Научная статья на тему 'ШАХСДА ДИНИЙ ИДЕНТИФИКАЦИЯ ШАКЛЛАНИШИДА ГЕНДЕР ХУСУСИЯТЛАРНИНГ ТАЪСИРИ'

ШАХСДА ДИНИЙ ИДЕНТИФИКАЦИЯ ШАКЛЛАНИШИДА ГЕНДЕР ХУСУСИЯТЛАРНИНГ ТАЪСИРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
13
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
идентификация / шахс / психология / диний идентификация / гендер хусусиятлар / ёш хусусиятлар / идентичность / личность / психология / религиозная идентичность / гендерные особенности / возрастные особенности

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Маратов Темур Ғайрат Ўғли

Мазкур мақолада ижтимоий идентификация, хусусан, диний идентификациянинг ўзига хос жиҳатлари, пайдо бўлиш шарт шароитлари таҳлил қилинган. Шунингдек, унинг шаклланишида шахс гендер хусусиятларининг таъсири экспериментал ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ВЛИЯНИЕ ГЕНДЕРНЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ НА ФОРМИРОВАНИЕ РЕЛИГИОЗНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ ЛИЧНОСТИ

В данной статье анализируются специфические аспекты социальной идентификации, особенно религиозной идентификации, и условия, необходимые для ее возникновения. Также экспериментально изучалось влияние гендерных особенностей личности на ее формирование.

Текст научной работы на тему «ШАХСДА ДИНИЙ ИДЕНТИФИКАЦИЯ ШАКЛЛАНИШИДА ГЕНДЕР ХУСУСИЯТЛАРНИНГ ТАЪСИРИ»

Маратов Темур fайрат угли,

Узбекистан халкаро ислом академияси таянч докторанти

ШАХСДА ДИНИИ ИДЕНТИФИКАЦИЯ ШАКЛЛАНИШИДА ГЕНДЕР ХУСУСИЯТЛАРНИНГ ТАЪСИРИ

УУК: 316.346:159.923.2 DOI: 10.34920/SO/VOL_2022_ISSUE_12_3

МАРАТОВ T.f-У. ШАХСДА ДИНИИ ИДЕНТИФИКАЦИЯ ШАКЛЛАНИШИДА ГЕНДЕР ХУСУСИЯТЛАРНИНГ ТАЪСИРИ

Мазкур маколада ижтимоий идентификация, хусусан, диний идентификациянинг узига хос жих,атлари, пайдо булиш шартшароитлари тах,лил килинган. Шунингдек, унинг шаклланишида шахс гендер хусусиятларининг таъсири экспериментал урганилган.

Таянч суз ва тушунчалар: идентификация, шахс, психология, диний идентификация, гендер хусусиятлар, ёш хусусиятлар.

МАРАТОВ Т.Г-У. ВЛИЯНИЕ ГЕНДЕРНЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ НА ФОРМИРОВАНИЕ РЕЛИГИОЗНОЙ идентичности личности

В данной статье анализируются специфические аспекты социальной идентификации, особенно религиозной идентификации, и условия, необходимые для ее возникновения. Также экспериментально изучалось влияние гендерных особенностей личности на ее формирова-

Ключевые слова и понятия: идентичность, личность, психология, религиозная идентичность, гендерные особенности, возрастные особенности.

MARATOV T.G-U. THE EFFECT OF GENDER FEATURES IN THE PERSON IN THE FORMATION OF RELIGIOUS IDENTIFICATION

In this article, this article is analyzed in this article, in particular the specifics of religious identity, the conditions of emergence. In addition, in its formation, the impetus of the person gender features is experimental.

Key words and concepts: identification, person, psychology, religious identity, gender characteristics, age characteristics.

Кириш.

Бугунги жадаллик билан узгариб бораёт-ган замонавий жамиятда, шиддатли ахбо-рот асрида яшаётганлигимиз бир томон-дан инсонлар онгига турли хил таъсирлар-нинг курсатилаётганлиги булса, бошка тараф-дан Fоявий тахдидлар, ахборот хуружлари тобора ортиб бораётганлигини кузатиши-миз мумкин. Миллий кадриятларимизнинг асоси хисобланган диний кадриятларнинг кайта тикланиши, инсонларнинг динга нисба-тан кизикиши, эътикод эркинлиги ва бошка куплаб омиллар инсонларда диний онгининг шаклланишига хизмат килади. Бирок диний онгнинг нотуFри шаклланиши яъни инсонларнинг диний дунёкарашининг ноадекват-лиги, уз эътикодларини туFри англай олмасли-клари уларнинг уз хулк-атворини бошкариши ва ижтимоийлашувига хам салбий таъсирла-рини курсатади. Бунинг окибатида Fаразли кучлар дин оркали ижтимоийлашувнинг илк боскичларида турган ёшларнинг онги ва хулк-атворини бошкариш омили сифатида фойда-ланиш мумкин.

Мавзунинг долзарблиги: Мустакиллик йилларида ёшлар масаласига алохида эъти-бор каратилиб, юртимизда амалга ошири-лаётган ислохотларни амалга оширувчи-лари хисобланувчи ёшларнинг ижтимоий-психологик мухитида диний идентификация-сининг шаклланиш холатларини урганиш, унга таъсир курсатувчи турли хил омиллар таъси-рини тахлил килиш уларнинг ахлокийрухий тарбияланишида хамда баркамол шахс булиб шаклланишида мухим ахамият касб этади.

Мавзу буйича илмий изланишларнинг кискача тахлили.

Шахсда диний идентификация шакллани-шининг ижтимоийпсихологик хусусиятла-рини замонавий хориж тадкикотчиларидан С.Миедеманинг диний эътикодни шаклланиш боскичлари тахлили1, Л.Пекнинг диний идентификация ривожланишига оид ёнда-шувлари2, В.Л.Уордеккернинг диний иденти-

1 Miedema S. "Coming out religiously!" Religion, the public sphere, and religious identity formation //Religious education. - 2014. - Т. 109. - №. 4. - P. 362-377.

2 Peek L. Becoming Muslim: The development of a

religious identity //Sociology of religion. - 2005. - Т. 66. -

№. 3. - P. 215-242.

фикация шаклланиши х,акидаги карашлари3, Н.Кибриёнинг турли диаспораларди диний идентификацияга доир тахлиллари мисо-лида куриш мумкин4. Психология фанида диний эътикоднинг шаклланиши бора-сида У.Жеймснинг диний эътикоднинг пайдо булиши х,акидаги карашлари5, Э.Эриксоннинг "Мен" концепцияси6, Г.Олпорт таклиф этган диннинг «куп омилли» психологик келиб чикиши назарияси7, Р.Оттонинг диний туЙFуларининг шаклланиши оид назария-лари8, психодинамика йуналиши вакиллари З.Фрейд9, Э.Фромм10, К.Г.Юнг, А.Фрейднинг асарларида11 диний эътикод ва унинг шаклланиши шахс онгсизлик сохаси билан боFлаб тушинтирилган карашлари, экзистенциал-гуманистик йуналиш намоёндалари В.Франкл12, А.Маслоу13, И.Д.Яломнинг14 диний идентифика-цияги оид назариялари тахлил килинган.

Мацоланинг илмий янгилиги хозирги мураккаб, узгарувчан даврда дунёни ва узини назоарт кила олиш, шунингдек, эътикод даражаси шахснинг психологик, ёш ва ген-дер детерминантлари билан бевосита боFлик булиб, бу каби омилларнинг таъсири натижа-

3 Wardekker W. L. Religious Identity Formation between Participation and //Towards religious competence: Diversity as a challenge for education in Europe. - 2001. -Т. 3. - P. 23.

4 Kibria N. Muslims in motion: Islam and national identity in the Bangladeshi diaspora. - Rutgers University Press, 2011. P. 16.

5 Джеймс Уильям. Многообразие религиозного опыта. М.: Академический проект, 2017. - С. 51.

6 Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. Монография / Э. Эриксон - М.: Изд-во Академический проект, 1996. - С. 143.

7 Олпорт Г. Становление личности. Избранные труды/ Пер. с англ. - М.: Смысл, 2002. - С. 201.

8 Otto, R. The Idea of the Holy. New York: Oxford Universities Press. 1958. - P. 72.

9 Фрейд З. Недовольстве культурой // Психоанализ. Религия. Культура. - М.: Ренессанс, 1992. - С. 93.

10 Фромм Э. Психоанализ и религия; Искусство любить; Иметь или быть?: Пер. с англ. К.: Ника-Центр, 1998. - С. 166.

11 Фрейд А. Психология Я и защитные механизмы. - М.: Питер. 2018. - С. 85.

12 Франкл В. Основы логотерапии. Психотерапия и религия. - Спб., 2000. - С. 221.

13 Маслоу А. По направлению к психологии бытия. Религия, ценности и пик переживания/ пер. с англ. М.:Эксмо, 2002. - С. 106.

14 Ялом И. Экзистенциальная психотерапия. -М.:РИМИС. 2008. - С. 339.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 12 (121)

сида ижобий диний идентификация шаклла-ниши исботланган.

Тадцицотнинг мацсади шахсда диний идентификация шаклланишидаги гендер-психологик омилларни тадкик этиш.

Тадцицот объектини Тошкент шах,ри 132-сонли х,амда Тошкент вилояти Чирчик шах,ри 2-сонли умумтаълим мактабларининг юкори синф укувчилари (910 синфлар), Узбекистон халкаро ислом академияси ва Чирчик дав-лат педагогика университетида тах,сил олувчи 23 курс талабалар ва турли фаолият билан шугулланувчи урта ёшли синалувчилар. Жами синалувчилар 300 нафардан иборат.

Тадцицотнинг усуллари. Тадкикотни амалга оширишда Р.Б.Кэттеллнинг "Шахсни 16 омил ёрдамида урганиш" суровномасидан фойдаланилди.

Асосий к,исм.

Диний идентификация - бу ижтимоий идентификатсиянинг бир шакли сифа-тида шахснинг онгли равишда бирор динга мансуб эканлигини х,ис килишидир. Маз-кур муаммо буйича илмий адабиётлар тах,лили шуни курсатадики, диний идентификация ва ушбу йуналишдаги бошка асосий тушунчаларни таърифлаш (аниклаш) га оид куплаб ёндашувлар мавжуд. Хусу-сан, С.Холл, Э.Д.Старбук, М.Мюллер, У.Жеймс, Ж.Л.Баррет, К.А.Сегал, Л.Хоффман, В.Франкл, И.Д.Ялом, Р.Май, Д.Троут, Д.М.Ургинович, А.А.Белик, Р.М.Грановская, А.М.Двойнин, Ф.Абдурахмонов тадкикотларида ушбу муаммо кенг тах,лил килинган.

Урганилаётган муаммо буйича илмий адабиётлар тах,лили х,озирги кунда дин ижтимоий х,аётнинг турли турли жабх,аларида намоён булаётганлиги ва шахс онги, хулк-атворининг мух,им омили сифатида эътибор каратилаётганлиги, маънавий, маданий, маъ-рифий сох,аларда мустах,кам урин эгаллаёт-ганлигини курсатади. Диний идентификация динни психологик тадкик этишда асосий тушунчалардан бири булиб, шахснинг динга нисбатан эмоционал, когнитив муносабат-лари х,амда диний эътикодининг асоси сифатида каралади. Диний идентификация шахснинг ижтимоий муносабатлар, узлигини англаш ва вокеа х,одисаларни тафаккур килиш даражасида акс этади. Диний идентифика-

ция х,аётнинг барча сох,аларида хулк-атвор, мулокот, хаттих,аракат, фаолият мотиваци-яси ва ахлокиймаънавий тарбия натижа-сида шаклланади. Шунингдек, диний идентификация шахснинг ёш ва жинс хусусият-лари билан боFлик булиб, у х,аёт давомида содир буладиган жараён сифатида нисбий баркарорлик ва инкироз даврлари билан тав-сифланади.

Диний идентификация шаклланишига доир тадкикотларда келтирилишича, унинг бир канча таснифлари бор бирок улар-нинг аксарияти шакл жих,атдан бирбиридан фарклансада аслида маъно жих,атдан бир хил. Масалан баъзи карашларга кура диний идентификация шахс статуси билан белги-ланса, бошкасида шахснинг жамоавийлиги, кадриятлар йуналиши билан ифодаланади. Умумий нуктаи назардан каралганда улар-нинг барчаси ижтимоий жараённи ифода-лайди.

Эмпирик урганиш натижалари.

Тадкикотимизнинг бош максади шахсда диний идентификация шаклланишини урганишга каратилганлиги сабабли, муаммо-нинг урганиш натижаларини тах,лил этишда шахснинг ижтимоийпсихологик хусусиятла-риги мурожаат килдик. Чунки, шахс жамият-нинг аъзоси сифатида узининг катор психологик хусусиятларини намоён этади ва шак-ллантиради. Бу эса турли узига хос тасав-вурларига мувофик диний идентификаци-яни изох,лаш имконини беради. Бизнинг тадкикотимизда ушбу мазмундаги изланишни Р.Кеттелнинг "16 омилли шахсни урганиш" суровномасидан фойдаланишни лозим топ-дик. Суровнома мох,иятига кура шахснинг ижтимоийпсихологик хусусиятлари бошкалар билан муносабатда имкониятларини намоён килиш ва ривожлантиришга интилиш билан боFлаб тушунтирилади. Шундай экан, ушбу хусусиятлар маълум ёш даврларида диний тасаввурлар ва карашлар шаклланишида кандай характерга эга эканлигини ижтимоийпсихологик нуктаи назардан талкин этиш заруратини пайдо килади. Бу борадаги нати-жаларни тах,лил этишда респондентларни ёш ва жинс гурух,ларига ажратган х,олда, уларнинг умумий натижалари ва курсаткичларнинг статистик тах,лилига эътибор каратдик.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 12 (121)

1-жадвал. Шахс индивидуал психологик хусусиятлари тахлили усмирлар уртасидаги статистик курсаткичлар

(Манн-Уитни мезони асосида)

Шкалалар Жинси N Уртача ранг г Р

Мулокотга мойиллик Аёл 45 42,78 -1,826 ,068

Эркак 50 52,70

Жами 95

Хиссий барк,арорлик-бек,арорлик Аёл 45 49,31 -,457 ,548

Эркак 50 46,82

Жами 95

Ижтимоий етуклик, онглилик Аёл 45 46,04 -2,669 ,037*

Эркак 50 49,76

Жами 95

Узига ишонч - ишонмаслик Аёл 45 38,96 -3,106 ,002**

Эркак 50 56,14

Жами 95

Мустакиллик - тобелик Аёл 45 46,00 -1,706 ,048*

Эркак 50 49,80

Жами 95

Узини назорат килиш Аёл 45 51,23 -1,108 ,026*

Эркак 50 45,09

Жами 95

Р.Кеттелнинг 16 омилли шахс суровномаси мах,аллий мух,итга мослаштирилган вариан-тига кура 10 та шкаладан иборат. Тадкикот иши учун 6 та шкалани танлаб олдик ва тадкикот ишида иштирок этган синалувчи-ларнинг ёш ва жинсига кура индивидуал-психологик хусусиятлари орасида ишончли тафовутлар мавжуд ёки мавжуд эмаслигини текшириб курдик. Юкорида келтирилган шка-лалар нормал таксимланиш конунига мос кел-маганлиги сабабли биз тах,лилни Манн-Уитни мезонида амалга оширдик. Тах,лил натижа-ларига кура, ижтимоий етукликонглилик (г=2,669; р>0,05), узига ишончишонмаслик (г=3,106; р>0,05), мустакилликтобелик (г=-1,706; р>0,05), узини назорат килиш (Z=1,108; р>0,05) шкалаларида ишончли тафовутлар кузатилди.

Успирин ёшдаги синалувчиларимиз-нинг натижаларига усмир ёшидаги сина-лувчиларнинкида бироз фарк килганлигини куриш мумкин. Тах,лил натижаларига кура, мулокотга мойиллик (г=2,379; р>0,05), миссий баркарорликбекарорлик (Z=2,377; р>0,05), узига ишончишонмаслик (Z=1,197; р>0,05), мустакилликтобелик (Z=1,924; р>0,05), узини

назорат килиш (г=4,265; р>0,01) шкалаларида юкори ишончли тафовутлар кузатилди.

Урта ёшдаги синалувчиларимизнинг натижаларига усмир ва успирин ёшидаги сина-лувчиларнинкида бироз фарк килганлигини куриш мумкин. Тах,лил натижаларига кура, х,иссий баркарорликбекарорлик (г=2,552; р>0,05), узига ишончишонмаслик (г=-2,641; р>0,05), мустакилликтобелик (г=-1,151; р>0,05), узини назорат килиш (Z=1,950; р>0,01) шкалаларида юкори ва урта ишончли тафовутлар кузатилди. Юкорида келтирилган натижаларнинг динамик хусусиятла-рини куйидаги диаграммада куриш мумкин (1-расм):

Мулокотга мойиллик даражаси уртасидаги фарклар асосан успиринлик яъни талаба-лик даврида кузатилмокда. Талабалик даври фаол ижтимоий усиш даври сифатида инсон х,аётида узига хос уринга эга булиб, ушбу даврда уFил болалар кизларга караганда мулокот килишга мойиллиги юкори булади. Хиссий баркарорлик даражаси х,ам талабалик ва урта ёш даврларда фарклар кузатилди. Талабалик даврида х,иссий баркарорлик аёл-лар ва эркаклар орасида юкори даражада фаркланмайди, урта ёш даврида эса эрка-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 12 (121)

2-жадвал. Шахс индивидуал психологик хусусиятлари тах,лили успиринлар уртасидаги статистик курсаткичлар

(Манн-Уитни мезони асосида)

Шкалалар Жинси N Уртача ранг Z Р

Мулокотга мойиллик Аёл 56 48,58 -2,379 ,018*

Эркак 53 56,53

Жами 109

Х,иссий баркарорлик-бекарорлик Аёл 56 52,93 -2,377 ,006**

Эркак 53 50,75

Жами 109

Ижтимоий етуклик, онглилик Аёл 56 52,47 -,180 ,857

Эркак 53 51,41

Жами 109

Узига ишонч - ишонмаслик Аёл 56 49,08 -1,197 ,031*

Эркак 53 55,91

Жами 109

Мустакиллик - тобелик Аёл 56 56,73 -1,924 ,044*

Эркак 53 45,66

Жами 109

Узини назорат килиш Аёл 56 62,67 -4,265 ,000***

Эркак 53 37,69

Жами 109

3-жадвал. Шахс индивидуал психологик хусусиятлари та^лили урта ёшлилар уртасидаги статистик курсаткичлар

(Манн-Уитни мезони асосида)

Шкалалар Жинси N Уртача ранг Z Р

Мулокотга мойиллик Аёл 46 52,36 -,241 0,810

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Эркак 50 50,94

Жами 96

Х,иссий баркарорлик-бекарорлик Аёл 46 46,05 -2,552 ,021*

Эркак 50 55,02

Жами 96

Ижтимоий етуклик, онглилик Аёл 46 52,68 -3,146 ,002**

Эркак 50 57,29

Жами 96

Узига ишонч - ишонмаслик Аёл 46 57,29 -2,641 ,029*

Эркак 50 47,77

Жами 96

Мустакиллик - тобелик Аёл 46 55,56 -1,151 ,250

Эркак 50 48,88

Жами 96

Узини назорат килиш Аёл 46 48,81 -1,950 ,045*

Эркак 50 53,23

Жами 96

1-расм. Статистик мезон орк,али аник,ланган ишончли тафовутлар мавжуд шкалалар.

кларда устун булганлигини куриш мум-кин. Ижтимоий етуклик, онглилик даражаси буйича ишончли фарклар усмирлик ва урта ёш даврларида кузатилди. Таъкидлаш жоизки, усмирлик давридаги ижтимоий етуклик эрка-кларда устунлик килса, урта ёшлиларда х,ам эркаклар кичик фарк билан аёллардан устунлик килишига гувох,и булишимиз мумкин. Буни айнан ушбу даврда субъектнинг масъу-лият даражаси билан бах,олаш мумкин. Узига ишонч ва ишонмаслик даражаси барча ёш даврларида ишончли фарклар кузатилди. Унга кура, усмирлик ва успиринлик даврларида эркакларда, урта ёш даврларида эса аёлларда устунлик килганлигини куришимиз мумкин. Мустакиллик даражаси успиринлик даврида ишончли фарклар кузатилди. Таъкидлаш жоизки, талабалик давридаги х,аёт, янги билимлар, янгича дунёкарашлар касб танлаш билан боFлик вазиятлар, албатта, мустакилликни талаб килади. Бу айникса эркакларда устувор эканлигини куришимиз мумкин. Узини назорат килиш даражаси буйича барча ёш даврларида ишончли фарклар кузатилди. Усмирлик ва успиринлик даврларида аёлларда устувор булса, урта ёшга келиб эркакларда устунлик килаётганлигини куришимиз мумкин. Юкорида келтирилган тах,лиллардан кузланган максад шахс индивидуалпсихологик хусусиятлари динамик х,арактерга эга булиб, шахс шаклланиб бориши, камолотга караб интилиши, ижтимоий идентификациялар, жумладан, диний идентификациянинг пайдо

булиши унинг шахс хусусиятлари билан боFлик эканлиги туFрисидаги фаразларни асослашни назарда тутади.

Хулосалар:

1. Диний идентификация динни ижтимоийпсихологик урганишда асосий кате-гориялардан бири булиб, у борликни маъ-нан узлаштириш шакли сифатида, шахснинг онги, тафаккури, хулкатвори билан белгила-нувчи х,одиса х,исобланади. Шу боисдан, шах-сда диний идентификацияни шакллантириш ижтимоий-психологик ва амалий ах,амиятга эгадир.

2. Тадкикотда диний диний идентификация тушунчасининг таркибий кисмлари: ижтимоий идентификация, ижтимоий онг, диний эътикод, диний онг, диний дунёкараш, диний тасаввурлар, диний туЙFу ва бошка шу каби атамалар мох,ияти очиб берилди. Шу билан бир каторда, тушунчалар уртасидаги боFликликлар ва фарклар уларни турлича талкин килиш имкониятларини юзага келти-риши мумкин.

3. Муаммони урганишга доир илмий тадкикотлар тах,лилига кура, диний идентификация ииндивид психикасининг онгсиз катламларида эмоционал кечинмалар, муайян х,аётий тажриба, индивиднинг ёш хусусиятлари, индивиднинг гендер хусусиятлари, кадриятлар тизими, шахсни ураб турган ижтимоий мух,ити ва бошка сабаблар таъсирида пайдо булади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 12 (121)

с 28 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ у

Адабиётлар руйхати:

1. Kibria N. Muslims in motion: Islam and national identity in the Bangladeshi diaspora. - Rutgers University Press, 2011. 46 p.

2. Miedema S. "Coming out religiously!" Religion, the public sphere, and religious identity formation //Religious education. - 2014. - Т. 109. - №. 4. - С. 362-377.

3. Otto, R. The Idea of the Holy. New York: Oxford Universities Press. 1958. - 268 p.

4. Peek L. Becoming Muslim: The development of a religious identity //Sociology of religion. - 2005. - Т. 66. - №. 3. - С. 215-242.

5. Wardekker W. L. Religious Identity Formation between Participation and //Towards religious competence: Diversity as a challenge for education in Europe. - 2001. - Т. 3. - С. 23.

6. Джеймс Уильям. Многообразие религиозного опыта. М.: Академический проект, 2017. 415 с.

7. Маслоу А. По направлению к психологии бытия. Религия, ценности и пик переживания/ пер. с англ. М.:Эксмо, 2002. 272 с.

8. Франкл В. Основы логотерапии. Психотерапия и религия. - Спб., 2000. 286 с.

9. Фрейд А. Психология Я и защитные механизмы. - М.: Питер. 2018. 160 c.

10. Фрейд З. Недовольстве культурой // Психоанализ. Религия. Культура. - М.: Ренессанс, 1992. 296 с.

11. Фромм Э. Психоанализ и религия; Искусство любить; Иметь или быть?: Пер. с англ. К.: Ника-Центр, 1998. 400 с.

12. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. Монография / Э. Эриксон - М.: Изд-во Академический проект, 1996. 344 с.

13. Олпорт Г. Становление личности. Избранные труды/ Пер. с англ. - М.: Смысл, 2002. - 465 с.

14. Ялом И. Экзистенциальная психотерапия. - М.:РИМИС. 2008. 608 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.