Научная статья на тему 'Шаҳарсозлик бадиий ечимида архитектура ва монументал санъатнинг ўзаро уйғунлашуви'

Шаҳарсозлик бадиий ечимида архитектура ва монументал санъатнинг ўзаро уйғунлашуви Текст научной статьи по специальности «Строительство и архитектура»

CC BY
25
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
монументал / декоратив / мемориал / ёдгорлик / ҳайкалтарошлик / шаҳарсозлик / боғ / мажмуа / пластика / шаҳар муҳити. / монументальный / декоративный / мемориальный / мемориальный / скульптура / градостроительство / сад / комплекс / пластика / городская среда.

Аннотация научной статьи по строительству и архитектуре, автор научной работы — Турсунов Шавкат Турсунов ш.ш.

Мақолада сўнгги йилларда республикамизда шаҳарсозлик ва монументал-декоратив ҳайкалтарошликни ўзаро уйғунлаштириш асосида олиб борилаётган бунёдкорлик ишлари мисолида ўрганиш мақсад қилиб олинган ва тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The combination of architecture and monumental art in the artistic solution of urban planning

Целью статьи является изучение и исследование примеров творческих работ, проведенных в последние годы в нашей республике на основе взаимного согласования градостроительной и монументально-декоративной скульптуры.

Текст научной работы на тему «Шаҳарсозлик бадиий ечимида архитектура ва монументал санъатнинг ўзаро уйғунлашуви»

3. Mahmudov M. Sh., Akhmedov Yu. H.USE OF E4 SPACE IN DESCRIBING A GRAPH-ANALYTICAL REPRESENTATION OF MULTI-FACTOR EVENTS AND PROCESSES.

http://www.ijiemr.org/downloads.php?vol=Volume-09&issue=ISSUE-09

4. Кочева Т.В. задачи и методы автоматизированного проектирования орнаментов в традиционном монголо-бурятском стиле. Авт.реф.дис.канд.техн.наук-Санкт-Петербург 1997.

5. Akhmedov Yu.Kh., Asadov Sh.K. Apitech-iv-2022 Journal of Physics: Conference Series 2388 (2022) 012124IOP Publishing doi: 10.1088/1742-6596/2388/1/012124

ШАХДРСОЗЛИК БАДИИЙ ЕЧИМИДА АРХИТЕКТУРА ВА МОНУМЕНТАЛ САНЪАТНИНГ УЗАРО УЙГУНЛАШУВИ

Турсунов Ш.Ш.

НамМКИ катта укитувчиси, +998945089650

Аннотация. Маколада сунгги йилларда республикамизда шахарсозлик ва монументал-декоратив хайкалтарошликни узаро уйгунлаштириш асосида олиб борилаётган бунёдкорлик ишлари мисолида урганиш максад килиб олинган ва тадкик этилган.

Аннотация. Целью статьи является изучение и исследование примеров творческих работ, проведенных в последние годы в нашей республике на основе взаимного согласования градостроительной и монументально-декоративной скульптуры.

Annotation. The purpose of the article is to study and study examples of creative works carried out in recent years in our republic on the basis of mutual agreement between urban planning and monumental and decorative sculpture.

Калит сузлар: монументал, декоратив, мемориал, ёдгорлик, хайкалтарошлик, шахарсозлик, бог, мажмуа, пластика, шахар мухити.

Ключевые слова: монументальный, декоративный, мемориальный, мемориальный, скульптура, градостроительство, сад, комплекс, пластика, городская среда.

Key words: monumental, decorative, memorial, memorial, sculpture, urban planning, garden, complex, plastic, urban environment.

Кириш. Архитектура ва хайкалтарошликнинг бир-бирига уйгунлиги санъат тарихининг энг кизикарли муаммоларидан бири булиб келган. Архитектура ва тасвирий санъатнинг гоявий-бадиий композицион ечими доимо ажойиб янгилик ва ихтироларни келтириб чикаради. Замонавий шахарсозликни ривожлантиришда архитектура ва хайкалтарошликни узаро уйгунлаштириш боскичи узига хос муаммоларни олдимизга куяди. Бу уйгунлик натижасида архитектуравий лойихалашнинг янги ижодий кирраларини, узига хос бадиий ечимини хал килиш мумкин [1].

Монументал-декоратив хайкалтарошлик узининг фазовий пластик куриниши билан шахарсозликда такрорланмас шакл-шамойил билан биргаликда инсонларнинг бадиий карашларини устирувчи фаол воситадир. Хайкалтарошлик нафакат шахар атроф мухити куринишларини тулдиради, балки архитектуравий бино ва иншоотларни специфик жихатдан очиб беришда восита сифатида фаол иштирок этади. Архитектура ва хайкалтарошликнинг композицион шакл, куринишларини узаро алокаси купкирралидир [2].

Асосий кием. Маълумки, собик совет иттифоки даврида юртимиз меъморчилиги

ва шахарсозлиги узининг теран томирларидан узилиб, миллий анъаналаримизга зид булган колиплар таъсирига тушиб колган эди [3].

Республикамизнинг мустакил давлат сифатидаги фаолияти, миллий меъморлик ва шахарсозлик сохаларида янги жихатларни очиб берди. Самарадор ижтимоий ва иктисодий дастурлар мамлакатимиз хаётий киёфасини узгартирди. Бу узгаришларнинг энг яккол ифодаси булмиш меъморий иншоотлар, мустакилликнинг янги маънавий гояларида, янги ижтимоий буюртма ва курилишнинг илгор усуллари асосида юзага кела бошлади. Мамлакатимизда сунгги йилларда санъат сохасида, хусусан, монументал санъатда хам янги давр бошланди. Х,айкалтарошларимиз ижодида миллий ва маънавий тикланиш, янгиланиш жараёнлари буй курсатди. Нихоятда нозик ва мураккаб, хар бир детал, хатто энг майда булиб куринган масала хам жиддий ечим талаб этадиган ушбу сохада яратилажак хар бир хайкалда энг аввало теран фалсафий-хаётий маъно бериш, унда миллий гояларимиз тамойилларини намоён этиш масаласи гоят мухим вазифа сифатида кун тартибига куйилиб, соха ривожига катта эътибор каратилди.

Шу уринда алохида таъкидлаб утиш жоизки, бугунги кунда мамлакатимизнинг нафакат марказий шахарлари, айни пайтда барча вилоятлари обод булиб, меъморий жихатдан куркам ва замонавий киёфа касб этиб бораётгани замирида хам давлатимиз рахбарининг концептуал гоя ва карашлари мулохаза ва таклифлари асос булиб хизмат килади [4].

Шу билан бирга Узбекистон Республикаси Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 1 майдаги ПФ-5030-сонли «Узбекистон Республикаси Давлат архитектура ва курилиш кумитаси фаолиятини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида»ги ва 2018 йил 11 апрелдаги ПФ-5408-сонли «курилиш Вазирлигини ташкил этиш тугрисида»ги Фармонлари, 2018 йил 2 августдаги П^-3895-сонли «Республика худудларида «Business city» замонавий ишбилармонлик марказларини ташкил этиш чора-тадбирлари тугрисида»ги карори, 2018 йил 14 ноябрдаги ПФ-5577-сонли «курилиш сохасини давлат томонидан тартибга солишни такомиллаштириш кушимча чора-тадбирлари тугрисида»ги Фармони мамлакатимизда меъморчилик санъатини янада ривожлантириш, айни пайтда, шахар марказларини белгилаш, капитал курилишда иктисодий ислохотларни чукурлаштириш, архитектура лойихалаш ва курилиш фаолияти даражаси хамда сифатини ошириш, вилоятлар, шахар ва кишлокларда олиб борилаётган курилиш ва ободонлаштириш ишларини замонавий талабларга хамда миллий анъаналарга мос келадиган тарзда комплекс тараккий эттиришни таъминлаш, сохадаги бебахо меросни саклаш ва келгуси авлодларга авайлаб етказишда мухим ахамият касб этганини кайд этиш зарур.

Сунгги йилларда бизнинг шахарларимиз архитектураси мазмуни сезиларли даражада ривожланиб бормокда. ^урилишларниг катталиги шахар масштабини, уни структурасини ва пластик характеристикаси узгарди. Бу эса шахар курилишидаги хайкалтарошликнинг ахамиятини узгаришига хамда монументал-декоратив пластика трансформациясига олиб келди. Уни архитектура, инсон билан узаро богликлиги характерини узгартирди, хайкалтарошликнинг пластик тилини узгаришига олиб келди. "Х,айкалтарошлик ва атроф-мухит" муаммоси янада чукурлашди, янги ижтимоий ва бадиий кирраларга эга булди, шахар курилишидаги вазифаларни ечишда хайкалтарош ва архитекторлардан уз нуктаи-назарларини узгартиришни талаб килди. Бу янги шартларга жавоб юртимиз шахарлари ансамблида хайкалтарошлик ролининг ошишидир.

Шахар мухити - бу кишиларниг ижтимоий хаёти утувчи маскан булиб, шахар мухити дизайнини яратиш эса алохида эътибор каратиш лозим булган жихат хисобланади. Яратилган бу мухит шахар ахолисини шахар билан узаро муносабатини уйгунлашуви,

КУРИЛИШ

уларнинг фаровон ва мазмунли турмуш кечиришлари учун мухимдир. Жамоат жойларида хайкалтарошлик асарларини пайдо булиши шахарни ободонлаштириш ва шахарсозлик мухити сифатини яхшилашни ечими эканлигини кайд этиш зарурдир. Жамоат жойларида хайкалтарошлик санъати асарлари инсонлар билан бевосита боглик булиб, уларнинг бевосита визуал маданиятини ва шахар мухитининг сифатини оширишга олиб келади. Бу хайкаллар шахар жойларини безашдан ташкари, шахар мухитини хисобга олишни шакллантириш, кишиларда рухий-хиссий ва аклий образни шакллантириш, маданият ва тарихни омма ичига етказиш каби ижобий ва мухим хусусиятларга эга булиб, бу эса шахар мухитида кишиларнинг кизикарли ва сифатли мухитларни яратиш оркали купрок узаро таъсирини келтириб чикаради [5].

Монументал санъат (лот. monumentum хотирлаш, ёдга олиш, ёдгорлик, moneo-эслатаман) пластик фазовий тасвирий ва нотасвирий санъат турларидан биридир. Бу тур уз ичига катта форматдаги архитектура билан ёки табиий мухит билан боглик холда яратилган, композицион бирлик ва уйгунлик билан улар гоявий-образли ечимга эга булади. Монументал санъат асарлари турли ижодий касб усталари ва турли техникалар томонидан бажарилади. Монументал санъатга ёдгорликлар ва мемориал хайкалтарошлик композициялари, тасвирий ва мозаика паннолар, биноларнинг безаги, витражлар, бошка техникалар билан бажарилган асарлар, шу билан бирга, янги технологик формациялар (баъзи тадкикотчилар фикрича архитектура асарлари) киради. Монументаллик хусусиятларига эга булган асарлар, пластик шаклда берилган дабдабали куринишга эга булган гоявий ижтимоий ахамияти ёки сиёсий мазмуни билан ажралиб туради [6].

Монументал-декоратив хайкалтарошлик архитектура билан маълум бир муносабатда булади. Шунинг учун замонавий шахар курилишида алохида курилмалар композициясига хайкалтарошликни киритилиши уз-узидан маълумдир. Узбек монументал санъатининг замонавий боскичи турли хил пластик композицияларни ривожи билан бахоланади. Юксак гоявий-тарбиявий функциялардан келиб чиккан холда, бир катор жанрлар мухим тарихий вокеалар, хозирги ва утган замон буюк алломалари сиймосини яратиш ва абадийлаштиришдир. Буларга ёдгорликлар, мемориал лавхалар, рамзий декоратив хайкалтарошлик композициялари, мемориал комплекслар киради. Декоратив хайкалтарошлик алохида мустакил жанр хисобланади. Унга болаларга мулжалланган "уйин" хайкалтарошлиги якинлашиб келади.

Бугунги техника ва инновацион технологияларларнинг глобаллашуви даврида хорижда замонавий шахарсозлик амалиётида янги замонавий йуналишлар хам кулланиб келинмокда. Бунга мисол килиб: "паблик арт", "ленд арт", "арт объект" ва хоказоларни курсатишимиз мумкин.

Public-art мунозарали. Шундай килиб, у галереядан то жамоат мулкига айланган санъат булиб, бу албатта осон жараён эмас. Public-art - шахар мухити санъати булиб, шахар мухитида томошабинга кутилмаган мулокотни назарда тутади. Public-art турли хил оммавий жойларни уз ичига олиши мумкин: шахар боглари, лекин жуда табиий; парклар, кутубхоналар, шифохоналар, кучалар, турар-жойлар, жамоат бинолари, савдо марказлари ва хоказо яъни инсонлар каерда яшаса, ишласа, дам олса. Public-art^ хар хил шаклда кабул килиш мумкин. Public-art англатиши мумкин: кичик хайкаллар, катта хайкаллар, фрескалар, картиналар, куча мебеллари, бинолар, трамвай ёки автобуслар, фонтанлар, куприк ва аркалар, алока миноралари, спорт инфраструктуралари.... Буларнинг баъзи бирларини бадиий хусусиятларига караб ёдгорлик, бошкасига асар сифатида каралади. Public-art турли хил вазифаларни бажариши мумкин: байрам ва халк сайлларини утказиш, визуал ландшафтни яхшилаш, туризм ва инвестиция киритиш оркали иктисодий ривожлантириш, кишиларни жамоат жойларида узларини бошкариш, сиёсатни турмуш

сифaти билaн yзaро aлокacини мослaштириш [7].

X,ap бир жaнр мaълyм бир плaстик хyсyсиятлaргa, мaълyм бир сифaтлaргa эгaдир. Mонyментaл-декоpaтив хaйкaлтapошлик шaкллapидaн шaхap кypилишидa фойдaлaниш купрок монyментaл хиcоблaнaди. Буни кейинги беш йилликдa ёдгоpликлap сонини ошгaнидa xaM куришимиз мумкин. Myхим монyментaл сaнъaт aсapлapини яpaтилиши мухим ижтимоий-бaдиий вокеa хиcоблaнaди Ba зaмонaвий шaхap куринишини Узгapтиpaди. X,aйкaлтapошлик Ba apхитектypaнинг мypaккaб бир-бирига боFликлиги, aввaло, хaйкaл композициясидa Ba уни плaстик шaклидa нaмоён бyлaди. Бyндaн тaшкapи монументнинг aтpоф-мyхит билaн мyносaбaти хaм aхaмиятлидиp. Уз вaзифaсигa кypa бир гурух ёдгоpликлapгa уз aхaмиятигa кypa мемоpиaл лaвхaлap якингашиб келaди. Бу aнъaнaвий шaкл монумент билaн тaккослaгaндa мaвзyси бyйичa логал хapaктеpгa эгa Ba конкрет вокеaлap билaн боFликдиp. Зaмонaвий тaжpибaдa мемортал лaвхaлapни энг куп тapкaлгaни anací™ paвишдa бино билaн боFликлигидиp. Бу хyсyсиятдaн мaълyм бир плacтик yзapо боFлaниш келиб чикaди: лaвхa композицияси чегapacидa хaйкaлтapошлик Ba apхитектypa шaклини aлокacи(боFликлиги), лaвхaни мaълyм бир бинони apхитектypacи билaн боFликлигидиp.

Mемоpиaл лaвхaлap композицияcидa зaмонaвий apхитектypaгa мое турли хил ycлyблapни кyзaтиш мумкин, яъни декоpaтивликни кyчaйиши, хaйкaлни apхитектypa фони билaн мyноcaбaтини мypaккaблaшyви, метaлни кенг кУллaнилиши Ba бошкaлap. Aлохидa тypyвчи мемоpиaл лaвхaлap кaттa кизикиш yЙFOтaди.

Apхитектypa Ba монyментaл-декоpaтив хaйкaлтapошлик якинлиги мемоpиaл комплекcлapдa нaмоён бyлa бошлaди. Кенг ижтимоий aхaмиятгa, жaмиятдaги гатта тapбиявий aхaмиятгa эгaлиги, aбaдийлaштиpилaётгaн вокеaни мaъноcини очишдaги кarтa имкониятигa кapaб мемоpиaл комплекcлap мухим урин тyтaди. Кyпгинa вaзифaлapни ечишдa мемоpиaл комплекcлapнинг тaшкилий роли узининг фaол ифодacини топaди. Хyлоca. Юpтимиздa яшaб ижод этган aтокли илм -фaн, caoba! нaмоёндaлapини номини aбaдийлaштиpиш Ba yлapнинг илмий-aдaбий меросини келaжaк aвлодгa еткaзишдa дaвлaтимиз томонидaн yлкaн ишлap aмaлгa ошиpилмокдa. Aлишеp Нaвоий номидaги Узбекистон Mиллий боFи мycтaкиллик йиллapидa хaлкимизнинг бунёдкорлик caлохияти билaн тобоpa чирой очиб боpмокдa. ^йд этиш лозимки, 1991 йили Mиллий боF хyдyдидa буюк шоир Ba мyтaфaккиp Aлишеp Нaвоийнинг мyaззaм хaйкaли бapпо этилиб, утган дaвp мобaйнидa yлyF aждодимиз тapaннyм этгaн юкcaк гyмaниcтик FOялapгa хaмохaнг paвишдa, aник меъморий pежa acоcидa кенг кyлaмли курилиш Ba ободонлaштиpиш ишлapи aмaлгa ошиpилгaн эди. Ушбу хyдyддa 2007 йили Узбекистон хaлк ёзyвчиcи Aбдyллa ^ххор, 2010 йили Узбекистон хaлк ёзyвчиcи Ойбек, 2013 йили Узбекистон Кaхpaмони, Узбекистон хaлк ёзyвчиcи Сaид Aхмaд Ba тaникли шоиpa Сaидa Зyннyновa хотиpaлapигa бaFишлaб ёдгорлик мaжмyaлapи Уpнaтилди. Mиллий боFни хaлкимиз, aввaлaмбоp, ёшлapимизнинг мaдaний-мaъpифий caвияcини юкcaлтиpишгa хизмaт килaдигaн, нaфaкaт юртимиз, бaлки жaхоннинг турли мaмлaкaтлapидaн мехмонлap Ba caйёхлap тaшpиф бyюpaдигaн хap томонлaмa гузгл Ba бетaкpоp мacкaнгa aйлaнтиpиш, мabнaвий хaётимиздa Учмac из колдиpгaн aтокли суз caнъaткоpлapининг тapихий хотиpacини aбaдийлaштиpиш мaкcaдидa юртбошимизнинг тaшaббycлapи билaн "Aлишеp Нaвоий номидaги Узбекистон Mиллий боFи хyдyдидa aдиблap хиёбонини бapпо этиш тyFpиcидa" 2017 йил 18 aпpелдaги ПК-2894-сон ^рори кaбyл килиниши хaм бу боpaдa олиб боpилaётгaн yлкaн ишлapнинг ёркин дaлилидиp. Тошкент шaхpидa бунёд этилган "Faлaбa боFи" эca юкоpидa келтирилган yлкaн ишлapнинг мaнтикий дaвоми Ba aждодлapимизгa бyлгaн юкcaк хypмaт, эхтиромнинг нaмyнacидиp.

Ушбу чоpa-тaдбиpлap aйpим одaмлapнинг онгидa котиб колгaн тyшyнчaлapни,

умуман, эски тузум асоратларини бартараф этиб, барча ижодкорларни маънавий уйгокликка, хаётга янгича назар билан карашга, Ватанимиз ва мехнаткаш халкимиз хакида, унинг шонли тарихи хаёти ва эзгу орзу-интилишлари хакида хикоя килувчи етук асарлар яратишга ундади. Шу асосда юртимизнинг турли гушаларида узида миллий ва умуминсоний кадриятларни акс эттирган, бой маданий меъросимиз ва буюк аждодларимиз тимсолларини гавдалантирган мухташам монументал асарлар бунёд этила бошланди ва бу жараён давом этмокда.

Шахарсозлик мухитида бу каби бог ва паркларнинг пайдо булиш шахар ахолисини шахар билан узаро муносабатини уйгунлашуви, уларнинг фаровон ва мазмунли турмуш кечиришлари, шахарни ободонлаштириш ва шахарсозлик мухити сифатини яхшилашни оптимал ечимидир, жамоат жойларида хайкалтарошлик санъати асарлари инсонлар билан бевосита боглик булиб, уларнинг бевосита визуал маданиятини ва шахар мухитининг сифатини оширишга, бу хайкаллар шахар жойларини безашдан ташкари, кишиларда рухий-хиссий ва аклий образни шакллантириш, миллий ва умуминсоний маданият ва тарихни омма ичига етказиш каби ижобий ва мухим хусусиятларга эга булиб, бу эса шахар мухитида кишиларнинг кизикарли ва сифатли мухитларни яратиш оркали купрок узаро таъсирини келтириб чикаради. Бундай богларни республикамизнинг бошка худудларида хам бунёд этиш, хар бир вилоят ва туман марказларида барпо этилиши нафакат шахар мухитини балки кишиларнинг эстетик ва гоявий жихатларини устиришга ички ва ташки туризмни ривожлантириш учун мухим омиллардан бири булиб хизмат килиши мумкинлиги бугунги куннинг долзарб масаласи сифатига караш учун хизмат килади.

АДАБИЁТЛАР

1. Гармония монументальной скульптуры и архитектуры в современном градостроительстве. Ш.Ш.Турсунов, Д.К.Бегматов -Высшая школа, 2015 - elibrary.ru

2. Иванова И.В. "Скульптура и город" М., 1975 г.

3. "Мустакиллик даври узбек меъморчилик ва монументал хайкалтарошлик санъати" Т., 2011 й.

4. Интерьер деворий суратлари: утмиш, анъана ва замонавийлик Ш.Ш.Турсунов -Научное знание современности, 2019 - elibrary.ru

5. http://dergi.cumhuriyet.edu.tr/ojs/index.php/fenbilimleri © 2015 Faculty of Natural Sciences, Jumhuriyet University. The Role of Urban Sculptures in Improving and Improving the Quality of Urban Space (Example: Fuman County).

6. Турсунов Ш.Ш., Абдухакимов У. Монументаль санъат ва унинг узига хос хусусиятлари. НамДУ, 2019 й.

7. А.Remesar (Ed) Urban Regeneration A Challange for Public Art. 2005 EDITION ISBN 84-475-1737-3. © PUBLICACIONS DE LA UNVIERSITAT DE BARCELONA.

UDK539.3

GRUNTLARNING PLASTIKLIK XUSUSIYATINI HISOBGA OLGAN HOLDA TRANSPORT INSHOOTLARIDAN TEBRANISHLARNI TARQALISHINI O'RGANISH

Yuldashev Sharafitdin Sayfitdinovich NamMQI "Materiallar qarshiligi va mexanika" kafedrasi professori, texnika fanlari doktori,

e-mail: faxa.star@gmai.com tel:97 427 54 38

Vahobov Boburxon Jo'raxon o'g'li NamMQI, doktoranti, e-mail: boburvahobov2727@gmail.com tel:94 351 27 27

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.