ВКЛАД ШКОЛЫ, РОДИТЕЛЕЙ И ОБЩЕСТВА В ВОСПИТАНИЕ ПОДРОСТОКОВ
Если не поднять вопрос о роли семьи и школы в обществе, то не возможно воспитать интеллектуально-здоровое подрастающее поколение. Для этого в воспитание подростка надо вовлечь родителей и педагогов.
Ключевие слова: семья, школа, общество,родители, подросток,воспитание, обучение,дети.
THE CONTRIBUTION OF THE SCHOOL, PARENTS AND SOCIETY IN
TEENAGER'S TRAINING
If we want to bring up the health-intellectual generation, first of all we must think about role of the family and school in society. For this, it is necessary to involve the parents and pedagogues - teachers in upbringing.
Keywords: family, school, society, parents, new generation, upbringing, education, children.
Сведение об автор:
Ошимова М.М. - преподаватель кафедры педагогика и психология Таджикского государственного институт языков имени С.Улугзода 734019, гДушанбе, улица Мухаммадиев, 17/6, тел.: (+992) 919449643
Одинаева А.С. - ассистент кафедры педагогика и психология Таджикского государственного институт языков имени С.Улугзода 734019, гДушанбе, улица МухаМмадиев, 17/6, тел.:(+992) 935829090
About the autors:
Oshimova M.M. - Teacher in the Departament of Pedagogy and Psychology of Tajik State Institute of Languages named after S.Ulugzoda. 734019, Dushanbe City, Muhammadiev Street, 17/6, Phone: (+992) 919449643
Odinaeva AS. - Assistant in the Departament of Pedagogy and Psychology of Tajik State Institute of Languages named after S. Ulugzoda. 734019, Dushanbe City, Muhammadiev Street, 17/6, Phone: (+992) 935829090
ИСТИФОДАИ САЛОХИЯТНОКЙ ДАР ТАЪЛИМИ БИОЛОГИЯ
Баротов К.А., Хидиров F.T., Давлатов С.С.,
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айнй
Дар шароити имруза, хатмкардаи муассисаи тахсилоти умумиро лозим аст, ки ба хаёти мустакилона омода бошад, тачрибахои ичтимой, маънавй ва маърифатии гирифтаашро дар хаёт истифода карда тавонад, тарзи дурусти муносибат, муошират, рафтор ва амалро интихоб карда тавонад.
Низоми маорифи чумхурй дар шароити мураккаби ичтимой дастовардхои каблиро нигох дошта, бо истифода аз имконоту шароитхои барои рушди соха ва гузариш ба меъёрхои тахсилоти байналмиллй, муносибатхои нави таълимиро рохандозй менамояд. Мутобики тамоюли чахони муосир раванди таълим, на ба гирифтани донишхои тайёр, балки ба муносибати босалохият нигаронидашуда, ба хонандагон имконияти аз худ намудани малакахои асосии таълимй ва тайёрии касбй, махорати дар амал тадбик намудани донишхо, ба рох мондани тарзи хдёти солим равона ва гиромй доштани арзишхои чомеаи шахрвандиро ташаккул медихад.
Кдйд намуд, ки дар амал тадбик намудани мазмуни тахсилот аз методикаи таълим вобаста буда, хар омузгор вобаста ба имконият, дарачаи фахмиш ва интихоб онро дар дарсхояш истифода мебарад.
Дар таълими анъанавй омузгор донишро дар шакли тайёр пешниход менамояд ва хонандагон онро кабул намуда, бозгуйй мекунанд. Дар таълими анъанавй мундаричаи таълим ботартиб ва дар алокамандй пешниход карда мешавад. Фаъолияти омузгор асосан ба таври шифохй фахмонда додани мавзуъ ва истифодаи аёниятхо равона мегардад. Ин навъи таълим ба анъана ва одат табдил ёфтааст.
Муносибати нави таълим ба салохиятнокй нигаронишуда, фаъолй, мустакилият ва озодии академии хонандаро дар интихоби маводи таълимй ва омадагй ба мавзуи барномавй
ва мавкеи нaзоpaти омyзгоppо фаъол нaмyдa, ба иcтифодaи ycyл ва методхои фaъолy гyногyниcaмapaбaхш мycоидaт менамояд.
Мyноcибaти боcaлохият дap таълим тaвaccyти фapдикyнонии paвaнди таълим амалй кapдa мешавад.
Аз нуктаи нaзapи илми педагогика caлохиятнокй ин натичаи caмapaбaхши тaхcилотecт, ки шaхc дap paфти он ба мачмуи caлохиятхо шхиб мешавад. X,ap як caлохияти алохида мачмуи мypaккaби амалхост, ки хaмгиpоии дониш ва тадбик кapдaни онpо дap нaзap доpaд.
Мyноcибaти боcaлохият зapypaти тaшaккyли донишхои acоcй, мачмуи малака ва мaхоpaтхоpо инкоp нaмeкyнaд. Вай ба хонанда имконият медихад, ки дap боpaи фаъолияти худ, чй гyнa ба кapоp омаданаш ва оид ба шфати коpи худ андеша pонaд.
Салохияти шaхcй таваооути мухити ичтимой, мачмуи дониш ва та^ибахои шaхc ташаккул меёбад. Ин caлоx,иятx,о дap заминахои фикppонй, хaвacмaндй, боиpодaгии шaхc pyшд ёфта, ба фаъолият ва хаёти минбаъдаи шaхc тaъcиpи мycбaт мepacонaд.
Ташаккули муношбати боcaлохият пеш аз мазмуни мaкcaдгyзоpй ва натичахои ба дacтовapaндa, интихоби мазмуни таълим ва методикаи таълими мувофик ба мазмуни таълимй вобаста мебошад.
Яке аз pоххои атоши ташаккули мyноcибaти боcaлохият дap хонандагон бeдоp намудани x,aвacмaндй ва хитеи мacъyлиятшиноcй дap иcтифодaи малакаву мах^ати таълимй дap халлу омузиши отлотлаи масталахо ва маводи амалию нaзapиявй мебошад.
Салохияти шaхcй таваооути мухити ичтимой, мачмуи дониш ва та^ибахои шaхc ташаккул меёбад. Ин caлохиятхо дap заминахои фикppонй, хaвacмaндй, боиpодaгии шaхc pyшд ёфта, ба фаъолият ва хаёти минбаъдаи шaхc тaъcиpи мycбaт мepacонaд.
Ташаккули мyноcибaти боcaлохият пеш аз мазмуни мaкcaдгyзоpй ва натичахои ба дacтовapaндa, интихоби мазмуни таълим ва методикаи таълими мувофик ба мазмуни таълимй вобаста мебошад.
Яке аз pоххои атоши ташаккули мyноcибaти боcaлохият дap хонандагон бeдоp намудани хaвacмaндй ва хитеи мacъyлиятшиноcй дap иcтифодaи малакаву мaхоpaти таълимй дap халлу омузиши cилcилaи масталахо ва маводи амалию нaзapиявй мебошад.
Зимни муайян намудани cохтоpи таълим ва ба pох мондани муношбати боcaлохият накши мyхимpо маводи таълимии хycycияти тадбикшавандагй ва амалидошта, инчунин алокамандии байни фанхо мебозад. Ноил гаштан ба натичахои дилхох дap омузиши биология аз фаъолияти хонандагон вобастагй доpaд. Бapои ноил гаштан ба дacтовapдхо мухим он аст, ки
1) Мазмуни таълим дap худ мacъaлaхои пpоблeмaвии таълимй-ичтимой доштapо дap бap гиpaд;
2) Ба aœc гиpифтaн ва такя намудан ба тaчpибaхои ичтимой ва шахши хонандагон дap халли мacъaлaхои хаётан мухим;
3) Иcтифодaи методхои фаъолу пpоблeмaвй, ки хap як хонанда тавонад мааъалахои гyногyнpо дap доиpaи донишхо ва фахмишхояш хал кapдa тавонад.
Вазифаи acоcии хонанда гиpифтaни донишхои зapypй дap acоcи бapномaи таълимй, иcтифодaи малакаву мaхоpaти ба дacтовapдaшyдa дap cохaхои дигap фанхо ва инчунин дap хаёт тадбик кapдa тaвониcтaни донишхо мебошад.
Бapои ташаккули caлохияти таълимй бeштap ба ycyлхои фаъоли таълим, пpоблeмaвй-модулй ва лоихавй-тадкикотй такя кapдaн мумкин acт. Одатан хонандагон бapои аз худ кapдaни фанхои тaбий-pиёзй мушкилй мекашанд, ки ин caбaбхои муайян доpaд. Донишхои бapномaвии ин фанхои таълимй acоcaн нaзapиявй буда, бapои дap амалия ва хаёт тадбик намудани он шapоити муайян лозим аст.
Салохияти таълимй бapои ташаккули отлотлаи донишхо, малакаю мaхоpaт мушидат намуда, мустакилияти хонaндapо pyшд мебахшад. Салохият дap алокамандии пpeдмeтхо ташаккул ёфта ба зaхиpaхои мaъpифaтй, тaчpибaхо, малака ва мaхоpaти хонанда тaъcиpи мycбaт мepacонaд.
Caлохияти таълимй аз cидcилaи дониш, малакаю мaхоpaт фикppонии когнитивй (дapc) ва киматхои фаъоли aмaлиëтй доштан ибоpaт буда, тapзи мyноcибaт ва фаъолияти шaхcpо дap вазъиятхои гуногун таъмин мeнaмояд.
Аввал caмтхо ва caлохиятхо тapтиб дода шуда, дap атош он нишондихандахо тapтиб дода мeшaвaнд (нигapeд ба чадвал).
САМТ^О ВА САЛОХИЯТХО АЗ ФЛHHИ БИОЛОГИЯ
Синфи 5 Синфи 6 Синфи 7 Синфи S Синфи 9 Синфи 10 Синфи 11
САМТИ 1. СОХТИ МАВЧУДОТИ ЗИHДЛ
5.1.1. Cохти узвхои pycтaнихоpо шapх дода тавонанд 6.1.1.Хycycи ятхои cохтоpии pycтaнихои дapaчaи паст ва ол^о фapк кapдa тавонанд 7.1.1. ^хти хайвоноти якхyчaйpa ва биcëpхyчaй papо мукожа кapдa тавонанд 8.1.1. ^хти хайвоноти cyтyнмyхpaдоp pо шapх дода тавонанд 9.1.1. ^хти оpгaнизми инcонpо фахмонида тавонанд 10.1.1. Caтххои cохтоpии мавчудоти зиндapо донанд 11.1.1.^^ ахои cохтоpии мавчудоти зиндapо мyкоиca кapдa тавонанд
САМТИ 2. ФАЪОЛИЯТИ ^АЕТИ
5.2.1. Фаъолияти хaëтии узвхои pycтaнихоpо шapх дода тавонанд 6.2.1.Тapзи X,aëтгyзapон ии pycтaнихои дapaчaи паст ва олщэо фахмонида тавонанд 7.2.1.Вазиф аи cистeмaхои узвхои хайвоноти бecyтyнмyх papо донанд 8.2.1. Вазифаи cиcтeмaхои узвхои хайвоноти cyтyнмyхpaдоp pо тaвcиф дода тавонанд 9.2.1.Фаъоли яти cиcтeмaхои узвхои оpгaнизмpо шapх дода тавонанд 10.2.1. Умумиятхои фаъолияти хaëтии оpгaнизмхоpо муайян кapдa тавонанд 11.2.1.Фаъо лияти хaëтии оpгaнизмхо pо мyкоиca кapдa тавонанд
САМТИ 3. САБЗИШ, ИШИШОФ ВА АФЗОИШЕБИ
5.3.1. Шаклхои афзоиши pycтaнихоpо дap амалия татбик кapдa тавонанд 6.3.1. Роххои афзоиши pycтaнихои дapaчaи пacтpо шapх дода тавонанд 7.3.1. Роххои aфзоишëбй ва инкишофи хайвоноти бecyтyнмyх papо фахмонида тавонанд 8.3.1. Роххои aфзоишëбй ва инкишофи хайвоноти cyтyнмyхpaдоp pо нишон дода тавонанд 9.3.1.Мapхил лахои афзоиш ва инкишофи оpгaнизми инcонpо шapх дода тавонанд 10.3.1.Умумия т ва фapкиятхои pоххои aфзоишëбии оpгaнизмхоpо муайян кapдa тавонанд 11.3.1. Caбзиш ва инкишофëб ии оpгaнизмхо pо аз нигохи эволютсион й мyкоиca кapдa тавонанд
САМТИ 4. ПАИДОИШ ВА ТАСТИФОТ
5.4.1.Гуногунша клии pycтaнихоpо донанд 6.4.1.Рустан ихои дapaчaи паст ва олщэо тacниф намоянд 7.4.1.Мaвкe ъи тacнифоти и хайвоноти бecyтyнмyх papо муайян кapдa тавонанд. 8.4.1. Хдйвоноти cyтyнмyхpaдоp pо тacниф кapдa тавонанд. 9.4.1. Аломaтхоe, ки аз pyйи онхо одaмpо ба cинфи шиpхypон мaнcyб мeдонaнд, шapх диханд. 10.4.1.Алокам андии энepгeтикй ва мeтaболитики и оpгaнизмхоpо муайян кapдa тавонанд 11.4.1.Гуног унии оpгaнизмхо и зиндapо аз нигохи эволютсион й мyкоиca кapдa тавонанд
САМТИ 5. K;ОHУHИЯТ^ОИ ^АМБАСТАГИИ МУ^ИТ ВА ОРГАHИЗМ^О
5.5.1.Шаклдига pкyнии узвхои pycтaнихоpо вобacтa ба мухити зист шapх дода 6.5.1.Тaъcиp и тapaфaйни чамоаи наботот ва мyхитpо муайян 7.5.1.Робит аи хайвонот ва pyстaнихоp о дap 8.5.1.Мypaккaб шавии мyноcибaтхоpо дap чамоаи табии бо мигал^о 9.5.1.Роххои хифзи caломaтии одaмpо дap шapоитхои гуногун шapх 10.5.1Донуни ятхои тaъcиpи мyхитpо ба оpгaнизмхои зинда муайян кapдa 11.5.1.Накш и тaъcиpи инcонpо дap тaFЙиpëбии чамоаи табий
тaвoнaнд кapдa чaмoaи фaхмoнидa дихaнд тaвoнaнд. мyшaxxac
тaвoнaнд тaбий шapх дoдa инъикoc
дoдa метaвoнaнд. кapдa
тaвoнaнд тaвoнaнд
CАМTИ 6. ДУРНАМОИ ИСТЕ^ШЛОта БИОЛОГИ
5.6.1. 6.6.1. 7.6.1.Иcтиф 8.6.1. Caмтхoи 9.6.1.Истифо 10.6.1.Maвкеи П.бЛ.Исти
Пapвapиши Aмaлияи oдaи гуногуни дaи тaFЙиpпaзиpй фoдaи
pycтaнихoи иcтифoдaи хaйвoнoти иcтифoдaи мaълyмoти вa иpcиятpo мaълyмoтхo
мaзpyъpo дap pycтaнихopo беcyтyнмyх aмaлии биoлoгиpo дap и биoлoгиpo
нигoxцopии дap хaëт papo дap хaйвoнoти оид бa нигoхцopи вa дap caмтхoи
гуногунии тaтбик caмтхoи cyтyнмyхpaдop нигoxцopй вa иcтифoдaи гуногуни
биологй мyaйян кapдa гуногуни po нишон дoдa бехдошти генофонди иcтехcoлй
кapдa тaвoнaнд тaвoнaнд иcтехcoлoт тaвoнaнд opгaнизми кишвap бa пешниход
пешниход oдaм дoнaнд нaкшa кapдa
кapдa гиpифтa тaвoнaнд
тaвoнaнд тaвoнaнд
Нишондичандачои сало^иятноки (синфи 5)
Cалоxиятxо Нишонди^анда^о
5.1.1. Cox™ узвхои pycтaнихopo шapх дoдa тaвoнaнд • Узвхои pycтaнихoи гyлцoppo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Узвхои нaшвиpo aз узвхои генеpaтивй фapк кapдa тaвoнaнд; • Аз pyйи coxти тут pycтaнихopo бa якпaллa вa дyпaлллa чудо кapдa тaвoнaнд; • Аз pyйи coxт тиppешapo aз пaтaкpешa фapк кapдa тaвoнaнд; • Аз pyи pacK чузъхои pешapo нишон дoдa тaвoнaнд; • Шaклхoи пoяpo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • MyFчaи нaшвиpo aз мyFчaи гулй фapк кapдa тaвoнaнд; • Coxти бapг вa paгpoнии oнpo шapх дoдa тaвoнaнд; • Coxти дoxилии бapгpo aз pyn pacH нишон дoдa тaвoнaнд; • К^мхои гyлpo aз pyи pacм нишон дoдa тaвoнaнд; • Гулхои якчинcapo aз дyчинca фapк кapдa тaвoнaнд; • X,ocилшaвии мевa вa тyxмpo шapх дoдa тaвoнaнд
5.2.1. Фaъoлияти хaëтии узвхои pyca^^opo шapх дoдa тaвoнaнд • Фaъoлияти хaйëтии pycтaнихoи Ty^oppo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Фaъoлияти хaëтии хyчaйpapo фaхмoндa тaвoнaнд; • Дaвoмнoкии хaëти pycтaнихopo фaхмoндa тaвoнaнд; • Шapoитхoи хaйëтии caбзиши тyxмpo дoнaнд; • Вaзифaхoи pешapo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Aхaмияти xoxpo дap хaëти pacтaнй дoнaнд; • X,apaxa™ мoдцaхopo дap поя шapх дoдa тaвoнaнд; • Рaвaнди нaфacкaшиpo aз фoтoтocинтез фapк кapдa тaвoнaнд • Роххои гapдoлyдшaвиpo бо мишлхо шapх дoдa тaвoнaд; • Зaxиpaшaвии мoдцaхopo дap узвхои pacтaнй дошнд;
5.3.1. Шaклхoи aфзoиши pycтaнихopo дap aмaлия тaтбик кapдa тaвoнaнд • Шaклхoи aфзoиши pycтaнихoи гyлцoppo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Бо вocитaи тyxм зиëдшaвии pycтaнихopo дошнд; • Бо вocитaи pешa aфзoиши pycтaнихopo фaхмoнидa тaвoнaнд; • Бо вocитaи поя aфзoиши pycтaнихopo фaхмoнидa тaвoнaнд; • Бо вocитaи бapг aфзoиши pycтaнихopo
фaхмoнидa тaвoнaнд;
5.4.1.Гyнoгyншaклии pyo^^opo дoнaнд • Шaклхoи гуногунии pycтaнихopo фapк кapдa тaвoнaнд; • Шaклхoи гуногунии хyчaйpapo фapк кapдa тaвoнaнд; • Шaклхoи гуногуни тyxмpo дap pycтaнихo aз pyи pacм вa кoллекcия мyaйян кapдa тaвoнaнд; • Шaклхoи гуногунии pешapo aз pyи pacм нишон дoдa тaвoнaнд; • Гyнoгyншaклии пoяpo aз pyn геpбapия вa pacм нишон дoдa тaвoнaнд; • Шaклхoи бapгpo aз pyи геpбapия вa pacм нишон дoдa тaвoнaнд; • Шaклхoи гуногуни гyлpo aз pyn pacм вa геpбapия мyaйян кapдa тaвoнaнд;
5.5.1.Шaклдигapкyнии узвхои pycтaнихopo вoбacтa бa мухити зист шapх дoдa тaвoнaнд • Шaклдигapкyнии pycтaнихopo вoбacтa бa мухити зиеташон шapх дoдa тaвoнaнд; • Caбaбхoи шaклдигapшaвии pешapo дoнaнд; • Caбaбхoи шaклдигapшaвии нaвдapo дoнaнд; • Caбaбхoи шaклдигapшaвии пoяpo дoнaнд; • Caбaбхoи шaклдигapшaвии бapгppo дoнaнд;
5.6.1. Пapвapиши pycтaнихoи мaзpyъpo дap нигoхдopии гуногунии биологй мyaйян кapдa тaвoнaнд • Руоганихои мaзpyъpo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Шйдоиши pycтaнихoи мaзpyъpo дoнaнд; • Роххои пapвapиши pycтaнихoи мaзpyъpo вoбacтa бa минтaкaхo дoнaнд: • Aхaмияти пapвapиши pycтaнихoи мaзpyъpo дap нигoхдopии гуногуни биологй дoнaнд; • Aхaмияти pycтaнихoи мaзpyъpo дap coхaхoи гуногун мyaйян кapдa тaвoнaнд.
Нишондичандачои салочиятноки барои синфи 6
Cалочиятчо Нишондичандачо
6.1.1.Хycycиятхoи coxтopии pycтaнихoи дapaчaи rncr вa oлиpo фapк кapдa тaвoнaнд • Аз як ë биcëpхyчaйpa ибopaт бyдaни pycтaнихoи дapaчaи пacтpo дошнд; • Узвхои pycтaнихoи дapaчaи rnCTpo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Аз pyи coxт pycтaнихoи дapaчaи rncrpo aз pycтaнихoи дapaчaи олй фapк кapдa тaвoнaнд; • Узвхои pycтaнихoи дapaчaи oлиpo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Аз pyи pacм кдомхои pycтaнихoи дapaчaи пacтpo нишон дoдa тaвoнaнд; • Mypaккaб coxтa шyдaни pycтaнихoи дapaчaи oлиpo шapх дoдa тaвoнaнд; • Haмyдхoи якхyчaйpaи pycтaнихoи дapaчaи пacтpo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Aлoмaтхoи acocии фapккyнaндaи pycтaнихoи дapaчaи oлиpo aз pycтaнихoи дapaчaи пacт шapх дoдa тaвoнaнд; • Kиcмaтхoи acocии зaнбypyFхoи телпaкчaдoppo нoмбap кapдa тaвoнaнд;
6.2.1.Тapзи X,aëтгyзapoнии pycтaнихoи дapaчaи rncr вa oлиpo фaхмoнидa тaвoнaнд • Дap мухити обй зиндaгй нaмyдaни oбcaбзхopo шapх дoдa тaвoнaнд; • Обcaбзхoи pиштaгиpo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Обcaбзхoи тyдaгиpo нoмбap кapдa тaвoнaнд; • Шяклхои хaëтии пycтлoxй, бyттaшaкл вa бapгшaкли гyлcaнгхopo фapк кapдa тaвoнaнд; • Шaклхoи aлaфй, бyттaгй вa дapaxтии pycтaнихoи дapaчaи oлиpo дошнд;
• Фаъолияти хaëтии зaнбypyFpо фахмонида тавонанд; • Aз pyи pacмхо бyттapо аз дapaxт фapк кapдa тавонанд; • Лхамияти обpо дap хaëти pyстaнихои дapaчaи паст донанд; • Фаъолияти хaëтии pycтaнихои гyлдоppо донанд;
6.3.1. Роххои афзоиши pycтaнихои дapaчaи пacтpо шapх дода тавонанд • Шаклхои афзоиши pycтaнихои дapaчaи пacтpо номбap кapдa тавонанд; • Бо воcитaи cпоpa зиëдшaвии зaнбypyFхоpо донанд; • Бо воcитaи мугчапайдокунй афзоиши кapдaни зaнбypyFи xaмиpтypyшpо фахмонида тавонанд; • Бо pохи кандашавии як к^ми тана афзоиш намудани гyлcaнгхоpо фахмонида тавонанд; • Бо pохи чинcй афзоиш кapдaни pycтaнихои дapaчaи пacтpо дap миcоли хламидамонанда фахмонида тавонанд; • X,yчaйpaхои чинcии pycтaнихои дapaчaи пacтpо донанд;
6.4.1.Рустанихои дapaчaи паст ва ол^о тacниф намоянд • Хycycиятхои pyстaнихои дapaчaи пacтpо донанд; • Хycycиятхои pyстaнихои дapaчaи олиpо донанд; • Рустанихои дapaчaи пacтpо аз олй фapк намоянд; • Шуъбахои pycтaнихои дapaчaи пacтpо донанд; • Шуъбахои pycтaнихои дapaчaи олиpо донад; • Рустанихои гyлдоppо тacниф кapдa тавонанд; • Рустанихои шнфи якпaллaтyxмонpо шиноcaнд; • Aломaтхои тacнифотии pycтaнихои дapaчaи паст ва ол^о донанд;
6.5.1.Taъcиpи тapaфaйни чамоаи наботот ва мyхитpо муайян кapдa тавонанд • Мафхуми чамоаи нaбототpо донанд; • Taъcиpи pycтaнихоpо ба мухити aтpоф тавшф намоянд; • Мафхуми мyхитpо шapх дода тавонанд; • Taъcиpи омилхои мyхитpо ба наботот шapх дода тавонанд; • Taъcиpи xокpо ба caбзиши pycтaнихо шapх дода тавонанд;
6.6.1. Aмaлияи истифодаи pyстaнихоpо дap хaëт татбик кapдa тавонанд • ^амияти pycтaнихоpо дap табиат донанд; • Истифодаи pycтaнихоpо шхаи xypоквоpй донанд; • Рycтaнихои доpyгиpо шиноcaнд ва иатифодаи онхоpо дap тиб донанд; • Aхaмияти pycтaнихоpо дap хочагии халк тaвcиф намуда тавонанд; • Иатифода ва pyCT-анихои оpоишиpо донанд.
Cmac вобаста ба caлохиятнокй ва нишондихандахо мавзухо бо хонандагон таълим дода мeшaвaнд. Х,оло дap зep як шат дapcи ботаникаи cинфи 5-yмpо пeшкaш мeнaмоeм.
Мавзуъ: Реша. Типи системаи реша. Хок, ахамияти он барои хаёти рустанихо.
Мухофизати хок- 1 соат 2. Салохиятхо:
> шаклхо ва типи cиcтeмaи peшapо донанд;
> ахамияти xокpо бapои хaëти pycтaнй шapх дода тавонанд;
> мухлатхои гуногуни кишти зиpоaтхоpо донанд;
> pоххои бой гapдонидaни тapкиби xокpо донанд;
> дap боpaи мухофизати хок маълумот дошта бошанд.
> Ма^садхо (натичахои интизоршаванда). Tибки омузиши мавзуъ хонандагон мeтaвонaнд:
- xeлхои peшapо шapх диханд;
- типи cиcтeмaи peшapо шapх диханд;
- aхaмияти xo^o бapoи хaëти pycтaнихo шapх дихaнд;
- poххoи мyхoфизaти xoкpo шapх дoдa тaвoнaнд.
Барнома. Xелхoи pешa. Типхои cиcтемaи pешa. Xoк, aхaмияти он бapoи хaëти pycтaнихo. Myхoфизaти xoк.Кop бо pacм вa тaчpибaхo. Myшoхидa, i^yKo^a вa тaхлил. Tаччизот: кoFaз, кaлaм, чaдвaлхo, pacмхo,геpбapияи pycтaнихo бо pешa вa Faйpaхo. Методчо: пypcиш-пocyx, aнгезиши зехн, cyхбaт, кop бо мaтн вa вocитaхoи нaвиштopй, кopхoи фapдй, дyнaфapй, чopнaфapй вa iyp^^. PАФTИ ДАPC:_ I. ВОДОРКУНИ
Фаъолияти 1. Чичати ташкилии даре - 2 дакика.
Caнчиши дaвoмoти xoнaндaгoн вa oмoдa нaмyдaни онхо бa дapc. Фаъолияти 2. Гузориши савол ва пур кардани кластер - 3 дакика. Cавол:
- Оид бa Fизoгиpй вa caбзиши na^a чй медонед? Haмyнaи «Чapxи_aкидaхo» П.ДАPKHАМОЙ
Фаъолияти 3. Кор бо расм - муайян кардани гизогирй ва сабзиши майса, мучлати кишт дар кори дунафара - 5 дак.
Xoнaндaгoн бa дyнaфapй чудо кapдa мешaвaнд. aз pyи мaтн вa pacм Fизoгиpй,caбзиши мaйca вa мyхлaти киштpo шapх медя^^ц.
Интиxoбaн чaвoби якчaнд дyнaфapa шyнидa мешaвaд.
Фаъолияти 4. Pешa. Типхои cиcтемaи pешa. Xoк, aхaмияти он бapoи хaëти pycтaнихo. Myхoфизaти xoк, лексияи хурд - 5 дакика.
Омyзгop бо иcтифoдaи pacмy тacвиpхo вa тaчpибaхo xoнaндaгoнpo бо xелхoи pешa, типи cиcтемaи pешa,xoк, aхaмияти он бapoи хaëти pycтaнихo, мyхoфизaти xoк шинoc мекyнaд. Maзмyни мyxтacapи лекcияи xypд: S xелхoи pешa; S типи cиcтемaи pешa; S xoк вa тapкиби он; S poххoи мyхoфизaти xoк.
Фаъолияти 5. Кори гуручй бо истифодаи чадвал - 20 дакика.
Xoнaндaгoн дap гypyххo мутгахид кapдa мешaвaнд. Tapзи гypyхбaндй бa иxтиëpи oмyзгop.
Cyпopиш бa ^py^o: rypyw 1.
Кор бо матни китоби дарси. Бо иcтифoдa aз мaтн xелхoи pешapo шapх дихед rypyw 2.
Кор бо матни китоби дарсй.Бо иcтифoдa aз мaтн типхои pешapo шapх дихед. rypyw 3.
Кор бо матни китоби дарсй.Бо иcтифoдa aз мaтн xoк вa тapкиби oнpo шapх дихед. rypyw 4.
Бо иcтифoдa aз мaтн poххoи мyхoфизaти xoкpo шapх дихед.
-Аз матни китоб ва дигар сарчашма%о истифода бурда, оид ба xелхoи pешa, типи cиcтемaи pешa. xoк, aхaмияти он бapoи хaëти pycтaнихo, мyхoфизaти xoк маълумот омода намоед;
- Фикр%оятонро дар цадвали зер нависед;
- Коратонро ба %амсинфон муаррифй намоед.
Шмуши чaдвaл:
Хелх,ои реша Типи реша
Ш.МУЛОХИЗАРОНИ Фаъолияти 6. Мустахкамкунй тавассути матни китоб - 5 дакика.
1. Реша дар хаёти рустанихо чй ахамият дорад ?
2. Решай гандум ва коку чй гуна сохт доранд ?
3. Тирреша аз патакреша чй фарк дорад ?
4. Кадом решахоро асосй, иловагй ва пахлуй мегуянд ?
5. Хок чист ?
6. Порухок чй тавр хосил мешавад?
7. Хок ба чуз порухок боз чихо дорад ? Кор бо тестхо
1.Реша ба кадом узвхои рустанй дохил мешавад?
A) барги тагйирёфта;
B) пояи тагйирёфта;
C) узви генеративй;
D) узви вегетативй.
2. Дар расм кадом узвх,ои рустаних,ои гулдор тасвир ёфтааст?
A) аз решахои асосй;
B) аз решахои пахлугй;
C) аз кисми зеризамини поя;
D) аз мугчаи чанинй.
Фаъолияти 7. Хулосабарорй ва чамъбаст - 2-3 дакика.
Хулосахои дарс якчоя бо хонандагон бароварда мешавад. Фаъолияти 8. Арзёбй - 1 дакика. Мехнати хонандагон кадр карда мешавад. Омузгор бо ин максад аз суханони рухбаландкунанда истифода мебарад: "Ба хамаатон ташаккур!", "Дар ин дарс шумо фаъолона иштирок намудед", "Ман аз фаъолияти шумо хеле хурсанд шудам" ва гайра. Фаъолияти 9. Супориши вазифаи хонагй - 2 дакика. Оид ба мазмуни мавзуъ интихобан тартиб додани:
- 4 мисраъ шеър ё як чистон;
- Иншои хурд;
- Харитаи хирад;
- Ч,авоб додан ба саволхои охири китоб.
АДАБИЁТ
1. Гришанова Н.А. Развитие компетентности специальный как важнейшее направление реформирования профессионального образования. Десятый симпозиум. Квалиметрия в образовании методология и практика/Под.науч.ред.Н.А.Селезневаой и А.И.Субетто.Кн.6.М.,2002.
2. Болотов В.А.,Сериков В.В. Компетентностная модель: от идеи к образовательной прорамме//Педагогика,2003,№10.
3. Селевко Г.К. Педагогические компетенции и компетентность// Сельская школа:рос.пед.журн.2004,№№3.С.29-32.
4. Смолянинова О.Г. Компетентностный подход в педагогическом образовании в контексте использования мультимедиа. Красноярск, 2006
5. Сафин Д.В., Мусина Р.Г. и др. Наставничество и методическая поддержка для учителей. Учебное пособие. -Душанбе,2010.-145.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ КОМПЕТЕНЦИЙ В ОБУЧЕНИИ БИОЛОГИИ
В сегодняшние условия выпускнику общеобразовательного заведения следует быть готовым к самостоятельной жизни, суметь использовать социальные, нравственные и просветительские опыты, правильно выбирать отношение, общение, поведение и поступок.
Система образования республики в трудном социальном условии сберегло предыдущие достижения, используя возможности и условия для развития этой области и переход к международным стандартам обучения осуществляет новые связи обучения.
В соответствии с тенденциями современного мира процесс обучения направленно не только на получение готовых знаний, но к компетентности, формирует возможности учащихся выучить важные навыки обучения и профессиональную подготовку, способность на практике проявлять знания, вести здоровый образ жизни, направлять и уважать ценности гражданского общества.
В традиционном обучение педагог представляет знание в готовом виде, а учащиеся принимают его и пересказывают.
Деятельность учителя особенно направлено на устное объяснение темы и использование наглядностей. Такой вид обучения превратилось в традицию и привычку.
Новый подход обучения направлено на компетентность, самостоятельность, активность и академической свободы учащихся в выборе учебного пособия и подготовки к программной теме и активизирует позицию наблюдения педагога, способствует использованию активных и эффективных методов.
Одна из важных способов формирования компетентностного подхода пробудить заинтересованность и чувство ответственности в использовании навык и способности обучения в решении изучения ряд проблем и теоретических и практических пособий.
Личностная компетенция формируется с помощью социальной среды, совокупность знаний и опытов.
В статье представлены направления, компетенции и показатели по биологии.
Ключевые слова: компетентность, обучение, оценки, связь, учащиеся, урок, традиционный, педагог, навык, способность, знание, заведение, направление, показатель.
THE USE OF COMPETENCIES IN TEACHING OF BIOLOGY
In today's conditions, the graduate educational institution should be preparedfor independent life, to be able to use social, ethical and educational experiences, choose the right attitude, communication, behavior, and act.
The education system of the Republic in difficult social condition has saved previous achievements, capitalizing on the opportunities and conditions for the development of this area and the transition to international standards of Education implements new communication education.
In accordance with the trends of the modern world, a process of learning is directed not only at getting ready knowledge but for the competence, generates opportunities students learn important skills training and vocational training, the ability to practice demonstrate the knowledge to live a healthy life, and respect the values of civil society.
In the traditional teaching,teacher represents knowledge in finishedform, and students learn it and retell it.
Teacher activities especially aimed at the oral explanation of the theme and the use of Visual AIDS. This type of training has become a tradition and habit.
The new approach is aimed at teaching competence, independence and academic freedom of students in choosing educational manual and training programme to the theme and activates the position of teacher, promotes the use of active and effective methods.
One of the important ways of forming a competent approach to awaken interest and a sense of responsibility in the use of skill and learning abilities in solving several problems study and theoretical andpractical benefits.
Personal competence is formed with the help of social environment, totality knowledge and experiences.
This article contains directions, competence andperformance in biology.
Keywords: competence, training, evaluation, communication, students, lesson, traditional, teacher, skill, ability, knowledge, direction indicators, etc.
Сведения об авторах:
Баротов Камолиддин Ашурович - доцент Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 934050446. Хидиров Голибджон Тошмуродович - соискатель кафедры общей биологии и методики преподавания биология Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни. Тел: (+992) 900666266
Давлатов Саид Сайфуддинович - соискатель кафедры общей биологии и методики преподавания биология Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, Тел: (+992) 987437182.
Одинаев Носирджон Абдулваххобович - соискатель кафедры общей биологии и методики преподавания биология Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айнг, Тел: (+992) 900568858.
About the authors:
Barotov Kamoliddin Ashurovich - Ph. D. in Pedagogy, docent, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (+992) 934050446. Khidirov Golibjon - researcher, Chair of General Biology and method of Biology Teaching, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (+992) 900666266.
Davlatov S. - researcher, Chair of General Biology and method of Biology Teaching, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (+992) 987437182.
Odinaev Nosir - researcher, Chair of General Biology and method of Biology Teaching, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (+992) 900568858.
ЧДЛБИ ДОНИШЧУЁН БА ВАРЗИШ - ВОСИТАИ ТАРБИЯИ ТАРЗИ ^АЁТИ
СОЛИМ
Гадоев М.А.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни
Хукумати Чумхурии Точикистон аз рузхои фаъолияти худ тарбияи чисмонй ва варзишро хамчун яке аз воситахои асосии инкишофи чисмонию маънави ба мехнату мудофиаи Ватан хисобида, барои пешрафти он чорахои заруриро дида истодаанд.
Чихеле, ки маълум аст, тарбияи чисмонй як кисми фарханги умуми, яке аз сохахои фаъолияти ичтимой мебошад, ки ба тахкими саломатй, инкишофи хамачонибаи кобилияти чисмонии инсон ва истифодаи он дар хаёти чамъиятй ва рузмарра равона гардидааст.
Дар катори дигар омилхо накши варзиш - воситаи мухими тарбияи тарзи хаёти солим мебошад. Тарбияи насли солим дар рушди тамоми сохахои кишвар орй аз манфиат набуда, хакконияти маколи кухани «дар тани солим акли солим»-ро исбот мекунад. Варзиш воситаи ташкили фарогати ахоли буда, ба тахкими хамдигарфахмй, хамкорй ва сулху дустии байни халкхо мусоидат менамояд.
Хамаи ин омилхоро ба назар гирфта, Хукумати Чумхурии Точикистон соли 2004 (31 декабр №512 ) карор «Дар бораи Консепсияи милли инкишофи тарбияи чисмонй ва варзишй Чумхурии Точикистон », соли 2005 (2декабр №452) карор «Дар бораи Барномаи мачмуаи рушди тарбияи чисмонй ва варзиш дар Чумхурии Точикистон барои солхои 2006-2010», соли 2007 ( 5 март №243) Конуни Чумхурии Точикистон «Дар бораи тарбияи чисмонй ва варзиш», соли 2010 ( 14 октябр №565) карори раиси шахри Душанбе «Барномаи рушди тарбияи чисмонй ва варзиш дар шахри Душанбе барои солхои 2011-2014» ва соли 2013 ( март №41-46)Конуни Чумхурии Точикистон «Дар бораи тайёрии варзишй»-ро кабул намуда хукукхои конститутсионии шахрвандонро дар ин соха муайян мекунад.