ПЕДАГОГИК ТАЖРИБА-СИНОВНИ ТАШКИЛ ЭТИШ ВА УТКАЗИШ
МЕТОДИКАСИ PhD. Н.А. Ниязова
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика институти https://doi.org/10.5281/zenodo. 7680744
Аннотация. Ушбу маколада "ОТМ-Профессионал таълим" интеграциялашган ахборот таълим мух,итида булажак касб таълими укитувчиларининг педагогик касбий фаолиятини такомиллаштиришда педагогик тажриба-синовни ташкил этиш ва утказиш методикаси тугрисида айтиб утилган.
Калит сузлар. Интеграция; ахборот-таълим мух,ити; ОТМ-Профессионал таълим; электрон таълим ресурслари.
МЕТОДИКА ОРГАНИЗАЦИИ И ПРОВЕДЕНИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ЭКСПЕРИМЕНТА-ИСПЫТАНИЯ
Аннотация: В данной статье говорится о методике организации и проведения педагогического эксперимента-теста по совершенствованию педагогической профессиональной деятельности педагогов будущего профессионального образования в интегрированной информационной образовательной среде «ВУЗ-Профессиональное образование».
Ключевые слова. Интеграция; информационно-образовательная среда;
ВУЗ-Профессиональное образование; электронные образовательные ресурсы.
METHODOLOGY OF ORGANIZING AND CONDUCTING PEDAGOGICAL EXPERIMENT-EXAMINATION
Annotation: In this article, it is mentioned about the methodology of organizing and conducting a pedagogical experiment-test for improving the pedagogical professional activity of future vocational education teachers in the integrated information educational environment of "TET-Professional education".
Keywords: Integration; information-educational environment; OTM-Professional education; e-learning resources.
КИРИШ
"ОТМ-Профессионал таълим" интеграциялашган ахборот таълим мух,итида булажак касб таълими укитувчиларининг педагогик касбий фаолиятини такомиллаштириш методик модели таъсири хдкидаги гипотезани тасдиклаш учун концептуал назарий модели асосини ташкил этувчи тушунчалар, педагогик таълимни ахборотлаштиришнинг турли сохдларида кенг камровли тажриба-синов ишларини талаб килади. Х,ар кандай мух,ит (унинг ишлаб чикилган ахборот модели) доимий равишда кенгайиб ва такомиллашиб борувчи объект булиб, у катъий х,олатни уз зиммасига олмайди. Бинобарин, "ОТМ-Профессионал таълим" интеграциялашган ахборот-таълим мух,ити каби кенг куламли воситанинг самарадорлигини факат булажак укитувчиларни педагогик фаолиятга тайёргарлиги жараёнида унинг такомиллашувининг куп йиллик ижобий тажрибаси билан исботлаш мумкин. Шуларни инобатга олиб, булажак касб таълими укитувчиларини педагогик касбий фаолиятга тайёрлашнинг самарадорлигини аниклаш максадида катор тажриба-синов ишлари утказилди.
Тажриба-синов ишларимиз жараёнида "Булажак касб таълими укитувчиси" тушунчаси билан боглик куйидаги мух,им хулосаларга асосландик:
- урганиш шахсий ютукларни индивидуал имкониятларни х,исобга олган х,олда педагогик фаолиятдаги ижобий динамикани кузатиш ва аниклаш оркали таккослаш имконини беради;
- булажак укитувчиларни педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёнида таълим эх,тиёжлари ва кийинчиликларини х,исобга олган х,олда таклиф этилаётган шаклларнинг узгарувчанлиги оркали амалга оширилиши мумкин;
- булажак укитувчиларни педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёни узлуксиз булиб, педагогик касбий фаолиятдаги узгаришларни илмий асосланган, диагностик ва прогностик кузатишни талаб килади.
Педагогик тажриба-синовни амалга ошириш кутилаётган натижаларга эришишни ва келажакда уларни ривожлантириш йуналишларини белгилаб берувчи мезонлар мажмуасига асосланади. ^илинган назарий хулосалар асосида тажриба-синов фаолият асосини ташкил этган булажак укитувчиларни педагогик фаолиятга тайёрлашнинг асосий ажралмас хусусиятлари аникланди: уз-узини тарбиялаш мотивацияси, педагогик касбий компетентлик, ижодий ютуклар. Тадкикотимиз мавзусини х,исобга олган х,олда бу хусусиятлар укувчилар ва укитувчилар томонидан электрон таълим жараёнида уларни амалга ошириш ва масофавий таълим технологияларидан фойдаланиш билан боглик х,олда тах,лил килинди.
Педагогик фаолиятга тайёрлаш икки даражада урганилади: ОТМда бакалавр даражаси ва магистратура даражаси. Педагогик тадкикотларни ташкил этиш ва амалга ошириш бир томондан анъанавий равишда, х,ар бир иштирокчи уз фаолият сохдси доирасида таълим жараёнида (ОТМда талабалар ва педагогик фаолият жараёнида профессор - укитувчилар) амалга оширилди, аммо асосий эътибор "ОТМ-Профессионал таълим"да амалга оширилаётган барча таълим жараёнининг самарали ахборот узаро таъсирида педагогик касбий фаолиятга тайёргарлик натижаларини тах,лил килишга каратилди.
ОТМнинг касб таълими йуналиши бакалавриат ва магистратура талабалари учун:
- "уз-узини ривожлантириш мотивацияси" мезони (уз-узини ривожлантириш мотивацияси диагностикаси (Т.И.Шамова); талабаларнинг мустакил ишларда уз-узини бах,олаш; таълим эх,тиёжлари диагностикаси ва касбий тайёргарликнинг афзал шакллари;
- "ижодий ютуклар" мезони (талабаларнинг ижодий салох,ияти даражасини урганиш, жамоавий ижодий ишни тайёрлаш жараёнида талабаларнинг ижодий фаолиятини урганиш, касбий педагогик танловларда, илмий-амалий анжуманларда, инновацион тадбирларда иштирок этишнинг микдорий курсаткичлари, веб-портфолиони тах,лил килиш);
- "касбий компетентлик" мезони (электрон таълим ва тармок таълимни амалга ошириш аспектида касбий компетентлик компонентларини ишлаб чикиш диагностикаси).
Касбий-таълимий фаолият тушунчаси даражасидан келиб чиккан х,олда электрон таълим ва масофавий таълим технологияларидан фойдаланишни амалга оширишда касбий компетентликда ривожланишлар мавжудлигини аниклаш. Тажриба ишининг мезони булган ва методик моделда ишлаб чикилган ва баён этилган боскичларга мос келувчи ва масофавий таълимни (асосли, лойихдвий, эксперт ва услубий) куллаш аспектида педагогик касбий фаолиятга тайёрлаш даражалари баён этилган.
ТАДЦЩОТ МЕТОДЛАРИ
Тадкикот воситалари куйидаги усулларга асосланади: кузатиш, сух,бат, уз-узини бах,олаш, эксперт бах,олаш, суровномалар, тест. Интеграциялашган "ОТМ-Профессионал таълим"да булажак касб таълими укитувчиларини педагогик касбий фаолиятга тайёргарлик самарадорлигини тадкик этиш куйидаги йуналишларни уз ичига олади:
- булажак касб таълими укитувчиларини педагогик фаолиятга тайёрлашнинг амалга оширилган шакллари доирасини урганиш;
- интеграциялашган "ОТМ-Профессионал таълим" ахборот-таълим мух,итини лойихдлаш ва амалга ошириш;
- ОТМ талабалари, профессор-укитувчилари, профессионал таълим укувчилари ва укитувчилари уртасида электрон таълим курсларини, электрон таълим ресурслари тупламларини ва тармок таълимни ишлаб чикиш хдмда синовдан утказиш жараёнида узаро хдмкорликни ташкил этиш;
- интеграциялашган "ОТМ-Профессионал таълим" ахборот-таълим мухитида ташкил этилган фаол услубий тадбирларда укитувчи ва укувчиларнинг иштироки;
- иш натижаларини умумлаштириш, куйилган максад ва вазифалар билан богликлиги;
- тармок таълим топологияларини ва уларни амалга оширишнинг тегишли боскичларини билиш;
- укитиладиган фаннинг муайян мазмуни учун тармок таълим турини танлай билиш.
Булажак касб таълими укитувчиларини педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёнини
такомиллаштириш муаммосига илмий кизикиш, тармок таълимни укитувчилар, талабалар ва укитувчилар уртасида интеграциялашган "ОТМ-Профессионал таълим" ахборот-таълим мухитида ахборот таъсирига асосланган холда амалга ошириш нуктаи назаридан ишлаб чикилган.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Тажриба-синов ишининг асосий максади илмий фаразни амалиётда синаб куриш ва интеграциялашган "ОТМ-Профессионал таълим" булажак укитувчиларини педагогик фаолиятга тайёрлаш самарадорлигини электрон таълим ва масофавий таълимдан фойдаланиш аспектида бахолаш эди. Педагогик экспериментнинг тузилиши 1- жадвалда курсатилган.
1-жадвал.
Тажриба-синов боскичлари
№ Боскичлар
1 Аникловчи
2 Изланувчи
3 Шакллантирувчи
4 Умумлаштирувчи
Аницловчи босцичида урганиш ва фалсафий тахлил амалга оширилади, психо-педагогик, илмий-услубий адабиётлар, норматив-дастурий ва булажак касб таълими укитувчиларини педагогик фаолиятга тайёрлаш муаммоси, услубий хужжатлар, таълимни ахборотлаштиришнинг назарий ва амалий жихатлари муаммолари, талабаларни шахсий ва касбий ривожлантириш.
Бу даврда ахборот таълим мух,итини лойихдлаш муаммосига багишланган илмий-методик адабиётлар урганилди. Тадкикот ОТМнинг таълим ташкилотлари билан ижтимоий хдмкорлигини мустах,камлаш, фаол масофавий таълим технологияларидан фойдаланиш асосида булажак касб таълими укитувчиларини педагогик фаолиятга тайёрлаш, электрон таълим технологияларидан фойдаланиш асосида ОТМ талабаларини педагогик амалиётга йуналтирилган тайёргарлигини мустах,камлаш зарурати аникланди. Назарий тадкикотлар ва аниклаштирилган тажрибадан олинган маълумотлар "ОТМ-Профессионал таълим" интеграциялашган ахборот-таълим мух,итида касбий фаолиятга тайёрлаш буйича методик моделни лойихдлаш ва амалга ошириш гоясини шакллантириш имконини берди.
Педагогик тажриба-синовнинг ушбу боскичининг асосий максадлари:
- тадкикотнинг долзарблигини аниклаш;
- таълим эх,тиёжларини диагностика килиш, талабаларни педагогик фаолиятга тайёрлашнинг афзал шакллари.
Бу боскичда тажриба-синовнинг асосий йуналишлари, мезонлари ва курсаткичлари аникланиб, тадкикот утказиш ва уни кайта ишлаш, саклаш ва маълумотларни такдим этиш усуллари ва воситаларини танлаш (методлар, тест мажмуалари, суровномалар, вазифа мажмуалари, шакллар ва бошкалар) амалга оширилди. Тадкикот бошида дастлабки маълумотларни олиш вазифаси белгиланди: талабаларнинг касбий компетентлиги даражасини электрон таълим ва масофавий таълимни амалга ошириш аспектида урганиш, талабаларнинг уз-узини тарбиялашга булган мотивациясини аниклаш, талабаларнинг ижодий салох,ияти ва касбий йуналганлик даражасини урганиш. Бу боскичдаги илмий -тадкикот фаолияти натижалари: тадкикотнинг долзарблиги асослаб берилади, тажриба фаолиятининг бошланишида талабаларнинг педагогик касбий фаолиятга тайёргарлик даражаси очиб берилади.
Изланучи босцичида интеграциялашган ахборот-таълим мух,ити моделини асослаш ва куриш буйича илмий-тадкикот ишлари олиб борилди хдмда булажак укитувчиларни педагогик касбий фаолиятга тайёрлаш жараёнида назарий ва амалий талаб ва тавсиялар мажмуи ишлаб чикилди. Назарий урганиш давомида интеграциялашган "ОТМ-Профессионал таълим" ахборот таълим мух,итини лойихдлаштириш услубий тамойиллари ва назарий модели, тузилиши ва таълим мазмуни, дидактик ва технологик талаблар таълим жараёнининг барча иштирокчилари ахборот узаро хдмкорлик моделлари интеграциялашган "ОТМ-Профессионал таълим" ахборот таълим мух,ити шароитида булажак укитувчиларни педагогик фаолиятга тайёрлаш амалга оширилади.
Асосий амалий максад энг самарали шаклларни танлаш, таълим технологиялари ва булажак укитувчиларни педагогик фаолиятга тайёрлаш методик моделини амалга оширишда дастлабки амалий тажриба туплаш, фаол мулокот олиб бориш. Бу боскичда тажриба ишлари ОТМ таълим порталида (бакалавр ва магистрлар учун факультатив курслар электрон укув-услубий мажмуаларини ишлаб чикиш), профессионал таълим порталида (дидактик-технологик механизмларни ишлаб чикиш, таълимни лойихдлаш ва амалга ошириш, талабалар учун электрон таълим курслари ишлаб чикиш). Виртуал методик бирлашмалари порталида ОТМ талабалари иштирокида фаол тадбирлар синовдан утказилди. Бу боскичда талабаларнинг касбий компетентлиги даражасини аниклашда электрон курс ва масофавий таълимдан фойдаланиш, талабаларнинг ижодий салох,ияти ва ижодий ютукларини бах,олаш учун тажриба-синов маълумотлари олинди.
Тадкикот ишининг мазмуни:
ОТМ даражасида:
- фаол таълим технологияларини жорий этувчи ва илгор укув курсларини олиб борувчи ОТМ таълим порталида услубий укув фанларининг интерфаол укув-услубий мажмуаларини ишлаб чикиш;
- педагогик амалиётлар, БМИ тайёрлаш жараёнида укитиш усуллари электрон таълим ресурсларини йигиш, он-лайн таълимни ишлаб чикиш ва синовдан утказиш жараёнида талабалар, укитувчиларнинг узаро хамкорлигини ташкил этишга кумаклашиш;
- ОТМ талабаларини интеграциялашган "ОТМ-Профессионал таълим" ахборот-таълим мухитида педагогик фаолиятга тайёрлаш (вебинарлар, телекоммуникация лойихаси, он-лайн конференция, масофавий консультациялар ва хоказо).
Профессионал таълим даражасида:
- профессионал таълим укувчилари учун тармок таълимни ташкил этиш ва амалга ошириш;
- талаба ва укитувчилар томонидан ишлаб чикилган электрон курслар материаллари асосида интеграциялашган ахборот-таълим мухитида профессионал таълим укувчиларини укитиш.
Кузатишлар натижалари асосида талаба ва укитувчилар томонидан ишлаб чикилган электрон таълим мазмунини тахлил килиш, семинарларда такдимотлар, укитувчи ва талабалар учун он-лайн таълим ташаббуслари давомида олинган натижалар асосида тажриба-синов ишлари амалга оширилди. ОТМ укитувчилари, бакалаврлар, магистрлар телекоммуникация лойихалари, вебинарлар, танловлар, виртуал укитувчилар жамоасининг методик фаолияти доирасида утказиладиган он-лайн конференциялар методик машгулотлари мазмуни янгиланди.
Изланувчи боскичдаги тадкикот фаолияти натижалари: "ОТМ-Профессионал таълим" интеграллашган ахборот-таълим мухитининг назарий модели белгиланди; таълим жараёнининг барча иштирокчиларининг ахборот узаро таъсирининг дидактик моделлари исботланди; булажак укитувчиларни педагогик касбий ривожланиш динамикаси белгиланган.
Шакллантирувчи тажриба-синов боскичи "ОТМ-Профессионал таълим" ахборот-таълим мухитида булажак укитувчиларни педагогик касбий фаолиятга тайёрлашнинг ишлаб чикилган методик модели самарадорлигини текшириш ва тадкикот гипотезасини тасдиклашга каратилган тажриба-синов утказиш, натижаларни амалга ошириш ва синовдан утказиш жараёнини урганишга багишланган. Ишлаб чикилган методик моделни самарали амалга ошириш, ташкилий материаллардан кенг фойдаланиш оркали тажриба-синовнинг шакллантириш боскичида электрон таълим ва масофавий таълимни куллаш, талабалар ижодий салохияти ва педагогик касбий фаолиятга тайёргарлик даражаси мониторинги амалга оширилди. Бу боскичда таълим порталлари (ОТМ ва профессионал таълим портали) минтакавий таркибида "ОТМ-Профессионал таълим" хамкорлик ва ижтимоий шериклик учун мувофиклаштириш маркази сифатида хизмат килади.
Шакллантирувчи боскичда тадкикотлари самарадорлигини якуний кузатишга каратилган тажриба-синов ишлари ташкил этилди:
ОТМ даражасида:
- таълим порталида жойлаштирилган интерактив укув-услубий мажмуалардан фойдаланган холда булажак укитувчиларни укув фанларини методик тайёрлаш тизимини жорий этиш;
- таълим ва укув амалиёти методикасини киритиш, курс лойихаси ва битирув малакавий ишларни тайёрлаш, магистрлик диссертациясини тайёрлаш;
- "ОТМ-Профессионал таълим" интеграциялашган таълим мухитида ташкил этилган услубий тадбирлар жараёнида талабаларнинг педагогик фаолиятга тайёргарлиги, фаол иш шаклларининг педагогик амалиёти (вебинарлар, телекоммуникация лойихалари, интернет конференциялари, масофавий консультациялар ва бошкалар);
- талабаларни методик укув ва педагогик амалиёт фанларининг технологик харитасида натижаларни кайд этган холда масофавий методик тадбирларда иштирок этишга тизимли жалб этиш;
- ОТМ укитувчилари рахбарлигида замонавий электрон таълим технологияларидан фойдаланиш буйича талабаларнинг педагогик фаолияти натижаларини синовдан утказиш, битирув ишлари, магистрлик диссертациялари мавзуларини амалга ошириш;
- талабаларнинг веб портфолиосини ишлаб чикиш.
Профессионал таълим даражасида:
- синфдан ташкари тармок лойихасини ва укувчиларнинг ижодий фаолиятини фаоллаштириш;
- ОТМ укитувчилари ва талабалари рахбарлигида уз-узини ривожлантириш фаолиятини ташкил этиш учун ОТМнинг профессионал таълим порталида электрон таълим мазмунидан фойдаланиш.
МУ^ОКАМА
Шуни айтиш мумкинки, тажриба-синов ишларимиз жараёнида "Булажак касб таълими укитувчиси" тушунчаси билан боглик куйидаги мухокамалрга асосландик:
- урганиш шахсий ютукларни индивидуал имкониятларни хисобга олган холда педагогик фаолиятдаги ижобий динамикани кузатиш ва аниклаш оркали таккослаш имконини беради;
- булажак укитувчиларни педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёнида таълим эхтиёжлари ва кийинчиликларини хисобга олган холда таклиф этилаётган шаклларнинг узгарувчанлиги оркали амалга оширилиши мумкин;
- булажак укитувчиларни педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёни узлуксиз булиб, педагогик касбий фаолиятдаги узгаришларни илмий асосланган, диагностик ва прогностик кузатишни талаб килади.
ХУЛОСА
Утказилган педагогик тажриба-синов ОТМ талабаларининг педагогик фаолиятга тайёргарлик даражалари ва касбий уз-узини такомиллаштиришни камраб олди. Тажриба-синов фаолияти давомида иштирокчилар электрон таълим усуллари ва масофавий таълим технологияларини узлаштирдилар, очик интерактив мультимедиа таълим мазмунини яратдилар ва касбий хамкорликни таъминладилар, бу эса булажак касб таълими укитувчиларини педагогик касбий ривожланишининг ижобий динамикасини аниклашга имкон берди.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ.
1. Ниязова Н.А. Интеграциялашган ахборот-таълим мухитида булажак касб таълими укитувчиларини педагогик фаолиятга тайёрлаш методикасини такомиллаштириш. Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси. - Тошкент, 2021. - 165 б.
2. Ниязова, Н. А., & Назарова, Ш. Ш. (2022). ТЕХНИКА ОЛИЙ ТАЪЛИМ
МУАССАСАСИ БИТИРУВЧИСИНИНГ РА^ОБАТБАРДОШЛИГИНИ
РИВОЖЛАНТИРИШ. Research Focus, 1(1), 86-91.
3. Ниязова, НА. (2022). КАСБ ТАЪЛИМИ УКИТУВЧИЛАРИНИ ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТИДА УЗЛУКСИЗ РИВОЖЛАНИШ БОС^ИЧЛАРИ. PEDAGOGS jurnali, 6(1), 326-337.
4. Niyazova, N. A. (2019). ADVANTAGES OF THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(12), 234-237.
5. Ниязова, Н. А. (2018). ЭЛЕМЕНТЫ ДИСТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ, КАК СРЕДСТВО ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ. ББК 1 Р76, 111.
6. Ниязова, Н. А. (2018). Интеграция компетенций при разработке междисциплинарной интеграции. НАУКА-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРАКТИКЕ, 126.
7. Ниязова, Н. (2018). НЕФТЬ ВА ГАЗ КОНЛАРИ ЖАРАЁНИДА СОДИР БУЛАДИГАН ЮТИЛИШЛАР, УЛАРНИ САБАБЛАРИ ВА ОЛДИНИ ОЛИШ ЧОРАЛАРИ. Экономика и социум, (5), 911-913.
8. Ниязова, Н. (2017). Системный анализ вырабатывания газовых шахт в виде управляемого объекта сложного процесса. Высшая школа, (3), 79-80.
9. Niyazova, N. (2017). CREATION OF MATHEMATICAL MODELS FOR THE MANAGEMENT OF DEVELOPMENT OF GAS FIELDS IN THE WATER PRESSURE. Теория и практика современной науки, (3), 3-7.
10. Naima, N. (2016). THE OIL MINES WHICH IS THE DETERMINATION OF INDICATION AUTOMATED CHAIN OF THE CONSTRUCTION OF MATHEMATICAL MODELS. Теория и практика современной науки, (2), 10-12.
11. Niyazova, N. (2016). DECISION WHICH IS PROVIDING OF EFFECTIVE MOVING OF LIMIT OF WATER AND GAS IN NORTHERN NISH AN MINE. Теория и практика современной науки, (3), 5-7.
12. Niyazova, N., & Ozbekistan, N. THE OIL MINES WHICH IS THE DETERMINATION OF INDICATION AUTOMATED CHAIN OF THE CONSTRUCTION OF MATHEMATICAL MODELS.
13. Шамова, Т.И. Управление образовательными системами / Т.И. Шамова, Т.М. Давыденко, Г.Н. Шибанова. М.: Academia, 2007. - 384 с.