СУЗ МОРФЕМ ТАРКИБИ ФРАЗЕОЛОГИЯЛАШУВИНИНГ ИККИ ТУРИ
ХДКИДА
Абдували Бердиалиев [email protected]
Академик Б.Гафуров номидаги Хужанд давлат университети, Тожикистон
Аннотация: Маколада "фразеология" атамасининг тилнинг кучма маъноли тургун иборалари, уларнинг тизими ва тилшуносликнинг шу тизимни урганувчи сохасига нисбатан ишлатилиши билан чекланмаслиги; унинг сузларнинг морфем, суз ва шакл ясалиш таркибига хам хос парадигматик ва синтагматик турлари хакида маълумот берилади. Суз морфем таркибига хос фразеологиялашувнинг бу икки тури узбек тилининг характерли содда, кушма ва жуфт сузлари мисолида далилланади.
Калит сузлар: Фразеология, фразеологиялашув, куп вазифалилик, морфема, сузнинг морфем таркиби, парадигматик фразеологизациялашув, синтагматик фразеологизациялашув кушма сузлар, жуфт сузлар
ABOUT TWO TYPES OF PHRASEOLOGICALIZATION OF WORD
MORPHEME COMPOSITION
Abduvali Berdialiev [email protected]
Khujand State University named after Academician B.Gafurov, Tajikistan
Abstract: In the article, the term "phraseology" is not limited to the fixed phrases of the language, their system and the field of linguistics that studies this system; information is given about its paradigmatic and syntagmatic types of morpheme, word and form formation of words. These two types of phraseologisation specific to the composition of the word morpheme are proved by the example of the characteristic simple, compound and double words of the Uzbek language.
Keywords: Phraseology, phraseologisation, multitasking, morpheme, morpheme structure of a word, paradigmatic phraseologisation, syntagmatic phraseologisation, compound words, pairs of words
Маълумки, "фразеология" тилнинг кучма маъноли тургун ибораларига нисбатан илмий оммалашган атамадир. Шунингдек, бу атама, тилнинг кучма маъноли ибораларидан (фраземаларидан) ташкари, шу лисоний бирликлар тизими ва тилшуносликнинг айни шу тизимни урганувчи сохаси(булими)
маъноларида хам кулланувчи полифунксионал (полисемик) терминдир[1]. Бу атама рус тилида равишларнинг предлоги ажратиб ёзилувчи до смерти, при виде сингари аналитик шаклларига нисбатан хам ишлатилади [2].
Тил ва унинг тизимлари шу даражада мураккаб ва серкирралики, унда турли сатх бирликлариаро муштарак амал килувчи изоморф хусусиятлар анча. Фразеология ходисаси билан боглик лисоний хусусиятлар, яъни муайян синтагматик бутунлик таркиби билан боглик метафорик ифода ва уларга хос хусусиятлар тилнинг морфем ва суз ясалиш сатхи бирликларида хам яккол кузга ташланади. Шу боис "фразеология" атамасининг амалий кулами яна кенгайган холда, суз таркибининг метафорик маъно касб этган морфем унсурларига нисбатан хам куллаш ва шундай хусусиятга эга лугавий бирликлар таркибини "морфем фразеологиялашув" деб аташ мумкин булади[3].
Морфем-морфологик сатхга хос фразеологиялашув сузнинг морфем кисмларга синхрон жихатдан ажрала олиш - ажрала олмаслик имконияти билан алокадор жараёндир. Сузнинг морфем кисмларга синхрон жихатдан ажрала олиши шу сузни ташкил этган морфем кисмларнинг лисоний амалига таянади. Морфем кисмларга ажрала оладиган сузларнинг вазифавий унсурлари бошка сузлар таркибида унга расмийлашган лисоний шакл (товуш кобиги) ва маъно билан мунтазам равишда такрорланади; уларнинг узак кисми ута умумлашган (мавхумлашган) лугавий маънони, аффикс кисми эса муайян бир дериватив ёхуд тавсифловчи(грамматик) маъносини узгаришсиз саклайди. Суз таркибий кисмларининг, узак ёхуд аффикс булишидан катъий назар, уларга расмийлашган лисоний маънолар англатишдан четлашиши сузнинг морфем-морфологик жихатдан фразеологиялашувига сабаб булади [4].
Суз таркибининг морфем-морфологик фразеологиялашуви масаласини урганишга багишланган тадкикот ишларида бу жараён парадигматик фразеологиялашув ва синтагматик фразеологиялашув каби икки гурухга ажратилади [5].
Парадигматик фразеологиялашувда суз морфем таркибининг аффикс характеридаги унсури маъно жихатдан асоснинг типиклашган маъносига мос келмайди: маълум бир суз ясалиш типига хос асос у билан синтагматик алокада булган куп маъноли аффикс зиммасига бошка бир маъно юклайди. Юкланган бу маъно унинг лисоний расмийлашган семантик инвентаридан четда булади. Бу хусусият окказионал суз ясаш жараёнларида, айникса, аникрок намоён булади. Унда ясовчи асос маълум бир лексик-грамматик гурухга ёки бир синонимик каторга мансуб бошка бир лугавий бирлик билан алмашинади.
«Бу юракнинг ватандошлари, хаводошлари, тупрокдошлари» (Э.Шукуров)... «Биз калтакчи купол суз булганлиги учун, буларни хивчинчи деб атаймиз»(«Ёшлик»). Ясовчи суз унга зид маъноли (антоним) суз билан
алмаштирилади: «Аламзада булмай хурсанзада булсинми?»; Бу ауволда чорвачилик зарархона булмай, фойдахона булармиди ?» («Муштум»).
Ясовчи асос унга товушдош (охангдош) булган бошка лугавий мукобили билан алмаштирилади: цуналза - йуналга; сузлашгим - узлашгим ва б. [6].
Синтагматик фразеологиялашувда сузнинг фразеологиялашган маъноси уни ташкил этган морф(ема)лар маъноси билан мувофиклашмайди. Балки у морфем кисмлар маъноларининг номунтазам бирикувидан хосил булувчи семантик бутунлик характерида булади.
Масалан, олмахон (хайвон номи), томорца (экин-тикин килинадиган ер), бангидевона (ботаника термини, усимлик номи), кузикорин (ёмгирдан кейин ердан чикадиган субтропик усимлик), маймунжон (ёввойи усимлик меваси) сингари содда ва кушма сузларнинг таркибий кисм(морф)лари шакли ва маъноси билан боглик лисоний хусусиятлар синтагматик фразеологиялашув учун мисол булади. Морфем-морфологик фразеологиялашув бешиктерватар, олачопон, цияошар (алпинист), чулцувар(чулни обод килувчи), изцувар (терговчи) сузлари таркиби учун хам хосдир. Масалан, «бешиктерватар» сузининг морфем кисмлари расмий маънодаги «бешик» ва «тебратар» сузларининг; «олачопон» сузининг морфем таркиби расмий маънодаги «ола» ва «чопон» сузлари билан мантикий алокаси йук. «Чулцувар», «изцувар» сузларининг морфем таркиби хам шу морфем таркибни эслатувчи тилда расмий маънога эга булган мустакил лугавий бирликлар билан мантикан богланмайди. Ана шу жихат С.Отамирзаева, Х,.Йулдошева, Ж.Маматовлар томонидан хам тугри эътироф этилган [7]. Бундай хусусият «ошиц-мошиц» (эшик, дарвоза, дереза ларнинг табакаларини кушиб, тутиб турувчи ёгочга махкамлайдиган темир кисм) жуфт сузи таркибида хам мавжуд.
Синтагматик фразеологиялашув сузнинг шаклий ва мазмуний томонларини уз ичига олади. Унинг фразеологиялашув даражаси сузнинг морфем кисмларга ажралиш даражаси билан белгиланади. Синтагматик фразеологиялашувда узаро фаркли икки лисоний холат кузга ташланади. Биринчи холатда лексема таркибида таксономик бирликлар ё тулалигича, ё кисман мутаносиб булади. Бунда сузнинг морфем кисмлари билан боглик семантик узгаришни тилнинг амалдаги реал конун-коидалари асосида изохлаш ва характерлаш мумкин булади: сузнинг морфем кисмлари ва уларнинг эркин ажралиши аник тасаввур этилади. «Оилада хамдам», «умр йулдоши» маъносидаги «ёстицдош» (ёстиц+дош), «хамма вакт хамдам, шерик» маъносидаги «йулдош» (йул+дош), «маълум бир ибратли фаолиятнинг биринчи бошловчиси» маъносидаги «йулчи»(йул+чи: йулчи юлдуз) ана шундай характерда.
Морфем таркиби аник тасаввур этиладиган ва суз таркибидан эркин ва осон ажраладиган фразеологиялашган лугавий бирликлар кушма сузлар тизимида хам анча. Масалан, «зарпечак» кушма сузи «зар» ва «печак» кисмларига эркин ажралади. Бу сузнинг фразеологиялашувига унинг таркибидаги «зар» кисмининг кучма маъноси сабаб булган. «Умр йулдоши, оилада жуфти» маъносидаги «ёстицдош» (ёстиц+дош) ва «бутакуз» (бута+куз), «гулёр» (гул+ёр), «буштоб» (буш+тоб) каби сузлар маъноси билан боглик фразеологиялашувда хам лексеманинг таркибини морфем кисмларга ажратиш ва уни кушма сузларнинг хосил булиш механизми талабида тавсифлаш мумкин.
Узбек тилшунослигида морфем-морфологик фразеолгиялашув атамасидан фойдаланилмаган булса-да, яхлитланиш (идеомотизация) термини остида морфем-морфологик фразеологиялашувга дахлдор масалалар хусусида экскурс тавсифидаги маълумотлар учрайди. Х,.Неъматов ва Р.Расуловлар хаммуаллифлигида нашр этилган «Узбек тили систем лексикологияси асослари» номли кулланмада бу ходиса куйидагича тасвирланади: «Яхлитланиш (яъни фразеологиялашув - А.Б.) деб тарихан ясама булган лексема маъносининг суз ёки форма ясаш колипи маъносидан узилишига, узоклашишига ва шу тарзда ихтисослашишига айтилади. Масалан, «уйнаш» лексемасини олиб курайлик. Биринчидан, бу суз ... «феъл+иш= характ номи» колипининг хосиласи, нутк бирлигидир: Болалар кучага уйнаб чицишди. Лекин бошка «уйнаш» лексемаси хам мавжуд булиб, у хусусий маънога эга. Бу маъно русча «любовник» // «любовница» сузлари оркали берилади. Ушбу маънода «уйнаш» сузи алохида лексема сифатида тилда тайёрдир. Ухшаш, цараш, йуналиш, жуналиш, цурилиш, йигилиш, таниш, куриниш... каби.бу сузлар хам ихтисослашган маънога эга булган, яхлитланган (фразеологиялашган дейилмокчи: А.Б.) ва лексемага айланган. Яхлитланиш натижасида нутк бирликларининг тил бирликларига - лексемаларга утиши кунда содир булаётган фаол жараёндир»[8]. Дархакикат, бундай фактлар тилда куп. Лекин русча «любовник» // «любовница» маъносидаги «уйнаш» ва кейин келтирилган «ухшаш», «цараш» типидаги сузларнинг фразеологиялашув даражаси ва бу жараёнга муносабатини бир хил деб булмайди. «Уйнаш» сузи моделида хосил булган лексемаларнинг кейингиларини фразеологиялашган лугавий бирликлар каторига кушиш хозирча эрта. Чунки бундай сузлар англатган маънолар суз таркибидаги морфем кисмлар семантик мослиги ва уларнинг узаро муносабатига асосланган. Бу уринда «уйнаш» сузи андозасида фразеологиялашган бошка бир феъл шаклини эслаш тугри ва уринли буларди. Бу суз «юриш» (модели: «феъл+иш=уаракт номи») лексемасидир. «Юриш» сузи фразеологиялашмаган маънога, яъни уз маъносида «юза буйича олд ёхуд
орцага цараб цилинган уаракат» маъносини англатади: Машина текис йулдан юрди; бемор юришдан тухтади. Бу сузнинг фразеологиялашган мукобили («юриш») англатган маъно хам русча «любовник»// «любовница» сузларининг узбекча мукрбили - «уйнаш»никига якин. «Икки жинсга мансуб шахснинг интим муносабати билан боглиц %атти-уаракати»ни билдиради, «севишмоц» сузи билан деярли маънодош. Бу суз рус тилида айни шу маънода ишлатилувчи «ходить» лексемасининг семантик калькасидир. Масалан, «Углимиз цушни циз билан юраркан». Икки шахснинг «якин-якин эмаслик» муносабатини билдирувчи «чицишмоц» (булишсиз шакли: «чицишмаслик») феъли хам хозир фразеологиялашган лексемалар сафида туради.
Синтагматик фразеологиялашувнинг иккинчи куринишида лексема таркиби унинг морфем бирликлари муносабати ва мажмуаси билан мутаносиб булади. Суз таркибидаги узгаришларни, лексеманинг фразеологик маъносини тилнинг амалдаги конун-коидалари ёрдамида шархлаб булмайди. Суз морфем кисмларга эркин ажралмайди, чунки морфемаларнинг, айникса, улардан бири тилда расмийлашган шаклини инкор этади, уни тасаввур этиш кийин булади. Масалан, щар томонлама мукаммал» маъносидаги «тулацонли»; таркибий кисмлари тилнинг синхрон холатига кура хиралашган «бир зум». «дазмол», «авваламбор», «васваса», «жимжит»[9] типидаги лексемалар ва улар маъносининг фразеологиялашуви ана шундай характерда.
Морфем-морфологик фразеологиялашувнинг, суз морфем кисмлариаро мотивациянинг характерига кура, "асосий мотивацияси сакланган" ва "асосий мотивацияси унутилган (сунган) сузлар" сингари турлари хам мавжудки, булар бошка алохида илмий ахборот мавзусидир.
Хуллас, суз морфем таркибига хос фразеологиялашув ва унинг жараёни бир-икки макола билан тугал ечимига эга булмайди, балки бу масала замонавий тилшуносликнинг монографик режаларда ёритилиши зарур булган ута долзарб муаммоларидан хисобланади.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Розенталь Д.Э., Теленкова М.А. Словарь-справочник лингвистических терминов. -М.: "Просвещение", 1976. Б.516.
2. Касаткин Л.Л., Клобуков Е.В., Лекант П.А. Краткий справочник по современному русскому языку. Под ред. П.А.Леканта, -М.: "Высшая школа", 1991. Б.60.
3. Бердиалиев А. Суз таркиби ва шакл-маъно номутаносиблиги. Монография. Бишкек, 2013.
4. Бердиалиев А. Уша асар....
5. Гловинская М.Я. О зависимости морфемной членимости слова от степени его синтагматической фразеологизации // Развитие современного русского языка. 1972. -М.: Наука, 1975. Б.26 - 27.
6. Тошалиева С.И. Узбек тилида окказионал суз ясалиши. НДА, Тошкент, 1998. Б. 16, 17.
7. Отамирзаева С., Йулдошева Х,,,Маматов Ж. Кушма суз билан суз бирикмасини фарклашда паузанинг роли// Узбек тили тарккиёти масалалари. Илмий асарлар туплами. Тошкент, 1992. Б.92.
8. Неъматов X,., Расулов Р. Узбек тили систем лексикологияси асослари. Тошкент: Укитувчи, 1995, 44-45 - бетлар.
9. Мисоллар А.Хожиевнинг «Узбек тилида кушма, жуфт ва такрорий сузлар» китоби(Тошкент, 1963)дан олинди.