Исмаилов Муродулла Кахрамонович,
Термиз давлат университети тадк,ик,отчиси
РЕФЛЕКСИВ ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАЛАБАЛАРДА САНОГЕН ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ЭМПИРИК ЩЛИЛИ
УДК: 37.013.77
ИСМАИЛОВ М.К. РЕФЛЕКСИВ ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАЛАБАЛАРДА САНОГЕН ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ЭМПИРИК ТАЦЛИЛИ
Мак,олада саноген тафаккур муаммоси, унинг долзарблиги, юртимиз ва хориж олимлари томони-дан урганилганлиги, рефлексив ёндашув асосида саноген тафаккурни ривожлантириш мазмуни ёри-тилган. Шунингдек, талабаларда саноген тафаккурни ривожлантириш муаммоси доирасида амалга оширилган тажриба-синов ишининг дастлабки боскич натижалари тах,лили келтирилган.
Таянч суз ва тушунчалар: саноген тафаккур, рефлексия, кооператив рефлексия, коммуникатив рефлексия, шахсий рефлексия, интеллектуал рефлексия.
ИСМАИЛОВ М.К. ЭМПИРИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ РАЗВИТИЯ САНОГЕННОГО МЫШЛЕНИЯ У СТУДЕНТОВ НА ОСНОВЕ РЕФЛЕКСИВНОГО ПОДХОДА
В статье раскрывается проблема саногенного мышления, ее актуальность, исследования отечественных и зарубежных ученых, содержание развития саногенного мышления на основе рефлексивного подхода. Также дан анализ результатов первого этапа экспериментальной работы, проведенной в области развития саногенного мышления у студентов.
Ключевые слова и понятия: саногенное мышление, рефлексия, кооперативая рефлексия, коммуникативная рефлексия, личностная рефлексия, интеллектуальная рефлексия.
ISMAILOV M.K. EMPIRICAL ANALYSIS OF THE SANOGEN THINKING DEVELOPMENT AMONG STUDENTS ON THE BASIS OF A REFLECTIVE APPROACH
The article disclosed the problem of sanogen thinking, its relevance, the study of domestic and foreign scientists, the content of the development of sanogen thinking on the basis of a reflexive approach. There is also an analysis of the first stage results of the experimental work carried out in the field of development of sanogenic thinking among students provided.
Key words and concepts: sanogenic thinking, reflection, cooperative reflection, communicative reflection, personal reflection, intellectual reflection.
Кириш. Дунё хамжамиятида шиддат билан тарак,к,ий этиб бораётган илм-фан ва глобалла-шув жараёни олий таълим муассасаларида тахсил олаётган булажак ук,итувчи кадрларни эркин, танкидий, ижодий ва мустакил тафаккурга эга, соFлом фикр юритадиган, сиёсий ва ижтимоий фаол, изланувчан ва омилкор, миллий ва жах,он маданиятидан хабардор, юксак маънавиятли шахс булиб шаклланиши лозим, деган вазифаларни долзарб килиб куймокда.
Узбекистан Республикаси Президенти Шав-кат Мирзиёев мазкур муаммонинг ижтимоий-иктисодий ва амалий ахамиятини 2020 йил якуни ва 2021 йил учун мулжалланган устувор йуналишлари буйича Олий Мажлисга Мурожаат-номасида куйидагича асослайди: "... х,ар кандай жамият тараккиётида унинг келажагини таъмин-лайдиган ёш авлоднинг сшлом ва баркамол булиб вояга етиши хал к,илувчи урин тутади. Шу сабабли биз ислохотларимиз кулами ва самарасини янада оширишда хар томонлама етук, замонавий билим ва хунарларни пухта эгаллаган, азму шижоатли, ташаббускор ёшларимизга таянамиз"1. Зеро, инновацион ёндашув асосида замонавий таълим тизимини ташкил этиш - баркамол авлодни тар-биялаш, ёшларнинг маънавиятини, тафаккурини шакллантириш асоси хисобланади.
Мавзунинг долзарблиги ва тадцицот мак,сади. Мамлакатимизда изчиллик билан амалга оширилаётган таълим-тарбия сохасидаги стратегик вазифаларнинг асосий йуналиши соFлом фикр юрита оладиган, жамият ва шахс манфаатлари учун зарур буладиган ривожланиш истик,болларини аник, белгилайдиган мутахассис-лар тайёрлаш масалаларига к,аратилганлиги билан тавсифланади. Бу эса талабаларнинг саноген фик-рлаш куникмаларини ривожлантириш ва унинг инновацион педагогик асосларини ишлаб чик,иш заруратини юзага келтиради. Шу сабабли, булажак укитувчиларнинг саноген тафаккурини ривожлантириш муаммосини тадк,ик, этиш ва мазкур жара-ёнга таъсир этувчи омилларни аниклаштириш асосий тадкикот максади сифатида белгиланди.
Тадк,ик,отда к,улланилган усуллар. Назарий (педагогик-психологик тахлил к,илиш, так,к,ослаш, тизимлаштириш), эмпирик (педагогик экспери-
1 Узбекистан Республикаси Президенти Шавкат Мирзи-ёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. / "Халк, сузи" газетаси. 30.12.2020 йил, № 276, 6 б.
мент, саноген фикрлашни урганиш учун тест2 (Л.Рубцова), суровнома-анкета ва математик-статистик тахлил к,илиш (тавсифловчи статистика усуллари).
Илмий адабиётлар та^лили. Инсон тафак-кури муаммоси доирасида куплаб илмий-тадк,ик,от ишлари олиб борилган булсада, усиб келаётган ёш авлоднинг ак,лий, рухий ва жисмоний саломатлиги муаммолари педагог ва психолог олимлар учун тадк,ик,от объекти булиб к,олмок,да. Илмий педагогика хамда саломатлик психологиясида саноген тафаккурни ривожланиши масаласи алохида йуналиш сифатида ажратилган.
Саноген тафаккур ("санос" (лот.) - даволамок,, ^ломлаштирмок,, тасалли бермок,, рухлантирмок,, тартибга келтирмок, ва "гено" (лот.) - даволай-диган) соFломлаштирадиган, тасалли беради-ган ва рухлантирадиган тафаккурни келтириб чикаришдир.
Хозирги кунда саноген тафаккур муаммоси хорижлик (Ю.М. Орлов3, Т.Н.Васильева4, С.Н.Морозюк5, A.Yu.Hilman6) ва юртимиз олим-лари (С.Атаханова7, З.А.Абдирахмонова8) томони-дан тадк,ик, этилган булиб, мазкур илмий тадкикот ишларида асосан муаммонинг назарий-фалсафий, ижтимоий ва психологик жихатлари кенг мик,ёсда урганилган.
Саноген тафаккур юритиш инсонга жамият хаётида содир булаётган вок,еа-ходисалар ва узида кечаётган фикрий жараён объектларига уз
2 Рубцова, Л. В. Саногенное мышление: учебно-метод. комплекс / Л. В. Рубцова. - Новосибирск: Изд. НГПУ, 2010. - 125 с.
3 Орлов Ю. М. Оздоравливающее (саногенное) мышление / составитель А. В. Ребёнок. Серия: Управление поведением, кн.1. — Издание 2-е изд., исправленное. — М.: Слайдинг, 2006. — 96 с.
4 Васильева Т. Н. Формирование саногенного мышления младшего школьника : Учеб. пособие / - Калининград : Калинингр. гос. ун-т, 1997. - 46
5 Морозюк С.Н. Саногенная рефлексия как фактор оптимизации акцентуаций характера и повышения эффективности учебной деятельности : диссертация...д.п.н.к : - Москва, 2001.-382 с.
6 Hilman, A. Yu. (2017) Psychological conditions for the formation of the sanogenic thinking of student youth: author's abstract. dis. ... Candidate psychologial Sciences: 19.00.07, National University of Ostroh Academy, Ostroh, 20 p.
7 Атаханова С. Инновацион таълим жараёнида тафаккур // Илмий макола. "СоFлом авлод учун" илмий-оммабоп журнал материаллари. 2014 ййил. 5/4- 5 б.
8 Абдирахмонова З.А. СоFлом тафаккур ривожланиши-нинг ижтимоий-психологик механизмлари // Замонавий таълим. 2018. №4, 48-55 б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)
диккатини каратиш ва концентрациялаш (жам-лаш, уЙFунлаштириш) имконини беради. Бу эса, барча ходиса ва жараёнларни бевосита куза-тишга, тахлил этишга хамда аклий ва хиссий-эмоционал жихатдан уЙFун холда амалий визу-аллаштиришга хизмат килади. Саноген фикрлаш куникмасининг ривожланганлиги асосан куйидаги холатларда яккол намоён булади. Булар:
1) шахснинг узида мавжуд булган салбий фикрлар ва хиссий кечинмаларнинг мустакил назорат килиниши1;
2) уз-узини тахлил килиш ва имкониятларини туFри бахолаш, яъни шахсий рефлексиянинг усту-ворлиги2;
3) хиссий-эмоционал жихатдан баркарорлик3;
4) муаммоларни конструктив хал этиш, шунингдек фикрлашдаги стереотиплик ва пато-генлик (носоFлом) хусусиятларини камайтириш;
5) фикрлашдаги рефлексивлик ва уз-узини ривожлантиришга нисбатан эхтиёжнинг юкорилиги4 ва бошкалар.
Тадк,ик,от муаммосини назарий ва амалий урганиш жараёнида булажак укитувчиларнинг саноген тафаккурини ривожлантиришда рефлек-сив ёндашув зарурлиги маълум булди. Бу эса, шахснинг рефлексив билим ва куникмаларини саноген тафаккурни ривожлантиришга таъсир этувчи асосий омиллардан бири сифатида белгилайди. Мазкур холат энг аввало, рефлексия жараёнини психологик ва педагогик жихатдан хар томонлама чукур урганишни ва тахлил килишни такозо этади.
Рефлексия - (лотинча "reflexio" - ортга кайтиш, акс эттириш) бу инсон онги актлари турларидан бири, яъни онг харакати булиб, субъектнинг уз (ички) психик туЙFу ва холатларини билиш жара-ёни сифатида каралади.
Рефлексия - бу куп жихатдан инсон хаётининг онтологик томонини ифодалайди ва инсоннинг узига хос хусусиятларидан бири хисобланади.
1 Орлов Ю.М. Оздоравливающее (саногенное) мышление / составитель А.В. Ребёнок. Серия: Управление поведением, кн.1. — Издание 2-е изд., исправленное. — М.: Слайдинг, 2006. — 9 с.
2 Морозюк С.Н. Саногенная рефлексия как фактор оптимизации акцентуаций характера и повышения эффективности учебной деятельности : дисс. автореф...д.п.н.к : - Москва, 2001.- 44 с.
3 Крайнова Ю.Н. «Саногенная рефлексия в структуре эмоциональной компетентности будущих педагогов». Кан. дисс. автореф. Москва - 2010 г. - 8 с.
4 Абдирахмонова З.А. СоFлом тафаккур ривожланиши-
нинг ижтимоий-психологик механизмлари // Замонавий таълим. 2018. №4, 49 б.
Рефлексия инсон субъективлигининг энг мухим, марказий ходисаси булиб, бунинг учун куйидаги таърифни келтириш мумкин: «... бу инсоннинг узига хос кобилияти, у шахсга уз фикрларини тахлил к,илиш ва мустак,ил билдиришига имкон беради, шунингдек, хиссий холатлар, кечинма-лар, одамларнинг хатти-харакатлари ва муноса-батларини акс эттиради, умуман олганда - алохида эътибор (тахлил ва бахолаш) ва амалий узгариш (узгариш ва ривожланиш)га имкон беради5.
Педагогик адабиётларда рефлексив жараёнларни изохлашнинг икки анъанаси ажратиб курсатилади:
- когнитив ва хиссий кечинмалар мохиятини изохлашга ва уларни конструкциялашга олиб келадиган онгнинг рефлексив тахлили;
- инсоннинг уз-узини ва шахслараро мулок,от мазмунини тушуниш рефлексияси.
Рефлексия узини-узи англашнинг тасвирла-ниши, мулок,от жараёнида субъектнинг сухбатдош сифатида к,андай кабул к,илинаётганлигини англаши, субъектнинг муаммони ва унинг вужудга келиш сабабларини кура олиши, аник,лаши, урганиши ва тахлил кила олиш кобилияти.
Рефлексия орк,али таълим-тарбия жараёни иштирокчиларининг уз фаолиятига булган муно-сабати мувофиклаштирилади ва хамкорликдаги фаолиятнинг шакл ва мазмунига мос равишда мазкур фаолиятнинг к,айта ташкил этилиши таъ-минланади. Бу билан боFлик1 равишда куйидаги рефлексив жараёнлар ажратиб курсатилади:
• уз-узини ва бошкаларни тушуниш;
• уз-узига ва бошкаларга бахо бериш;
• уз-узини ва бошкаларни изохли тахлил килиш.
Одатда, рефлексив куникмалар фикрлаш, уз-узини англаш, узини-узи назорат килиш, узининг шахсий хатти-харакатлари ва уларнинг окибатларини тушуниш учун йуналтирилган фаолият шакли сифатида намоён булади. Мазкур хулоса, рефлексив куникмаларни соFлом тафаккурни ривожлантиришнинг асосий инди-катори сифатида белгилайди. Агар рефлексия ходисасини муайян жараённи бутунлигича акс эттириш усули деб хисобласак, унда у бизга ушбу жараённи кузатиш ва камчиликларини аниклаш, тахлил килиш имконини беради. Бундай интро-спекцияга эга булган шахс ижобий ютукларга эри-
5 Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека. Учебное пособие - М.: Изд-во ПСТГУ, 2013, C. 75.
шади. Бу оркали биз яширин фикр ва Fояларни ошкор килишга имкон берадиган механизмни узлаштирамиз.
Булажак укитувчиларда саноген (соFлом) тафаккурни ривожлантириш билан боFликликда рефлексиянинг куйидаги тур ва шаклларини ажра-тиб курсатиш мумкин. Рус олимлари С.Ю.Степанов ва И.Н.Семенов1лар куйидаги рефлексия турла-рини тавсифлаб, мазкур механизм шахсда "Мен" образининг шаклланишида мухим ахамиятга эга эканлигини таъкидлайди.
1. Кооператив рефлексия бошкарув педаго-гикаси ва психологиясига мансуб булиб, шунинг-дек, бундай рефлексия турида зарур педагогик-психологик билимларга эга булиш жамоанинг лойихавий фаолиятини таъминлайди ва улар-нинг биргаликда фаолият юритишига имконият яратади. Бунда акс эттириш субъектни фаолият жараёнларидан "озод килиш", унинг олдинги тугалланган фаолиятига нисбатан хам ташки, хам янги позицияга чикиши сифатида куриб чикилади. Бунинг максади хамкорликдаги фаолиятда умумий харакатларни тушуниш ва мувофиклаштиришни таъминлашдир. Бундай холларда, инсон психи-каси механизмини намоён килиш жараёнларига эмас, балки рефлексия натижаларига эътибор каратилади.
2. Коммуникатив рефлексия ижтимоий ривожланиш ва мулокот муаммолари билан боFл и к ижтимоий-маданий муносабатларни урганишда куриб чикилади. У интеллектуал ва ривожланган мулокот, шунингдек шахсла-раро хиссиётларнинг энг мухим таркибий кисми хисобланади.
3. Шахсий рефлексия, бунда субъект хатти-харакати ва инсоннинг уз "Мен"ини унинг шахсий сифатлари нуктаи назаридан тадкик килинади. Бундай тахлил шахсий онгни ривожлантириш, парчаланиш ва тузатиш муаммолари ва субъ-ектнинг шахсий "Мен"ини яратиш механизми билан боFлаб олиб борилади. Шахсий рефлек-сияни амалга оширишнинг бир неча боскичлари мавжуд. Бу зиддиятларни бошдан кечириш ва куйилган вазифаларни англаш хамда инсон олдида турган хал килиб булмайдиган вазият-ларни тушуниш тажрибаси, шахсий стереоти-пларни ва муаммоли вазиятларни кайта куриб чикишдан иборат. Бунда зиддият ва муаммо
1 Степанов С.Ю., Похмелкина Г.Ф. и др. Принципы рефлексивной психологии педагогического творчества // Вопросы психологии. 1991. № 5. С. 5-14.
булган шахс стереотиплари ва вазиятлар тушу-нилади. Бундай вазиятда шахс узини узи тулик англаб етади. Кайта фикрлаб куриш жараёнида инсоннинг узига ва уз "Мен"ига муносабати узгаради. У шунга мос харакатларда амалга оши-рилади. Иккинчидан, субъектнинг узи бажара ола-диган ва биладиган муносабатларини узгариши билан юз беради.
4. Интеллектуал рефлексия бирор объект ва у билан мулокот килиш усуллари хакидаги билим-лар билан тавсифланади. Интеллектуал рефлексия педагогика ва психология фанларида ахборотни билиш ва фикрлаш хамда кайта ишлаш жараён-ларини ташкил этиш муаммолари билан биргаликда куриб чикилади.
Мацоланинг илмий мо^ияти. Рефлексив ёндашув асосида булажак укитувчиларнинг саноген тафаккурини ривожлантириш жараёнида тала-балар уз фаолиятини узи тахлил килиши ва объектив бахолаши (мустакил рефлексив фаолият курсатиши) учун, укитувчилар эса мавжуд таъли-мий вазиятларни уз вактида тахлил килиб бориши хамда талабаларнинг уз тушунчалари хамда хатти-харакатларини фаол уйлаб куриши учун шарт-шароитлар яратилади.
Шуни таъкидлаш керакки, хар кандай шах-снинг шахсий ва касбий ривожланиши рефлексив жараён билан чамбарчас боFликдир. Бундан ташкари, ривожланиш нафакат касбий нуктаи-назардан, балки жисмоний ва интеллектуал жихатдан хам таъминланади. Шунингдек, рефлексив куникмаларнинг юкори даражада узлаштирилиши натижасида биз нима хакида фикр юритишимиз, хозир кандай фаолиятни амалга ошираётганимиз ва ривожланиш учун кайси йуналишда харакат килишимиз керакли-гини тушунишга шароит яратади.
Асосий натижалар. Тадкикот мавзуси доира-сида ФарFона давлат университети, Бухоро дав-лат университети ва Термиз давлат университет-ларида илмий-тадкикот ишлари олиб борилди. Тажриба-синов ишларида педагогика ва психология, бошланFич таълим ва спорт тарбия-вий иш ва жисмоний маданият бакалавриат таълим йуналишида тахсил олаётган талабалардан жами 455 нафари респондент сифатида ишти-рок этишди. Дастлабки тажриба-синов боскичида респондентларнинг саноген тафаккур мазмуни ва уни ривожлантиришга таъсир этувчи омилларни хамда талабаларда саноген тафаккурнинг ривож-ланганлик даражасини аниклашга каратилган
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)
aнкeтa-cУpoвнoмa вa тecт-caвoлнoмaлap yткaзилди. Aнкeтa-cУpoвнoмaдa "Caнoгeн (coFлoм) тaфaккyp" тyшyнчacи мox1иятини Cиз кaндaй шapx1лaгaн бyлap эдингиз?", "Caнoгeн тaфaккypни pивoжлaнтиpишгa тaъcиp этувчи oмиллapни кypcaтинг?", "Cизнингчa, caнoгeн тaфaккypни pивoжлaнтиpишдa peфлeкcив кyникмaлapни acocий тaъcиp этувчи oмил cифaтидa кypcaтиш мумкинми? Aгap мумкин бул^, фикpингизни изox1лaнг?" кaби caвoллap билaн мypoжaaт килинди. Pecпoндeнтлap тoмoнидaн бepилгaн жaвoблap тax1лили кyйидaги нaтижaлapни oли-шимизгa имкoн бepди. Иштиpoкчилapнинг 23 % и (104 нaфap) бepилгaн caвoллapгa aникpoк жaвo-блap кел^иш^и бул^, ЗВ % (173 нaфap) ишти-poкчилapнинг жaвoблapи эca ^ни^ли дapa-жaдa бax1oлaнди. Шунингдек, мaзкyp иштиpoк-чилap 3-caвoлдa peфлeкcив кyникмaлapни caиo-ген тaфaккypни pивoжлaнтиpишдa aco^ oмил cифaтидa кypcaтгaи бyлcaдa, жaвoбни изox1лaшдa eтapли мaълyмoтгa эгa эмacлигини тaъкидлaш-гaн. Калган, 39 % (17В нaфap) иштиpoкчилap эca бepилгaн caвoллap юзacидaн зapyp мaълyмoт-лapгa эгa эмacлигини кeлтиpиб утишган.
Taжpибa-cинoв ишлapининг дacтлaбки бocкичидa oлингaн нaтижaлapдaн келиб чикиб мaxcyc дacтyp ишлaб чикилди. Дacтyp peжacигa бинoaн cУpoвнoмaдa иштиpoк этгaн pecпoн-дeнтлap билaн "Caнoгeн (пaтoгeн) тaфaккyp мaз-муни вa уни pивoжлaнтиpишгa тaъcиp этувчи oмиллap" x1aмдa "Caнoгeн тaфaккypни pивoж-лaнтиpишдa peфлeкcив тexнoлoгиялapдaн фoй-дaлaниш" мaвзyлapидa мaъpyзa вa ceминap-тpeнинг мaшFyлoтлapи тaшкил этилди. Maъpyзa мaшFyлoтидa кyйидaги caвoллap бyйичa иaзapий мaълyмoтлap ëpитиб бepилди: 1) caнoгeн вa пaтo-ген тaфaккyp тyшyичaлapииииг мaзмyни; 2) caиo-ген тaфaккyp мyaммocи дoиpacидa oлиб бopил-гaн илмий-тaдкикoт ишлapи x1aкидa; 3) caнoгeн тaфaккypни pивoжлaнтиpиш тaмoйиллapи; 4) caнoгeн тaфaккypни pивoжлaнтиpишгa тaъcиp этувчи oмиллap; 5) caнoгeн тaфaккypни pивoж-лaнтиpишдa peфлeкcив кyникмaлapнинг ypни.
Haзapия вa aмaлиëтнинг yЙFyнлик тaмoйи-лигa acocлaнгaн x1oлдa тaшкил этилгaн ceминap-тpeнинг мaшFyлoтлapидa эca кyйидaги peфлeкcив тexиoлoгиялap мaзмyни тyшyитиpилди вa aмaлий бaжapилди: «Xaммacи менинг кУлимдa!»; '^apo иaзopaт"; "Aнкeтa"; 'Typyx, ишлapиии тeкшиpиш";
"Фapaзни тyгaллaнг"; "Бax1c-мyнoзapaни якyнлaнг"1 вa бoшкaлap.
Macaлaн, "Бax1c-мyнoзapaни якyнлaнг" peф-лeкcив тexникacининг acocий вaзифacи бу Уpгaнилaëтгaн мaвзyни peтpocпeктив тax1лил килиш, yтгaн мaшFyлoтлapни индивидyaл вa typyx^ aкc эттиpиш мaкcaдидa oлиб 6OP^ лaди. Maзкyp тexнoлoгия икки бocкичдa aмaлгa oшиpилaди вa yндaн фoйдaлaниш oxиpги УКУВ мaшFyлoтлapидa энг caмapaли x1иcoблaнaди. Бyндa дacтлaб уч ycтyндaн ибopaт жaдвaл чизилaди. Биpинчи ycтyндa инcoнлapгa xoc бyлгaн cифaт-лap нoми ë^ тacдиклaнгaн фикpлap, иккинчи ycтyндa "Myвaффaкият", учинчи ycтyндa эca "Xox1лaймaн" cyзлapи кeлтиpилaди. Maзкyp жaд-вaлии тyлдиpишдa иштиpoкчилap к1yйидaги вaзи-фaлapни бaжapиши лoзим: 1) биpинчи ycтyндa кeлтиpилгaн cифaтлap ëки тacдиклaнгaн фик-pлap билaи тaиишиш; 2) кeлтиpилгaи фикpлapни иккинчи вa учинчи ycтyнлapгa aжpaтиш. MaшFyлoт дaвoмидa x,ap биp иштиpoкчи биpинчи ycтyндa кeлтиpилгaи cифaтлapдaи к^й^ биpи yзидa мaв-жуд 6ул^ "Myвaффaкият" ycтyнигa, aгap мaв-жуд бyлмaca "Xox1лaймaн" ycтyнигa мaxcyc белги куйиши лoзим.
MaшFyлoтнинг иккинчи бocк1ичидa иштиpoкчи-лap кlyйилгaн бeлгилapни x1иcoблaб, кaйcи ycтyндa кyпpoк экaнлигини aник1лaшaди. Cyнгpa yлapгa кyйидaги caвoл билaн мypoжaaт килинaди: "Hимa учун aйнaн "Myвaффaкият" ëки "Xox1лaймaн" ycтy-нидa бeлгилap coни куп ëки aкcинчa кaмpoк. Caбaбини тyшyнтиpинг?". Шyндaн cyнг, x,ap биp иштиpoкчининг жaвoблapи тинглaнaди. MaшFyлoт шу тapздa дaвoм этaди вa якyнидa умумий xyлo-caлap шaкллaнтиpилaди.
Maxcyc дacтyp дoиpacидa тaшкил этилгaи мaъ-pyзa вa ceминap-тpeнинг мaшFyлoтлapидaн cyнг иштиpoкчилapгa кyйидaги caвoл билaн кaйтa мypoжaaт килинди: "Бyлaжaк Укитyвчилapнинг caнoгeн тaфaккypини pивoжлaнтиpишдa peф-лeкcив кyникмaлapни acocий oмиллapдaн биpи cифaтидa бeлгилaйcизми?". Олингaн нaтижaлap тax1лили шуни кypcaтдики, pecпoидeитлapиииг 79 %и peфлeкcив кyиикмaлapии acocий oмил cифa-тидa эътиpoф этишгaи бyлca, 21 % иштиpoкчилap эca уз xyлocaлapини aник ифoдaлaй oлмaгaнли-гини тaъкидлaшгaн. Дeмaк, якуний иaтижaлapдaи келиб чик^н x1oлдa xyлoca килишимиз мумкинки
1 ^шлев C.C. Оpгaнизaция peфлeкcивнoй дeятeльнocти cтyдeнтoв пeдaгoгичecкoгo By3a I C.C. ^шлев II Вышэй-шaя шкoлa, 1998. № 2. C. 19-22.
ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2G21, 3 (1GG)
бyлaжaк Укитyвчилapнинг caнoгeн тaфaккypини pивoжлaнтиpишдa peфлeкcив кyникмaлap мухим oмил cифaтидa бeлгилaнaди.
Xyлoca ва амалий тaклифлap. Юкopидaги тax1лиллapгa acocлaнгaн хoлдa, aйтиш мумкинки, бyлaжaк yкитyвчилapдa coFлoм тaфaккypни pивoжлaнтиpиш вa мaзкyp жapaëндa peфлeк-cив ëндaшyвнинг ypни вa ax1aмияти кyйидaги жиx1aтлapдa Уз aкcини топди:
1. Caнoгeн тaфaккyp фикpий жapaëн oбъeкт-лapигa диккaтни жaмлaш вa идeнтификaция-лaш (aниклaштиpиш) имкoнини бepaди. Caнo-гeн фикpлaш кyникмaлapини yзлaштиpгaн тaлaбa yзидaги caлбий фикpлapни нaзopaт килиш, yлap-дaн химoялaниш йyплapи хaмдa мyaммoли вaзи-ятлapни шнаруктив хaл этишгa дoиp билимлapгa эга бyлaди.
2. Peфлeкcия caнoгeн тaфaккypни pивoжлaн-тиpишнинг мухим мexaнизми cифaтидa юз бepa-ëтгaн хoдиcaни ^нг тизим кoнтeкcтидa тушуниш жapaëнлapини aлox1идa тaшкил этиш (y вaзият вa x1apaкaтлapни бaхoлaшни, вaзиятлapни x1aл килиш ycyллapи вa oпepaциялapини тoпишни уз ичигa oлaди), xaтти-x1apaкaтлap вa ynap-нинг oкибaтлapини aнглaш учун йyнaлтиpилгaн фaoлият, инcoннинг фикpий фaoлиятлapи-нинг ш^кли, яъни yтмишгa (opкaгa) мypoжaaт килиш хaмдa cyбъeктнинг мaълyм биp мyaм-мoни вa унинг вужудга кeлиш caбaблapини кypa oлиши, aниклaши, ypгaниши вa тaхлил килa oлиш Koбилиятидиp.
3. Peфлeкcия учун ку^й мухит яpaтишдa ички xoтиpжaмликни хр^л килиш лoзим. Aгap peф-лeкcия peлaкcaция (xoтиpжaмлик) вaзияти билaн yЙFyнлaшca, инcoн тaфaккypи caлбий yй-xaëллap, нoтyFpи тacaввypлap, тимcoллapдaн xaлoc бyлaди вa yлapнинг oнгдa кaйтa тaкpopлaниши нoкyлaй Xoлaтни юзaгa кeлтиpмaйди. Мaзкyp шapoитдa инcoн вaзиятгa мocлaшaди, aгap ^лбий эмoци-ялap тaкpopлaнгaндa хaм, ëмoн тaaccypoт юзaгa кeлмaйди.
4. Peфлeкcив кyникмaлapнинг юкopи дapaжaдa yзлaштиpилиши нaфaкaт тaлaбaлapнинг caнoгeн тaфaккypини pивoжлaнтиpишдa, бaлки yлap-нинг мyвaффaкиятгa эpишиши, уз-узини тaхлил килиши, уз имкoниятлapи дapaжacи вa кaмчили-клapини aниклaш хaмдa кeлaжaкдaги фaoлият ïyp-лapини тyFpи aмaлгa oшиpиши учун зapyp бул^н мухим индикaтop хиcoблaнaди.
Бyлaжaк Укитyвчилapнинг caнoгeн тaфaккy-pини pивoжлaнтиpиш кyйидaги биp кaтop пeдa-
гoгик шapт-шapoитлap билaн узвий бoFликдиp. Бyлap кyйидaгилap:
1. Axбopoтли-мaзмyнли шapoит. Бyндa ишлaб чикилгaн тaълим дacтypлapи, мaъpyзa мaт-нлapи, укитиш тexнoлoгиялapи acocидaги укув-мeтoдик мaжмya вa элeктpoн дapcликлap, нaзo-paт вocитaлapи: ижoдий пeдaгoгик тoпшиpиклap, вaзиятли мacaлaлap, ижoдий лoйихa ишлapи, мyтaxaccиcлик йyнaлишлapи билaн бoFлaнгaн кypc вa мycтaкил тaълим aлoхидa ypин тyтaди.
2. Texнoлoгик шapoит. Taдкикoт мaкcaдигa эpишиш учун фaoлиятнинг caмapaли шaкл, мeтoд вa вocитaлapини ишлaб чикиб, aмaли-ëтгa тaтбик этиш учун тexнoлoгик ëндaшyв acoc килиб oлиниши лoзим. Бyндa тaлaбaлapнинг caнoгeн тaфaккypини pивoжлaнтиpиш жapaë-нидa: мyaммoли укитиш, уйинли тexнoлoгия-лap (poлли ишбилapмoн yйинлap, тaдбиpкop-лик yйинлapи, coциoдpaмa), тpeнинг, видeo-тpeнинглap, мyaммoли-ceминapлap, пeдaгoгик мyaммoли вaзиятлapни eчиш вa тaхлил килиш, "Keйc-cтaди", кичик гypyхлapдa укитиш, микpo-дapcлap, ижoдий-тaдкикoтчилик мeтoдлapи, тap-биявий тaдбиpлapни лoйихaлaш мeтoдлapи, ayтo-тpeнинг мaшFyлoтлapни тaшкил этиш вa yткaзиш мeтoдикacининг ишлaб чикилишигa aлoхидa эъти-6OP кapaтиш тaлaб этилaди.
3. Рeфлeкcив шapoит: Бyлaжaк Укитyвчилapдa caнoгeн тaфaккypни pивoжлaнтиpишгa йyнaлтиpилгaн peфлeкcив шapoит мaзмyни кyйидaгичa бeлгилaниши лoзим: фaoл билиш мoтивaцияcини pивoжлaнтиpиш; пeдaгoгик фaoлиятгa ниcбaтaн ижoбий мyнocaбaт тизи-мини кapop тoптиpиш; кpeaтив ëки ижoдий фик-pлaш кyникмaлapини шaкллaнтиpиш; пeдaгoгик-пcиxoлoгик мeтoдик билимлapни шaкллaнтиpиш; peфлeкcив тaхлил килиш кyникмaлapини хocил килиш; уз-узини ^бий aнглaш вa бoшкaлap.
4. Ayдитopия Ba ayдитopиядaн тaшцapи мaшFyлoтлap уйгунлигини тaъминлaш: мaъ-pyзa, мycтaкил тaълим, тyгapaклap, жaмoaвий тaд-биpлap, шaxcнинг уз ycтидa ишлaши вa уз-узини pивoжлaнтиpиши хaмдa бoшкa тypдaги фaoлият шaкллapи тaдкикoт мyaммocини ижoбий хaл этишдa мухим пeдaгoгик вocитaлap хиcoблaнaди.
Xyллac, юкopидa кeлтиpилгaн пeдaгoгик-пcиxoлoгик шapт-шapoитлap интeгpaцияcининг тaъминлaниши тaлaбaлapдa caнoгeн фикpлaш кyникмaлapини pивoжлaнтиpиш хaмдa тaълим cифaтини oшиpишдa мухим aхaмият ^c6 этaди.
ЗAMОНAВИЙ TAЪЛИM I СОВРЕMЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 3 (100)
с 52 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ у
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. - «Халк, сузи» газетаси. 30.12.2020 йил, № 276, 6 б.
2. Рубцова Л. В. Саногенное мышление: учебно-метод. Комплекс - Новосибирск: Изд. НГПУ, 2010. - 205 с.
3. Орлов Ю. М. Оздоравливающее (саногенное) мышление / составитель А. В. Ребёнок. Серия: Управление поведением, кн.1. — Издание 2-е изд., исправленное. — М.: Слайдинг, 2006. — 96 с.
4. Васильева Т.Н. Формирование саногенного мышления младшего школьника: Учеб. пособие / - Калининград: Калинингр. гос. ун-т, 1997. - 46
5. Морозюк С.Н. Саногенная рефлексия как фактор оптимизации акцентуаций характера и повышения эффективности учебной деятельности: диссертация...д.п.н.к: -Москва, 2001. - 382 с. http://elibrary.ru/item.asp?id = 1598 7669.
6. Крайнова Ю. Н. «Саногенная рефлексия в структуре эмоциональной компетентности будущих педагогов». Кан. дисс. автореф. Москва - 2010 г. - 28 с.
7. Морозюк С.Н. Саногенная рефлексия как фактор оптимизации акцентуаций характера и повышения эффективности учебной деятельности: дисс. автореф. д.п.н.к: -Москва, 2001.- 44 с.
8. Hilman, A. Yu. (2017) Psychological conditions for the formation of the sanogenic thinking of student youth: author's abstract. dis. ... Candidate psychologial Sciences: 19.00.07, National University of Ostroh Academy, Ostroh, 20 p.
9. Атаханова С. Инновацион таълим жараёнида тафаккур. // "СоFлом авлод учун" илмий-оммабоп журнал материаллари. 2014 йил. 5/4- 5 б.
10. Абдирахмонова З.А. СоFлом тафаккур ривожланишининг ижтимоий-психологик механизмлари // Замонавий таълим. 2018. №4, 48-55 б.
11. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека. Учебное пособие -М.: Изд-во ПСТГУ, 2013. C. 400.
12. Степанов С.Ю., Похмелкина Г.Ф. и др. Принципы рефлексивной психологии педагогического творчества // Вопросы психологии. 1991. № 5. С. 5-14.
13. Кашлев С.С. Организация рефлексивной деятельности студентов педагогического ВУЗа / С.С. Кашлев // Вышэйшая школа, 1998. № 2. С. 19-25.