Научная статья на тему 'РОЛЬ ЛИДЕРА НАЦИИ КАК МИРОТВОРЦА В ПУБЛИЦИСТИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ'

РОЛЬ ЛИДЕРА НАЦИИ КАК МИРОТВОРЦА В ПУБЛИЦИСТИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
60
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПУБЛИЦИСТИКА / ПУЛТИЦИСТИЧЕСКИЕ ПРОИЗВЕДЕНИЯ ТЕМА / МИР / ЕДИНСТВО / МИРОТВОРЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ / ОБРАЗНОСТЬ / ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТЬ / АВТОР / ИССКУСТВО / ОТОБРАЖЕНИЕ / МАСТЕРСТВО / ОПЫТ / ДОКУМЕТНТАЛЬНОСТЬ / ФАКТ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Охунзода Насруддин

В статье рассмотрены произведения, посвященные миротворческой деятельности Основателя мира и национального единства - Лидера нации, Президента Республики Таджикистан, уважаемого Эмомали Рахмон. Автор в процессе исследования отдельных произведений делает вывод, что публицисты и писатели на основании достоверных фактов описали подвиги и заслуги Президента страны Эмомали Рахмон на пути к достижению мира и единства в стране. Хотя эти произведения посвящены одной теме, отличаются особенностями описания и создания образа. Авторы придают особое значнение красноречию в создании образа героя осипали широкую понораму событий, таким образом, постепенно представили образ Лидера нации. Писатели и публицисты описали процессов мирного уригулирования таджиков, которое осуществилось стремлениями Президента Эмомали Рахмон объективно но образно, с использованием различных средств описания они сделали свои произведения интересными, с другой стороны образ Лидера нации как созидателья мира и единства таджиков представлен искренне.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE PEACE BUILDING ROLE OF LEADER OF THE NATION IN THE WRITTEN ACADEMIC PUBLICITY

The article contains the studies and the research works dedicated to president of Tajikistan- the Founder of Peace and National Unity - Leader of the Nation, President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon.The author focuses the written works of all educationists and writers who studied all efforts and sincere strugles of president in bringing peace and unity in the country. The research work having unique subject which shows description in image and style. The writers studied factors and means which bring Tajikistan from conflicts and clashes into peace and secured state in the region and illustrate and popularize the peace building image of president of Tajikistan. The article also focused and illustrated the works of the writers and publicists who demonstrated all peaceful efforts of the Leader of the Nation remarkably and showed him as the Founder of Peace and National Unity who brought settlement and harmony among Tajik nation.

Текст научной работы на тему «РОЛЬ ЛИДЕРА НАЦИИ КАК МИРОТВОРЦА В ПУБЛИЦИСТИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ»

15. Мохаммад Али Г. Изучение истории государства Саманидов в Таджикистане и Иране в 50-70-е годы ХХ века: дисс.. .канд.ист.наук. Душанбе, 2013

16. Н.Негматов Давлати Сомониен - падидаи таьрихи Точикистон. Точикистон, 1998, 10 январ

17. Н.Негматов Государство Саманидов - исторический феномен. Народная газета 1997, 19 декабря

18. Сиесат-наме перевод Б.Заходера. Шарки озод, 1998

19. СИсломов Бочу хирочи беадолат хазинаро хароб менамояд. Садои мардум, 1999, 9 январ

20. СШарофуддинов Исследования В.В.Бартольда, посвященные истории таджикского государства Саманидов. Вестник ТНУ 2013

21. Ф. Косимов Становление и развитие оперативно-розыскной деятельности в Таджикистане: дисс.. .канд.юрид.наук , - Душанбе, 2016

22. ФШоев Правовое положение визирей в учении Мухаммада Газали. Давлат ва хукук (Государство и право) №1 2009

23. Х.Х. Кохансал «Политическое и социально-экономическое положение Хорасана и Мавераннахра в период правления Тахиридов (821-873)»: дисс..канд.ист.наук, Душанбе, 2015

24. Х.П. Пирумшоев Время, породившее гения // Концептуальные вопросы истории и историографии таджикского народа, Душанбе, 2014

25. Э.Рахмон Материалы международного семинара, Душанбе «Адиб». 1999

26. Э.Рахмон Вклад государства Саманидов в культурное наследие стран Центральной Азии. Народная газета, 1998, 26 июня

ОСВЕЩЕНИЕ АДМИНИСТРАТИВНОЙ СТРУКТУРЫ ГОСУДАРСТВА САМАНИДОВ В ПЕРИОДИЧЕСКОЙ ПРЕССЕ РТ В КОНЦЕ ХХ - НАЧАЛЕ XXI ВВ

Данная статья посвящена анализу работ, в которых рассматриваются проблемы связанным с административной структурой Саманидского государства, базировавшейся на государственно-правовых, политических отношениях, организации общественных дел в землепользовании, ирригации, градостроительстве, расширении дорог и военных сооружениях. Для управления важнейшими делами в государстве действовали министерства - диваны.

Ключевые слова: Саманиды, эмиры, государство, централизованное управление, диваны, налоги, визирь, вакф, надимы, гулямы, нормы Шариата.

CLARIFICATION OF THE ADMINISTRATIVE STRUCTURE OF THE SAMANID STATE IN THE PERIODICAL PRESS OF THE REPUBLIC OF TAJIKISTAN IN THE LATE TWENTIETH AND IN THE EARLY TWENTYFIRST CENTURIES

This articlefocuses on issues related to the administrative structure of the Samanid State, based on statelegal, political relations, the organization of public affairs in land use, irrigation, urban planning, expansion of roads and military buildings. To manage the most important affairs in the state ministries acted - departments.

Keywords: Samanids, emirs, state, centralized management, departments, taxes, vizier, waqf, nadim, slaveries, Sharia Law.

Сведение об авторе:

Камолова Гулбахор Насрединовна - Старший преподаватель кафедры «Всеобщая история» Российско-Таджикского (славянского) университета ул. М. Турсунзаде, 30, 734025, гДушанбе, Республика Таджикистан Тел.: (+99237) 2275508 About the autor:

Kamolova Gulbakhor Nasredinovna - Chief Lecturer of the Cathedra "General History "Russian-Tajik (Slavonic) University 30M. Tursunzade,Str, 734025, Dushanbe, Republic of Tajikistan Tel: (+99237) 2275508

УДК 02:891.550 (5753)

НАКЩИ СУЛХ,ОФАРИИ ПЕШВОИ МИЛЛАТ ДАР ПУБЛИСИСТИКАИ КИГОБИ

Охунзода Н.

Донишгох;и миллии Тоцикистон

Дар замони пуртазоди чахони муосир, ки хар руз дигаргунихои азиме ба вукуь пайваста, чомеаи чахониро ба тахлука андохтааст, на^ши шахс дар давлатсозй боз хам барчастатар зухур мекунад. Барои мардуми точик чунин шахсият дар замони муосир Асосгузори сулху вахдати миллй - Пешвои миллат, Президента Чумхурии Точикистон, мухтарам Эмомалй Рахмон мебошад, ки бо

икдoмxoи xy^ 6o кopнaмoиxoи бeнaзиpaш шу^ти ^axoHñ пaйдo кapдaacт. Кopнaмoиxoи ин шaxcияти бapчaстa зиёдaнд. Якe as xизмaтxoи тaъpиxии ин cиёcaтмaдopи мaъpyф гиpифтaни пeши poxи xyнpeзиxo кишвap вa нoид шyдaн бa cy^y carox мeбoшaд. Ин кopнaмoй дap тaъpиxи бaшap кaмнaзиp acr. Чyнoнки пpoфeccop Ибpoxим Уcмoнoв нaвиштaacт:_ «Эмoмaлй Paxмoнoв чyнoн кop ^p^ ки миллaти точик a8 дapёи xyни xyд бepyн кaшидa шуд. У, aдбaтra, дap ин pox raHxo нaбyд вa capи raHxo a8 дacти кaœ кope нaмeoяд. Лм^ 6o чи дyшвopиxo y xaмcaнгapoнaшpo, пaйpaвoнaшpo бa poxи cy^ мeбypд, дyшмaнaшpo бa cy^ мeoвapд. Кopи дyшвope 6уд ин вa мaн чун якe a8 иштиpoкчиёни ин paвaнд мeдoнaм, мeдидaм, x№ мeкapдaм, чи caxrnxoe дopaд oh» [7, c.6-7].

Paвaнди cyдxи точи^н ccбит нaмyд, ки Пpeзидeнти кишвap, мyxтapaм Эмoмaлй Paxмoн бa кacaми xyд con^ мoнд вa вa мapдoнaвop вaъдaи дoдaи xyдpo ^po кapд. Ин paвaнд, ки 6o тми cyлxoфapй мaшxyp гapдид, oлaмиёнpo 6a xyд 4aï6 нaмyд вa xaмчyн мaктaби бyзypг

шинoxтa шуд. Ин мaктaби бyзypг, ки дap capгaxи oh Эмoмaлй Paxмoн кapop дopaд, a8 caбaкxoи ибpaтoмyзи тaъpиxй бapxypдop бyдa, caзoвopи oмyзишy rax^^ вa бaxpaбapдopй aCT. ^^уз мopo зapyp aCT, ки ин ткщши Пeшвoи мидлaтpo, ки 6o cyo^ точиган xaммaънoст, 6o apкoмy дaдeдxoи мyътaмaдy paднoпaзиp мaвpиди oмyзиш кapop диxeм, axaмияrи oHpo нишoн диxeм. Бa тaъкиди И. Уcмoнoв, «Шapoит имУ^ Тoчикистoн, яънe cyoxy oштии кoмид, ки нaтичaи тaлoшxoи xeлe чиддй вa xaмaтapaфaи Пpeзидeн1 Э.Paxмoнoв aCT, имкoния1 мeдиxaд 6a ^arna 6axo диxeм, poxxo вa caбaкxoи cyдxи Тoчикистoнpo xaмчyн нaмyнaи paвaнди cиёcй нишoн диxeм, oмyзeм вa 6a тaчpибa rape^» [8, c. 32].

Фaъoлия1 вa кopнaмoии бeнaзиpи Capвapи дaвлaт Эмoмaлй Paxмoн мaнбaи илxoми aдибoнy пyбдитcистoн вa мyappиxoн кapop гиpифтa, дoиp 6a xидмaтxoи 6eнaзиp вa caфapy мyлoкoтx,oи y acapxoи зиёдe эчoд нaмyдaaнд. Дap ин 4o мeтaвoн acapxoи И.Уcмoнoв «Âшoди cy^» (1996), «Poxи cyux» (1997), «Лaxзaxoи cyu^ бoтaдбиp», (1999), «Пaйки orn®» (1999, 6o xaммyaллифй), «Cyдxнoмa» (2001), «Миpocтpoиreльcтвo вa Тaджикистaнe» (2006), «Тaъpиxи cиёcии ^чи^агони ccxибистикIOд» (2003), «Тaxкими cy^ вa тaxaввyлoти Тoчикистoн», «Caвгaнди cyдxoфapинй» (2017), Âбдyлмaчид Дoстиeв «Cиropaи FOдиб» (2006), В. Faффopй, З. Caйидзoдa «ЭмoмaIй Paxмoн дap oинaи зaмoн» (2012) вa дОД^и дигappo ёдpac шуд, ки дap ohxo бeвocиra фaъoдияти Пpeзидeн1и кишвappo зинa 6a зиш чун вoкeияти 6e6axc нишoн дoдaaнд. Xaмчyнин, ин caмти кopнaмoиxoи Эмoмaдй Paxмoн дap acapxoи пyбдиrcиcтии М.Тoштeмиpoв, З.Caйидзoдa «^мии cy^y вaxдar>» (-.H^a^e, 1997. - 86 c.), М.Тoштeмиpoв «Кopвoни истиклoл - 6a cyütt rara^o.®» (- Дyшaнбe: Шapки oзoд, 1999.- 32 c.), В. Cyxoмлинoв, Г. Шaдaeв «Pox 6a cyütf шзиш» (- Дyшaнбe: Иpфoн, 2003. - 159 c.), C. Миpзoшox, Ш.Xaниф «Мeъмopи вaxдar» (- Дyшaнбe, 2004. - 238 c.), Л. Xa^aw, Л. Чигpин «Кopнoмaи ЭмoмaIй Paxмoн» (Kиccaи xyччaтй-бaдeй. - .Hyrna^e: Эp-гpaф, 2012. - 272 c.), Ш.Муш «Пpeзидeнти мда (3yrnaHÖe: Лдaбиёти бaчaгoнa, 2014. - 224 cax), Ш.Муш «4,acopar» (K^cca, x^o^xo вa oчepкxo. - Дyшaнбe: 2016. - 276 c.), «Бaxтoфapин» (Мaчмyaи шeъpxo, мaкoлaxo

вa oчepкxo. - Дyшaнбe: Лдиб, 2011.- 352 c.), «nernEo - ифтиxopи мда (Мaчмyaи мaкcлaxo вa oчepкxo. - Дyшaнбe: Иpфoн, 2016. - 260 c.), «ПaЙFOми rara^TO.®» (Мaчмyaи :scce, oчepк вa мaкoлaxo -Дyшaнбe:ЛДиб, 2016- 248 c.), Т. Зyлфикop «Чoйxoнaи лaби 4ap» (-Дyшaнбe: Лдиб, 2018. - 308 c.) мaвpиди инъикocy тacвиp кapop гиpифTaaст. Бa ин мaънй, acapxoи фapoгиpaндaи фaъoлияти cyдxoфapии ЭмoмaIй Paxмoнpc мeтaвoн 6a ду iypyx чyдo нaмyд.

1). Âcapxoe, ки xycycияти тaъpиxй дoштa, a8 чoниби мyapppиxoнy cиёcaтмaдopoн Hararnra шyдaaнд.

2). Âcapxoи пyбдиrcиcтй, ки мyaIлифoнaшoн aдибoнy пyбдиrcистoн мeбoшaнд.

МyaдIифoни гypyxи aввaIи acapxo, ки cиёcaтмaдopy мyappиxaнд, бeштap 6a paфти мyзoкиpoт

эътибop дoдa, a8 вocиraxoи xyнapи нигopaндaгй кaмтap Rop гиpифтaaнд. Дap acapxoи ohxo мapxaдaxoи 6a дaст oвapдaни cy^y вaxдaти мидлй вa лaxзaxoи xaccocy xaIкyнaндaи pabaHn^ мyзoкиpoти cyдxи точи^н, ткшши ЭмoмaIй Paxмoн xaмчyн Paиcи Шypoи Одй вa cипac 6a xaйcи Пpeзидeнти кишвap лaxзa 6a лaxзa чун rnaxcM™ acccии мyзoкиpoти caтxи oдй инъикoc шyдaaст. Лз чумд, як xycyc™™ xocaи ин acapxo дap oh acr, мyaдIифoн Ha raHxo xa^HyH шoxид, paвaнди мyзoкиporи cyдxи точитои^ инъикoc мeкyнaнд, бaIки 6a тaxIИIy бappacиxo oHpo apзёбй мeкyнaнд. И. Уcмoн xизмaти тaъpиxии ЭмoмaIй Paxмoнpo xaмчyн «тчст мидIaт a8 гиpдoби фoчиaбopи 4aHF^» вa «mrox дoштaни киштии шикaстaи xyкyмaт a8 FapHy нoбyдшaвй» 6axo мeдиxaд. Мaвpиди зи^ acr, ки aкcapи acapxoи 6a мacъaли cyдx бaxшидaи И. уошн, acocaH, xaмин Hy^rapo ra^rar мeбaxшaнд.

МyaIлифи китоби «Cиropaи FOдиб», ки xaмчyнин бeвocиra дap paвaнди мyзoкиpoт иштиpoк дoштaaст, дap acccи xcrnpOT вa мyшoxидaвy cyx6arxo чexpaи еиёеии Capвapи дaвлaт Э. Paxмoнpo вoкeивy xaкикй кaдaмдoд кapдaaст. ТaxIИIи xaмaтapaфaи ин гyнa acapxo, ки дap acccи фaктy дaдeл вa мyшoxидaxoи бeвocитa xaкикaти тaъpиxиpo бoзгyйи Ha^waH^ мaвзyи бaxcи amxroa acr. TaHxo xaмин Hy^rapo тaъкид нaмyдaн бaмaвpид дaст, xap якe a8 ин acapxo дap нишoн дoдaни ^pHa^m^ Пeшвoи тoчикoн ЭмoмaIй Paxмoн дap caмти гиpифтaни пeши poxи xyнpeзиxo вa

расидан ба сулщ кoмил xaмчyи сарчашмаи векиии муьтамаду мaьлyмoти apзишмaндpo манзур медopaнд. Вoкеaи, мавзуи cyлxy cyбoт дар чoмеa xaмешa таваччуяи публитсистону aдибoнpo ба xyд чалб меиaмoяд, зеpo acocи пешрафт ва тараккиёти давлат, шapoити мycoиди фaьoлият дар кулли coxaxo сулду вaxдaт аст. Аз ии py, дар ocopи aдибoнy пyблитcиcтoи фaьoлияти coзaндaвy сул^фаринии Президеити кишвар Эмoмaлй Рая^и мавкеи иaмoёи дopaд, зеpo ии мавзуи зaмoи аст. Дар ии замина, пpoфеccop M. Mypoдoв таькид медopaд: «Публитсистика ифoдaгapи pyxдяи давру зaмoни муайяи буда ба иабзи ичтимoй, aвзo ва талаби сиёсии oн caxт aлoкaмaнд аст. Ба ии мавзуи бaxcи пyблитcиcтикapo пешакй нaметaвoн муайяи кард. Раванди зиндагй, пешoмaдxoи xaёт, aвзoи чoмеaи xyд FOяи тавлиди мaтoлиби пyблитcиcтикapo ба миён меopaд ва кapopy дacтypoти расмй ба oи pyxy paвoни тоза мебaxшaд» [2, с. 130-131].

Дар ocopи aдибoнy пyблитcиcтoи раванди ба даст oвapдaни сулщ точили дигаргуна тасвир шудааст, ки кopи xoнaндapo дар дарку умки масьала ocornap мегapдoиaд. Аз чумла, ии xycymsipo дар acapxoи aлoxидa ва oчеpкy эccеxoи M.Toштемиpoв, З.Caйидзoдa «Хрмии cyлxy вaxдaт» (Душанбе 1997. - 86 с.), M.Toштемиpoв «Кopвoни иcтикдoл - ба суйи rara^on» (Душанбе: Шарки oзoд, 1999.- 32 с.), В. Cyxoмлинoв, Г. Шалаев «Fox ба суйи шзиш» (Душанбе: Ирфюи, 2003. - 159 с.), C. Mиpзoшox, Ш.Ханиф «Mеьмopи вaxдaт» (Душанбе - 2004. - 238 с.), «Бaxтoфapин» (Maчмyaи шеъpxo, мaкoлaxo ва oчеpкxo - Душанбе: Адиб, 2011.- 352 с.), А. Хамдам, Л. Чиигрии «Кopиoмaи Эмoмaлй Ра^шн» (Киссаи xy44aiï - бадей. Душанбе: Эр-граф, 2012. - 272 с.), ШЖ^ «Президент мo» (Душаибе:Адабиёти бaчaгoиa, 2014. - 224 cax), Ш.Myco «4,acopai» (Кисса, xдкoяxo ва oчеpкxo -Душанбе:Эр-граф, 2016. - 276 с.), «Пешвo - ифтиxopи мo» (Maчмyиa мaкoлaxo ва oчеpкxo-Душаибе: Иpфoи, 2016. - 260 с.), «ПaЙFOми ^ra^o®» (мачмуаи эссе, oчеpк ва мaкoлaxo -Душаибе:Адиб, 2016- 248 с.), T. Зyлфикop «Чoйxoиaи лаби чар» (Душанбе: Адиб, 2018. - 308 с.) ва Fanpa мyшoxидa мекунем.

Бoяд гуфт, ки шaxcияти муаллиф дар тасвири ииcoни бундгор иакши бopиз дopaд. Агар мyappиxoнy мyxaккикoи бештар ба тaxлили аркрм ва дaлoил такя карда бoшaнд, публигсистону иaвиcaндaгoи аз имкoиoти xyиap ва адасири публитсистию бадей иcтифoдa намудаанд. Ба таьбири M.Mypoдoв: «Онxo аксар ба oи вoбacтaaнд, ки coxдбкaлaм кист: публитсисти касбй, oлим мунаккид, адиб. Хар кaдoме аз инxo мекушад, дoиp ба мacьaлaxoи гушгуии xaёти ичтишиву сисёй, фapxaнгй, адабй ва aмcoли ии бaxc кунад, фикри xyдpo Hpoa иaмoяд, caxмaшpo дар xaлли oнxo гyзopaд. Амш ии амал дар крлаб ва дapaчaxoи гyнoгyи сурат мегирад. Агар публитсистй касбй дар иpoaи матлаб аз им^ният^и жаирии макрла, нигориш, табсира, фелетои ва Faйpa иcтифoдa барад, муиаккиди адабиёт, acocaи, аз жaнpxoи нигориши адабй, макрла ва такриз кop мегирад. Нависанда бoшaд, бештар аз имкoнияти oчеpк, кaйдxoи сафар, мактуб, эссе иcтифoдa мекунад» [2, с. 123].

Яке аз аввалин асари публитсистй дoиp ба xидмaтxoи тaьpиxии Capвapи давлат Эмoмaлй Ра^ши дар раванди cyлxoфapй ба калами Myxaммaдчoн Toшгемиpoв ва Зафар Caйидзoдa тааллук дoштa, «Хрмии cyлxy вaxдaг» yнвoи дopaд. Асар 6o тасвири xoлaти иoгyвopи сиёсии xaмoн давр ва ба чанг гирифтор шудани Toчикиcтoи шуруь мегардад: «... дар мамлакат чaнгxoи бемаьнии бapoдapкyшй чараёи дoштaнд, oи чангу oдaмкyшй ва xyнpезиxoе, ки каблаи касе ба гушаи xaёл oвapдa нaметaвoниcт ва тасаввур карда xaм набуд» [5, с.8]. Баьдаи зииа ба зина cимoи Пешвoи миллат дар раванди cyлxчyйй чилo пaйдo мекунад. Дар зaмoни иoopoмиxoи кишвар, ки дуст ва душманрю аз xaмдигap фарк кардаи дyшвop буд, интиxoб шудаи ба маисаби вoлo ва poxбapй иамудани давлат xyд кaxpaмoнй ба x^co6 мерафт. Дар асар раванди ба даст oвapдaни сул^ бapгapдoнидaни гypезaxo, мyлoкoт 6o мyxoлифин, кaдpдoнии зиёиёи, ки аз xизмaтxoи беиазири Э. Ра^ши аст, ба таври вoкей нишoи дoдa шудааст. Macaлaн, тaлoшy за^маг^и Раиси Шypoи Олй бисёр вoкеьбииoиa ва табий тасвир шудааст. «Бoяд pyиpocт икpop шавем, ки тaкoзoи xaмoи pyзxo марди сарсупурдае буд, ки ба Душанбе oмaдa, xидмaти шдшриаи милла^ ба чo oвapaд, зеpo дар oн айём сариавишти xaлк, дaвлaтдopии Toчикиcтoи зери xaтapи чиддие ^pop дoшт. «Cyлx бapпo мешавад, ватаги миллй ycгyвop мегардад!» - xигoб иамуд xaмoи лaxзaxo Ра^^шв. Хамин тарик, аз дaк:икaxoи аввалии ичлгсияи XVI 6o шoxpoxи сулщ Ра^^шв, сиёсати cyлxчyёиaи y, са^фаи иави тaъpиxи Toчикиcтoи OFOЗ гардид» [5, с.9].

Myaллифoни «Хрмии cyлxy ва^ат» иакщши coзaндaи шaxcpo дар pox^ расидаи ба cyлxy вaxдaт xaмчyн FOяи acocии xyд кapop дoдa, дар бapoбapи нишoи дoдaни xизмaтxoи Capвapи давлат дар раванди ба даст oвapдaни сул^ тoчикoи, xaмчyнин, xиcлaтxoи ииcoнии ypo пешopyйи xoнaндa иамудаанд. Дар асар Эмoмaлй Ра^ши xaмчyи «Hyx^ зaмoн», ки киштии Fapк;шyдaи миллат ва давлати тoчикoнpo иaчoт бaxшидaacт, ба риштаи тасвир кашида шудааст, ки вoкеaи бapxaккy дуруст аст.

Яке аз xycycиятxoи мyxими асари публитсистй oфapидaни FOя ва фикри шзанда аст. Хар як муаллиф кушиш мекунад, ки FOяи аслии нигoштaaшpo ба xoиaндa фaxмoиaд ва ба ии васила дар пешрафт ва эъмopи чoмеa иакшш ^opan,. Ба таькиди пpoфеccop А. Caъдyллoев, «Асари бадей ва публитсистй, ии пеш аз xaмa, кашфи FOя аст. Дар FOя вocитaи мoxдяти ичгимoии асар ифoдa

мeгapдaд, бapoи нишoнpac вa фapoгиp шyдaни идeя 6a a^o^op кyнчкoвй дозим acr, aммo кунчтовй бoяд мaкcaднoк бoшaд. Бoфтaни xaмa гyнa фaбyлa 6o мaкcaдaи ифoдaи ин ë oh FOя бapoи acapи бaдeй зapapнoк acr»» [4, c.34].

Китоби дигape, ки cимoи Пeшвoи мидIaтpo дз чaнд nyxIy paвшaн мeнaмoяд. «Пeшвo-ифтиxopи мидIar» мeбoшaд, ки дap oh мдчмуи мaкoлaxoи aдибoнy пaжyxишгapoн гиpдoвapй шyдaacт. Дap ин ^o мo acapxoepo бapoи raxIKI интиxoб нaмyдeм, ки дap жaнpxoи пyбдитcиcтикa нaвиштa шуда, cимoи Пeшвoи мидIarpo дap тaxкими cyIxy вaxдaти миллй нишoн дoдaaнд. Oчepки «Пши paxи ту вo бoд...», 6a кaIaми Шoиpи xaIкии Toчикиcтoн Низoм Kocим raauy^ дopaд. У дap OFOЗ дoиp 6a axaмияти Ичгошяи шoнздaxyми Шypoи Одй cyxaHpoHï кapдa, ндкши oHpo дap тaxкими cyIxy вaxдaти миллй вд дaвлaтдopии ндвини тoчикoн мyxим apзëбй мeнeнaмoяд. МудллиФ XOлaти нoгyвopи oh дaвppo тacвиp ндмудд дз чумдд, чунин мeнигopaд: «^^уз xaмaгoн бeшy кдм 6Hcëp чизxopo дapк мeкyнeмy мeфaxмeмy мeдoнeм. Вaдe oh вдкт ... Шaxpy дexoт xapoбaзop буду мapдyм capcoH, тифюн гиpëн бyдaндy бyзypгoн ^и як бypдa hoh, ^ohhöxo пypcитeзa бyдaндy фaвчxoи гypeзa, cиIOxдopoн гаф 6a caф буданду дaвIaтy миллIaти пopa -пopaи чoнбaкaф .. Вд, arap нaфape мeгyфr, ки бдъди дax coi дз ин xawa бeccмoнй ocope нaмeмoнaд, Ддвлдт 6ap^pop мeшaвaдy МидIaт пoйдop, oзoдивy o6o^, apзoнивy фapoвoнй, вaтaндopивy мyxaббaти иншнй бoз paмзy нишoнxoи ин capзaмин мeгapдaнд, кдм кace бoвap мeкapд» [6, c.68].

Хдмин тaвp, дap oчepк мудшиф тaшaббycxoи Пeшвoи мидлдт дap poxи бapкapopии cyixy вaxдaт тacвиp гapдидa, acccи кoмëбивy пeшpaфти y дap бapкapopии cyix, дap caдoкaт, ^acopar, caмимият, вaтaнпapвapй, мидIaтдycтй, xyдoгoxй, xeштaншинoocй, Fypypи ccзaндa, ифтиxopи пoяндa, эътикрд 6a xai^, тдмкини зeбaндa, бoвapй 6a oяндa мeдoнaд.

Шoиpи xaIкии ^^^raTCH Гyднaзap да-p Iaвxaи «To pox caфeд шдвдд...» Iaxзaxoи 6a имзo pacидaни cyлxи тoчикoнpc xeie зeбo тacвиp нaмyдaacт. Дap ин Iaвxa интизopй вд пeшвoз гиpифтaни Capвapи дaвIaт, ки мудлииф xyд бeвocитa дap oh Iaxзa шиpкaт дoштaacт, 6o уедуби шoиpoнa инъикoc шyдaacт. Дap Iaвxa иxтиëpaн чдмъ oмaдaни мapдyми зид 6a пeшвoзи Capвapи дaвIaт, ки кдге ддъвдт нaкapдa буд вд xyд дз шoдии cyixy вaxдaт 6a пeшвoз бapoмaдa буддид, вoкeъбинoнa 6a тaевиp кдшидд шyдaacт. Мудииф мeниropaд, ки «Xaвoпaймo дap мaйдoн ^pop гиpифт. Дapaш кyшoдa шуд вд дз oh Capвapи дав^т нaмyдop гapдид. Биcëp xacтaвy мoндa 6a нaзap мepaеид, a^o xyrn6axr буд. Он Iaxзa дз y кaеи xyшбaxттape вучуд нaдoшт, зepo кдвли 6a мapдyми Toчикиcтoн вдъдди дoдaи xyдpo ичpo кapд: «Мдн 6a xoнaдoни xap кaдoми шуш cyIx мeopaм!» [1, c.82].

Дap ин Iaвxa инчунин дз мyйcaфeди Fapиби пднчй, ки xe^ бoвap нaдoштaacт, ки 6a Вдтдн бapмeгapдaд, ндкд мeкyнaд. МyaIIиф 6o y xaмеyxбaт мeгapдaд вд nypcoH мeшaвaд, ки бoвap дoштeд, ки 6a Вдтдн бapмeгapдeд? У дap чaвoб чунин мсгуяд:

«Вд^те ки чexpaи мexpyбoни ЭмoмaIй Paxмoнpo дидам, бoвap кapдaм, ки y мopo 6a Вдтдн xoxaд бapгapдoнд. Дap дили фиpopиëн чapoFи умсду бoвappo фypyзoн кapдaн, OHxopo 6a еyйи xo^ aчдoдй xoндaн, xoнaвy дapи xapoби oHxopo дз ндв oбoд кapдaн oë ocoH буд? Бoз xawoH aндeшa дap capaм дaвp мсздидд: «лз мyйxoи caфeди ЭмoмaIй Paxмoн пypceд!» [1, c.83].

Лз муто-лиди ин Iaвxa xoнaндa 6a ocohï дapк мeнaмoяд, ки ддиб Iaxзaxoи 6a дacт oвapдaни еyдxи тoчикoнpo caмимй вд вoкeй инъикcе ндмудд, Capвapи дaвIaтpo xa^nyH paмзи мexвapи еyдxи точиши шинoxтaacт, бaIки тacвиp кapдaacr.

Дap эcceи Нaвиеaндaи xaI^™ Toчикиcтoн Âбдyдxaмид Caмaд «Зaxpи нocoзй вд шaxди oшнoй» мудииф дз caфapи xeш 6a виюяти CyF^ ки xaмpoxи Пpeзидeнт Эмoмaдй Paxмoн ^pop дoшт, дз oбoдивy пeшpaвиxo вд шoдивy еypypи мapдyм 6a вдчд oмaдa, дз дacrгиpиxoи пaйвacтaи ЭмoмaIй Paxмoн дз axIи зи xyш иcтикбoI кapдaaет. Âммo ин Iaxзaxoи пypшypyp якбopa 6a ддст нaoмaдaacт. Лз ин py, 6a кaдpи ohxo бoяд paеид. Бapoи дapки ин гyзaштapo бoяд дoниcт. Бд ин мaнзyp мyaIIиф Iaxзaxoи фoчeaбoppo, ки ccдxoи ндвддум 6a capи мapдyм oмaдa буд, чун нaвop дз шши нaзap мeгyзapoнaд вд xизмaтxoи ЭмoмaIй Paxмoнpo дap тaxкими вaxдaти мидлй 6a тaвpи шoиcтa тдъкид мскундд. Capчaшмaи ин oбoдиxo 6a имзo paеидaни Coзишнoмaи иcтик;popи cyIx вд pизoяти миллй мeбoшaд, ки 27 июн дap шaxpи Мcеквa 6a тaевиб pacид. Мapдyми кишвap ин pyзpo дep интизopй кaшидaнд. Лз ин py, 6o фapopaеии ин caHa, 6a тacвиpи ддиб, «.. .Xypny бyзypг 6a ин дacroвapди capнaвиштшзи мидий якдигappo шoдбoш мeгyфraнд. Oxиp мapxидaи дз еинaxo дyp кapдaни кинaxo, 6a здмин ниxoдaни еиIOx, тapк кapдaни еaнгapxoи ншppтaIaбй, 6a еapи xa^rnap дз дypy ндздик нaaфкaндaни caHra мaдoмaтy 6yxTOHpo 6a чдшми xern мeбинaнд, дз xaмa мyxиммaш 6a иcтикбoди якдиrap бapoдapвop of^ мeкyшoянд. Ope, 6a кaвди ycтoд Лoик; «Pax^ Пapвapдигopи мo oмaд, cyлxи дepинтизopи мo oмaд>» [3, c. 88].

Мудииф 6o тaевиpи Iaxзaxoи ^oi^, pyчyъxoи тaъpиxй вд peмapкaxoи мyaIIифй, кopнaмoиxoи ЭмoмaIй Paxмoнpc нишoн дoдa, 6a ин вaеидa cимoи ypo xaмчyн як фapди чoнфидoи мидIaт нишoн дoдaacт. Иcтифoдaи зapбyлмacaIy мaкpдxo вд вoxидxoи фpaзe0I0г 6a нaвиштaи y чaззoбият бaxшидa, мyacеиpy ди:Iчaеп гapдoнидaacт. Cимoи кaxpaмoни acap бoшaд, зинд 6a зинд paвшaнтap чиIвa мeгapдaд.

Харчанд эссе аз сафари кории Пешвои милдат аз вилояти Сугд огоз гардад хам, нависанда лахзахову вокеахоеро хикоят мекунад, ки дар он симои Сарвари давлат хамчун сулхофару ташаббускор ва бунёдкор барьало намудор мегардад. Ба таьбири М. Муродов, «Нависанда дар нишон додани вокеахо ва ифшои олами ботинии кахрамонон махорати калон дорад. У вокеахоро чунон тасвир менамояд, ки хар як ходиса чун навори кино пеши назар намудор гардида, мехру ихлоси хонандаро ба масьулиятшиносиву кордонй, росткориву покдилй, фурутаниву хоксории кахрамонон фузун ва фаьолмандии уро таквият мебахшад» [2, с.128].

Лахзахои дигаре, ки дар ин асар ёдрас шудааст, сафари адиб бо хамрохии Эмомалй Рахмон ба Хиндустон аст. Ба зиёрати оромгохи Бедил рафтан, манзараи хароби оромгохи шоир, бо икдомхои Сарвари давлат обод гардидани оромгохи Абдулкодири Бедил ва хамчунин, дастгирии ятимон, таьмини шароити хубу мусоиди тарбия бахри онхо аз эпизодхое мебошанд, ки сужаи асарро пурра мекунанд. Нависанда бо тасвири ин лахзахо таькид медорад, ки дуст доштани Ватан ва ба кадри сулху оромй расидан ва чун модар дуст доштани он рисолати хар як шахрванди кишвар аст: «... Ба хар китьаи дунё ё шахрхои обод биравему олам-олам сарват гирд оварем, рузгори пур аз шахд дошта бошем, болои Мох низ бароему хайма бизанем, бе Ватан хакиру гарибем, бе Точикистон хору нотавонем» [3, с.96 - 97].

Хамин тавр, ба таьбири мухаккик М. Муродов «... мутолиаи ин силсилаи осори публитсистй ба мо имкон медихад, ки натанхо ба кору пайкони як нафар, балки ба мохияти сиёсати давлату хукумати кишвар, ходисаву вокеахои сиёсиву ичтимоии имруз, чараёнхои таьрихиву фархангй амиктар вокиф шавем, ба азалияти онхо дурусттар сарфахм равем ва хакикати аслии зиндагии ичтимоии муосирро муайян созем» [2, с. 123].

Аз тахлили асархои мазкур маьлум мегардад, ки публитсистону адибон корнома ва хизматхои Президенти кишвар Эмомалй Рахмонро дар ба даст овардани сулху вахдат дар кишвар ба таври вокей ва такя ба факту далел муьтамад ба риштаи тасвир кашидаанд. Ин асархо бо вучуди як мавзуьро фаро гирифтан бо вижагихои тасвир ва хунари чехранигорй фарк мекунанд. Муаллифон ба фасохату балогати сухан эьтибор дода, дар офаридани симои кахрамон панорамаи васеи вокеахоро ба риштаи тасвир кашида, ба ин васила зина ба зина симои Пешвои миллатро намо додаанд. Умуман, адибону публитсистон раванди ба даст овардани сулхи точиконро, ки бо талошхои пайвастаи Президент Эмомалй Рахмон амалй гардидааст, вокей, аммо образнок ба риштаи тасвир кашида, бо истифода аз воситахои гуногуни тасвир аз як тараф, нигоштахояшонро хонданбоб гардонидаанд, аз чониби дигар симои Пешвои миллатро хамчун меьмори сулху вахдати точикон самимй нишон додаанд.

АДАБИЕТ

1. Гулназар. То рох сафед шавад... // Пешво - ифтихори миллат// Гулназар.- Душанбе: Ирфон, 2016. - С.82-84

2. Муродов, М. Чехранигорй ва масьалагузорй дар пубиитсистикаи муосир // Истикдо.лият ва рушди матбуоти

даврй // Муродов М. - Душанбе: Аржанг, 2017. -224 с.

3. Самад, А., Захри носозй ва шахди ошной// Пешво - ифтихори миллат// Самад А. - Душанбе: Ирфон, 2016. - с. 85 -

97

4. Саъдуллоев, А. Хосияти адабиёт. - Душанбе: Адиб, 2000. -256 с.

5. Тоштемиров, М., Сайидзода З. Хомиии сулху вахдат. - Душанбе: Шарки Озод, 1997. -44 с.

6. Косим, Н. Пеши рахи ту во бод .//Пешво - ифтихори миллат// Косим Н. - Душанбе: Ифрон, 2016. - с.67-73

7. Усмонов, И. Лахзахои сулхи ботадбир. - Душанбе: Ирфон, 1999. - 106 с.

8. Усмон, И. Тахкими сулх ва гахаввудоги Точикистон. - Душанбе: Матбуот, 2016. - 672 с.

РОЛЬ ЛИДЕРА НАЦИИ КАК МИРОТВОРЦА В ПУБЛИЦИСТИЧЕСКОЙ ЛИТЕРАТУРЕ

В статье рассмотрены произведения, посвященные миротворческой деятельности Основателя мира и национального единства - Лидера нации, Президента Республики Таджикистан, уважаемого Эмомали Рахмон. Автор в процессе исследования отдельных произведений делает вывод, что публицисты и писатели на основании достоверных фактов описали подвиги и заслуги Президента страны Эмомали Рахмон на пути к достижению мира и единства в стране. Хотя эти произведения посвящены одной теме, отличаются особенностями описания и создания образа. Авторы придают особое значнение красноречию в создании образа героя осипали широкую понораму событий, таким образом, постепенно представили образ Лидера нации. Писатели и публицисты описали процессов мирного уригулирования таджиков, которое осуществилось стремлениями Президента Эмомали Рахмон объективно но образно, с использованием различных средств описания они сделали свои произведения интересными, с другой стороны образ Лидера нации как созидателья мира и единства таджиков представлен искренне.

Ключевые слова: публицистика, пултицистические произведения тема, мир, единство, миротворческая деятельность, образность, действительность, автор, исскуство, отображение, мастерство, опыт, докуметнтальность, факт

THE PEACE BUILDING ROLE OF LEADER OF THE NATION IN THE WRITTEN ACADEMIC PUBLICITY

The article contains the studies and the research works dedicated to president of Tajikistan-the Founder of Peace and National Unity - Leader of the Nation, President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon.The author focuses the written works of all educationists and writers who studied all efforts and sincere strugles of president in bringing peace and unity in the country. The research work having unique subject which shows description in image and style. The writers studied factors and means which bring Tajikistan from conflicts and clashes into peace and secured state in the region and illustrate and popularize the peace building image of president of Tajikistan. The article also focused and illustrated the works of the writers and publicists who demonstrated all peaceful efforts of the Leader of the Nation remarkably and showed him as the Founder of Peace and National Unity who brought settlement and harmony among Tajik nation.

Key words: publicist, publicity works, theme, peace, unity, skill, experience, approved document and fact

Сведения об авторе:

Охунзода Насруддин - аспирант кафедры периодической печати ТНУ. Телефон: (+992)

931004500. E-mail: Nasriokhun@mail.ru

About the autor:

Okhunzoda Nasruddin is a graduate student of the periodicals department of TNU.

Phone: (+992) 931004500. E-mail: Nasriokhun@mail.ru

ФАРХДНГ ВА ХУНАРХОИ МАРДУМИ ХАЩИ ТО^ИК ДАР ДАВРАИ БЕКИГАРИИ ^ИСОР

%айдарова Г.Ё.

Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айнй

Масовдт, адолй ва сохтори идораи бекигарй. Муаллифони гуногун масохати аморати Бухоро ва вилоятхои онро алохида - алохида чунин муайян кардаанд: худуди аморат 18419609 танобро ташкил медод[1]. Аз нуктаи назари маъмурй аморат ба 26 вилоят, 10 туман таксим мешуд. Масохати Хисор 3,293167 таноб муайян шудааст[2, c.218-2l9].

Аз рун маълумоти Гулшанй «кулияи нуфуси Хрсор маъ атрофу акнофи он як саду панчох хазор хонавор ё худ дорои 450 хазор нафар одам буд». Гулшанй бевосита шумораи ахолии шахри Хисорро дахл накардасст. Сайёхон ва шаркшиносони рус оиди нуфуси ин шахр маълумоти мухталиф овардаанд. Баъзехо онро се хазор тахмин кардаанд, баъзеи дигараш 8000 ва танхо як нафари он раками 10000 - ро овардааст, ки мебояд ба хакикат наздик мебошад[3].

Агар дар солхои охири асри XIX Хисор ба 15 амлокдорй таксим шуда бошад (Душанбе, Хукумати Саричуй, Регар, Хукумати Дехнав, Хукумати Хисор - Кубодиён, Аёлати Хатлон, Хукумати Балчувон, Хукумати Ховалинг, Кангурт, Хукумати Кургонтеппа, Аёлати Каротегин, Вилояти Калъаи Хум (Дарвоз), Тавилдара, Вилояти Шунон, пас дар ибтидои асри XX 20 амлокдорй ба ивазшавии худуди бекигарй ва сиёсати андоз чамъоварии зимомдорон вобастагй дошт.

Мувофики маълумоти Гулшанй, «вилояти Хисор багоят васеъ буда, аз кабили вилоят бисёр касабахои чамъият ва обод дорад. Хаждах амлокро доро аст»»[4, c.171]. Ахбори муаллифи мазкур аз дигархо бо он фарк мекунад, ки оиди баъзе аз ин амлокдорихо маълумоти нисбатан муфассал ва чолиб овардааст. Бинобар он мо навиштахои Гулшаниро интихоби манзури хонандагон мегардонем.

а) Кишоварзй. Чарогох, ва чорводорй. Мову Шумо борхо медонем, ки водии Хисор дар гузашта холо хам, бо боришхои паихами худ аз дигар минтакахои Точикистон фарк мекунад. Бинобар он дар ин водй хосили галладонаи лалмй меруяд. Аз водии Хисор ба води Зарафшон (Ягноб ва Анзоб) минтакаи Гозималик галла бурда мардум барои хуроки зимистониаш захира мекард. Дар минтакахои номбурда байни сокинонаш маколи зерин дар забон буд: «Хисор дорам чи гам дорам». Боришоти зиёд, ба гайр аз галладона барои чарогох ахамияти бебахо дошт. Чорво хам дар тобистон ва хам дар зимистон аз хуроки фаровон таъмин буд. Бинобар он водии Хисор, махсусан дарахои сершумори каторкухи Хисор, барои парвариши бузу гусфанд, бештар гусфандхои Хисорй

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.