Научная статья на тему 'ХАРАКТЕРНАЯ ОСОБЕННОСТЬ СОВРЕМЕННОГО УРОКА ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА (НА ТАДЖ.)'

ХАРАКТЕРНАЯ ОСОБЕННОСТЬ СОВРЕМЕННОГО УРОКА ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА (НА ТАДЖ.) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
92
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СРЕДНЯЯ ШКОЛА / ПАДЕЖ / ИЗУЧЕНИЕ / АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК / СПОСОБНОСТЬ / РЕЧЬ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Амиров С., Сабзаали Р.

Тема призвана к совершенствованию общения, воспитания и науки и умственного развития учащихся.Нужно отметить, что этот новый метод обучения английскому языку охватывает все разделы данного языка, систему практического курса английского языка на разных его уровнях. Также методистами выделены здесь три основные структуры преподавания - это начало урока, сущность урока, завершение урока.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ХАРАКТЕРНАЯ ОСОБЕННОСТЬ СОВРЕМЕННОГО УРОКА ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА (НА ТАДЖ.)»

Адабиёт:

1. Макаренко А.С. Собрание сочинений: В 4 Т. Правда, 1987, - Т4-573 с.

2. Мирзоев А. Джами о знании и ремесле. «В помощь учителю - заочнику».

Сталинобод: Таджикгосиздат , 1949. Сах. 23.

3. Амиров Р.Н.Самодеятельное художественное творчество в семье , быту, по месту

жительства. - Душанбе: Ирфон, 1983,78с.

4. Гафуров Б.Г. История таджикского народа: В кратком изложении. Т.1. - М,

1949,476 сах.

5. Лук А.Н. Эмоции и чуства. М, Знание, 1972-42 сах.

6. Орифи М. Из истории педагогической мысли таджикского народа. (Аз таърихи

афкори педагогии халк;и точик). Душанбе: Нашр - дав педточик, 1962-143 сах.

7. Унсурмаолии Кайковус, Кобуснома. Душанбе: Адиб, 1990-151 сах.

8. Художественное творчество и ребёнок! Под ред. Проф.Н.Н. Ветлучиной М.:

Педагогика, 1972.-287 сах

РОЛЬ ТРУДА В ВОСПИТАНИИ РЕБЁНКА Рофиева Фатима

Автор в статье рассматривает вопросы эстетического воспитания детей в процессе трудовой деятельности, указывает на огромное внимание роли семейного воспитания, воспитанию в дошкольных учреждения и творческих школах.

В статье также проанализированы ряд уроков рисования и труда, посвященных эстетическому воспитанию.

Ключевые слова: эстетическое воспитание, эстетическое образование, семья, школа, дошкольные учреждения, роль семьи в эстетическом воспитании.

THE ROLE OF LABOUR IN CHILD'S EDUCATION Rofieva Fotima

The author of the article considers the aesthetic education of children in the prossess of work activities, and pays great attention to the role of family education, education in preschools and creative schools.

The article also analyzed a number of lessons on the aesthetic education of the example of drawing lessons and labour.

Key words: aesthetic education, aesthetic education, family, school, preschool, the family's role in aesthetic education.

Сведения об авторе: Рофиева Фотима Сироджевна- директор историко- краеведческого музея имени Абуабдуллох Рудаки города Педжакента, тел.: (+992) 92-707-12-08.

Information about the authors: Rofieva Fotima Sirodzhevna- director istoriko- regional museum of the name of Abuabdullokh Rudaki city Pedzhakenta, bodies.: (+992) 707-12-08.

ХУСУСИЯТ^ОИ ХОСИ ДАРСИ МУОСИРИ ЗАБОНИ ХОРИ^Й

Амиров С., Cабзаалии Р.

Доншгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айни Доншгоуи давлатии омузгории Кулоб ба номи А. Рудаки

Дарси забони англисй воситаи асосии ноил шудан ба чор максади таълим (муоширатй, маърифатй, тарбиявй ва такомулй) буда, нихоятан бахри инкишофи имкониятхои зехнии хонандагон хизмат мекунад.

Бояд зи^ каpд, ки даpси забони хоpичиpо аз лихози сохт ва мyндаpичааш аз дигаp фанхо куллан фаpк мекyнад, зеpо максади асосии даpси забони хоpичй хосилкунонидани малака аст, хол он ки таълими аксаpи дигаp фанхо баpои додани дониш нигаpонида мешавад. Аз ин лихоз, даpси забони англисй аз pyи максади худ бештаp ба даpсхои «Расмкашй», «Таpбияи чисмонй», «Мехнат» ва Fайpа шабех аст, зеpо онхо низ pаванди малака хосилкунонй доpанд.(5)

Таълими забони англисй даp мактаби миёна на мисли даpси забони точикй баpои K0идаомyзонй нигаpонида мешавад, балки он баpои хосил кyнонидани малакаи мyошиpат бо ин забон хизмат менамояд.

Малака бошад, тавассyти гyзаpонидани машкхои мyнтазамy гуногун ба даст меояд. Ин талабот сохт ва мyндаpичаи махсуси даpси забони англисиpо таказо менамояд. Ин ду хосияти даpси забони хоpичй ба максади таълим низ вобастагии кавй доpад. Максади мyошиpатй доштани таълими забони хоpичй талаб мекунад, ки чи маводхои забонй, чи низому таpтиботи тадpиси онхо ва хаp як лахзаи даpс бояд ба и^ои он максад нигаpонида шавад. Бо ибоpаи дигаp, мyошиpат бояд мохиятан колиби даpси забони хоpичй гаpдад. Аз хамин сабаб баppасии хусусиятхои хоси даpси мyосиpи забони хоpичй ба мавpид аст.(6)

Яке аз хусусиятхои хоси даpси забони хоpичй даp хамин аст, ки онхо даp асоси мавз7оти мухталиф гyзаpонида мешаванд. Масалан, аз pyи накшаи таълим баpои як соли тахсил 68 соат даpси забони хоpичй пешбинй шудааст. Даp ии муддат бояд бо назаpдошти синф ва даpсхои такpоpивy ^pra муккадима аз 4 то 8 мавз7ъ тадpис дода шавад, ки онхо доpои маводхои фонетики, гpамматикй ва лексикии худ мебошанд. Хдо як мавз7ъ даp давоми 8-10 соат даpс бояд аз худ кунонида шавад. Бо вучуди он ки ба хаp мавз7ъ 6-8 даpс пешбинй мешавад, максад ва мyндаpичаи хаp яке аз он даpсхо якзайл нест. Даp даpсхои аввал малакаи фонетикй, сониян ^амматикй ва лексикй бояд ташаккул ва такмил дода шавад ва билохиp даp мyошиpат истифода шудани онхо бояд таъмин гаpдад. Аз ин лихоз, хаp як даpси забони хоpичй даp мачм7ъ ба талаботи зеpин чавобгу бошад:

- максад ва вазифаи хаp як даpс аник ва pавшан каpда шавад;

- даpси забони хоpичй аз 0F03 то интихо бояд фазои мyошиpатй дошта бошад;

- маводи таълимй нав ва чолиб буда, аз гyфтоpхои вокей ташкил ёбад;

- машкхои мyошиpатй бояд ба лахзахои вокеию хаётй такя кунанд;

- ба максади ташаккул ва инкишоф додани малака ва махоpати нутки англисй бозихои гуногун бояд гyзаpонида шаванд;

- даpачаи баланди фаъолии хонандагон даp даpс бояд таъмин каpда шавад;

-хусусиятхои инфиpодии хаp як хонанда ба инобат гиpифта шавад;

- даp зинахои гуногуни таълим таносуби байни машкхои инфиpодй, интеpактивй, даставй ва оммавй бояд нигох дошта шавад;

- шинос намудани хонандагон бо маводи гpамматикй ва лексикй даp асоси пpинсипи функсионалй бояд чаpаён гиpад;

- истифодаи аёният (pасмхо, чадвалхо, аудио ва видео маводхо) пешниход каpда мешавад;

- хамгиpоии 40p pyкни фаъолияти мyошиpатй даp даpс бояд таъмин каpда шавад;

- нутки омyзгоp аз лихози сypъат, мазмун ва мyндаpича баpои хонандагони хаp як синф бояд мутобик ва намуна бошад.

Риоя ва амалй гаpдонидани талаботи зикpшyда ба даpси забони хоpичй гаpав ва омили самаpабахшии таълим мегаpдад.

Сохт ва мyндаpичаи даpси забони хоpичй даp мактаби миёна аз максад ва вазифахои таълими ин фан вобаста аст. Пpофессоp Г.В.Рогова дypyст таъкид мекунад, ки каблан сохти даpси забони хоpичй аз сохти дигаp даpсхо фаpк намекаpд, яъне он аз кисми ташкилй, пypсиши вазифаи хонагй, баёни мавз7и нав, мустахкамкунй ва сyпоpидани вазифаи хонагй ибоpат буд. (2)

Тачриба ва мушохидахо нишон медиханд, ки чунин накш доштани дарси забони хоричй хилофи раванди муоширатй доштани он аст. Ба андешаи мо, дар рафти дарси забони хоричй лахзахои босубот ва муваккатй бояд дар хамбастагй амал кунанд, ки ин ба зинахои гуногуни ташаккули малака ва махорати муоширатй вобаста аст.(3)

Аксари методистон дар сохтори дарси забони хоричй се чузъи асосиро чудо мекунанд.

1. Огози дарс.

2. Ч,узъи мохияти дарс.

3. Анчоми дарс. Олимони Аврупо низ дарси забони хоричиро аз се чузъ иборат медонанд:

1. Presentation (манзуркунии маводи таълимй).

2. Practice (машккунй бо он мавод).

3. Product (натича ё махсули машкхо).

Акнун мундаричаи хар як чузви дарсро баррасй менамоем. Кисми ташкилии дарс, бо ибораи олимони Англия ва Амрико, «Warm - up» (тафсониш) ном дошта, он 5-7 дакика давом мекунад. Максади асосии ин лахзаи дарс, аз як тараф, ба миён овардани мухиту фазои забонй дар дарс бошад, аз чониби дигар, он барои чалб намудани диккати хонандагон ба дарс мусоидат мекунад.

Тачриба ва мушохидахо нишон медиханд, ки як зайл бо саволу чавоби навъи: «Т: Who is on duty today?

P: I am on duty today.

T: What date is it today?

P: It is the 1st of December

T: What is the weather like today?

P: It is nice today» огоз кардани дарc ба дили хонандагон мезанад. Сабаб дар он аст, ки чунин муошират табий, зинда ва актуалй намебарояд. Ин навъ сухбати такроршаванда вазъи муоширатй (гайривокей) гирифта, ба хонанда аз забони англисй чизи навро намеомузонад. Аз ин лихоз, аксарияти методистон тавсия мекунанд, ки кисми ташкилии дарс бо амалиёти «Warm - up» огоз ёбад, ба шарте ки он мундаричаи нав ба нав дошта бошад. (4) Бо назардошти хусусиятхои синну солии хонандагон лахзаи ташкилии дарсро дар синфхои ибтидой тавассути бозихо, хондани шеър ё суруд, овардани чистону тезгуякхо гузаронидан ба максад мувофик аст.

Мисол: бозии 1: Кй номи ашёеро, ки дар кисса (даст)-и ман аст, меёбад? Саволро бо саволи навъи «Is it а ... ?» бояд огоз кард.

Бозии 2: Кй бодиккаттар аст?

Вожахоро гуш кунед ва хамон вакте, ки номи узви инсонро шунидед, даст бардоред.

A book, a school, a nose, a ball, a hand, a cat, a head, а dog, an eye, a pencil.

Бозии 3: Кй тезтар амалиёти математикии зеринро бо забони англисй гуфта метавонад?

2+4=6, 7+2=9, 5+3=8; 4+3=7, 8+9=17 ва гайра. Бозии 4: Ба саволхои хамсинфатон чавоб дихед:

PI: Where is the pen?

P2: It is on the table.

PI: Where is the board?

P2: It is on the wall.

Дар синфхои 6-8 ин лахзаи дарс ранги дигар мегирад.

Мисол:

1. Номи рузхои хафтаро кй бо тартиб аз хама тезтар гуфта медихад?

Wendnesday, Saturday, Thursday, Monday, Friday, Sunday, Tuesday.

2. Бо истифода аз харфхои зерин ки тезтар ва бисёртар калима менависад?

a, t, с, р, f, m ; cat, cap, fat, camp, lamp ва гайра.

Дар синфхои болой (9-11) ба чои бозй амалиётхое бояд гузаронида шаванд, ки мухокимарониро талаб мекунанд.

1. Ба ин расми одамон нигох карда, касби онхоро бо забони англисй гуед.

2. Гуед, ки аз предметхои зикршаванда кй истифода мебарад?

engine, screw, brake, (mechanic) paint, cloth, (painter) spade, bricks, clay, cement, (builder)

Дар синфхои болой омузгор метавонад ба тачрибаи хаётии хонандагон такя карда, кисми ташкилии дарсро бо бахсу мунозирахо, накли хикояхои шавковар гузаронад. Бо хамин минвол фазои забонй ба миён меояд, ки он кулли шогирдонро ба муошират чалб менамояд.

Максади асосии дарси аввали хар як юнити таълимй ин ба хонандагон манзур намудани (presentation) ходисахои нави фонетикй ва сониян грамматикй аст. Минбаъд малакаи лексикию муоширатй ташаккул ва инкишоф дода мешавад. Аз руи талаботи муносибати муоширатй ба дарс мавзуи навро тавассути усули функсионалй гузаронидан ба максад мувофик аст.(1)

Х,оло намунаи як дарси забони англисиро, ки дар синфи 8 барои такомули малакаи нутки дучониба нигаронида мешавад, нишон медихем.

Unit7.The first lesson. Сахифаи 54. Максади дарс: Инкишофи малакахои нутки дучониба дар асоси матн ва лахзахои хаётй.

Омузгор метавонад ба ичрои машки 5-и сахифаи 55 "The school plot" пардозад ва дар интихо ба муховараи дода шуда такя карда, муховарахои худро доир ба мавзухои шавковар тартиб дихад.

Ба фикри мо, тасвири ходисоти вокей, ки хонандагон аз cap мегузаронанд, барои инкишофи малакахои нутки якчониба ва дучонибаи онхо хеле судманд мебошад.Аз ин хотир, онхоро бо максадхои муоширатии таълими забони хоричй истифода бурдан басо зарур аст.

Ба накшагирии дарси забони англисй ва тартиб додани накша ва муайян кардани мундаричаи дарси забони англисй аз омузгор мустакилй ва эчодкориро талаб мекунад. У бояд хусусиятхои синнусолй, холати ичтимой ва шароити зисти шогирдонро низ ба инобат гирад. Инчунин омузгорро зарур аст, ки накшаи дарсро аз лихози мантики дуруст муназзам созад. "Инро низ бояд зикр кард, ки конспекти аъло на хамеша гарави муваффакият аст, ба амал татбик кардани накшаи пешбинишудаи дарс, махорат ва тачрибаи бои таълимиро талаб мекунад. Накшаи дарс метавонад аъло навишта шуда бошад, вале омузгор ба максади пешгузоштааш ноил нагардад. Аз ин ру, ченаки асоси ин натичаи дарс махсуб мешавад. Бинобар он омузгор бояд ин омилро низ ба инобат гирад.(3)

Дар бораи тарзи навиштани конспекти дарс байни методистон ва омузгорон хамфикрй мавчуд нест. Шаклу намудхои мухталифи онро тавсия менамоянд:

а) накша - конспект танхо барои муаллим;

б) накша - конспект хам барои муаллим ва хам барои хонандагон;

в) накша - конспект танхо барои хонандагон

Ба андешаи профессор Т.В. Рогова, дар ин чабха талаботи ягонаро тавсия кардан аз имкон берун аст, зеро накша-конспект ин махсули эчодиёти хар як фард ва офаридаи у аст, зеро вазифахо ва машкхоро омузгор интихоб мекунад. Мухимаш он аст, ки он супоришу машкхо бояд ба максади асосии таълим сохибшавй ба малакахои муоширатй мусоидат намоянд. Мундарича ва вазифахои хар як дарс вобаста ба зинаи таълим, лахза, максад ва сохти дарс ба танзим медарояд.[2;194]

Адабиёт:

1. Н.И.Гез,МВ.Ляховицкий,А.А.Миролюбов.Методика обучения иностранным языкам в средней школе .М,1982,гл.7 с159

2. Рогова.Г.В,Рабинович Ф.М,Сахарова Т.Е. Методтка обучения иностранным языкам в средней школе.М.,19991.с194,142

3. Системность упражнений для обучения говореню.в жур.иностранные языке в школе.1977.№6 с8

4. Д.В.Щерба.Преподавание иностранных языков в средней школе.М.,1947.с94

5. Ипполитовна И.А.средства наглядности в обучении русскому языку ,с 84

6. Баранов М.Т., Ладыженская Т.А. и др.Методика преподавания русского языка,с 84-97.

ХАРАКТЕРНАЯ ОСОБЕННОСТЬ СОВРЕМЕННОГО УРОКА ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Амиров С., Сабзаали Р.

Тема призвана к совершенствованию общения, воспитания и науки и умственного развития учащихся.Нужно отметить, что этот новый метод обучения английскому языку охватывает все разделы данного языка, систему практического курса английского языка на разных его уровнях. Также методистами выделены здесь три основные структуры преподавания - это начало урока, сущность урока, завершение урока.

Ключевые слова: средняя школа, падеж, изучение, английский язык, способность,

речь

TYPICAL PARTICULARITY OF MODERN LESSON OF FOREIGN LANGUAGE.

Amirov S, Sabzaali R.

The subject is called for improvement of pupils' contact, education and science, finally for mental developed learners. It is necessary to note that this new method of English education covers all sections of given language, the system of the practical course of English on different levels.

Here are also three main structures of the teaching are chosen by methodists - the beginning of the lesson, main point of the lesson and the termination of the lesson.

Key words: secondary school, case, learning, English language, ability, speech.

Сведения об авторах: Амиров Саидмухаммад - соискатель кафедры педагогики, ассистент общеуниверситской кафедры иностранных языков Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 907-58-56-75; е-mail: [email protected];

Сабзаали Раджаб - ассистент общеуниверситетской кафедры английского языка Кулябского государственного университета имени А.Рудаки, тел.:(+992) 918-13-97-93, е-mail: < [email protected] >

Information about authors: Amirov Saidmuhammad.- competitor of Tajik State Pedagogical University named after S. Aini, тel.(+992) 907-58-56-75, e-mail: [email protected];

Sabzaali Rajab - assistant of interfaculty chair of foreign languages of Kulob Pedagogical University named after A.Rudaki, те!: (+002)918-13-97-93, e-mail: < [email protected] >.

РОХДОИ БА АМАЛ БАРОВАРДАНИ ТАРБИЯ ДАР ОСОРХОНА

Рафиева Фотима, Абдуллоева Розия

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айни

Накши осорхонахо хамчун оинаи таърихи халк дар тавлиди завки зебоипарастй, тарбияи худогохиву хештаншиносй, хисси ифтихори миллй хеле бузург буда, чун пайвандагари дирузу имрузу фардо, баёнгари арзишхои волои маънавии мардум хизмат менамояд. Дар омухтану аз чихати илмй дарки ашёхои осорхона, ки осори гузаштаи халк мебошад мавкеи рохбалад хеле калон ва мухим мебошад. Аз ин ру, рохбалад бояд

181

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.