Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
МУСЩИЙ ТИНГЛОВЧИЛИК МАДАНИЯТИ ШАКЛЛАНИШИДА
ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ОМИЛЛАР ХУСУСИЯТЛАРИ
А. Р. Бахриев
Узбекистон давлат консерваторияси психология фанлари номзоди, доцент
АННОТАЦИЯ
В духовном развитии личности музыкальная слушательская культура имеет актуальное значение. В тезисе анализируются духовно-эстетические и социально-психологические аспекты становления этого феномена.
ABSTRACT
The culture of listening to music plays an important role in the spiritual development of a person. The thesis of the article analyzes the spiritual-aesthetic and socio-psychological aspects of the formation of this phenomenon.
"Кучли давлатдан - кучли фукаролик жамиятига" утиш шароитида усиб келаётган ёш авлод вакилларининг мусикий тингловчилик маданиятини шакллантириш долзарб ижтимоий масалалардан бирига айланди.
Собик шуролар даври тадкикотчилари узбек миллий мусикасининг эстетик мазмунига ва эстетик фаолият тури сифатидаги мохиятига бир томонлама ёндашиб келдилар. Бу холат пировардида узбек халкининг эстетик кадриятида бушликни пайдо килди [1, 5]. Мустакиллик йилларида эса "миллий анъаналарга ижодий таянган бадиий етук намуналар билан бир каторда хорижий "йул"ларга таклид этилган, баъзан эса оханглари бевосита "чет"дан олинган кушиклар хам тобора купайди" [2, 5]. Шунингдек, "замонавий таълим куп даражада укувчининг интеллектуал тайёргарлиги сифатини оширишга йуналтирилган булиб, унинг маънавий-ахлокий ривожланиши иккинчи планда колдирилган" эди [3].
Натижада "санъат укувчиларни инсоннинг тарихий, ижтимоий-маданий тажрибаси билан таништиришнинг кучли ва фаол омилига айланмади, укув-тарбия жараёнида мухим ахамият касб этмади" [4, 5].
Бугун замонавий маданий хаёт глобаллашув, элитар ва оммавий санъат орасида чегараларнинг ювилиши, санъатнинг услуб ва жанрларига нисбатан ягона талабнинг мавхумлашишига олиб келди. "Янги типдаги ижтимоий-
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
маданий парадигма шаклланиб, унда санъатнинг кино, мусика, телевидение сингари оммавий томоша-кунгилочар шакллари урин эгалламокда" [5, 3].
Мусикий тингловчилик маданиятини шакллантириш асосан урта умумтаълим мактаби 1-7 синф "Мусика маданияти" дарсларида амалга оширилади. Машгулотларда тинглаш фаолияти асосан берилган куй-кушикни ёки унинг парчасини тинглаш ва бу борадаги киска шарх билан якунланади. Куп холларда тингланган мусика асари борасида кенгайтирилган тушунтиришлар, мусика асарини кандай тинглаш лозимлиги, тинглашда нималарга эътибор каратиш зарур, унинг жанр, шакл тавсифи, тингланадиган мусика натижасида тингловчи онгида кандай ассоциациялар, эмоционал холатлар кузатилиши борасида билимларни сингдириш фаолиятини талаб даражасида деб булмайди.
Натижада укувчи-ёшларнинг мусика тинглаш борасидаги элементар куникмалари, мусикий мазмун борасидаги тушунча ва тасаввурлари тулик шаклланмасдан мактабда укишни якунлаши хамда катта хаётга кадам куйиши кузатилмокда.
Албатта, "Учинчи Ренессанс" пойдевори яратилаётган даврда жамиятимиз аъзолари, хусусан ёшлар онгида юксак мусикий тингловчилик маданиятини шакллантириш, пировард натижада, жамиятимиз маънавий-психологик тараккиётини янада жадаллаштирувчи омилларидан бирига айланиши мумкин.
Мусикий тингловчилик маданияти психологияси масаласи фанлар кесишган нуктада амал киладиган феномен булиб, ижтимоий психология, мусика педагогикаси, психологияси, социологияси, фалсафаси, шунингдек, маданиятшунослик ва бошка фанлар негизида урганилади.
Замонавий шароитларда мусикий фаолиятларни учта мухим боскичга булган холда тахлил килиш мумкин. Биринчи боскич мусикий ижодиёт, яъни, мусика яратувчиси - композитор фаолиятидир. Иккинчи боскич ижрочилик билан боглик. Мусикачи-ижрочиларнинг ижодий фаоллиги, уларнинг махорати тайёр асарни талкин килишни, чолгу созини мукаммал чалиш ва уз вокал овозини махорат билан ишлатишни такозо этади.
Учинчи боскич тингловчилик фаолияти булиб, композитор томонидан илгари сурилган ва ижрочи томонидан талкин килинган мусикий-бадиий образни бевосита идрок этиш ва унинг бадиий-эстетик мазмунини англашдир.
Мусикийлик мусикий тингловчилик маданияти шаклланишида мухим омил булиб, унинг ядроси - бу мусикий фаолият билан шугулланиш учун зарур
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
булган психологик хосса, "мусикага эмоционал жавоб бериш" (Б.М.Теплов), яъни, интонацион эшитиш булиб, у оркали товуш баландлиги, регистр, темп, тембр, артикуляция оркали мусика асарининг эмоционал-мазмуни англанади [6,
3].
Мусика тинглаш, яъни, мусикий-коммуникатив вазиятга киришнинг дастлабки дакикаларидан бошлаб, товушни идрок этиш, эшитиш органларининг фаоллашуви ва аклий фаолият кушилган холда идрок жараёни бошланади хамда оханг, шеърий матнда ифодаланган бадиий мазмун ва максадни тушунишга каратилади.
Бундан ташкари, вазиятнинг узига хос хусусиятлари (концерт залининг хажми, иштирокчилар сони, ижрочилар борасидаги билимлар, ижрочининг ташки куриниши, унинг киёфаси ва бошкалар) мусикий тингловчилик маданияти шаклланишида мухим ахамиятга эга.
Хрзирги кун мусика санъати амалиётида кушик жанри устувор ахамиятга эга. Кушик халк мусика маданиятининг асоси сифатида инсон хаётининг ажралмас кисми саналади ва хар бир интонация ортида мазкур маданий анъаналар мазмуни намоён булади [7, 34].
Тинглашда олдинги тажриба натижасида шаклланган муносабат алохида рол уйнайди ва установка прогнозлаш, бахолаш механизмларидан олдин "ишлаб кетади", натижада купинча хатти-харакатлар тактикасини хамда бутун мулокот жараёнини белгилайди. Мусикий семантика (мазмун) идрок этиш ва талаффузнинг мухим элементларини ажратиб курсатиш оркали намоён булади. Бу жараён факат одамдагина мавжуд булган эшитишнинг махсус тури -фонемик эшитишга боглик.
Агар киши мусикий элементларни (гармония, ритмик-интонацион комплекслар ва бошк.) фарклаш тажрибасига эга булсагина, унда мусикий нутк тил сифатида кабул килинади. Бирок, шу билан бирга, нутк коммуникациясида тушуниш объекти сифатида нафакат суз, алохида жумла ёки матн, балки "вокелик" олдинга чикади. Шунингдек, мусикий нутк-ижрочилик оркасида маданият ва менталитет билан шартланган бадиий вокелик туради.
Укувчиларнинг мусика ва мусикий мазмун борасидаги тасаввурлари айнан мусика тили мохиятини англаш оркали шаклланиб боради. Аникловчи экспериментлар натижаларига кура, респондентлар мусикий тингловчилик маданиятининг мавжуд даражаси дифференциаллашган хусусиятларга эга.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
Жадвал
Таълим муассасалари ёшларида мусикий тингловчилик маданиятининг намоён этилиши динамикаси.
Ёшлар гурухлари
Урта
№ Мезонлар оую талабала-ри (210) Касбий таълим укувчила мактаб укувчил ари Жами (уртача)
ри (юкори 723
(185 ) синф)
(328)
n- % n- % n- % n- %
1 Замонавий
миллий 86 42 72 40 154 47 312 42,5
эстрада
кушиклари
2 Чет эл эстрадаси намуналари 15 8 9 5 13 4 37 5,5
3 Узбек мумтоз мусикаси 17 8 20 11 46 14 83 11
4 Шарк халклари
за- монавий 44 22 37 20 55 17 136 19,4
мусикаси
5 Европа
замонавий 42 20 41 24 53 16 136 19,4
мусикаси
Жами (умумий) 210 100 185 100 328 100 723 100
Энг юкори натижа (42,3%) "замонавий миллий эстрада кушиклари" мезони буйича курсатилди. Кейинги уринларда "шарк халклари замонавий мусикаси" ва "европа замонавий мусикаси" (19,3%) буйича намоён этилди. Энг паст натижа (11,0%) эса "узбек мумтоз мусикаси" мезони буйича курсатилди.
Ушбу натижалар тахлилига караганда, "замонавий миллий эстрада кушиклари" мезони буйича юкори натижа сабаби, ушбу жанрдаги мусика асарларининг кучли реклама-таргиботи мавжудлиги, хам радиода, хам
Материалы международной конференции. Халкаро анжуман туплами.
Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
телевидениеда, хам интернет тармогида куп бора факат ушбу мусикалар эфирга узатилишидир. Хонандалар борасида тайёрланадиган радиоэшиттириш ва телекурсатувлар кахрамонларининг аксарияти эстрада хонандаларидир. Мазкур ижтимоий-психологик холат уз-узидан бу жанрга мансуб асарларнинг оммалашиб кетиши, барчанинг тилига тушиши учун шарт-шароит, мотивация мухитини яратади.
Аксинча, таргиботи деярли сезилмайдиган узбек мумтоз мусика асарлари мунтазам тарзда иккинчи планда колиб кетади ва натижалар биз кураётган холатда намоён булганлиги конуниятли холатдир.
Илмий-техник тараккиёт ва ОАВнинг фаол ривожланиши оммавий санъат ва оммавий маданиятнинг пайдо булиши хамда кенг таркалишига сабаб булди, улар уз навбатида жамоавий онг ташувчиси булган деперсонизациялашган инсонни шакллантирди ва инсонлар хулк-атворига маълум даражада таъсир курсатди [5, 3].
Бугун янги кадриятлар, маданиятда янги узаро таъсир шаклланиши жараёни кечмокда, замонавий инсоннинг тафаккури ва дунёкараши узгармокда. Бу муаммолар ижтимоий-психологик жихатдан тушунишни талаб этади ва хусусан, истикболда мусика маданияти ва санъатини ривожлантириш йулларини тугри танлашга ёрдам беради.
Узбекистон радиоканалларида шарк халклари, асосан турк, эрон, афгон, тожик, озарбайжон ва бошка миллатлар мусикаси тез-тез жаранглайди. Ушбу мусикаларда узига хос миллий жозиба, уйнокилик, тингловчини узига жалб этиш хусусиятлари узига хос тарзда, ёркин акс этиб туради. Шу боис, "шарк халклари замонавий мусикаси" ва "европа замонавий мусикаси" мезонлари буйича намоён этилган натижалар курсаткичлари узбек мумтоз мусикаси буйича натижалардан юкори булди.
Таъкидлаш лозимки, "Мусикий коммуникация маданият феномени сифатида онтологик мазмун касб этади. Унда Homo musicus - мусиций инсоннинг (Корсакова И.А.) био-ижтимоий-маданий табиати акс этади" [7, 35]. Бирок, мусиканинг био-ижтимоий билан биргаликда, ижтимоий-психологик мохияти долзарб ахамиятга эга булиб, шахсни маънавий йуналтиришга хизмат килиш имкониятлари улкандир.
Кенг омма учун мулжалланган мусика жанр ва йуналиш жихатидан нихоятда ранг-баранг. Эстрада йуналишида яратилаётган ва оммага такдим этилаётган айрим нисбатан паст савия ва бадиий мазмунга эга булган, тарбиявий жихатлари деярли сезилмайдиган "асарлар" хам учрайдики, улар
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
ёшларда юкори талаблар даражасидаги тингловчилик маданияти ва бадиий дид шаклланиши, миллий кадриятлар намуналари карор топишига салбий таъсир курсатади.
Замонавий тингловчи бугун мусиканинг факатгина пассив истемолчиси булиб колишни истамайди. Ахборот истеъмолчиси сифатида у узини кизиктирган ахборотни матнли, товушли ёки аудиовизуал шаклда танлаш имконига эга булиб, вазиятга жадал мослашади.
Мухтасар айтганда, ёшларнинг мусикий кизикишлари плюралистик хусусиятга эга булиб, мусика маданиятининг йуналиш ва услубларини янада теранрок, ранг-баранг тарзда англаш хамда ривожлантиришни шартлайди. Бу эса ёшларнинг мусикий тингловчилик маданияти шаклланишидаги ижтимоий-психологик омиллар ахамиятининг долзарблигини намоён этади.
REFERENCES
1. Кодирова Д.С. Узбек миллий мусикасининг эстетик хусусиятлари. Ф.ф.н. дисс-я. Тошкент, 2012. - 164 б.
2. Муллажонов Д.М. 1990-йиллар узбек мусикий эстрадасида оханг муаммоси. Санъатшунослик ф.н. дисс-я. Тошкент, 2004. - 150 б.
3. Талалаева Н.В. О проблеме формирования музыкально-слушательской культуры школьников // Фундаментальные исследования. - 2009. - №7. - С.38-39; URL: