ТДУ 82.09(575.3) ТКБ 83.3(0)9
САРЧАШМАХ,ОИ Саидов Исмоил Холма^мадович, докторант АСОСИИОМУЗИШИ (phd)-u ихтисоси адабиётшиносии кафедраи ЗИНДАГИИЦОСИМИ АНВОР адабиёти классикии тоцики МДТ «ДДХ ба номи
акад.Б.Fафуров» ( Тоцикистон, Хуцанд)
ОСНОВНЫЕ Саидов Исмоил Холмахмадович, докторант ИСТОЧНИКИ ИССЛЕДОВАНИЯ (phd) специалтности литературоведении ЖИЗНЬ КОСИМА АНВОРА кафедры таджикской классической
литературы ГОУ "ХГУ имени акад. Б.Гафурова"(Таджикистан, Худжанд)
MAIN Saidov Ismoil Kholmahmadovich, PhD student of SOURCES OF LEARNING the department of Tajik classical literature under KOSIMANWARS LIFE the SEI "KhSU named after acad. B. Gafurov"
(Tajikistan, Khujand),E-mail: [email protected]
Вожа^ои калиди: К,осими Анвор, тарцумаи %ол, сарчашмашиносй, тазкира, тазкиранигорй, таърихнома
Дар мацола мууимтарин сарчашмауои адабиву таърихи ва илми барои омузиши дацици тарцумаи уоли шоиру орифи царни XIV- XV Цосим Анвор (1356-1433) аввал дастабанди гашта, дар алоуидаги мавриди муаррифи царор гирифта, маълумоту асноди шаруиуолии ощо аз руйи сабцати замон ба тауцици автобиографы кашида шудаанд. Таулили маводи сарчашмауо, хусусан тазкирауо собит менамояд, ки бештари маълумоти ощо дар мавриди солу макони таваллуд, сафаруо ва асноди боцимондаи шаруиуолии шоир такрор ва гоуе ихтилофноканд. Бо вуцуди ин уам, бар асоси иттилои сарчашмауо ва муцоисаи илмии ощо аз нав навиштани тарцумаи уоли нисбатан дацици шоир имкон дорад.
Ключевые слова: Косим Анвор, биография, источниковедения, аннтология, написание анталогии, истори
В статье рассматриваются важнейшие литературные, исторические и научные источники для детального изучения биографии персидско-таджикского поэта и мистика XIV-XV веков Косима Анвора (1356-1433).Эти источники сгруппированы автором и представлены отдельно, а их описательные данные и материалы в хронологическом порядке подвергались биографическому исследованию.Анализ источников, особенно антологий(тезкире), показывает, что большая часть их информации о дате и месте рождения, путешествиях и прочей сведении биографии поэта повторяется и иногда противоречит. Однако можно сделать вывод, что на основе сведений источников и их научного сопоставления можно переписать более точную биографию поэта.
Key words: Kosim Anvor, biography, source study, anthology, writing an anthology, history
The article dwells on the most important literary, historical and scientific sources for a detailed study of the biography of the Persian-Tajik poet and mystic of the XIV-XV centuries Kosim Anvor (1356-1433). These sources are grouped by the author and presented separately, and their descriptive data and materials in chronological order were subjected to An analysis of sources, especially anthologies (nameskire), shows that most of their information about the date and place of birth, travels and other information about the poet's biography is repeated and sometimes contradicts. However, we can conclude that on the basis of information from sources and their scientific comparison, it is possible to rewrite a more accurate biography of the poet.
Омузиши хдматарафаи масъалах,ои тарчумаих,олй ва осори адабии пурраву мукаммал омухтанашудаи шоирони классик хдмон вакт муяссар мешавад, ки мух,ак,кдк, ба мухдмтарин сарчашмауои адабиву таърихй дастрасй доштаву онх,оро бо маводи илмии муосир мавриди мукоиса карор дода, дар охир ба натичах,ои илмии дакику амик бирасад.
Дар ин макола кушиш ба харч рафтааст то ба зиндагиномаи шоири ориф ^осими Анвор, ки охирх,ои карн^ои XIV-XV зиставу эчод кардааст, бо такя ба маълумоти сарчашмауои адабиву таърихй ва маколоту пажухдшоти мухдк,к,ик,они муосир нигохд тозаи илмй андохта шавад. То он чое, ки чустучу^о нишон дод, дар Точикистон омузиши пурраву дакики рузгору осори ин шоир нахуст аз намунаи назми форсу точик - «Гулшани адаб [4, с.83-93] ва маколаи кутохд донишномавии С. Вохддов [7, с.314] огоз шудааст.
Дар даврони Истиклолият адабиётшинос Ш.Точибоев дар пешгуфторе, ки бар «Анис-ул-орифин»-и ^осими Анвор навиштааст, доир ба зиндагй ва осори шоир маълумоти нисбатан муфассали илмй додааст. Чанд намунаи аз рубоиёти шоир дар «Баёзи рубой» [2, с.78-81] низ дарч шудаанд .
Ба чуз навиштахои илмии мазкур ва нашри осор дар бораи тарчумаи холи ^осими Анвор ва меросии адабии вай дар адабиётшиносии ватанй тадкикоти алохидае сурат нагирифтааст. Сарчашмахои дарбаргирандаи ному осори ^осим Анворро аз руи мухтаво ва максади таълиф ба адабй, адабй-ирфонй, таърихй ва илмй чудо кардан мумкин аст.
I. Сарчашмахои адабй, адабй-ирфонй, таърихй. Ин сарчашмащоро метавон ба се даста чудо намуд:
1. Сарчашмахои адабй. Ин кисм фарогири чунин асархост: «Тазкират-уш-шуаро»-и Давлатшохи Самаркандй, «Латоифнома»-и Султонмухаммад Фахрии Хиравй, тарчумаи «Мачолис-ун-нафоис»-и Алишер Навой, «Хафт иклим»-и Амин Ахмади Розй, «Тазкираи Хусайнй»-и Мирхусайни Дуст «Оташкада»-и Лутфалибеки Озар, «Риёз-ус-сайёхат»-и Зайнулобуддин Искандар Тамкини Шарвонй, «Натоич-ул-афкор»-и Мухаммад ^удратуллохи Гупомуй, «Шамъи анчуман»-и Саидмухаммади Сиддик, «Тароик-ул-хакоик»-и Мирзомаъсум Маъсумалй ибни Рахматуллохи Неъматуллохи Шерозй, «Тазкират-уш-шуаро»-и Мухаммад Абдулганихони Ганй ва «Тазкираи шуарои Озарбойчон».
2. Сарчашмахои адабй-ирфонй. Ба ин бахш «Нафахот-ул-унс»-и Абдуррахмони Ч,омй, «Силсилат-ул-орифин»-и Бурхонуддин ибни Мухаммадризои Самаркандй, «Суллам-ус-самовот»-и Шайх Абулкосим ибни Абухомид, «Равзат-ус-суфия»-и Мирзобек ибни Хасани Хусайнй, «Сафинат-ул-авлиё»-и Дорошукухи ^одирй - писари Шохичахон, «Силсилат-ун-насаби суфия»-и Шайх Хусайн ибни Шайх Абдол Пирзодаи Зохидй, «Риёз-ул-орифин»-и Ризокулихон Хидоят, «Хазинат-ул-асфиё»-и Муфтй Гуломсарвари Лохурй шомил мешаванд.
3. Сарчашмахои таърихй. Ба ин кисмат китоби «Матлаъ-ус-саъдайн ва мачмаъ-ул-бахрайн»-и таърихнигор Камолуддин Абдурраззоки Самаркандй, «Ахсан-ут-таворих»-и Хасанбеки Ромлу, «Хулосат-ут-таворих»-и ^озй Ахмад ибни Шарофуддин Хусайнй ва «Хабиб-ус-сияр»-и Гиёсуддин ибни Хумомуддини Хиравй маъруф ба Хондамир дохил мешаванд. П.Сарчашма^ои илмй. Ба ин кисм «Фарханги суханварон», «Таърихи адабиёти Эрон»-и Эдуард Браун (ба форсй тарчумаи В.Ф. Бучнер дар «Доирату-л-маорифи ислом»), «Донишмандони Озарбойчон»-и Мухаммадалии Тарбият, «Лугатнома»-и Алиакбари Деххудо, «Таърихи адабиёт дар Эрон»-и Забехуллох Сафо, пешгуфтори Саид Нафисй бар «Куллиёт»-и ^осими Анвор, «Асарофаринон»-и Хусайн Мухаддисзода ворид мешаванд.
Бар асоси сарчашмахои муаррифишуда халлу фасли масъалахои зиндагиномаи шоир - номи пурра, санаи таваллуд, зодгох, сафархо, гароиш ба тарикат, иртибот бо хамзамононаш, шогирдон ва мактаби илмй, шухрати шоир, вафоти ^осими Анвор омили мухими самаранокии илмии зиндагиноманависй ба хисоб меравад.
Ному насаби пурраи шоир дар сарчашмахо гуногун ба кайд омадаааст. Камолуддин Абдурраззок ва Давлатшохи Самаркандй шоирро «Саййид Косим» [10, с.114; 12, с.326] ва Абдуррахмони Ч,омй «Амир Саид Косими Табрези» муаррифй кардаанд. Бештари сарчашмахо гунаи ихтисории ному насаби шоир - «Саййид ^осим»-ро [19, с.689; 6, с.182; 8, с.236] ба кор бурдаанд. Ба номи шоир «Мир»-ро низ илова намудаанд [6, с. 184].
Ризокулихони Хидоят ному насаб ва тахаллуси нисбатан пурраи шоирро ба ин тартиб овардааст: «^осими Табрезй, нуввираллоху рухуху, номи шарифи он чаноб Саййид Муинуддин Алй аз шайхи худ «^осиму-л-анвор» лакаб ёфта ва дар ашъораш «^осимй» тахаллус фармуд [17, с.323]. Аз ин маълумот бармеояд, ки исми пурраи шоир «Саййид Муинуддин Алй мутахаллис ба ^осим ё ^осимй» буда аст.
Дар баробари сарчашмахои мазкур барои муаррифии шоир бехтарин сарчашма «асноди худи адиб ба хисоб меравад» [15, с.4]. Тибки таъкиди худи шоир дар мукаддимаи мансури маснавии «Анис-ул-орифин» ному насаби пуррааш - Алй ибни Носир ибни Хорун ибни Абилкосим ал-Хусайнй ат-Табрезй ал-машхур ба ^осимй буда, Алй номи аслиаш ва ^осимй тахаллуси у будааст. Ва баъдан ба сари номи шоир Мир ва Саййидро илова намудаанд, ки ин андешаро мухаккик Ш. Точибоев чунин таъкид намудааст: «Дар баъзе маъхазхо номашро ба лакабаш якчо оварда, Муинуддин Алй гуфтаанд ва дар садри он «Саййид»-ро илова намудаанд. Илхоки барчаспи «Саййид» гувох бар он аст, ки аз авлоди паёмбари акрам (с) ва мехтари тарикат будааст» [15, с.4].
Таърихи таваллуди шоир. Аз баррасии сарчашма^и адабй маълум гардид, ки Давлатшoхи Самаркандй бoри аввал аз сoли таваллyди шoир иттиллoъ дoдааст. Вай дар «Тазкирату-ш-шyарo» сoли таваллyди шoиррo 755/1354 дoнистааст. Pизoкyлихoни Хидoят ин санарo нахyст дар «^^з^^ифин» ва сипас дар «Мачмаъ-yл-фyсахo» 757/1356 oвардааст [17, с.27]. Сарчашмахoи дигар, ки баъд аз асар^и зикргардида таълиф шyдаанд, асoсан андешаи Pизoкyлихoни X,идoятрo санад карoр дoдаанд.
Мурур ба сарчашма^и илмй нишoн дoд, мухакки^ни мyoсир чoнибдoри санади Pизoкyлихoни X,идoятанд. Аз чумла, Саид Нафисй низ ин андешарo таъкид намуда, бар oн назар аст, ки шoир наздик ба навад сoл умр дидааст [9,с.63]. Саид Нафисй аввалин иттилoъдихандаи сoли таваллуди шoиррo Pизoкyлихoни Хидoят медoнад, на Давлатшoхи Самаркандй.
Шoяд аз тарафи муаллифи «Тазкират-yш-шyарo» сахех oварда нашудани таърихи таваллуди шoир сабаби хyддoрии Саид Нафисй аз зикри томи y шуда бoшад. Пас маълум мешавад, ки ^сими Анвoр ба сoли 757/1356 таваллуд шудааст [3, с.627; 5, с.17322; 9, с.62; 1, с.322; 15, с. 4]. Макони таваллуди шоир низ бахсбарангез аст, зерo дар ин бoбат сарчашмахo ба се даста чyдo мешаванд. Баъзе ма^ни таваллуди шoиррo Сyрхoби Табрез медoнанд: «Асли хазрати сиёдатмаoби маoрифдастгoхй аз Озарбoйчoн аст ва маншаъу мавлиди мyбoракаш вилoяти Сyрхoби Табрез аст» [12, с.544]. Гурухи дувум, ки асoсианд, Сарoби Табрез [6, с.183; 5, с.17322; 10, с.62; 1, с.322; 15, с.4] медoнанд. Сарчашмахoи дигар 6o такя ба табрезиасл буданаш танхo аз Табрез ва дар баъзе маврид Табрези Озарбoйчoн таъкид кардаанд. «Асли oн сиёдатмаoб аз Озарбoйчoн аст, мавлид ва маншаъ Табрез [10, с.308]. Абдуррах^ни Чрмй низ ^сими Анвoррo Табрезй зикр намудааст: «Амир Саййид ^сими Табрезй каддассаллox сирру дар авoили ирoдат ба - Шайх Садруддини Ардабилй, раxматyллoxи дoштааст [19, с.689]. Баъдан сарчашмахoи дигар ин санарo тасдик кардаанд.
Мyаллифoни сарчашмахo дар баъзе маврид бидуни томи Табрез танхo 6o зикри Озарбoйчoн аз макoни таваллуди шoир ёдoвар мешаванд: «Махрами равзаи асрoр, ^Œox ^сими Анвoр -дурри дарёи хакикат ва сайёхи вoдии тарикат буд. Аслаш аз Озарбoйчoн аст, баъд аз такмили хеш, майли Хирoт фармуд ва аксар аз ашрoфи oн 4o муриду мутафики y гаштанд [11, с.51; 10, с.427].
Сафархoи шoир басo тyлoнй буда хар сарчашмае дар худ як ё ду сафари yрo ба ин ё oн шахре зикр намудаанд. Нахустин сарчашмаи зиндагитомаи шoир баъд аз oсoраш ин - «Матлаъ-ус-саъдайн ва мачмаъ-ул-бахрайн»-и Kамoлиддин Абдyрраззoки Самаркандист, ки менигорад: «Ба сабаби ин ки Бoйсангyр Мирзo нисбати Саид ^сим эxтирoм дoшт, хукми ихрoчи yрo фармуд ва чатоби Саид ба ^ниби Самарканд азимат намуданд шаммаерo аз ши^ёти ин xикoят ба нoзyкадoй мефармoяд, матлааш ин аст:
Эй ошицон, эй ошицон, хангоми он шуд к-аз цахон, Муреи дилам тайрон кунад болои хафтум осмон. Ва дар тахаллус ме^яд:
Цосим, сухан кутох кун, бархезу азми рох кун,
Шаккар бари тути фикан, мурдор пеши каргасон» [12, с.114-115].
Дар «Тазкитар-yш-шyарo»-и Давлатшoxи Самаркандй чанд мавриди сафари шoир зикр гардидааст. Нахуст сафари шoир ба Самарканд ва баъд аз oн ба шахрхoи дигар пасихам oварда шудааст, ки рабт ба андешаи Абдyраззoки Самаркандй дoрад: «Амир Саййид ^сим шoхзoдарo тахсин фармуд ва дyo кард, филхoл yлoг хoзир кард ва акoбир имдoд намуданд ва ба тарафи Балх ва Самарканд равoна шуд» [10, с.321].
Хамчунин дар идoма аз сафархoяш ба дигар шахрхo ёдoвар мешавад: «Шайх азимати Гелон намуда ва муддате дар oн диёр ба сар бурда ва ташнагони бoдияи талабрo ба зyлoли ирфoн серoб месoхт, тo сити фазилат ва oвoзаи камoли y ба атрoфy акнoфи oлам расид, касди Хуросон кард ва дар Нишопур якчанде шкин шуд» [10, с.323-324].
Дар «Сафинат-ул-авлиё» Дoрyшyкyх ^дирй аз сафари шoир ба Анпура ёдoвар мешавад «ва дар навoхии Анпура хазрати Xo^ Бахoyддини Накшбандрo диданд ва ба эшoн сухбат дoштан» [6, с.308].
Бито ба таъкиди Мударриси Табрезй ^сими Анвoр «чахoр марoтиба пиёда ба Хач рафт ва дар ду марoтибаи oн тои барахна буд ва гуянд (вал ухдату алайхим) дар сисoлагй бад-y ифoзаи илм шуда, чyнoнчи худаш гуяд:
Марои илми азал дар сина доданд, Ацаб илме, вале дарсе надоданд.
Mapo cucoла %oле гашт маълум,
Ки шайхи чuллapo дар cu HadodaHd» [14, с.602].
Пас маълум мегaрдaд, ки шоир бa ин шауруо сaфaр кaрдaaст. Х,ирот, Сaмaркaнд, Бaлх, Гело н, Нишопур , Анпyрa, инчунин дaр aснои сaфaри уач aз шауруои дигaр низ дидaн кaрдaaст. Бояд ёдовaр шуд, ки шоир дaр бaробaри ин сафаруо бa уар шауру навоуй бо бузургони он сaрзaмин суубат нaмyдa, бa шогирдиaшон нишaстa вa дaр бaъзе мaврид aз фaйзи дониши худ сокинони онро бауравар нaмyдaaст. Дaр мисоли сaфaри шоир бa шаури Сaмaркaнд: «Чун Хдзрат бa Сaмaркaнд дaромaд, чунон иттифок aфтод, ки aз нaзди кaлъa мегyзaшт вa дохили кaлъa шуд вa бо Шоузода (Улугбек И.С.) суубат дошт вa y бa он уазрат aлокaи хуб дошт» [17, с.602].
Шоир бо мaшоихи зaмони худ хуб мyносибaт дошт вa ин нyктaро Ч,омй чунин тaъкид кaрдaaст: «Дар aвоили иродaт бa - Шайх Сaдрyддини Ардaбилй, рах,матуллох,и доштaaст вa бaъд aз он бa сух,бати Шaйх Сaдрyддин Алии Ямaнй, ки вaй aз асх,оби Авхддуддини Кирмонй бyдa, каддассаллоху рууухумо, рaсидa вa нисбaти иродaти вaйро бa хaтти бaъзе мyътaкидони вaй дидaм. Дaр он чо Шaйх Сaдрyддини Алии Ямaнй мaзкyр буд, та Шaйх Сaдрyддини Ардaбилй вa чунин истимоъ aфтодa, ки хидмaти Сaййид, кyддиссa сиррух,, Шaйх Сaдрyддин Алии Ямaниро меписандида» [19, с.689]. Аз гyфтaи Ч,омй мaълyм мегaрдaд, ки ^осими Анвор нaхyст шогирди Сaдрyддини Ардaбилй бyдa, пaс aз он муриди Сaдрyддин Алии Ямaнй шyдaaст.
Инчунин бо суубати Шaйх Зaйнyддин Хофй, Бауоуддини Нaкшбaнд вa Шоу Неъматуллоуи Бaлии Моуонй низ рaсидaaст. Дaр иродaтмaндиaш бо бузургони он рузгор дaр Лaтоифномa чунин омaдaaст «ба суубати Шaйх Зaйниддини Хофй рaфт вa чaнд мyддaт бо y буд [1B, с.183]. Илмуои зaмонaшро aз ин бузургон омyхтa вa бa тaрбияи муридон низ пaрдохтaaст.
Дaр бaробaри сафаруо вa тaкмили донишу чауонбинй шоир бa шуурат рaсидa, ки дaр ин мaврид сyхaнони Давлатшоуи Сaмaркaндй бa ёд мерaсaд: «Дурри дaрёи уакикат вa сайёу бa водии тaрикaт бyдa. Шоубози кaзои лоуут вa орифи олaми мулку мaлaкyт ad. Хотири фaйёзи y мифтоуи кунузи yaкоик aст вa кaломи муъчазбаёну мyътaбaри y ганчи румузу дaкоик [10, с.324]. Ч,ои дигaр мегуяд «ба ичозати yaзрaти Шaйх (Сaдрyддини Ардaбилй - И.С.) aзимaти Гелон нaмyдa вa мyддaте дaр он диёр бa сaр бyрдa вa тaшнaгони бодияи тaлaбро бa зулоли ирфон сероб месохт, то сити фaзилaт вa овозaи кaмоли y бa aтрофy aкнофи олaм рaсид, кaсди Хуросон кaрд вa дaр Нишопур якчaнде сокин шуд. Уламои зоуирии Хуросон бa эътирози yaзрaти Сaййид бархостанд» [10, с.323-324]. Бa aндешaи Дaвлaтшоy яке aз сaбaбyои aз як шayр бa шayри дигaр рaфтaни шоир гуё aз yaсодaти уосидон бошaд. Бaле дaлели дигaр ин aст, ки aслaн мaшоих aз як шayр бa шayри дигaр мерaфтaнд вa ин гута сaфaр бa рaсмият дaромaдa буд.
Дар ситоиши шоир дaр «Латоифнома»-и Султон Мyyaммaд Фayрии Х,иравй - тарчумаи «Мачолис-ун-нафоис»-и Алишери Нaвой, дaр бихдшти aввaли омaдaaст: «Актам вa aкдaм вa aфзaлy aкмaли эшон, aмирy сaрyaлкaи дaрвешон солики aтворy кошифи aсрор, зyбдaи ол, сaйиди aброр, Амир ^осими Анвор аст. Бa пояи кaдри y бaлaндтaр aст вa шоири дуни кaдaри оли уст. Лекин чун дaр боби нaзмy yaкоикy кашфу aсрор вa дaкоик кyдрaти тaмом вa кyввaти беанчом дошт. Лочарам дaр ин мyхтaсaр номи шaрифи y aввaл мaзкyр гaшт, шояд, ки бa бaрaкaти исми шaрифи y ин тарчума мaшyyр гaрдaд вa мaкбyли нaзaри кимёиaсaри аули нaзaр шавад» [18, с.182].
Ин шyyрaт боис шyдa, ки ^осим муридони зиёд пaйдо нaмояд. Зеро бa ин нyктa Абдyррayмони Ч,омй ишорa кaрдaaст. «А^ли рузгор дaр кaбyл вa инкори вaй ду фиркaaнд вa aз вaй ду aсaр мондaaст. Якум девони aшъори мyштaмил бaр хдкоик вa aсрори вaй, ки aнвори кaшфy ирфон вa осори зaвкy вичдон aз он зохдр aст. Дигaр чамоате, ки худро мaнсyб бa вaй медонанд» [19, с.690]. Пaс aз он ки чaнде дaр Гелон икомaт нaмyд бa Хуросон рaфт вa дaр Х,ирот сокин шуд вa он дaр зaмони султон Темур вa фaрзaндaш Шохрух aCT. Дaр он чо муридон вa шогирдони бисёр aз aтроф бa нaзди вaй чaмъ омaдaнд вa бa кaдре дорои нуфуз вa aзaмaт гaрдид, ки шоуро тayти шиори худ кaрор дод [1B, с.183].
Муридони ва пайравони Косими Aнвор. Дaр «Латоифнома» як кисми мaсъaлaи бaррaсишaвaндa пaйрaвии ^осими Анвор бa дигaрон бошaд, кисми дигари он пaйрaвии дигaрон бaр ^осими Анвор бa шумор мерaвaд, ки пештaр рaсидaгиaшро бa суубати Шлйх Зaйниддини Хофй зикр нaмyдем. Аз шогирдони ^осим бошад, «Хдзрати Хоча Абдуллоуи Самаркандй, ки кутби вакти худ буд, ин кутбият ва сaрбaлaндй аз хидмат ва назари кимёaсaри Мир ёфт» [1B, с.183]. Пайрваи дигари ин шоир Мир Махдум мебошад: «Мир Махдумро уазрати Мир ^осими Анвор тарбият намуда ва уро ба фарзандй кабул фармуда ва чун хидмати Мир
неку менамуд ба мyктазoи ман худам худам нoми yрo Мир Махдум фармуда ва Мир Махдум кyчактарин барoдарoн буд, вале аз баракати тарбияти Мир ^сим ин бузургй ёфт, ки ба Махдумй макбули хама кас гашт ва Мир Махдум шеър мегуфт» [18, с.184].
Xамчyнин яке аз шoгирдoни дигари ^сим, ки Xoфизи Саъд нoм дoшт, ба бебoкй машхур буда, чунин oврда мешавад: «Xoфизи Саъд аз чумлаи мyридoни Мир ^сими Анвoр аст. Bалекин чун бебoк буда ва ток набуда Мир yрo аз хoнакoх берун карда ва фармуда, ки хoки нoпoки хучраи yрo аз хoнакoх пoк кунанд.... Bа Xoфизи Саъд дар oн замoн аз дарди хирмoнy сузи хичрoн мурд ва чoн аз хачр набурд ва кабри у маълум нест» [18, с.186].
Санаи вафоти шoир дар сарчашмахoи адабй, таърихй ва илмй се тарз сoлгyзoрй гардидааст:
а) Сoли 837/1433 - ^мй дар «Нафахoт-yл-yнс», Дoрyшшyкyх дар «Сафинат-ул-авлиё», Эдуард Браун дар «Таърихи адабиёти Эрoн» (19, с.593-594; 6, с.152; 5, с.536);
б) ^ли 835/1431 - Давлатшoхи Самаркандй дар «Тазкират-yш-шyарo» [10, с.324], Амир Шералихoн Лудй дар «Миръoт-yл-хаёл» 835/1431;
в) ^ли 835 ё 837 ё 838 х.к. - Pизoкyлихoни Xидoят дар «Мачма-yл-фyсахo», [17, с.27], сoли 835 ё 838 х.к. - Мухаммадалии Мударриси Табрезй дар «Pайхoнат-yл-адаб».
Сoли вафoти шoиррo бештари сарчашмахo 837/1433 тасдик кардаанд, ки дар бoлo зикр гардид. Маркади шoир дар Харчурди ^м аст ва бунёди маркади шoир аз тарафи Алишери Навoй будааст [10, с.324].
Дар oхир метавoн таъкид шхт, ки ^сими Анвoр ^ли 757/1356 дар Сарoби Табрез таваллуд шудааст ва нoми пурраи шoир Алй ибни Нoсир ибни Xoрyн ибни Абилкoсим ал-Xyсайнй ат-Табрезй ва машхур ба ^сими Анвoр буда, чихати эхтирoмy эътикoд бар аввали томи у Саид ва Миррo илoва намудаанд.
Сафар^ои шоир чунин сурат гирифтааст, Балх, Самарканд, Гелoн, Нишoпyр ва Анпура. Сипас дар бoзгашт дар Харчурди ^м икoмат ихтиёр намуд ва дар хамoн чo вафoт кард. Дар астои сафар асoсан шoир аз пирoни тарикат касби илм намудааст ва худи у низ дар катори машoихи бехтарин шoмил аст.
Аз машoихи машхури замoнаш, ки касби илм намуда ва ба сyхбаташoн расидааст, Шайх Садруддини Ардабилй, Садруддин Алии Яманй, Шайх Зайнуддини Xoфй ва Бахoyддини Накшбанд мебoшанд ва мyридoни ^сими Анвoр, ки эътирoф шудаанд, Мир Махдум, Xoча Абдyллoхи Самаркандй ва Xoфизи Саъд мебoшанд.
^сими Анвoр яке аз oрифoни шoир буда, дар замoни зиндагии худ 6o oфаридани асархoи назмиву насрии худ макoми хoсарo дар адабиёти фoрсy тoчик rn^o намуда, аз мерoси гарoнмoяаш шoирoни баъдй суд чустаанд ва ахли хунару адаб кoм ширин намудаанд. Ба далели ин ки дар як ма^ла бахси зиндагинoма ва мерoси адабии шoир зиёд буд, мерoси адабиаш дар макoлаи алoхидае баррасй хoхад шуд.
ПАЙНАВИШТ:
1. Асарoфаринoн. Зери назари дoктoр Мyхаммадризo Нoсирй. - Техрoн, 1384. Ч,.4. - 378 с.
2. Баёзи рyбoй (аз эчoдиёти шифoхии мардум, адабиёти классикй ва мyoсири точик). Гирдoваранда Абдyллo Ёрoв. Нашри дуюм. - Душанбе: Дoнишварoн, 2017. - 400 с.
3. Браун, Э. Таърихи адабиёти Эрoн (аз Саъдй то Ч^мй) 4,3. / Э.Браун. -Теxрoн, 1327.
4. Гулшани адаб. Намyнахoи назми фoрсy тoчик. 4,3. -Душанбе: Ирфoн, 1976. - 384 с.
5. Деххyдo, Алиакбар. Лугаттома: ибoрат аз 15 Ч. Чoпи дуввум аз давраи чадид. Зери назари Мухаммад Муин, Саййид Чдъфар Шахидй /А.Деххyдo. -Техрoн: Сипехр, 1377. - 1706 с.-12 ч.
6. Дoрoшyкyх, Мухаммад. Сафинат-ул-авлиё. Тахияи матн, тавзех ва мукаддимаи Иззатбек Ш^и^в / Мухаммад Дoрoшyкyх. - Хучанд: Нoшир, 2019. - 390 с.
7. Boхидoв, С. ^сими Анвoр / Энсиклoпедияи адабиёт ва санъати точик.Ч,.3. / С. Boхидoв. -Душанбе: Сарредаксияи илмии Энсиклoпедияи шветии тoчик, 1988. -С.314.
8. Лудй, Шералихoн. Миръoт-yл-хаёл. Ба эхтимoми Xамид Xyсайнй. Шералихoни Лудй. -Техрoн, 1377. - 394 с.
9. Нафисй, Саид. Пешгyфтoр / ^сими Анвoр. Kyллиёт. Бo тасхех ва му^бала ва мукаддимаи /Саид Нафисй. -Техрoн: Санoй, 1337. -С.3-112.
10. Самаркандй, Давлатшox. Тазкират-yш-шyарo. Таxияи Мухлиса Нyрyллoева. Пешгyфтoри Фахриддин Насриддинoв / Давлатшoхи Самаркандй/Д.Самарк;авдй. -Хучанд: Нoшир, 2015. -544 с.
11. Самаркандй, Мухаммад ибни Бyрхoниддин. Силсилат-yл-oрифин/ Мухаммад ибни Бyрхoниддини Самаркандй. -Техрoн, 1388. - 468 с.
12. Самаркандй, Камолиддин Абдураззок. Матлаъ-ус-саъдайн ва мачма-ул-баурайн. К амолиддин Абдураззоки Самаркандй. - Калкута, 1859. - 678 с.
13. Сафо, Забеууллоу. Таърихи адабиёт дар Эрон (аз авоили карни уаштум то поёни карни нууум и уичрй) . Ч,.4 . -Теурон: Фирдавсй, 1364. - 626 с.
14. Табрезй, Мууаммадалии Мударрис. Райуонат-ул-адаб. [Матн]. Мууаммадалии Мударриси Табрезй. - Теурон: Хайём, 1374. - 908 с.
15. Точибоев, Ш. Мукаддима / Ш.Точибоев// ^осими Анвор. Анис-ул-орифин (бо инзимони маснавиуои дигар). Бо пешгуфтор, тавзеуот, феурист ва лугатномаи Ш.Точибоев. - Хучанд: Ношир, 2008. - С. 3-17.
16. Точибоев, Ш. Андешае чанд оид ба маснавиуои хурдуачми ^осими Анвор /Ш.Точибоев// Номаи донишгоу.Силсилаи илмуои гуманитарй ва чомеашиносй. - № 3(44) 2015, Хучанд. -С.97-101.
17. Х,идоят, Ризокулихон. Риёз-ул-орифин.Ба кушиши Ме^ралии Гургонй / Р.Х,идоят. - Техрон, 1317. - 647 с.
18. Х,иравй, Фахриддин. Латоифнома. Султон Мууаммад /Фахрии Х,иравй.-Теурон,1323. - 468 с.
19. Ч,омй, Абдурраумон. Нафауот-ул-унс мин уазароти-л-кудс.Тасуеуи Мавлавии Гуломалй ва Мавлавй Абдулуамид / Абдурраумони Ч,омй. - Калкута: Лисой, 1858. - 878 с.
REFERENCES:
1. Creators. Under the editorship of Dr. Muhammadrizo Nosiri. - Tehran, 1384. -V.4. - 378 p.
2. Fox fur (from folklore, classical and modern Tajik literature). Collected by Abdullo Yorov. Second edition. - Dushanbe: Donishvaron, 2017. - 400 p.
3. Brown, Edward. The History of Iranian Literature (from Saadi to Jami). -V.3. / Edward Brown. -Tehran, 1327.
4. Gulshani Adab. Patterns of Persian-Tajik Poetry Referring to the XIV-th - the XV-th Centuries. The third volume. - Dushanbe: Cognition, 1976. - 384 p.
5. Dehkhudo, Aliakbar. Dictionary [Text; description]: consists of 15 volumes. L.12 (KURAJ-GINO). The second Edition of the new period. Under the editorship of Muhammad Muin, Sayyid Jafar Shahidi / Aliakbar Dehkhudo. -Tehran: Sipehr, 1377. - 1706 p.
6. Doroshukuhi, Muhammad. Safinat-ul-Awliyya. Text development, commentary and introduction by Izzatbek Shekhimov / Muhammad Doroshuku. - Khujand: Publisher, 2019. - 390 p.
7. Vohidov, S. Kosimi Anwar / Encyclopedia of Tajik Literature and Art. - L.3. / S. Vohidov. -Dushanbe: Centre of Scientific Editor of the Tajik Soviet Encyclopedia, 1988. - P.314.
8. Ludi, Sheralihon. Mirat-ul-Khayal. Under the editorship of Hamid Hussaini. Sherali Khan Ludi. -Tehran, 1377. - 394 p.
9. Nafisi, Said. Foreword / Kasim Anwar. Collection of compositions. With corrections and contradictions and introduction by Said Nafisi. - Tehran: Sanoi, 1337. - P. 3 - 112.
10.Samarkand, Davlatshah. Tazkirat-ush-shuaro. Prepared by Mukhlisa Nurulloeva. Foreword by Fakhriddin Nasriddinov / Samarkand State / D.Samarkandi. -Khujand: Publisher, 2015. - 544 p.
11.Samarkand, Muhammad ibn Burhaniddin. Silsilat-ul-Arifin / Muhammad ibn Burhanuddini Samarkand. -Tehran, 1388. - 468 p.
12.Samarkand, Kamoliddin Abdurazzak. Matla-us-Sa'dain and Majma-ul-Bahrain. Kamoliddin Abdurazzaki Samarkand. - Calcutta, 1859. - 678 p.
13. Safo, Zabenullah. The History of Literature in Iran (from the beginning of the VIII-th century to the end of the IX-th century AH). Lj.4. -Tehran: Firdawsi, 1364. - 626 p.
14. Tabrezi, Muhammadali Mudarris. Rayhonat-ul-adab. [Text]. Muhammadali Mudarris of Tabriz. -Tehran: Khayyam, 1374. - 908 p.
15.Toljiboev Sharifjon. Introduction // Kosimi Anwar. Anis-ul-Arifin (with other Masnavi). Foreword, explanations, catalog and dictionary by Sh. Tojiboev. - Khujand: Publisher, 2008. - P. 3-17.
16.Toljiboev, Sharifjon. A Few Thoughts on Kosimi Anwar's Short Essays // Scientific Notes of KhSU. Series of humanities and social sciences. - № 3 (44) 2015, Khujand. - P. 97 - 101.
17.Hidayat, Rizoqulikhon. Riyaz-ul-Arifin [Text]: under the editorship of Mehrali Gurgoni / Rizaqulikhon Khidoyat. - Tehran, 1317. - 647 p.
18.Hiravi, Fakhriddin. Latoif-Name. Sultan Muhammad Fakhri Hiravi. - Tehran, 1323. - 468 p.
19.Jomi, Abdurrahman. Nafahat-ul-uns min hazarati-l-quds [Text]: Corrected by Mawlawi Ghulamali and Mawlavi Abdulhamid / Abdurrahmoni Jomi. - Calcutta: Lisoy, 1858. - 878 p.