsexoт вя тaьлмкoтм Pycгaми Baxxo6.- Дyшaнбe: Бyxopo, 2Q14.-74B c.

12. Caмapкaндй Дaвлaлпox. Tasкмpaг-yш-myapo /Дaвлaлпoxи Caмapкaн-дй. Taxмяи Myxпиca Hypyллcleвa - Xyчaнд Homмp, 2Q15. 544 c.

13. Baтвoт Paшмдyддмн Дeвoн 6o киюби ^<Xaдoик-yc-cexp фй дaкoик-yш-шeьp» / Paшидмддмни Baгвoт. - Texpoн, 1339.-24Q c.

14. Ёхаккй Мухаммадчэъфар. Фарханги асотир ва достонворахо дар адабиёти форсй / Мухаммадчаъфари Ёхаккй Тахия бо шарху тавзе-хот ва таъликоти Рустами Ваххоб.- Душанбе: Бухоро,2014.-748 с.

15. Нафисй Саид. Таърихи назму наср дар Эрон ва дар забони форсй (то поёни карни нухуми хичрй) / Саид Нафисй - Техрон, 1344 (ба забони форсй). -630 с.

16. Занд М. Шесть веков славы / М. Занд. - М.: Наука, 1964. -252 с.

17. Гулшани адаб. Намунаи назми форсу точик. Асрхои ХШ-XTV/ Таргибдихрндагон Камол Айнй, Аълохон Афсахзод, Чрбулкои Додалишох. -Душанбе: Ирфон, 1975. - С. 93-103.

МАСТЕРСТВО САЙФА ИСФАРАНГИ И ПОЭТИКА ЕГО КАСЫД

Сайф Исфаранги в своих касыдах пользуется множеством свежих и благозвучных словосочетаний, что делает его поэзию привлекательной формальном плане, многогранной и глубокой по содержанию. В диссертации проанализирован целый ряд этих словосочетаний и метафорических словообразований, смысловых и формальных средств художественного изображения и фигур, посредством которых показаны особенности новаторства и традиционализма в касыдах Сайфа Исфаранги.

КЛючевыге слова: Саиф Исфаранги, поэзия, содержание, художественная литература, мифические имена, любовные темы, исторические события, коранические рассказы, пророческие хадисы, народные и религиозные любовные истории, чистые смыслы.

THE SKILL OF SAIF ISFARANGI AND THE POETICS OF HIS KASYD

Sayf Isfaangi in his qasidas uses a lot of fresh and harmonious phrases, which makes his poetry attractive in formal terms, multifaceted and deep in content. The dissertation analyzes a number of these phrases and metaphorical word formations, semantic and formal means of artistic representation and figures, through which the features ofinnovation and traditionalism in the qasidas ofSayflsfarangi are shown.

Keywords: Saif Isfarangi, poetry, content, fiction, mythical names, love themes, historical events, Qur'anic stories, prophetic hadiths, folk and religious love stories, pure meanings

Сведения об автора:

Рахматова О.А.- Педагогический колледж Бохтарского государственного университета имени НосираХусрава, соискатель. Телефон:(+992) 98-587-36-36

About the author:

Rakhmatova OA - Pedagogical College ofBokhtar State University namedafter Nosir Khusrav, applicant. Phone: (+992) 98-587-36-36

УДК 8 Т 2 (075)

АШЪОРИ ХДЧВИИ АДИБОНИ ТОЧДКУ УЗБЕК ДАР ОХИРИ АСРИ XIX ВА ИБТИДОИ САДАИ ХХ (дар мисоли ашъори Махмур, Мукимй ва Тошхочаи Асирй)

Улмасова З.Х.

Худжандский государственный университет имени академика Б. Гафурова

Дар асри ХУШ ва нимаи аввали садаи XIX адабиёти бадей дар тамоми шахрхои Осиёи Миёна арзи хастй кард, дар ин давра хавзаи адабии Бухоро, Куканд, Хучанд, Уротеппа ва Хева сермахсул буданд. Дар Хева, Кукщд адабиёт ба ду забон - узбекй ва точикй инкишоф ёфта, дар заминаи ин «ширу шакар», ки асосан бо санъати муламмаъ корбаст мегардид, равнаку ривоч кард.

Шоири хачвнигори нимаи якуми асри XIX Махмур, ки дар шахри Куканд таваллуд ёфта, соли 1844 дар хамон чо вафот намудааст, ашъори худро бо забонхои точикй ва узбекй офаридааст. Вай писари шоир ва олим Мулло Шермухаммад Акмал буда, номи аслиаш Махмуд ва тахаллуси адабии у «Махмур» (хамрхурда—З.У.) будааст.

Падари Махмур Мулло Шермухаммад Акмал зодаи дехаи Байтуман вокеъ дар наздикии Куканд буд. У дар чавониаш ба ин шахри овозадор (Кукщд) куч баста, ба адабиёт шавку хаваси беандоза дошт ва худаш бо тахаллуси «Акмал» шеър эчод мекард. Вай дар мадрасахо дарс гуфта, дар баробари он ба хайси «аглам» - мушовири хукукй оид ба масъалахои шариат хидмат кардааст. Мулло Шермухаммад Акмал дар замонаш хамчун шоир ва олим ба мартабаи обруманд ноил гардида буд.

Махмуд аз хурдсолй ба китобхонй майл дошта ва хеле барвакт ба навиштани шеър шуруъ менамояд. Махмур дар мадрасаи Мири Куканд, дар хамон мадорисе, ки падараш дарс медод, тахсил карда, сипас дар

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.