mAHEOHHRAAP X^KMPOKflHrH flABPHflA MyflAPPHCflAP BA TA^AEA^AP ^AO^HflTHHHHr MO^HftflAmTHPRAHmH MAB3yCHflA MA^O^A.
CagHHOB Maipy^^OH HopMyMHH yF^H
CaM^HTM Hapnafi xopu^ufi TH^ap ^aKy^TeTH yKHTHBHucu: https://doi.org/10.5281/zenodo.14062037
ABSTRACT
MadpacaAapHUHa acocuu dapoMadu MyAKAapudaH 6yAeaHAueu ynyH nxwu %ocua oAUHMaeaH uuAAapu K,uuHaAeaH maAa6aAap ea MydappucAap MyaMMocuHu %aA k,uauw Ma^caduda MadpacaAapHu daeAam %uco6uea KupumeaH ea yAapea daeAam 6wdwemudaH Ma6Aar awpamuAeaH. MapKa3Aapda Ha$a^am 6ouAap, 6aAKu KaM6araAAapHuH3 6oAaAapu %aM y^uw xy^y^uea эгa 6yAeaH ea Ha$a^a, kuuum- 6om 6uAaH ma^MuHAa^aH. nafi6oHHH^ap xyKMpoH^uru gaBpuga Magpaca^apga Ta^a6a^apra 2 Typgaru H^M^ap: gHHHfi Ba gyHeBHfi 6u^HM^ap y^HTH^raH. "XVI acp^apga Byxopo Magpaca^apuga Ta^HM o^raH ^yga Kyn 3He^H^ap Byxopo xoH^uruga y3Hra xoc H.flMHfi-Ma^HaBHfi Myx,HTHH By^ygra Ke^THpgu.
HaTH^aga y3 gaBpHHHHr TH^myHoc, aga6HeTmyHoc, TapuxHH, moHp Ba agH6^apH, Mamxyp Ta6H6 x,aMga o^HM^apu eTHmH6 HHKgu"
Xy^pa^apga hkkh Ha^apgaH Ta^a6a nmaraH, y3p^H ca6a6cH3 y3 ypHHHH MyTTacH^ hkkh ofi TapK этгaн k umu MagpacagaH ^afiga^raH."
Ta^a6aHHHr Typap ^ofiu 6u^aH gapcxoHa 6om^a- 6om^a ^ofiga 6y^raH xp^apga Ta^a6a^ap 2-3 HaKupHM^HK fiy^HH 6ocu6 yTHm^apura TyFpu Ke^raH. Ta^a6a y^um Ba^THgaH 6om^a x,ap 6up gapc yHyH 2-3 coaT Ba^T cap^amra Ma^:6yp 6y^apgu. OgaTga, MagpacaHHHr Mygappuc^apu, afiHH^ca, hom HH^apraH goM^a^ap 6up KyHga ypTana 8 gaH 12 raHa gapc 6epumHH y3 3HMMa^apura o^apgu^ap."
"Yma gaBp^apga Maxa^Hfi Mya^HM^ap Ta^HM- Tap6un um^apura KeHr этн^гaн.
3afiHHggHH Bocu^ufi TomKeHT BH^o^THga y36eK max,3ogacu HaBpy3 Ax,Mag xy3ypuga Mya^^HM^HK KH^raH. By nafiTga 6o^a^ap 6 emgaH MaKTa6ra K;a6y« KH^HHraH. Y^apra a^H^6ogaH ca6o^ 6epH^u6, e3yB- HH3yB^ap ypraTH^ap эgн. CyHrpa 6o^a^ap MaKTa6^apgaH Magpaca^apra K;a6y« ^H^HHap эgПafi6oннfi^ap xyKMpoKAHru gaBpuga Magpaca^apga Ta^a6a^apra 2 Typgaru H^M^ap: gHHHfi Ba gyHeBHfi 6u^HM^ap y^HTH^raH. "XVI acp^apga Byxopo Magpaca^apuga Ta^HM o^raH ^yga Kyn 3He^H^ap Byxopo xoH^uruga y3Hra xoc H^MHfi-Ma^HaBHfi Myx,HTHH By^ygra Ke^THpgu. HaTH^aga y3 gaBpuHHHr TH^myHoc, aga6ueTmyHoc, TapuxHH, moup Ba agu6^apu, Mamxyp Ta6u6 x,aMga o^HM^apu eTHmu6 HHKgu" "Magpaca ^ao^HHTHga umTHpoK этyвнн maxc^ap 6e^ru^aHraH TapTu6ga ofi^HK
ARTICLE INFO
Qabul qilindi: 01- Noyabr 2024 yil Ma'qullandi: 05- Noyabr 2024 yil Nashr qilindi: 10- Noyabr 2024 yil
KEYWORDS
Myu6op, My$muu, MaH6a, dapoMad.
маош билан таъминланган. Маош куп холларда "тилла", "танга" пул бирликлари билан ифодаланган.
Жуйбори калон Бухородаги энг доврукли мадрасаларидан бири эди. Унда сунгги пайтларда 16 нафар мударрис дарс утган. Расмий хужжатларнинг бирида уларнинг руйхати куйидагича курсатилган: "Мулло Султон, мулла Худойкули, мулла Иброхим, мулла Саид Ахмад, мулла МирФузайл, мулла Сулаймонхожа, мулла Яхёхожа, мулла Мансурбий, мулла Махдихожа, мулла Насриддин, мулла Кавомиддин, мулла Абдукарим, мулла Абдувохид, мулла Иброхим кулобий, мулла Солиххожа ва мулла Аълохожа.
Хар бир мударриснинг йиллик маоши тахминан 40 тиллани ташкил этган. Лекин баъзи хужжатларда мударрис 45 тилла хак олган. Бундай икки хил маълумот учрашининг сабаби, баъзи пайтлар Жуйбори калонда 13 нафар мударрис дарс утган экан. Демак, 3 нафар мударриснинг хакки колганларга булиб берилган. Тадкикотларда мадрасалар мулки ва таълим тизими таъминоти тугрисида маълумотлар бор, аммо куп эмас. Олий хокимият девони ва кози идорасида укув ишлари билан боглик хужжатлар йиллар давомида туплаб борилган. Иш чогида уларнинг айрим кисми топилди. Улар бизда Бухоро шахри таьлим тизими таъминоти хакида тасаввир хосил килди. Хужжатлардаги ахборотлар анча олдин тупланган. Бу ораликда пулнинг киймати узгариб бораверган. Шу сабабдан турли тадкикотлардаги маълумотларда фарк булиши, табиий.
Мактабда укувчиларнинг ота- оналарида ва вакф мулкларидан тушадиган маблаг хисобига фаолият юритган."
"Мадрасаларнинг асосий даромади вакф мулкларидан булганлиги учун яхши хосил олинмаган йиллари кийналган талабалар ва мударрислар муаммосини хал килиш максадида мадрасаларни давлат хисобига киритган ва уларга давлат бюджетидан маблаг ажратилган. Марказларда нафакат бойлар, балки камбагалларнинг болалари хам укиш хукукига эга булган ва нафака, кийим- бош билан таъминланган". "Жуйбор хожалари уз дор-уш- шифоларида ( шифохона) ишлаш учун машхур ва энг яхши хакимларни ёллаб, уларга вазифа, мавкеъ ва хизматларига мувофик турли микдорда хак-маош тулаганлар ёки инъом- эхсонлар килиш йули билан уларни ишлатиб, дор-уш-шифо ва дорихоналардан келадиган даромадлар билан уз бойликларини орттирганлар"
Тарихий асарларда келтирилишича, мадрасаларда таълим олаётган талабаларнинг барчаси маълумот даражасига караб 3 гурухга булинган ва ана шу гурухларга караб степендия ва моддий таъминот хам оширилган. Шунингдек, тадкикотларда мадрасада хизмат килиш ва белгиланган кунларда машгулотларга катнашиш мажбурий булиб, хизматчилар ва укувчиларнинг келиб-кетишини махсус кишилар хисобга олиб борган. Барча хизматчилар ва мадрасада таълим олувчиларнинг таъминоти пул ва махсулот ( натурал) шаклида булиб, юкори гурухда укувчиларнинг хар кайсисига бир ойда 45 мис динор ва хар йили 25 динор ва йилига 30 манн галла берилган"
Хулоса урнида шуни айтишимиз мумкинки, XVI асрда таълим муассасаларининг таъминот тизими урта асрларда карор топган анъаналар асосида ривожланган. Бу сохага деярли узгартиришлар киритилмаган. Мударрислар ва талабалар аввалгидек вакф мулкларидан тушадиган маблаглар ва давлат таъминоти оркали молиялаштирилган. Хар йили минглаб талабаларнинг илм истаб Бухорога
келишлaрини хисобга олсaк, моддий тaъминот мaсaлaси энг кaттa мyaммолaрдaн экaнлигигa гувох, бyлaмиз. Негaки, тaлaбa тaъминот сиз уз- yзидaн илмли булиб Kолмaйди, мyдaррис эсa уз кучи Ba вaктини сaрфлaб тaлaбaлaaргa габок бермaйди. Чунки мaнфaaт бyлмaсa, хеч ким уз ишини сидкидилдaн бaжaрмaйди. X,aëT конунияти шyндaй, aлбaттa.
Ba^ мyлклaри xисобидaн тaъминлaнaдигaн мaдрaсaлaр тaъминоти об- xaвонинг кaндaй келиши, дехкончилик Ba хосилнинг ^й дaрaжaдa олинишигa боFлик булган. Агaр сув мул булиб, хосил яхши олинсa, мaдрaсaлaр xaм яхши тaъминлaнгaн. Агaр бунинг тес^риси булга, мyдaррис Ba тaлaбaлaр ;ийин вaзиятдa колишган. Бyндaй шaроитдa дaвлaт тaъминотининг ёрдaмгa келишини мaнбaлaр орк^ли куриб утдик. Чунки бу мaсaлa кaндaй йул билaн бyлсa- дa, вaктидa xaл килиниши керaк булган мyaммо булган.
Maдрaсaлaрдaнa фaкaт диний билимлaр, бaлки дунёвий фaнлaр xaм укитилишини, aйрим мaктaблaр aлоxидa ихтисосгa эгa экaнлигини билиб олдик. Бу дaврдa aсосaн тиббиёт соxaсигa ;изи;иш кyчaйиб борaётгaн эди. Ибн Сино бобомиз к;aрaшлaри Ba aсaрлaри тaъсиридa тиб илмигa оид сaлмокли рисолaлaр ярaтилaди Ba уз дaврининг мaшxyр "Ибн Сино издошлaри" кaмол топaдилaр. Бу yриндa Жуйбор хожaлaрининг тaдбиркорлиги xaкидa тyхтaлиб утгак. Улaргa йиллaр мобaйнидa отa- боболaридaн yлкaн xaжмдa ер- мулк Ba мерос колган эдилaр. Бу мaблaFлaр yлaрнинг етти aвлодлaри учун xaм етaрди, aлбaттa. Лекин хожaлaр уз бойликлaрини янaдa кyпaйтириш йyлллaрини излaдилaр Ba топдилaр: yшa дaврлaрдaёк дорихонaлaр бунёд этиб, мaшxyр тaбиблaрни жaлб ;илиб, yлaрни мaош билaн тaъминлaб, янaдa ^ira сaрмоялaргa эгa бyлдилaр. Сaломaтлик xaммa зaмонлaрдa кишилaр учун бебaxо бойлик э^нлигини Xисобгa олсaк, бемор булган кишилaр уз соFликлaрини тиклaш учун мaблaFлaрини aямaйдилaр. Хожaлaр буни яхши хис килган эдилaр. Нaтижaдa yлaрнинг бойликлaри янaдa кyпaйгaн.
Бу дaвр тaълим тизимидa yрнaтилгaн коидaлaрдaн бири-yлaрнинг 3 гyрyxгa бyлингaни Ba бaxолaригa кaрaб степендия олишлaри эди. Бу aнъaнa бизнинг дaвримизгaчa етиб келган. Олий тaълимдa тaxсил олyвчи тaлaбaлaргa имтихон нaтижaлaригa кaрaб, яъни 3, 4, 5 бaxолaригa кaрaб степендия тyлaниши aйнaн шу жaрaёнгa yхшaб кетaди.
Бухоро хонлигидa тaлaбaлaрнинг ю;ори (aъло), Уртa Ba куйи гурух^рга мaнсyблик учун бир- бирлaри билaн мyсобaкaлaшиб Укишлaри aйнaн мaнa шу моддий тaъминотнинг xaр хил тaк;симлaниши билaн боFлик xодисa. Тaлaбaлaр яхширок степиндия олиш учун aъло бaxолaргa укишга xaрaкaт килгaнлaр.
Бухоро хонлигидa тaълим мyaссaсaлaрининг тaълим тизимидaги мухим мyaммоси, бу, aлбaттa, моддий тaъминот мaсaлaси бул^н." Тизимни тaшкил ;илиш Ba бош^риш кaнчaлик мухим мaсaлa бyлсa, унинг молиявий томонини йулга куйиш axaмияти yндaн кaм бyлмaгaн мyрaккaб ижтимоий жaрaён эди. ^yB дaргоxfлaридa юзлaб олимлaр дaрс утган Ba минглaб тaлaбaлaр тaълим олган. Улaрнинг бaрчaси илм тaxлилгa мaшFyл булиши билaн биргa кун кечиришлaри xaм керaк эди. Хеч зaмондa корни нонгa тyймaгaн оч-ялaнFоч, мухтож кишининг илмгa рaFбaти бyлгaнми? Xaр йили минглaб тaлaбaлaр Бухоро укуъ дaргоxлaрини тyгaтгaн Ba yлaрнинг урнига янгилaри келгaн. Узок зaмонлaрдaн бери тyхтовсиз дaвом этиб келaётгaн бу жaрaёндa илм axлининг
CENTRAL ASIAN JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH IF = 5.441 ,
моддий таъминоти муаммоси кандай х,ал этилган? К^аршимизда иккита асосий катламдан иборат ижтимоий- и;тисодий тизим намоён булди. Улар х,ам узига хос ички конуният ва курилишдан ташкил топган эди. Биз уларни шартли равишда "вакф мулклари" ва "давлат таъминоти" деб атадик."
Тад;ик;отларда мадрасалар мулки ва таьлим тизими таьминоти тугрисида маьлумотлар бор, аммо куп эмас. Олий хокимият девони ва кози идорасида укув ишлари билан боглик хужжатлар йиллар давомида туплаб борилган. Иш чогида уларнинг айрим ;исми топилди. Улар бизда Бухоро шахри таьлим тизими таьминоти хасида тасаввур хосил килди. Холбуки, топилган хужжатлар денгиздан томчи эди. Уларнинг катта ;исми шуролар ин;илоб давридаги ;онли курашлар, вайронагарчиликлар о;ибатида йук булиб кетган. Етиб келган кичик ;исми хам кидирганимизни топишимизга етарлича кумак берди. куйида мударрислар ва талабаларнинг тарихий расмий хужжатлардан териб олинган маоши микдори руйхатини келтирамиз.
Кукалдош мадрасаси. Охунд дарс утган, тарихий хужжатларнинг бирортасида унинг ишга тайнланиши маошига оид маьлумот учрамади. Тизим тартибига кура, у хаммадан купро; ха; олиши керак. Фа;ат Н. Хаников ушбу мадраса мударриси 360 тилла олиши тугрисида ахборот беради.
Говкушон мадрасаси. Аьлам маошини аниклашнинг хам иложи булмади.
Мир Араб мадрасаси. Маоши 11000 танга.
Хожа Нихол мадрасаси. Маоши 5200 танга.
Хожа Давлат мадрасаси. Маоши 5000 танга.
Мавлоно Мискин мадрасаси. Маоши 4000 танга.
Мулла Мухаммад Шариф мадрасаси. Маоши 2800 танга.
Девонбеги мадрасаси. Маоши 2600 танга.
Абдуллахон гарбий мадрасаси. Маоши 180 тилла.
На;иб мадрасаси. Маоши 2400 танга. ,бош;а хужжатда 100 тилла.
Мулла Эрназар мадрасаси. Маоши 1300 танга.
Абдуллахон шаркий мадрасаси. Маоши 100 тилла. Бу биринчи каватдаги дарсхонада укув машгулотларини олиб борувчи укитувчининг йиллик даромади эди. У муфтий булган иккинчи каватдаги дарсхонада талабаларни укитган мударриснинг йиллик иш ха;и 70 тилла. У муфти эмасди.
Пояндабий оталик; мадрасаси маоши 90-100 тилла атрофида.
Мухаммад Али хожи мадрасаси. Маоши 85 дан 90 тиллагача.
Талабалар маоши
Турсунхужа садр гурхонаси хужралари. Жой ха;и 10 тилла.
Олий чубин мадрасаси. Жой ха;и 10 тилла. Бош;а хужжатда хужра ха;и 7 тилла. 6 тилла ёзилгани хам бор.
Неьматбой гурхонаси хужралари. Жой ха;и 6 тилла.
Абдуллахонинг шаркий мадрасаси. Кунига 0,5 танга.
Мулла Абдурахим мадрасаси. Жой ха;и 3 тилла.
Пояндабий мадрасаси. Йилига 24 тангадан ха; берилган.
Мирзо Солих гурхонаси хужралари. Хужранинг бир тарафи ха;и икки тилла.
Volume 2, Issue 11, November 2024
"Мадрасаларда укиш муддати чекланмаган, мадрасаларни тамомлаш куп холларда талабаларнинг иктидори , мехнатсеварлиги ва кобилиятига боглик булган. Мадрасаларни битирган талаба форс ва араб тилларни билиши, мантик, бошлангич геометрия ва 4 амал арифметик харакатларни хамда шариат асосларини билиши шарт эди. Талабаларга грамматика, фикх, тафсир, хадис, калом каби махсус фанлар укитилган. Мадрасалардаги таълим кечгача давом этган ва хафтанинг шанба, якшанба , чоршанба ва сешанба кунлари утказилган. Дарс кунлари мударрис мадрасада истикомат килган. Урнатилган коидага кура талаба мадрасада тахсил олиш, унинг хужрасида яшаш, молиявий таъминот олиш учун ички тартибга риоя этиши талаб килинган. Узрсиз сабаб туфайли мадрасани маълум муддатга тарк этиш такикланган, коидани бузган талаба укиш ва яшаш жойи (хужра) дан махрум этилган." Тарихий асарларда келтирилишича, мадрасаларда таълим олаётган талабаларнинг барчаси маълумот даражасига караб 3 гурухга булинган ва ана шу гурухларга караб степендия ва моддий таъминот хам оширилган. Шунингдек, тадкикотларда мадрасада хизмат килиш ва белгиланган кунларда машгулотларга катнашиш мажбурий булиб, хизматчилар ва укувчиларнинг келиб-кетишини махсус кишилар хисобга олиб борган. Барча хизматчилар ва мадрасада таълим олувчиларнинг таъминоти пул ва махсулот ( натурал) шаклида булиб, юкори гурухда укувчиларнинг хар кайсисига бир ойда 45 мис динор ва хар йили 25 динор ва йилига 30 манн галла берилган"
"У жойда ( Абдуллахон мадрасасида) укувчилар хам яхши маош билан таъминланиб, хамиша хотиржамлик билан мутолаа килишга киришардилар."
Машхур тарихчи Хофиз Таниш Бухорийнинг ушбу маълумоти хам Абдуллахон II ининг илм- фан жонкуяри ва ахли илм хомийси булганлигини исботлайди. У барча мадрасалар ва бошка таълим муассасаларида талабаларнинг билим олишлари учун етарлича шарт- шароит яратиб берган. Мударрис ва талабаларнинг моддий таъминотини хам назардан четда колдирмаган. Уларнинг яшаши ва укиши учун энг мухим булган ушбу "зарурат"ни хам хал килган. Яъни маънавий хаётнинг моддий хаёт билан хамохангликда эканлигини яхши англаган.Чунки моддий ехтиёжлари кондирилмаган инсон китоб укишга, илм олишга майл билдирадими? Абдуллахон II ана шу саволнинг жавобини урта асрлардаёк тула англаб етган маърифатли хукмдорлардан эди.
Adabuyot:
1. 1.1Абу Тохирхожа. Самария / Форсчадан Абдулмумин Сатторий таржимаси. - Т.: Камалак, 1991. - Б. 12-81.
2. 2.1Гулбадан бегим. Хумоюннома / Форс тилидан С.Азимжонова таржимаси. - Т.: УзССР Фанлар академияси нашриёти, 1959. - 112 б.
3. Женкинсон А. Россиядаги Москвадан Бактриядаги Бухоро шахригача 1558 йилги саёхат. / Рус тилидан таржима, кириш, изохлар ва курсаткичлар муаллифлари Б.Аминов ва А.Замонов. Т.: Баёз, 2017. - 72 б.
4. Зайниддин Восифий. Бадоеъ ул-вакоеъ / Форс тилидан Н.Норкулов таржимаси. - Т.: Г афур Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1979. - 216 б.
5. Мавлоно Мухаммад Кози. Хукмдорларга угитлар // Нашрга тайёрловчи, сузбоши ва изохлар муаллифи: тарих фанлари доктори А.Уринбоев, таржимон Г.Каримий. - Т.: Шарк, 1999. - Б 32.
CENTRAL ASIAN JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH if = 5.441 ,
6. Мирзо Мухаммад Хайдар. Тарихи Рашидий / Введ. пер. с перс. А.Урунбоева. Примеч. и указ. Р.П.Джалиловой, П.М.Епифановой. - Т. Фан, 1996. - 644 б.
7. Мирзо Салимбек. Кашкули Салимий таворихи мутта;адимин ва муттаахирин. / Форс-тожик тилидан таржима, кириш суз, изох, ва курсаткичлар муаллифи Н.Йулдошев. Бухоро: "Бухоро" нашриёти, 2003. - 344 б.
8. Мухаммад Солих,. Шайбонийнома. - Т., 1989. - 336 б.
9. Мухамадиёр ибн Араб Катагон. Мусаххир ал-Билод / Форс тилидан таржима ва изохлар муаллифи И.Бекжонов, Д.Сангирова. - Т.: Янги аср авлоди, 2009. - 430 б.
10. Садри Зиё. Наводири Зиёия / тожик тилидан таржима, кириш, изохлар муаллифи Б.Аминов. - Т.: Баёз, 2017. - Б. 184.
11. Саид Х,омид Тура Камёб. Таворих ул-хавонин / Нашрга тайёрловчилар: Н. Норкулов ва бош;алар. - Т: Академия, 2002. - 116 б.
12. Фазлаллах ибн Рузбихан. Михмон-нома-йи Бухоро (Записки бухар-ского гостя) / Перевод с персидского, предисловие и примечание Р.П.Джалиловой. - М., 1979. - с. 196.
13. Хасанхожа Нисорий. Музакири ахбоб (Дустлар ёдномаси) / Форс тилидан Исмоил Бекжон таржимаси. - Т.: Хал; мероси, 1989. - 344 б.
14. Хожа Самандар Термизий. Дастур ул-Мулук / Форс-тожик тилидан таржима, сузбоши, изохлар муаллифи Ж.Эсонов. - Т.: Адабиёт ва санъат, 1997. - 272 б.
15. Шарофиддин Ро;имий. Тарихи том. - Т.: Маънавият, 1998. - 132 б.
16. Хофиз Таниш ал-Бухорий. Абдулланома. (Шарафномаи шохий) / Форс тилидан С.Мирзаев таржимаси. Сузбоши ва изохлар муаллифи Б.Ахмедов. 1-китоб. - Т.: Шар;, 1999. - 416 б.
17. Хофиз Таниш ал-Бухорий. Абдулланома. (Шарафномаи шохий) / Форс тилидан С.Мирзаев ва Ю.Хакимжонов таржимаси. Илмий мухаррир, нашр-га тайёрловчи, сузбоши ва изохлар муаллифи Б.Ахмедов. 2-китоб. - Т.: Шар;, 2000. - 288 б.
18. Агзамова Г. Узбекистан шахарлари. XVI-XIX асрнинг урталари. Т.: Адабиёт уч;унлари, 2017. - 226 б.
19. Асророва Л.К. Бухоро мадрасалари тарихидан. Т.: Хилол-нашр, 2017. - 224 б.
20. Ахмедов Б.А. Узбек улуси. - Т.: Нур, 1992. - 130 б.
Volume 2, Issue 11, November 2024