ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORK OF STUDENTS FOR FORMATION OF THEIR INFORMATION COMPETENCY IN CONDITIONS OF CREDIT SYSTEM OF
EDUCATION
Latipov S., Tashpulatova F.
The article is dedicated to the emergence of information society with fundamental role of information in it. The authors shown the initial condition of the development of information competency. They determined necessary aims and concrete tasks of teaching, ways of information submission. Also transformation of academic process are revealed in given article.
Key words: credit system, education, information exchange, experience and knowledge, computer signs.
Сведения об авторах: Латипов Сафарали Одинаевич - кандидат педагогических наук, дотсент, заведующей кафедрой основы информационной технологии Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 918 701586, e-mail: safari 1973@mail.ru
Ташпулатова Фируза Ахтамбоевна - кандидат педагогических наук, старщий преподователь Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 919 026576; e-mail: firuza09@mail.ru
Information about authors: Latipov Safar Odinaevich, PhD in pedagogical sciences, associate professor, Head of Information technology chair in Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel. (+992) 918 701586; e-mail: safari 1973@mail.ru Tashpulatova Firuza Ahtamboevna, PhD in pedagogical sciences, senior lecturer in Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, tel. (+992) 919 026576; e-mail:
firuza09@mail.ru
МАКОМИ ТАКМИЛИ ИХТИСОС ДАР ТАЪМИНИ МУСТАЦИЛИЯТУ ХУДИНКИШОФДЩИИИ ОМУЗГОРОН
Булбулов Чумъа
Донишкадаи такмили маълумоти касбии Вилояти Мухтори Кууистони Бадахшон
Дар чараёни тах,силwот баррасии такмили мах,орати касбии омузгорон, хдмчун ичрокунандагони фармоиши мухимтарини чомеа, вазифаи аввалиндарача шуморида мешавад. Дар солх,ои охир ба касби педагогй талаботх,ои нав зиёд мешаванд. "Факдт як тайёрии академикй барои тайёр намудани омузгори касбй камй мекунад." [1]. Омузгор бояд квалификатсияи мах,оратх,ои комплексиро доро бошад, то ки дар чомеа мавк;еи хешро сохиб гардад. Дар солхои 70-уми асри ХХ дар давлатхои Урупо асосхо барои тах,силоти мутассили омузгорон гузошта шуданд, ки инъикоси хешро дар х,уччатх,ои конференсияи байналхалк;й сессияи 35-и ЮНЕСКО мохи августи 1975 дарёфтанд. Дар конференсия кдйд гардид, ки "якбора ба омузгор додани донишх,ое, ки барои фаъолияти касбии у заруранд, номумкин мебошад. Барои ин тайёрии касбии омузгор хдмеша бояд давом ёбад"[2]. Маркази иттих,одии таълими касбй ин ассотсиатсияи Урупоии маълумоти педагогй мебошад, ки х,ар сол симпозиумх,оро оиди мутоби^гардонии таълим ба х,аёт мегузаронад.
Оид масъалаи худтакмилдих,ии омузгорон олимони зиёд ба монанди: Архангелский С.И., Есипов Е.Б., Пидкасистий П.И., Бабанский Ю.К., Лернер И.Я., Реймонда Д. Ричардс Дж. ва дигарон тадк;ик;отх,о бурда, чанбах,ои гуногуни онро омухтаанд ва натичаи фаъолиятх,ои тадк;ик;отиашонро дастраси дигарон гардонидаанд.
Дар тадк;ик;отх,ои илмии Д. Реймонда ва Дж. Ричардс масъалаи тайёрии касбии омузгорон "чун мафхуми ягона ва аз чихдти мазмун, омилх,ои психологй, фардй алокдманд х,исоб карда мешаванд, ки дар чараёни таълим кор карда мешаванд. Пеш аз хама зарур аст, ки мутахассис вазифах,ои хешро донад, дуввуман чй тавр ин донишх,оро истифода карданашро фах,мад, севвуман кадом сифатх,оро бояд доро бошад, ки ин
207
махоpатхоpо ба rap баpад ва Fайpа"[8]. Олимони бpитанй Дж. Маpтин, M. Макклин, Дж. Ричаpдс модели омyзгоpи асpи ХХI-pо коp каpдаанд. Ин модел омyзгоpеpо талаб менамояд, ки "ташаббyскоp, эчодкоp, истеъдоди худомузй дошта, хамеша даp чустучу бyда бошад. Омyзгоpи замони хозиpа бояд сифатхои касбй, эчодй, py^ï - ахлокй дошта, махоpати ичpои вазифахои гуманистй, чустучуи аpзишхои чамъиятй ва меъёpхои ахлокй, муносибати эхтиpомкyнй нисбат ба шогиpдон дошта бошад"[7].
Даp асоси консепсияи инкишоф махоpати касбиpо даp давpаи муайяни пайдаpхамй гyзаpонидан лозим аст. Маълумоти аввалини касбй даp Донишгох, давpаи мутобикшавй, фаъолияти омyзгоpони чавон бо вобаст намудан ба омyзгоpони тачpибанок (тьютоpинг) ташкил каpдан мумкин аст. Махоpати касбии омyзгоpони дигаppо даp гyзаpонидани кypсхои такмили ихтисос баланд каpдан лозим аст. Худтакмилдихй омyзгоpон коp ва фаъолиятpо даp китобхонахо, машваpатхо бо омyзгоpони тачpибанок, семинаpхо, конфеpесияхо оиди омузиши тачpибаи пешкадам ташкил каpдан мумкин аст.
"Такмили ихтисос даp чаpаёни худтакмилдихй маблаFи зиёдpо талаб намекунад, лекин вакте амалй каpда мешавад, ки агаp хавасмандии баланд баpои таълим мухаё бошад. Ин яке аз pоххои ташкил намудани "зинахои" касбй мебошад[4].
Худтакмилдихй ва мустакилияти пpофессионалй даp ташаккули шахсияти омyзгоp ва пешpафти фаъолияти педагогии y накши асосиpо мебозад. Омyзгоpи хозиpа ин шахсияти мустакил, озодфикp ва эчодкоp буда, омода аст, ки шогиpдони бомаъpифат, озодфикp, эчодкоppо баpои пешpафти ояндаи чамъият таpбия намояд.
Яке аз шаклхои асосй, ки даp такмили ихтисос маъмул шуда истодааст, ин истифодаи кypсхои модулй мебошанд, ки гyзаpонидани онхо тайёpии хyбpо талаб менамояд. Донишкадаи такмили маълумоти касбии ВМКБ хамеша даp фаъолияти омузишй мебошад. Даp pафти ташкили монитоpингхо, ментоpинг, сухбату пypсишхои шунавандагон масъалахои асосй, ки монеаи коpи омyзгоpон шуда метавонанд, муайян каpда мешаванд. Вобаста ба ин модулхои кypсхо тайёp каpда мешаванд. Даp модул мавзуъхое дохил каpда мешаванд, ки онхо pоххои баpомадpо аз монеахои вучуддошта нишон медиханд. Албатта pасондани маводи ин модул ба шунавандагон боз мах^ата педагогии хyбpо талаб менамояд, ки вай як шакли алохидаи коppо ташкил медихад. Лектоp шаклхои гуногуни методиpо истифода менамояд, то ки мавод дас^ам шунавандагон гаpдад. Мавод бояд таpзе истифода бypда шавад, ки даp шунавандагон махоpатхои чyстyчУиpо пайдо намояд, то ки ба худинкишофдихии онхо pох кушода шавад. Шунавандагон бо маводхои хатнависй ва инчунин бо маводи кypс, даp шакли китоб таъмин мегаpданд. Ин имконият медихад, ки шунавандагон пеш аз машFyлият бо мавзуъ шиносой пайдо намуда, даp pафти онхо фи^у акидахои хyдpо баён намоянд ва саволхои чойдоштаpо озодона пешкаш намоянд. Даp вакти гyзаpонидани фаъолияти меш^й даp амалия ин мавод боз мустахкам каpда шуда, ба инкишофи он pох дода мешавад. Бо гyзаpонидани монитоpингхо бypдy бохти фаъолиятpо муайян менамоем ва ба тавpи гиpдгаpдиш баpои фаъолиятхои минбаъда pохнамо мегаpданд. Яке аз вазифахои асосии кypсхои такмили ихтисос шинос намудани омyзгоpон бо усулхои фаъоли таълим ва фаъолгаpдонии хонандагон даp чаpаёни даpс мебошад. Омyзгоpи касбии имpyза бояд донад, ки "даp натичаи ичpои фаъолиятхои гуногун хонандагон бештаp хавасманд мегаpданд ва диккаташон ба даpс чалб мегаpдад. Хдмчунин хамдигаpфахмй ва ёpии байнихамдигаpй байни худи хонандагон вусъат меёбад. Тавpе ки педагогхо ва психологхо шаpх медиханд, кудак аз забони кудак наFЗтаpy бехтаp меомузад. Ин фаъолиятхо алокаи хонандагонpо бо муаллим мустахкам мегаpдонанд, хонандагон озодона саволхои нофахмо ва шубхано^о аз муаллим мепypсанд. Аз ин сабаб хаp ду таpаф маъсyлиятpо хис намуда, фаъолияти даp pафти даpс банакшагиpифташyда ва ичpошавандаpо бо тайёpии пухта ичpо менамоянд"[5].
Донишкадахо метавонанд, даp шаpоитхои кунунй омузишхои фосилавиpо чоpй намоянд. Баpои хаp як шунаванда мавзуи алохида муайян каpда мешавад. Шунаванда даp муддати муайяни вакт даp хамкоpй бо pохбаpаш аз болои он ^p мекунад ва даp
охир онро месупорад. Ин метавонад мустакилияти шунаванда, худинкишофдихии вайро барангезад.
Аз ин лихоз дар рафти курсхои такмили ихтисос барои истифода бурдан аз шаклхои гуногуни методй, фаъолгардонии шунавандагон, чунин талаботхоро пешниход менамоем:
1. Дар рафти тайёр намудани курсхо омузиши ниёз ва дархостхои омузгорон ратман омухта шаванд.
2. Шаклхои гуногуни такмили ихтисос, алокамандии доимии Донишкадахо бо кабинетхои методй ва муассисахои таълимй ташкил карда шавад.
3. Модулхои гуногуни таълимй тайёр карда шаванд, ки хдмеша омузгорро конеъ намоянд. Худи омузгорон низ ба тайёр намудани модулхо чалб карда шаванд, то ки худинкишофдихй ва мустакилияти онхо равнак ёбад.
4. Шунавандаи курс бояд усулхои гуногуни пешбурди дарсро омузад, бо тачрибаи хамкоронаш шинос шавад, роххои чорй намудани онхоро дар мактаби хеш дарёбад.
5. Хдвасмандии омузгор инкишоф ёбад, то дар у хохиши чустучу намудани донишхои академикй ва хам махоратхои педагогй пайдо гардад.
Хдмин тарик Донишкадаи такмили маълумоти касбй бояд маконе бошад, ки агар дониши академикиро шахс дар Донишгох гирад, махоратхои педагогй, омузиш, дарёфт ва чустучуи тачрибахои пешкадами омузгорони эчодкорро дар такмили ихтисос дарёбад.
Адабиёт:
1. Авшенюк Н.М.Стандартизация профессиональной подготовки вчителв у Англии Уельси (конец XX- XXI ст.): дис. ...канд.пед. наук: 13.00.04 / Авшенюк Н.М. - К., 2005. - 370 с.
2. Профессионально-методичная подготовка учителей в педагогическом университете: науч. посибия / [Л.В.Калинина]. - К.: Педогогика думка, 2000. - 240 с.
3. Баркаси В.В. Формирования професиональной компетентности учителей. -Одесса, 2004. - 21 с.
4. Булбулов Ч,. Такмили ихтисоси омузгорон: вокеият, махсусият ва андешахо -Душанбе «Ирфон» 2011. - 280 с.
5. Лутфуллоев М., «Дидактикаи муосир» Душанбе с. 2001. - 331с.
6. Martinet M.A. Teacher training: orientations, professional competencies / M.A. Martinet, D. Raymond. - Gouvernement du Québec Ministère de l'Éducation, 2001. -150 с.
7. Richards J.C. Professional Development for Language Teachers / J.C. Richards, T.S.C. Farrell. - Cambridge: CambridgeUniversity Press, 2005. - 100 с.
8. Raymond. R. Richard J. "Teacher training: orientations, professional competencies" ("Подготовка учителя: ориентации, профессиональные компетентност - 130 с.
РОЛЬ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ В ОБЕСПЕЧЕНИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТИ И
САМОРАЗВИТИЯ УЧИТЕЛЕЙ
Булбулов Джума
Повышение квалификации учителей на сегоняшний день является одной из актуальных тем. В статье речь идет о формах и методах усовершенствования работы курсов повышения квалификации, их разнообразности, динамичности, мотивации слушателей во время курсов и пробуждения их интереса к саморазвитию и самовоспитанию. Использование интерактивных методов обучения в процессе занятий курсов повышения квалификации, в работе методобъединения в учебном процессе в школе является тем рычагом, который коренным образом может повлиять на эффективность образовательного процесса.
Ключевые слова: независимость, саморазвитие, модульные курсы, методические объединения, самообразование, передовой опыт.
THE ROLE OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN PROVISION OF SELF-SUFFICIENCY
AND SELF-DEVELOPMENT OF TEACHERS
Bulbulov Juma
Teachers' professional development nowadays is considered to be one of the actual topics. The article focuses on the forms and methods of improving the professional development training courses, their diversity, dynamism, motivating the trainees during the training courses and awakening their interest in self-development and self-education. Using interactive teaching approaches in the process of training courses, during the methodological training days and educational process in schools is considered to be the lever that can drastically impact the efficiency of the educational process.
Key words: independency, self-development, module courses, methodical units, self-education, advanced experience.
Сведения об авторе: Булбулов Джума - кандидат педагогических наук, директор Института усовершенствования профессионального образования Горно-Бадахшанской автономной области, тeл.: (+992) 93 5006243, e-mail: juma.bulbulov@akdn.org
Information about the author: Bulbulov Juma, PhD in pedagogical sciences, Director of the Institute of Professional Development of Gorno-Badakhshan Autonomous Oblast, tel. (+992) 93 5006243, e-mail: juma.bulbulov@akdn.org
ОБУЧЕНИЕ КАТЕГОРИИ МОДАЛЬНОСТИ РУССКОГО ЯЗЫКА
В ТАДЖИКСКОЙ ШКОЛЕ
Ниятбекова А. Ю.
Таджикский государственный педагогический университет им. Садриддина Айни
Исследование категории модальности и модальных слов имеет довольно солидную историю. Некоторые аспекты учения о модальности нашли отражение еще в дореволюционном языкознании. В советской лингвистике разработка проблемы модальности и модальных слов связана с именем академика В.В.Виноградова.
Труды В.В.Виноградова положили начало интенсивному изучению различных аспектов данного явления в широких масштабах как в русском, так и таджикском языкознании. Однако до сих пор нет единства мнений по самым основным вопросам, касающимся сущности этой категории.
Недостаточная теоретико-лингвистическая разработанность некоторых вопросов, связанных с категорией модальности и модальных слов, важность обучения учащихся данному разряду в целях развития культуры речи, неразработанность методики их изучения обусловливают актуальность настоящей проблематики в современной лингвистике и методике преподавания русского языка в таджикской школе.
Пожалуй, нет другой категории, о языковой природе и составе частных значений которой высказывалось бы столько противоречивых точек зрения, как о категории модальности. Большинством авторов в ее состав включаются значения, самые разнородные по своей сущности, функциональному назначению и принадлежности к уровням языковой структуры, так что при этом категория модальности лишается какой-либо определенности. Между тем эта проблема имеет существенное значение не только для лингвистики, но и для логики, так как категория модальности принадлежит к той области языковых явлений, где их связь с логическим строем и мышлением оказывается наиболее непосредственной.