Научная статья на тему 'ШАХС РИВОЖЛАНИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ ПЕДАГОГИК ВА ПСИХОЛОГИК ТАМОЙИЛЛАРИ'

ШАХС РИВОЖЛАНИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ ПЕДАГОГИК ВА ПСИХОЛОГИК ТАМОЙИЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
161
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — М. М. Мирқосимова

Развитие современной личности связано с организацией учебного процесса в условиях интеграции традиционного и смешанного образования и внедрением методов, активирующих студентов в учебной практике, а также особенностями педагогико-психологического развития. В статье рекомендуются механизмы педагогико-психологического развития современной личности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The development of students' motivation to study social sciences is associated with the organization of the educational process in the context of the integration of traditional and mixed education and the introduction of methods that activate students in educational practice. An integrated lesson model, its stages and criteria for evaluating the results are recommended.

Текст научной работы на тему «ШАХС РИВОЖЛАНИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ ПЕДАГОГИК ВА ПСИХОЛОГИК ТАМОЙИЛЛАРИ»

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ШАХС РИВОЖЛАНИШИНИНГ ИЖТИМОИЙ ПЕДАГОГИК ВА ПСИХОЛОГИК ТАМОЙИЛЛАРИ

М. М. Миркосимова

Узбекистон халкаро ислом академияси профессори, п.ф.д.

АННОТАЦИЯ

Развитие современной личности связано с организацией учебного процесса в условиях интеграции традиционного и смешанного образования и внедрением методов, активирующих студентов в учебной практике, а также особенностями педагогико-психологического развития. В статье рекомендуются механизмы педагогико-психологического развития современной личности.

ABSTRACT

The development of students' motivation to study social sciences is associated with the organization of the educational process in the context of the integration of traditional and mixed education and the introduction of methods that activate students in educational practice. An integrated lesson model, its stages and criteria for evaluating the results are recommended.

Мавзунинг долзарблиги. Мамлакатимизда маънавий-маърифий жараёнларни ташкил этишнинг яхлит тизимини яратиш, ёшларни маънавий тахдидлардан химоя килишнинг ташкилий-амалий ва илмий-тадкикий жихатларини такомиллаштириш, мазкур йуналишда давлат ташкилотлари, фукаролик жамияти институтлари, оммавий ахборот воситалари хамда хусусий секторнинг ижтимоий хамкорлигини самарали йулга куйишга катта ахамият каратилмокда. Узбекистоннинг янги тараккиёт даврида маънавий-маърифий ишларнинг самараси ва таъсирчанлигини ошириш, уларнинг кулами ва микёсини янада кенгайтириш, мамлакат ахолиси, аввало, ёшлар калбида амалга оширилаётган ислохотларга дахлдорлик хиссини кучайтириш, таргибот-ташвикот ва тарбия йуналишидаги ишларни илмий асосда ташкил этиш, мазкур сохага доир илмий ва услубий тадкикотлар самарадорлигини ошириш, ижтимоий-маънавий мухит баркарорлигини мустахкамлашга каратилган доимий мониторинг тизимини жорий килишга, таълим-тарбия самарадорлигини оширишга йуналтирилган инновацион технологиялардан

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

фойдаланишга катта эътибор каратилмокда (1). Ана шу нуктаи назардан инновацион педагогиканинг тараккиёт боскичлари, конуниятлари, тамойиллари ва мезонларини аниклаштириш долзарб ахамиятга эга. Республикамиз олимларидан О.Мусурмонова, С.Нишонова, Б.Х.Ходжаев, Ш.Олимов, Д.Рузиева, З.Салиева, Ш.Халилова, Н.Эгамбердиева, Н.Азимова, Н.Ачилов, Б.Джураева, А.Кенжабоев, М.Каххарова, МДуроновларнинг тадкикотларида маърифатпарварлик фазилатини ривожлантириш, педагогик фанларни укитиш жараёнида булажак укитувчиларда педагогик маданиятни шакллантириш, жамиятда маънавий-ахлокий мухдт баркарорлигини таъминлаш, "Педагогика" курси мисолида булажак укитувчи шахсини яхлит ривожлантириш, миллий маънавий мерос асосида университет талабаларида хулк-одоб фазилатларини тарбиялаш, талабаларни маънавий шакллантиришнинг ижтимоий педагогик хусусиятлари, маънавий маданиятни ривожлантиришнинг педагогик механизмларини такомиллаштириш, компетенциявий ёндашув асосида булажак педагогларни тарбиявий фаолиятга тайёрлаш, талабаларни шахсий ва касбий ижтимоийлаштириш масалалари, инновацион педагогиканинг тараккиёт боскичлари, тенденциялари ва хусусиятлари ёритиб берилган (2).

Мустакил Давлатлар Хдмдустлиги (МДХ,) мамлакатлари олимларидан В.Байденко, А.Беляева, С.Зильберман, В.Игнатова, И.Исаев , О.Марачковская, Л.Супруновалар олий таълимда инновацион технологиялардан фойдаланиш масалаларини тадкик килган булсалар, хорижлик олимлардан К.Андерсон, М.Энтони , Н.Олт, В.Лесниак , Д.Тате, П.Говард кабилар ёшларнинг маънавий шаклланиш истикболлари, бутун хаёт давомида узлуксиз маънавий ривожланиш тизими, маънавий шаклланишнинг психологик ва интегратив моделини, педагогик инновация истикболларини тадкик килганлар.

Муаммо тахлили. Хуш, замонавий шахс ривожланишининг педагогик-психологик тамойилларини кандай изохлаш мумкин?

1.Таълим-тарбия максадларининг янги Узбекистонни ривожланиш суръати ва жамият эхтиёжларига мос булиши.

2.Таълим-тарбия мазмуни ракамли педагогиканинг тараккиёти билан уйгун тарзда белгиланиши.

3. Таълим-тарбия сифати педагогик таъсирнинг интенсивлиги ва таълим натижаларининг шаффофлигига асосланиши.

4. Таълим-тарбия методлари интерфаоллик, кооперативликка асосланиши.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

5. Таълим-тарбия жараёнини бошкаришда субъект-субъект муносабатлари доирасида коррекцион таъсирнинг жадаллигини хисобга олиш.

6. Таълим-тарбия жараёнида рагбатлантириш беш таянч устуннинг виртуал-педагогик назорати ва янги хаёт субъектларининг интернал мотивларига богликлиги.

Таълим-тарбия жараёнида рагбатлантириш беш таянч устунининг педагогик назоратини талаб килиш деганда биз мактабгача таълим ва мактаб таълими, олий ва урта махсус таълим тизими хамда илмий-маданий муассасалар булгуси РЕНЕССАНСНИНГ ТУРТ УЗВИЙ ХДЛКАСИ эканлигини; богча тарбиячиси, мактаб муаллими, профессор-укитувчилар ва илмий-ижодий зиёлилар эса янги УЙГОНИШ ДАВРИНИНГ ТУРТ ТАЯНЧ УСТУНИ, Ота-оналар - БЕШИНЧИ УСТУНИ эканликларини назарда тутаётирмиз. Шу боис, замонавий шахсни ривожлантиришда миллий ва умуминсоний маданиятга аксеологик муносабат, ижтимоий мослашув (фаоллик ва мобилликни)ни таказо этади; мактабгача; умумий урта ва урта махсус; профессионал ва олий таълимнинг узаро узвий ва мустахкам богликлигига таяниб, уз-узини ривожлантириш ва шахс хаётий тажрибасига асосланган (витаган) таълимнинг устуворлигига эришишни кузда тутади. Бунинг учун жамиятни педагогизациялаш, миллий ва умуминсоний кадриятларни узлаштириш; фукаролик ва ижтимоий фаолликка эришиш; прагмативлик, креативлик, инновацион йуналганлик хамда мустакил таълимнинг устуворлиги натижасида анъанавий ва медиа таълимнинг устунлигига эришилади, рагбатлантириш, куллаб-кувватлаш натижасида замонавий шахс ривожи таъминланади.

Хулоса. Мотив, эхтиёж ва установкаларнинг баркарорлиги; уз-узини тахлил этиш ва бахолай олиш; янгиликларга мослашувчанлик; ички куч ва имкониятларига узида ишончнинг мавжудлиги; когнитив ва психологик тусикларни енгиб утиш; педагогик-психологик рискларга тайёрлик -психологик мослашувчанликни юзага келтиради. Мулокотчанлик: самарали мулокотга киришиш техника ва технологиясига эгалик; эмпатик ва суггестив кобилиятга эгалик; ижобий психологик мухитни карор топтириш; инсонпарвар, толерант ва демократик муносабатларни йулга куйиш - коммуникатив мослашувчанликка эришишда мухим ахамият касб этади. Укитувчининг ижтимоий макоми, роли ва функцияларини чукур англаши; укув, педагогик ва ижтимоий фаолиятнинг хилма-хил турларига иштирок этиш тажрибасига эгалик; ижтимоий талабларга онгли муносабат; касбий-ролли хулк-атворни

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ёркин намоён этиш; шахсий уз-узини намоён этишга кобилиятлилик кабилар ижтимоий мослашувчанликни юзага келтиради. Педагоглик касбининг обруси ва нуфузини оширишга интилиш, педагоглик касбига кадриятли муносабатнинг таркиб топганлиги; мунтазам касбий уз-узини ривожлантириш истаги; юксак касбий-ахлокий сифатларга эгалик; педагоглик касбидан коникиш хисси; педагогик рефлексиянинг ривожланганлиги - касбий педагогик етукликни таъминлайди. Мазкур мезонлар нафакат инновацион педагогика тамойилларини, балки булгуси педагогларнинг замонавий касбий сифатларини хам тавсифлайди. Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегиясида "Ёш авлоднинг ижодий ва интеллектуал салохиятини куллаб-кувватлаш ва руёбга чикариш, болалар ва ёшлар уртасида соглом турмуш тарзини шакллантириш, уларни жисмоний тарбия ва спортга кенг жалб этиш" (3) каби мухим вазифалар белгилаб берилган. Бу эса илгор хорижий тажрибаларни, инновацион таълим технологияларини республика миллий таълимига кенг жорий этиш натижасида замонавий, яратувчи шахсни шакллантириш механизмларидан амалий фойдаланишни таказо этади.

REFERENCES

1. Adorno T. Aspects of Sociologu. Beacon.-2003.-210 p.

2. Ходжаев Б.Х. Модернизациялашган дидактик таъминот воситасида укувчиларда тарихий тафаккурни ривожлантириш. Монография.-Т.: 2015.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги ПФ-4947-сон.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.