Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations
Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index
Role of motivation, environment and education manifestation of civil activity in youth.
in the
Khabibulla MURATOV 1
Karshi State University
ARTICLE INFO
Article history:
Received January 2021 Received in revised form 15 January 2021 Accepted 20 February 2021 Available online 7 March 2021
Keywords:
motive
environment
upbringing
citizenship
society
personality
interest,
aim
opinion
ABSTRACT
At the present stage of development of our society, the activity of young people in the spiritual sphere consists in the conscious and creative realization of their active life position. Such a position is to know the essence of the policy of building a free and prosperous homeland, a free and prosperous life in our country, to deeply relate to social events, study the priorities of social development, skillfully combine theory and practice, show an active attitude to work, loyalty and moral qualities. This article can be useful as a source in the study of the mechanisms for achieving the quality and effectiveness of education, emphasizing the practical and educational significance of the ongoing reforms in the education system, based on a system-functional approach to the formation of motivation and environment. and education to demonstrate a civic activism position among youth. People express their views, ideas, values, aspirations, norms of personal and social values in different ways. Civil interests, reflecting the social interests of society, groups, individuals, become a system. Precisely because this is a system, civic interests realize the values of each person, shape his or her attitude towards society, the state and other citizens. Helps to determine the duties, goals, duties of a citizen, to form signs of public importance. Highly moral and disciplined upbringing of young people, their quality education and patriotic upbringing are the key to the country's economic and political development. This is the foundation of social stability and success.
2181-1415/© 2021 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
1 Teacher at Karshi State University, Karshi, Uzbekistan Email: [email protected]
Ёшларда фукаролик фаоллигининг позициясини намоён этишда мотив, мух,ит ва тарбиянинг урни
Калит сузлар:
мотив
мух,ит
тарбия
фукаролик
жамият
шахс
кизикиш
максад
фикр.
АННОТАЦИЯ
Жамиятимиз ривожининг х,озирги боскичида ёшларнинг маънавий сох,адаги фаоллиги уларнинг уз актив х,аётий позициясини онгли ва ижодий равишда амалга оширишидан иборатдир. Бундай позиция- юртимизда озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон х,аёт куриши сиёсатининг мох,иятини билишни, ижтимоий хддисаларга теран муносабатни, жамият тара;;иётининг устувор вазифаларини чукур урганишни, яъни назария билан амалиётни мох,ирона кушиб олиб боришни, мех,натга фаол муносабатни, юксак эъти;од ва ахло;ий фазилатларни намоён этишни англатади. Ушбу ма;ола ёшларда фукаролик фаоллигининг позициясини намоён этишда мотив, мух,ит ва тарбиянинг шакллантиришнинг тизимли-функционал ёндашув асосида урганиш таълим тизимида амалга оширилаётган ислох,отларнинг амалий ва тарбиявий ах,амиятини ёритишда, таълим сифати ва самарадорлигига эришиш механизмларини тад;и; этишда манба сифатида фойдали булиши мумкин. Кишилар шахсий ва ижтимоий кадриятлар борасида уз карашлари, тасаввурлари, кадриятлари, интилишлари, меъёрларини турли куринишларида намоён этишади. Жамият, гуру^лар, шахснинг ижтимоий манфаатлари намоён буладиган фукаровий манфаатлар тизим ^олига келади. Айнан тизим х,олида булганлиги туфайли фукаровий манфаатлар х,ар бир шахснинг кадриятларини ^аётга татбик этади, унинг жамиятга, давлатга, бошка фукароларга нисбатан муносабатини шакллантиради. Фукаронинг масъулияти, максадлари, вазифаларини белгилашга, ижтимоий ах,амиятга эга булган хусусиятларини шакллантиришга кумаклашади. Ёшларни юксак ахлок ва интизомли килиб тарбиялаш, уларнинг сифатли таълим олиши ва ватанпарварлик рухдда вояга етиши мамлакат иктисодий ва сиёсий тараккиётининг калити х,исобланади. Бу эса ижтимоий баркарорлик ва муваффакият асосидир
Роль мотивации, окружающей среды и воспитания в проявлении гражданской активности у молодежи
АННОТАЦИЯ_
На современном этапе развития нашего общества активность молодежи в духовной сфере заключается в сознательной и творческой реализации своей активной жизненной позиции. Такая позиция - знать суть политики построения свободной и благополучной Родины, свободной
Ключевые слова:
мотив среда
воспитание
гражданство
общество
и благополучной жизни в нашей стране, глубоко относиться к общественным событиям, изучать приоритеты общественного развития, умело сочетать теорию и практику, проявить активное отношение к работе, верность и моральные качества. Данная статья может быть полезна как источник при исследовании механизмов достижения качества и эффективности образования, подчеркивая практическую и образовательную значимость проводимых реформ в системе образования, основанных на системно-функциональном подходе к формированию мотивации, среды. и образование для демонстрации позиции гражданского активизма среди молодежи. Люди по-разному выражают свои взгляды, представления, ценности, стремления, нормы личных и социальных ценностей. Гражданские интересы, отражающие социальные интересы общества, группы, личности, становятся системой. Именно потому, что это система, гражданские интересы реализуют ценности каждого человека, формируют его или ее отношение к обществу, государству и другим гражданам. Помогает определить обязанности, цели, обязанности гражданина, сформировать признаки общественной значимости. Высокоморальное и дисциплинированное воспитание молодежи, ее качественное образование и патриотическое воспитание - залог экономического и политического развития страны. Это основа социальной стабильности и успеха..
Маълумки, 2020 йил 29 декабрь куни Президентимиз Шавкат Мирзиёэвнинг Узбекистон Олий Мажлиси ва халцига цилган Мурожаатномасида 2021-йил номини эълон цилди. 2021-йил мамлакатимизда «Ёшларни куллаб-цувватлаш ва вдоли саломатлигини мустах,камлаш» йили деб эълон цилинди. Бугун ёшлар х,аёти ва камолоти билан боглиц муаммолар барчада бирдек масъуллик хиссини ошириш, уз олдига янги мацсад ва режаларни белгилаб олишда мухим омиллардан бирига айланди. Зеро, Президентимиз Шавкат Мирзиёевнинг Бирлашган Миллатлар ташкилоти 75-сессиясидаги нутцларида бугун дунё ёшлари сон жихатидан инсоният тарихидаги энг йирик авлод булиб, улар 2 миллиард кишини ташкил этаётганлиги, афсуски, экстремистик фаолият ва зуравонлик билан боглиц жиноятларнинг аксарияти 30 ёшга етмаган ёшлар томонидан содир этилаётгани цайд этиб утилди. Бу цатлам вакиллари билан боглиц масалалар нафацат Узбекистон, балки бутун хамжамият олдидаги мухим муаммолардан бири булиб турганлигини курсатмоцда. Х,озирги кунда бутун дунёда глобаллашув, маданиятлар аралашуви жараёни кечмоцда. Бу мураккаб жараён нафацат ёшларга, балки катталар дунёцарашига хам таъсир этяпти. Бир томондан, ахборот технологиялари кундалик хаётимизга шу цадар шиддат билан кириб келяптики, буни хар цандай рацамларсиз хам кузатишимиз мумкин. Айни пайтда мамлакатимизда 1500дан зиёд оммавий ахборот воситалари фаолият юритмоцда. Ушбу оммавий ахборот воситалари навцирон авлод вакилларининг ахборот маданияти ва мафкуравий иммунитетини шакллантиришга хисса цушмоцда.
личность интерес цель мысль.
Maмлaкaтимиздa тaълим oлиm жapaëнлapигa xaм axбopoт ^ммуни^ция тизимлapини жopий ;илиш бyйичa биp ;a™p ижoбий иmлap aмaлгa oшиpилди. Xycycaн, тaълим мyaccacaлapини кoмпьютep тexникaлapи билaн тaъминлam бapoбapидa тaълим бepишнинг зaмoнaвий ycyллapидaн фoйдaлaниm, бapчa тaълим мyaccacaлapидa axбopoт-pecypc мapкaзлapи тamкил этилиб, yлapдa Интepнeт тизимидaн фoйдaлaниm имкoниятлapи яpaтиб бepилгaн. Биpoк мacaлaнинг ята бomкa биp тapaфи бopки, яpaтилaëтгaн имкoниятлapдaн ëmлap ^й йycиндa фoйдaлaнaяпти? Бу кaби имкoниятлap yлapнинг кaмoл тoпиmигa кaндaй тaъcиp кypcaтяпти? - дeгaн oFpикли caвoллap вyжyдгa кeлмoкдa. Taxлиллap шуни кypcaтмoкдaки, xoзиpги кyндa ëmлapнинг 90 фoизи acocий axбopoт мaнбaи cифaтидa Интepнeтгa мypoжaaт ;илмo;дa. Фoйдaлaнилaëтгaн axбopoт вocитaлapининг кaттa к^ми acocaн "Twitter", "Instagramm", "Facebook", "Oднoклaccники" кaби ижтимoий тapмoклap вa видeo, ayдиo пopтaллapгa тyFpи кeлca, мaълyм биp киcмигинa зapapли тaъcиp этмaйдигaн, илмий, мaдaний вa мaъpифий caйтлapдaн ибopaтлигини кyзaтиmимиз мумкин. Янги ëшлap cиëcaтини кypиmдa мaмлaкaтимиз Пpeзидeнтининг шaxcaн иmтиpoкини aлoxидa тaъкидлam зapyp. Дaвлaт paxбapи тoмoнидaн ëm aвлoдни шaкллaнтиpишнинг дacтлaбки пaллacидa тapбия мacaлaлapигa, бomлaнFич, ypтa вa oлий тaълим иcлox,oтигa aлoxидa эътибop кapaтилмoкдa. Ëmлapни юк^к axлoк вa интизoмли ;илиб тapбиялaш, yлapнинг cифaтли тaълим oлиmи вa вaтaнпapвapлик pyxидa вoягa eтиmи мaмлaкaт иктиcoдий вa cиëcий тapaккиëтининг галити xиcoблaнaди. Бу эca ижтимoий бapкapopлик вa мyвaффaкият acocидиp.
Moтив — ингон фaoлиятидa мyaйян мaкcaдни бaжapишгa caбaб б^лувчи oмил, вaж. Moтив maxcни xapaкaтгa вa фaoлиятгa yндoвчи, эxтиëжнинг юкcaк maкли cифaтидa пaйдo б^лувчи ички тypтки xиcoблaнaди. Эхт^ж вa инcтинкт, мaйл вa Хи^^т, идeaл вa бomкa мoтивлap жyмлacигa киpaди. X,oзиpги зaмoн пcиxoлoгияcидa мoтив aтaмacи cyбьeктни фaoллamтиpyвчи тypли xoдиca вa Хoлaтлapни ифoдaлam учун кyллaнaди. Xaтти-xapaкaт вa фaoлият мoтивлapининг мaжмyacи мoтивaция дeйилaди. Moтив эxтиëж нeгизидa вyжyдгa кeлaди вa maкллaнaди. Эхт^жнинг бapкapopлamyви мoтивaциянинг caмapaли maкллaниmини тaъминлaйди. X,apaкaт фaoлиятнинг тapкиби б^лтанли™ тyфaйли у фaoлиятнинг мaкcaди вa мoтивии opкaли бomкapилaди.
Фyкapoвийлик биp дaвлaтгa мaнcyбликни aнглam, дaвлaтгa coдиклик xaмдa вaтaнпapвapлик xиccи cифaтидa тaлкин этилиши мумкин. Бyндa дaвлaтни, кoнcтитyцияни, дaвлaт paмзлapини xypмaт ;илиш, дaвлaт тузумини вa кoнyн ycтyвopлигини xимoя килишга тaйëpлик нaзapдa тyтилaди. Фyкapoвийликни инганга хукукий, ижтимoий, мaънaвий вa cиëcий жиxaтдaн лaëкaтли экaнлигини Хиc этишни тaъминлoвчи жaмлoвчи тymyнчa cифaтидa xaм тaлкин этиш мумкин. Фyкapoвийлик биp тapaфдaн жaмиятдa maxcнинг oлий дapaжaдa мycтaкиллигини, иккинчи тapaфдaн эca кишилapнинг жaмият xaëтидaги иmтиpoкидa нaмoëн бyлaдигaн юкopи дapaжaдaги биpдaмликни нaзapдa тутувчи кapaшлap мaжмyини ифoдa этaди. Цyйидaгилap фyкapoвийликни ифoдa этувчи мухим жиxaтлap Kaтopигa киpaди:
- фyкapoнинг уз xaкxyкyклapини тушуниши вa уни aмaлиëтдa кyллam кyникмacи;
- бomкa фyкapoлapнинг xaк-ХУKУKлapини xypмaт ;илиш;
- фукаронинг уз хаттихаракати учун шахсий жавобгарлиги;
- давлат ва жамият олдида узининг хукукий ва ахлокий масъулиятини англаш; - фукароларнинг тенглиги;
- юксак маънавий-ахлокий мезонларга асосланган холда ижтимоий вокеликка нисбатан объектив ва танкидий ёндашув;
- хокимият билан, бошка фукаролар ва жамоат бирлашмалари билан ижобий мулокот юритиш кобилияти;
- бир мамлакат, жамият ва давлатга, шунингдек унга тегишли хукукий, маданий ва тил маконига мансубликда ифодаланган фукаровий узликни англаш
Фукаровийликнинг тугал ёки тукис эканлигини куйидаги мезонлар воситасида талкин килиш мумкин:
1. Агар фукаровий позиция хали шаклланмаган, фукаровий хусусиятлар, уз хак-хукуклари учун курашиш истаги тулик намоён булмаса фукаровийликнинг энг куйи даражаси намоён булади.
2. Фукаро уз хак-хукуклари учун курашишга мойил булса, у хакда уз билим ва кобилиятини намоён килишга тайёр булса, бунда фукаровийликнинг урта даражаси намоён булади.
3. Агар фукарода фукаровий хусусиятлар хамда фаол фукаролик позицияси тулик шаклланган, уз хак-хукуклари учун амалий харакатга кириш иштиёки яккол намоён буладиган булса уни юкори даражада фукаровийлик сифатида талкин этиш мумкин.
Фукаролик онги демократик кадриятлар, идеаллар, хукук ва эркинликлар нуктаи назаридан шахс, жамият ва давлат уртасидаги муносабатларни англашдан иборат. Албатта хар бир давлат ва жамиятда демократик кадриятлар узига хос тамойиллир ва меъёрлар асосида кабул килинади. Фукаролик онги жамият тараккиётининг шундай боскичидаги рухий холатини англатадики, бу даврда демократик меъёрлар ва кадриятлар хаётнинг асосига айланади. Фукаролик онги иктисодий, сиёсий, хукукий, маънавий сохаларда меъёрий, шакллантирувчи, йуналтирувчи, мулокотга етакловчи сингари ранг баранг вазифаларни бажаради. Фукаролик онги жамият хаётида турли шаклларида намоён булади. Кишилар шахсий ва ижтимоий кадриятлар борасида уз карашлари, тасаввурлари, кадриятлари, интилишлари, меъёрларини турли куринишларида намоён этишади. Жамият, гурухлар, шахснинг ижтимоий манфаатлари намоён буладиган фукаровий манфаатлар тизим холига келади. Айнан тизим холида булганлиги туфайли фукаровий манфаатлар хар бир шахснинг кадриятларини хаётга татбик этади, унинг жамиятга, давлатга, бошка фукароларга нисбатан муносабатини шакллантиради. Фукаронинг масъулияти, максадлари, вазифаларини белгилашга, ижтимоий ахамиятга эга булган хусусиятларини шакллантиришга кумаклашади.
Айнан фукаровий фаолликнинг узи бир неча жихатлар билан ажралиб туради:
- фаол фукаро гурухига мансуб кишилар асосан сиёсий ва иктисодий тизим тугрисида билим олишга тайёр булган кишилардан иборат;
- фаол фукароларда уз хак-хукукларини фаол амалга ошириш учун билим ва кобилият мавжуд;
- фаол фукароларда ана шу билимларни жорий килиш учун куникмалар мавжуд булади.
Фyкapoнинг eтyк вa бapкaмoл maxc булиб pивoжлaнишидa у ëки бу фaoлият тypлapи (уйин, у;иш, мexнaт вa бoшкaлap)нинг, тypли ëmдaги фaoлият мaзмyни (мaкcaдгa йyнaлтиpилгaнлик, xapaкaтнинг oнгли, peжaли булиши, yлapнинг caмapaдopлигини вa х.к) шyнингдeк, (мyoмaлap xaмдa кишилap ypтacидaги ижтимoий-axлoкий мeъepлapгa бу^униш, ижтимooий бypчини aнглaш, yнгa ниcбaтaн мacъyллик кaби xycycиятлap xaм мухим axaмиятгa эгa бyлaди.)
Иpcият-бy oтaкoни ëки aждoдлapгa xoc бyлгaн биoлoгик xycycият вa yxшaшликлapнинг нacлгa (бoлaгa) утиш жapaëнидиp. Hacлдaн-нacлгa yтaдигaн xycycиятлapгa кyйидaгилap киpaди: aнaтoмик-физиoлoгик тузуми (миcoл учун-юз тузилиши), opгaнлap xoлaти, кaдди-кoмaт, acaб тузими xycycиятлapи, тepи, coч Хaмдa кyзлapнинг pa^^ Шyнингдeк, нут;, тaфaккyp.
Myxит дeгaндa шaxcнинг шaкллaнишигa тaъcиp этувчи тaшки oлaм мaжмyи тyшyнилaди. «Мухит» тyшyнчacи yзидa гeoгpaфик-xyдyдий, ижтимoий вa микpoмyxит (oилa) xycycиятлapини ифoдa этaди. Mикpoмyxит yзидa киcмaн ижтимoий мухитнинг киëфacини aкc эттиpaди. Айни чoFдa у ниcбaтaн мycтaкилликкa эгa. Mикpoмyxит бу ижтимoйи мухитнинг биp киcми булиб, oилa, мaктaб, дycтлap, тeнгкypлap, я;ин кишилap вa уш кaби yнcyнлapи уз ичигa oлaди.
Tapбия- биpop мaкcaдгa йyнaлтиpилгaн жapaëн булиб, у мyaйян peжa, дacтyp Foялapи acocидa мaxcyc кacбий тaëpгapликкa эгa булган кишилap тoмoндa тaшки этaди. Шaйx Myxaммaд Сoдик Myxaммaд Юcyф xaзpaтлapининг «Ижтимoий oдoблap» китoбидa шyндaй дeйилaди: «Иcлoмдa тaълим-тapбия, oдoб мacaлacи ибoдaт дapaжacигa кyтapилгaн. Бapчa зaмoнлapдa, xaммa yлкaлapдa яxши xyлкли, oлийжaнoб, шиpинcyз, xaлим инcoнлap жaмиятнинг к^ки, oдaмлapнинг aълocи булиб кcлгaн вa бyндaн кcйин xaм шyндaй булиб кoлaди. Aйникca, Шapк oлaми бу бopaдa бутун инcoниятгa ибpaт-нaмyнa булган.
Myкaммaл, кoмил вa гyзaл xyлк гохиби булмиш ПaЙFaмбap aлaйxиccaлoмгa эpгaшгaн инcoнлap Aллox тaoлoнинг xyкмлapигa бyйcyниб, ПaЙFaмбap aлaйxиccaлoмнинг гyзaл xyлклapидaн ибpaтлaниб, yзлapиниг xyлклapини тyзaтишгaн, яxши фaзилaтлap гохиби булишган. Oилaдa якинлap дaвpacидa, oдaмлap билaн мyнocaбaтлapдa yзлapининг чиpoйли oдoблapини нaмoйиш килишган». Tapбия ижтимoий мухит opкaли кeлaдигaн тapбиявий тaъcиpлapнинг бapчacи билaн бoFлик xoлдa тaъcиp килaди. Бyндa кyлaй, caмapaли oмиллapдaн фoйдaлaнaди, caлбий тaъcиpлapнинг кучини мaълyм дapaжaдa кaмaйтиpaди.
Tapбия жapaëнидaги кyйидaги xoлaтлap юзaгa кeлaди.
1. Tapбия жapaëнидa киши opгaнизмнинг уотши coдиp бyлaди, мухитни cтиxияли тaъcиpи бepa oлмaйдигaн нapcaлapни ypнилaди. Macaлaн: Бoлa, уз oнa тилини aтpoфни ypaб тypгaн мухитнинг тaъcиpидa ypгaниб oлиши мумкин. Лeкин у;иш вa ëзишни мaxcyc тaълим йули билaнгинa ypгaнaди. Maълyм билим, кyникмa вa мaлaкaлap фaкaт тapбия жapaëнидa эгaллaнaди.
2. Tapбия ëpдaмидa xaттo кишининг бaъзи тyFмa кaмчиликлapини xaм кepaкли тoмoнгa yзгapтиpиш мумкин. Чyнoнчи, бaъзи биp бoлaлap aйpим кaмчиликлap билaн тyFилaди (rap, к^, coкoв вa xoкaзo) лeкин мaxcyc тaшкил этилгaн тapбия ëpдaмидa yлapнинг aкли тули; pивoжлaнaди, тyFмa кaмчилиги бyлмaгaн кишилap билaн бapoбap фaoлиятдa булиши мумкин.
3. Tapбия ëpдaмидa мyxитнинг caлбий тaъcиpи нaтижacидa юз бepгaн кaмчиликлapни xaм тyгaтиш мумкин (бoлaлapни кapтa уйташи, cy^m^ . . .).
4. Тарбия истицбол мацсадини белгилайди. Шу боис у шахс камолотини таъминлашда илгор рол уйнайди.
Тарбиянинг мувфаацияти куп жихатдан бола шахсининг узига хос хусисиятлари, у яшаётган мухитнинг таъсирини хисбога олишга боглицдир. Бола ва катталар уртасидаги алоца фаол жараёндир. Мазкур жараёнда катталар фацатгина ургатувчи булиб цолмасликлари лозим. Боланиннг бу жараёндаги фаол иштирокини таъминлашга алохида ахамият бериш лозим.
Уйлаймизки, юцорида айтиб утилган фикрлар ёшларимизнинг уз олдиларига улкан мацсадлар цуйишига, ижтимоий-сиёсий фаоллигини оширишга, уларда лидерлик, ижодкорлик, инновациялар борасида малака ва куникмалар хосил цилишда мухим ахамият касб этади. Бизнинг асосий вазифамиз - ёшларнинг уз салохиятини намоён цилиши учун зарур шароитлар яратиш, зуравонлик гояси "вируси" тарцалишининг олдини олиш. Бунинг учун ёш авлодни ижтимоий цуллаб-цувватлаш, унинг хуцуц ва манфаатларини химоя цилиш борасидаги куп томонлама хамкорликни ривожлантириш лозим, деб хисоблаймиз.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати:
1.Ш.М.Мирзиёев. БМТ Бош Ассамблеясининг 75-сессиясида нутци. 2020 й. 23-сентябрь
2. И.А. Каримов. «Баркамол авлод- Узбекистон тарацциётининг пойдевори»Т-«Шарц».1998й
3. Шайх Мухаммад Содик Мухаммад Юсуф. «Ижтимоий одоблар» - Тошкент, «Хилол-Нашр». 2012. 38-39 бет
4. А. Мунавваров. «Педагогика.» Уцитувчи.1996-йил. 25-38-бетлар.
5. И. Турсунов, У. Нишоналиев. «Педагогика курси». Тошкент-1997й. 232-бет