ШАРК МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ДАВЛАТ ХИЗМАТЛАРИГА ДОИР
СИЁСИЙ КАРАШЛАРИ
Бехзоджон Куролович Маликов
Тошкент давлат транспорт университети "ижтимоий фанлар" кафедраси
ассистенти
АННОТАЦИЯ
Мазкур маколада Абу Наср Форобий, Юсуф Хос Х,ожиб, Амир Темур, Алишер Навоий каби буюк мутафаккир аждодларимизнинг давлатни бошкариш масалалари, жумладан, давлат хизмати ва давлат хизматчилари кандай булишлиги хакидаги таълимотлари илмий жихатдан тахлил этилган.
Калит сузлар: адолатпарварлик, маърифатпарварлик, "Фозил одамлар шахри", "Талхису навомиси Афлотун", идеал давлат, "Кутадгу билиг", "Адолат амири", кенгаш, тадбир, машварат, "Садди Искандарий"
POLITICAL VIEWS OF EASTERN THINKERS ON THE PUBLIC
SERVICE
Behzodjon Kurolovich Malikov
Assistant of the Department of Social Sciences, Tashkent State Transport University
ABSTRACT
This article provides a scientific analysis of the teachings of our great thinkers such as Abu Nasr Farobi, Yusuf Has Hajib, Amir Temur, Alisher Navoi on public administration, including civil service, and how to be a civil servant.
Keywords: justice, enlightenment, "City of noble people", "Talkhisu navamisi Platon", an ideal state, "Kutadgu bilig", "Emir of justice", council, event, consultation, "Saddi Iskandari"
КИРИШ
Халкимизнинг таянчи - буюк аждодларимиз колдирган маънавий мероси булиб, ушбу мерос бекиёс бир хазинадир. Бу хазинадан окилона фойдаланиш лозимдир.
Халкимизнинг юксак маънавият, адолатпарварлик, маърифатпарварлик каби эзгу фазилатлари асрлар оша ривожланиб, сайкалланиб келмокда.
Хрзирги кунда амалга оширилаётган давлатчилигимизни такомиллаштирилиши, давлатни бошкариш масалалари хам Абу Наср Форобий,
Юсуф Хос Х,ожиб, Амир Темур, Алишер Навоий каби буюк мутафаккир аждодларимиз таълимотларига уйгун холда хал килиниши лозим.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Ислом оламидаги Уйгониш даврининг буюк намояндаларидан бири Форобий хам узининг давлат тугрисидаги карашларида шариат коидаларига таяниб, адолатпарварлик гояларини илгари суради. У уз карашларида хукмдор ва унинг хокимиятини амалга оширишда давлат хизматчиларининг вазифалари хамда уларга куйиладиган асосий талаблар хакида фикр юритади. Жумладан, унинг давлатни бошкариш борасидаги гоялари "Фозил одамлар шахри" асарида илгари сурилиб, хукмдорнинг фазилатлари хакида суз боради. Унда жамиятни адолатли бошкариш учун хукмдорга керак булган 12 та фазилатни эътироф этади; аммо бу фазилатнинг хаммаси битта эмас, балки уша фазилатлар билан бир-бирини тулдирувчи бир неча шахс томонидан бошкарилиши лозимлигини уктиради.1 Унинг бу карашлари асосида давлат бошкарувини коллегияллик принципларига асосланган холда амалга оширилиш гоясини илгари сурганлигини курамиз. Шунингдек "Фозил одамлар шахри" тупламидаги "Талхису навомиси Афлотун" (Афлотун конунлар мохияти) асарида шундай деб ёзади: "Афлотун сохиби конун биринчидан, конунларни жорий кила олиши,иккинчидан, фармон беришни билиши зарур, дейди. Агар у узи буюрган нарсани жорий эта олмаса, агар бошкалар буйсунган нарсага узи амал килмаса, у холда унинг курсатмалари конуний кучга эга булмайди ва унинг сузлари кул остидагиларга таъсир этмайди. Конунга амал килмаган рахбар узи кахрамон булмай туриб аскарларга рахбарлик киладиганларга ухшайди, бундайларга хавас килиб булмайди".2
"Афлотун... айтадики, бошкарув турларининг сони конунчиликнинг сонига мутаносибдир, чунки хокимият конунларга буйсунади, улардан хосил булади ва уларга асосланади. Бошкарув хам конунларнинг сонига ва кадриятига боглик. Яхши бошкарув яхши конунларга боглик, ёмон бошкарув-ёмон конунларга, етук
-э
бошкарув-етук конунларга боглик".
Афлотуннинг фикрича, сиёсий фитналарнинг сири ижтимоий алокаларда ва унинг асосида инсоннинг табиати ётади. Шундан келиб чикиб, у хар бир фукаронинг шахсий сифатини шакллантиришга катта эътибор каратади 4 хамда идеал давлатни, яъни адолатли давлат гоясини илгари суради. Бундай давлатда
1 Фарабий. Философкие трактаты. - М.: Наука.1970.
2 Абу Наср Форобий. Фозил одамлар шахри. Тошкент, А.Крдирий номидаги халк мероси нашриёти, 1993 йил 20-бет.
3 уша асар. 33-бет.
4 Рой.О.М. Система государственного и муниципального управления.- М., 2007. - С.56.
хар бир фукарога алохида вазифа ва алохида мавке берилишини таъкидлайди5 хамда фукароларни уч синфга: хукмронлар, аскарлар, дехкон ва хунармандларга булади. Адолатли жамият куришда у асосий эътиборни таълимга каратади. Идеал давлатда хар бир хокимият лавозимига номзодлар тайёрланиши ва мазкур вазифага имтихонлар асосида тайинланишини айтади. Бу билан Афлотун асосий эътиборини профессионал давлат хизматчилари корпусига каратганини куришимиз мумкин.
Юсуф Хос Хожиб узининг "Кутадгу билиг" асарида давлат хизматини амалга ошираётган арбоблар кандай хусусиятларга эга булиши лозимлиги тугрисида батафсил ёзади. У ким вазир булиши мумкинлиги тугрисида шундай дейди: Вазир "пишик ва одил булиши, бошкаларни хам шу йулга ундаб туриши лозим. Вазирлик улуг иш. Бу ишга ишончли, етук ва сара, укув-идрокли, доно ва юмшок кунгил, айни пайтда дадил ва журъатли кишилар керак"6
"Вазирликка ростгуй, ёзув-чизув ишларидан тула хабардор булган киши керак. Унинг хулк-атвори купчиликка манзур, тили билан дили бир булиши лозим. Уят-андиша эгаси, дили кирсизлар бу амалга муносибдир. Кузи тук, абжир, билагон, сезгир, яхши ёмоннинг фаркига борувчилар вазирликка лойик булади."
Бошлик тили ва кунглини тугри тутадиган булса, унинг ходимлари, кул остидаги ишчилари хам тугрилик йулини танлаиди .
Амир Темур "Куч-адолатдадир" деган шиорга катъий амал килиб давлатни бошкарган, адолат факат жиноят ва жазо, мехнат ва рохат, хукук ва масъулият уртасидаги мутаносиблик булибгина колмай, одамларга, давлатга жамиятга улкан куч багишлашини кашф этган эди. Бу шиорнинг улкан ижтимоий ахамиятга эга эканлиги шундаки атрофдаги купчилик мамлакатларда бу масала хакидаги тасаввурлар адолат кучдадир, шаклида ифодаланарди. Амир Темур хам катта салтанат эгаси, улкан куч-кудрат сохиби сифатида уша тасаввурнинг сакланишидан манфаатдор эди. Лекин у адолат кучда эмас, куч адолатда эканини баралла айтиш учун ирода ва катъиятдан ташкари улкан заковат ва донолик сохиби эканини намоён кила билди.
Сохибкирон шу икки суздан иборат шиори билан узидан олдин яшаган барча файласуфларнинг унлаб, юзлаб китобларда баён кила олмаган фикрни ифодалади. Сохибкиронгача яшаган файласуфлар адолат нима экани, таркиби кандайлиги, даражаси, мохияти кабилар тугрисида бош котирган булса, буюк Амир Темур икки суз ёрдамида адолат инсонга ва давлатга нима беришини
5 Радугина. А.А. Политология. - М.: 1997. - С.25
6 Юсуф Хос Хожиб. Кутадгу билиг. Тошкент, «Юлдузча», 1990 йил 50-бет.
7 Юсуф Хос Хожиб. Кутадгу билиг. Тошкент «Юлдузча». 1990 йил 53-54-бетлар.
кypcaтиб бepди. Уз дaвpидa xe4 б^ дaвлaтдa бyлмaгaн вa тapиxдa кaмдaн-кaм yчpaйдигaн лaвозим - '^д^эт aмиpи" лaвозимини тaъcиc этгaн.
Maълyмки, дaвлaт бошкapyвидa мухим мacaлaлapни хэл килишдa тeгишли кишилap билэн мacлaхaтлaшиш лозимлиги дэвлэт бошкapyвининг acоcий пpинциплapидaн б^и 6ули6 хиcоблaнaди. Бу хэкдэ бобокэлонимиз Aмиp Тeмyp шундэй дeгaн эди: "Пиpим Зэйнуддин Aбy Бaкp Тойбодий мeнгa ëзмишлapким, Aбyлмaнcyp Тeмyp, caлтaнaт ишлapидa тypт нapcaгa эмэл килгэн, яъни: 1) кeнгaш; 2) мaшвapaтy мacлaхaт; 3) кэтъий кapоp, тaдбиpкоpлик вэ хyшëpлик; 4) эхтиëткоpлик. Чунки кeнгaш вэ мaшвapaтcиз caлтaнaтни бapчa кдлган ишлapи вэ эйтгэн гaплapи нотyFpи булгэн жохил одэмгэ Ktfëc килиш мумкин; унинг эйтгэн cyзлapи вэ кдлган ишлapи бошгэ пушэймонлик вэ надомэт кeлтиpгaй. Шундэй экэн, caлтaнaт бошкapишдa мaшвapaтy мacлaхaт вэ тaдбиpкоpлик билэн иш юpгизгин, токи окибэтдэ нэдомэт чeкиб пушэймон бyлмaгaйcaн. Шуни хэм билишинг кepaкким, caлтaнaт ишлapининг биp кдоми caбpy токдт билэн бyлFaй, янэ биp кдоми билиб-билмacликкa, кypиб-кypмacликкa cолиш билэн битyp"
Пиpнинг cyзлapидaн Тeмyp жудэ тyFpи xyлоcaлap хоcил килиб, дэвлэтни бошкapишгa оид булгэн Уз cиëcaтини эм^лта ошиpишдa фойдaлaнaди. У ëзaди: "...Шунга кypa дэвлэт ишлapининг туккиз улуши кeнгaш, тaдбиp вэ мaшвapaт, колгэн биp улуши эca килич билэн бэжо кeлтиpилишини энглэдим".
My^OKAMA
Aмиp Тeмypнинг фикpичa дэвлэтни идоpa килишдэ шошмa-шошapликкa, мэнмэнликкэ зинхоp йул куйиб бyлмacлиги вэ бундэ мухим cиëcий мacaлaлapни фэкдт кeнгaш вэ тaдбиp оpкaли aмaлгa ошиpилcaгинa тyFpи булишлиги, xaтогa йул кУйилмacлигигa эътибоp бepишгa дэъвэт килэди.
"...Тaжpибaмдa кypилгaнким, - дeб ëзaди Тeмyp, - ишбилapмон, мapдлик вэ шижоэт cохиби, эзми кдтъий, тaдбиpкоp вэ хyшëp б^ киши, минг-минглэб тaдбиpcиз, локэйд кишилapдaн яxшидиp. " 9.
Mycтaxкaм ^одэ, бaFpикeнглик, иймон-эътикод, миллий Fypyp тyЙFycи, диëнaт, cиëcaтдa мacлaхaт, мулохвавлилик, уйлэб иш килиш, xaлкимизнинг куп минг йиллик тapиxи, миллий ypф-одaтлapи вэ aнъaнaлapигa, миллий «aAp^raap^a, мepоcигa caдокaт, отэшин вaтaнпapвapлик - бyлap Aмиp Тeмyp хaëти, мaънaвий-мaъpифий тэълимотининг мэзмунини тэшкил этэди дecaк xaто килмэймиз. Унинг бу тэълимоти хозиpги кундэ хэм paхбap xодимлap учун дacтypyлaмaл вaзифacини yтaca фойдэдэн xоли эмac дeб хиcоблaймиз.
8 K^apa^, .Бобоeв, З.Fофypов. Узбeкиcтондa cийcий вэ мaънaвий-мaъpифий тaълимотлap тapaккиëти. Тошкeнт, «Янги acp эблоди», 2001 йил 250-бeт.
9 Юcyф Хоc Х,ожиб. ^yтaдFy билиг. Тошкeнт «Юлдузчэ». 1990 йил 255^т.
Маълумки, Амир Темурдан кейин унинг адолат тугрисидаги таълимоти Алишер Навоий томонидан янада ривожлантирилди. Авваллари уз мамлакатида адолатли шох бошчилигида адолатли давлатга эришиш орзусида булган Алишер Навоий дусти Хусайн Бойкаро хокимиятни кулга олгандан кейин унинг таклифига биноан давлат аппаратида хизмат кила бошлади. Бу ерда шу нарса характерлики, шоир факатгина хаёлан ташкарида кузатувчи сифатида адолатли давлатни орзу килиб колмасдан, балки бевосита феодал давлат аппаратида шохдан кейинги энг юкори мансаб - вазирлик лавозимигача булган вазифаларда хизмат килиб, Хусайн Бойкаронинг давлатини адолатли давлатга айлантириш учун куп йиллар давомида харакат килди, аммо Алишер Навоий Хусайн Бойкаро рахбарлигида адолатли давлат куриш мумкин эмаслигини тушуниб етгач, 1476 йил вазирликдан истеъфо бериб, маърифатпарвар шох орзуларидан узоклашиб, эндиликда куп вактини хаёлий образлар яратишга, шу жумладан узининг бутун бир хаёлий давлати булмиш - "Садди Искандарий" достонини ёзишга киришди.10 Алишер Навоийнинг улуглиги шундаки, у мавжуд адолатсиз сиёсий тузумни жахон микёсида адолатли асосда куриш зарурлигини тушунади, лекин кандай килиб, кайси куч билан буни амалга ошириш мумкинлигини тасаввур кила олмайди ва шу сабабли хам бу улугвор ишни факат Искандарга топширади.
Алишер Навоийнинг эътироф этишича, мамлакатнинг ободлиги, иктисодий, моддий жихатдан мустахкамлиги, элу-юртни тинч осойишталиги, одамларнинг фаровон хаёти куп жихатдан шохга, унинг адолати, халол-покизалиги, инсофу-диёнатига боглик.11
Шулардан хулоса килиб, хозирги кунда хам хар бир тармокнинг, соханинг, вилоят ёки туманннинг тараккиёти унинг биринчи рахбарига боглик деган фикрни билдириш мумкин. Бундай рахбарлар Навоий меросига асосланиб иш курсалар уз жабхаларида адолатни таъминлаб тегишли натижаларга эришадилар.
НАТИЖА
Алишер Навоий ичкиликбоз ва порахур козиларни колаверса бошка ислом дини хукукшуносларини, жумладан конуншунос муфтиларни каттик танкид килиб, ундайларни улдирмок ва уларни дузах утига етмасданок куйдирмок керак дейди. Модомики, хукми элнинг моли ва жонига тааллукли экан кози ва муфтиларнинг шиори тугрилик ва адолат булиши керак, деб таъкидланади.12
Козилар ва конуншунос муфтилар халол, инсоф-диёнатли булиши, конун йулидан бир кадам хам тоймаслиги хакида Алишер Навоий томонидан эслатиб
10 Юсуф Хос Хожиб. Кутадгу билиг. Тошкент «Юлдузча». 1990 йил 280-281-бетлар.
11 Уша асар, 284-бет.
12 Уша асар. 286-бет.
утилган ушбу илмий фалсафий гоялар миллий мафкурамиз учун хам, барча давлат хизматчилари, жумладан хар кандай рахбар ходимлар учун хам мухим ахамиятга эгадир.
ХУЛОСА
Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки, биз юкорида келтирган буюк мутафаккир бобокалонларимиз айтиб утган хикматлар мамлакатимиз хаётининг бугунги кунида хам катта ахамият касб этади.
REFERENCES
1. Фарабий. Философкие трактаты. - М.: Наука.1970.
2. Абу Наср Форобий. Фозил одамлар шахри. Тошкент, АДодирий номидаги халк мероси нашриёти, 1993 йил.
3. Рой.О.М. Система государственного и муниципального управления.- М., 2007.
4. Радугина. А.А. Политология. - М.: 1997.
5. Юсуф Хос Хожиб. Кутадгу билиг. Тошкент, «Юлдузча», 1990 йил
6. Бобоев, З.Гофуров. Узбекистонда сийсий ва маънавий-маърифий таълимотлар тараккиёти. Тошкент, «Янги аср авлоди», 2001 йил .