Научная статья на тему 'РЕСПУБЛИКА БОЛАЛАР МУСИҚА ВА САНЪАТ МАКТАБЛАРИ ПЕДАГОГ КАДРЛАРИНИ АТТЕСТАЦИЯДАН ЎТИШИГА ДОИР'

РЕСПУБЛИКА БОЛАЛАР МУСИҚА ВА САНЪАТ МАКТАБЛАРИ ПЕДАГОГ КАДРЛАРИНИ АТТЕСТАЦИЯДАН ЎТИШИГА ДОИР Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
204
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Болалар мусиқа ва санъат мактаблари / мусиқий таълим / педагог кадрлар салоҳияти / аттестация / таълим самарадорлиги / болалар келажаги. / Children's music and art schools / musical education / pedagogical personnel potential / certification / educational efficiency / children's future.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Орзикулова, Мавжуда Максудовна

Мазкур мақолада сўнгги йилларда Ўзбекистонда сифатли таълим самарадорлигини ошириш мақсадида чиқарилаётган фармон, қонунлар моҳияти ва уларнинг амалиётга тадбиқ этилиш шарт-шароитлари, ҳамда уларнинг натижалари борасида мулоҳаза юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

CERTIFICATION OF TEACHERS OF CHILDREN'S SCHOOLS OF MUSIC AND ARTS OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN

This article discusses the nature of decrees and laws issued in Uzbekistan in recent years in order to increase the effectiveness of quality education and the conditions for their practical application, as well as their results.

Текст научной работы на тему «РЕСПУБЛИКА БОЛАЛАР МУСИҚА ВА САНЪАТ МАКТАБЛАРИ ПЕДАГОГ КАДРЛАРИНИ АТТЕСТАЦИЯДАН ЎТИШИГА ДОИР»

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(1), Jan., 2023

РЕСПУБЛИКА БОЛАЛАР МУСИНА ВА САНЪАТ МАКТАБЛАРИ

ПЕДАГОГ КАДРЛАРИНИ АТТЕСТАЦИЯДАН УТИШИГА ДОИР

Орзикулова Мавжуда Максудовна

Фаргона шахдр 2-болалар мусика ва санъат мактаби, Мусика назарияси булими бошлиги Тел: +998905368226

АННОТАЦИЯ

Мазкур мацолада сунгги йилларда Узбекистонда сифатли таълим самарадорлигини ошириш мацсадида чицарилаётган фармон, цонунлар моуияти ва уларнинг амалиётга тадбиц этилиш шарт-шароитлари, уамда уларнинг натижалари борасида мулоуаза юритилган.

Калит сузлар: Болалар мусица ва санъат мактаблари, мусиций таълим, педагог кадрлар салоуияти, аттестация, таълим самарадорлиги, болалар келажаги.

ПРОВЕДЕНИЕ АТТЕСТАЦИИ ПЕДАГОГОВ ДЕТСКИХ ШКОЛ МУЗЫКИ И ИСКУССТВ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН

АННОТАЦИЯ

В данной статье рассматривается характер указов и законов, изданных в Узбекистане за последние годы в целях повышения эффективности качественного образования и условия их практического применения, а также их результаты.

Ключевые слова: Детские музыкальные и художественные школы, музыкальное образование, педагогический кадровый потенциал, аттестация, эффективность обучения, будущее детей.

CERTIFICATION OF TEACHERS OF CHILDREN'S SCHOOLS OF MUSIC AND ARTS OF THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN

ABSTRACT

This article discusses the nature of decrees and laws issued in Uzbekistan in recent years in order to increase the effectiveness of quality education and the conditions for their practical application, as well as their results.

Key words: Children's music and art schools, musical education, pedagogical personnel potential, certification, educational efficiency, children's future.

КИРИШ

Узбекистан Республикаси президенти Ш.Мирзиёевнинг Олий маслисга килган бешинчи мурожати Янги Узбекистоннинг келажак ривожланиши

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1), Jan., 2023

истиккболларини белгилаб бердидесак муболага булмайди. 2022 йилнинг Мурожатномаси аввалгиларидан тубдан фарк килиб, 6 йуналишни узида акс эттирдива хар бир соха хамда жабхани тубдан ислох килишга мулжалланган асосли фикрлар инсонлар ижтимоий хаётини, яшаш шароитини яхшилашга каратилиши халкимиз калбида эртанги кунга интилиб, ситки дилдан шижоат билан яшашига ундамокда.

Шу уринда сунги йилларда таълим сохасини тубдан ислох килиш йулида бажарилаётган барча харакатлар таълим сифатини самарадорлигини оширишга йуналтирилмокда.Айникса тор доирадаги бизни соха вакиллари жумладан Узбекистон Вазирлиги тасарруфидаги болалар мусика ва санъат мактаблари укитувчи -педагогларининг илмий салахиятини оширишга каратилаётган туб мохиятли карорлар фикримизни далили булиб хизмат килади.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2021 йилнинг 17 сентябрдаги №572 карарига асосан Мактабгача, Умумий урта, Урта махсус, Профессионал ва мактабдан ташкари таълим ташкилотлари педагог кадрларини аттестациядан утказилиши ва уларга педагогик махорати ва психологик тайёргарлигини бахолаган холатда таълим инспекцияси томонидан укув фани буйича малака синовларини Республикамизни хар бир вилоятларида катта тайёргарлик куриш билан утказилди.

Бу аттестация жараёни 2017 йилда тоифалари бекор килинган хар бир укитувчига уз педагогик махоратини яна бир бор синовдан утказиб тоифасини боскдчма-боскдч кутаришга имкон берди. Бу аттестациянинг илгари утказилган аттестациялардан яна бир авзаллик томони укитувчиларнинг билим ва тажриба салохиятлари етсада, олий маълумотли укитувчилар 3 йил урта-махсус маълумотли укитувчилар эса 5 йил кутишлари шарт[1;2] булганини биламиз.

МУ^ОКАМА

Хрзирги булиб утаётган укитувчи-педагогларнинг аттестацияси эса боскдчма-боскдч булиб МАЖБУРИЙ аттестация (хар 5 йилда утиши шарт булган укитувчилар) ва навбатдан ташкари аттестация (Укитувчи -педагог узини билим савияси, эришган ютуклари ва психологик тайёргарлиги етарли деб билса) 5 йил кутиши шарт эмас, узи истаган вактида Вазирлар махкамасининг 572 карорида белгиланган Навбатдан ташкари аттестациядан утиш буйича белгиланган талаб ва тартиб буйича аттестацияга кириб уз тоифасини химояя килиб уз фаолияти сохасида бир погонага юкорига кутариши мумкун.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1), Jan., 2023

Болалар мусика ва санъат мактаблари (куйида БМСМ деб келтирилади) педагог-укитувчиларининг мутахасислигига караб назарий тест синовлари ва ижодий синовлар шаклида ташкилланмокда.

Навбатдаги аттестация синовлари Мусика назарияси укитувчилари учун тест синовлари куринишида, колган барча мутахассислик укитувчилар учун ижодий шаклда ташкилланди. Тест саволлари мактаб укув дастуридан олинган булиб, 1 соат мобайнида 40 та савол жавобини белгилаш имкони берилди. Аттестация синовларини ижодий шаклда топшириши лозим булган укитувчилар эса уз мутахасислигидан 10 та мусикий асар ижросини тайёрлаши ва жонли равишда хайъат раисига ижро этиши талаб этилди.

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Вазирлар Махкамасининг "Мактабгача, умумий урта, урта махсус, касб-хунар ва мактабдан ташкари давлат педагог кадрларни аттестациядан утказиш тартиби тугрисидаги низомни тасдиклаш хакида"ги карори[2]га кура, педагог кадрлар аттестацияси жараёнлари янада соддалаштирилди.

Педагог аризасига биноан навбатдан ташкари аттестациядан утказилиши мумкун. Ахамиятлиси, ушбу аттестация натижаларига кура биринчи ва иккинчи малака тоифали педагогларга нисбатан салбий карор кабул килинмайди. Нафака ёшидаги педагоглар эса уз хохишига кура аттестациядан утказилади. Мазкур жараёнга жалб этилмаган педагогларнинг мавжуд малака тоифалари таълим муассасаларида ишлаган даврида саканиб колади.

Аттестация натижаларига кура хар бир педагог-укитувчиларига шахсий кабинетларига олий, биринчи ва иккинчи тоифалари берилган сертификатлар юборилди.

2022 йилнинг август-декабрь ойларида утказилган аттестацияда иштирок этган барча педагогларнинг аттестация натижаларига кура 132 минг 873 нафар педагогларга сертификатлар таркатилди[2].

-17 709 нафар педагогларга олий малака тоифаси

-53 485 нафар педагогларга биринчи малака тоифаси

-61 705 нафар педагогларга иккинчи малака тоифаси

-9 950 нафар педагогларга мутахассис малака тоифалари берилди.

Шунингдек, 6182 нафар педагогларга нисбатан эса мутахассис лавозимига мувофик эмаслиги тугрисида карор кабул килинди.

ХУЛОСА

80720 нафар педагоглар навбатдан ташкари аттестацияда паст балл олганлиги сабабли уларга нисбатан салбий карор кабул килинмади.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1), Jan., 2023

Юкоридаги ракамли курсаткичлардан куриниб турибдики юртимизда ёш авлоднинг таълим-тарбияси жараёнига чинакамига асосли ёндошилмокда. Таълим сохасини тубдан ислох, килишга каратилган стратегик ёндошувлар чикарилаётган фармон-конунлар чиндан жамият ижтимоий хаётини илдизидан урганиб, ундан сунггина ушбу камчиликларни бартараф этиш максадида кабул килинаётгани айникса самара бераётганининг натижасидир десак муболага булмайди.

REFERENCES

1. Ш. Хужакулов Мусика ва санъат мактаблари https://soglom.uz/archives/3474

2. Педагог кадрларни аттестациядан утказиш тугрисида низом http : //idum.uz/uz/archives/9263

3. Насритдинова, Мадина Нуруллаевна (2022). НАУЧНО-ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ИСЦЕЛЕНИЯ ДЕТЕЙ С ПАТОЛОГИЕЙ, СВЯЗАННЫХ С ГИПОКСИИ, ПОСРЕДСТВОМ ИСКУССТВ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (10-2), 385-393.

4. Насритдинова, М. Н. (2022). МУСЩА ИНСОНИЯТГА НИМА УЧУН КЕРАК?. Science and innovation., ^(Special Issue 2), 577-580.

5. Nasritdinova, M. (2022). УЗБЕКИСТОН ЖАМИЯТИНИНГ ЯНГИ ТАРАККИЁТ БОСКИЧИДА ЁШЛАР БАДИИЙ-ЭСТЕТИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ОМИЛЛАРИ. Science and innovation, i(B6), 950-955.

6. Жолдошева, А. О., Насритдинова, М. Н., & Якубова, В. М. (2022). ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ РЕАБИЛИТАЦИИ ДЕТЕЙ С ПАТОЛОГИЯМИ СВЯЗАННЫХ С ГИПОКСИЕЙ, ПО СРЕДСТВОМ МУЗЫКИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(12), 917-924.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.