Вестник магистратуры. 2020. № 3-1 (102)
ISSN 2223-4047
УДК 355/359
У.Х. Темиров, У.И. Мамуров
РОЛЬ МОРАЛЬНЫХ ЦЕННОСТЕЙ В ВОСПИТАНИИ У МОЛОДЕЖИ КАЧЕСТВА
ГУМАНИЗМА И ПАТРИОТИЗМА
В этой статье обсуждается роль моральных ценностей в воспитании молодежи гуманизма и патриотизма.
Ключевые слова: национальные ценности, гуманизм, патриотизм, приверженность, справедливость, правда, правдивость, вера.
Инсон узлигини, миллий кадриятларни, уз кадр-кимматини англаб олиши учун энг аввало, эркин тафаккур килиши, мехнат килиши, иктисодий жихатдан бировларга карам ёки бокиманда булмаслиги ке-рак. Инсон учун хар кандай шароитда, хар кандай жамиятда узи ёктирган мехнат билан шугулланишига, ижодкорликка шароит яратилмас экан, у узини шахс сифатида хис килмайди. Вахоланки, инсон билан жа-мият муносабатлари ноуйгун булади. Бу эса жамиятда гуманизмнинг карор топишига тускинлик килади. Ёшлар дунёкарашининг таркибий кисми булган ахлокий ва хукукий карашлар хам аввало чинакам инсон-парварлик билан бойитилиши лозим. Худбинлик, уз манфаатини жамият манфаатидан устун куйиш, халкимизга ва давлатга зарар келтириш-инсонпарварликнинг тескарисидир. Инсон уз заминида яшаб мил-лийлигидан, тилидан, урф-одатларидан, уз тарихи колиб, узга тарихни урганса, ватанпарварлик деб атал-миш буюк туйгу пасайиб боради. Ёш авлодни тарбиялашда унинг онги тафаккурини ривожлантириш, согломлаштириш масалаларига катта эътибор бериш лозим. Деч качон таълимни тарбиядан, тарбияни эса таълимдан ажратиб булмаган. Буюк мутафаккиримиз Абдурауф Фитрат "Болаларни баркамол килиб вояга етказиш учун бутун жамият аъзолари жавобгардирлар, чунки ёшлар хар томонлама етук булиб тарбия-ланса жамиятнинг келгуси тараккиётида катта ахамиятга эга" булади деб ёзган эди. Мустакил Узбеки-стонда ёш авлодни хар томонлама етук шахс килиб тарбиялаш, унда ватанга садокат, миллий ифтихор туйгуларини шакллантириш, инсонийлик, ватанпарварлик каби тушунчаларни ривожлантиришга катта эътибор каратилмокда. Юртимизда ёшларни баркамол шахс булиб етишиши учун барча имкониятлар ва шартшароитлар яратилган. Ёшларни инсонпарварлик рухида тарбиялаш борасида бошка манбалар билан бир каторда диний-ахлокий кадриятларнинг урин бекиёсдир. Инсонпарварлик гоялари, бахт-саодат ва адо-латга эришиш орзу-хаваслари халк огзаки ижодиётида, адабиётда, диний ва фалсафий таълимотларда узок утмишдан бери уз аксини топиб келмокда. Диний ва ахлокий кадриятларимизнинг халкимиз маънавия-тига, рухиятига утказаётган хаёт-бахш таъсири маънавиятга оид бой меросимизнинг кайта тикланишида уз аксини топган. Абу Райхон Беруний, Абу Наср Форобий, Абу Али Ибн Сино, Улугбек, Абдурахмон Жомий, Алишер Навоий, Захириддин Мухаммад Бобур, Дусайн Воиз Кошифий сингари мутафаккирлари-мизнинг ахлок хакидаги куплаб фикр-мулохозалари бугунги кунда хар бир инсон, айникса, ёшлар учун кимматли тарбиявий ахамиятга эгадир. Дархакикат, инсон ер юзида мавжуд жонзотлар орасида энг мум-тоз, энг кадимийсидир. Инсон шахси эса энг олижаноб ижтимоий кадриятдир. ХУ-ХУ1 асрларда яшаб ижод этган мутафаккирлар, машхур шоирлардан, форс-тожик адабиётнинг буюк намоёндаси Абдурахмон Жомийнинг "Бахористон", Дусайн Воиз Кошифийнинг "Ахлоки Мухсиний" сингари асарларида инсон ахлокий тарбияси хакида фикр юритилган. Буюк мутафаккир Алишер Навоий ёшларни келгусида ахлокли, юксак фазилатли килиб тарбиялаш кераклигини уктиради. Навоий ижодида халкимиз маънавияти, хаёти чукур, хакконий акс эттирилганлиги учун хам шоирнинг бебахо угитлари панд-насихатлари авлодларни диёнатга, адолатга, хакикатга, ростгуйликка, эътикодга томон чорлайди. Дунёнинг олий мавжудоти бул-миш инсон тугрисида Куръони карим ва Дадиси шарифда хам кимматбахо фикрлар айтилган. Куръон таълимотига кура инсон Оллохнинг ер юзидаги халифаси, яъни уринбосаридир. Бу инсонни улуглайдиган мартаба булиб, бундан ташкари яширин хазина булган Оллох Таоломиз хикматларининг бир кисмини инсон калбига жойлаган. Инсон олий мавжудот, хаётнинг гули экан, уни улуглайдиган, инсонийлигини бел-гилайдиган хислат бу бир-бирин улуглаш ва асраш яъни инсонпарварликдир. Барча динларнинг асосида яхшилик, мехр-мурувват, ихлос, ишонч, иймон, халолик, табиатга, инсонларга хурмат фазилатлари ётади. Барча жахон динларида, ахлокий тамойилларда амал килишга, якинларга гамхурлик килиш, рахмдиллик, адолатлилик, сахийлик каби фазилатларни юксалтиришга инсонни даъват килади. Зеро шахс тарбиясида
© У.Х. Темиров, У.И. Мамуров, 2020.
ISSN 2223-4047
Вестник магистратуры. 2020. № 3-1 (102)
бу каби фазилатлар унинг баркамоллигидан далолат беради. Республиканинг сиёсий, иктисодий, юксак вазифаларини хал килиш учун ёшларимизни тарбиялашда куп жихатдан улуг аждодларимиз томонидан шарафланган, асрлар синовида бардош бериб бизнинг кунларимизгача етиб келган ахлокий карашларга амал килиш, гузал хулкни камол топтириш, она Ватанга, инсонни кадрлашга ишончни - мухаббатни, тар-биялаш ва мустахкамлаш зарур. Маърифатпарвар адиб "Туркий Гулистон ёхуд ахлок" асарида "Тарбия, -бизлар учун ё хаёт - ё мамот, ё нажот - ё халокат, ё саодат - ё фалокат масаласидир",- деган фикр-му-лохазаларини хам таъкидлаб утганлар. Демак, ахлокий кадриятларимиз шахс маънавиятининг асоси хисо-бланади.
Библиографический список 1. Абдулла Авлоний. Туркий гулистон ёхуд ахлок;. - Т. : "Укитувчи" нашриёти, 1996.
ТЕМИРОВ УЛМАС ХАМИДОВИЧ - преподаватель, военный факультет, Бухарский государственный университет, Узбекистан.
МАМУРОВ УЛУГБЕК ИБРАГИМОВИЧ - военный факультет, Бухарский государственный университет, Узбекистан.