Научная статья на тему 'САҲМИ ХОЛИҚ МИРЗОЗОДА ДАР ШИНОХТИ ШАХСИЯТ, ОСОР ВА АФКОРИ АҲМАДИ ДОНИШ'

САҲМИ ХОЛИҚ МИРЗОЗОДА ДАР ШИНОХТИ ШАХСИЯТ, ОСОР ВА АФКОРИ АҲМАДИ ДОНИШ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
57
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Холик Мирзозода / Ахмад Дониш / личность / произведение / мысль / научно-литературные мысли / историческое / научное / литературное пространство / политических и просветительских идеи Ахмада Дониша / взгляды Ахмада Дониша на проблему образования и воспитания / просветительская деятельность Ахмада Дониша и т.д. / Kholik Mirzozoda / Ahmad Donish / personality / work / thought / scientific and literary thoughts / historical / scientific / literary environment / political and educational ideas of Ahmad Donish / views of Ahmad Donish on the problem of education and upbringing / the educational activities of Ahmad Donish / etc.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Муллоев Абдусамад

В статье рассматривается роль Холика Мирзозода в познании личности, произведении и мысли Ахмада Дониша. Автор данной статьи отмечает, что Х. Мирзозода с конкретными фактами раскрывает единство и расхождения во взглядах Ахмади Дониша и просветителей начала ХХ века по разным вопросам и различным аспектам важного исторического периода Бухарского эмирата. Кроме того, в статье отмечается, что Холик Мирзозода до последних дней своей жизни занимался исследованием творчества, личности и образа Ахмада Дониша.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

KHOLIK MIRZOZODA’S CONTRIBUTION IN KNOWING THE PERSONALITY, WORKS AND THOUGHT OF AHMAD DONISH

The article explores the role of Kholik Mirzozoda in knowing the personality, works and thought of Ahmad Donish. The author of this article notes that Kh. Mirzozoda with concrete facts reveals the unity and divergences in the views of Ahmad Donish and the enlighteners of the early twentieth century on various issues and various aspects of the important historical period of Bukhara Emirate. In addition, it is mentioned in the article that Kholik Mirzozoda was engaged in the study of creativity, personality and image of Ahmad Donish until the last days of his life.

Текст научной работы на тему «САҲМИ ХОЛИҚ МИРЗОЗОДА ДАР ШИНОХТИ ШАХСИЯТ, ОСОР ВА АФКОРИ АҲМАДИ ДОНИШ»

Сведение об автора:

Восиева Рухшона Курбановна - доктор филологических наук, профессор, декан факультета таджикской филологии Таджикского государственного педагогичекого университета им С. Айни, тел.: (+992) 981066534;E-mail: v.rukhshona@mail.ru About the author:

Vosieva Ruksshona Qurbonovna - Doctor of Philological Sciences, Professor, Dean of Tajik Philology Tajik State Pedagogical University named after S. Aini, tel.: (+992) 981066534; E-mail: v.rukhshona@mail.ru

САХМИ ХОЛЩ МИРЗОЗОДА ДАР ШИНОХТИ ШАХСИЯТ, ОСОР ВА АФКОРИ АХМАДИ ДОНИШ

Муллоев А.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Зиндагинома ва афкори адабию илмии Ах,мад ибн-ан- Носир ас- Сиддикй- ал- Ханафй ал-Бухорой, машхур ба Адмад Махдуми Дониш (1827-1897) хамчун нависанда, шоир, донишманд, маорифпарвар, таърихнавис, мунаккид, хаттоту китоборо, наккош ва ходими намоёни чамъиятй хануз дар даврони зиндагиаш диккати хамзамонон ва ахли илму адаб ва рушанфикронро ба худ чалб намуда, мутаассир гардонида ба бедориву худшиносй ва инкилоби фикрии мардум мусоидат намуда буд.

Ахмади Дониш аз симохои намоёнтарини илму фарханги карни XIX дар аморати Бухоро махсуб меёфт. Табиист, ки осори пурарзиши Ахмади Дониш, аз кабили «Наводир- ул- вакоеъ», «Рисола дар назми тамаддун ва таъовун», «Номус-ул-аъзам» («Меъёр-ут-тадайюн»), «Рисола фи аъмол- ил- кура», «Зич», «Рисолаи хат ва хаттотй», «Манозир -ул-кавокиб», «Таъодули хамсаи мутаххайира», «Рисола ё мухтасаре аз таърихи салтанати хонадони мангития» ва гайра ба афкори ичтимоию сиёсй, илмй ва адабию эстетикй таъсири мухим гузоштааст.

Нахустин мухаккике, ки мухити таърихию илмй, адабй ва фархангии замони Ахмади Донишро тахкик намуда, ба мероси гаронмояи аллома Ахмади Дониш аз наздик шинос шуд, устод Садриддин Айнй буд. Вай дар асархои таърихию адабиаш «Намунаи адабиёти точик», «Таърихи амирони мангити Бухоро», «Таърихи инкилоби фикрй дар Бухоро» ва махсусан дар «Ёддоштхо» жарфназарона ба мухимияти мерос ва омузишу тахкики шахсияту осори ин нобита, ба таъкиди худи у «дохии модарзод» ва «ситораи фурузон дар осмони тираи Бухоро» бо ихлос ва садокатмандй таваччух зохир намуд.

Минбаъд дар омузиши афкори таърихию фалсафй, ичтимой ва бадеии Ахмади Дониш адибон ва мухаккикони точик назари тахлилию танкидй ва ислохталабии у дар навиштахои мухаккикони ватанию хоричй Э.Е. Бертелс, С. Айнй, Б. Гафуров, И.С. Брагинский, И. Бечка, Ян Рипка, А. Баховуддинов, А. Мирзоев, Х. Мирзозода, Р. Ходизода, С. Улузода, З. Рачабов, Н.Маъсумй, И. Муминов. М. Диноршоев, F. Ашуров ва дигарон аз дидгохи таърихию фалсафй, чомеашиносй ва адабй, шинохти шахсият ва симои вай сахми арзанда гузоштаанд.

Хамчунин, таъкид бояд намуд, ки баъд аз С. Айнй, ба таъкиди адабиётшинос Валй Самад «дуввумин мухакик, ки ба тахкики осору афкори Ахмади Дониш икдом намудааст, мулохизахои С. Айниро давом ва инкишоф додааст, Х. Мирзозода мебошад» (1, 109-118)

Ёдовар бояд шуд, ки дар адабиётшиносии муосири точик дар бораи ин масъала мухакикик А. Худойдодов дар рисолаи «Холик Мирзозода ва адбиётшиносии точик дар асри ХХ» андешахои судманд баён намудааст (2, 132-153)

Х. Мирзозода хануз аз давраи донишчуиаш дар Донишгохи давлатии Самарканд (1930-1935) ба зиндагиномаи Ахмади Дониш ва эчодиёти у таваччух зохир намуда, шиносой пайдо намуда буд. Ин шиносой пас аз сафари тахсилии у ба шахри Санкт-Петербург таквият ёфта, дар натича маколаи аввалинаш бо номи «Ахмад Махдуми Дониш мулаччаб бо «Ахмади Калла» (3, 29-31) эчод мешавад. Дар маколаи мазкур «ба таври хеле соддаву зариф» хусусияти эчодиёти Ахмади Дониш ва сабаби бо чунин лакаб мушарраф гаштани уро равшан месозад, ки минбаъд замина барои шинохти Ахмади Дониш ва осору афкори вай мегардад. Баъд аз ин маводи обзорй ва ичмолиро дар бораи Ахмади Дониш ва эчодиёти у дар барномаву херестоматия ва китобхои дарсй дарч менамояд.

Мавзуи мехварии афкори Ахмади Дониш ислохоти ичтимоии чомеа буд ва тахкики фаннии он пас аз солхои панчохум ба миён омада, андешахои ичтимоию сиёсй, тафрикаандозии динию мазхабй, ки дар осори гаронмояи Ахмади Дониш баён шудаанд, то ин давр дар шакли мукоисавию татбикй ва тахлилии бунёдй омухта нашуда буд. Масъалаи мураккабе, ки диккати ахли илму адабро дар ин солхо ба худ чалб намуд, ин омухтани осори адабй, шахсият, акидаву чахонбинй ва дар хамин асос шинохти шахсият ва офаридани симои Ахмади Дониш буд. Ба ин максад, бо рахнамоии устод Айнй , нахустин очерки илмию адабии Сотим Улугзода «Ахмади Дониш» ба вучуд омад. [4, с.229-232].

Дap натича 6o тaвcияи ycтoд С. Лйнй 6o кушиши пaжyхишгapoнм тщик Л. Mиpзoeв, X. Mиpзoзoдa вa Р. X,oдизoдa дap дoнишшинocй ик^ми тoзa гyзoштa шуд вa ocopy aфкopи Лхмади Дoниш мaвpиди apзëбй, тахлил вa тахкики гycтypдa Kapop гиpифтa, нaшpи илмй-интикoдии ocopи алюма «Риcoлa ë мyxтacape аз тaъpиxи xoнaдoни мянгития^>, «Нaвoдмp-yл-вaкoeъ», ва «Нoмyc-yл-aъзaм» (<<Mebëp -ут-тадаюн») мaнзypи чoмea шудянд. Ин ocopи y аахан дap заминаи нycxax,oи каламии аз pyM нycxaхoи кoтибoн pyнaвиcy тахия шуда aнчoм сфтя, матни илмии интикoдии orn,o дap заминаи дао^яти xyди Лхмад Maxдyми Дoниш хануз pyM кop нaoмaдa буд . Дap ин зaмoн aкaдeмик Лбдулганй Mиpзoeв аз мактаби уагод Лйнй ва xoвapшинocии Лвpyпo ва Рoccия еабаки эчoдй гмpифтa, бapoи пeшpaфти илму фapхaнгм точик ca*^ нaзappac гyзoшт. Дap ин дaвpoн дap пaйpaвии Лйнй ба тахкики aдaбиëти acpx,oи Xyi-XlX точик пapдoxтa, як Kaiop гад^ксти cyдмaнд ва пypapзиш aнчoм дoд (5, 6, 7, 8,9, 10). Тахлил ва бappacии кopхoи Л. Mмpзoeв ва Р. X,oдизoдa кopи aлoхмдa мeбoшaд, ки аз шapхy тaфcиpи oн xyддopй нaмyдeм.

Сoлхoи шаетум дap тадкики ocop ва oфapмдaнм cимoи Дэниш дap aдaбиëги точик мapхилaи нав orœ шуд. Ба oлaми маънавию мaкoми ичтимoии ин мyтaфaккмpи бyзypг диккати мaxcyc дoдaн бapoи тадкики амики xиcлaтхoи шaxcияти ик;шдopмaнд ва чихдтхри мухими хаети маънавии як дaвpaи муайяни тaъpмxй заминали мувйфик фapoхaм oвapд. Maxcyеaн, дoнишшинocй мав^и нaмoëнpo ишшл намуд. Так^икоти X. Mиpзoзoдa дap бopaи Лхмади Дзниш аз нaшpи китоби «Maтфиaлхo аз тaъpиxи aдaбиëти точик (aеpx,oи Xyi-XlX ва ибтмдoи еpи XX), шли 1950 шypyъ мeшaвaд, ки oн хам нoкмc буда, бapoи дoнишчyëн ва мyхaеcмлини oн corao гешнихш мeгapдaд. Maвoди мaзкyp аз маълумот дap бopaи зиндагашма, aйëми та^ил дap xoнa ва назди ^op^^ мepocи адабй, xизмaт дap дapбopи aммpoни манит, ду еaфapи аввалаш ба Рoеcия ва вoxypмхo 6o нaмoяндaгoни гyнoгyн ва кабул нaгapдидaни пeшнмхoдy тaклифхoяш аз чoниби aмиp Myзaфффap, дypй чустан аз xизмaти дapбop, хамнишинй 6o ^crc^y ^амма^еим ва pyшaнфикpoнy oзoдaндeшoн ва ам^ли инхo ибopaт мe6oшaд. Лндeшaхoи мухаккик чихати мухити зaмoн, дaвpaи муайяни тaъpмxй, pacify oймнм дaвлaтдopй, aфкopи ичтммoй, иcлoхатxoхй, мaopифпapвapй, чадидй ба тaвpи aлoхмдa баен шсфт^ caтхй ифoдa гapдмдaacт, aммo биниши вaйpo дap xycycи нoбacoмoнй ва бeнизoмии чaмoaти Бyxopo, ycyли идopaи дaвлaтдopй, мaнcaбдopoнм чoхмлy нoдoн, иcлoхаги дин, инкишoфи маданият, ка€бу хyнаp, зaбoнy фapхaнг, тapтмбагм дaвлaтдopй, oмyxтaни маданият ва гycгapиши poбмгaхo 6o Рoccия ва aмcoли инхo cyдмaнд мeбoшaд.

Бoяд xагмpнмшoн coxт, ки то ин зaмoн oеаpи aллoмa Лхмад Maxдyми Дoниш ба ахли чoмea дacгpac ва шинсю набуд ва дap шакли бapгyзидa тахия ва нaшp нашуда буд. ,3ap бapoбapи ин, ташаккул ва тахаввули адабиети точикии нимаи дуюми acpи X1X ва ибтидoи XX 6emnap ба фаюлият, нepyм эчoдй ва pиcoлaти адабию эчoдии Лхмади Дoнмш ва пaйpaвoни y вoбacгaгй дoштa, ба тaвpи кoммлy caxex мaвpиди тахкик ва бappacии дакик кapop нaгмpифт буд ва шинoxтм шaxcиятy ocopи мyтaфaккмp ва мaopифпapвapи бyзypгм xaлки тoчик Лхмади Дoнмш нигapoнм тахлил ва тадкики илмиву бaдeй буд.

Дap ин замина тaх,кмккагм дакик ва чиддии X. Mмpзoзoда дap бopaи Лхмади Дoниш aфкopи адабию илмии y баъд аз cалхoи шастуми acpи XX 6o эчoди мaкoлaи ^«Лхмади Дoниш ва пaйpaвoни вай» [11] минбаъд pивoч мeëбaд. Тaвpe ки aдaбиëгшинаc Л. Xyдoйдoдoв таъкид мeнамoяд, X. Mиpзoзoдa ««.антами тадкику бappacии мacъaлaхoи эчoдиëтм Лхмади Дoнмш ва пaйpaвoни вай адабиети нимаи дуюми aеpи X1X ва ибтидoи cpи XX-и точик ба ду тоя: аввалан, aдaбиëгм точик аз нимаи дуюми aеpи X1X то гали 1905, дуввумин еалхoи 1905-1917 тaкcим мeнaмoяд [2, c.135] ва дap ин замина ду майдан: мaйлoни xaлкй ва майдани динй-фeoдaлиpo 6o нaмoяндaганaшoн муайян мecoзaд.

X. Mмpзoзoдa дap натичаи oмyзиши пайваста ва мyшaxxac ба aкмдaхoи умумй ва ca^™ каблан бaëннaмyдaaш 6o диди тoзa ва тахлилй мyнаcибaт намуда, aеapхoи Лхмади Дoниш , мaxcycaн «Нaвoдиp-yл-вaкc)eъ», «Риеалa дap назми тамаддун ва тaoвyн " , " Maнoзиp-yл-кaвoкмб» ва «Нoмyc-yл-аъзам»- po аз нукгаи нaзapи тахкикй - мyкoиеaвй ба мacъaлaхoи мaъpифaтнoкию мaopифпapвapй, бeдopии фикpии pyшaнфикpoн ва зиëиëн, aкмдaхoи иcлoхагпapвapмю oзoдaндeшй, нopaеамхoи низoми идopaвии aмopaти Бyxopo, тaaccyбаги динй, тapFмби хает ва маданияти pyc, чaхoнбинми Лхмади Дoниш, coдaгми зaбoн ва pyшди маданияту мaopиф , oбoдию oеаиши мамлакат дакик андeшаpoнй намудааст. Лндeшaвy мyлoхизaхoи мухаккик дap бopaи Лхмади Дoниш ва aкмдaхoи y минбаъд дap мaкoлaхoи «Лдaбиëти точик дap нимаи афи X1X ва ибтмдoи афи XX " , «Бaъзe мyлoхизaхo дap бopaи Fаяхoи aеаcи aдaбиëти тoинкмлoбии точик», «Адaбиëш чадидаи дeмoкpaтй», «Ахмaди Дoниш ва мaopифпapвapoнм ибтидoи acpи XX», «Myнc)Cибaтм Лхмади Дoниш ва бaъзe мaopифпapвapoни ибтмдoи афи XX», «Maopифпapвapoни точик дap бopaи oмyxтaнм зaбoнм pycй» ва амшш инхo ба чoйгах, ма^м, ча^^инй ва aфкopи адабию илмии Лхмади Дoниш ва пaйpaвoни y чoлиб ва cyдмaнд буда, чихати шиикти шaxcият ва oеаpи Лхмади Дoниш минбаъд мycoидат намудаанд .

MaKcyca^ ба мacъaлaхoи мyнocибaти бaъзe акада^и Лхмади Дoнмш ва мaopифпapвapoнм ибтидoи aеpи XX, тaъcиpи маданияти pyc ба бeдopии фикpии oнхo, хapaкaти чадидй, Fаяхoи пeшкaдaми зaмoн, мyкoиcaвy тахлили нaмyнaхoи эчoдиëти пaйpaвoнм Лхмади Дoниш ва нaмoяндaгани aдaбиëтм мaopифпapвapии oxмpи aеpи X1X ва ибтидoи acpи XX, аз кабили Тoшxoчaи Аcмpй , Абдyлкoдмpxoчaи

Сaвдo , Mиpзo Сиpoчи X,aким , Сaдpиддин Лйнй , Сиддикии Лчзй, Àбдypayфи Фитpaт вa дигapoн жapфнaзapoнa мyнocибaт нaмyдa, 6O мyшoxидaxoи oмилxoи МУ^ИМИ тaшaккyли aфкopи

aдaбивy илмии Àxмaди Дoниш вa пaйpaвoни y вa пeшpaфти ичтимoивy ик;гиcaдй вa фapxaнгии aмopaти

Бyxopopaa мyaяйн кapдaacт , 6a бaъзe aкидaxoи мaopифпapвapoни ибтидoи acpи ХХ вa мyxaккщoн

нaзapи тшкидй бaëн нaмyдaacт.

Х. Mиpзoзoдa дap зaминaи шинкти шaxcият вa тaxлили rçMëcMM ocopи Лxмaди Дoниш, тaъcиpи aкидa вa чaxoнбинии y 6a pyшaнфикpoн, чaдидaн вa мaopифпapвapoни acpи ХХ, зaмoн вa му^мти тaъpиxиpo paвшaн coxxa, 6a мacъaлaxoи бeнизoмию xapo6MM мaмлaкaт, xypoфaтпapacгивy чaxoлaт, тaaccyбaти диндopoн вa тaнкиди onxo, кaшшoкивy бeнaвoии мapдyм, бeoкибaтии дaвлaтдopии xoнaдoни мaнFития вa дap 6apo6apM ин иcлoxи низoми мдopaи дaвлaтдopй, xaмкopй вa мyнocибaти ^crom 6o Poccmh, oмyзиши зaбoни pyra, o6y o6ëp^ oMna вa зaнoн, мaктaб вa мaдpacaxo вa aмcaли Mrn,o тaвaччyx зoxмp нaмyдaacт. X,aмзaмoн, нуктаи нaзapи caxxH вa нoмyкaммaли И.С. Бpaгинcкий, З. Paчaбoв вa С. Тaбapoвpo дap xycycM xapaкaти чaдидй вa мaopифпapвapй дap aлoкaмaндй вa мoxияти пeшкaдaми omopo тaъкид нaмyдa, дмду нигaxи тoзa вa capчaшмaxoи мoддй вa мaънaвии aкидaxи пeшкaдaми ичтимoй вa aAa6MK> эстетикии Лxмaди Дoнишpo 6a мгён мeгyзopaд. Х. Mиpзaзoдa 6a xynocae мeoяд, ки ««^xa нapacмдaни мyнocибaтxoи ичтимoй дap aмopaти Бyxopo 6a Лx,мaди Дoниш имкoн нaдoд, ки 6a дapaчи aфкopи дeмoкpaтй-инкмлaбй бapoяд» [12, 10].

ÄR^axoM мaopифпapвapии Дoниш 6apoM тapaккиëги aфкopи пeшкaдaми œëc™y ичтимoии xan^M точик дap ни^и acpM l9 вa ибтидoи acpM 20 axaмияти ниx,oят кaлoни инкдтобй вa бeдopии фикpй дoшт. Myx^M^ дap мaкoлaи мaзкyp 6apoM aмaлй гapдoнидaни шяxoи мaopифпapвapию иcлoxaIxoxии Лxмaди Дoниш, aз 4y^Aa пoдшoxи oдмлy мaъpифaтпapвap, aмaлдopoни бoинcaфy бoвичдoн, тaбибoни X0зикy xyнapмaнд, чaвoнмapдoни caxй вa oлиx,иммaт вa aмcoли Mrn,o эътибop дoдa, дap aмaл тaтбик; нaгapдиддaни omopo тaъкид нaмyдaacт.

TaxnMn вa oмyзиши acapxoM Лxмaди Дoниш paвшaн coxт, ки вaй дap мacъaлaxoи пaйдoиши oлaм вa мoддa, xapara! вa чapaëни oлaми нaбoтот вa xaйвoнaт, pyx вa нaфcи иншн, aзaлият вa aбaдияти ona^ зoти Mnoxp вa мyнocибaти oн 6a мaвчyдoтy мaxлyкaт фикpxoи тозa бaëн кapдaacг. Дoниш дap xaмaи ин мacъaлaxo, пac aз бaëни a^op вa a^MAaxoM мyтaфaккиpoни гyзaштa тapтиби мyaйяни чaxoнбинй вa чaxoншинacии xyдpo изxop нaмyдaacт. Дap xa^MW, 6a aндeшaи мyxaккикoни дoнишшинoc дap мacъaлaxoи acocMM фaлcaфaи тaбиaт Дoниш aз тaъcмpи идeaлизм вa фaлcaфaи машм бфун шyдa нaтaвoниcт, aммo дap бaëни 6Mcëp мacъaлaxo дap aфкopy aкидaxoи y нaкши млму фунуни нaви PycMH вa Лвpyпoи Fap6Mpo, то oн чo, ки xyди y мeфaxммд, paвшaн дидaн мумкин ad. Дap мacъaлaxoи cиëcивy ич^^й бoшaд, Дoниш бeштap 6a мaвкeи peaлиcтй вa мaтepиaлиcтй нaздик буд. Baй вoкeaxoи чaмъиятиpo нa 6a тapзи мyчappaд вa нa 6a paвияи Mnox^ бaлки бeштap дap дoмpaи вoкeияти xaмoнвaк;raи чaмъият тaxлил вa чaмъбacт нaмyдaacт.

Дap ин зaминa тaъcиp вa мaвкeи Аxмaди Дoнишpo дap aдaбиëги мaopифпapвapй 6a oн ycтyвop гapдидaacт, ки дap ocapaш xaëra вoкeии зaмoни xyдpo 6a тaвpи peanMcra тacвиp кapдaacт, ки ин ибтидoи poxM нaви тacвиpи бaдeй дap aдaбиëт буд. Ин пaдидa 6o шяxoи шви aдaбиëг вa aфкopи пeшкaдaми мaopифпapвapй caxт aлoкaмaнд буд вa oн дap тaъpиxи aдaбиëги точик xaмчyн дaвpaи peaлизми мaopифпapвapй мaxcyб мeëбaд. Хдмчунин, Дoниш дap ycлyби зaбoни бaдeй низ шкши мycбaтe 6o^ гyзoштaacт. Baй caбкy нигapиши aнъaнaвии нacpи бaдeии aдaбиëти клaccикиpo pивoч дoдa, aз имкoни вaceи зaбoни зиндaи xan^M точик - aз мaкoлy зapбyлмacaл, M6opaxoM pexтaи xanrç^ aбpaзxoи зиндaи зaбoни гуфтуг^й xene фapoвoн иcтифoдa нaмyдaacт. Чунин ca6m нигapиш вocиIaxoи peanMCTMM тacвмpи 6a^Mpo дap aдaбиëт пypзyp кapд, мaйли дeмoкpaтикyнoнии зaбoни aдaбиpo дap нимш дуюми acpM 19 вa ибтидoи acpM 20 xaмчyн як чapaëни aдaбй pивoч дoд.

Бa xaмин тapщ, ЛXмaд-Maxдyми Дoниш 6o aфкop вa ocopM xyд дap aдaбиëги нимaи дуюми acpM 19 !abœp вa м^ми нaмoëн дopaд. Дoниш нa тaнxo oлим вa му^^кк^, бaлки нaвиcaндa вa caнъaткopи нoтaкpopи cyxaн низ буд. Дoниш дap acapxoM бaдeии xyд мaйли peanMCTMM a^Mëra acpxoM пeшинapo эчoдкopoнa дaвoм дoд вa дap ycyn вa уалуби бaдeй, дap мaзмyни шявй poxM нaвe вaзъ нaмyд, ки мo onpo aдaбиëги мaopифпapвapй мeнoмeм. Афкopи cиëcию ичгимoии Лxмaди Дoниш aз oн лиxaз wyxMiwy apзишмaнд ad, ки capшop aз дapcxacгxoи иcлoxтaлaбию мaъpифaтй бyдa вa мepocи пypбopaш дap тaшaккyли иcлoxтaлaбию мaъpифaтгyстapии мapдyмoни OcMë Mapкaзй мyaccмp acn. Ин мaвзyoт дap acapxoM y «Нaвoдиp-yл-вaкaeъ», «PMcona ë мyxтacape aз тaъpиxи caлтaнaти xoнaдoни мaнFития», «PMcona дap нaзми тaмaддyн вa тaoвyн» вa нaвиштaxoи дигapaш 6o як caSrn нигapиши нишoнpacy вoкeъбинoнa 6a кaлaм oмaдaст.

Х. Mмpзoзoдa 6o биниши дaкик вa дaлeлxoи мyшaxxac ягaнaгй вa тaфoвyти aкидaxoи Лxмaди Дoниш вa мaopифпapвapoни ибтидoи acpM ХХ-po oмд 6a мacъaлaxoи гудагун вa пaxлyxoи мyxтaлифи мaвчyдaи як дaвpaи мyxими тaъpиxии aмopaти Бyxopo зикp нaмyдa, чoйгax вa мaкoми мyтaфaккиpи бyзypги xan^M точик- Лxмaди Дoнишpo дap мyxиги aдaбию илмй вa cMëcMM зaмoн вa дaвpoни тaъpиxй вoкeъбинoнa мyaйян нaмyдaaст. Baй то вoпacин pyxoM xaëтaш 6a эчoдиëг, шaxcият вa cимoи Лxмaди Дoниш муктакид буд, мaxбyбият вa тaвaччyxи зиëд дoшт.

АДАБИЁТ

1. Самад Валй. Достони сигораи сахарй / Валй Самад - Садои Шарк, 1985, 1, -С..109-118

2. Худойдодов А. Холик Мирзозода ва адбиёплиносии точик дар асри ХХ». / А. Худойдодов -Душанбе; «Дониш», 2014. -364 с.

3. Мирзозода Х. Ахмад Махдуми Дониш мулаккаб бо «Ахмади Каллам» / Х. Мирзозода Барои адабиёти сотсиалистй, 1936, N° 5, - С. 29-31

4. Улузода С. Ахмад Махдуми Дониш. Дор китоби «Намунаи адабиёти точик», / С.Улузода Сталинобод, 1940. - С. 229-232

5. Мирзоев А.М. Ахмад Махдуми Дониш. -Адабиёт (Китоби дарсй), / А.М. Мирзоев - Сталинобод, 1948, - С. 149-153.

6. Мирзоев А. Як асари тозаи Ахмади Дониш. Ахбори Шуъбаи ТочикистонииАФ ССР, /А. Мирзоев - нашри ХХ11, 1950.

7. Мирзоев А. Як факти мухими таъсири маданияти рус дар нимаи дуюми асри Х1Х ва шарти асосии омухтани мероси адабию илмии Ахмади Дониш. / А Мирзоев - Ахбори Шуъбаи Точикистонии АФ ССР, / А. Мирзоев -нашри ХХ1Х, 1951. - С. 67-74.

8. Мирзоев А. Тахрири аввалини «Наводир-ул-вакоеъ» ва таълифи он. / А. Мирзоев // Ахбори АФ Точикистон, нашри ХУ11, 1953. - С.151-161

9. Мирзоев А. Ахмади Дониш ва вокеаи катли оми кипчокхо дар нимаи дуюми асри Х1Х. / А. Мирзоев // Ахбори АФ Точикистон, шумораи2 (29), 1962. С.7-10

10. Мирзоев А. Ахмад Махдуми Дониш ва гузориши масъалаи обёрии осиёи Миёна.- Шарки Сурх, N° 5, 1962. - С.137-141.

11. Мирзозода Х. Материалхо аз таърихи адабиёш точик. Душанбе:Нашрдавточик, 1962,- 137 с.

12. Аз таърихи афкори адабии халки точик. Мачмуаи илмй, чилди 107. / Х. Мирзозода -Душанбе, 1977. -204 с.

ВКЛАД ХОЛИКА МИРЗОЗОДА В ПОЗНАНИИ ЛИЧНОСТИ, ПРОИЗВЕДЕНИИ И

МЫСЛИ АХМАДА ДОНИША

В статье рассматривается роль Холика Мирзозода в познании личности, произведении и мысли Ахмада Дониша. Автор данной статьи отмечает, что Х Мирзозода с конкретными фактами раскрывает единство и расхождения во взглядах Ахмади Дониша и просветителей начала ХХ века по разным вопросам и различным аспектам важного исторического периода Бухарского эмирата. Кроме того, в статье отмечается, что Холик Мирзозода до последних дней своей жизни занимался исследованием творчества, личности и образа Ахмада Дониша.

Ключевые слова: Холик Мирзозода, Ахмад Дониш, личность, произведение, мысль, научно-литературные мысли, историческое, научное, литературное пространство, политических и просветительских идеи Ахмада Дониша, взгляды Ахмада Дониша на проблему образования и воспитания, просветительская деятельность Ахмада Дониша и т.д.

KHOLIK MIRZOZODA'S CONTRIBUTION IN KNOWING THE PERSONALITY, WORKS

AND THOUGHT OF AHMAD DONISH

The article explores the role of Kholik Mirzozoda in knowing the personality, works and thought of Ahmad Donish. The author of this article notes that Kh. Mirzozoda with concrete facts reveals the unity and divergences in the views of Ahmad Donish and the enlighteners of the early twentieth century on various issues and various aspects of the important historical period of Bukhara Emirate. In addition, it is mentioned in the article that Kholik Mirzozoda was engaged in the study of creativity, personality and image of Ahmad Donish until the last days of his life.

Keywords: Kholik Mirzozoda, Ahmad Donish, personality, work, thought, scientific and literary thoughts, historical, scientific, literary environment, political and educational ideas of Ahmad Donish, views of Ahmad Donish on the problem of education and upbringing, the educational activities of Ahmad Donish, etc.

Сведение об автора:

Муллоев Абдусамад - доктор филологических наук, профессор кафедры теория и история литература Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддин Айни.

About the author:

MuHoev Abdusamad - Doctor of Philological Sciences, Professor of the Department of Theory and History of Literature of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini.

ФОРМИРОВАНИЕ ПОЛИТИЧЕСКОГО МИФА ЧЕРЕЗ СМИ В КЫРГЫЗСКОЙ РЕСПУБЛИКЕ

Муллоев Ш.Б.

Российско - Таджикский (Славянский) университет Панков В.В.

Кыргызско-Российский Славянский Университет

Калейдоскопичность политической ситуации в Кыргызстане в период с 2005-2021 гг. вызывают особый интерес исследователей к процессам и механизмам формирования быстро меняющейся политической и социально-культурной обстановки. Кризисы политической ситуации и формирование

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.