Научная статья на тему 'РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ СРЕДСТВ ИНФОРМАТИКИ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПОДГОТОВКЕ МОЛОДОГО ПОКОЛЕНИЯ (НА ТАДЖ.)'

РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ СРЕДСТВ ИНФОРМАТИКИ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПОДГОТОВКЕ МОЛОДОГО ПОКОЛЕНИЯ (НА ТАДЖ.) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
29
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
РЫНОЧНАЯ ЭКОНОМИКА / МАТЕМАТИЧЕСКИЕ МЕТОДЫ / ИНФОРМАТИКА / ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ / ТРУДНЫЕ ДЕТИ / КОМПЬЮТЕРНЫЕ ИГРЫ И ПРИКЛАДНЫЕ ПРОГРАММЫ / НОВЕЙШИЕ СРЕДСТВА ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Турсунов Лутфулло, Атласова Гулбахорхон

В статье рассматриваются современные требования к подготовке будущих высококвалифицированных молодых специалистов, роль и ответственность в этом наиважнейшем государственном задании органов народного образования. Анализ работы некоторых органов народного образования (на примере школ г. Исфары) показывает, что, несмотря на их оснащенность средствами вычислительной техники и информатики они используются, не всегда эффективно. По мнению авторов, отчасти это происходит из-за отсутствия в образовательных программах современных отечественных прикладных программ для изучения вопросов рыночной экономики. Приводится советский опыт вовлечения учеников младших и средних классов в зарабатывания средств для собственных нужд. Предлагается на базе использования новейших средств информационных технологий усовершенствовать образовательный процесс в школах.In the article, the modern requirements to training of future highly qualified young specialists; role and responsibility in this major state task of bodies of national education are considered. The analysis of activities of some bodies of national education (for example schools of Isfara) shows that, despite their equipment and information scientists used by computer aids are not always effectively. According to authors, partly it occurs because of absence of modern domestic applied programs for studying issues of market economy in educational programs. It is given the Soviet experience of involvement of pupils of elementary and middle classes for earnings of means for their own needs. On the basis of use of the latest means of information technologies it is offered to improve the educational process at the schools.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ СРЕДСТВ ИНФОРМАТИКИ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПОДГОТОВКЕ МОЛОДОГО ПОКОЛЕНИЯ (НА ТАДЖ.)»

человеческому фактору. Это совершенно недопустимо, поскольку главным предназначением инновационного образования является формирование всесторонне развитого человека.

Ключевые слова: инновация, направленность, педагогической деятельность, инновационная технология, бакалавр, повышение качеств, образования

THE USE OF INNOVATIVE TEACHING METHODS TO IMPROVE THE EFFICIENCY OF BACHELOR QUALITY TRAINING UNDER CREDIT SYSTEM

M.Saidov, Ph.D., S.Fozilov

In this article the problem of the use of innovative teaching methods to improve the efficiency of the quality of bachelor under credit system is reviewed. For their successful implementation in the educational process, especially the teacher himself must have innovative thinking and experience. Analyzing innovative concepts such as education, innovative technology, the author emphasizes that, unfortunately, in the scientific literature and the social practice of insufficient focus on the concept of the human factor. This is totally unacceptable, because the main purpose is to develop innovative education comprehensively developed person .

Key words: innovation , orientation , educational activities , innovative technology , bachelor , quality improvement, education.

Сведения об авторах: Саидов Мухдддин Вайсидиннович - кандидат педагогических наук, доцент кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (992)90-47-22-34;

Фозилов Сухроб Мингбоевич - старший преподаватель кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (992)98-575-65-55;

Information about authors: Saidov Mukhiddin Vaysidinnovich - Ph.D., associate professor, Chair of General Pedagogy of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (992) 904-47-22-34;

Fozilov Suhrob Mingboevich - Senior Lecturer, Chair of General Pedagogy of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel.: (992) 985 75-65-55;

НАЦШИ ВОСИТАХ,ОИ ИНФОРМАТИКА ВА ТЕХНОЛОГИЯМИ ИТТИЛООТИИ ЗАМОНАВИ ДАР ОМОДАГИИ НАСЛИ НАВРАС

Турсунов Лутфулло, Атласова Гулбах;орхон

Исфаринский филиал Таджикского технологического университета

Алх,ол, дар натич,аи фарогирии муносибатх,ои бозоргонй дар тамоми самтх,ои ик;тисодиёту истех,солот, масъалах,ои баланд бардоштани савияи дониши шах,рвандон, хусусан насли наврас, ва хдлли онх,о вазифаи аввалиндарач,аи сохди маориф гаштааст. Мах,з барои хдмин, дар солх,ои охир талаботи давлат нисбати омодасозии кадрх,ои баландихтисос барои хдмаи сох,ах,ои и^тисодиёт ва чамъият ранги дигар гирифтааст.

Дар «Стратегияи миллии рушди маорифи Ч,умх,урии Точикистон то соли 2020» оиди ин проблема чунин гуфта шудааст: «... Маориф дар тарбияи кувваи кории сохдбихтисос ва ташаккули ик;тидори чомеаи босубот нак;ши хдлкунанда мебозад. Таъминоти илм, истех,солот, мак;омоти идора бо кадрх,ои баландихтисос яке аз вазифах,ои мухдмтарини маориф мебошад, зеро ик;тидори зехдй ба омили муайянкунандаи рушди чомеа мубаддал мегардад».

Маълум, ки барои дар оянда тайёр кардани мутахассисони ба талаботи замонави чавобдиханда, бояд дар тахсилоти умумИ воситахою усулхои навтарини таълимИ бояд ч,орИ карда щаванд. Он гох насли наврасраванди истифодабарии системахои муносибатхои бозоргонИ, воситахои технологияхои иттилоотию коммуникатсионИ ва компутерхои замонавиро ба кадри имкон омухта, дорои дониши мукаммал ва махорати корбарИ мегарданд, ки дар ояндаи наздик барои баландравии савияи ичтимоии ахолИ сабабгор мешавад.

Президенти Ч,умх,урии Точикистон ба рушди сохаи маориф ва татбики барномахои ислохоти сохаи маориф таваччухи махсус зохир намуда, кайд мекунанд, ки «...дар ин раванд як нуктаро дар назар бояд дошт: дар чахони муосир кишваре ба дастовардхои бузург ноил мегардад, ки ба баланд шудани сатхи маърифат дар чомеа таваччухи хосса зохир карда, техникаву технологияи навро ба таври васеъ дар амал чорИ менамояд... » [1].

Тахлили корхои амалигардонии афкори иктисодиёти бозоргонИ нишон медихад, ки аксарияти сохибкорони ватанИ истеъдоди дурбинию дурандешагИ надоранд, тамосхои тичоратиро ба фоидаи хеш хал карда наметавонанд, мусохибачии бомахорат ва кордони баландихтисос намебошанд, кушоду равшан ва мухтасар фикри хешро баён карда наметавонанд.

Ин ^ама норасогихо, натичаи дар барномахои тахсилоти миёнаи умумИ кам дохил ва ё тамоман, чой надоштани фанхои замонавИ: иктисодиёти бозоргонИ, намудхои барномасозии масъалахои амалИ, воситахои навтарини технологияхои иттилоотИ, мебошад. Бинобар хамин, толибилмон, пас аз хатми мактаб ба хаёти мустакил, пурра тайёр нестанд. Барои бартараф кардани ин проблема ба тачрибаи замони шуравИ назар меафканем: дар он вакт мактаббачагони синфхои болоИ, тибки барномахои тахсилотИ барои азхуднамоии касбхо ва ихтисосхои хаётан зарур, ба фаъолияти корхонахои сохахои гуногун ва технологиями истехсолот аз наздик шинос мешуданду тачриба меомухтанд. Дар натича, хатмкунандагон на танхо сохиби аттестати мактаби миёна, хатто ягон касби дилхохро аз худ карда ба хдёти оянда омода мешуданд.

Мутаасифона, дар тахсилоти миёнаи умумии хозира ба таълимоти иктисодии насли наврас, истифодаи услубхои математика, воситахои информатика ва технологияхои иттилоотИ дар иктисодиёти муосир ба тарзи кифоя ахамият дода намешавад. Бинобар он, хатмкунандагони макотиби умумИ оиди иктисодиёти бозоргонИ ва этикаи корбарИ тасаввуроти лозимИ надоранд.

Аз тарафи дигар, дар мамлакати мо, бо сабабхои гуногун, шумораи наврасони бо ном «кудакони куча» [2], руз аз руз меафзояду умуман ба дах хазор наздик шуда истодааст. Тахкик нишон дод, ки аксари онхо дар мактаб тахсил намекунанд. Лекин пушида нест, ки кисми зиёди онхо, хаматарафа, новобаста аз синну сол, ба фаъолияти мехнатИ чалб карда шудаанд. Онхо бо максади ёрИ расонидан ба волидайн, мачбуранд дар бозор, магозахо, наклиёт, сахрохои кишоварзИ мехнат ва барои харидорон дар бозору магозахо бо аробачахои хеш «боркашонИ» кунанд.

Бо максади «кудакони куча»-ро ба тахсилот баргардонидан, педагог-мухакикон дар байни онхо сухбат гузарониданд, пурсишнома тахия намуда чавобхои мушахас гирифтанд. Тахлили чорабинихои зикршуда нишон дод, ки на хамаи онхо мактабро хохиши пурра тарк карданро доранд. Як катор бачахо бо ин амалиёти худ, на танхо ба волидайн ёрии моддИ расонида истодаанд, инчунин бо максади баланд бардоштани дониш дар истифодаи техникаи замонавИ барои харидани компютер, воситахои техникии бозИ, телефонхои мобилИ ва Интернет маблаг чамъ менамоянд.

Маълум шуд, ки онхо дар амал, аллакай, бо мафхумхои ибтидоии иктисодиёти бозоргонИ аз наздик шинос шудаанд, тачрибаю малакаи зарурИ пайдо кардаанду назар ба дигар наврасони ба ин корхо машгул набуда, дар ояндаи наздик, ба хаёти иктисодии бозоргонИ бештар омода мебошанд.

Боиси хушнудИ мебошад, ки мафхумхои нарх, талабот, пешниход, ракобатпазирИ, бозор, сегменти бозор, воситахои техникИ ва барномавии технологияхои иттилоотиро

дар фаъолияти худ босамар истифода бурда метавонанд. Аксарияти онхо хохиши тахсилотро дар мактаб, хамон вакт давом додан мехоханд, ки агар таълимот дар гуруххои махсуси бо барномахои замонавии омузиши математика, информатика, технологиями иттилоотй ва техникаи хисоббарор таъмин буда, гузаронида шаванд.

Пушида нест, ки ин хохишоту акидахо, албатта дар натичаи таъсири хаёти хозираи насли навраси мамлакатхои мутараккй мебошад, ки бачагони мо бо онхо тавассути воситахои иттилоотии умум, Интернет ва дигар замимахо шинос мешаванд.

Бояд кайд кард, ки агар иштироки бевоситаи онхо дар амалиётхои савдою хизматрасонй, бо максади «пулкоркунй», дар микёси шахси алохида ва оила ба натичахои мухими иктисодй-ичтимой оварда расонад хам, лекин чихатхои манфии худро хам дорад.

Дар як вакт дар мактабхои тахсилоти умумй тадкикоти самаранок истифодабарии компютерхои тачхизхизонидашуда гузаронида шуд. Тахкики мактабхои тахсилоти умумй нишон доданд, ки толибилмон дар хониш ва вактхои холй онхоро самаранок истифода намебаранд. Аксаран меъёрхо ва коидахои истифодабарй риоя карда намешаванд. Компютерхо бо барномахои маънавию маводхои иктидори идроки насли наврасро таквиятдиханда таъмин карда нашудаанд. Онхо танхо барои халли масъалахои соддаи математикй ва «бозихои компютерй» истифода мешаванду халос. Дол он, ки барои мусоидат расонидан ба раванди босамари тахсилу омузиш, андухтани дониш, махорату малакахои нав, чамъоварии маълумоти арзанда оиди олами зинда, табиат ва чамъият зарари манфй расонанда, тайин шудаанд.

Албатта, ин хел муносибат нисбати воситаи киматбахо ба тарбияи насли наврас, хам зарари маънавй ва хам зарари моддй мерасонад. Хуб мешуд, ки дар ин мавридхо принсипи «зарар нарасон» ба накша гирифташуда, он хаматарафа дар амалия чорй карда шавад. Вагарна, таъсироти манфии маънавию чисмонй ба истифодабарандагон, ба яке аз проблемахои халнашавандаи чамъиятй мубаддал мегардад.

Дар ин бобат А.Бухановский, профессор ва психиатр чунин гуфтааст[3]: - «... Имрузхо мо шохиди он мебошем, ки дар хамаи сохахои хаёт, аз чумла дар сохаи таълиму тарбия пешравии бузурги технологияхои иттилоотй мушохида карда мешаванд. Дар натича - проблемаи чиддии «субъектхои робитаи суст» ба вучуд омаданд. Он, махсусан дар байни насли наврас тезу тунд мебошаду боиси пайдо шудани золимй, берахмй, рухафтодагй, худкушй ва беодобй гаштааст... Шумораи худкушй, алалхусус дар байни кудакон, куштор, микдори бадмастону наъшамандхо - ин нишондодхои проблемахои норасогихои чамъиятй гаштааст. Алхол, ба проблемахои чамъиятй боз проблемаи хавфнокии зехнию чисмонии кудакон, ки вобастагии «гайрикимёвй» ё «бозихои компютерй» ном доранд, чамъ гардид».

Дар хакикат, дар байни кудакони шахру нохияхои мо хам, камбудихои дар боло зикршуда мушохида карда мешаванд. Нуктахои бо ном «Бозихои компютерй» бошанд, кариб дар хамаи шахру нохияхо фаъолият мебаранд, ки боиси сустшавии хислатхои зехнию чисмонии кудакон мегарданд.

Дигар хавфи мавчуда - ин аз тарафи омузгорону волидайн нодуруст, берун аз мактаб, дар вакти фарогатй, ба бачагон ичозат додани гайрисистемавй ва тулонй машгул шудан ба «бозихои компютерй» мебошад. Мутаасифона, ба ин раванд ягон муасиссаи дахлдор, ягон шахси мутасаддй ахамият намедиханду барои бартараф кардани ин вокеияти амалиявй чораи мушахасс пешниход наменамоянд. Окибати он - суст азхудкардани маводхои таълимй ва дар байни толибилмон ба вучуд омадани «бемории саргармй», ё «компютеромания» мебошад. Еайр аз он, дигар мисолхои дар тахсилот дуруст истифода нашудани онхо мавчуданд, ки ба пастравии савияи тахсил оварда мерасонад.

Максади асосии бартараф намудан ва дар тахсилот рох надодани камбудихои зикршуда, зарурияти тахияи асосй (базаи, пояи) назарявии дар педагогика самаранок истифода намудани воситахои технологияхои иттилоотй, дастурхои дар амалиёт таъмин намудани имкониятхои пешнихода барои мукаммалтар гардонидани таълимот вазифаи аввалиндарачаи маориф мегардад.

Далли вазифахои гузошташуда, аз як тараф, ба тадричан бо техникаи номбаршуда чихозонидани муасиссахои тахсилотИ бошад, аз тарафи дигар, албатта ба омодагии омузгорону толибилмон барои мунтазам азхудкардани хачмхои доимо афзунёбандаи чараёни иттилоотИ вобаста аст.

Яке аз муаллифони макола дар давоми дах соли охирини фаъолияти педагогиаш бо максади амиктар омузонидан ва истифода намудани усулхои математика дар иктисодиёти бозоргонии муосир, услуби бо ном «кухна-нав»-ро бо талабагони синфхои 5, 6 ва 7-и мактаби тахсилоти умумИ, самаранок дар таълимоти хеш чорИ намуд.

Бо максади омухтани асосхои иктисодиёти бозоргонИ, ба мавзуъхои таълимИ соддатарин масъалахои математикаи оддИ ва иктисодИ, усулхо ва воситахои технологияи иттилоотИ ба намуди бозихои электронИ инъикос шуда буданд.

Мувофики накшаи тичоратии (бизнес-план) толибилмон бояд дар як муддати мукаррарИ, дар дарсхои амалИ ба гуруххо таксим шуда бозихои иктисодиро ичро менамуданд. Дар ин бозихо онхо мафхумхои фоиз, функсия, аргумент, сумма, прогрессияи арифметикию геометрИ, нарх, фоида, харочот, асъор ва хоказо аз худ карданд. Ин бозихона факат бо максади чалб кардани тавач,чухи талабагон ба дарсхои таълимИ, инчунин барои бо бобхои алохидаи фанхои замонавИ шинос намудани онхо равона карда шуда буданд.

Дар натичаи азхудкардани накшаи тичоратИ ва истифодаи онхо берун аз мактаб, сохиби як микдор пули накд гардиданд, ки барои харочотхои шахсии худ сарф мекарданд. Бешубха, дониши ба дастовардаи хатмкунандагони хамон синфхо, барои фаъолияти тичоратиашон мусоидат намуд. Аз байни онхо сохибкорони боистеъдоду кордон баромаданд, ки холо корхои тичоратии хешро бомуваффакият ичро менамоянд.

Махз барои хамин хам, роххои татбики масъалахои азхудкунии асосхои иктисодиёти бозоргонИ дар асоси дониши мукаммали математика, истифодаи воситахои замонавии информатика, технологияхои иттилоотИ ва сохибшавИ ба малака ва махорати истифодаи натичахои он дар амалиёт, аз тарафи толибилмон, бояд дар синфхои поёнии макотиби тахсилоти умумИ омухта шаванд. Дамин тавр, масъалахои омузиши татбики самтхои иктисодиёти оддитарин дар синфхои поёнии макотиби тахсилоти умумИ вазифаи аввалиндарачаи тадкикоти мазкур мегардад.

Ба фикри мо, дар ин масъала роххои баланд бардоштани савияи дониш ва малакаи худи омузгорон низ, вазифаи мухимми сохаи маориф мегардад. Барои ёрии амалИ расонидан ба онхо, устодони ботачрибаи донишгоххо бояд дастурхои махсус тахия намоянд, дар барномахои таълимии донишкадахои такмили ихтисоси омузгорони мактабхои миёна халли масъалахои оддии математика тавассути технологияхои навтарини информатика ва техникаи хисоббарорИ ичро карда шавад, дар дарсхои математикаи синфхои поёнии мактабхои миёна бештар мисолхои бо ном «бозихои тестии электронИ» чорИ гарданд.

Далли вазифахои гузошташуда, аз як тараф, ба тадричан бо техникаи номбаршуда чихозонидани муасиссахои тахсилотИ бошад, аз тарафи дигар, албатта ба омодагии омузгорону толибилмон барои мунтазам аз худ кардани хачмхои доимо афзунёбандаи чараёни иттилоотИ вобаста аст.

Маълум, ки мухити иттилоотИ аз мачмуаи объектхои иттилоотИ, робитахои аксуламал, восита ва технологияхои чамъоварИ, нигохдорИ, коркард, интикол ва пахнкунии маълумот, инчунин сохторхои ташкилию юридикИ иборат аст.

Яке аз кисмхои мухимтарини технологияхои иттилоотИ - ин дар тахсилот чорИ намудани услуб ва усулхои математикИ, бо максади халли масъалахои таълимию тарбиявИ, тахияи базаи додахои маориф (БДМ), коркард ва халли хачми калони ахбори оморИ ва натичахои тачрибавии илмИ-тадкикотии маориф мебошад, ки барои дар сари вакт кабул кардани карорхои зарурию окилона мусоидат менамояд.

Тахлили тачрибахои ватанИ ва мамлакатхои хоричИ оиди истифодаи воситахои навтарини технологияхои иттилоотИ (ВНТИ) дар сохахои дигари иктисодиёту истехсолот нишон медиханд, ки онхо таъсироти аксуламал доранд. Маълум, ки ин

таъсирот дар окибат ба ташаккули х,ар ду тараф оварда мерасонад. Хдмин тавр ба хулоса омадан мумкин, ки хднгоми чорй намудан ва окилона истифода бурдани ВНТИ дар маориф, албатта, дар тах,силот дигаргуних,ои мусбати назаррас ба вучуд омада барои ташаккули хдматарафаи сох,аи маориф хизмати арзанда мерасонанд.

Адабиёт:

1. Паёми Президенти Ч,умх,урии Точикистон аз 24 апрели соли 2010.

2. Стратегияи миллии рушди маорифи Ч,умх,урии Точикистон то соли 2020.

3. А. Бухановский. «Всё можно исправить!». Аргументы и Факты аз 19 апрели 2013.

РОЛЬ СОВРЕМЕННЫХ СРЕДСТВ ИНФОРМАТИКИ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПОДГОТОВКЕ МОЛОДОГО ПОКОЛЕНИЯ

Турсунов Лутфулло, Атласова Гулбахорхон

В статье рассматриваются современные требования к подготовке будущих высококвалифицированных молодых специалистов, роль и ответственность в этом наиважнейшем государственном задании органов народного образования. Анализ работы некоторых органов народного образования (на примере школ г. Исфары) показывает, что, несмотря на их оснащенность средствами вычислительной техники и информатики они используются, не всегда эффективно. По мнению авторов, отчасти это происходит из-за отсутствия в образовательных программах современных отечественных прикладных программ для изучения вопросов рыночной экономики.

Приводится советский опыт вовлечения учеников младших и средних классов в зарабатывания средств для собственных нужд. Предлагается на базе использования новейших средств информационных технологий усовершенствовать образовательный процесс в школах.

Ключевые слова: рыночная экономика, математические методы, информатика, информационные технологии, трудные дети, компьютерные игры и прикладные программы, новейшие средства информационных технологий.

ROLE OF MODERN MEANS OF INFORMATICS AND INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE TRAINING OF YOUNG GENERATION

Tursunov Lutfullo, Atlasova Gulbahorkhon

In the article, the modern requirements to training of future highly qualified young specialists; role and responsibility in this major state task of bodies of national education are considered. The analysis of activities of some bodies of national education (for example schools of Isfara) shows that, despite their equipment and information scientists used by computer aids are not always effectively. According to authors, partly it occurs because of absence of modern domestic applied programs for studying issues of market economy in educational programs.

It is given the Soviet experience of involvement of pupils of elementary and middle classes for earnings of means for their own needs. On the basis of use of the latest means of information technologies it is offered to improve the educational process at the schools.

Key words: market economy, mathematical methods, informatics, information technologies, difficult children, computer games and applied programs, newest means of information technologies.

Сведения об авторах: Турсунов Лутфулло Турсунович - кандидат технических наук, заведующий кабинетом инновационного образования Исфаринского филиала Таджикского технологического университета, тел.: (992) 92-886-78-04;

Атласова Гулбахорхон Азамджоновна - помощник директора по инновационному образованию Исфаринского филиала Таджикского технологического университета, Тел.: (992) 92-835-10-21, e-mail: shirin-atlasova@yandex.ru

Information about the authors: Tursunov Lutfullo Tursunovich- PhD in technical sciences, Head of Innovative Education Center in Isfara branch of the Tajik Technological University, tel.: (992) 92-886-78-04;

Atlasova Gulbahorkhon Azamjonovna, Assistant of Director of Innovative Education Center in Isfara branch of the Tajik Technological University, tel.: (992) 92-835-10-21, e-mail: shirin-atlasova@yandex.ru

ПРИМЕНЕНИЕ МАРКОВСКИХ СЛУЧАЙНЫХ ПРОЦЕССОВ ПРИ ИЗГОТОВЛЕНИЕ

НЕКОТОРЫХ ПРОДУКЦИЙ

Муртазов О.Т., Рахмонов И.Д.

Таджикский государственный педагогический университет имени Садриддина Айни

При изготовление различных продукций используется различные меню изготовления этих продукций, но при этом, в большинство случаев используют компьютер. Например, при изготовление некоторых продукций используют вероятностные задачи, а именно процесс Маркова и однородные марковские процессы, которое нам известно из курса теории вероятностей и математической статистики. В данном докладе рассмотрим применение марковских процессов в различные производных задач. Рассмотрим однородные цепи Маркова.

В случае однородных марковских цепей вероятность переходов из состояние Е. в состояниеЕ за один переход, обозначим через р...

Матрицу P =

f Pli P12 ■■ РшЛ

Pnl Pn 2 ■■ Pn

называют матрицей вероятностей переходов. Для

этой матрицы о < р < 1, г, у = 1,2,..., п ; ^ р = 1, г = 1,2,..., п . Такая матрица называется

1=1

стохастической.

Обозначим через р.(т) безусловную вероятность того, что система в момент времени т находится в состоянии Е., г = 1,2,..., п . Тогда, совокупность вероятностей р1 (т), г = 1,2,..., п будет образовывать стохастический вектор р (т) состояний системы

Р( т ) = ( р1( т ), р 2 (т ),■■■, р„ (т )) ,

0 < P . (m ) < 1 , i = 1,2,..., n , £ P.(m) = 1 .

n

n

m ;

i =1

Вычисления вероятности перехода из Е. в Е не за один переход, а за т переходов. Обозначим эту вероятность через р (т), а матрицу этих вероятностей - р(т). Тогда

процесс перехода за т шагов может быть представлен в виде следующих двух этапов: сначала переход за к шагов (1 < к < т ),

21

22

2n

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.