ТАБОРИ СИЛСИЛАИ СОМОНЙ
САИДМУРОД БОСТОНГУХДР
доктори илмх,ои таърих, мудири шуъбаи бостоншиносии Институти таърих, бостоншиносй ва мардумшиносии ба номи A.Дониши Aкадемияи илмх,ои Чумхурии Точикистон E-mail: [email protected], тел.(+992) 22l 2B бб
X^aMa you Эрон capou мaн acm, Ки неку бaдaш a3 6apou мaн acm.
Фupдaвcй
Пас аз истилои араб тадричан миёни аквоми эронй нах,затх,ои озо-дихох,онаи шуубия шуруъ шуд ва ба Aбyмyслими Хуросонй муяссар шуд, ки ба сари кудрати сиёсии хилофат сулолаи Aббосиёнро биова-рад. Aббосиёнро зарурат пеш омад, то сиёсати муросокориро пеша карда, кудрати худро тавассути ашрофони махдллй устувор намоянд. Aз ин хотир онх,о нахуст Бармакиён, пас аз он Тох,ириён, Саффориё-ну Сомониёнро ба маъмурияти идораи давлатй чалб карда, вило-ятх,ои алох,идаро ба ихтиёри онх,о вогузор менамоянд. Aз байни ин сулолах,о Сомониён нафакат дар хдёти сиёсию иктисодию фархднгии мардумони эронинажод, балки дар раванди ичтимоии мамолики шарки миёнаву наздик накши муассире гузоштаанд.
Фаъолияти ин хонадон дар тамоми сохторх,ои давлатй, муносиботи фархднгию хдмгироии иктисодии замонаш вокеан падидаи нодири таърихист. Пас саволе пеш меояд, ки хонадони Сомониён аз табири кй буданд. Чаро мах,з ин хонадон ба сари кудрати сиёсй омад? Барои посух ба ин савол ба манобеи муътамади таърихй ру меоварем. Муар-рих Мухдммад Наршахй дар асараш «Таърихй Бухоро» оиди табори Сомониён чунин оварда: «Ва чун Сомонхудот аз чадди эшон (хона-донх,ои кадими шох,они Эрон С.Б.) буд, аз Балх бигурехт ва ба назди-ки вай ^сад ибни Aбдyлло^ ал-^ушайрй) омад ба Марв, варо икроме кард ва х,имоят кард ва душманони уро ках,р кард ва Балхро боз ба вай дод. Сомонхудот ба дасти вай имон овард. Ва уро Сомонхудот бад-он сабаб хонанд, ки дех,е бино карда аст ва онро Сомон ном кардааст. Уро ба он ном хондаанд, чунон ки амири Бухороро Бухорхудод. Чун Сомонхудотро писаре омад, аз дустии y писарро Aсад ном кард. Ва ин Aсад чадди амири мозй, Исмоили Сомонй аст, рах,матуллох,и алайх, Исмоил Aсад ибни Сомонхудот ва Сомонхудот аз фарзандони Бах,ро-ми Чубин малик будааст ва аз он гох, боз даргох,и Сомониён хдрруз баландтар аст, то расид он чо, ки расид.»1
Дар «Худуд-ул-олам» бошад чунин омадааст: « Подшохи Хуросон андар кадим чудо будй ва подшохи Мовароуннахр чудо. Ва акнун харду якест ва мири Хуросон ба Бухоро нишинад ва аз Олй Сомон аст ва аз фарзандони Бахроми Чубинанд. Ва эшонро малики машрик хонанд. Ва андар хама Хуросон уммоли у бошанд»2. Абуисхок Иб-рохими Истахрй, муаллифи асри Х, ба таври ичмол аз саргузашти Бахроми Чубин ёдовар шуда, таъкид кардааст: «Ва Олй Сомон аз у буданд».3 Ба кавли Минхочи Сироч «Ва у (Сомонхудот - С.Б.) аз авлоди Бахроми Чубин буд».4 Хондамир дар мавриди тайиди насаби Сомониён ахбори таърихгузорони пешинро як навъ чамъбаст наму-да, зикр кардааст, ки «ба иттифоки муаррихон насаби Сомон, ки му-луки Сомония ба вай мансубанд, ба Бахроми Чубин мепайваст».5
Гардезй насаби Сомониёнро ба Бахроми Чубин ва ба ин васила дар панчоху чахор пушт ба Каюмарс расонида, навиштааст: «Ва насаби у Сомонхудот ибни Хомто ибни Нуш ибни Тамгосби Шодил ибни Бахроми Чубин ибни Бахроми Х,асис ибни Кузак ибни Асфиён ибни Ранчахон ибни Фир ибни Фаровул ибни Сим ибни Бахром ибни Шосб ибни Кузак ибни Ч,ардод ибни Сафрасб ибни Каркин ибни Милод ибни Мараси ибни Марзвон ибни Мехрон ибни Фозон ибни Кашрод ибни Содсод ибни Башдод ибни Ахшин ибни Фардин ибни Вамом ибни Арсотин ибни Дусари Манучехр ибни Кузак ибни Эрач ибни Афредун ибни Асфиёнбеки Мунбек ибни Сурков иб-ни Ахшинков ибни Расадков ибни Дерков ибни Риманков ибни Бе-фруш ибни Ч,амшед ибни Виванкахон ибни Аскахад ибни Хушанг ибни Фаровак ибни Муншй ибни Каюмарс - подшохи нахустин, ки дар замин буд.6 Тибки ахбори Х,амдуллохи Муставфй «Сомон аз тухми Бахроми Чубин буд. Насабаш Сомон ибни Худох ибни Ч,ассом ибни Туъом Хурмузд ибни Бахроми Чубин.7 Дар «Мучмал-ут-таворих ва-л-кисас» омадааст, ки «аввал подшохии Сомониён Исмоил ибни Ахмадро буд ва насаби у ба Бахроми Чубин кашад: Абуиброхим Исмоил ибни Ахмад ибни Асад ибни Сомон ибни Со-мак ибни Бахроми Шубина ибни Кушасб ва насаби эшон ба Карки-ну Милод расад».8
Дар таърихномахои дигар низ рочеъ ба шачараи Сомониён ахбори гуногун сурат гирифтааст.9 Ба вижа тахкикоти Семенов А.А., «К вопросу о происхождение Саманидах» чолиб аст, ки аз руи насабно-маи саидони Тирмиз, ки дар хошия рисолаи «Сайидия» омадааст, анчом дода шудааст.10 Сайидони Тирмиз низ насаби хешро аз Сомо-ниён дониста, Сомониёнро аз тухмаи Бахроми Чубин донистаанд. Дар ин насабнома чолиб он аст, ки оиди бинои дехаи Сомон анкари-би Тирмиз аз тарафи Аркак ки мулакаб ба Сомонхудот аст ахборе омадааст, ки кобили кабул аст.11
Дар сарчашмахо ниёи Сомонхудот ба хар гуна зикр ёфтааст: «Сомон бини Чубба бини Ниёр бини Нушрод бини Тамгарс бини Бахро-ми Чубина».12
Сомонхудо бини Чубба бини Тамгас бини Нушрод бини Бахроми Чубина.13
Сомон ибни Чимасиён ибни Нушрод ибин Самтагон ибни Бахром ал-Малик.14
Сомонхудот ибни Часимон ибни Тагмот ибни Нурод ибни Бахроми Чубина.15
Сомон ибни Чисмон ибни Тагмос ибни Нушрод ибни Бахроми Чубина.16
Сомон ибни Хатимон ибни Нуш ибни Тамгасб ибни Шодил ибни Бахроми Чубина.17
Сомон ибни Чусмон ибни Тамгос бини Нушрод ибни Бахроми Чубина.18
Сомонхудот ибни Чусмон ибни Тагмос ибни Навсард ибни Бахроми Чубина.19
Сомонхудот ибни Хомито ибни Нуш ибни Таъмосаф ибни Шодил ибни Бахроми Чубина.20
Сомон ибни Чотмон ибни Тагмос ибни Нушрод ибни Бахроми Чубина.21
Аз ин тавзехоти таърихй пайдост, ки Сомонхудот аз фарзандони Бахроми Чубин будааст.
Рочеъ ба чараёни зиндагии Бахроми Чубин ва ниёи у дар манобеи хаттй ахбори мухталиф сабт шуда. Х,ар муарриху солноманавис на-сиби ин чехраи бузургро ба ум;и таърих бурдаанд.
Шояд навиштахои вокеанигорони давраи исломй ба вокеияти таърихй бештар наздикй дошта бошад. Дар иртибот ба равшансозии ин мавзуъ дар «Таърихи Табарй» таълифи Балъамй омада: «Ва у Бахром ибни Чушанс (Гушасп С.Б.) буд ва аслаш аз Рай буд ва аз маликзодагон ва сипахбадони Рай буд.22 Дар иртибот ва таквият ба ахбори Балъамй Х,аким Фирдавсй дар бахши расидани Хусрави Парвиз ба Бахроми Чубин хангоми гилагузории Бахром аз табори хеш фармуда:
Биафрозам андар ца^он додро, Кунам тоза оини Милодро. Ман аз тухми номвар Орашам, Чу цанг оварам, оташи саркашам. Набераи цангцуи Гургин манам, Хамон оташи тези Барзин манам.23
Муаллифи асари «Хонадонхои хукуматгароии Эрони бостон» нисбати табори Бахроми Чубин, дар тахкику тахрир аз ахбори таърихи чадвали хонадонии уро овардааст.24
Замони хукмронии Хурмузи Нушервон аз хар су душманони Эронзамин бархостанд. Aз Шарк хокони Турк, аз Fарб фаFфyри Рум, аз Aрмания ва Озорбойчон молики Хазарон, аз бодия аз ду чониб аъроб. Хурмуз муъбади муъбадон ва сархангонро бихост ва алайхи ин тачовуз тадбир чуст; Хар яке тадобире пешниход карданд. Хур-муз аз муъбади муъбадон тадбир пурсид. У гуфт: «Туро як душман аст, душмантар аз хама ин турконанд». Молики Рум хакки хеш ме-хохад он шахрхое, ки Нушервон рабуда буд, боз бидех, сулх намо. Дар бодия кахтй аст, аъробро хурока бифрист, чун бодияро дустар доранд, аз шахрхо боз баргарданд. Малики Хазарон ба яFмо омадаст, нома бинавис, ба ахли Озарбойчон ва Aрманистон то онхоро биро-нанд. Худ чанги турк бисоз, ки хеч душман бадтар аз турк нест.25 Хурмузд ин гушзадро хуб дарёфт ва пасон илочи вокеаро чуст.
Ба чанги туркон бархост, ки тибки ахбори манобеи хаттй y, Бахроми Чубинро, ки молики Aрмания ва Озарбойчон буд, даъват намуд ва ба чанги зидди хокони турк, Шобашох ба Балх фиристод ва гуфт: «Дасти ту мутлак кардам андар байтулмол ва аз сипох, он чй хохй баргузин ва бар шахре, ки онро бикшой, туро, додам.^ Бахроми Чубин дар ин чанг FOлиб омад. Шобашохро кушт. Хур-музд ба ивази ин корнома Балхро ба Бахроми Чубин бахшид. Aз ин хотир дар солномахо Сомониёнро ахли Балх хонанд, ки Сомонху-дот он чо бузург шудааст. Чун аз дудмони шохзодагон буд, уро Aсад ибни Aбдyллох ал-Курайшй барои тахкими хокимияти хеш дар Хуросон аз наздикони хеш карданд. Давлати мустакил сохтанд аз нав забони форсиро ба забони давлату конунгузорй табдил до-данд. Бо хохиши онхо хамосахои кахрамоние чун «Шохнома» иншо шуданд. Рудакиву Сино, Фирдавсиву Берунй, Чайхониву Балъамихо ба воя расиданд, китобхонаву мактабу мадорис сохта шуданд, ки аз нав ба чамъоварию эчоди илму фарханги ахди бостон камар бастанд. Бинобар ахбори манобеи хаттй насабу табори Бахроми Чубин ба шохони Aшконй мерасад. Портиён ва порсхо ду кавми сохибсалтанати Эрони бостон буданд. Мубориза барои кудрат байни ин ду кавм доим шадидан сурат мегирифт. Бахроми Чубини Aшконй хост хукуматро аз дасти Сосониён берун орад. Ин даъвои салтанатхохии уро Хаким Фирдавсй дар бахси Хурмузду Бахром чунин ба риштаи назм оварда:
Бaд-y гуфт Бa^poм, к-эй мapдu гурд,
Ca3o он бувaд, K-a3 ту шо^й б^урд.
Чун аз дуxти Бобак бизод Ардашeр, На ашкониёнро буд он дору гир. Начун Ардашeр Ардавонро бикушт, Ба тру шуду таxташ андар бамушт. Кунун сол чун пансад андар гузашт, Сару тоци сосониён сард гашт, Сару кор бо бакти пирузи мост. Кунун таxту дащимро рузи мост. Чу бижм чe^ри туву ба%ти ту, Сипоту куло^и туву таxти ту. Биёзeм бад-ин кор сосониён, Чу ощста шeрe, ки гардад жиён. Зи дафтар уама номашон бистурам, Сари таxти Сосон ба пай биспурам. Бузурги мар ашкониёнро сазост, Агар бишнави, марди донандарост.21
Аз тyхмаи Бахроми Чу6ин, писари хохараш Гурдия, ки ба Хусра-ви Парвиз издивоч намуда буд, Фаррухзод муддати як мох ба масна-ди шоханшахии Сосониён мерасад. Аммо муборизахои худхохии шохзодахои Сосонй, падаркушихову таборхорихои онон аз як тараф, хучумхои пайдархами ачнабиён аз тарафи дигар, шоханшохии Сосо-ниёнро аз сахнаи сиёсат берун бурд.
Хама подтоки ба поён расид, Зи %ар су уама душман омад падид. Нагунсор шуд таxти Сосониён, Аз он зишт кирдори эрониён.28
Бахроми Чу6инро се писар будааст: Щшрад, Мехрон, Шопур.29 Аз онхо фарзандони зиёде таваллуд шуд. Дар давраи ибтидои забти аъроб чандин аз ин насаб, чун саркардаву маликзода бар зидди арабхо муковимат кардаанд ва кушта шудаанд. Гyрyхе аз онхо чун Сомонхудот исломро пазируфта, бахри рушду зинда доштани забони форсй, нажоди эронй хизмат кардаанд.
Номи Сомонхудот мувофики насабномаи сайидони Тирмиз Аркак аст, ки шакли арабишудаи Аршак мебошад. Ва y набераи Нyшрад будааст30.
Ин ^шише буд дар дарёфти табори Сомониён, ки дар манбаъхо махфуз мондааст. Ба сари кудрати сиёсй омадани Сомониён тасо-дуфй набуда, натичаи муборизахову кушишхои пайгиронаи ватанхо-хону асилзодагони ин хонадон будааст. Аз ин лихоз Сомониён таво-
нистанд Хуросону Мовароуннахрро, Систону Балх, Хироту Марвро муттахид намуда, як давлати абаркудрате бунёд созанд, ки бо офа-ридахои илмй, фалсафй, бадеияшон дар тахаввулу рушди тамаддуни чахонй накши муассире гузоштанд. Бозтобхои сиёсию фархангии ин давра новобаста аз тагйироту такопухои сиёсии Мовароуннахру Хуросон, мамолики Осиёи Марказй таъсири бобаракате дар сохторхои идории давлатй, танзиму мараттабсозии такяхои фархангй аз тамаддуни пурбори замони Сомониён бахраандузй намуда ва дар аркони давлатдорй бошад, таклид ба силсиладорону асилзодагони ин хонадон намудаанд. Тахкики хамачонибаи манобеи хаттй пахлухои нихонии ин силсиларо боз хам возехтар хохад намуд. Дар чадвали зер насаби Сомониён муайян шудааст.
Адабиёт
1. Мухаммад Наршахи, Таърихи Бухоро, Душанбе, 1979. сах. 52.
2. Худуд-ул-олам. Душанбе 1983. сах. 39-40.
3. Истахрй, Масолик ва мамолик. Тарчумаи Мухаммад ибни Асад
ибни Абдуллохи Тустарй. Ба эхтимоми Эрач Афшор. Техрон. 1373. с. 125.
4. Минхочи Сироч. Табккоти Носирй, ч.1, с.201.
5. Хондамир. Хабиб-ус-сияр фи ахбор афрод-ул-башар. Техрон. Ки-
тобхонаи Хайём, 1333,ч.2, с.37.
6. Гардезй. Зайн-ул-ахбор. Ба тасхеху тахшия ва таълики Абдулхайи
Хабибй. Техрон. Дунёи китоб, 1363. с. 320.
7. Хамдуллохи Муставфй. Таърихи гузида. Ба саъю эхтимоми Эд-
вард Браун. Техрон. Интишороти Дунёи китоб, 1361, (чопи дувум). с. 376.
8. Мумал-ут-таворих ва-л-исас. Ба эхтимому тасхехи Маликушшуа-
рои Бахор. Ба химмати Мухаммади Рамазонй. Чопи дувум (би-дуни чой ва соли нашр). с.386.
9. Пиромуни ахбори зиёдтар нигаред: Ч,авод Хиравй. Эрон дар давраи
Сомониён. Машхад. 2000. сах. 3-37. Н.Неъматов Давлати Сомониён. Душанбе 1989. Семёнов А. А. К вопросу о происхождении Саманидах. Труды Академия наук Тадж. ССР. Институт истории, археологии и этнографии, том. XXVII, Сталинобод 1954.
10. Семёнов А.А. К вопросу о происхождении Саманидов. Труды Академии наук Тадж. ССР. Институт истории, археологии и этнографии, том. XXII, Сталинабад 1954. 3.
11. Семёнов А. А. Происхождение Термизских сейидов и их древняя усыпальница. Протоколы заседаний и сообщения членов Туркестанского кружка любителей археологии. Год Х1 Х, Ташкент, 1914 стр. 5
12. Самъони. Изд. Абд ар-Рахмона ибн Яхё ал-Муаллими ал-Ямани. Байрут: Мухаммад Амин Дамач 1981, ч. 7. с.111.
13. Jakut's geographisches Worterbuch aus den Handschriften zu Berlin, St.-Petersburg, Paris,London und Oxford... hrsg. von F.Wustenfeld, Bd I - VI, Leipzig, 1866 - 1873. band 3, s. 13; Dictionnaire, p. 297
14. Самарканди Абу Хавс Умар Ибн Мухаммад ан-Насафи.,Кандия.(Китоб ал-канд фи тарих Самарканд.) Санкт-Петербург. л.64 а.
15. Берунй. Осор-ул-бокия.Душанбе, 1992, с.52.
16. Ibni Haukal. Abu-I-kasim an-Nasibi, Opus geographicum, ed. M.J. de Goeje, BGA, pars 2, Lugduni-Batavorum: E.J. Bril. 1967. с.472.
17. Гардезй. Абусаид. Зайн-ул-ахбар. Раздел об истории Хорасана / Перевод с персидского языка А.К. Арендса. Введение, комментарии и указатели Л.М. Епифановой. Ташкент, Фан, 1991. с.62.
18. Ибн ал-Асир Ал-Лубаб фи тазхиб ал-ансаб, фи 3 аджза. Миср, 1356-1369/1937-1950. т.7, с.110.
19. Mustawfi-I Qazwini, Hamdallah The Tarikh-I Guzida or Select History, compiled in AH. 730 (A.D. 1453) by E.G. Browne with indices of the fac-simile text by R.A. Nicholson, vol. 1, Text ("E.J.W. Gibb Memorial" Series, vol. XIV), Leiden - London: E.J. Brill, 1910.
20. ал-Карши Джамал. Ал-Мулхакат би-с-сурах. Введение, перевод с арабско-персидского, комментарии, текст, факсимиле Ш.Х. Во-хидова, Б.Б. Аминова / История Казахстана в персидских источниках. Т. 1. Алматы: Дайк-Пресс, 2005.
21. Encyclopaedia Iranica, ed. By Ehsan Yashater, 10 volumes, London -New-York, 1989. с.520.
22. Мухаммад Балъами. Таърихи Табарй. Душанбе 2001 сах. 591
23. Абулкосим Фирдавсй. Шохнома. чилди 9. Душанбе, 1991, сах.35.
24. Митро Мехрободй, Хонаддонхои хукуматгарои Эрони бостон. Чопи Пайки Эрон 1993 сах. 101
25. Мухаммад Балъамй. Таърихи Табарй. Душанбе 1992 сах. 579.
26. Мухаммад Балъами. Таърихи Табарй. сах. 583.
27. Абулкосим Фирдавсй. Шохнома. чилди 9.Душанбе, 1991,. сах. 32.
28. Абулкосим Фирдавсй. Шохнома. чилди 9. Душанбе, 1991, сах. 411.
29. Саолибй, Шохномаи Саолибй, Митро Мехрободй. Хонадонхои хукуматгарои Эрони бостон 1993, Чопи Пайки Эрон. сах. 127.
30. Семенов А.А. К вопросу о происхождении Саманидов, с. 13; Митро Мехрободй. Хонадонхои хукматгарои Эрони бостон. сах. 129.
РОДОСЛОВНАЯ САМАНИДОВ
САИДМУРОД БОСТОНГУХАР заведующий отделом археологии Института истории, археологии и этнографии им. А. Дониша Академии наук
Республики Таджикистан, доктор исторических наук ул. Рудаки 33,734025 г.Душанбе, Республика Таджикистан E-mail: [email protected], тел.(+992) 221 28 66
В статье рассматриваются вопросы происхождения и родословной династии Саманидов, правивших в конце IX-X вв. в Мавераaннахре и Хорасане. Работа основана на малоизученных данных cредневеко-вых арабских и персидских источников.
Ключевые слова: Саманиды, Сомонхудот, Бахроми Чубин, Нуш-род, Сомон, Тирмиз.
SAMANID'S PEDIGREE
SAIDMUROD BOSTONGUHAR Doctor of historical sciences, head of department of Archeology A. Donish Institute of History, archeology and ethnography Academy of Sciences of the Republic of Tajikistan Tel.: 221 28 66
This article discusses the origin and genealogy of Samani dynasty, who ruled late IX-X centuries in Maveraannahre and Khorasan. The work is based on unexploited data of Medieval Arab and Persian sources.
Keywords: Samanids, Somonhudot, fringe Chubin, Nushrod, Somon, Tirmidhi.
Нак;шаи №1 Чадьали таборномаи силсилаи Сомониён
Бахроми ЧРбик 590-591 Шаханшохи Урон
Мexpon
И
Шинур
Нушрад
TafMocn6HM Нушрад
Чисман ибни Tafwoc ибни Нушрад I
Аршак муллякяй бн Сомонхудот
Асад ибни Сомопя
Ну* ибни Асад 819-820 /841-842 вилии Самарканд
Илёс ибни Асад 819-820 / 856-857 Хирот
Наср ибни Ахмад 864-865 / 891 -892 Самарканд аз соли 875 волии Мооарпущгахр
Яхб »Очи Агад 819-820 / 855-8.56 Истиравшая ва Чоч
3
Ахнад ибмн Асад 819-820 / 804-865 Фаргина
Абулашъос ибни Ахмад Фаргока
Я-ькуб ибни Ахмад Игтарафшан ва Чон
Игмоил ибни Ахмад 874 907 Ijyxopo а.1 соли 899 амири Хуросон
Ахмад ибни Исмоил 907 914 Амири Хуросон
Насри II 914-943 Амири Хуросон
JIPX 943 - 954 Амири Хуросон
Лбдумалик ибни Нух 951 - 961 Амири Хуросон
Мансур ибми Нух 981-976 Амири Хуросон
Hvx нбпи Мансур 976 997 Амири Хуросин
Майор ибки Híx 997-999 Амири Хуросон
Лбдумалик ибни Пух 999 Амири Моьароуннахр
Исмоил ибни Нух 999-1005