"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI
25-oktabr 2023-yil
РАЦАМЛИ ТАЪЛИМ: ЯНГИЧА НАЗАРИЯ ВА ТА^ЛИЛ Туракулов Зохид Абдумалик УFли
Республика Маънавият ва маърифат маркази рах,бари уринбосари
[email protected] https://doi.org/10.5281/zenodo.10035887
Аннотация. Мазкур мацолада бугунги кунда бутун дунё буйлаб долзарб щсобланган рацамли таълим ва унинг узига хос хусусиятлари, камчилик ва ютуцлари уацида бир цатор хулосалар келтирилган. Шунингдек, XXI асрга келиб узгарган дидактик таълим формуласи ва унинг узгаришига таъсир цилган жиуатлар та^лил этилган.
Калит сузлар: рацамли таълим, рацамли авлод, мобиль таълим, сунъий интеллект, Gamifwation, digital natives, рацамли дидактика, "Z" авлод, гаджет.
Аннотация. В данной статье представлен ряд выводов о цифровом образовании, которое сегодня считается актуальным во всем мире. А также проанализированы измененная формула дидактического образования и его специфических особенностях, недостатках и достижениях в XXI веке.
Abstract. This article presents a number of conclusions about digital education, which is considered relevant throughout the world today. Also analyzed the modified formula of didactic education and its specific features, shortcomings and achievements in the 21st century.
Бугунги замонавий жамиятни том маънода ахборотлашган жамият деб атасак тугри булади. Ахборот окими ва тезлиги кундан-кунга ошиб, интернет оркали "синтезланмаган" ахборотлар хдётимизнинг барча жабхдларига кириб бораётган бир вактда уз-узидан тасдикланган, аник; ва ишончли маълумотларга эх,тиёж ортиб бораётганлигини х,ис этмокдамиз.
Шубхдсиз, дунё ривожланишининг асосий тенденциялари орасида ахборотлашган жамиятга утиш мух,им вазифа х,исобланади, яъни жамиятнинг барча жабхдларида медиа воситаларининг таъсири долзарб муаммо саналади. Ахборот технологиялари инсонлар хдётига шу даражада чукур кириб бормокдаки, уларни умуммаданий контекстдан чикариб ташлаб булмайди. Шунинг билан бирга эътироф этиш лозимки, медиаахборотнинг истеъмолчиларга булган ижобий таъсири билан салбий таъсири х,ам ошиб бормокда. Афсуски очик информацион оким оркали кириб келаётган ахборотлар шу даражада куп ва тезкорки, уни маълум бир шахс ёки ташкилот тах,лил килиб, тугри ёки нотугрига ажратиб бериш имкониятига эга эмас. Шунинг учун х,ам бугунги ракамлашган жамиятда ёшларда медиасаводхонлик ва ахборотни тугри тах,лил килиш куникмасини шакллантириш мух,им ва долзарб х,исобланади.
"Ракамли таълим" ибораси кундалик хдётимизга ракамлаштириш жараёнлари оркали кириб келган тушунчалардан бири булиб, унинг энг асосий талабларидан бири бу таълим олувчиларнинг ракамли саводхонликка эга булишидир.
Узбекистон Республикасининг 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича хдракатлар стратегиясини "Илм, маърифат ва ракамли иктисодиётни ривожлантириш йили"да амалга оширишга оид давлат дастури, Узбекистон Республикаси мактабгача таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепцияси, "Ракамли Узбекистон - 2030" страегияси ва шунга ухшаш
"RAQAMLI TA'LШNШG ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI УА TA'LIM-TARBIYA
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI
25-оИаЬг 2023-уИ
давлат сиёсати даражасидаги меъёрий хужжатларда курсатилган тадбирлар орасида келтирилган куйидагилар:
1. Таълим тизимининг барча боскичларида халкаро андозаларга тулик жавоб берадиган замонавий ахборот технологияларини укитиш;
2. Мактабгача таълим тизимида таълим-тарбия жараёнларига замонавий таълим дастурлари ва технологияларини татбик этиш;
3. Таълим погонасининг бошлангич боскичида укувчиларга ракамли технологияларни такдим этиш оркали ракамли куникмаларни узлаштириш учун имкониятлар яратиш, тахлилий ва танкидий фикрлашни ривожлантириш, келажакда зарур буладиган кенг куламли ракамли трансформация шароитида ёшларга билим ва куникмалар бериш;
4. Технологик касблар ва инновацион фаолият сохасида укишни ташкил этишга каратилган юкори самарали халкаро амалиётни таълим тизимига жорий этиш каби вазифаларни амалга оширишга кумак берувчи изланишлар олиб бориш максад килиб олинган.
Дунё олимлари томонидан таълим сохасини ракамлаштириш маслаласи ХХ асрнинг 90-йилларидан бошлаб илмий-тадкикот ишларида учрай бошлайди. Бу хакида Р.Барглов, Х.Хорст, Д.Миллер, Н.Нергопонте, А.Смит каби олимлар уз тадкикотларида атрофлича тухталиб утишган.
Соха тадкикотчиларининг таъкидлашича ракамли таълим шу бугунга кадар ривожланишнинг 4 боскичини босиб утган:
> Биринчи боскич - уз-узидан таълим тизимига компьютерларнинг кириб келиши билан богланади. Ушбу давр таълимга компьютер саводхонлиги дарсларининг кириб келиши, шунингдек таълим даражасини текшириб берувчи турли хилдаги содда компьютер тестлари ишлаб чикилиши хамда уларни таълим жараёнига татбик этилиши билан богликдир.
> Иккинчи боскич - таълим тизимида компьютер техникаларидан янада купрок фойдланиш ва турли укув дастурларнинг яратила бошланиши билан боглик. Бу боскичда технологик воситаларни тугридан-тугри таълим сохасининг барча йуналишларида куллаш, яъни таълим жараёнида аудиокассета (аудиоёзув), видеокассеталардан кенг фойдаланила бошланган.
> Учинчи боскич - дастлабки икки боскич оркали орттирилган малака, яъни жараёндаги ютук ва камчиликларнинг тахлили натижаси - таълимни ракамлаштиришдаги ижобий ва салбий таъсирлар тахлили билан боглик. Бунинг натижасида таълимга салбий таъсир килган жихатлардан воз кечилиб ижобий жихатларга ахамият оширилган;
^ Туртинчи боскич - шахсий индивидуал таълимга утиш билан боглик.
2020 йил бутун дунё хамжамияти учун катта бурилишлар даври булди. Пандемия шароити барча мамлакатларда секин аста ривожланиб келаётган ракамлаштириш жараёнларини жадаллаштириб юборди. Айникса таълим тизимида бошка сохалардан илгарилаган холда "ихтиёрий мажбурий" равишда ракамлаштириш жараёни бошланди. Пандемия окибатида эса таълим жараёни катта жадаллик билан ракамлаштиришга утган сохалардан бири сифатида эътироф этилади.
Ракамли таълим тизимини ташкил этишнинг асосий факторлари куйидагилар хисобланади:
"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI
25-oktabr 2023-yil
1. Янги ракамли технологиялар;
2. Ракамли таълимда кадрларга куйиладиган янги талаблар;
3. Янги "ракамли авлод" - таълим олувчи ёшлар.
Шуни хам алохида таъкидлаб утиш жоизки, таълимни ракамлаштириш жараёнида куйидаги янги технологик таълим йуналишлари пайдо булди ва ривожланиб бормокда:
• Сакловчи технологиялар ёрдамидаги таълим. Узида жуда катта маълумотлар базасини сакловчи сайтлар, платформалар. Ушбу платформалардан руйхатдан утиш ёки муаллиф (администратор) рухсати билан фойдаланиш мумкин.
• Онлайн курслар ёрдамидаги таълим. Бу текин ёки кисман текин булган кириш ва фойдаланиш мустакил булган, хамма учун очик холдаги таълимий курслар.
• Мобиль таълим. Технологик курилмалар - планшет, смартфон, нетбук, мини-компьютерлар оркали олинадиган "мобиль" ёки "онлайн" таълим. Таълимнинг бу турида таълим олувчи макон ва замонни узига кулай холда белгилагаш оркали укиши мумкинлиги билан "анъанавий" ёки "офлайн" таълимдан фаркланади.
• Сунъий интеллект ёрдамидаги таълим. Таълимнинг бу тури программалаштирилган хамда ракамлаштирилган холда хар бир укувчига индивидуал ёндоша оладиган ва мустакил бахолай оладиган платформа. Соха мутахасиссларининг таъкидлашича якин келажакда сунъий интеллект таълим тизимида укитувчи ва дарсликлар урнини эгаллайди.
• Gamification. Уйин элементларидан фойдаланиш, вазифаларни боскичма-боскич мураккаблаштириш, ёркин персонажлар ва кизикарли жараёнларни акс эттириш, кутилмаган вазиятлар ва мотивацион якунли жараёнга эга таълим куриниши.
Дархакикат, замонавий технологик курилмаларнинг пайдо булиши натижасида инсон шахси узгариб бормокда. Интернет ва мобиль алока кундалик турмуш тарзининг ажралмас кисмига айланган "Z" авлод ёки бошкача килиб айтганда digital natives (ракамли технологиялар авлоди) улгаймокда. Бу авлод виртуал ва реал хаётни фарклай олишдек мураккаб хусусиятга эга. Улар доимий равишда онлайн режимда - виртуал хаётда яшасаларда, атрофда булаётган ходисалардан хабардордир. "Z" авлод вакиллари учун барча сохаларда индивидуал ёндашув мухим - яъни барча сохаларда хар бир инсонга алохида индивидуал караш лозим деган гоя асосида яшайдилар. Шунинг учун хам бугунги кунда индивидуал ёндашувга эга ракамли таълимни тулаконли ташкил этишимиз замон талабига айланиб бормокда.
Таълимни ракамлаштириш XXI асрга кадар дидактиканинг асосий формуласи булган укитувчи-маълумот-укувчи - "анъанавий дидактик учбурчак" принцпини узгартирди (1 расм). 1982 йилда Ив Шевалар "анъанавий дидактик учбурчаги" атамасидан фойдаланган булиб, 1997 йилда Гай Бруссо томонидан ушбу формула "таълим мухити" дея номланган.
'RAQAMLI TA'LШNШG ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI УА TA'LIM-TARBIYA
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI
25-оИаЬг 2023-уИ
XXI асрга келиб ушбу дидактик формулага инкилобий узгариш киритилди. Ракамли технологиялар таълим жараёнининг тулаконли ажралмас кисмига айланди (2-расм).
Сох,а мутахассислари томонидан ушбу дидактик узгаришга компьютер дидактикаси, е-дидактика, электрон дидактика, ракамли дидактика каби номлар берилган.
Таълимни ракамлаштиришнинг узига хос ютуклари булиб, бугунги кунда энг асосий узига хос жихдти бу унинг замон ва макон тушунчасининг уз ахдмиятини йукотиб бораётганидадир. Бошкача килиб айтганда, ракамли таълим оркали х,ар бир шахс махсус платформалар ёрдамида узига маъкул булган вактда, х,охлаган ерида ва исталган хджмда маълумот олиши таъминланади.
Шунингдек,
1. Кун сонли тингловчилар (аудитория)га бир вактда таълим бера олиш;
2. Таълим жараёнида катнашишга жисмонан (мисол учун огир ногиронлиги мавжуд) имконияти булмаган шахсларнинг х,ам иштирок этишини таъминлаш;
3. Вактнинг (укув биносига бориш учун кетадиган) тежалиши;
4. Тингловчининг узи учун кулай вактни танлай олиш имконининг мавжудлиги;
5. Исталган ёшда таълим олиш имконининг борлиги;
6. Таълим жараёнига укитувчининг субъектив жихдтлари - кайфияти, билим даражаси, салох,иятининг таъсир килмаслиги;
7. Маълумотлар етказилиш темпини таълим олувчининг аклий салох,иятидан келиб чиккан х,олда белгилаш имконининг мавжудлиги ва шу кабилар.
Сох,а мутахассиси Д.Эльконин уз тадкикотларида таълимни ракамлаштиришда ижобий жихдтлар билан бир каторда куйидаги салбий курсаткичларни курсатиб утган:
1. Таълим берувчи ва олувчилардан технологик курилмалар билан ишлашда кушимча вакт, куч ва билимни талаб этилиши;
2021
"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI
25-oktabr 2023-yil
2. Ягона платформанинг йуклиги туфайли укув жараёнида бир таълим муассасасидан бошкасига утишда платформаларда учраладиган узилишлар;
3. Технологик дастурлар ва платформаларда ишлаб чикаришга асосий эътиборнинг кучайиши ва буни натижасида таълим сифати ва натижадорлигининг эътиборга олинмаслиги;
4. Муаллифлик хукуклари ва шахсий маълумотлар хавфсизлиги хамда сирлилиги таъминланишига булган талабнинг кескин ошиши;
5. Узаро алока килиш, муомала маданияти, сабр-токат, инсонийлик каби хислатларнинг технологик хизматлар натижасида йук булиб кетиш эхтимоли;
6. ^улда ёзиш ва маълумотларни эслаб колиш салохиятини кескин пасайиши, хуснихат ёмонлашуви;
7. Интернет билан барчани бирдек таъминлай олмаслик ва ёки интернетдаги узилишлар окибатида таълим бериш ва олишдаги техник муаммолар;
8. Замонавий техник воситалар, ижтимоий тармок хамда компьютер уйинларига карам булиб колиш ва шу кабилар.
0.Григорашнинг 2014 йилда чоп этилган "Дистанционное обучение в системе высшего образования: преимущества, недостатки и перспективы" номли маколасида назорат килиш имкони мавжуд булмаган куйидаги камчиликлар хам кушимча килиб келтириб утилади:
1. Таълим жараёни "иштирокчилари" (укитувчи ва укувчи) уртасида "жонли" мулокотнинг йуклиги;
2. Таълимнинг назоратдан чикиши ва таълим олувчининг тулик эркин танлаш хукукига эга эканлиги;
3. Тулик IT билимга эга булмаган укитувчи ва укувчиларнинг ракамли таълимга утиши ва шу кабилар.
Утказилган тахлиллар асосида шундай хулосага келишимиз мумкинки, таълимнинг дастлабки ва урта боскичида тулик ракамлаштирилган таълим узини окламаслиги таъкидланади хамда ушбу боскичларда анъанавий таълим ва ракамли таълимнинг аралашган гибрид усулидан фойдаланиш максадга мувофик.
Ракамли таълим укувчини нурли экранга боглаб куяди, у маълумотларни доимий равишда компьютер, планшет, нетбук ва шу каби технологик воситалар оркали олади. Жахон согликни саклаш ташкилоти томонидан бутун дунёда инсонлар куриш кобилиятига босимнинг ортиши окибатида куриш кобилиятининг пасайишидан азият чекувчилар сони кескин ошганлиги эътироф этилмокда. Маълумотларга кура сунгги йилларда дунё буйича куриш кобилияти паст инсонлар 300 млн.дан ортик (улардан 19 млн.и болалар), умуман курмайдиган инсонлар сони 40 млн.га етган. Шундай булишига карамасдан бугун ривожланишни уз олдига максад килиб куйган хар бир давлат олдида барча сохалар каби таълимни хам ракамлаштириш асосий кун тартибидан бири булиб колмокда.
Юкорида таъкидлаб утилганидек,
Шунингдек, ракамли технологияларни таълимга олиб киришда хам бир-бирини истисно килаётган холатлар кузга ташланади. Жумладан, ракамли таълимни жорий килишда бу яккол намоён булмокда:
"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGIRESPUBLIKAILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI
25-oktabr 2023-yil
♦♦♦ Ракамли технологияларни таълимнинг куйи бугинларидан бошлаб татбик килишга таълим муассасалари, хусусан, мактабларнинг моддий таъминоти жавоб бера олмаслиги;
♦♦♦ Фан укитувчиларининг ракамли технологияларни таълим жараёнига олиб киришдан кура анъанавийликни кулай ва осон деб х,исоблаши;
♦ Умумтаълим фанларидан фан адабиётларининг етишмаслиги;
♦ Компьютер ва турли гаджетларниниг инсон саломатлиги ва рух,иятига салбий таъсири, укувчиларнинг медиамаданияти, "телеавлод" тушунчаси кабилардир.
Сох,а тадкикотчиларининг таъкидлашича, таълимни ракамлаштириш натижасижа укитувчининг функционал вазифаси х,ам узгариб боради. Укитувчи ракамли таълим жараёнида энди "таълим берувчи" эмас балки мустакил изланиш ва технологик воситалардан фойдаланган х,олда илм олишга "йуналтирувчи" сифатида фаолият олиб боради. Бундан келиб чикадиган булсак, ракамли таълимни биз маълум маънода "мустакил таълим" деб аташимиз мумкин булади.
Хулоса килиб шуни айтишимиз мумкинки, бугун жах,он тажрибаси ракамли таълим платформалари - билимлар сифатини ошириш, дарсларни колдириш фоизини камайтириш, укувчиларнинг узлаштириш даражасини ошириш ва укитувчиларнинг кундалик мех,натини осонлаштиришга ёрдам беришини курсатмокда. Узбекистон х,ам боскичма боскич таълим жараёнларини ракамлаштириш йулидан одимлаб бораётган давлатлар каторида. Жумладан бугунги кунда олий ва урта махсус таълим тизими - талабаларга dist.edu.uz, moodle, srs, zoom тизимлари оркали, халк таълим тизими - укувчилар учун телевидение оркали масофавий дарсларни олиб бормокда ва уй вазифаларини kundalik.com тизимида бериб бормокда. Мактабгача таълим тизими эса "Илк кадам" дастури доирасида "Бардам болажон", "Ментал арифметика", "Мох,ир куллар", "Lucking English", "Болалар ошхонаси", "Менинг диёрим", "Равон нутк" каби машгулотларни телевидение ва турли ижтимоий тармоклар оркали олиб бормокда.
Ракамлаштириш хдётимизнинг х,ар бир жабхдсида инсонларнинг огирини енгил килиши, вактни тежаш ва ишларни сифатли бажарилишига кумаклашиши бугунги кунда дунё тажрибасида уз исботини топди. Бу борадаги технологиялар барча сохдларда тараккиёт суръатларини жадаллаштиради ва пировард максадларга тезрок ва яхширок эришишга кумаклашади.
REFERENCES
1. https://lex.uz/docs/4168749 // Узбекистон Республикаси Президентининг 17.01.2019 йилдаги ПФ-5635-сон Фармони.
2. https://lex.uz/docs/4327235 // цццУзбекистон Республикаси Президентининг 08.05.2019 йилдаги ПК -4312 сон Карори
3. https://lex.uz/ru/pdfs/5030957 // Узбекистон Республикаси Президентининг 05.10.2020 йилдаги ПФ-6079-сон Фармони
4. Ш.Мирзиёев. Янги Узбекистон тараккиёт стратегияси. Узбекистон. Тошкент -2021.
5. R.Barglow. The Crisis of the Self in the Age of information: Computers, Dolphins and Dreams. London - N.Y.: Routledge, 1994.
6. H.Hors. New Media Technologies in Everday Life// H.Hors., D.Miller. Digital Antropology. London: Berg, 2012.
"RAQAMLI TA'LIMNING ZAMONAVIY TENDENTSIYALARI VA ULARNI TA'LIM-TARBIYA
JARAYONIGA TADBIQ QILISH YO'LLARI" MAVZUSIDAGI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY KONFERENSIYASI
25-oktabr 2023-yil
7. H.Miller., H.Horst. The digital and Human: A Prospectus for Digital Anthropology// H.Horst., H.Miller. Digital Anthropology. London: Berg, 2012.
8. N.Negroponte. Being Digital, First Vintage Books. Available at: http:// governance40.com/wp-content/uploads/2018/12/Nicholas-Nergoponte-Being-Digital-Vintage-1996.pdf (accessed: 20.04.2020).
9. A.Smith. There A Global Cullture?// Intermedia. 1992.
10. Залавина Т. Приемы активизации и стимулирования речевой деятельности студентов на иностранном языке/ Педагогика, психология, общество: Всерос.науч.-прак.конф. с международным участием (Чебоксары шахри, 2020 й.)
11. Дерина Н., Савинова Т., Залавина Т., Зеркина Н., Кисел О., Босик Г., Полякова Л., Южакова Ю., Суворова Е., Савинова Ю. Полидискурсивное пространство: слово, текст, коммуникация// Электронное издание. - Магниторск, 2017.
12. Татаринов К. Мобильное обучение поколения "Z".M., 2019. Матонин В. Тренды современного оброзования: геймификация // Вести. Бурят. гос. ун-та. Образование. Личность. Общество. 2017.
13. Захарова В. Студенты поколения Z: реальность и будущее// Науч.тр.Моск.гуманит. унта. 2019.
14. Чошанов М. Е-дидактика: новый взгляд на теорию обучения в эпоху цифровых технологий// Образовательные технологии и общество. 2013.
15. Дубских А. Метод проекта как современная педагогическия технология/Актуальные вопросы исследования и преподования родных языков и литератур: Международ.науч. -практ.конф. Чебоксары: "Среда", 2020.
16. Григораш О. Дистанционное обучение в системе высшего образования: преимущества, недостатки и перспективы // Научный журнал КубГАУ. - 2014. - №101(07).
17. Селевко Г. Современные образовательные технологии: учеб.посибие. М.: Народное образование, 1998.
18. Коробкова С. Цифровизация системы высшего образования в России: проблемы, недостатки, противоречия// Наука, общество, образования в условиях экономики. Пенза, "Наука и просвещение", 2020.
19. Узбекистон Республикаси Президентининг "Ракамли Узбекистон - 2030" стратегиясини тасдиклаш ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирлари т^рисида"ги ПФ-6079-сон Фармони, 05.10.2020 йил.
20. Эльконин Д. Психология игры / Эльконин Д. - Москва: Педагогика, 1996.
21. Как цифровое обучение изменит школы и образование в целом// Timeweb.com//
https://timeweb.com/ru/community/articles/kak_-cifrovoe-obuchenie-izmenit-shkoly-i-
obrazovanie