САНЪАТ МАКТАБЛАРИДА КОМПОЗИЦИОН ЕЧИМ ВА РАНГ
Мафтуна Фарход кизи Саидюсупова
К. Бехзод номидаги Миллий рассомчилик ва дизайн институти магистранти
АННОТАЦИЯ
Болалар мусика ва санъат мактабларининг интерьер ва бадиий ечимини такомиллаштириш, жозибадорлигини ошириш оркали болаларни мазкур мактабларга оммавий жалб этиш, уларни буш вактларини мазмунли утказиш долзарб масаладир.
Калит сузлар: Рангларни инсонга таъсири, боланинг хохиши, интерьерда ёруглик ва ранг, иссик ва совук ранглар.
COMPOSITION SOLUTIONS AND COLOR IN ART SCHOOLS
Maftuna Farkhodn kizi Saidyusupova
Master of the National Institute of Art and Design named after K. Bekhzod
ABSTRACT
In this article, it is important to improve the interior and artistic solutions of children's music and art schools, to attract children to these schools by increasing their attractiveness, to spend their free time meaningfully.
Keywords: The effect of colors on the person, the desire of the child, light and color in the interior, warm and cool colors.
КИРИШ
Бугунги кунда баркамол авлодни тарбиялашнинг бош воситаси булган таълим тизимини ислох килиш ва сифатини замон талабига кутариш, ёш авлодда юксак маънавий фазилатларни камол топтириш, комилликка интилтириш, истеъдодини ривожлантириш, интелектуал салохиятини ошириш, миллий мафкурани шакллантириш давлатимизда амалга оширилаётган ислохотларнинг энг мухим омилидир. Жамиятимиз хаётида олиб борилаётган бундай ислохатлар хар бир ёш авлоднинг келгусида аник максадини белгилаб олиши, узлигини чукур англаши, юртга булган садокати, аклий ва маънавий юксалиши хамда фукаролик жамиятини куришда катта хизмат килади.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Ранг атроф - мухитимизда мухим ахамиятга эга. Ранг факатгина инсон маконида эмас балки, инсоннинг узида кайфият уйготади хаттоки соглигига хам таъсир килади. Шаркда инсонни ранг билан даволашни 300 хил усули мавжуд экан. Инсон кайфиятида ва ишлаш кобилятида ранглар ижобий хамда салбий таъсир этиш хусусиятига эга. Инсон ёктирган рангларини узгариб туриши нафакат кайфияти балки, ёшига хам боглик.
Хар бир инсоннинг рангга нисбатан алохида муносабатини куриш мумкин. Аксарият одамларда севимли рангларининг шкаласи мавжуд. Инсон хаёт фаолияти давомида у ёктирган ранглар шкаласи узгариб туради. Мактабгача ёшдаги болалар кизил рангни бошка рангларга караганда афзал куришади. Катталарда эса кук ранг, кейин эса кизил. Катталарга нисбатан болалар интенсив рангларни купрок хуш куришади. Ёш катталашган сари ёкимли ранглар кул ранг ва пастелъ туслилар булиб боради.
МУХОКАМА
Изланишдан аник булишича укувчиларнинг энг оммалашган ва кабул килинган ранг гармонияси кузатилган: кук, кизил, яшил, бинафша ранг, ковок ранг, жигар ранг, пастель ранглар, кора ва ок. Болаларнинг ёшига караб турли хилдаги ранглар стимул беришда хизмат килади. Кичик ёшдаги болалар ёркин рангларни афзал куришса усмир ёшдаги болалар хирарок рангларни хуш куришади. Кичик ёшдаги болаларга ёркинрок ва илик ранглардан фойдаланиш тавсия этилади, аммо интенсив базавий рангларни рад этиш керак. Мактабдан ташкари таълим муассасаларда ва мактабгача таълим муассасаларининг интерьерида ва интерьер жихозларида купрок ёркин - илик ва ёркин - совук ранглардан фойдаланилса максадга мувофик булади.
НАТИЖА
Болаларнинг хамкорликдаги хохиш - истакларига макондаги девор ранглари ва шифт баладлиги уз таъсирини курсатади. Синфдаги девор ранглари саранжом - саришталикка ва унумдорликка таъсир этади. Совук ранглар концентрацияга ёрдам беради. 7 - 9 синф кизларида утказилган тадкикотда синф деворлари улар ёктирган ранг билан буялаган ва кузатувлардан аник булишича дарсларни бажариш вактида улар аввалгидан кам хато килишган.
Хонанинг хаво ранг деворига Караганда девор ранги пушти булган хонада мактабгача ёшдаги болаларда катта жисмоний куч ва позитив кайфият намоён булган. Лекин катталарда тескари таъсир курсатган: пушти ранг тинчлантирувчи, энергияни "сурувчи" Шунинг учун агрессияни пасайтиришда фойдаланиш мумкин.
Аксарият болалар мактаб деворларининг ранги мухим деб уйлашади. Мактаб деворларидаги ранглар зерикарли ва узига жалб этмайди. Ота - оналар ва укитувчилар ранг мухим ахамиятга эга эмас деб хисоблашади. "Менга ёккан мактаб" номли китобда укувчиларни мактаблари тугрисида цитаталар келтирилган: 15 - ёшли укувчи узининг мактабини "бахайбат камок" унда ранглар етишмайди деган. Укувчиларнинг 12% синфда кузларини чарчашидан шикоят килишган. Кузни чарчаши бош огригига олиб келади хамда мактабда конценрацияни бузилиши билан боглик булиши мумкин. Шунинг учун укитувчи оркасидаги деворни рангли килиб буяш ва ёруглик тушишини яхшилаш тадкикотчилар томонидан тавсия этилган.
ХУЛОСА
Хонанинг деразалари шимолга караган булса, куёш нурлари кам тушади. Хона дизайни тугри йусинда бажарилса хонага иликлик ва ёруглик кушиш мумкин. Бунда деворларни илик куёш нурларини акс эттирувчи сарик, ковок ранг ва шафтоли ранглардан фойдаланилса хонада иликлик ва ёругликни хис этиш мумкин. Хона деразалари жанубга караган булса, куёшли хонани салкин курсатишда хаво ранг, яшил, оч кулранглар ёрдам беради.
REFERENCES
1. Панкратова А.В. Дизайн интерьера как семиотическая структура. Автореферат дисс. канд. филосовских наук// Смоленск: 2007г. - 178с.
2. Ходжаев А., Ташмухамедова О., Носиров А. Ихтисослаштирилган санъат мактабларида ижодкорлик мухитини яратишга хизмат киладиган интерьернинг концептуал асосларини излаш. "Меъморчилик ва курилиш муаммолари" илмий-техник журнали. Самарканд 2013. - №4. - 6.53-55.
3. Ходжаев А., Ташмухамедова О., Носиров А. Ранглар асрори. Гулистон журнали. Тошкент 2014. - №2. - 6.10.
4. Ташмухамедова О. Мактабдан ташкари таълим муассасаларининг интерьер дизайни ва мухит-дизайнида бадиий ечимнинг ахамияти. "Санъатёшлар нигохида" илмий - амалий туплам. Тошкент 2014. - 6.97-100.