Научная статья на тему 'ШАХС ДИНИЙ ДУНЁҚАРАШИНИНГ ШАКЛЛАНИШИДА ИЛМНИНГ АҲАМИЯТИ'

ШАХС ДИНИЙ ДУНЁҚАРАШИНИНГ ШАКЛЛАНИШИДА ИЛМНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

136
23
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
дин / дунѐқараш / эътиқод / фан / Ислом дини / маънавият / тарбия / илм.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Ж С. Раматов, М Ҳасанов

Асрлар давомида халқимизнинг юксак маънавияти, адолатпарварлик, маърифатпарварлик каби эзгу фазилатлари Шарқ фалсафаси ва Ислом дини таълимоти билан узвий боғлиқ равишда ривожланиб келган. Аммо ўтган асрнинг 70 йили давомида халқимиз маънавиятига тамомила ѐт бўлган ва умуман инсоният маънавий тараққиѐтини буткул тескари изга солиб юборишга уринган даҳриѐна "инқилобий" фалсафа асосидаги тоталитар мафкуравий тазйиқ бир неча авлод онгига шафқатсиз қатағонлар йўли билан сингдиришга уринди. Мазкур мақолада айнан юқоридаги масаланинг илмий ечимлари борасида сўз боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ШАХС ДИНИЙ ДУНЁҚАРАШИНИНГ ШАКЛЛАНИШИДА ИЛМНИНГ АҲАМИЯТИ»

ШАХС ДИНИЙ ДУНЁ^АРАШИНИНГ ШАКЛЛАНИШИДА ИЛМНИНГ

АХДМИЯТИ

Тошкент давлат транспорт университети, "Ижтимоий фанлар" кафедраси

мудири

М. Х,асанов

Тошкент давлат транспорт университети, "Ижтимоий фанлар" кафедраси

укитувчиси

Лочин Азаматович Валиев

Тошкент давлат транспорт университети, "Ижтимоий фанлар" таянч

докторанти

Асрлар давомида халкимизнинг юксак маънавияти, адолатпарварлик, маърифатпарварлик каби эзгу фазилатлари Шарк фалсафаси ва Ислом дини таълимоти билан узвий боглик равишда ривожланиб келган. Аммо утган асрнинг 70 йили давомида халкимиз маънавиятига тамомила ёт булган ва умуман инсоният маънавий тараккиётини буткул тескари изга солиб юборишга уринган дахриёна "инкилобий" фалсафа асосидаги тоталитар мафкуравий тазйик бир неча авлод онгига шафкатсиз катагонлар йули билан сингдиришга уринди. Мазкур маколада айнан юкоридаги масаланинг илмий ечимлари борасида суз боради.

Калит сузлар: дин, дунёкараш, эътикод, фан, Ислом дини, маънавият, тарбия, илм.

Бундан 28 йил олдин эришилган сиёсий Мустакиллик миллатимизга уз асл кадриятларимизни эркин урганиш ва хдётга татбик этиш имкониятини кайтиб берди. Эндиликда бизнинг вазифамиз кадимий ва баркарор анъаналаримизни хрзирги замоннинг мутлако янгича шароитларига мос равишда кайта тиклаб, халкимиз тафаккур тарзига мувофик ва тушунарли шаклда ёш авлоднинг маънавий баркамол булиб улгайишига

Ж. С. Раматов

АННОТАЦИЯ

КИРИШ

имкон даражасида уз хдссамизни кушиш булмоги керак.

July, 2022

Бугун мамлакатимиз Узбекистонда кенг камровли ислохотлар амалга

оширилаётган бир даврда шахснинг жамият олдидаги масъулиятини юксалтириш хар качонгидан хам мухимлиги намоён булмокда. Айниккса, глобаллашув шароити таъсирида авж олаётган "оммавий маданият" каби тахдидларга карши туришда шахсда масъулият туйгусини такомиллаштириш бугунги даврнинг долзарб муаммоларидан бири хисобланади. Дархакикат, инсонни хайвонот оламидан фаркловчи жихати бу унда масъулият хиссининг мавжудлигидадир. Мана шу масъулият туйгуси оркали инсон узининг маънавий мавжудот эканлигини англаб боради. Инсон узининг маънавий камолот имкониятларини юзага чикариш лозимлигини англаб етган сари узлигини англай бошлайди. Х,ар кандай инсонни шахс деб атай олиш кийин. Шахсга ижтимоийлик хусусиятлари хос. Инсонлар шахс булиб дунёга келмайдилар, ижтимоийлик хусусиятлари наслдан наслга утмайди, балки кишилар ижтимоий мухитда, жамиятда шахс булиб шаклланадилар. Инсон жамиятдаги кишилар билан мулокоти жараёнида ижтимоий муносабатларга киришади ва унда секин аста индивиддан шахсга айлана бориш имконияти юзага келади. Ижтимоийлашув сабабли инсонда янгидан-янги шахсий хислатлар пайдо булади, яъни узининг хатти-харакатлари учун жавоб бериш, узини узи назорат килиш, узи-узини тарбиялаш, ижтимоий фаоллик, мустахкам эътикодга, уз дунёкарашига эгалик, мустакил карорлар кабул килиш ва уз фикрларини эркин баён этиш шахсга хос хусусиятдир. Инсон качон узининг оила аъзолари олдидаги, миллат олдидаги, Ватан олдидаги, жамият олдидаги ва, колаверса, умуминсоният олдидаги масъулиятини жиддий хис этса, уни том маънодаги хакикий шахс хисоблаш мумкин. Шулардан келиб чикиб, шахс масъулияти инсоннинг хакикий мохиятини белгилайди, деб хулоса килиш мумкин.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Дунёвий нуктаи назардан шахс масъулиятини шакллантирувчи омиллар сифатида куйидагиларни келтириб утиш мумкин:

- хукукий жихатдан шахс масъулиятини таъминланиш даражасининг мавжудлиги;

- шахс масъулиятини иктисодий фаровонликка эришилишдаги мухим ахамияти;

- шахснинг сиёсий масъулияти яъни, фукароларнинг уз давлати олдидаги бурч ва мажбуриятларини англаган холда

фаолият олиб бориш куникмаси;

July, 2022

Academic Research in Educational Sciences Volume 3 | Issue 7 | 2022 ISSN: 2181-1385_Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,12 | SJIF: 5,7 | UIF: 6,1

- инсонларнинг интеллектуал кобилиятларини намоён килиш имкониятларининг таъминланиши;

Шахс масъулиятини шакллантирувчи мазкур омиллар узаро уйгун булгандагина таъсирчанлиги юкори булади.

"Масъулият ижтимоий характерга эга. Ижтимоий масъулият оилавий, фукаролик, жамият ва шахсий хизматларни бажараётганда вужудга келади"

Ёшларда масъулият сифатларини устириш уларда мустакиллик, шижоатлилик, доминантлилик, узига ишончлиликни шакллантиришга хизмат килади. Психолог олим Н.С.Сафоев, "Инсон хаёт конуниятларини билиш ва уларни уз фаолиятида куллашга кодир экан, демак шу нуктаи назардан унинг хулк-атворини ижтимоий меъёрлар билан бошкариш мумкин. ^олаверса, инсон уз килмишлари учун масъулиятни хис килиши лозим" - деб таъкидлайди.

Яна бир психолог олима Сагиндикова "Масъулият узи ва бошкалар, жамоа олдидаги уз хатти-харакатлари учун масъулликни буйнига олиб, шахснингн узини бошкариши ва хулк-атворини шакллантирувчи энг асосий характер сифатидир" - деб таърифлаб утади.

"Масъулият" - фалсафий категория сифатида ижтимоий вокеликда инсоннинг англанилган хатти-харакатларини ифодалайди. Бу фалсафий категория оркали инсонларнинг ижтимоий-маънавий, моддий-жисмоний, рухий-табиий масъулият каби хислатлари камраб олинади ва тахлилга тортилади. Ижтимоий фалсафада бу тушунча шахснинг жамият олдидаги маънавий-ахлокий талабларни бажариши нуктаи назаридан олиб каралади. Шахс маънавий камолотида масъулият масаласи алохида ахамият касб этади.

Масъулиятнинг ижтимоий-маънавий функцияси турли замон ва маконга караб узгача мазмун касб этиб боради. Бу бевосита шахслараро, гурухлараро, давлат ва жамиятлараро муносабатлар тарзида намоён булади. Шу билан бирга, шахс маънавий тараккиётининг хар бир боскичида уз ифодасини топган масъулият даражаси хам узгариб боради ва шахс маънавий фаолияти, унинг турфа хусусиятлари билан бир бутунликда кечади. Демак, ижтимоий масъулият инсон маънавий хаётининг мазмун- мохиятини ташкил килувчи бош омил хисобланади. Х,ар бир шахс узининг ватан, халк, жамият олдидаги фукаролик бурчи виждон иши эканлигини хис килмоги лозим. Зеро, уз бурчини, масъулиятини яхши хис килган одамларнинг халк, юрт олдида обруйи, кадр-киммати, мавкеи ошиб, бундай шахсларни барча бирдай эъзозлайди.

Мутафаккир олим Абдурауф Фитрат масъулиятни шахснинг " маънавий хатти - харакатлари мажмуи "

July, 2022

37

сифатида талкин этади. Дархакикат, инсон маънавий мавжудот экан, унинг хатти - харакатларида хам маънавийлик акс этиши табиий холдир. Шахс качон узининг харакатлари окибатини уйласа ва бунинг учун маънавий жавобгарлигини виждонан хис этса, ана шунда масъулият хакикий маънавий хатти- харакатлар мажмуасига айланади. Масъулиятда шахснинг узига хос маънавий жихатлари намоён булади. Масалан иймон-эътикодлилик, виждонийлик, ор-номуслилик, иродалилик, рухан поклик, самимийлик, гурурлилик, инсонпарварлик, ватанпарварлик. Демак, маънавий баркамол шахсни шаклланишида масъулиятнинг урни бекиёс.

"Масъулият" араб тилидан олинган булиб, "жавоб бермок ", "жавобгар булмок " деган маъноларни англатади. Масъулият тушунчаси Европа илмида илк бора фалсафий тушунча сифатида XIX асрнинг 2-ярмидан бошлаб кулланила бошланган. "Масъулият" тушунчаси биринчи марта фалсафага 1859 йилда Альфред Бэн томонидан киритилган. хулосага келинди:

ХУЛОСА

Шахс масъулиятини шаклланишида диний ва дунёвий омилларни тадкик этиш бир катор адабиётлар, илмий тадкикотларни урганишни такозо этди.

Биринчидан, Шахс масъулиятинининг диний ва дунёвий талкинига кура киши уз-узини чукур англашига ургу берилади. Узини англаган кишида ижтимоий ва иктисодий масъулият хисси юксак булади. Инсоннинг етукликка эришуви хакидаги тасаввурлар хар кандай даврда хам маданий-маънавий гоялар, концепсияларнинг асосини ташкил этган.

Иккинчидан, исломий кадриятларни шакллантиришдан максад миллий ва диний кадриятларнинг тарихан муштараклиги, уларнинг умуминсоний кадриятлар билан уйгунлиги, бу кадриятларнинг хозирги мустакил Узбекистон шароитидаги ахамиятини янада аникрок ёритиб бериб, кенг жамоатчилик хусусан ёшлар дунёкарашида ислом динига нисбатан тугри ёндашувни шакллантириш ва жамият учун юксак маънавиятли кадрларни тарбиялашдан иборат.

Учинчидан, исломий кадриятларни асл мазмун-мохиятини ёритишда ислом дини асрлар мобайнида халкимиз калбидан чукур жой олиб, узлигимизни англаш, миллий маданиятимиз ва турмуш тарзимизни саклаш, кадриятларимиз, урф-одат ва анъаналаримизни бир авлоддан иккинчи авлодга безавол етказишда бекиёс омил булиб келаётганига алохида

эътибор каратиш зарур. Чунки ислом диннинг хеч нарса

July, 2022

Academic Research in Educational Sciences Volume 3 | Issue 7 | 2022

билан улчаб, киёслаб булмайдиган ахамиятли жихатлари айнан ана шу масалаларда намоён булади.

REFERENCES

1.Эргашев И. С. Шахс маънавий камолотида эркинлик ва ижтимоий масъулият уйгунлиги. номз. Дисс.Автореферати . - Тошкент: 2011, -Б. 15.

2.Сафоев Н.С. Психологические особенности национального самосознания студенческой молодежи. Автореф. Дисс. ... док. псих. Наук. -Ташкент: 2005, -С. 14.

3.Сагиндикова Н.Д. Талабалар укув фаолиятида масъулиятнинг гендер хусусиятлари. (РЮ)док. дисс. Автореферати. - Тошкент: 2017, -Б. 13.ЙФЦ1

4. Хайруллаев.М.М. Маънавият юлдузлари. "Абдулла Кодирий" - Тошкент: 1999.

5.U Ruzigul, J Nasirjan, A Dilmurodkhakim, H Mirshod. RATIONALE AND HISTORY OF HUMAN REFLECTIONS IN THE MUSLIM PHILOSOPHY. // International Journal of Advanced Science and technology, 2020. 1453-1458.

6. Рахимова, М. И., & Хасанов, М. Н. (2020). Роль среднеазиатской философии в развитии мировой и европейской науки. Вестник науки и образования, (4-1 (82)), 3841.

7. Н. Ж. Назарова & М. Н. Хасанов (2022). ТАЛАБАЛАРДА БУШ ВАКТДАН САМАРАЛИ ФОЙДАЛАНИШ КУНИКМАЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ. Academic research in educational sciences, 3 (6), 752-758.

32. Миршод Нумонович Хасанов (2022). ЯНГИ УЗБЕКИСТОН ТАРАККИЁТИ БОСКИЧИДА ЁШЛАРНИНГ МАЪНАВИЙ ВА МАДАНИЯТИНИ ЮКСАЛТИРИШНИНГ УСТИВОР ВАЗИФАЛАРИ. Academic research in educational sciences, 3 (6), 791-798.

8. Ж. С. Раматов, & М. Н. Хасанов (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ЖАХОН ИЛМ-ФАН ТАРАККИЁТИГА КУШГАН ХИССАСИ ВА УНИНГ БУГУНГИ КУНДАГИ АХАМИЯТИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 648-653.

9. М. Н. Хасанов, С. У. Бошмонов, & Т. О. Жонибеков (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ИЛМ-ФАНЛАР ТАСНИФИДА АХЛОКЩ ВА ДИНИЙ КАРАШЛАРИНИНГ ТАХЛИЛИ. Academic research in educational sciences, 3 (TSTU Conference 1), 608-613.

10. М.Н.Хасанов, А.А.Азимбаев, Халилов У., & Каримов Б. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ШАХС МАЪНАВИЙ КАМОЛОТИГА ДОИР КАРАШЛАРИ . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 147-153. Retrieved from http://wsrjournal.com/index.php/new/article/view/629

July, 2022

39

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.