Халилова Наргиза Икромалиевна,
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети «Психология» кафедраси доценти, психология фанлари номзоди
РЕФЛЕКСИВ ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИГА ТАТБИК ЭТИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ЖИЩЛАРИ
ХАЛИЛОВА Н.И. РЕФЛЕКСИВ ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИГА ТАТБИК ЭТИШНИНГ ПСИХОЛОГИК ЖИЦАТЛАРИ
Мак,олада таълим жараёнида кулланиладиган рефлексив таълим технологияларининг мох,ияти курсатиб утилди. Шунингдек, маколада рефлексив таълим ва тарбиянинг асосий тамойиллари, диалогик мулокот шакллари, рефлексив кобилият, рефлексия компетенцияла-рига доир илмий-назарий маълумотлар камраб олинган.
Таянч суз ва тушунчалар: рефлексив тафаккур, мотивация, рефлексив таълим, максад, тамойил, восита, илмийлик, креативлик, диалоглик, рефлексив кобилият, танкидий, ёрдам, фаолият, бах,с-мунозара, интерфаол метод, инновацион технология.
ХАЛИЛОВА Н.И. ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ВНЕДРЕНИЯ РЕФЛЕКСИВНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В УЧЕБНЫЙ ПРОЦЕСС
В статье раскрывается сущность рефлексивных образовательных технологий и роль их использования в процессе образования. Также излагаются научно-теоретические сведения о рефлексивной компетенции, рефлексивной способности, формах диалогического общения, основных принципах рефлексивного обучения и воспитания.
Ключевые слова и понятия: рефлексивное мышление, мотивация, рефлексивное образование, цель, принцип, средство, научность, креативность, диалогичность, рефлексивная способность, критический, помощь, деятельность, обсуждение, интерактивный метод, инновационная технология.
НALILOVA N.I. PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF REFLEXIVE TECHNOLOGIES IMPLEMENTATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS
The reflexive educational technologies and its values implementation in the course of education are specified in article. As well there is discussed scientific-theoretical data on reflexive competence, reflexive ability, forms of dialogical communication, the basic principles of reflexive training and education.
Keywords: reflexive thinking, motivation, reflexive education, purpose, principle, means, scientific character, creativity, dialogical, reflexive ability, critical, help, activity, discussion, interactive method, innovative technology.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7
Рефлексия тушунчаси лотин тилидаги «ге^ех'ю» сузидан кириб келган булиб, сузма-суз таржима цилинганда «ортга назар» деган маънони англатади.
А.Буземаннинг1 шарофати билан рефлексия феномени психология фанининг махсус урганиш предметига айланди. У рефлексияни ташки оламдаги хар кандай кечинмаларни узининг ички оламига кучириш сифатида талкин килган ва психология фанининг махсус рефлексив жараёнлар ва онгни урганадиган рефлексия психологияси деб аталадиган сохасини ажратиш кераклигини таклиф килган.
Рус психологиясида рефлексивликни урганишга Б.Г.Ананьев,Л.С.Виготский,С.Л.Рубинштейнларнинг ишлари асос солган. Олимлар рефлексияни узини узи англаш ва психиканинг ривожлани-шини тушунтирувчи тамойил сифатида талкин этишади. Рефлексия - фаолиятнинг таркибий компонентидир. Рефлексия туфайли амалга оширилаётган фаолият ички режада акс эттири-лади, бу субъектга кузатиш, танкид килиш ёки узгартириш учун материал хисобланади. Рефлексия инсон фаолиятини нафакат ички, балки ташки куринишида хам такомиллаштириш имко-нини беради. Шунингдек, рефлексия инсонга ривожланган интеллектнинг мухим таркибий кисми сифатида узининг ташки олам билан предметли-ижтимоий муносабатларини тахлил килиш, мушохада юритиш ва кайта фикрлаш кобилиятини беради. Шундай килиб, Л.С.Виготский, С.Л.Рубинштейн, А.Н.Леонтьев ва бошка муаллифларнинг ишларида рефлексия когнитив, генетик, шахсиятли ва коммуникатив жихатларда урганилган2.
Рефлексия тафаккур механизмларидан бири сифатида таълимий фаолиятда куйидаги жара-ёнларни таъминлайди:
• олдиндан белгиланган таълимий вазифа-лар ва натижаларни англаб етиш;
• булажак фаолият учун керак буладиган вазифаларни эхтиёжлар билан солиштириш;
• укув фаолиятини мотивациялаш, укув мате-риали элементлари орасидаги мантикий боF-ланишлар ва мазмунан эслаб колиш ёрдамида укув материалини тушуниш ва узлаштириш;
1 Степанов С.Ю., Семёнов И.Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования. // Журнал «Вопросы психологии», 1985, № 3. -С. 31-40.
2 Тейяр де Шарден П. Феномен человека. - М.: «Наука»,
1987. -С. 136.
• эришилган натижаларни бахолаш ва туFрилаш, тузатиш;
• муаммолар натижаларини тахлил ва умум-лаштириш оркали вазифа ва талабларни так-кослаш методлари, схемалари оркали хал этиш;
• укув фаолиятида кайтарма алока ёрдамида узини узи бошкариш, узини узи назорат килиш рефлексия натижаси булиб, таълим олаётган-ларни ривожлантириш ва узгартириш, укув фао-лияти субъекти сифатида уларни фаоллаштириш хисобланади.
Ривожлантирувчи таълим жараёнида таълим мазмуни психиканинг ижодий ривожланишига кумаклашиши лозим.
Таълим олувчи узи учун мухим булган билим-ларни узи мустакил кидириб узлаштирса, таъ-лимда муваффакиятга эришади. Билимларни излаб узлаштириш жараёни чегараланмаган узлуксиз жараёндир. Бу айникса, хозир билим-лар тез-тез узгариб бораётган даврда мухим ахамият касб этади. Натижада укитувчи ва талаба уртасида рефлексив тип вужудга келади3 (1-жадвал).
Маълумки, талаба шахсида укув фаолиятига нисбатан онгли муносабатнинг карор топиши улардаги узини узи англаш тизимининг хусу-сияти билан узвий боFлик. Айникса, рефлексив таълим технологиялари талаба шахсининг нафакат узини узи тахлил килишга, балки укув жараёни билан боFлик ютук ва камчиликларини англаб етишига туртки беради. Шу боис, Г.С.Пьянкова томонидан рефлексив таълим ва тарбиянинг асосий тамойиллари сифатида куйи-дагилар ажратилади:
Илмийлик тамойили - рефлексив таълим ва тарбияда илмий маълумотлар, замонавий ютук-лар ва фактларни куллаш.
Экзистенциаллик тамойили - дарс, машFулот жараёнида маълумотларни англаш ва холат-ларни тахлил этишда натижани хисобга олган холда иш куриш.
Креативлик тамойили - рефлексияни татбик килишга педагогнинг ижодий тайёргарлиги.
3 Пьянкова Г.С. Рефлексивные методы организации самостоятельной работы студентов: учебное пособие. / Краснояр. гос. пед. ун-т им. В.П.Астафьева. - Красноярск, 2015. -С.47-48.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7
ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ 19 V У
1-жадвал. Рефлексив таълим технологияларининг тавсифномаси
Максад Уз шахсий фаолият рефлексияси хисобига англанган педагогик жараённи шахснинг узини узи бошкариш механизмларига йуналтириш
Вазифалар Уз шахсий тажрибаси оркали таълим ва тарбия жараёни учун шароит яратиш. Таълим олувчилар учун рефлексив фаолиятни амалга ошириш ва узлаштиришга имконият бериш
Талабаларнинг ички билиш мотивацияларини кучайтириш
Узини узи ривожлантириш ахамиятининг талаба ва тарбияланувчилар томонидан англаб етилиши
Тамойиллар - илмийлик; - ноанъанавий, инновацион фикрлаш; - фоний дунё конуниятларига буйсуниш; - мулокот тамойили;
Воситалар Тарбияланувчи, талабанинг ички «Мен»и билан педагог мулок,оти (диалог)
Тарбияланувчи, талабанинг уз ички «Мен»и билан мулок,оти (диалоги)
Педагогнинг уз ички «Мен»и билан мулок,оти
Укув фаолияти сифатининг мониторинги
Натижалар ^айтарма алок,ани урнатиш
«Хозир» ва «шу ерда» тушунчаларига амал килиш
Маълумотларга кадриятли муносабат
Англанган фаолият учун мухим булган субъективлик, шахсий хусусиятларни ривожлантириш
СоFломлаштирувчи мухитни яратиш
Аудитория турларига караб, рефлексиянинг турли куринишлари ишлаб чикилади.
Диалогик тамойил - рефлексия фаолиятини амалга оширишда мулокотда булиш1.
Рефлексив таълим ва тарбия технологияси мулокот асосида ташкил этилади ва диалогик муносабатнинг турли шаклларини таклиф этади:
• педагогнинг уз ички «Мен»и билан диалоги. Бунда педагог уз ички дунёсига куйидаги саволлар билан назар солади: Бу машFулотда мен нималарни х,ис килдим? МашFулотдан максадим нима эди? Нима килдим? Нимага эришдим? Нималарни кила олмадим? Максадга етиш учун нима килишим зарур? Бу диалог машFулотдан кейин утказилади;
• педагогнинг талаба, тарбияланувчилар ички «Мен»и билан диалоги. Бунда педагог уларга куйидагича савол билан юзланади: Узингизни машFулотда кандай х,ис килдингиз? Кайси маълумотни тушундингиз? К,айси маълу-мотни тушунмадингиз? МашFулотнинг кайси жихатлари фойдали булди?
• тарбияланувчи талабаларнинг уз ички «Мен»и билан диалоги жараёнида куйидаги саволлар берилади: Мен машFулотдан нималарни олдим? МашFулотдан нимани кутган эдим? МашFулотда нима килдим? МашFулот
1 Пьянкова Г.С. Рефлексивные методы организации самостоятельной работы студентов: учебное пособие. / Краснояр. гос. пед. ун-т им. В.П.Астафьева. - Красноярск, 2015. -С. 49.
оркали нималарни узлаштирдим? Нимани тушунмадим? Нима мен учун янгилик булди?2
Рефлексив таълимни амалга оширишда машFулот сифатининг мониторинги мухим ахамият касб этади. Бунда педагог метод ва усул-лар оркали уз фаолияти натижаларини бахо-лайди.
Г.С.Пьянкованинг таъкидлашича, рефлексив таълим фанлар юзасидан билим ва куникма-ларни бахолабгина колмай, биргаликдаги фао-лиятнинг бошка жабхаларини хам камраб олади:
• кайтарма алоканинг урнатилиши деганда педагогнинг доимо огох туриши назарда тути-лади: бунда рефлексия натижасида олинган маъ-лумотларга муносабат билдириш тушунилади;
• «хозир» ва «шу ерда» деган коидага риоя килиниши тушунилади. Бунда педагог талабаларнинг машFулот давомида узлаштирган билимларини назорат килиб боради, кимдир тушунмай колса дархол тушунтириб беради;
• маълумотларга нисбатан кадриятли ёнда-шув деганда таълим олувчи, талабаларнинг укув жараёнига нисбатан онгли ёндашуви тушуни-лади;
• соFломлаштирувчи мухитнинг таъминла-ниши талаба, тарбияланувчиларда салбий муно-сабатларни хосил килмасликка интилиш;
• фаолиятни амалга ошириш учун шахс зарур булган сифатлардан танкидийлик, кон-
2 Уша жойда, 50-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7
20 ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ ч___/
2-жадвал. О.С.Анисимов буйича таълим олувчилар рефлексия компетенцияларини шакллантиришнинг кетма-кетлиги
1-к.адам Тадк,ик, килиш Мен нимани ва кандай бажардим?
2-к.адам Танкидий - Нега мен кила олмадим? - Нимада адашдим? - Нимани билмайман ва нима учун билмайман?
3-к.адам Ёрдам Бу муаммони хал килишда менга нима ёрдам бериши мумкин?
4-к.адам Прогноз (башорат) Бу муаммони кандай хал эта оламан? Бунинг учун нима килишим керак?
5-к.адам Фаолият Мен юзага келган вазиятни бартараф этиш учун бу харакатларни бажараман
структорлик, ирода, очиклик, виждонийлик ва софдиллик кабиларни ривожлантириш1.
Рефлексив таълим технологиясини амалга ошириш вактинчалик ахборот ва кадрлар захи-раларини талаб килади.
Вактинчалик захира тулик рефлексияга эри-шиш учун машFулот давомида махсус вакт ажра-тиши билан тавсифланади.
Ахборотли захира укитувчи, тарбиячиларнинг рефлексия буйича махсус психологик ва педаго-гик билимларга эга булишини такозо этади. Бун-дай билимларга махсус курслар, машFулотлар оркали эга буладилар2.
Рефлексив таълим технологияларида таълим олувчининг уз шахсий ва касбий ривожлани-шини бошкара олиши биринчи уринга чикади. Умуман олганда, х,ар бир инсон табиатан реф-лексивлаш кобилиятига эгадир. Лекин бу унда рефлексив кобилиятлар мавжуд деган хулосани тасдикламайди (яъни бу унда рефлексив кобилиятлар мавжуд дегани хам эмас).
Рефлексив кобилиятлар фаолият жараёнида юзага чикади ва ривожланади. Шунинг учун хам рефлексияга харакатсиз ургатиб булмайди. Педагог талабага рефлексияни кандай килиб шаклланишини курсата олмайди. Бунинг учун талаба «педагогдек» булиши керак, яъни у узини узи назорат килиши ва узини узи бошкара олиши керак. Таълим жараёнида талабаларга бу функцияларни етказиш рефлексив таълимнинг асосидир. Шу йул билан педагог таълим олувчи-ларда рефлексия жараёнини шакллантиради. Муаммоли таълим тизимида О.С.Анисимов3 томонидан таклиф этилган рефлексив компетен-
1 Пьянкова Г.С. Рефлексивные методы организации самостоятельной работы студентов: учебное пособие. / Краснояр. гос. пед. ун-т им. В.П.Астафьева. - Красноярск, 2015. -С. 51.
2 Пьянкова Г.С. Развитие профессиональной рефлексии: учебное пособие. - Краснояр. гос. пед. ун-т им. В.П.Астафьева. - Красноярск,, 2014. -С. 276.
3 Анисимов О.С. Субъектная рефлексия в игромодели-
ровании и ее понятийное обеспечение. - М.: Угрешская
типография, 2012. -С. 285.
цияларни хосил килиш методикаси амалиётда кенг кулланилади (2-жадвал).
Г.С.Пьянкова таснифи буйича рефлексия таълим технологиясида таълим олувчиларнинг икки поFонали фаолиятини ажратиб курсатиш мум-кин:
• биринчи поFонада таълим берувчи таълим олувчи фаолиятини бошкаради;
• иккинчи поFонада таълим олувчи таълим жараёни субъекти булади. Бунда у рефлексия фаолиятига киришади. У мустакил (укитувчи ёрдамисиз) максад, фаолият вазифалари, харакатлар усулларини ишлаб чикади4.
Демак, рефлексив таълим технологиясининг асосий максадига уз фаолиятини рефлексия килиш оркали эришилади. Узини узи ривожлантириш вазифасининг англаб етилиши ички моти-вацияни кучайтириш, якин ва узок максадларни англаш хамда уз хаётий фаолиятларида узлари субъект эканликларини тушуниб етишга ёрдам беради5 ва хоказо.
Янгиликка интилувчи педагоглар тажрибаси шуни курсатадики, талабаларнинг рефлексив фаолиятини таълим жараёнининг турли хил куринишлари ва инновацион технология, интер-фаол методлар ёрдамида шакллантириш мум-кин. Жумладан, маъруза жараёнида укитувчи Сукрот диалоги, гурухий, бахс-мунозара, касбий уйинлар каби интерфаол методлардан фойдала-ниши мумкин. Рефлексив машк ва вазифалардан фойдаланиш оркали таълим олувчилар анъана-вий тафаккурдан узоклашиб, укув фанларини яхширок узлаштирадилар.
Таълим берувчининг вазифаси талабаларнинг рефлексив фаолиятини фаоллаштириш, уз хулк-атворига четдан назар солишга ургатиш хамда талабаларнинг билишга нисбатан мотивацияла-
4 Пьянкова Г.С. Рефлексивные методы организации самостоятельной работы студентов: учебное пособие. / Краснояр. гос. пед. ун-т им. В.П.Астафьева. - Красноярск, 2015. -С. 53.
5 Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. - М.: «Интор»,1996. -С. 287.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7
pини кyчaйтиpиш, кacбий вa шaxcий pивожлa-ниш иcтикболлapини i<ypa олишга ypгaтишдиp.
Taъкидлaш жоизки, Hизомий номидaги ^ш-кeнт дaвлaт пeдaгогикa yнивepcитeтидa тaълим тизимини тaкомиллaштиpиш вa pивожлaнтиpиш мaкcaдидa укитиш тизимидa peфлeкcив тaълим тexнологиялapидaн caмapaли фойдaлaниб кeлинмокдa. Айник^, мaъpyзa ceминap, aмaлий, лaбоpaтоpия мaшFyлотлapидa кyллaнилaëтгaн интepфaол мeтодлap, Cyкpот cyx^a™, бax1c-мyнозapa, умумий узига xоc, aклий хужум, Fоялap caвaти ycyли вa бошкaлap тaлaбaлap томонидaн билимлapни муащ^м эгaллaшлa-pидa зaмин x1озиpлaйди. Шу билaн биpгa тaлaбa-лapни бyлaжaк кacбий фaолиятгa тaйëpлaшгa, илмий дyнëкapaш, мycтaкил фикpлaш, ижодкоp-лик ^би cифaтлapнинг pивожлaнишигa тypтки буимо^. Энг мух,ими, тaлaбaнинг укув фaолия-тидa узини узи aнглaш, узини узи бошкapиш, узини узи нaзоpaт килиш кyникмaлapини тapкиб топиши учун acоc булиб xизмaт килмокдa.
Peфлeкcив тexнологиялapни укитиш тизимигa кyллaш бyйичa кyйидaги xyлоcaлapни кeлтиpиб утиш жоиз:
• укитиш тизимига peфлeкcив тexнология-лapни кeнг доиpaдa тaтбик килиш тaълим жapaëнининг caмapaли вa мyвaффaкиятли булишини тaъминлaйди;
• peфлeкcив тexнологиялap тaлaбaлapни тaъ-лимий фaолиятнинг мaкcaд, вaзифaлapи вa нaти-жaлapини aнглaш, бax1олaш, тyFpилaш x1aмдa тyзaтиш ^би жapaëнлapини pивожлaнтиpишгa олиб кeлaди;
• укув фaолиятидa кaйтapмa aлокaнинг caмa-paли йyлгa куйилиши тaлaбaлapдa узини узи
бош^иш, узини узи нaзоpaт килишни pивож-лaнтиpиш оpкaли фaоллaштиpиш имкониятини бepaди;
• peфлeкcив тaълим тexнологиялapи тaлaбa-лapнинг кacбий вa шaxcий pивожлaнишигa caмapaли тaъcиp кypcaтaди;
• укитиш тизимидa peфлeкcив тaълим тexно-логиялapидaн кeнг доиpaдa фойдaлaниш уки-тувчининг монологик позицияcидaн мулокот килиш позицияcигa утиши cодиp бyлaди.
Жyмлaдaн, тaълим жapaëнигa peфлeкcив тex-нологиялapни кУллaш юзacидaн кyйидaги тaвcиялapни бepиш мaкcaдгa мувофик:
• тaълим жapaëнидa peфлeкcив тexнология-лapни caмapaли кУллaш тaлaбaлapдa мycтaкил фикpлaш, му^^лли^ тaнкидий кapaшлapни pивожлaнтиpaди;
• укитиш тизими^ интepфaол мeтодлap, инновaцион тexнологиялapни тaтбик килиш оpкaли тaлaбaдa узини узи aнглaш жapaëни билaн боFлик жиxaтлapнинг тyлaконли pивож-лaнишигa имконият яpaтилaди;
• тaлaбaлap билaн тaшкил килинaдигaн мaъ-pyзa, ceминap, aмaлий мaшFyлотлap вa мycтaкил тaълим жapaëнидa peфлeкcив тexнологиялapни кУллaшгa ниcбaтaн эътибоpни кyчaйтиpиш лозим;
• тaълим мyaccacaлapидa фaолият юpитaëт-гaн пeдaгоглapдa ижодкоpлик, кpeaтивлик, кac-бий компeтeнтликни pивожлaнтиpиш оpкaли peфлeкcив тexнологиялapдaн укитиш тизимидa ^нг доиpaдa фойдaлaнишгa эpишиш мумкин.
Aдaбиётлap pyйхaти:
1. Aниcимов О.С. Cyбъeктнaя peфлeкcия в игpомодeлиpовaнии и ee понятийноe обecпeчeниe. - M.: Угpeшcкaя типогpaфия, 2012. -С. 382.
2. Дaвыдов B.B. Teоpия paзвивaющeго обyчeния. - M.: «Интоp»,1996. -С. 544.
3. Пьянковa Г.С. Paзвитиe пpофeccионaльной peфлeкcии: yчeбноe поcобиe. - Kpac-нояp. гоc. пeд. ун-т им. B.П.Acтaфьeвa. - Kpacнояpcк, 2014. -С. 276.
4. Cтeпaнов С.Ю. Peфлeкcивнaя пpaктикa твоpчecкого paзвития чeловeкa и оpгaни-зaций. - M.: «Hay^», 2000. -С. 174.
5. Cтeпaнов С.Ю., Ceмëнов И.H. Пcиxология peфлeкcии: пpоблeмы и иccлeдовaния. II Жypнaл «Bопpоcы пcиxологии», 1985, № 3. -С. 31-40.
6. Teйяp дe Шapдeн П. Фeномeн чeловeкa. - M.: «Hayкa», 1987. -С. 136.
ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2018, 7