Научная статья на тему 'РОЛЬ МУЗЕЕВ В ВОСПИТАНИИ ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ (НА ТАДЖ.)'

РОЛЬ МУЗЕЕВ В ВОСПИТАНИИ ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ (НА ТАДЖ.) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
120
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МУЗЕЙ / ЭКСКУРСИЯ / ЭКСКУРСОВОД / ИСТОРИЯ / НРАВСТВЕННО-ЭСТЕТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ / КУЛЬТУРНЫЕ ЦЕННОСТИ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Рафиева Фатима, Абдуллоева Розия

В статье авторы отмечают насколько важно приобщать детей к знаниям об историческом прошлом, любви к истории, своей Родине и своему народу. В решении данного вопроса они отводят большую роль историческим и краеведческим музеям. Авторы статьи считают, что посетители музеев могут не просто смотреть и слушать информацию экскурсовода, но и чётко предствить и переместится в то время, о котором им рассказывают. В связи с этим экскурсоводы музеев должны быть профессионалами своего дела. Цель экскурсий в музеи, в основном, носит культурно-образовательный и просветительный характер. В статье также предлагаются рекомендации по нравственному и эстетическому воспитанию молодёжи в процессе посещения музеев.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «РОЛЬ МУЗЕЕВ В ВОСПИТАНИИ ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ (НА ТАДЖ.)»

4. Д.В.Щерба.Преподавание иностранных языков в средней школе.М.,1947.с94

5. Ипполитовна И.А.средства наглядности в обучении русскому языку ,с 84

6. Баранов М.Т., Ладыженская Т.А. и др.Методика преподавания русского языка,с 84-97.

ХАРАКТЕРНАЯ ОСОБЕННОСТЬ СОВРЕМЕННОГО УРОКА ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

Амиров С., Сабзаали Р.

Тема призвана к совершенствованию общения, воспитания и науки и умственного развития учащихся.Нужно отметить, что этот новый метод обучения английскому языку охватывает все разделы данного языка, систему практического курса английского языка на разных его уровнях. Также методистами выделены здесь три основные структуры преподавания - это начало урока, сущность урока, завершение урока.

Ключевые слова: средняя школа, падеж, изучение, английский язык, способность,

речь

TYPICAL PARTICULARITY OF MODERN LESSON OF FOREIGN LANGUAGE.

Amirov S, Sabzaali R.

The subject is called for improvement of pupils' contact, education and science, finally for mental developed learners. It is necessary to note that this new method of English education covers all sections of given language, the system of the practical course of English on different levels.

Here are also three main structures of the teaching are chosen by methodists - the beginning of the lesson, main point of the lesson and the termination of the lesson.

Key words: secondary school, case, learning, English language, ability, speech.

Сведения об авторах: Амиров Саидмухаммад - соискатель кафедры педагогики, ассистент общеуниверситской кафедры иностранных языков Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 907-58-56-75; е-mail: [email protected];

Сабзаали Раджаб - ассистент общеуниверситетской кафедры английского языка Кулябского государственного университета имени А.Рудаки, тел.:(+992) 918-13-97-93, е-mail: < [email protected] >

Information about authors: Amirov Saidmuhammad.- competitor of Tajik State Pedagogical University named after S. Aini, тel.(+992) 907-58-56-75, e-mail: [email protected];

Sabzaali Rajab - assistant of interfaculty chair of foreign languages of Kulob Pedagogical University named after A.Rudaki, те!: (+002)918-13-97-93, e-mail: < [email protected] >.

РО^ОИ БА АМАЛ БАРОВАРДАНИ ТАРБИЯ ДАР ОСОРХОНА

Рафиева Фотима, Абдуллоева Розия

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айни

Накши осорхонах,о хдмчун оинаи таърихи халк дар тавлиди завки зебоипарастй, тарбияи худогохдву хештаншиносй, х,исси ифтихори миллй хеле бузург буда, чун пайвандагари дирузу имрузу фардо, баёнгари арзишх,ои волои маънавии мардум хизмат менамояд. Дар омухтану аз чихдти илмй дарки ашёх,ои осорхона, ки осори гузаштаи халк мебошад мавкеи рох,балад хеле калон ва мух,им мебошад. Аз ин ру, рох,балад бояд

181

мyтахассиси ваpзида ва шоpеxи соxибтачpиба бyда донандаи забон ва маxоpати мyносибат бо тамошобин, омyзгоp ва pyxшиноси ху6 бошад. Маxз pоxбалад метавонад даp ниxоди тамошобин xисси меxpy садокатpо нисбати миллат, Ватан таъpихи гузаштаи худ бедоp созад.

Аз осоpхона бештаp навpасон ва чавонон дидан мекунанд. Эшон rypyxn бо устодон, волидон, мypаббиён ва pафикон ташpиф меоpанд. Чун навpасон даp осоpхона ^pOp доpад ин даp назди коpмандони осоpхона (pоxбалад) нисбати тамошобини калонсол масъулияти бештаppо талаб мекунад.

Осоpхона низ чун мактаб муассисаи таълимист. Мактаб макони омузиши фанxои алоxида бошад, осоpхона низ китоби таъpих асту онpо бояд омухт. Саpчашмаxои илмxо аз таъpих OFOЗ мегаpдад. Инак, даp омузиши ашёи осоpхонавй баpномаи таълими осоpхонавист xатмист, зеpо pоxбалад - омyзгоp даp асоси нишондод ва дастypамал бояд бо навpасон коp баpад.

Ашёxои таъpихй (экспонатxо) даp осоpхона «безабону беxаpакат» даp намоиш гузошта мешаванд. Вазифаи асосии pоxбалад - омyзгоp низ даp он аст, ки даp баppасии ашёи таъpихй xамчyн мавчудоти зинда ба тамошобин маxоpат дошта бошад. Вазифахои асосии таълим дар осорхона:

-васеъ намудани сатxи маълyмотгиpй ва даpки вокеаxои таъpихй, чаxонбинии тамошобини навpас;

- бедоp намудани меxpy садокат ва эxтиpом ба халку миллат ва таъpихи гузаштаи худ, хyдогоxии миллй ва гиpомодошти ёдгоpиxои таъpихй;

- бедоp намудани фикp ва малакаи эчодй;

- даpки ашёxои осоpхонавй аз ч^ати илмй;

- шиносой бо анъана, оин ва маpосимxои маpдyмй, эxтиpом ва эътикод нисбат ба xyнаp ва xyнаpомyзй;

- фаpоxам оваpдани мyxити заpypй баpои амалигаpдонии фаъолияти таълимй даp осоpхона;

- pекламаи осоpхона ва чалби тамошобинон;

Таъpихомyзй аз остонаи кудакистон ва дабистон OFOЗ гаpдида, даp осоpхона омузиши амалй ва илмй чамъбаст ва асоснок мегаpдад. Хуб мебуд, xам даp кудакистон ва xам даp дабистонxо гуша ё мyзейxои мактабй (кисман фаъолият доpанд) амал кунанд. Онxо тащо даp pyзxои алоxида - чашщо неву доимй фаъолият баpанд. Дониш ва фаxмишxои аввалини навpасон аз он чо OFOЗ мегаpдад. Мунтазам гyзаpонидани даpсxои таpбиявй ва чоpабиниxои фанни таъpих даp осоpхонаxои мактабй аxамияти хуби таълимй ва таpбиявй доpанд. Ташкили мyзейxои мактабй ин як нишонаи эxтиpом нисбат ба Ватан ва дабистони худ мебошад.

Дидан ва шунидани накл ва чои таъpихиpо кудакону навpасон хеле меписанданд. Навpас аз дидани намоишxои осоpхонавй, ашёxои он ба вачд меояду бо чашми xайpат нигоx мекунад.

Кудакону навpасон даp «дунёи худ» бо каxpамонони таъpих ва афсонаxо хаёлан зиндагй мекунанд, таклид мекунанд, оpзy мекунанд...

Даp таълими осоpхонавй (коp бо навpасон) ба ду самти асосй бояд таваччУx каpд:

1. Донистан ва омухтани тамошобин аз чиxати психологй ва педагогй, вазифаxои эшон даp дохили осоpхона.

2. Дypyст ба pOx мондани муомила муносибат ва маданияти гуфтугу сyxбат байни pоxбалад - омyзгоp ва тамошобин (навpас).

Накл ва баёни pоxбалад бояд ч^ати таълимй ва таpбиявй дошта бошад. Даp сyxбат бештаp ибоpаи «чи хеле, ки худат медоню^о истифода бypдан, даp навpас нисбати худ боваpиpо пайдо мекунад. Маxз ин ибоpа эшонpо ба чустучу ва омузиш Xидоят менамояд.

Методи асоси таълими осоpхонашиносй ин вобастагии байни соxаxои педагогика ва pyxшиносй маxсyб меёбад:

Ашёи осорхонавй - воситаи асосии таълими осорхонавй аст, ки онро натанхо «ба даст мегириему тамошо мекунем» балки онро хамчун манбаи омузишу тахкик интихоб мекунем.

Маданияти осорхонавй - мувофики коида ва талаботхои осорхонавй чо ба чогузории ашёхо ва намоишхо махсуб меёбад. Толорхо мувофики мавзуъ ва ашёхову нигорахо гурухбандй мешаванд. Ин тартибот ба тамошобин имконият медихад, ки вокеахои таърихро давра ба давра хубтар дарк карда омузанд.

Таълими осорхонавй аз:

- максад;

- вазифа;

- самт;

- талабот;

- амалигардонй;

иборат буда, бо натичахои зерин чамъбаст мешавад:

- тарбияи худшиносй ва мухаббат ба Ватан;

- чахонбинй ва дарки вокеахои таърихй;

- тарбияи ахлоки мадании тамошобин;

- ташакулли акидахои тахкикоти чустучуй;

- тарбияи мехру мухаббат ба кишвар, табиати нотакрори он, хисси мухофизат ва эхтирому арчгузорй ба он.

Самтхои фаъолияти таълими осорхонавй

Накши асосиро фаъолияти чустучу ва тахкикот ташкил медихад. Кадом мавзуе, ки диккати тамошобинро ба худ чалб мекунад, метавонад объекти фаъолият интихоб гардад. Дар ин самт хуб мебуд, ки дар назди хар як осорхона махфили «осорхонашиноси чавон» фаъолият барад, зеро фаъолияти мунтазами таълимй ба наврасу чавонон дар чукур ва дакик омухтани мавзухо кумак мерасонад. Масалан, хамкорй бо пойгоххои бостоншиносии Саразм ва Панчакенти кадим, ки ба фаъолияти махфили «осорхонашиноси чавон»-и осорхонаи чумхуриявии ба номи Абуабдуллохи Рудакй махсуб аст, далели ин гуфтахост.

Дар ташаккули фаъолияти илмии наврасон дар осорхона накши омузгори осорхона ва хам мактаб хеле мухим аст, махз хамкории тарафайн омода намудани ба мутахассисони сохаи осорхонашиносй кумак мерасонад.

Дар фаъолияти осорхонавй самти коммуникатсияи осорхонавй мавчуд аст, ки он мавкеи эчодкорон (рассом, адиб, олим, сиёсатмадор) эчодгарони санъат ва маданият, мавкеи тамошобин, мавкеи омузгор - таълимдихандаи осорхонаро дар бар мегирад. Дониш ва илми осорхонавй байни ин мавкеъхояк мачмуаи томи илми осорхонашиносиро ташкил медихад.

Тарзи гузаронидани сайри имлй.

Сайри осорхона аз руи накша ва бо максади муайян тамошобинро бо ёдгорихои таърихиву мавзеъхои табий, дастовардхои хочагии халк, корнамоии шахсиятхои бузург, намунаи хунархои волои мардумй ва гайра шинос намояд.

Сайр шакли асосии фаъолияти оммавии осорхона мебошад. Сайр яке аз вазифахои асосии рохбалад махсуб меёбад, ки масъулият ва махорату малакаи баланди касбиро талаб мекунад. Тамошобин вобаста аз сину сол объекти асосии кори оммавй, таълимй-тарбиявй ба хисоб рафта эшон низ бояд барои сайр кардан омода бошад.

Вазифаи асосии корманди осорхона - рохбалад он аст, ки бояд талаботи маънавии тамошобинро бо ташкил ва гузаронидани сайри шавковар -диккатчалбкунанда дар сатхи баланди касбй конеъ карда тавонад.

Рохбалад бояд худ таърихро хуб донад, мавкеъхои чугрофй, сиёсй таърихи дигар кишвархоро низ аз худ карда бошад. Дар як мавзуъ бояд дар якчанд намуд (вобаста ба сину соли тамошобин) истифода карда шавад.

Ба сайр омодагй дида, рохбалад бояд донад, кикадом гурух аз сайр мегузарад. Сайри осорханвй аз чихати методй ба се давраи асосй таксим мешавад:

а) ^^бати ибтидой

б) мундаричаи а^од

в) cухбати чамъбастй

Сайp даp осоpхонаxои кишваpшиносйба таpзxои гуногун сypат гиpифта, даp он чо имкон xаст сайpxои таъpихивy чyFpофй, санъати тасвиpй, xyнаpxои бадей ва Fайpа гyзаpад.

Имконияти намоиши хyдpо ба назаp гиpифта, осоpхона вазифадоp аст, ки сайpxои таълимй - накшавиpо даp асоси маводи осоpхонавй, вале даp заминаи накшаи таълимии мактаб ва китобxои даpсй ташкил намоянд. Сайpxои беpyн аз Осоpхона аксаp баpои нишон додани мавзеъxои таъpихй бо чалби маводxои нав (бозёфтxо) аз чониби масъулони осоpхона сypат мегиpад. Мисол: тамошобин баъди сайpи Саpазми бостон, Панчакенти кадим, макбаpаи Мyxаммади Башоpо ва устод Абyабдyллоxи Рудакй метавонад ба осоpхонаи чyмxypиявии ба номи Абyабдyллоxи Рудакй омада, дониши хyдpо оиди ин ёдгоpиxо мyкаммалтаp намояд.

Осоpхонашиноси маъpyфи pyс А.Михайловская гуфтааст: «Асоси xама намyдxои фаъолияти осоpхонаpо ашёи аслии осоpханвй, ки аз мачмуи онxо фонди осоpхона Fанй мегаpдад ташкил мекунад».

Ашёи осоpхонавии аслй - асоси коpи илмию-оммавии осоpхонаpо ташкил мед^анд. Пешбypди сайpи осоpхона бе мавчудияти ашёи аслии осоpхонавй Fайpи имкон аст. Масалан чун даp давpаи давлати Сомониён маълумот медиxем, албатта кайд менамоем, ки «маxз даp xамин давpа биноxои мyxташам соxта шуда буданд, ки аз хишти пухта буданду ин аз санъати баланди меъмоpй шаxодат медиxад. Далели ин макбаpи мyxташами Сомониён аст», ё худ даp боpаи санъати кандакоpй накл каpда, даp боpаи сyтyнxои болооби водии Заpафшон саpсyтyни асpи Х, ки даp толоpи Сомониён (осоpхонаи ба номи А.Рудакй) гузошта шудааст ёдоваp мешавем. Ин маънои исботи аёниятpо доpад. Хдечанд даp боpаи дастоваpдxои фаpxангию таъpихй накл кунему аёният (ашёи осоpхона) набошад, сайp ба максад намеpасад. Риояи бунёди аёният баpои афзудани микдоpи тамошобин аxамият доpад. Аёнияти сайpи осоpхонавй бо xамдигаp алокаи зич доpанд. Мисол: pоxбалад даp толоpи Сомониён даp боpаи Сомон - асосгyзоp будани Исмоили Сомониpо накл каpда, симои ypo, ки даp мyсавваpаи «Исмоили Сомонй бо лашкаpаш» нишон медиxад. Яке аз масъалаxои мyxими сайpи осоpхонавй исботи фи^у акида бо воситаи аёният - ашёxои осоpхонавй мебошад. Ма^аднокии cайри оcорхонавй.

Максади ниxони pоxбалад - омyзгоp таxлили илмии ашёи осоpхона буда, бо ин васила даp мафкypаи тамошобин татбики сиёсати фаpxангии кишваppо такозо менамояд. Фаъолияти сайpи осоpхона бояд даp асоси эчодиёти озодонаи аз чиxати илмй ва бадей асоснок пеш бypда шавад.

Самтхои аcоcии фаъолияти рохбалад - омузгори оcорхона :

1. Бо забони адабй фаxмонидани накли мавзуъ.

2. Kop бо доиpаи муайяни тамошобин.

3. Доpои кобилияти баланди кабул ва басайpи таълимй омода намудани тамошобин.

4. Ташкили муколамаи озод даp pафти сайpи таълимии осоpхона.

5. Даp тамошобин ташаккули кобилияти фикpй, эчодй ва илмй

6. Ташкилотчии моxиp будан даp ташкили чоpабиниxои таълимй- таpбиявии осоpхона ва чалби навpасон.

7. Фаpоxам оваpдани мyxити солим.

Истилоxи фаъолияти маданй-омузиши осоpхона xанyз аз солxои 90-ум истифода шуда, кабл аз ин он «коpxои илмй-оммавй» ё худ «коpxои оммавй-сиёсй» истифода мешуданд.

Фаъолияти маданй-омузишй бо максади бо маълумоти заpypй таъмини тамошобинон, ба чоpабиниxои таълимй-таpбиявии осоpхона чалб намудани эшон pавона мешавад, ки он даp шаклxои сyxбат, сайp, саволу чавоб, бозиxои шавковаp, хонишxои илмй, намоиши филмxо мувофики мавзуъ, вохypиxо, лаxзаxои мусикй-

фарогатй, озмуну викторинахо сурат мегирад. Ташкили намоишй ва ичрои маросими мардумй ва хунархои мардумй бо иштироки наврасон ва чавонон хеле мувофики максади таълимй ва шавковар хохад буд, зеро наврасон махз мутахассис ва эчодкорони ояндаанд, ки эхёи шохахои хунару фарханг ба эшон алокаманд аст.

Барномаи омузиши осорхонавиро бо якчанд омилхо ба амал баровардан мумкин.

- иттилотй- ин самт дар шакли сухбат, консултатсия, маркази иттилоотии осорхона ба амал бароварда мешавад, ташкили гушаи иттилоотй - рекламавй низ ахамияти хоса дорад. Дар осорхонаи чумхуриявии ба номи Абуабдуллохи Рудакии шахри Панчакент дар назди осорхона шуъбаи табъу нашр фаъолият дорад, дар он хар семоха мачаллаи «Осорхона» нашр карда шуда, тамоми намоиш ва ашёхои осорхона дар шакли буклет пешкаши тамошобинон гардонида мешавад.

Китобчаи «Рохнамои осорхона» низ дастраси тамошобин гардидааст, ки он аз ахамияти шиносой дур нест. «Ахбори осорхона» низ хар сол як маротиба ба нашр мерасад, ки он аз тамоми навигарихои илмии осорхонахои чумхуриявй ва берун аз он ва фаъолият маълумот медихад.

- таълимй - самти навбати тамоми мавзуъхои осорхонавиро аз чихати илмй-таълимй дар бар мегирад. Осорхона барои омузгори фанни таъриху чомеашиносй, табиатвоситаи аёнии мушаххасест, бахри амалигардонй ва асосноккунии барономаи таълимии фаннй дар мактаб. Рохбалад - омузгори осорхона бо омузгори мактабй бояд дар амалигардонии барномахои таълимй хамкорй ба рох монда фаъолият баранд.

Таълим дар осорхона - дарси хубест барои омухтани ватандустиву мардонагй, хунардустиву зебопарастии насли наврас.

Эчодй- ташаккули кадамхои нахустини эчодй ва эчодкорй дар осорхона огоз мешавад, такмил меёбад. Бо рохбарии кормандони илмй наврас ба зиннаи аввали фаъолияти илмй, бостоншиносй, муаррихй ва нихоят табиатшиносй кадам мегузорад. Осорхона барои наврас чун озмоишгохи илмй-амалй хизмат мекунад.

Муносибати тарафайн - байни рохбалад - омузгор ва тамошобин(наврас, чавон)яке аз шартхои асосии ба натичаи дилхох расидан. Ин амал чихеле, ки дар боло зикр гардид, бо воситаи чорабинихои осорхонавй ба амал бароварда мешавад.

Тарбияи фаъолияти эчодй - илмй бо рохи ташкили гуруххои экспедитсионй, ки бевосита бо мутахассиони пойгоххо хамкорй мекунанд, мувофики максад аст. Гузаронидани чорабинихои таълимии «Як рузи фаъолият дар осорхона», кибо осорхонашиносони чавон гузаронида мешавад хеле натичабахш хохад буд ва бо ин восита мутахассисони соха низ бавоя хоханд расид. Хуб мебуд аз чониби маъмурияти осорхонахо низ ба Донишкадаи санъат, шуъбаи осорхонашиносй, бо роххат, осорхонашиносони чавон, ки дар осорхона таълим гирифтаанд барои кабул шудан роххат гиранд.

Лахзахои истирохатй дар осорхона - яке аз воситахои асосии чалби тамошобинон махсуб меёбад. Борхо исбот шуда, ки мардум новобаста ба сину сол, касбу кор бахусус чавонону наврасон дар иштирок дар чорабинихои осорхона хеле фаъоланд. Махз дар ин лахзахо ба маъмурият ва кормандони осорхонахо зарур аст шароити хуби истирохатй фарохам оранд, «сайри як пиёла чой» ташкили сухбати пиронсолон бо иштироки чавонон, чалби хофизони писандида дар лахзахои мусикии чавонон, ташкили гушаи истирохатй дар чои зебоманзари осорхона барои иштироку бахсу сухбатхои мавзувии осорхона мусоидат мекунанд. Аз тарафи дигар бо ин рох рохбалад - омузгор тамошобини худро боз бехтар меомузад.

Масъалаи омузиши таълими сохавии осорхона бо роххои идроки чамиятй ва гузаронидани чорабинихо ба амал бароварда мешавад.

Тамошобин (наврас) чиро мебинад ва онро чи гуна кабул мекунад, ин аст натичаи фаъолияти таълимй дар осорхона.

Осорхона низ бояд на танхо бо мактаб, кудакистонхо, омузишгоху донишгоххо балки бо марказхои рухшиносиву таълимй, муассисахои таълими иловагй, марказхои хунаромузй алокаи корй дошта бошанд.

Фаъолияти илмии хар як осорхона дар Шурои илмии худи осорхона халлу фасл карда мешавад, лозим аст, ки хдр як мавзуи таълимй дар шуро тахлил шавад, барномаи таълимй низ дар Шурои илмй тасдик карда шавад.

Барномаи ягонаи таълим ва тарбия дар осорхонахо ба рох монда амалй гардонида шавад, зеро ин масъалаи зарурй вобаста ба талаботи замони муосир буда, максад тарбияи насли наврас дар рухияи худогохиву хештаншиносй, механпарвариву ватандустист махсуб меёбад.

Осорхонаро ба маркази илмй, маданй-маърифатй табдил дода, дар заминаи амалигардонии барномаи таълимй -тарбиявй, хамкорй бо шуъбаи маориф, муассисахои таълимй чалби чавонон ва наврасон афзудан лозим аст, зеро сайри осорхона низ як намуди машгулияти беруназсинфй мебошад. Таълими осорхонавй бо як систимеи ягонаи таълимй ворид намуда бошад хам, вале талабот ва хидоятхои Х,укумати чумхурй хоса Сарвари давлат, Вазорати фарханг ба ин самт равона гардида шудааст.

Дар ин радиф талабот нисбат ба мазмуни фаъолияти осорхонахо он аст, кичи бояд кард ки осорхона на танхо ашёхои таърихиро «хифз» ва «намоиш» дихад, балки тавонанд дар тарбияи хамачонибаи тамошобин бахусус наврасон - чомеасозони оянда сахмгузор бошад.

Олими олмонй Г.Фронденталь ахамияти таълим ва тарбия дар осорхонаро ба чунин натичахо:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

-хар як сайри осорхона - ин як дарси илмиест, ки бояд максаднок ва асоснок гузаронида шавад.

-омода шудани тамошобин низ як масъулияти илмиро талаб мекунад.

- дар сайри осорхона аввал тамошобинро омухтан лозим аст.

-сайри осорхона бояд шавковар гузаронида шавад.

- сайри осорхона кисми чамъбастй дошта бо сухбат ва кайди фикри тамошобин ба охир расад.

Дар Точикистони сохибистиклоли мо садхо осорхонахо дар заминаи дастгирии Х,укумати Точикистон, бахусус Сарвари давлат Эмомалй Рахмон, Вазорати фарханги Ч,умхурии Точикистон фаъолияти пурсамар доранд.Таъриху маданияти халки точик хеле бойю доманадор, кухан буда, боиси сарфарозиву ифтихори миллй гаштааст. Чи хеле ки Чдноби Олй Эмомалй Рахмон борхо кайд намудаанд, ки:

«Осорхона - оинаи пурчилоест, ки хаёт ва таърихи халк пирузихо ва нокомихои он, дастовардхоиилму фарханг ва сарнавишти фарзадони номдору ифтихорманди милллатро инъкос мекунад...

Аз ин ру, масълаи баланд бардоштани сатхи маърифатии сиёсиву хукукй ва худшиносиву худогохии насли чавон аз чумлаи самтхои мухимтарини рушди давлатдории миллии мо ба хисоб меравад».

Адабиёт:

1. Медведева Е.Б., Юхневич М.Ю. Музейная педагогика как новая научная дисциплина. Сб. Культурно-образовательная деятельность музеев. М., 1997.

2. Музейная педагогика, в сб. Музееведение. Музей исторического профиля. М, 1988.

3. Шарипов Б.Ш. Нравственная культура социалистического общества. - Душанбе, Ирфон. 1986,160с.

4. Минбари халк. 28 марти соли 2013 №13 (888) сах 6.

5. Пардаев С.А. «Воспитание молодёжи в духе национального сознания» Вестник. ТГПУ. Душанбе. 1998, №5.

РОЛЬ МУЗЕЕВ В ВОСПИТАНИИ ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ

Рафиева Фатима, Абдуллоева Розия В статье авторы отмечают насколько важно приобщать детей к знаниям об историческом прошлом, любви к истории, своей Родине и своему народу. В решении

186

данного вопроса они отводят большую роль историческим и краеведческим музеям. Авторы статьи считают, что посетители музеев могут не просто смотреть и слушать информацию экскурсовода, но и чётко предствить и переместится в то время, о котором им рассказывают. В связи с этим экскурсоводы музеев должны быть профессионалами своего дела. Цель экскурсий в музеи, в основном, носит культурно-образовательный и просветительный характер. В статье также предлагаются рекомендации по нравственному и эстетическому воспитанию молодёжи в процессе посещения музеев.

Ключевые слова: музей, экскурсия, экскурсовод, история, нравственно-эстетическое воспитание, культурные ценности.

ROLE OF MUSEUMS IN UPBRINGING THE YOUNGER GENERATION

Rafieva Fatima, Abdulloeva Roziy

The authors note how important it is to attach children to knowledge about the historical past, love of history, his homeland and his people. In addressing this issue, it removes a major role historical museums. The authors believes that the visitors can not just watch and listen to the tour guide information, but also will introduce clear and move at the time to which they are told. In this regard, guides museums should be professionals. The purpose of excursions to museums, mostly wears cultural and educational nature. The article also provides guidance on moral and aesthetic education of youth in the process of visiting museums.

Key words: museum, tour, tour guide, history, moral and aesthetic education, cultural values.

Сведения об авторах: Рафиева Фатима - соискатель кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, директор государственного учреждения «Республиканский историко-краеведческий музей имени Абуабдулло Рудаки, тел.: (+992) 707-12-08 (моб.), (+99237)5-27-27 (раб.); e-mail: [email protected];

Абдуллоева Розия - кандидат педагогических наук, доцент, проректор по международным отношениям Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+99237) 224-16-82, e-mail: [email protected]

Information about authors: Rafieva Fatima- Competitor of the Department of General Pedagogy of the Tajik State Pedagogical University named after S.Ayni, director of the state institution "Republican historical museum named after Abuabdullo Rudaki, tel.: (+992 37) 7071208 (mobile), (+992 37)52727 (Office); e-mail: [email protected];

Abdulloeva Rosia- Ph.D. - Associate Professor, Vice-Rector for International Relations TSPU im.S.Ayni, tel.A (+992 37) 224-16-82, e-mail: [email protected]

ВОЗМОЖНОСТИ КУРСА «ВВЕДЕНИЕ В ПЕДАГОГИЧЕСКУЮ СПЕЦИАЛЬНОСТЬ» В ФОРМИРОВАНИИ УИРС У БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ В ПЕДВУЗЕ

Гулямхуссейнзаде Умехкулсум

Таджикский государственный педагогический университет имени Садриддина Айни

Современное общество нуждается в педагоге, способном к восприятию новых идей, принятию нестандартных решений, к активному участию в инновационных процессах, готовом стабильно и компетентно решать имеющиеся и вновь возникающие профессиональные исследовательских задачи.

Проведенный анализ целей, содержания учебных планов и программ, организации, методов педагогического образования позволят утверждать, что главная причина низкой готовности выпускников педагогических специальностей вузов к

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.