Научная статья на тему 'ШАРҚ ПСИХОЛОГИЯСИДА БОЛАНИНГ КОМИЛЛИККА ЭРИШИШИДА ЕТАКЧИ ОМИЛЛАР'

ШАРҚ ПСИХОЛОГИЯСИДА БОЛАНИНГ КОМИЛЛИККА ЭРИШИШИДА ЕТАКЧИ ОМИЛЛАР Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
60
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — М. Ю. Сапаров

Данная статья посвящается вопросам развития личности ребенка, основывается в стремлении к гармоничной развитости. В статье также приведены толкование понятий интеллекта, ума и мышления во взглядах ученых.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article is based on forming humanity of a child and striving to perfection. Theories and thoughts of scientists about child’s consciousness, intellect, mind, understandings and interests are given in the text of article.

Текст научной работы на тему «ШАРҚ ПСИХОЛОГИЯСИДА БОЛАНИНГ КОМИЛЛИККА ЭРИШИШИДА ЕТАКЧИ ОМИЛЛАР»

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ШАРК ПСИХОЛОГИЯСИДА БОЛАНИНГ КОМИЛЛИККА ЭРИШИШИДА ЕТАКЧИ ОМИЛЛАР

М. Ю. Сапаров

УзДЖТУ "Педагогика ва психология" кафедраси укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Данная статья посвящается вопросам развития личности ребенка, основывается в стремлении к гармоничной развитости. В статье также приведены толкование понятий интеллекта, ума и мышления во взглядах ученых.

ABSTRACT

This article is based on forming humanity of a child and striving to perfection. Theories and thoughts of scientists about child's consciousness, intellect, mind, understandings and interests are given in the text of article.

Президентимиз Ш.М.Мирзиёев ташаббуслари билан куйидаги масалага алохида ургу бериб утилган "Ёшларимизнинг мустакил фикрлайдиган, юксак интеллектуал ва маънавий салохиятга эга булиб, дунё микиёсида уз тенгдошларига хеч кайси сохада буш келмайдиган инсонлар булиб камол топиши, бахтли булиши учун давлатимиз ва жамиятимизнинг бор куч ва имкониятларини сафарбар этамиз".

Кадимдан халкимиздан буюк сиймоларнинг етишиб чикканлигига эътибор бериб карайдиган булсак, ота-боболаримиз алохида зехнли, истеъдодли, кобилиятли болаларни умумбилим олаётган болалардан алохида ажратиб олаётганлиги диккатга сазовор.

Таникли маърифатпарвар Абдурауф Фитрат айтгандек, "Агар бир мамлакат ахолиси ахлоксизлик ва жохиллик билан оилавий муносабатларни заифлаштириб юборса ва интизомсизликка йул куйса, шунда бу миллатнинг саодати ва хаёти шубха остида колади" Х,ар бир жараён тарбияга боглик холда олиб борилади. Чунки азал азалдан тарбия масаласига Шарк алломалари томонидан алохида эътибор каратилиб келган. Халкимизни буюклиги шубхасиз уни ирсий захирасини бойлигида эканлиги ХХ1-асрга келиб хам ёшларимиз орасидан Ибн Сино, Ал Беруний, Ал Хоразимий, Имом Бухорий каби беназир

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ватандошларимизга муносиб издошлар етишиб чикиб дунёни лол колдириб келаётганида акс этади.

Кадимда халкимиз кобилиятли, зехинли, лаёкатли ва истедодли ёшларга алохида эътибор билан караб уларни хар томонлама камол топишларига имкон кадар имкониятлар яратиб келишганлигига тарихимиз гувох десак хато булмайди.

Ёшларни маълум сохада катта ютукдарга эришиш учун эътибор билан бир каторда катталарни муносабатида латифлик булиши лозимлиги миллий педагогикамизда бу масалага алохида ургу берилган. Катта авлодни мунасабатидаги латифлилик ёшларни яширин имкониятларини лаёкатга, лаёкатни эса уз навбатида кобилиятли фаолиятга ундаш оркали икдидорни намоён булишига сабаб булади.

Кундан - кунга ривожланиб бораётган мамлакатимизда етук истеъдодли кадрлар тайёрлашнинг истикболли йуналишларидан бири - усиб келаётган ёш авлод орасидан истеъдодли, кобилиятли болаларни саралаш, уларни замонавий мактабларда бойитилган, мазмунли дастурлар асосида укитиш, уларга кенг имкониятлар яратиш ва киска муддатда турли сохалари учун малакали мутахассисларни етиштиришдир.

Замонамизнинг олими профессор Э.Г.Гозиев "Шахс камолот ва комиллик даражасига эришишда акл, зехн ва кобилиятларни хамоханг тарзда мувофиклаштириш лозим ва мухим" деб таъкидлаб утади. Маълумки инсоният узининг ижтимоий тараккиёт жараёни давомида иктидори, кобилияти ёки ижодий изланиши махсули булган гоя хам мулк эканлигини аник ва равшан англаб етди. Интеллектуал мулк деб аталадиган бу бойлик, турли сохаларнинг турлича куринишларида уз ифодасини топмасин, лекин у жамият тараккиётининг ривожига шахс томонидан кушилаётган асосий омили, маънавий ва моддий бойлигидир.

Шу сабабли бугунги кунда ахлокан соф, мантикий тафаккури кучли, аклий маданияти юкори булган укувчиларга эътиборни кучайтириш, уларни махсус укитиш ва хар томонлама куллаб-кувватлаш максадга мувофикдир. Келажак авлод, жамият такдирини айнан шундай истеъдодли, зукко фарзандлар белгилайди. Шундай экан, таълим муассасалари укувчилари орасидан асосли равишда иктидорлиларини танлаб, уларни лаёкати, кобилияти ва кизикиш йуналишларига караб у ёки бу сохага, касб-хунарга тугри йуналтириш умумтаълим тизими психолог мутахассисларининг олдида турган энг асосий вазифалардан биридир.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Бу айникса, умумтаълим мактабларида укиш жараёнида бошка болалардан узининг у ёки бу шахсий сифатлари билан ажралиб турадиган болаларда яккол куринади. Мактаб психологни асосий вазифаларидан бири иктидорли болаларни саралаш, улар билан ишлаш, кизикишлари, кобилиятларини урганиш, иктидорлиликни ривожлантиришдир.

Шу уринда умумий урта таълим муассасаларида билим олаётган иктидорли болалар билан олиб борилиши лозим булган ишлар хакида кискача тухталиб, уларга хос булган хусусиятларни кисман булсада курсатиб утишни лозим деб топдик. Замонамизни забардас психологларидан бири, психология фанлари доктори профессор Б. Р. Кодировни такидлашича; "Икди - ер, дор -бор яъни икдидор сузини таржимаси "Ери бор", "Ердор" булади. Утган асрни ун еттинчи йилида амалга оширилган инкилоб натижасида "тадбиркор", "мулкдор" каби атамалар билан бир каторда "икдидор" атамаси хам лахжамиздан учириб ташланди.

Мустакилликни шарофати билан тилимизга давлат тили макоми берилгандан сунг купгина умум башарият томонида кабул килинган атамаларга узбекона тунг кийдирила бошланди. Мисол учун "тайёрагох", "овознигор", "нохия" ва хоказолар каторида "икдидор" атамаси хам кириб келди.

Икдидорли деб - яширин ва намоён узига хос имконияти бор, илгор фикрини изохлай оладиган одамга айтилади. Икдидор илмий категория сифатида талкин этила бошланди. Иктидор кобилиятдан дарак берувчи шахсни узига хос хусусияти хисобланади.

Кобилият - захиравий имкониятлари асосида хосил булган имконият мажмуаси. Кобилят шахсни захиравий имкониятлари сифатида бош мияда сакланиб тураверади маълум бир зарурат ёки вазият таъсирида кутилмаганда юзага чикиши мумкин шуни хам таъкидлаш лозимки у тугма булмайди. Турли вазиятларга нисбатан тугри карорларни кабул килиш ва мувофакиятга эришишда шахсни кобиляти намоён булади.

Лаёкат деб - шахсни фаолиятга булган мойиллик (кдзикдш) фаолияти (интилиш) га айтилади. Мисол тарикасида; угил бола машинага кизикани учун уни бузиши ва яна кайта тамирлаши жараёни фаолиятга йуналганлик мойиллик деб шархлаш мумкин. Демак лаёкатни ундовчи мотив вазифасини утайди. Айнан кобилият лаёкат юзага келтиришини психологлар таъкидлаб келишган. Хунарманд уста шогирдларини фаолиятини кузатиши асносида лаёкатлигини танлаб олади. Уста танлов жараёнида шогирдликка даъвогарларни фаолияти

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

оркали касб-хунарга булган лаёкати, кдзикдши, иктидори ва кобилятига бахо беради.

Мактаб психологи иктидорли болаларни имкониятини аниклаш учун асосан психологияда кенг кулланиб келинаётган кузатиш ва сухбат усуларидан фойдаланиши максадга мувофикдир. Х,ар иккала усулни амалда куллаш жараёнида аник максадни белгилаб олиб, боланинг рухий холатига таъсир этмаган холда касб этикасига амал килиши лозим булади. Бунинг учун яширин кузатиш усулидан шундай фойдаланиш лозимки бола кузатилаётганини сезмаслиги лозим. Сухбат усули диалогни йуналишини куллаш жараёнида психолог имкон даражасида бирор болага ургу бераётганини намоён этмаслиги шарт. Кузатиш ва сухбат усулидан олинган натижа ва хулосаларни укувчига купчилик олдида баён килиши бу психологни касбий этикасига зид хисобланади.

Иктидорли укувчиларни ота-оналари билан ишлаш жараёнида психолог, энг аввало ота-она хакида тулик маълумот туплаб олган булиши керак. Иктидорли укувчи хакида маълумот бериш ва у хакида сухбатлашишдан олдин олиб борган кузатиши ва сухбати натижаси билан таништириши хамда туплаган маълумотини илмий асосда баён килиши асносида укувчини лаёкати, кдзикдши хамда келажакда намоён булиши мумкин булган иктидори ва кобиляти хакида батафсил тухталиши мумкин.

Мактаб психологи укувчининг аклий даражасини шаклланганлигини бахолашда турли аник тестлардан ёки муаммоли кейслардан фойдаланиши максадга мувофикдир.

Шуни хам алохида таъкидлаб утиш лозимки, баркамол авлодни тарбиялашнинг янги илгор усулларини жорий этиш максадида, эндиликда хар бир вилоятда Президент мактаблари очилиши режалаштирилмокда. Бунга хам махсус тузилган комиссия таркиби томонидан лаёкати, зехни уткир, тафаккури ва кдзикдши юкори болалар танлов асосида кабул килинади. Замоннинг шиддат билан ривожланиб боришида бугунги кун ёшларини комиллик сари йуналтиришда ва жахон хамжамиятига намойиш килишда хар бир юрт фарзанди маъсулдир. Шундагина Узбекистон давлатининг истикболи хамда жахондаги объру эътибори кундан кун ортиб бораверади.

REFERENCES

1. Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. "Узбекистон".Т. 2016.-59 б.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

2. Фитрат. Оила.-Т.: "Маънавият", 1998.-168 б.

3. Э.Г.Гозиев "Онтогенез психологияси" Тошкент 2000 й;242 б.

4. Б.Р.Кодиров "Кобилиятлар силсиласи" илмий макола 4б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.