Научная статья на тему 'АФКОРИ АҲМАДИ ДОНИШ ДАР ҲАЛЛИ МАСОИЛИ ЗАХИРАҲОИ ОБИИ МОВАРОУННАҲР'

АФКОРИ АҲМАДИ ДОНИШ ДАР ҲАЛЛИ МАСОИЛИ ЗАХИРАҲОИ ОБИИ МОВАРОУННАҲР Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
288
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ахмади Дониш / Вароруд Бухарское ханство / вода / водные проблемы / водные ресурсы / водные проблемы / Аhmadi Donish / Movarounnahr / Khanate of Bukhara / water / water problem / water resources / water issues

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Муллоев Абдусамад, Одинаев Абдумавлон Назирович

В данной статье рассматривается водного вопроса Вароруд и мировоззрения великого просветителя Ахмада Дониша о решении данной проблемы. На основе анализа и сопоставления идейно тематическое особенностёй его произведения выявляется социальные вопросы Бухарского эмирата. А также, автор подчеркивает неизбежность реального значения водного вопроса в современной мировой пространстве.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF AHMAD DONISH ON SOLVING THE WATER PROBLEM IN MAVERANNAHR

This article explores Movarounnahr water problem and world outlook of the outstanding teacher Ahmad Donish on resolution of water problem. Based on the analysis and comparing ideal and thematic peculiarities of his creative works, social problems of Khanate of Bukhara are revealed. As well as, the author points out about the importance of water issue in modern world.

Текст научной работы на тему «АФКОРИ АҲМАДИ ДОНИШ ДАР ҲАЛЛИ МАСОИЛИ ЗАХИРАҲОИ ОБИИ МОВАРОУННАҲР»

Ключевые слова: город и древний Герат, кварталы, трущобы, базары, мечет, бассейн, баня, городская ворота, стены вокруг города, канава.

THE STRUCTURE OF THE ANCIENT CITY OF KHIRAT

The ancient city of Herat has a well-organized urban system andfour common streets. Herat city is divided into four districts?

Each with its own mosques and schools? Swimming pools, baths, houses and other amenities. This ancient arch and fort is located in the ruler's hut above the city.

The city had walls and sand dunes and behind the walls around the torod deep-eyed trenches and structures were built to protect the city.

Keywords: city and mature Herat, neighbors, slums, bazars, mosques pool, bath, city gates, walls around the city, ditch.

Сведения об автора:

Фазлулрахмон Гуломджелони - магистрант второго курса по специальность изобразительного искусства и дизайна Таджикского государственного института изобразительного искусства и дизайна. Тел.: +992501202016; Научный руководитель: доктор исторических наук, профессор Иброхимов М.Ф. E-mail: fzyazdani959@gmail.com

About the author:

Fazlulrahmon Gulomjelon - second year master's student in fine arts and design, Tajik State Institute of Fine Arts and Design. Tel.: +992501202016; E-mail: fzyazdani959@gmail.com

АФКОРИ АХМАДИ ДОНИШ ДАР ХАЛЛИ МАСОИЛИ ЗАХИРАХРИ ОБИИ МОВАРОУННАХР

Муллоев А., Одинаев А. Н.

Донишгощ давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айни

Сарнавишт ва фаъолияти илмию эчодии Ах,мад ибн-ан- Носир ас- Сиддикй- ал- Хднафй ал-Бухорой, машхур ба Ах,мад Махдуми Дониш (1827-1897) нависанда, шоир, донишманд, маорифпарвар, таърихнавис, мунаккид, хаттоту китоборо, наккош ва ходими намоёни чамъиятй дар яке марказхои таърихию фархангии Осиёи Миёна - Бухоро ва дар даврони ноороми сиёсию ичтимой ва иктисодй ва илмию фархангии мардуми Осиёи Марказй, хамзамон мухиму хасоси такдирсази адабу фарханги халкхои ин сарзамин, ки бешубха ба бедориву худшиносй ва инкилоби фикрии мардум дар OFази садаи бистум заминаи кавй гузошта, хукумати хонадони манFития (1753-1920), махсусан хукумати Мир Сайид Насрулло (1826-1860), Мир Сайид Музаффар (1860-1885) ва Мир Сайид Абдулахад (1885-1911) чараё гирифтааст. Зиндагию фаъолияти илмию эчодии аллома Ахмади Дониш дар яке аз даврахои хасос ва такдирсози халкхои Осиёи Марказйсипарй гаштааст. Замони зиндагии Ахмади Дониш симохои намоёни адабу фархангии мардумони Осиёи Марказй чун Абдулкодирхоча Савдо (1823-1973), Шамсиддин Шохоин (1866-1895), Абай Кунанбой (1845-1904), Токтогул Согилган (1864-1933), Чунайдулло Х,озик (1800-1843), Зокирчон Фуркат (1858-1908), Чокан Валихон (1835-1865), Аваз Утар (1884-1919), Мухаммад Аминхоча Мукиимй (1856-1903), Чамбул Чдбай (1846-1945), Тошхоча Асирй (1864-1916), Х^амза Хдкимзода Ниёзй (1889-1929), Садриддин Айнй (1878-1954) ва дигарон зиндагию фаъолият намуда, бо осори бадей дар таърихи афкори ичтимоию фархангии садаи XIX ва огози садаи XX-и Осиёи Марказй накши муассир гузоштаанд.

Ахмади Дониш, яке аз симохои намоёнтарини илму фарханги карни XIX дар аморати Бухоро махсуб меёфт. Мавзуи мехварии афкори Ахмади Дониш ислохоти ичтимоии чомеа буд ва тахкики фаннии он пас аз солхои панчохум ба миён омада, андешахои ичтимоию сиёсй, тафрикаандозии динию мазхабй, ки дар осори гаронмояи Ахмади Дониш баён шудаанд, то ин давр дар шакли мукоисавию татбикй ва тахлилии бунёдй омухта нашуда буд. Аввалин мухаккике, ки мухити таърихию илмй, адабй ва фархангии замони Ахмади Донишро дакик дарк намуд, устод Садриддин Айнй буда, ба мероси гаронмояи аллома Ахмади Дониш аз наздик шинос шуд ва ба омузиши шахсияту осори ин нобита, «дохии модарзод» ва «ситораи фурузон дар осмони тираи Бухоро» бо ихлос ва иродатмандй таваччух зохир намуд.

Ахмади Дониш аз худ осори гаронкадр, аз кабили «Наводир- ул- вакоеъ», «Рисола дар назми тамаддун ва таъовун», «Номус-ул-аъзам» (^«Меъёр-ут-тадайюн»), «Рисола фй аъмол- ил- курра», «Зич», «Рисолаи хат ва хаттотй», «Манозир-ул-кавокиб», «Таъодули хамсаи мутаххайира», «Рисола ё мухтасаре аз таърихи салтанати хонадони манFития» ва Fайра ба мерос гузошт, ки дар таърихи афкори ичтимоию сиёсй, илмй ва адбию эстетикии мо чойгохи хоса доранд.

Мубраммият ва арзишмандии мероси гаронмояи аллома Ахмади Донишро Садриддин Айнй чун аввалин пешоханги омузиши шахсияту осори нобига дар асархои таърихию адабии «Намунаи адабиёти

точик>>, «^ър^и aммpoнм мангити Бyxopo», «^ър^и инкмлoби фикрй дар Бyxopo» ва мaxcycaн дар «Ёддoщгxo» жapфнaзapoнa ба миён гyзoшт. Маоъалаи мypaккaбe, ки диккати ахли илму aдaбpo дар ин шлхр ба xyд чалб намуд, ин oмyxтaни ocopи адабй, шaxcият, акидаву чахонбинй ва дар xaмин acoc шинoxти шaxcият ва oфapмдaнм cимoи Лх,мади Дoнмш буд. Ба ин макоад, 6o рахнамоии ycтoд Aйнй , нaxycтин очфки илмию адабии Сагим УлyEЗOдa «Ax^a^ Дониш)) ба вучуд oмaд. To ин замон ocopи aллoмa Ax^aA Маклуми Дoниш ба ахли чoмea дacтpac ва шинoc набуд ва дар шакли баргузида тахия ва нашр нашуда буд. Ташаккул ва тахаввули адабиёги точикии нимаи дуюми аери Х1Х ва ибтмдoи XX бeштap ба фaъoлият, нфуи эчодй ва pиcалaти адабию эчодии Axмaди Дoниш ва пaйpaвoни y вoбacтaгй дошта, ба таври кoмилy caxex мавриди тахкик ва бappacии дакик карор нагирифта буд ва шинoxти шaxcиятy ocopи мутафаккир ва мaopифпapвapи бузурги точик Axмaди Дoнмш нигapoни тахлили илмиву бaдeй буд. Баъдтар 6o кушиши пaжyxишгapoнм точик нашри млмй-интикoдим ocаpи aллoмa «Фишла ё мyxтacape аз тaъpиxи xoнaдoни мангития», «Нaвoдмл-yл-вaкoeъ», ва «Нoмyc-yл-aъзaм» («Мсъёр -ут- тадайюн>>) манзури чoмea шуданд. Ин ocаpи y acocaн дар заминаи нycxaxoи каламии аз руи ^cxax^ катoбoн pyнaвиcy тахия шуда анчом ёфта, матни илмии интикодии orno дар заминаи дacгxaти xyди Axмaд Maxдyми Дoнмш хануз руи кор нaoмaдa буд. Минбаъд дар омузиши aфкopи тaъpиxию фaлcaфй, ичтимой ва бaдeии Лxмaди Дoниш aдибoн ва мухаккикони точик С. Улугзода A. Мирзосв X. Мирзозода A. Баховаддинов, З. Faчaбoв, F. Ходизода F. Aшypoв М. Динopшoeв ва дигapoн caxми арзанда гузашгаанд.

Бo кушишу зaxмaтxoи A. Мирзосв мухаккикон ва тoлибилмoн ба aфкopи мaopифпapвapивy иcлoxoтxoxии интикодии ocopи Лxмaд Maxдyми Дoниш, мaxcycaн тахлили чи^ии хашт нycxaи бокимондаи матни «Нaвoдиp-yл-вaкoeъ»: ce ^cxa дар китoбxoнaи Инcгмтyти шapкшинocим AH Узбeкиcгoн, ду нycxa дар китбxoнaм миллии Toчикмcтон, нycxaxoи китoбxoнaи Институти зaбoн ва адабиёги ба жми Fyдaкми AH Toчикмcгoн, ва Дoнишгoxи миллии Toчикмcтон ва нycxам кадимтарин ва дacгxaти xyди Axмaди Дoниш, ки дар cабик Инcгмгyти шаркшишеии AH СССF нигoxдopй мeшавад, шинoc шуданд. Ба A. Мирзосв муягсар шудаает, ки кухнатарин дacтxaти «Наводир-ул-вакосъ)) 6o тахрири xyди Axмaди Дониш мушикофона таъйин намуда аз ин бoзëфт ахли илмpo ба хайрат гyзopaд. Муътамадии ин фapзияpo 6o чузъиёгу далслхои дакик, аз чумла мyкoиcaвy мoнaндим нycxaxoи мycaввaдa ва дacтxaтxoи каблии мycaннмфи acap, тарз ва нигopиши вapaкaxoи acap, якрангии xaт ва калами навишт, таържи навишти 6o6xo ва вapaкaxo , чудо coxтaни бoбxoи pиcалaи œërâ аз дoxили acap ва мoнaнди инxo зимни биниши дакики матащии^ муайян намудааст ва минбаъд ба oмoдacoзии матни ингaкoдим «Наводир-ул-вакосъ)) вазифа гyзoшгaacг. Хамчунин ба aндeшaи A Mиpзoeв хадафи дар дoxмли матни «Нaвoдиp-yл-вaкoeБ» чойгир намудани aфкopи шёш ва иcлoxoттaлaбй, бинoбap caбaби 6o эътмpoзy мyкoбмлиягм caxт ва чазову чабр гмpифтop нагаштани мycaннмф, хакикати маоъала ва FOяи танкиди идopaи aмopaт ва бeнизoмии oн пушида нмгox дoщгaн мазмуни acap дар дoxили «Наводир-ул-вакосъ)) чойгир намудан ба миён oмaдaacг [6, cax 43-61]

Xидмaти A. Мирзосв на тaнxo дар бoзëфти нycxaи арзишманд ва тахлили «Нaвoдмp-yл-вaкoeБ)> кaлoн мeбoшaд. Вай хануз cали 1960 бopи аввал матни илмиву ингикoдим «Тишла ё мyxтacape аз тaъpиxи caлгaнaти xoнaдoни мангития^ро нашр намудааот. Вай дар мaкoлaxoи «Axмaд Maxдyми Дoнищ ва гyзopиши маоъалаи oбëpим Оcиëи Миёна [1962] ва «Шархи xoли Дoниш 6o калами xyдaш» [1976] дар халли мyшкилаги таъмини o6 дар Ваpopyд , мaxcycaн халли мушкилати таъмини o6 дар шaxpxoи Самарканду Бyxopo ва aтpoфи oнpo ба миён гyзoщгaacг.

Дар pиcoлa ва мaкoлoти мазкур aллoмa Лxмaд Maxдyми Дoнмш ба мааБалаи мухим ва такдиршзи хаёти башар об ва зaxиpaxoи oбй ва иcгмфoдaи caмapaнoки oн ба нафъи хаёти чoмea таваччух зoxмp нaмyдaacг. Дар ин замина мacъaлaм oбëpии зaминxoи xocилxeзи Moвapoyннaxp - Оcиëи Миёна дар мигали caмapaнoк ва oкмлoнa иcгмфoдa бурдани oби дapëxoи кадимаи Ому [Чайхун], Сир [Сайхун] ва Зapaфшoн [Бyтaмoн] ба нафъи мардуми шaxpxoи Самарканд ва Бyxopo аз назари мутафаккири бузург дур нaмoндaacг. Fo4eb ба ин ма€ъала, мaтoлиб ва мавзуъи мухим дар мaкoлaи дoнишмaнди шapкщинoc Е.Э. Бepтeлc lacreara acapxoи Axмaди Калла> [ 1936] дао намуда, A. Мирзосв дар маколаи «Axмaд Maxдyми Дoнмш ва гyзopиши ма€ъалаи oбëpим Оcиëи Миёна) [1962] изxopи акида намудаанд.[4, 137141]

Дapвoкeъ, Axмaди Дoнмш xyб мeдoниcг, ки oô аз зaмoнxoи кадим хамчун бузургтарин нeъмaти oфapинищи хаёт дар тавлиди хаёту зиндагии башар, нaбагoтy табиат, та€аввури мардум, аcoтиpи xaлкмягy aквoми олам, адёни чaxoнй ва афкори маънавии иншният ба ^фати як мучиза мyкaддacy пoк пapacтидa мeшyд. Оби мука^а^ xaëтбaxш ва по^оз ба зиндагии маънавию фархангии инcoният ва тавлиду рушди тамаддун иpтибаги нoгycacгaнй дошта дар нумуъ ва coлимим хаёти инcoн ва aчcoми табиат макоми бузург ва шoиcгapo coxиб шyдaacг. Тахкики тaъpиxи хаёти ик^ният coбмг coxтacт, ки гахварахаи тамаддун, aмcoли Бyxopo ва Самарканд дар махалли чойгиршавии об, «ахили дарёхои cepoбy водихои xocилxeз, аз чумла Ому (Чайхун), Сир (Сайхун) ва монанди инхо пайдо шyдaacг. Дар ин робита иклим ва мухит ба capнaвищг ва хаёти иншният бeгaъcмp набуда, накши амик гyзoщгaacг. Сapзaминe барои хаёт интиxOб мeшyд, ки иклиму хавои мycoид, заминхои xocилxeз ва обу гизои

фapoвoн дoштa бoшaд. Кишвapy шaxpxoи oбoд вa ибoдaтгoxxo дap мaкoнe бушд мeëфтaнд вa ycтyвop мeгamтaнд, ки чунин имкoният дomтaнд. Тaбиaт, кyввa вa дoиpaxoи oн бa зиндaгии инcüн вa бaкoвy х,ифзи x,aCT тaъcиpи кoмил мeгзomт. Обoдивy ocoиши oлaм as мaвчyдиятx,oи зaxиpaxoи тaбий мyяcеap мeгapдид.

Myгaфaккиpи бyзypг Ax^a^ Дoниш эxтиëчoт вa бa нaфъи мapдyми вoxaxoи Moвapoyннaxp иcтифoдa бypдaни o6и дapëxoи Сиp, Ому вa Зapaфшoнpo xaмчyн мyтaфaккиp вa дoнишмaнди гyнoгyнcüxa дapк намуда, тaлoш вa мyбopизa бypдaacт. Бa ин макад caбaбxoи кaмoбй вa poxxoи aB мaнбaъxoи oбй üбëpй намудани киmгзopxoи зиpoaтии Сaмapкaнд, Бyxopo вa aтpüфии oнpo дap зaмoни aмиp Myзaффap вa пиcapaш Aбдyлaxaд бa мгён гyвomгa, дap caфapxoи бa Р<хшя (Пeтepбypг) кapдaaш xaлли ин мyшкилoтpo дap нaзди нaмoяндaгüни xyкyмaти orna^i^ импepaтüpи Руееия, re^pan-гyбepнaтopи Тoшкaнд Кayфмaн вa xoкими Сaмapкaнд Aбpaмoв гyвomтaacт.

Бaъд aз зaбтy œnwo вa бa итoaти Рüccия дapoмaдaни вилoяти Сaмapкaнд oбoдoнй вa oбëpии киmтзopxoи тaвoбeи oн вycъaт ëфтa, Зapaфшoн бa Бyxopo oби шфй нaмeдoд, дap фacли тобиетон кomтзopxoи xocилxeз вa мaxaлxoи oбoди тyмaнxoи Бyxopo aз o6 танкий мeкaшидaнд. Дap ин xycyc Axмaди Дoниш чунин мeнaвиcaд: «Ва aв ч^ати oн ки Сaмapкaнд бa xyra^ Рycия дapoмaд, oби дapëи Зapaфшoн бemгapи бa еapфи xaвoшии нooбoди oн 4o нoмвaд шуда, oби Бyxopo pyй бa кaмй oвapдa буд. Maн бa элчй гуфтам, ки xap вaкт ки бa Кoфмaн (Кayфмaн-. A.M., О. A.) дyчop шавй, oби Бyxopo биталаб, ки Сaмapкaнд фи нaфeиxи чашмаю кopeв дopaд, дap Бyxopo ce мoxи тüбиcгüн чoxxo низ o>6 нaмeдиxaнд, машки o6 ба ним д^ам тaxcил нaмeшaвaд. Оби дapëи Сaмapкaндpo ба xaмa вакт мук^ам дopaд, ce pyз дap oн 4o ва ce py дap Бyxopo, ë xaфтa, ë пoнздax pyз дap Сaмapкaнд, пoнздax pyзи дигap ва ë xaфтa дap Бyxopo бeмoнeъ биpaвaд» [1, 82-83].

Ax^a^ Дoниш дap Пeгepбypг xap 4o ки ба Кауфман дyчop мeшaвaд, cyxaн аз таъмину такими or^to^m oби Бyxopo, иcгифoдaи oби Ому мeoвapд ва билoxиpa xaнгüми видüъи xaйaIи еaфopaт аз Пeтepбypг Кауфман ypo миннaтдop кapдa мегуяд: « Дилxym бoшeд, ки баъд аз Сaмapкaндpo мункашм гapдoнaм. Ба Aбpaмyф (Aбpaмoв A.K. - A.M., О. A. ) xoкими Сaмapкaнд, фapмyдaм, ки ба Шyмo мyлoкoт кунад, oби Сaмapкaндpo чyнoнчи шyмo гуеду xoxeд, таким кунад» [1, 83].

Пeшниxoдy тaклифüти Axмaди ^ornrn аз чoниби aмиp Myвaффap мaвpиди oмyвиш rçapop г^ифта, бинoбap ба^^аи «пoдшoxoни гузаштаи Бyxopo - ку o6 аз Ому нaгиpифтaaнд, ë дак,анаи oRpo набастаанд. Сабаб oн аст, ки мaбoдo 6o caъйи дyшмaнe, ë Faлaбaи oбxeзии дapëи Бyxopo 6o o6 xapoб нагадал, аз Омуя o6 талабидан xилoфи мaелиxaт аст», [ 9, 133] чавсб мeнaвиcaд.

Axмaди Дoниш ин caбaбxopo 6o дaлeлxoи котсъ paд намуда, дap чaвoб мeнaвиcaд: «Aap да^анаи нaxpи мo аз мyxoзии Кapкй бoшaд, фapaзaн, aгap o6 Faлaбa кунад, аз Fapбии Кдешй ва чанубии ^apoвyлxoнa ва ОмoчypFüтй [наздикии Кoгüн] ин o6 гузашта, xaм аз дapyни дашту peг ва мyxoзии Нapзaм ва Ча^^й бoз ба дapë мepaзaд, ки xe4 чoйи зapap нaдopaд» [4, 133]

Mиpзoeв A. xaнгoми та^лили ин acap бapбoд paфтaни к^иш^и зиëди Axмaди Дoнишpo чиxaти oбëpии caxpoи К^шй ва тyмaнxoи Бyxopo ва иcIифoдa бypдaни oби Ому ба киштзopxoи xocилxeви oн ивxopи aндeшa намудааст.

Пeш аз caфapи aмиp Aбдyлaxaд ба Петepбypг [мyтaaееифoнa, дap ин caфap Axмaди Дoнишpo ба xaйaти aмopaт xaмpox нaмeкyнaнд] , панч банд мycaввaдaи таклифшмаи ба импepaтüp такдим мeкapдaгии aмиppo навишта., ба дapбopи aмиp иpcoл мeнaмoяд. Дap мyлгaмac (илгимüенoмa. - A. M., О. A.)- и аввал чунин oмaдaaет: «вaктe ки Сaмapкaнд ба давлати бакияи Pyc мyлxaк; шуд, oби Бyxopo ба нукшн ниxoд, аз oн ки мyтaеaддиëнy xoкимoни oн 4o oби Сaмapкaндpo ба имopaтy зиpoaт фapмyдaaнд, ду cyлcи oби дapë дap ин 4o ба мaеpaф мepaвaд ва як cyлcи бoкй xaм вaктe ба Бyxopo мeoяд, иpтифüъüти бaxopию тoбиcгoнaи мo талаф шуда бoшaд. Aз ин ч^ат, як мapди дoнишмaнд дap aмpи o6 бифиpистoнaнд, ки аз Омуя ë ба^и Сиp ба мo o6 чopй кунад, ки зaминxoи мaзpaъaи мo xapoб нaгapдaд»[1. 89].

A мyлoкüти Axмaди Дoниш 6o яте аз кoтибoн, ки дap ин c^ap таъйин шуда буд, paвшaн мeгapдaд, ки aмиp аз т^ш oн ки мaбoдo импepaтop аз вай биpaнчaд, xe4 аз панч банди мycaввaдaи илтимocнoмa (дapxoет)-и пeшниxoд кapдaи Axмaди Дoнишpo дap Питepбypг ивxop нaкapдaaет. Бинoбap ин, A. Mиpзoeв кайд мeнaмoяд, ки «X,ap oн кушиш ва xapaкaтe, ки Axмaд Maxдyми Дoниm бapoи oбëpии мамлакат дap зaмoни xyкмpoнии ам^ Myвaффap ва aмиp Aбдyлaxaд ^да буд, бинoбap бeлaëкaтй ва xaмoкaти ин ду aмиp ба амал татбикк нашуд ва мacъaлaи oби Бyxopo ва истифoдa бypдa шудани oби Ому xan нашуд» [6, 77].

Дap oxиpи pиеoлa Axмaди Дoниш зимни мyлoкoт 6o талаби ду тан аз нaмoяндaгoни иxвoнy-c-caфo 6o истифoдa аз кoидaxoи илми нучум (cигopaшинoей) толеъи вилoяти Бyxopopo имтиxoн ва пешгуй мeнaмoяд:

«^ap oяндa кaеoнe, ки зиндаанд, xoxaнд дид, ки чи давлату мoлe дap xaзoнaи oмиpa бад-ин гуна зулму зaчp чамъ гapдидaaет, тушаи кyффopy Faнимaти фyччop гapдидa, capкapдaгoн oxиp еapи xyдxopo ба дop

xoxaнд cyпopид ва aмиpoнy ва^н xaмчyнoн бeнaеиб ба xycpoни абадй гиpифтop xoxaнд шуд.....Нaзap

ба киpoни кaвoкиб дaвoми ca^rn! низ дap Moвapoyннaxp ба дасти ин тоифа пoйдop нaмoнaд ва

мукотилаи азиме ва тагйироти ачибе зухур кунад, чи такобули Миррих бо Зухал ва такоруби Муштарй бо Уторид далел асг бар заъфи милали ислом ва дини хак ва ривочи умури богила ва шуйуъи куфру кофирй дар акнофи олам, хоса дар билоди Мовароуннахр... Назар ба икроноти кавокиб, бояд, ки дар як карн, ки иборат аз сию шаш сол аст, дар арсаи зухур бирасад ва машхуди дидаи чахониён гардад[1, 9697].

Нихоят, Ахмади Дониш ба идораи аморати Бухоро ва бенизомии он, вучуди амирони чохил ва олимону сипохиёни гумрохи шфил нафрат пайдо намуда, фарёд мезанад ва чунин менависад: «Хайф, афсус, ки дар ин аср гуши шунаванда ва диди нагиранда нест. Чуз ин ки хар чи маълуми хеш гардад ба сахифа накш кардану худ хондан ва аз худ гиристан дигар илоче надорад»[1, 97].

Шинохт, шарх ва тавсифи об дар афкори файласуфон, донишмандону шоирон ва фарханги шифохии мардум низ ба хубй дарч ёфтааст. Пайдо кардани чахор аносири табиат [обу хоку отшу об], хосият ва сабабу омилхои падид омадани онхо дар осори Абуабдуллохи Рудакй, Абулкосим Фирдавсй, Низомии Ганчавй, Абуалй Ибни Сино «Донишнома», «Ал-конун», «Курозаи табииёт», «Осмон ва чахон», «Кавн ва фасод», китобхои Носири Хусрав «Чомеъ-ул-хикматайн», «Рушнонома», Ах,мад Махдуми Дониш «Рисола ё мухтасаре аз таърихи салтанати амирони мангития» ва эчодиёти кулли шоирону адибони олам тахлил ва шарх ёфтааст.

Дар баробари ин, ин мавзуъ дар замони муосир мубрам ва ахамиятнок аст ва тахаввулоти мархилахои сарнавиштсози таърихии халкхо дар замони муосир гувох бар ин аст, ки масъалаи таъмини об барои мардум ва хифзи экологии сайёра аз талаботи муассири хаёту зиндагии башар махсуб меёбад.

Дар сахфаи сарнавиштсози таърихии миллат, махсусан дар ин айёми фархундаву фирузи сохибистиклолии кишвар бо ташаббуси Президенти Чумхурии Точикистон Эмомалй Рахмон масъалахои мубрам ва мухимми вобаста ба об, хифзу захираи он дар сатх,и бузургтарин минбари байналмиллалй бардошта шуд. Дар натичаи идомаи босамари ин сиёсат ва амалй намудани тадбирхои судбахш дар чахорчубаи накшахои чахонии «Соли байналмилалии оби тоза» минбаъд бо пешниходи Точикистон солхои 2005-2015-ро Созмони Милали Муттахид Дахсолаи байналмилалии амалиёти «Об барои хаёт» эълон намуд. Имруз дар доираи барномаю накшахои дахсолаи амалиёти «Об барои хаёт» дар тамоми гушаю каноридунё тадбирхои судбах татбик мегарданд, ки боиси ифтихори хар як шахрванди ватандусти Точикистон аст. Дар сатхи Созмони Милали Муттахид кабул шудани ин пешниход бори дигар собит месозад, ки Точикистон хамеша чонибдори гуфтугуйи созанда ва истифодаи пурсамари об ба манфиати инсон, ахли башар аст ва танхо аз нияту ормонхои неку инсондустонава хусни хамсоягй пайгирй мекунад.

Об ва захирахои обй дар кишвари азизамон аз масоили мубрам ва ахмиятнок махсуб меёбад. Пас аз ба даст овардани Истиклолияти давлатй бо дарназардошти махдуд будани дигар намуди захирахои табий, аз чумла газ ва нафт, захирахои об аз захирахои стратегии кишвар ба хисоб рафта истифодаи хадафманд ва босамари онхо барои рушди кишвар аз вазифахои асосии пешбурд ва татбики сиёсати давлатй дониста мешавад. Масъалаи истифодаи захирахои об аз самтхои асосии сиёсати давлатии Чумхурии Точикистон ба шумор рафта, вобаста ба ин кишвари мо бо манзури якчанд давлати ру ба таракки ниходаи олам муаррифй мегардад.

АДАБИЁТ

1 Ахмад Махдуми Дониш Рисола ва ё мухтасаре аз таърихи салтанати хонадони мангатия.- Душанбе, «Сарват», 1992, 98 сах.

2 Бертельс Е.Э. Рукописи произведения Ахмеда Калла Труды таджикской базы АН СССР, т.3, - М.-Л., 1936, стр 9-29

3 Мирзоев А. Тахрири аввалини ^«Наводир-ул-вакоеъ» ва таълифи он. Ахбори АФ Точикистон, нашри ХУ11, 1953, сах 151-161

4 Мирзоев А. Ахмад Махдуми Дониш ва гузориши масъалаи обёрии Осиёи Миёна- Шарки Сурх, N° 5, 1962, сах. 137-141.

5 Мирзоев А. «Шархи холи Дониш бо калами худаш».- Ёдномаи академик Абдултанй Мирзоев, Душанбе: Дониш, 2008, с. 9-38.

6 Мирзоев А. М. Ахмади Дониш. Мачмуаи маколахо.- Мураттибон: М. Муллоахмад, М. Мирзоев, Дониш, Душанбе, 2017, 140 с.

THE ROLE OF AHMAD DONISH ON SOLVING THE WATER PROBLEM IN

MAVERANNAHR

This article explores Movarounnahr water problem and world outlook of the outstanding teacher Ahmad Donish on resolution of water problem. Based on the analysis and comparing ideal and thematic peculiarities of his creative works, social problems of Khanate of Bukhara are revealed. As well as, the author points out about the importance of water issue in modern world.

Keywords: АЬшсЛ Donish, Movarounnahr, Khanate of Bukhara, water, water problem, water resources, water issues.

РОЛЬ АХМАДА ДОНИША О РЕШЕНИИ ПРОБЛЕМЫ ВОДЫ В МАВЕРАННАХР

В данной статье рассматривается водного вопроса Вароруд и мировазрения великого просвитителя Ахмада Дониша о решении данной проблемы. На основе анализа и сопоставления идейно тематическое особенностей его произведениия выявляется социальные вопросы Бухарского эмирата.

А также, автор подчеркивает неизбежность реального значения водного вопроса в современной мировой прстранстве.

Ключевые слова: Ахмади Дониш, Вароруд Бухарское ханство, вода, водные проблемы, водные ресурсы, водные проблемы.

Сведение об авторах:

Муллоев Абдусамад - доктор филологисеский наук, декан таджическая филология Таджикского государственного педагагического университет имени САйни Тел: +992917585877

Одинаев Абдумавлон Назирович, старший преподаватель кафедры история таджикского народа Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел: +992927648787 (моб.) E-mail: abdumavlon1987@gmail.com

About the autors:

Mulloev Abdusamad - doctor of philological sciences, professor in the Chair of Theory and History of Literature of Tajik State Pedagogical University named after S.Ayni, Tel.: +992917585877 Odinaev Abdumavlon Nazirovich, Senior Lecturer of the Department ofHistory of the Tajik People, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, E-mail: abdumavlon1987@gmail.com

УДК 59 (910) ББК 63.3 (5)

ЧАМОАИ ИСЛОМИЯ: ТАШКИЛ ВА ФАЪОЛИЯТИ ОН ДАР ОСИЁИ ЧАНУБУ ШАРКД

Кудратов К.А.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Тундгароии динй дар Осиёи Чднубу Шаркй на танхо он кишвархоеро, ки аксари ахолиашон мусулмонанд, балки кишвархоеро, ки аксари ахолиашон мусулмон нестанд (ба монанди Филиппин, ки аксари ахолиаш католик ва Таиланд, ки аксари ахолиаш буддой хастанд) тахдид мекунад. Ба гайр аз ин дар Филиппин ва Таиланд экстремистхои исломй дар бисёр маконхои зисти мусулмонон бо хукуматхои махаллй чангхои бисёрсолаи худро катъ накарда, аз онхо талаб доранд, ки ба чунин нохияхо мухторият диханд, то ки дар ин маконхо мусулмонон мувофики меъёр ва ахкоми шаръ зиндагй кунанд. Дар Малайзия ва Индонезия вазъ мураккабтар аст, зеро дар он чо ба радикалхои мусулмон ва талаботашон оиди таъсиси давлати исломй мусулмонони мадоромехвар, ки чонибдори давлати дунявианд, мукобил меистанд. Алхол мусулмонони боэътидол вазъиятро зери назорат доранд, вале хамеша дар зери фишори радикалхо карор дошта, тундгароён аз хар фурсати барояшон муносиб истифода бурда, накшахои худро амалй мекунанд.

Имруз ин вокеиятро эътироф накардан мумкин нест, ки дар минтакаи Осиёи Чанубу Шаркй ифротгароии исломй амалан фаъол гардидааст. Ин вокеият омилхои худро дорад. Дар навбати аввал, сабабгори ин холат сиёсати тачовузкорона ва вокеан зиддиисломии Иёлоти Муттахидаи Амрико дар Шарки наздик ва Ховари миёна аст, ки боиси эътирозу норозигии мусулмонони кишвархои Осиёи Чанубу Шаркй гардидааст. Дар Филиппину Таиланд Ислом хамчун унсури мухими муттахидкунанда ва мутамойизи акалиятхои миллии махаллй (муборизаи мусулмонони чазирахои Минданао ва Моро дар чануби Филиппин) буда, як шакли асосии мубориза барои хукуку озодихои миллиашон мебошад. Дар раванди радикализатсия инчунин функсияи мухими ичтимоии Ислом мусоидат менамояд, ки баъди аз фазои идеологии чахон рафтани FOяхои коммунистй таълимоти Исломро мусулмонони ОЧШ хамчун доктринаи ичтимоии адолату баробарй кабул мекунанд ва чавобгуи орзуву ормонхои кишрхои камбизоату нодори ахолй мебошад. Дар байни дигар омилхо таблиги фаъоли тундгароён аз тарафи фондхои гуногуни динй, воситахои ахбори омма ва интишори китобу дастурхои зиёд, ки мунтазам аз чониби марказхои радикалии исломии кишвархои араб ба мамлакатхои ОЧШ равона мешаванд, накши мухим доранд. Хамаи инхо бозори доирахои исломи сиёсиро, ки шиорхои Исломро хамчун воситаи муборизаи сиёсй истифода мебаранд, гарм нигох медорад.

Аммо дар фаъолшавии исломи радикалй дар ОЧШ омили дигарро низ махсус кайд кардан бамаврид аст, ки гохо нодида гирифта мешавад: исломихои радикалй на хамчун чараёнхои сиёсии махдуди махаллй, балки хамчун фронти исломии чахонй баромад мекунанд. Аз ин чихат ташкилотхои исломии ОЧШ сохтори муназзам дошта, аз хорич ёрии молии фаровон дастрас менамоянд. Ташкилотхои радикалии исломй дар муборизаи хеш на танхо аз терроризм истифода мебаранд, балки сохторхои ба доираи конун даровардашуда (легалй) низ доранд, ки натанхо таблиFат дар намозхои панчгона, инчунин аз болои таълимоти фанхои динй, фаъолияти пешвоёни сиёсй, ки чонибдори давлати исломии шариатбунёд дар ОЧШ мебошанд, назорат мебаранд.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.