Научная статья на тему 'Роль институтов гражданского общества в процессе политической модернизации'

Роль институтов гражданского общества в процессе политической модернизации Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
74
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Гражданское общество / процесс модернизации / негосударственные некоммерческие организации / политическая и правовая культура / политические партии. / Civil society / the process of modernization / non-governmental organizations / political and legal culture / political parties.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Назир Сабиров

В статье анализируется роль негосударственных некоммерческих организаций и других институтов гражданского общества в процессе модернизации общества. Раскрыта философская сущность понятий «гражданское общество», «модернизация». Уделяется особое внимание на факторы повышения общественно-политической активности граждан в процессе модернизации. Акцентируя внимание на роли гражданских институтов в достижении этой цели, автор подчеркивает, что это одна из самых актуальных проблем современности, а также выражает важнейшие направления Стратегии действий.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The role of civil society institutions in the process of political modernization

The article analyzes the role of non-governmental organizations and other institutions of civil society in the process of modernization of society. The philosophical essence of the concepts of “civil society”, “modernization” is revealed. Special attention is paid to the factors of increasing the social and political activity of citizens in the process of modernization. Focusing on the role of civil institutions in achieving this goal, the author emphasizes that this is one of the most pressing problems of our time, as well as an expression of the most important directions of the Strategy of Action.

Текст научной работы на тему «Роль институтов гражданского общества в процессе политической модернизации»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

The role of civil society institutions in the process of political modernization

Nazir SABIROV1

Oliy Majlis The Republic of Uzbekistan

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received April 2021 Received in revised form 20 April 2021 Accepted 15 May 2021 Available online 15 June 2021

Keywords:

Civil society,

the process of

modernization,

non-governmental

organizations,

political and legal culture,

political parties.

The article analyzes the role of non-governmental organizations and other institutions of civil society in the process of modernization of society. The philosophical essence of the concepts of "civil society", "modernization" is revealed. Special attention is paid to the factors of increasing the social and political activity of citizens in the process of modernization. Focusing on the role of civil institutions in achieving this goal, the author emphasizes that this is one of the most pressing problems of our time, as well as an expression of the most important directions of the Strategy of Action.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Сиёсий модернизация жараёнида фу;аролик жамияти институтларининг роли

_ АННОТАЦИЯ_

Калит сузлар:

Фу;аролик жамияти, модернизация жараёни, нодавлат нотижорат ташкилотлар, сиёсий-хукук;ий маданият, сиёсий партиялар.

Ма;олада жамиятни модернизациялаш жараёнида нодавлат нотижорат ташкилотлар ва фу;аролик жамияти-нинг бош;а институтларининг роли тах,лил ;илинган. "Фу;аролик жамияти", "модернизация" тушунчаларининг фалсафий мох,ияти очиб берилган. Модернизация жараён-ларида фу;ароларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллигини ошириш омиллари курсатиб берилган. Муаллиф фу;аролик институтларининг ушбу ма;садга эришишдаги роли хусусида тухталиб, х,озирги замоннинг долзарб масала-ларидан бири, шунингдек Харакатлар стратегиясининг энг мух,им йуналишлари ифодаси эканлигини таъкидлайди.

1 Independent researcher, Deputy of the Legislative Chamber of the Oliy Majlis The Republic of Uzbekistan. Tashkent, Uzbekistan.

IScience

iArouyA Ci'm Срлсе

Роль институтов гражданского общества в процессе политической модернизации

_ АННОТАЦИЯ_

Ключевые слова:

Гражданское общество,

процесс модернизации,

негосударственные

некоммерческие

организации,

политическая и правовая

культура,

политические партии.

В статье анализируется роль негосударственных некоммерческих организаций и других институтов гражданского общества в процессе модернизации общества. Раскрыта философская сущность понятий «гражданское общество», «модернизация». Уделяется особое внимание на факторы повышения общественно-политической активности граждан в процессе модернизации. Акцентируя внимание на роли гражданских институтов в достижении этой цели, автор подчеркивает, что это одна из самых актуальных проблем современности, а также выражает важнейшие направления Стратегии действий.

КИРИШ

Узбекистон Республикаси инсонпарвар х,ук;ук;ий демократик давлат ва фукаролик жамияти ;уриш йулидан дадил бормокда. Ушбу олижаноб, аммо, мураккаб вазифани амалга ошириш Республикамизда яшовчи хар бир кишидан ижтимоий фаол булишни, эркин ва фаровон хаёт, озод ва обод Ватан барпо этиш учун фидойилик курсатиб яшаш ва мехнат ;илишни талаб этади.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Узбекистонда фукаролик жамиятини шакллантиришнинг фалсафий, ижтимоий-сиёсий, и;тисодий ва хукукий масалалари файласуф олимлар С. Абдухоли;ов [3], Б. Алиев [4], Ф. Мусаев [5], С. Мамашакиров [6], Б. Туйчиев [7], А. Файзуллаев, Э. Юсупов [8], Д. Норкулов [9], Н. Шермухамедова [10], Т. Цуйлиев, Х. Шайхова, Ц. Назаров, Г. Нажимов, У. Цорабоев, Ц. Хоназаров, С. Шермухамедов [11], А. Хусейнова [12] каби тад;и;отчилар томонидан урганилган.

Тад;и;отда илмий билишнинг диалектик, тарихийлик, манти;ийлик, анализ ва синтез, комплекс ёндашув, контент-анализ каби усулларига таянилди.

НАТИЖАЛАР

"Фукаролик жамияти" тушунчаси ва унинг генезиси ха;ида илмий адабиётларда турли фикрлар билдирилмокда. Академик М. Шарифхужаев-нинг фикрича, "жамият" ва "фукаролик жамияти" тушунчаларини бир хилда тал;ин килмаслик лозим. Гап шундаки, фукаролик жамиятининг шаклланиши ва ривожи инсоният, давлат, хукук тарихининг муайян цивилизациялашган даври билан боглик. Давлатдан фаркли уларок, жамият хамиша мавжуд булган. Лекин хамиша ва хар доим хам у фукаролик жамияти макомига эга булмаган, була олмайди хам. Фукаролик жамияти, инсоният жамиятининг олий куриниши, олий шакли". "Арасту давлат - бу фукароларнинг, фукаролик жамиятининг умумуюшмасидан булак нарса эмас, деб таъкидлаган эди" [13] деб ёзади.

"Фукаролик жамияти" категорияси, - деб ёзади З. Исломов, - тарихан инсоният тараккиётининг хар бир давр мутафаккирларининг акл-идрок, эркинлик, фаровонлик ва адолат хукм сурадиган идеал ижтимоий тузум моделини яратиш

йулидаги интилишлари билан тавсифланадиган алохида бир даврини акс эттиради. Фукаролик жамиятини шакллантириш хамиша у ёки бу тарзда давлатни такомиллаштириш (усиз бу жамият яшай олмайди), хукук ва конун ролини юксалтириш муаммолари билан боглаб курсатиб келинади. Чунончи, ;адимги дунёда Афлотуннинг Эйдос (давлат гояси) назарияси шунга хизмат ;илган. Давлат фукароларнинг уз эхтиёжларини узи ;оплаб яшай оладиган даражадаги бирлашмаси, яъни айнан фукаролик жамиятидир, деган Арастунинг фикрига хам шу аснода ;араш керак" [14].

Т. Дустжонов ва С. Х,асановлар эса, "Цадимги дунё мутафаккирлари Сукрот, Демокрит, Афлотун, Полибий, Цицерон хукукий давлат хусусиятлари ва назарий асосларини биринчи булиб очиб беришга уринишган. Бинобарин, хукукий тан олинадиган ва айни пайтда чекланган давлат хокимияти, ;адимги мутафаккирлар фикрича, адолатли ху;у;ий давлат хисобланади... Хуллас, ;адимги Юнон ва Рим мутафаккирларининг гоялари улардан кейинги тара;;ийпарвар сиёсий хукукий таълимотларнинг юзага келиши ва ривож топишига сезиларли таъсир курсатди" [15].

Таъкидлаш жоизки, Узбекистонда фукаролик жамияти ва демократик хукукий давлат куришнинг илмий назарий муаммоларини фалсафий-ху;у;ий тад;и; этганда, куйидагиларга алохида эътибор бериш лозим:

- Шар; хал;ларининг сиёсий ва фалсафий-хукукий меросини тад;и; этиш, улардаги фукаролик жамияти ва демократик хукукий давлат куришга тааллу;ли жихатлар;

- "Узбек модели"да Шар; ва Г арб демократиясининг уйгунлиги;

- Узбекистонда фукаролик жамияти ва хукукий давлат ;уриш доктринаси, бу борада амалга оширилаётган демократик узгаришлар жараёни;

- "Кучли давлатдан кучли жамият сари" тамойилини руёбга чи;аришнинг узига хос жихатлари, хукукий масалалари;

- Узбек парламентаризми ва парламент ху;у;ининг шаклланиши;

- фукаролик жамияти ва демократик хукукий давлат куришнинг миллий-мафкуравий, ижтимоий-маънавий ва хукукий-маданий асослари;

- Узбекистонда хал; хокимиятчилигини мустахкамлашнинг ижтимоий-ташкилий ва хукукий муаммолари;

- нодавлат жамоат ташкилотлари, фукароларнинг уз-узини бош;ариш органлари ва институтларининг фаолияти;

- сиёсий партияларнинг сиёсий демократия ва плюрализмни шакллан-тиришдаги урни ва ахамияти;

- жамиятда сиёсий ва хукукий маданиятни юксалтириш муаммолари [16].

Аслида миллий давлатчиликни яратиш ва сиёсий тизимни модернизациялаш

узбек халкининг ижтимоий-тарихий анъаналарига таянади. Шу билан бирга модернизация глобаллашаётган дунё, ижтимоий борликнинг хам талаби эканлигини унутиб булмайди.

"Модернизация узгаришларни ботинан англаб етиш, объект, институт ривожланишининг мантикий мазмунидан келиб чикади. Факат имманент шароит модернизация жараёнларига ижобий таъсир курсатиши, ташки даъватларни куллаб-кувватлаши мумкин. Объект ривожининг узига хосликларидан келиб чикмайдиган ислохотлардан эртами-кечми юз угиради. Шунинг учун модернизация жамиятнинг этносиёсий ва этномаданий анъаналарига таяниши лозим" [17, 18].

"Модернизация" тушунчаси "янги", "замонавий" деган маънони беради. "Сиёсий" модернизация" деганда эса, "анъанавий жамиятдан замонавий жамиятга утиш даврида сиёсий хаётнинг тизимли сифатлари ва сиёсий тузум институтлари вазифаларидаги узгаришлар жараёни" [19] тушунилади.

Модернизация жараёнларида фу;ароларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллиги сиёсий тизимларни янгилашда ;атнашиш билан богли;дир. Бу борада улар сиёсий тизимлар - давлат, махаллий хокимият, суд тизими, сайлов институтлари, ННТлар фаолияти, сиёсий партиялар каби фу;аролик институтларини шакллантириш, улар фаолиятида демократик ;адриятларни ;арор топтиришда ;атнашишлари билан миллий демократик тара;;иётга уз хиссасини ;ушмо;далар.

Модернизация ижтимоий-сиёсий институтларнинг барча учун тенг шарт-шароит яратиш, миллати, жинси ва мав;еидан ;атъий назар хар бир инсон учун, унинг и;тидори ва ижодий кучларини тула руёбга чи;ариш учун зарур имкониятлардан тула фойдаланишга ундайди. У сиёсий тизимни янгилашга даъват этганида фа;ат демократия ва либерализмга таянмайди, мавжуд демократик ва либерал ;адриятлар ;анчалик мухим ахамиятга эга булмасин, модернизация шахсни давр талабларига мувофи; уз онги, билими ва хаёт тарзини узгартириб, янгилаб яшашга хам ургатади.

Ижтимоий хаёт сохаларидаги модернизациянинг бир ;анча мезонларини бор. Сиёсий сохада хокимиятнинг рационал та;симланиш принципи асосида бош;ариладиган марказлашган давлатнинг шаклланиши, кенг ахоли оммасининг сиёсий жараёнларга жалб этилиши, демократия ва унинг институтлари ;арор топиши; турли ижтимоий гурухларнинг англанган манфаатлари шаклланиши назарда тутилади.

Х,озирги ижтимоий-сиёсий жараёнлар шуни курсатаяптики, фа;ат кучли давлатгина жамиятда бар;арорликни, ;онунларнинг тули; ишлашини, ижтимоий институтларнинг емирилиб кетмаслигини таъминлаши мумкин. Фу;аролик жамиятида давлат куч ишлатиш, тазйи; утказиш, зуравонлик институтидан жамият хаётини рационал ташкил этувчи, фу;аролар уюшмаларининг ишлашини, инсон ху;у;лари ва эркинликларини таъминловчи, кенг ми;ёсда маънавий-тарбиявий фаолият олиб борувчи институтга айланади. Бу жараён фу;ароларнинг давлат ишларини бош;аришда кенг ва фаол иштирок этиши ор;али кечади.

Маълумки, замонавий жамият хаётида нодавлат нотижорат ташкилотлар мухим урин тутади. Ахолининг муайян ;атламлари манфаатлари ифодалайдиган сиёсий партиялар дастурларида жамоатчилик фикрини турли усуллар билан, айни;са, оммавий ахборот воситалари ёрдамида узларининг ма;садларига мувофи;лаштиришга харакат ;илади. Сиёсий партиялар сиёсий тизимнинг бош;а барча таркибий элементлари билан хамкорликда фаолият юргизиши хозирги замон сиёсий амалиётининг алохида усулларидан биридир. Ана шундай усуллардан бири бу давлат ва сиёсий партиялар уртасидаги муносабатлардир. Бундай богли;лик фу;ароларнинг давлатга булган ишончини янада мустахкамлайди, жамиятни бар;арорлаштиради, унинг олдида турган мухим вазифаларни тула бажариш имконини яратади., ижтимоий хаётда сиёсий популизм ва анархияга чек куйилади. Сиёсий партияларни замонавий демократик жамиятнинг том маънода сиёсий мактабига айлантириш хозирги даврда Х,аракатлар стратегияси [2]да курсатилган устувор йуналишлар учун мухим ахамиятга эгадир.

X,ap дaндaй ижтимoий-cиëcий жapaëн вa yзгapишлap нeгизидa cyбъeктлapнинг нaзapий, пcихoлoгик, мaънaвий тaйëpгapлиги, вoдeликни идpoк этиш вa yзгapтиpишгa булган хoxиш-иpoдaлapи ëтaди. Ушбу cyбъeктив oмиллap билим, дизидиш вa мoдeль тapзидa кишилap oнгидa a^ этaди. Сиëcaтшyнocликдa у "cиëcий дaдpиятлap", "cиëcий-xyдyдий мaдaният", "cиëcий oнг" ёки '^иё^й дyнëдapaш" кaби тyшyнчaлap билaн aтaлaди [20, 22].

Узбек^тон Pecпyбликacининг Koнcтитyцияcидa дaйд этилгaн "хaлд дaвлaт Xoкимиятининг биpдaн-биp мaнбaидиp" [1] деган дoидa дaвлaт xoкимиятини фyдapoлик жaмиятигa хизмaт дилaдигaн инcтитyтгa aйлaнтиpaди.

Ижтимoий фaoлликнинг негизини инcoннинг cиëcий-xyдyдий мaдaнияти тaшкил этaди. Фaoлият дaндaй мaдcaдгa вa дaндaй мeхaнизмлapгa тaянишини яхши aнглaмaй, билмaй тypиб жaмият xaëтини тaшкил этиш вa бoшдapишдa дaтнaшиб бyлмaйди. Шунинг учун мaхcyc aдaбиëтлapдa cиëcий мaдaниятгa дaвлaт-жaмият-шaхc мyнocaбaтлapи ypтacидa pиoя этилaдигaн нopмaлap, дaдpиятлap, ycтaнoвкaлap cифaтидa жaмиятнинг cиëcий идeaлини, тaжpибacини вa бoшдapyвгa oид фaoлиятлapини ифoдa дилaдигaн вoдeлик, cифaтидa тaъpиф бepилaди [23, 26]. cиëcий-xyдyдий мaдaниятни шaхc - дaвлaт - жaмият ypтacидaги cиëcий мaдcaд вa гаё^й мaнфaaтлapни aмaлгa oшиpиш жapaëнидa pиoя этилaдигaн нopмaлapнинг, хyлд-aтвopнинг ифoдacидиp, деб aтacaк бyлaди.

XУЛOGA

Фyдapoлик жaмиятидa нoдaвлaт тaшкилoтлapи вa узини узи бoшдapиш opгaнлapи кишилapнинг ижтимoий фaoллигини yюштиpиш инcтитyтлapи Xиcoблaнaди. Kишилapнинг гаё^й-худудий фaoлияти aйнaн yлapнинг тaшкилoтчилик фaoлиятидa мyжaccaм бyлaди.

Фyдapoлик жaмияти умуминганий дeмoкpaтик тaмoйиллapгa тaянгaн xoлдa шaхcгa ижтимoий, cиëcий, идтиcoдий вa мaънaвий-мaдaний xaëтдa узини тyлa нaмoëн дилиш им^нини бepaдигaн ижтимoий мaкoндиp.

ФOЙДAЛAHИЛГAH AДAБИËTЛAP PУЙXATИ:

1. Узбек^тон Ре^ублигага Koнcтитyцияcи. - T.: 2018.

2. Узбек^тон Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2017 йил 7 фeвpaлдaги ПФ-4947-coнли "Узбeкиcтoн Ре^убли^^ни янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapara^ap cтpaтeгияcи тyFpиcидa"ги Фapмoни.

3. Aбдyхoлидoв С. Виждoн эpкинлиги: мeтoдoлoгия мyaммoлapи. - ^шкент: ФAH, 1997.

4. Aлиeв Б. "Ëшлap йили" дaвлaт дacтypи вa янги aвлoд иcтeъдoдлapини тapбиялaш. - Toшкeнт: "Идтиcoдиëт", 2008.

5. Mycaeв Ф. Дeмoкpaтик дaвлaт дypишнинг фaлcaфий-xyдyдий acocлapи. -Toшкeнт: Узбек^^н, 2007.

6. Maмaшoкиpoв С. Экoлoгик тaълим-тapбиянинг мeтoдoлoгик мacaлaлapи. -^шкент: Hyp, 1993.

7. Tyйчиeв БТ Хукук фaлcaфacи. - УзMУ ^шкент. 2004. Филocoфия, пcихoлoгия и пpaвoзнaниe: пpoблeмы взaимocвязи. "Xyдyд-пpaвo-LAW" жypнaл 2000. № 2. Пpoблeмы фopмиpoвaния пpaвaгo coзнaния. Дeмoкpaтия и пpaвo. ^шкент 1995.

iMlSf 1РПГР

Ull lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Issue - 2 № 3 (2021) / ISSN 2181-1415

8. Юсупов Э. Ёшларнинг маънавий камолоти. - Тошкент: ФАН, 1995.

9. Норкулов Д. Вак;т ва инсон. - Тошкент: Фалсафа ва хукук;, 2006.

10. Шермухамедова Н. Фалсафа ва фан методологияси. - Тошкент: Университет, 2005.

11. Шермухамедов С. Инсон фалсафаси. - Тошкент: Фан, 2007.

12. Хусейнова А.А. Фук;аролик жамиятини шакллантириш жараёнида аёллар фаоллигини ошириш муаммолари: Фалсафа фан. докт. ... дис. автореф. - Тошкент, 2010.

13. Шарифхужаев М. Узбекистонда очи; фук;аролик жамиятининг шаклланиши. - Тошкент: Шар;, 2003. - Б. 9.

14. Исломов З.М. Фу;аролик жамияти: кеча, бугун, эртага. - Тошкент: ТДЮИ, 2002. - Б. 8.

15. Т. Дустжонов, С. Хасанов. Узбекистон демократик тарак;иёт йулида. - Т., 2004. - Б. 8.

16. Мусаев Ф. Демократик давлат куришнинг фалсафий-хук;ук;ий асослари. -Т.: "Узбекистон" матбаа ижодий уюшмаси. 2007. - Б. 8.

17. Хужагелдиев А. Цора;алпогистон Республикаси сиёсий институтларининг вужудга келиши ва ривожланиши. - Т.: Янги аср авлоди, 2009. - Б. 137.

18. Кодиров А. Политическая модернизация - фактор демократизации и обновлении общества // Жамиятни демократлаштириш, янгилаш ва ислох ;илиш муаммолари. - Т.: ТДЮИ, 2005. - Б. 41.

19. Мухаев Р. Политология. - М., 1997. - С. 305.

20. Панарин А.С. Политология. - М.: Проспект, 1997.

21. Умарова К. Политическая культура народов Узбекистана и Каракалпакстана: исторический опыт формирования. - Нукус: Каракалпакстан, 1995.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

22. Таджиханов У., Саидов А. Хукукий маданият назарияси. Т.: Академия, 1998. в.б.

23. Khajieva, I., Khujaniyazova, G., Kenjaeva, K., & Jumaniyozov, F. (2020). Foreign language competenceformation of the future teacher of vocational education in the information and educational environment. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(2). - PP. 360-365.

24. Zhabborova O.I., & Kenjaeva H.P. (2018). Bases of gender equality of rights in Uzbekistan. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, (5-2).

25. Кенжаева Х.П., Тожиев Ф.И., & Жураев Б.Н. (2014). Роль женщин в создании и развитии демократического общества в Узбекистане. In Инновации в технологиях и образовании (PP. 119-123).

26. Кенжаева Х.П. (2021). Фу;аролик маданияти мезонлари шар; фалсафаси тал;инида. Academic research in educational sciences, 2(3).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.