Научная статья на тему 'ЁШЛАРНИ МУСТАҚИЛ ФИКРЛАШГА ЎРГАТИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ОМИЛЛАРИ'

ЁШЛАРНИ МУСТАҚИЛ ФИКРЛАШГА ЎРГАТИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ОМИЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

CC BY
89
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — О. К. Худоёрова

В данной статье определены основные возможности, особенности, содержание, способы, методы и инструменты для обучения молодежи самостоятельному мышлению. Также есть научные и практические рекомендации по правильному построению образовательного процесса при самостоятельном мышлении молодежи.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article identifies the main opportunities, features, content, methods, methods and tools for teaching young people to think independently. There are also scientific and practical recommendations for the correct construction of the educational process in the independent thinking of young people.

Текст научной работы на тему «ЁШЛАРНИ МУСТАҚИЛ ФИКРЛАШГА ЎРГАТИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ОМИЛЛАРИ»

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ЁШЛАРНИ МУСТАКИЛ ФИКРЛАШГА УРГАТИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ОМИЛЛАРИ

О. К. Худоёрова

Тошкент тиббиёт академияси, педагогика фанлари номзоди, доцент.

АННОТАЦИЯ

В данной статье определены основные возможности, особенности, содержание, способы, методы и инструменты для обучения молодежи самостоятельному мышлению. Также есть научные и практические рекомендации по правильному построению образовательного процесса при самостоятельном мышлении молодежи.

АБ8ТКЛСТ

This article identifies the main opportunities, features, content, methods, methods and tools for teaching young people to think independently. There are also scientific and practical recommendations for the correct construction of the educational process in the independent thinking of young people.

Таълим-тарбия ишларини янгича ташкил этиш асосида ёшларнинг мустакил фикрлай олишини таъминлаш талаб этилади. Чунончи, мустакил фикрлаш комилликнинг асосий белгисидир. У аввало, англаш, фикр юритишдан бошланади. Мустакил фикр юритиш жараёни ёшларда фикр, мулохаза, гоя, фараз, максад кабиларни вужудга келтиради. Мустакил фикр юритишининг мустахкам негизинишахсий эхтиёж, кизикиш, майл, кобилият, истеъдод, салохдят ташкил этади. Айтиш мумкинки, ёшларнинг узи фаоллик билан харакат килиши ва мустакил фаолият курсатиши, уз устида тинимсиз ишлаши натижасида уларнинг лаёкати, истеъдоди, кобилияти усиб боради.Бу борада давлатимиз рахбари таълим ва тарбияни ривожлантириш, соглом турмуш тарзини карор топтириш, илм-фан инновацияларни тараккий эттиришга булган эътиборни янада кучайтириш кераклигини алохида таъкидладилар.'Ъиз уз олдимизга мамлакатимизда Учинчи Ренессанс пойдеворини барпо этишдек улуг максадни куйган эканмиз, бунинг учун янги Хоразмийлар, Берунийлар, Ибн Синолар, Улугбеклар, Навоий ва Бобурларни тарбиялаб берадиган мухит ва шароитларни яратишимиз керак. Бунда аввало, таълим ва тарбияни ривожлантириш, соглом турмуш тарзини карор топтириш, илм-фан ва инновацияларни тараккий

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

эттириш миллий гоямизнинг асосий устунлари булиб хизмат килиши лозим. Ушбу максад йулида ёшларимиз уз олдига катта марраларни куйиб, уларга эришишлари учун кенг имкониятлар яратиш ва хар томонлама кумак бериш -барчамиз учун энг устувор вазифа булиши зарур. Шундагина фарзандларимиз халкимизнинг асрий орзу-умидларини руёбга чикарадиган буюк ва кудратли кучга айланади" [1, б. 15].

Узбекистонда амалга оширилаётган демократик ислохотлар муваффакиятининг мухим шарти халкимизнинг, хар бир фукаронинг ижтимоий фаоллигига таянишдир. Шунга кура, ёшларнинг илмий тафаккур тарзи даражаси, ижодий фикрлаш салохиятини такомиллаштириш давр талабидир. Ёшлар янгича фикрлаш асосларини яхши эгаллаб олсагина, улар бой тарихий, тарбиявий меросни ва замонавий, маънавий, инсоний сифатларни онгли равишда узлаштирадилар.Сифатли таълим-тарбия ёшларга бахту саодат, илм ва тажриба, диёнат, билимдонлик, гузаллик, эзгуликни бахш этади ва тугри йулни курсатади. Бунда укитувчи уз фанини чукур билиши ва укитишда худди шу жихатларни хисобга олиши лозим. Шу уринда таъкидлаш жоизки, "Фарзандларнинг калбига илм-фан зиёсини сингдириб, сифатли ва мукаммал таълим олишини таъминлаш асосида уларнинг эл-юртга муносиб баркамол инсонлар этиб тарбияланишини муваффакиятли амалга оширишда захматкаш устозлар мехнати тахсинга лойик" [2, б. 18].

Мустакил фикрлайдиган ёшлар маданийлашган онги ва акли оркали комилликка интилади, хаётининг мазмунини бойитади, шу асосида жамиятининг гузал ва фаровон булишига эхтиёж сезади. Мустакил фикрлаш ва фаол изланиш, хурфикрлилик ва тафаккурнинг дунёвийлашувига кенг йул очади ва унинг эркинлигини таъминлайди хамдаянгича дунёкараш ва фикрлаш тарзини намоён этади. Дунёвийлик тафаккурнинг илмийликка таяниши оркали таъминланади. Масъулият, ижодкорлик етишмаган жойда тафаккур хеч качон фаол ва мустакил булмайди. Мустакил фикрлаш аклий фаолиятнинг юксак шакли булиб, инсон тушунчасинин олий макомидир хамда атроф мухитни, ижтимоий ходисаларни, вокеликни билиш куроли булиб, шахс фаолиятини амалга оширади. Абу Наср Форобий инсоннинг аклини ривожлантириш оркали, уни мустакил фикрлайдиган килиб тарбиялаш масаласини жамият куришнинг мухим шартларидан бири сифатида караган."Акл куввати туфайли инсон гузал билан хунукни бир-биридан айира олади, санъат билан билимни яратади" [3, б.149-150]. Ижтимоий хаётдаги хар кандай муносабат ва хатти - харакатлар мустакил фикрлаш ёрдамида намоён булади. Фикр хаётий, табиий жараёнларни

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

инсон миясида акс этиши, богланиши ва ривожланишидир. Фикр боскичлари: англаш, мушохада, шуур, тафаккурдан иборат ижодий ишлар, ихтиролар, кашфиётлар тафаккурнинг махсулидир. Аклий билиш хиссий билишдан озука олиб, унинг мазмунини бойитади ва имкониятини кенгайтиради. Тафаккур, мустакил фикр юритиш — соглом инсон миясининг фаолияти, ажралмас хусусияти, яшаш шаклидир. Фикр юритишнинг мустакиллиги деганда ёшларнинг ихтиёрий равишда уз олдига аник максад, янги вазифалар куя билиши, улар юзасидан амалий ва назарий фикр юритиши, натижани куз олдига келтира олиши, куйилган муаммони хеч кимнинг кумагисиз, уз аклий изланиши туфайли турли йул, усул, восита топиб, мустакил равишда хал килишдан иборат аклий кобилиятни тушуниш керак.Фикр юритиш кобилияти барча соглом инсонларга хосдир. Мустакил фикрлаш уз узини онгли англаш оркали хар бир ишни олдиндан уйлабамалга ошириш булиб,инсон ички рухий-маънавий изланишларининг натижасидир. Мустакил фикр юритиш инсоннинг акл-заковатини кенгайтиради ва мустахкамлайди. Мустакил фикрловчи эркин шахс жамиятнинг бебахо хазинаси ва тараккиёт манбаи, инсониятнинг буюк маънавий бойлигидир. Мустакил фикрлаш узининг самарадорлиги, долзарблиги, универсаллиги билан ёшларни комиллик сари етаклайди.Уларнинг янги фикр, гояларни узлаштиришларига кенг йул очади ва бахтли-саодатли булиб яшаш имкониятини таъминлайди. Маълумки, Узбекистоннинг баркарор ривожланиши учун замонавий ижодкор ва янгича фикрлайдиган тафаккур сохибларини тарбиялаш энг мухим вазифадир. Узбекистон Президенти Ш.М.Мирзиёев "Ёшларимизнинг мустакил фикрлайдиган, юксак интеллектуал ва маънавий салохиятга эга булиб, дунё микёсида уз тенгдошларига хеч кайси сохада буш келмайдиган инсонлар булиб камол топиши, бахтли булиши учун давлатимиз ва жамиятимизнинг бор куч ва имкониятларини сафарбар этамиз" , - деб таъкидлайди.

Ёшларнинг мавжуд интеллектуал салохиятидан самарали фойдаланиш асосида уларнинг мустакил фикрлашини шакллантириш, масъулиятини ошириш, ташаббускор, фидойи, ватанпарвар булишига эришиш мумкин. Ушбу талабларни амалга ошириш учун таълим-тарбия жараёнида илгор педагогик технологиялардан кенг фойдаланиш, энг мухими ёшларнифаолиятли ёндашув асосида замонавий таълим жараёнинингфаол субъекти, айнан уз фаолиятининг хукмдорига айлантириш максадга мувофик булади.

Ёшларни мустакил фикрлашга ургатишда таълим-тарбия жараёнини тугри лойихалаштиришга жиддий эътибор бериш зарур хисобланади. Бунда:

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

1.Укув жараёнларини инновацион бошкариш ва

моделлаштириш,таълимда янгиликларни куллаш.

2.Ёшларнинг мустакил ва ижодий фикрлаш кобилиятини хисобга олиш, уларнинг ижодий ишлаши учун шароитлар яратиш.

3. Ёшларнинг фаоллиги, ташаббускорлиги, уз-узини ривожлантиришига кенг йул очиш ва уларнинг фаолияти давомида янги-янги ютукларни кулга киритишига эришиш.

4. Бозор талабидан келиб чиккан холда ёшларнинг интеллектуал фаолияти, фантазияси, ихтирочилик ва яратувчанлик кобилиятини ривожлантириш, таълим жараёнининг таъсирчанлигини ошириш.

5. Ёшларнинг хар кандай фаолиятга ижодий ёндашув асосида мустакил фикрлай олиши, дунёкараши ва тасаввурини устириш, билиш фаолиятини фаоллаштириш, уларнинг мустакил эркин ижодий фикр-мулохаза юритишида-лаёкати, кобилияти, истеъдоди иктидори иштиёки, кизикиши ва интилишларини тугри йуналтириш.

6.Ёшларнингюксак дунёкараш, интеллектуал салохияти, мустакил билим олиши ва хар кандай фаолиятга кизикиши,мустакил ёндашуви,

хатти-харакати,ичкихис, туйгу, рухияти, муваффакиятларини тахлил этиш асосида тадкикотчилик ва ижодий фаолиятини кучайтириш.

7. Ёшларнинг жамият тараккиёти ва фаровонлигига факат маърифат дунёвий ва диний билим, замонавий илм-хунарларни чукур эгаллаш оркали эришиш мумкинлигини яхши хис этиш масъулиятини ошириш ва хоказо.

Хулоса шуки, Мустакил фикрлашда тилимиз-хазина, мулкимиздир. Унинг софлигини мукаддас деб билиб, мустакил фикр юритайлик ва умумий билимдонликка эришайлик. Шу уринда таъкидлаш жоизки, Абдулла Авлонийнинг асарларида фикр тарбиясига оид куйидагича талкин берилган: "Жамият тараккиёти билан боглик долзарб муаммоларнинг ечими эса мустакил фикрлаш куникмасига эга булган янги авлодга боглик".

Ёшларнинг ватанига булган чинакам мехри уларнинг мустакил ижодий фикри ва уз тилига булган мухаббати билан белгиланади. Бунинг учун ёшларимиз уз маърифатини билимига караб юкори даражага кутариши ва нурли келажагини олдиндан кура олиши керак булади. Шунга кура, ёшларнинг онги ва калбига инновацион гояларни чукур сингдириш ва уларнинг ижодий гоялари, ишланмаларини хар томонлама куллаб-кувватлаш, интеллектуал ривожлантириш, мустакил фикрлаш кобилиятини тулик амалга ошириш зарурдир.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси 29.12.2020, 15-бет.

2. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Укитувчи ва мураббийлар кунига багишланган тантанали маросимдаги нутки. 30 сентябрь 2020 йил. 18-бет.

3. Абу Наср Форобий. Фозил одамлар шахри. - Т.: Абдулла Кодирий номидаги халк мероси нашриёти, 1993. - Б. 149-150.

4. Khasanova, A. R., & Ismailova, N. I. Mutual coordination of sensorimotor activity

for physical development of children with autism spectrum disorders.

5. Ismailova, N., & Grahova, S. Mythological stories about house-spirit: Themes,

structure, psychological particularities.

6. Ismailova, N., Panfilov, A., Ljdokova, G., & Farhatovich, K. Gender aspects of confounding factors in the preparation of powerlifters.

7. Ismailova, N., & Grahova, S. Bylichkas in folklore for children: Psychology of being.

8. Gaifullina, N., Ismailova, N., Makarova, O., Panfilov, A., & Ljdokova, G. Individual psychological singularities of persons with disabling diseases.

9. Ismailova, N., Tsagarelli, Y., & Shumikhin, S. (2017). Computerised system to rate junior athletes' psycho-emotional stability in team and individual sport disciplines. SCOP US00403601 -2017-8-SID85039420339. £

10. Ismailova, N., Ljdokova, G., Panfilov, A., Gaifullina, N., & Makarova, O. (2015). Individual psychological singularities of persons with disabling diseases. SCOPUS-2015-7-1-SID84922724007.

11. Tashkent, D. S., Abduazizova, V., & Komilova, G. (2021). Health-Saving Problems of Children and Adolescents in Emergency Situations. Biomedical Journal

of Scientific & Technical Research, 38(4), 30634-30636.

12. Камилова, Н. Г., & Соипова, М. Л. (2020). Правовые и социокультурные

основы интеграции в общество детей с ОВЗ в Узбекистане. 1п Инклюзивное образование и психолого-педагогическое сопровождение лиц с ОВЗ и инвалидов: от раннего возраста до профессиональной подготовки. Региональные практики и модели 96-103).

13. Шарипова, Д. Д., & Камилова, Н. Г. (2020). Развитие действенной мотивации к здоровому образу жизни у неорганизованной молодежи как эффективный путь становления личности. 1п Современная реальность в социально-психологическом контексте-2020 71-74).

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

14. Комилова, Н. Г., & Шарипова, Д. Д. (2018). Повышение эффективности формирования идеологического иммунитета у молодёжи. Наука и образование сегодня, (4 (27)), 58-59.

15. Камилова, Н. Г., & Парпиева, Ш. А. (2018). Деформации ценностно-смысловой системы как фактор дезадаптации личности подростка. In Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного потенциала личности и современного общества (pp. 196-201).

16. Камилова, Н. Г., & Инагамова, Л. У. (2016). Психологические особенности конфликтности во взаимоотношениях студенческой молодежи. In Личность в современном мире (pp. 109-113).

17. Khayitov, O. E. (2022). Leading Factors in the Psyche of Adolescent Girls Gymnasts. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 9(1), 610-615.

18. Khayitov, O. E. (2022). Socio-Psychological Views of Eastern Thinkers and

Scholars on Management. International Journal of Social Science Research and

Review, 5(1), 184-189.

19. Хайитов, О. Э. (2020). Моделирование психологической компетентности

руководителя: концептуальный эмпирический анализ. Academic research in

educational sciences, (3), 526-540.

20. ^айитов, О. Э. (2020). Рахбарда психологик компетентликни

ривожлантиришнинг комплекс модели. Academic Research in Educational

Sciences, 7(2), 120-136.

21. ХДЙИТОВ, О. (2019). Психологик компетентликни шакллантиришга замонавий ёндашув (назарий жихат). Фан-Спортга, (1), 59-64.

22. Хайитов, О. Э. (2019). Научное обоснование формирования социального статуса молодежи в контексте акмеологических взглядов. Вопросы педагогики,

(11-1), 261-264. '^vj^OGn^ *

23. Каримова, В. М., & Хдйитов ОЭ, О. Г. Иктисодий психология ва психологик иктисод тугрисида. Ицтисодиёт ва таълим, 2007(4), 145-150.

24. Hayitov, O. E., & Eshboev, A. O. (2019). Sports marketing in Uzbekistan: problems and prospects. Economics, (5), 43.

25. HAYITOV, O. E. (2021). CHARACTERISTIC OF STRUCTURAL COMPONENTS OF PSYCHOLOGICAL COMPETENCY OF A LEADER. International Journal of Philosophical Studies and Social Sciences, 1(1), 119-131.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

26. Хдйитов, О. Э. (2021). РА^БАР ПСИХОЛОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИНГ ТАРКИБИЙ КОМПОНЕНТИ: УСТУВОР ПСИХОЛОГИК СИФАТЛАРДАН ИЖТИМОИЙ ЙУНАЛГАНЛИК САРИ. Academic research in educational sciences, 2(6), 1212-1226.

27. Эшбоевич, О. (2020). ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ УРТА БУГИН РАХБАРИ ПСИХОЛОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШНИНГ КОМПЛЕКС МОДЕЛИ. Современное образование (Узбекистан), (9 (94)), 38-47.

28. Исаева, У., & Джалилова, С. (2018). The usage of new pedagogical technologies in lessons. Молодой ученый, (5), 169-171.

29. Халикова, Ш. Т. (2021). РОЛЬ ЭМОЦИОНАЛЬНО-ВОЛЕВЫХ

ОСОБЕННОСТЕЙ ЧЕЛОВЕКА В ЭКСТРЕМАЛЬНЫХ

СИТУАЦИЯХ. Проблемы науки, 9(68), 62-64.

30. Халикова, Ш. Т., & Саматова, З. К. (2021). ВЛИЯНИЕ КАЧЕСТВ

ЛИЧНОСТИ НА ФОРМИРОВАНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ

ТОЛЕРАНТНОСТИ. "ZAMONAVIY TA "LIM TIZIMINI RIVOJLANTIRISH VA

UNGA QARATILGANKREATIVG"OYALAR, TAKLIFLAR VA YECHIMLAR", 503-

505.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.