Умедзода Махмуд - магистр второго курса кафедры зоологии Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.:(992) 91725-17-53,
Information about authors: Rahmadov Saidali Saidovich - Ph.D., Associate Professor, Chair of Zoology, Tajik State Pedagogical University named Sadrididn Aini, phoe: (992)917-25-82-75;
Imonov Mirmahmad Sharofovich - senior lecturer, Chair of Zoology, Tajik State Pedagogical University named Sadriddin Aini, phone: (992) 919-98-49-80;
Umed Mahmoudzoda- MA student, Chair of Zoology, Tajik State Pedagogical University named Sadriddin Aini, phone: (992) 917-25-17-53,
НА^ШИ ВАЛЕОЛОГИЯ ЗИМНИ ОМУЗИШИ ^АЛЛИ МАСЪАЛА^ОИ БИОЛОГЙ
Баротов К.А. Давлатов С. Одинаев Н. Ашуров Д.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айнй
Валеология илмест, ки конуниятхои бехдошт, механизм ва усулхои нигохдорй, мустахкамкунй ва хифзи саломатии чисмонй, равонй ва ичтимоии инсонро дар бар мегирад. Истилохи валеологияро бори аввал олим И.И. Брехман соли 1980 пешниход намуда буд. У дар китоби худ «Валеология - илм дар бораи саломатй» доир ба пахлухои гуногуни ин сохаи нави илм маълумоти чолиб овардааст. Аз нуктаи назари И.И. Брехман валеология дар худ мафхумхои фалсафию равониро дар бар гирифта, солимии инсонро аз нуктаи назари худи у , яъне худогохй, худшиносй ва худбехдошт кардан дида мебарояд.
Масъалаи хифзи саломатии инсон ва мухити зист дар байни категорияи мухимтарини системаи арзишхои чамъияти макоми махсусро ишгол кардааст.
Маълумотхои валеологй имконият медиханд, ки инсон фаъолияти худро тавре ба рох монад, ки дар натичаи он тарзи рохи асабонишавй, беморихои гуногун ва ба марги бемахалро гирифта тавонад. Ташкил ва чорй намудани муносибати валеологй такозои замона буда, дар раванди таълиму тарбияи донишчуён яке аз самтхои инсонгаронй маълумот ба шумор меравад. Дар ин самт мавкеи омузгорони Донишгохи педагогй бузург аст. Аз ин лихоз ба омузгорони Донишгох зарур аст, ки аз донишхои валеологй бо халли масъалахо ва тачрибахо дар дарсхо истифода бурда, роххои пешгирии беморихои гуногунро бо факту ракамхо ба донишчуён фахмонад. Х,оло дар поён халли якчанд масъалахои валеологиро зимни омузиши фанни халли масъалахои биологй пешкаш менамоем, ки он аз як тараф боиси тарбияи гигиенй гардад, аз тарафи дигар хисси кунчковй, эчодкорй ва зиракии хонандагон ва алокамандии байнифанниро дар дарсхои биология бедор менамояд.
Масъалаи 1. Набудани гадудхои аракчудокунанда дар одамон бо рохи рессесивй гузашта дар Х-хромосома чойгир аст. Писари солим бо духтаре хонадор шуд, ки падари он гадудхои арак чудокунанда надорад, лекин модар ва авлодхояшон солиманд. Эхтимолияти таваллуд шудани писархо ва духтарон бо набудани гадудхои арак чудокунандаро муайян кунед. Инчунин эхтимолияти ин нуксонро дар наберахои духтарй ва писарй муайян кунед, модоме, ки заншавандаи писархо ва шавхаршавандаи духтархои онхо солим мебошанд.
Х^л:
Р 5 ХХ х ^ ху
Х У
Х ХХ ХУ
Х1
Х!Х
Х1 У
Генотип: 1ХХ: 1ХУ:1Х 1Х:1Х1У
Фенотип: 1-духтар ва 1-писар солиманд; 1-духтар ва 1-писар гадуди арак чудокунанда надорад.
Р $ Х1Х х $ ХУ Р $ ХХ х $ Х1У
Х У
Х1 Х1Х Х1У
Х ХХ ХУ
Х1 У
Х1 Х Х1 ХУ
Х ХХ1 ХУ
Генотип:1Х1Х;1ХХ ;1Х1У; ХУ Генотип:2Х Х1:2 ХУ Фенотип: 1-писар, 1-духтар Фенотип: 2-писархо солим
солим , 1-писар, 1-духтар бемор
Масъалаи 2. Дар одами мешчашм нисбат кабудчашм, ростдаст нисбат бо чапдаст доминант аст. Лекин генхои ин аломатхо дар хромосомахои гуногун чой доранд. Чдвони мешчашми ростдаст бо духтари чашмкабуди чапдаст хонадор шуд, аз ин оилахо чй гуна фарзандон таваллуд мешаванд? Агар чавон бо харду ген гомозиготй бошад ва дар холати дигар чавон гетерозиготй бошад чй? Хал:
А-мешчашм В-ростдаст
а- чашм кабуд в-чапдаст
Р $ аавв х $ ААВВ Р 9 аавв х $ АаВв
АВ АВ
ав АаВв АаВв
ав АаВв АаВв
ав ав
АВ АаВв АаВв
АВ Аавв Аавв
Ав ааВв АаВв
ав аавв аавв
Генотип: 4: АаВв Фенотип: 4-мешчами ростдаст Генотип:2:АаВв:2Аавв:2ааВв:1аавв Фенотип:2-насли мешчашми ростдаст; 2-насли мешчашми чапдаст; 2-насли чашмкабуди рост
дасд;2-насли чашмкабуди чапдаст Масъалаи 3. Дар инсон катаракти чашм ва бисёрангуштй ба генхои доминантй вобастаанд. Духтари чавон катаракти чашмро аз падар ва бисёрангуштиро аз модар мерос гирифтааст бо писари солим хонадор шуданд, аз ин оила чй гуна фарзанд бо ин аломатхо таваллуд мешаванд?
А-катараки чашм В-бисёрашгуштй
Р $ АаВв х $ аавв
Генотип: 2АаВв:2Аавв:2ааВв:2аавв Фенотип: 2-насл, ки дорои катаракти ва бисёрангуштй аст; 2-насл, катарактй чашм аст
Масъалаи 4. Аз нигохи генетикй ин шаклхои меросгузориро дар инсон шарх дихед ва генотипи онро нависед:
А) аз волидони ношунаво хамаи фарзандон солим таваллуд шуд; Б) аз волидони ношунаво хамаи фарзандон ношунаво таваллуд шуд;
Ав ав
АВ АаВв АаВв
Ав Аавв Аавв
аВ ааВв ааВв
ав Аавв аавв
В) аз волидони солим фарзандони бисёр тавллуд шуданд, тахминан % хисса шунаво ва V хисса ношунавоанд;
Г) аз оилаи солим хамаи фарзандон шунавоанд;
Д) ду шахси дугоникхои якхела бо дугоникхои якхела хонадор шуданд. Дар ин ду оила 9 нафар фарзандон солим ва 9 нафар ношунавоанд.
а) ААвв-ношунаво ааВВ-ношунаво Р 9 ААвв х $ ааВВ
Гамета: Ав Ав аВ аВ
АаВв АаВв Шунаво
б) аавв - ношунаво Р $ аавв х $ аавв
Гамета: ав ав ав ав аавв аавв
Ношунаво
в) АаВв - шунаво Р $ АаВв х $ АаВв Гамета: АВ Ав аВ ав
— АВ Ав аВ ав
АВ ААВВ ААВв АаВВ АаВв
Ав ААВв ААвв АаВв Аавв
аВ АаВВ АаВв ааВВ ааВв
ав АаВв Аавв ааВв аавв
Генотип: А-солим а-касал
Р $ Аа х $ Аа
А а
А АА Аа
а Аа Аа
Генотип: 1 АА: 2Аа: 1аа Феотип: 3-шунаво; 1-кар
г) солим солим
Р $ ААВВ х $ ААВВ Гамета: АВ АВ АВ АВ
ААВВ ААВВ Солим
д) Р $ ААВВ х $ ААВВ гамета: АВ АВ АВ АВ
ААВВ ААВВ Солим
Р $ аавв х $ аавв Гамета: ав ав ав ав аавв аавв
Ношунаво
Адабиёт:
1. Муртазин Г.М.Задачи и упражнения по общей биологии. -М.: Просвещение, 1988.
2. Молис С.С., Молис С.А. Активные формы и методы обучения биологии.-М.: Просвещение, 1988.
3. Савлатов С.,Баротов К.А. Х,алли масъалахои биологй.-Д.; нашриёти «Сабрина-К»,2012
НАЦШИ ВАЛЕОЛОГИЯ ЗИМНИ ОМУЗИШИ ^АЛЛИ МАСЪАЛА^ОИ БИОЛОГИ
Баротов К.А. Давлатов С. Одинаев Н. Ашуров Д.
Проблема защиты человеческого здоровья и окружающей среды, среди важнейших категорий в системе общественных ценностей занимает особое место. Решение этой проблем зависит от валеологической науки. Валеология- это наука, который включает в себя законы гигиены, механизмов и методов её защиты, укрепления и защиты физического здоровья, социального и психологического состояния людей. Валеологические сведения дают такие возможности при которых люди свою деятельность могут поставить так, в результате которых смогут предотвратить себя от всевозможных стрессов, различных заболеваний, и преждевременной смерти, то есть её профилактикой. Организация и внедрение валиологических отношений является требованием времени в учебно-воспитательном процессе учащихся средних общеобразовательных школ является одним из гуманистических направлений. В этот направлении позиция учителя биологии велика. Так, школьная биология (особенно общая биология) наряд с другими естественными дисциплина является важнейшим средством обучения, исследованием и осознанием таких явлений которые происходят живом организме. По этому учителям биологии необходимо использование валеологических знаний путь решения задач, проведения опытов на уроках, и объяснить ученикам пути предотвращения различных заболеваний примерам фактами и их количеством.
Ключевые слова: задача, решение задачи, валеология, валеологических задач, уроках, родителей, группы крови, здоровья, хромосома, генотип, гаметы, зиготы.
THE ROLE OF VALIOLOGICAL TASK IN THE STUDY OF BIOLOGY
Barotov K.A., Davlatov S. Odinaev N., Ashurov D.
The article contains the issue of the human health protection and environment among the important category in the system of social valuation. The vale logical information gives that opportunities which are people could prevent themselves from various stress and illness. The usage of vale logy subject during lessons except the reason of communication of subject of biology with chemistry, physics, mathematic and other science is available.
Key words: task, solution, vale logy, lesson, parent, groups of blood, health, chromosome, genotype, gamete, zygote.
Сведения об авторах: Баротов Камолиддин Ашурович -кандидат педагогических наук, доцент Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айнй, тел: (992) 93-405-04-46;
Давлатов Сайфиддин - доктор биологических наук, начальник управлении начального и среднего образования Министерства образования и науки Республики Таджикистан, тел.: (+992) 938735063
Одинаев Носир - соискатель кафедры общей биологии и методики преподавания биологии Таджикского государсвенного педагогического университета им. Садриддина Айнй, тел: (992) 93-417-55-19.
Ашуров Далерджон - магистр кафедры общей биологии и методики преподавания биологии Таджикского государсвенного педагогического университета им. Садриддина Айнй, тел: (992) 918-45-91-47.
Information about authors: Barotov Kamoliddin Ashurovich - Ph. D. in Pedagogy, docent, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (992) 93-405-0446;
Davlatov Saifiddin, Doctor of Biological sciences, Head of primary and secondary education administration of Ministry of education and science of Republic of Tajikistan, tel. (+992)938735063
Odinaev Nosir - researcher, Chair of General Biology and Method of its Teaching, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (992) 93-417-55-19.
Ashurov Dalerjon - MA student, Chair of General Biology and Method of its Teaching, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel: (992) 91-45-91-47.
БА РО^ МОНДАНИ КОРХОИ МУСТАЦИЛОНА ЗИМНИ ОМУЗИШИ
ДАРСХ,ОИ БИОЛОГИЯ
Баротов К.А., Шалимов К., Одинаев Н.,Ашуров Д.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айни
Барои хаматарафа инкишоф ёфтани хонандагон ва баланд бардоштани сатху сифати дониши онхо кори мустакилона накши басо бузург мебозад. Бо максади дархонандагон тарбия намудани мустакилият омузгор талаб менамояд, ки аввал, дар тафаккури хонандагон маърифати мустакилият инкишоф дода шавад, сипас, ба хонандагон омузонидани роху усулхои мустакилона тавассути рохнамоии омузгор барои дар амал татбик намудани донишхои назариявии андухтаашон нихоятмавкеи мухим мебошад.
Кори мустакилона ин фаъолияти эчодй ва инфиродии хар як хонанда ба хисоб рафта, хангоми ичрои он шавки донишандузии онхо зиёд мегардад. Донишандузй аз хонандагон ичрои кори мустакилонаро бо китоб ва омухтани адабиёти илмй, методй ва оммавиро такозо менамояд.
Дар системаи мафхумхои дидактикаи муосир мафхуми кори мустакилона яке аз чойхои намоёнро ишгол менамояд. Хдмин аст, ки педагогону методистон доир ба мафхуми кори мустакилона фикру андешахои зиёдеро пешниход сохтаанд. Чунончи, методистони бузурги рус А.В. Усова ва З.А. Вологодская корхои мустакилонаро хамчун методи таълим маънидод намуда, кайд сохтаанд, ки тавассути ичро намудани корхои мустакилона толибилмон донишхои нав гирифта, махорату малакаи нав пайдо мекунанд, дар онхо хусусиятхои мустакилият, фаъолнокй, боиродагй ва гайрахо инкишоф меёбад.
Ба акидаи Б.П. Есипов кори мустакилона тарзи корест, ки дар рафти ичрои он омузгор иштирок намекунад, лекин аз руйи супориши он дар муддати муайяншуда ичро кардамешавад. Дар ин холат хонандагон кушиш менамоянд, ки талаби супоришро бошуурона ичро кунанд. Натичахои ба дастоварда бо кадом рохе, ки набошад кобилияти фикрй ё сарфи кувваи чисмонии онхоро ошкор месозад.
К.У. Ушинский чунин мехисобид, ки мустакилона фикррониитолибилм хангоми бевосита ичро намудани кори мустакилона ба вучуд меояд; мустакилият дар омузиш диккати толибилмро зиёд мекунад ва у маводро бодиккат хонда, сатхи фикрронии у фаъол мегардад ва нисбат ба кор масъулият хис мекунад.
Аз ин чо бармеояд, ки кори мустакилонаи хонанда фаъолияте мебошад, ки бе ёрии устод назорат карда мешавад ва дар он дарачаи дониш, махорат, малака ва расидан ба максади гузошташуда тачассум меёбад.
Яке аз роххои баланд бардоштани сифати машгулиятхои мустакилонамавчуд будани мачмуаи таълимй, аз он чумла васоити таълимию китобхои дарсй ба шумор меравад.
Набудани маводи таълимй сифати гузаронидани машгулиятхои мустакилонаро паст мегардонад ва устодро ба душворихо дучор менамояд.
Бинобар ин зарур аст, ки барои пурсамар гузаронидани машгулиятхои мустакилона бояд омузгорон ба хонандагон маводи ёрирасонй таълимиро пешкаш намоянд. Ба маводи таълимии ёрирасонсаволхои тестй, чадвал, графику диаграммахо дохил мешаванд, ки ин мавод самаранокии машгулиятхои мустакилонаро бо рохбарии омузгор таъмин менамоянд. Инчунин омузгор ин ё он супоришро баро кори мустакилона барои хона пешниход менамояд.
Аз хонандагоне, ки супориши хонагиро ичро намудаанд, дафтархои ичрои вазифаи хонагй талаб карда мешаванд ва баъд аз назар гузаронидани дафтар, омузгор