Научная статья на тему 'РАҚАМЛИ ТАЪЛИМ МУҲИТИДА ҲАМҚОРЛИК ПЕДАГОГИКАСИ АСОСИДА УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ ЎЗ-ЎЗИНИ КАСБИЙ РИВОЖЛАНТИРИШ СТРАТЕГИЯЛАРИ'

РАҚАМЛИ ТАЪЛИМ МУҲИТИДА ҲАМҚОРЛИК ПЕДАГОГИКАСИ АСОСИДА УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ ЎЗ-ЎЗИНИ КАСБИЙ РИВОЖЛАНТИРИШ СТРАТЕГИЯЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
3
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
умумтаълим мактаблари ўқитувчилари / рақамли технологиялар / ривожланиш / стратегия / ҳамкорлик педагогикаси / таълимий фаолият

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Бердалиева Гуласал Абдукундузовна

Мақолада ҳамқорлик педагогикаси асосида умумтаълим мактаблари ўқитувчиларининг ўз-ўзини касбий ривожлантириш стратегиялари очиб берилган. Узлуксиз касбий ривожланиш жараёнида умумтаълим мактаблари ўқитувчиларининг рақамли компетенцияларини ривожлантириш хусусиятлари келтирилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «РАҚАМЛИ ТАЪЛИМ МУҲИТИДА ҲАМҚОРЛИК ПЕДАГОГИКАСИ АСОСИДА УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИ ЎҚИТУВЧИЛАРИНИНГ ЎЗ-ЎЗИНИ КАСБИЙ РИВОЖЛАНТИРИШ СТРАТЕГИЯЛАРИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE "RAPID DEVELOPMENT OF MULTILATERAL INTERNATIONAL RELATIONS FROM A

PEDAGOGICAL POINT OF VIEW" _4 JUNE, 2024_

РАЦАМЛИ ТАЪЛИМ МУ^ИТИДА ^АМЦОРЛИК ПЕДАГОГИКАСИ АСОСИДА УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИ УЦИТУВЧИЛАРИНИНГ УЗ-УЗИНИ КАСБИЙ РИБОЖЛАНТИРИШ СТРАТЕГИЯЛАРИ

Бердалиева Гуласал Абдукундузовна

(PhD), доцент, ^.Ниёзий номидаги УзПФИТИ мустакил тадкикотчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.11531363

Аннотация. Мацолада уамцорлик педагогикаси асосида умумтаълим мактаблари уцитувчиларининг уз-узини касбий ривожлантириш стратегиялари очиб берилган. Узлуксиз касбий ривожланиш жараёнида умумтаълим мактаблари уцитувчиларининг рацамли компетенцияларини ривожлантириш хусусиятлари келтирилган.

Калит сузлар. умумтаълим мактаблари уцитувчилари, рацамли технологиялар, ривожланиш, стратегия, уамкорлик педагогикаси, таълимий фаолият.

Аннотация. В статье раскрываются стратегии саморазвития учителей общеобразовательных школ на основе педагогики совместного обучения. В процессе непрерывного профессионального развития представлены особенности развития цифровых компетенций учителей общеобразовательных школ.

Ключевые слова. учителя средних школ, цифровые технологии, развитие, стратегия, педагогика сотрудничества, образовательная деятельность.

Abstract. The article reveals self-development strategies for secondary school teachers based on collaborative learning pedagogy. In the process of continuous professional development, features of the development of digital competencies of secondary school teachers are presented.

Keywords. secondary school teachers, digital technologies, development, strategy, collaborative pedagogy, educational activities.

Бугунги кунда юкори малакали кадрларни тайёрлаш, инновацион илм-фан ютукларини амалиётга татбик этишнинг самарали механизмларини яратиш шунингдек, умумий урта таълим тизимида замонавий фикрлайдиган, инновацияларни куллаб кувватловчи, ракобат усиб бораётган таълим хизматлари бозорида табакалашган таълим дастурларини таклиф эта оладиган мактаб укитувчиларига эх,тиёжни оширмокда. Шу нуктаи-назардан умумий урта таълим тизими укитувчилари узлуксиз касбий тайёргарлигини ривожлантиришнинг педагогик стратегиясини ишлаб чикишнинг мазмуни, талаблари ва йуналишларини методологик ёндашувлар ва умумдидактик тамойиллар асосида такомиллаштириш долзарб х,исобланади.

Узлуксиз касбий ривожланиш узлуксиз таълимнинг таркибий кисми ва тегишли равишда катталар таълими жараёни х,исобланар экан, унинг максади илгари эгалланган касбий билимларни янгилаш ва чукурлаштириш, касбий фаолият билан боглик булган таълимий эх,тиёжларни кондиришдан иборат.

Илм-фан, техника, ишлаб чикариш ва технология сохдларининг ракамли технологиялар асосида шиддат билан ривожланиши замонавий жамиятда ракамли таълим мух,итини шакллантириш талабларини белгилаб бермокда. Бу уз навбатида ракамли таълим мух,итида мустакил хдракатланиш имкониятига эга, уз сохдсининг билимдони булган, профессионал малакаларни юкори даражада эгаллай олган, ракамли технологияларидан фойдаланиш мах,оратига эга, ахборотларнинг шиддатли окими билан ишлашда ахборот

INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE "RAPID DEVELOPMENT OF MULTILATERAL INTERNATIONAL RELATIONS FROM A

PEDAGOGICAL POINT OF VIEW" _4 JUNE, 2024_

хавфсизлигини таъминлай олиш кобилиятларига хдмда юкори даражали касбий компетентликка эга кадрларга эх,тиёж тугдирмокда. Шундай экан, умумтаълим мактаблари укитувчиларини узлуксиз касбий ривожланиш жараёнида даврнинг мазкур талабини инобатга олиш максадга мувофикдир[1].

Рацамли технологик ёндашувнинг методологлари ахборот тушунчалари мавжуд талкинларининг объектив асосларини тан ола туриб, шу вактнинг узида уларнинг нисбатан хдкикийлиги тугрисида фикр билдирадилар. Ягона талкин килишнинг мураккаблиги "классик" фаннинг атамалари оркали "ноклассик" феноменни унинг узига мос равишда акс эттиришнинг мумкин эмаслиги; ахборотли жараённи тушунишда унинг алох,ида кисмлари, мураккаблик даражалари ва бошкалар нуктаи назаридан камраб олмайдиган ута тор эмпирик асосдан фойдаланиш билан тушунтирилади.

Фалсафий адабиётларда ракамли таълим мух,ити тугрисидаги тасаввурлар атрибутив (томонли) ёки функционал-кибернетик (куринишли) ёндашувга асосланадилар. Биринчи нуктаи назар рацамлашган ахборотни хдракатланаётган материянинг хоссаси, объектив реалликнинг хоссаси сифатида талкин килади[2].

Иккинчи нуктаи назар ракамлашган ахборотни мустакил бошкариладиган, мустакил ташкил килинадиган тизимларнинг хоссаси сифатида куриб чикиш билан боглик.

Бундан ташкари, ракамлашган ахборот уз мох,иятига кура, ракамли мазмунлар ва маъноларнинг узаро алмашуви ва узаро тулдируви жараёнини акс эттирувчи шахслараро ва гуру^ли коммуникация ва кооперация асосида ётиши тан олинади. Умуман олганда эса, ракамли ва самарали ахборот алмашинуви, шахсий ва ижтимоий ривожланишнинг асосий манбалари ва ресурслари булиб хизмат килиши илмий ва амалий даражада ягона маънода тан олинган.

Ракамли технологиянинг методологик киймати, фундаменталлиги, универсаллиги ундан асос булувчи гоя сифатида фойдаланиш имконини беради. Айнан шу ёндашув ракамли таълим жараёнларини ягона нуктаи назардан куриб чикиш имконини беради[3].

Ракамли таълим мух,ити назариясининг юкори эвристик имкониятлари педагогик х,одисаларнинг ракамлили табиатини очиш, таълим жараёнининг услубий-дидактик таъминотининг хусусиятларини аниклаш, педагогик ракамлашган ахборотларни бах,олашни амалга ошириш ва унинг асосида таълим жараёнини оптималлаштириш имконини беради.

Таълимий фаолият бошка х,ар кандай педагогик асосдаги жараён каби, уз табиатига кура ракамлидир, чунки у турли хил рацамлашган ахборотлар билан амаллар бажаришни назарда тутади. Бундан ташкари таълимий фаолият уни кайта ишлашдан иборат булиб, В.Гаспарскийнинг фикрича, вокеъликни узгартиришнинг ракамли тайёргарлигидир[4].

Фан ва амалиёт ривожланишининг х,озирги шароитларида педагогиканинг фан сифатидаги чегараларини аниклаш ва педагогик х,одисаларни тавсифлаш, тушунтириш ва олдиндан айтиб бериш учун ишончли воситага эга булиш билан бирга х,ар бир педагогик тушунчани аниклаштириш лозим Бу максад учун педагогик восита сифатида биз томонимиздан рацамли технологик ёндашув танланди.

Таълимнинг муаммоларини х,ал килишда рацамли технологик ёндашув ва педагогик рацамлашган ахборотнинг хусусиятларини тадкик килиш В.И.Журавлев, В.М.Казакевич, ГА.Кручинина, Л.И.Фишман, В.А.Якунин ва бошкаларнинг ишларида кенг ёритиб берилган.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE "RAPID DEVELOPMENT OF MULTILATERAL INTERNATIONAL RELATIONS FROM A

PEDAGOGICAL POINT OF VIEW" _4 JUNE, 2024_

Шундай булса-да, олимларнинг бу муаммога юкори даражадаги кизикишларига карамай, х,озирги кунга келиб, таълимга ракамли технологик ёндашувнинг илмий асослари ва унинг эвристик салох,ияти х,озирча аникланмаган, илмий изланиш методлари ишлаб чикилмаган, х,ал килинишида ракамли таълим мух,ити назариясининг коидалари кулланилиши мумкин булган педагогик муаммолар доираси аникланмаган.

Таъкидлаш мух,имки, педагогикада ракамлаштиришнинг умумий концепциясининг кулланилиши, таълим жараёнини педагогик тадкик килишнинг анъанавий йуналишини унинг иштирокчиларининг ракамли-таълимий муаммолари жараёни билан алмаштириш имконини беради.

Рацамлаштириш илмий-техника ривожланишининг илгор тенденцияларидан бири сифатида замонавий жамиятнинг купгина томонларини камраб олган. Ракамлашган ахборот индустрияси, ракамли технологиялари жадал равишда яратилмокда.

Ракамли технологик ёндашувнинг эмпирик негизи укув ракамли ахборотларини кайта ишлаш, узатиш, саклаш ва узгартиришнинг х,озирда мавжуд булган амалий тажрибаларини тах,лил килиш, уни умумлаштириш ва муайян конуниятларини аниклашга асосланади.

Бугунги кунда узлуксиз касбий ривожланиш муассасаси: педагогнинг шахсий салох,иятини фаоллаштириш, унинг интеллектуал ва ижодий кобилиятларини намоён этиш, касбий муаммоларни х,ал этиш буйича амалий тажриба туплаш жараёнида уз-узини ривожлантириш имконини бера олиши лозим. Олимларнинг тадкикотларига таянган х,олда, умумтаълим мактаблари укитувчиларнинг касбий уз-узини ривожлантириш камида уч томонлама стратегияларни белгилаш асосида амалга оширилиши мумкин(1-расм).

^ачонки педагогнинг билимлари, куникма ва малакалари онгли равишда уз-узини такомиллаштиришга ички ундов билан кабул килинсагина у ишланади. Укитувчининг уз мех,нати натижаларидан коникмаслиги х,исси унда узининг касбий фаолиятини узгартириш эх,тиёжини уйготади, педагогик кийинчиликларнинг сабабларини англаш эса, укитувчини уларнинг ечимини излашига олиб келади ва педагогда узининг педагогик мах,оратини ривожлантириш устида ишлашига ижобий мотивациясининг шаклланишига кумаклашади. В.А.Кан-Калик ва Н.Д.Никандров педагогик ижоднинг ривожланиши муаммоларини тах,лил килиб, ижодга ургатиш имкониятини шунингдек ижобий касбий шахсий мотивацияни таъминлаш билан боглайдилар. Укитувчига у томонидан куйилмаган масаларни ечиш зарур булганида бу "ижодий имкониятни тухтатиши, расмийликка олиб келиши ва асосийси хдётий, хдкикий ахдмиятли масалалар деярли аникланмаганлигича колиши" аникланган[5].

INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE "RAPID DEVELOPMENT OF MULTILATERAL INTERNATIONAL RELATIONS FROM A

PEDAGOGICAL POINT OF VIEW" 4 JUNE, 2024

1-расм.Умумтаълим мактаби укитувчиларининг уз-узини касбий ривожлантириш стратегиялари

Ихтиёрий фаолият жараёнида мотивациянинг ахдмиятли роли Ю.К.Бабанскийнинг тадкикотларида урганилган. У "ихтиёрий фаолиятни оптимал бошкариш конуниятларидан, мазкур фаолиятнинг керакли мотивацияси, унга ижобий муносабат таъминланмаса, белгиланган вактда зарур самарага эришиш мумкин эмас" деб таъкидлаган. Шунинг учун укитувчига уз кучига ишониш имкониятини бериш жуда мух,имдир. Педагогик диагностикадан утказиш асосида ишни ташкил этишда, укитувчи узининг касбий кийинчиликларини ечишда хдмкасбларининг ёрдамларини олиши ва бир вактнинг узида узининг хдмкасблари учун педагогик тажриба манбаи булиши мумкин булган вазиятларни яратиш зарур. Педагогнинг хдмкасбларига ёрдам курсатишида уз-узини амалга ошириш имконияти билан мустах,камланган унинг муваффакиятлилиги, унда ижобий х,ис-туйгуларнинг юзага келишига кумаклашади ва уз-узини ривожлантиришга йуналганлигини оширади[6].

Педагогнинг узини узи ривожлантириши бир неча жихдтдан амалга ошади, энг катта кизикиш бу касбий фаолият субъекти сифатида шахснинг узини узи

ривожлантиришидир.

Шундай килиб, касбий узини узи ривожлантириш деганда, биз касбий фаолиятнинг индивидуал услубини шакллантиришга х,исса кушадиган, илгор тажрибаларни ва узларининг мустакил фаолиятини тушунишга ёрдам берадиган, шунингдек, узини узи билиш ва узини такомиллаштириш воситаси булган куп компонентли шахсан ва касбий ахдмиятга эга жараённи назарда тутилади.

REFERENCES

1. Власова Е.А. История становления проблемы процесса саморазвития.-М.:Фолио, 2007 г.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE "RAPID DEVELOPMENT OF MULTILATERAL INTERNATIONAL RELATIONS FROM A

PEDAGOGICAL POINT OF VIEW" 4 JUNE, 2024

2. Маркова О.И. Профессиональное саморазвитие педагога. - М.: Высшая школа, 2004.

3. Педагогика: учеб. пособие для студентов. / авт.-сост. Л.А. Кабанина, Л.Н. Смотрова, Е.А. Власова. - М.: МГУ, 2006 г.

4. Панова Н.В. Личностно - профессиональное развитие педагога на разных этапах жизненного пути: монография СПб: АППО, 2009 г.

5. Н. Абдумаликова. Булажак педагогларнинг касбий узини узи ривожлантириш муаммоси. March 2022. Общество и инновации 3(1/S): 153-158

6. А. Х. Махмудов, З .Б. Абдурахмонов Таълимда замонавий ракамли технологияларидан фойдаланишнинг ютуклари ва муаммолари // Academic research in educational sciences. 2021. №CSPI conference3. С. 97-99.URL: https://cyberieninka.r-u/artide/n/talimda-zamonaviy-ra-amli-tehnologiyalaridan-foydalanishning-yutu-lari-va-muammolari

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.