Кодирова Ферузахон Усмановна,
Тошкент вилояти Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш х,удудий марказининг "Мактабгача, бошланFич, махсус таълим методикалари" кафедраси доценти, педагогика фанлари доктори
"РАКАМЛИ ПЕДАГОГИКА" - ИСЩБОЛ БУГУНДАН БОШЛАНАДИ: ИМКОНИЯТЛАР, СТЕРЕОТИПЛАР, КЕЛГУСИ РЕЖАЛАР
УДК: 378.091.33:004
ЦОДИРОВА Ф.У. "РАЦАМЛИ ПЕДАГОГИКА" - ИСТИЦБОЛ БУГУНДАН БОШЛАНАДИ: ИМКОНИЯТЛАР, СТЕРЕОТИПЛАР, КЕЛГУСИ РЕЖАЛАР
Ушбу маколада бугунги кунда ракамли иктисодиётнинг тараккий этиши билан боFлик1 равишда педагогикада х,ам кулланилаётган ракамли методларнинг имкониятлари хусусида фикр юритилади. Хусусан, ракамли усуллардан намуналар келтирилди: "Мен экранда", "Мени куринг, эшитинг, тушунинг", "Мен онлайн мулокотда", "Менинг онлайн х,икоям", "Суздан расм-гача, расмдан х,икоягача".
Таянч суз ва тушунчалар: таълим, укитиш, педагогика, метод, жараён, натижа, укувчи, ракамли ёндашув, воситалар.
КОДИРОВА Ф.У. "ЦИФРОВАЯ ПЕДАГОГИКА" - БУДУЩЕЕ НАЧИНАЕТСЯ СЕГОДНЯ: ВОЗМОЖНОСТИ, СТЕРЕОТИПЫ, ДАЛЬНЕЙШИЕ ПЛАНЫ
В статье раскрыты возможности использования в педагогическом процессе цифровой методики. В том числе приведены примеры использованных в коррекционном-педагогическом процессе методов: "Я на онлайне", "Я веб-дизайнер", "Мой онлайн рассказ", "От слова до картины, с картины до слова".
Ключевые слова и понятия: образование, обучение, педагогика, метод, процесс, результат, ученик, цифровой подход.
KODIROVA F.U. "DIGITAL PEDAGOGY" - THE FUTURE STARTS FROM TODAY: OPPORTUNITIES, STEREOTYPES AND FUTURE PLANS
In the article is described the capabilities of digital techniques. Such as "On my screen", "I am online", "I am web-designer", "I am on the online communication", "Look me, listening and understand me", "My online story", "From words to picture, from picture to words".
Key words and concepts: education, teaching, pedagogical, methods, lesson, result, pupil, digital techniques.
с
Кириш. Бугунги кунда мамлакатимиз-нинг х,ар сох,ада жах,он майдонида етакчилик килаётган Fоя ва технологияларни жорий этиш имкониятига эга кудратли давлатга айлан-ганлигини фахр билан эътироф этиш мумкин. Жумладан, ракамли иктисодиёт ривожланган мамлакатларда узининг чексиз имкониятлар майдони эканлигини намоён килганлиги боис, бизнинг давлатимизда х,ам бу йуналишларда улкан ишлар амалга оширилмокда. Маъ-лумки, иктисодиёт х,ар сох,анинг асоси, ричаги ва х,аракатлантирувчи кучидир. Шу жумладан, педагогиканинг х,ам. Чунки таълим-тарбия жараёнининг иктисодиётга боFликлиги, ишлаб чикаришнинг мух,им омиллиги "Кадрлар тай-ёрлаш миллий дастури"да яккол белгилаб куйилган.
Ушбу мацола мацсади: таълим жараёнида кулланилган ва тавсия этилаётган ракамли укитиш усулларининг самарадорлигини кенг тарFиб этишдир.
Мацола долзарблиги: бугунги кунда умумтаълим мактабларида х,ам, махсус таълим муассасаларида х,ам педагогик жараён-нинг самарадорлигини ошириш масалалари компьютер технологияларисиз х,ал этилмайди. Чунки замон шиддат билан узгараётганда ахборот билан ишлашнинг турли восита-лари ишлаб чикилиб, амалиётга тез сурат-ларда кириб келмокда. Ёшларда ахборот билан ишлаш куникмалари аксарият х,олларда х,аётдан, яъни амалиётдан олган тажрибалари асосида ривожланмокда.
Сир эмаски, аксарият укитувчиларнинг (15-20 йил олдин олий таълимни туга-тиб, мактабларда фаолият курсатаётган укитувчиларнинг) компьютер билан ишлаш куникмалари жуда саёз, яъни улар АКТдан пассив х,олда фойдаланадилар. Чунки улар уз х,аёт тарзидан, мех,нат фаолияти-дан ортиб АКТ ни урганишга максадли кири-шиб кета олмаяптилар. Маълумки, бугунги кунда х,ар бир мактаб компьютер синфлари х,амда мутахассислар билан етарли дара-жада таъминланган. Бирок бу каби шароит-лардан туFри ва самарали фойдаланиш учун укитувчининг узида АКТ ёки ракамли укитиш усулларига мотивация етишмаяпти. Натижада айрим укитувчилар факатгина очик дарс-ларда( шунда х,ам узгаларнинг кумаги остида) гина АКТ дан фойдаланиб дарс утмокдалар.
Бу х,олат укитувчи ва укувчи уртасида маъ-лум бир тусикни юзага келтиради. Уз урнида ёшларнинг куз унгида укитувчининг мавкени саклаб колиш масаласи устида ишлаш талаб этилмокда.
Таълим жараёнида АКТ дан фойдаланиш-нинг имкониятлари катор олимлар, жумладан, электрон ахборот-таълим ресурсла-рини яратиш ва таълим жараёнида куллаш буйича республикамизда М.М.Арипов1, У.Ш.Бегимкулов2, Ф.М.Закирова3,
М.Х.Лутфиллаев4 ва бошкаларнинг тадкикот ишларида уз аксини топган. Ушбу ва бошка ракамли ёндашувларга оид илмий изланиш-ларда таълим бериш фаолиятининг хилма-хиллигига эришиш, таълим олувчилар учун таълим дастурлари ва курсларида кулай укиш имкониятини кенгайтириш, укув жараёнида замонавий асбоб-ускуналардан фойдаланиш, уларнинг вактини ва соFлиFини саклаш имкониятлари, моддий ва ижтимоий шароитларга мос таълим инфратузилмаларини татбик этишга оид тавсиялар ишлаб чикилган. Бирок барча таълим муассасалари учун фанларни укитиш ва укувчиларнинг ахборот мух,итидаги фаолликларини оширишга йуналтирилган ракамли укитиш усулларига эх,тиёж кундан кунга кучаймокда.
Айнан мана шу муаммонинг ечи-мини топиш максадида Тошкент вило-яти ХТТХКТМОХМ "Мактабгача, бошланFич, махсус таълим методикалари" кафедра-сида "Ракамли методик хизмат", "Методик кластер"ни йулга куйиш режалаштирилди.
1 Арипов М., Файзиева М. Webга асосланган мосла-шувчи таълим тизимлари. // Амалий математика ва информацион технологияларнинг долзарб муаммолари. - Ал-Хоразмий 2016: Х,алкаро илмий конференция тезислари туплами. - Тошкент, 2016. -Б. 73-74.
2 Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълимда замонавий ахборот технологияларини жорий этишнинг илмий-назарий асослари. Монография. - Т.: "Фан", 2007.
3 Закирова Ф.М. Теоретические и практические основы методической подготовки будущих преподователей информатики в педагогичеких вузах: Автореф. дисс. ... док. пед. наук. - Ташкент, 2008. - 42 с.
4 Лутфиллаев М.Х,. Олий таълим укув жараёнини тако-миллаштиришда ахборот технологияларини интеграци-ялаш назарияси ва амалиёти (Информатика ва табиий фанлар мисолида): Пед. фан. доктори илмий даража-сини олиш учун диссертацияси. - Самарканд, 2004. - 211 б.
г
Мацола янгилиги: ракамли укитишнинг таълим самарадорлигига таъсири, унинг имкониятларини манбаларда берилган наза-рий маълумотлар хамда амалиётдаги тажри-баларни оптималлаштирган холда асослаш хамда айрим ракамли усулларни оммалашти-риш. Бунинг учун объект сифатида хорижий манбалар, укитувчиларнинг инновацион фао-лиятини урганиш жараёни танлаб олинди.
Кузланган максадга эришиш учун белги-ланган вазифаларни амалга оширишда цатор усуллардан фойдаланилди, жумладан, сухбат, кузатиш, маълумотларни тахлил килиш, ман-баларни урганиш.
Тадкикот жараёнида дастлаб хорижда бу йуналишда олиб борилаётган ишлар урганилди. Урганиш ишлари куйидаги савол-нинг амалий жавобини шархлаш билан бош-ланди.
Таълим каерда ва качон самарали булади?
1. Укувчиларнинг эркин, кулай, хавфсиз харакатланишини таъминлайдиган масканда (бинолар, спорт майдонлари ва заллари, ошхоналар, кутубхоналар ва б.).
2. Замонавий таълим мазмунига эга булган тизимда (замон талабларига мос дав-лат таълим стандартлари, укув режа ва укув дастурлари, укувчининг ёши, кизикиши ва салохиятига мос укув материалларига эга дарсликлар, ишчи укув воситалари, укув куроллари ва б.).
3. Таълимнинг хар бир болада мав-жуд индивидуал хусусиятлар, кобилиятлар ва лаёкатларини ривожлантиришга йуналтирилган укув-ижодий муассасалар фаолияти билан уЙFун ва узлуксиз фаолияти ташкил этилганда укувчиларнинг хар бирида маълум учкун кобилият ва лаёкатни юзага чикаришни кузда тутувчи ишлар.
4. Муассасаларда дарс ва машFулотнинг давлат ва жамият назоратидаги жараёнлигини хис киладиган хамда хар бир дарснинг нати-жаси ижтимоий буюртманинг маълум булаги эканлигини англаган, уз устида мунтазам ишлайдиган, янгиликдан кочмайдиган, мунта-зам равишда тадкикотчилик фаолиятини олиб боришга мослашган педагог кадрлар билан таъминланганда.
Санаб утилган хар бир вазифанинг амалга ошиши иктисодий асосга бориб такалади. Шу боис, бугунги кунда педагогика, хусу-сан, укитиш ва ургатиш жараёнининг шакл ва тамойили иктисодий муносабатлар-нинг нечоFлик мукаммаллиги ва максадли йуналганлиги билан боFликдир. Бу сох,ада хориж тажрибаларини урганиш оркали куйидаги маълумотларнинг шархини кел-тирамиз1. 2019 йил 24 январда биринчи марта нишонланган "Халкаро таълим куни"га баFишланган тадбирда ЮНЕСКО-нинг "Ракамли педагогика ва укув матери-аллари" булими бошлиFи Светлана Князева БМТ нинг Глобал коммуникация департа-менти ходими Наргис Шекинскаянинг жамо-атчилик ахборотига доир саволларига жавоб берди. Жумладан, ракамли иктисодиётга утиш даврида таълим жараёнида ракамли педагогика тамойилларидан фойдаланиш мухимлиги ва АКТ дан таълимда фойдала-нишни кенгрок тушуниш лозимлиги таъкид-лаб утилди. БМТнинг "Ракамли педагогика ва укув материаллари" булими фаолияти ёри-тилган сахифада жумладан куйидаги хуло-салар баён этилган: "АКТ жамият хаётининг турли сохаларига кириб келганига анча давр булди. Бирок таълим сохаси техник ривож-ланиш билан боFлик узгаришлар орти-дан улгура олмаяпти. Куп ривожланган дав-латларда ракамли мосламалар ва иловалар укитиш жараёнида кулланилиб келинсада, бирок таълим давр талабларига тулик жавоб бера олмаяпти, XXI аср куникмаларини тар-киб топтиришга етарлича имкон бермаяпти. Бугунги кунда таълим сохасида кундузги, ара-лаш ва онлайн укитишда АКТ дан ва ракамли контентдан фойдаланишни танкидий тахлил килиш лозим. Ракамли педагогика учун таълимнинг очиклиги, хусусан, Очик таълим ресурсларидан фойдаланиш мухим ахамиятга эгадир. Укитувчи ва укувчиларнинг ракамли куникмалари орасида ахборот коммуника-цион технологиялардан фойдаланиш компе-тенцияси, медиа ахборот саводхонлиги каби-лар етакчилик килмокда"2.
Юкорида келтирилган каби ва бошка маълумотларни тахлил килиш натижасида бугунги
1 https://news.un.org/ru
2 https://news.un.org/ru
с
KyHga xaMuaTfla KeHr KynnaHurnaeTraH paKaMnu anoKa BocuiTanapu, yKUTum MocnaManapu Ba gacTypuM umoBanapHuiHr Typnu coxanapflaru Ka6u TatnuMfla x,aM MMKOHi/mTnapu KeHMunu aHMK^aHflu.
AMa^ueTfla yKyB^u emnapHurnr Kyn Tene^oH-napu Ba 6owKa ragxeTnapflaH ^oMfla^aHim-napu x,aeT Tap3ura aMnaHraHnunu cup эмaс.
AMH^Kca, ynapHurnr Tene^oH opKanu ax6o-poT y3aTuwra Ku3uKu^^apu op™6 6opMOKfla. XyMnagaH, Kap Ba 3au$ эmмтyвцм emnapHurnr Ba KarranapHumr 0F3aKu cy3namum umkohu-flTUHUHr ^eKnaHraHnunu 6ouc Typnu ypHUHU Kon^oB^u BocuiTanapra эx1тuex Ky^aMMOKfla.
LUyHUHr y^yH aManueTra KaTop paKaMnu eHgamyBnapra acocnaHraH MeTognap TaT6uiK этм.п,цм: "MeH экpaн,цa" ("I am online"), "MeH AU3atfHep" ("I am designer"), "MeH oHnaMH MynoKoTgaMaH" ("I am on the online communication"), "MeHU KypuHr, эmмтмнг, TymyHurnr" ("Look me, listening and understand me"), "MeHUHr oHnaMH xuKoaM" ("My online story"), "Cy3,aH pacMra^a, pacMgaH xuKoara^a" ("From words to picture, from picture to story").
"MeH экpaн,цa" MeTogu gacTna6, Tap6uamu-nap ^aonuaTura TaT6uiK этм.п,цм. ynap UHTep-HeT xu3MaTu epAaMuga ax6opoTnapHU u3nam, TaHnam Ba "BugeonopT^onuo" Tatfepnamflu. By MeTog afiHUKca, "MMo-umopanu HyTK'HU ypraHumga xyga caMapanu epgaM 6epgu. AacT-na6 ynap uHTepHeT opKanu TymyH^anapHurnr uMo-umopaflaru 6enrucuHu KaHgaM HaMoMum этunumuнu Tonu6, cyHrpa y3napu my 6enrunap-gaH ^oMflanaHu6 BugeoMypoxaaT тatfep.пa,цм-nap.
CaHa6 yTunraH TaBcuanap yMyMTatnuiM yKuTyB^unapura ManaKa omupum Kypcnapu xapaeHUfla TaBcuaBuM Tycga TaKflUM этм.п,цм. Maxcyc MaKTa6napHuHr negaroruK xapae-Hura ym6y ycynnap Taxpu6a-cuHoB acocuga TaT6uK этunAu. Taxpu6a-cuHoB umnapuga HaBouM BunoaTu KapMaHa maxpu 25-coHnu XaMga ahauxoh BunoaTU Xyxao6og TyMaHU 17-Kap 6onanap Maxcyc MaKTa6 UHTepHaTna-puHuiHr 5-11-cuh^ yKyB^unapu umTupoK эт,цм-nap. ByHurnr y^yH gacMa6 negarornapra ycyn-napHuHr Mox,uaTU Ba aManra omupunum Tex-Honoruacu TymyHTupu6 6epunflu. MyHTa3aM oHnaMH Macnax.aT.nap TamKun этм.п,цм. Myaccaca-Humr WKopu cuh$ yKyB^unapura aMHaH UHTep-HeT opKanu MatnyMoT onu6, 2-3 gaKuKanu
лавх,а тайёрлаш топшириклари берилди Уларга "Ошхона", "Устахона", "Бизнинг куча ва мах,алла", "Бизнинг оила", "Транспорт-лар", "Бозор", "БоF", "Дала", "Менинг дустим" каби мавзуларда "Мен экранда" методи орк,али кичик лав^алар тайёрлаш топшириFи берилди. Улар дастлаб интернетдан шу мав-зуга доир расмлар, маълумотларни излади-лар. Саклаб олдилар. Хар бир расм тагига унинг мазмунига хос гаплар ёздилар. Сунгра шу мавзуга доир х,аётий вазиятда лавх,а олди-лар.
Масалан, "Бу менинг кучам, у ерда уйлар, дарахтлар, дуконлар бор. Бу кушнимиз Дил-шод ака. Унинг ок рангли машинаси бор".
"Бу бозор. Дех,кон бозори. Мен бозорга онам билан келдим. Биз олма, шакар, ёF, нон олдик, расмдаги бозордан бизнинг бозор каттарок ва чиройли".
"Бу мактаб ошхонаси. Бу эса, ошпаз опа. Бугун у бизга шурва ва шавла тайёрлаяпти".
Укувчининг узи х,акида, яъни оиласи ва кизикишлари ^акидаги муаллифлик лавх,аларини тайёрлашга катта кизикишлари кузатилди.
Шу тарзда укувчилар телефон оркали кичик-кичик лавх,алар тайёрлаши, уларнинг соFлом инсонлар орасида тез ва самарали уЙFунлашиб кетишига имкон беради.
Махсус мактабларнинг 5-синфларидан бошлаб, компьютер синфларида олиб бори-лувчи дарсларда укувчиларнинг телефонга ёзиб олинган имо-ишорали мурожаатларидан фойдаланилди. Дарсда экранда бир укувчи имо-ишораларда маълум ахборотни намойиш килса, синф укувчилари ушбу ахборотни ёзма шаклга утказиш устида машк килдилар. Яъни х,ар бир укувчи ало^ида компьютерда ишлаш оркали WORD дастурида х,ужжат очиб, мат-нни тердилар. Яна бир укувчи курган маъ-лумотларини доскага ёзиб борди. Шу тарзда укувчилар имо-ишорали ахборотни ёзма шаклга утказиш куникмаларини узлаштирдилар. Бунда укитувчининг х,аракатлари куйидаги боскичларда ташкил этилди:
1. Укувчиларга мавзуларни таркатиш. Мавзулар: "Оила", "Куча", "Менинг кизикишларим", "Касблар ва уларнинг вази-фалари", "Табиат ^одисалари", "Касалли-клар ва уларнинг келиб чикиш сабаблари", "Менинг дустим", "Менга ёкадиган фан",
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)
г
"Спорт турлари ва анжомлари", "Узбекистон менинг Ватаним", "Узбекистон байроFи ва герби", "Мен укиган китоб", "Мен ёктирган фильм", "Махаллам", "Менинг хукук ва бур-чларим".
2. Хар бир мавзу буйича она тили, укиш, адабиёт укитувчилари хамда тарбиячилар билан хамкорликда киска баёнларнинг тайёр-ланишида иштирок этиш.
3. Тасвирга ёзиш жараёнини олдин-дан тайёрлаш. Бунда укувчиларни хамда жойни тайёрлаш кузда тутилди. Айникса, укувчиларни жараёнга нуткий хамда психологик жихатдан тайёрлашга алохида эътибор каратилди. Амалиётда ушбу усул кулланилганда ота-оналар ва укувчилар томо-нидан катор таклифлар тушди. Яъни улар фар-зандининг тасвирга олинишида унинг ташки куриниши хамда шу мавзуга кизикишини ино-батга олиниши максадга мувофик деган фик-рни билдирдилар.
4. Хар бир укувчининг берилган мавзу-лардан камида учтасига тайёрланиши талаб этилди. Чунки тайёрланган матн ва у асосида олинган тасвирларни узаро тахлил килишда, объектив бахолаш учун бир мавзу устида камида уч нафар укувчи лавха тайёрлаши талаб этилди.
Ушбу усуллардан умумтаълим мактаблари укитувчилари хам фойдаландилар. Жумладан, укувчиларнинг дарслардаги такдимотлари телефонга тасвирга олинди. Сунгра бу тас-вирлар синфда намойиш килинди. Бундан ташкари синф рахбарининг оилалар билан очилган "Телеграмм" иловасига куйилди. Натижада ота-оналар уз фарзандининг дар-сда, доскада, уртоклари орасида узини тути-шини кузатиш имконига эга булдилар.
Умумтаълим мактаблари учун укувчиларни баён ёзишга тайёрлашда хам "Ракамли укитиш" усули татбик этилди. Укитувчи узи матнни диктофонга укиб ёзиб олади. Ушбу укишга алохида талаблар куйилади, яъни:
- матнни мантикий кисм(тракт)ларга булиб олиш;
- матнни ифодали, хис-хаяжон билан укиш;
- зарур пайтларда пауза килиш (ушбу паузаларда укиш тухтатилиб, кейин нима булади, ёки шу ергача ким нимани тушунди,
ким сузлаб беради?... каби топшириклардан фойдаланилади).
- турли шовкинлардан холи шароитда ёзиб олиш.
Синфдан ташкари укиш машFулотларида хам ушбу аудиоматндан фойдаланиш тав-сия этилди. Укувчилар матнни эшитиб, зарур пайтда пауза килиш оркали матннинг маъ-носини узлаштириш учун янги сузлар устида ишлаш имконига эга булдилар. Бу усул "шу ерда ва ^озир" тамойилининг жорийланиши учун кулай хисобланади.
Олиб борилган амалий кузатишлар ва методик фаолият асосида куйидаги хулоса-ларни асослаймиз. АКТ ёки бошка таълим технологиялари хусусида фикр юритилганда, укитувчиларнинг аксариятида муаммога дуч келгандек туЙFу сезилади. Гуёки АКТ забт этиб булмас чукки каби туюлади. Аслида бугунги кунда хар бир инсоннинг турли алока восита-ларидан фойдаланиши, хабар укиб, кимгадир юбориши, уларда ракамли куникмаларнинг элементлари таркиб топганидан далолат беради.
Куйида ракамли укитиш усулла-рини кенг тарFиб этиш ва амалиётчилар-нинг "стереотип"ларини бартараф этишига йуналтирилган тавсияларни келтирамиз:
1. Таълим муассасаларида укитувчилардаги куркувларни олдини олиш учун компьютер хоналарида турли йиFилишларни утказиш, кун тартибига доир масалаларнинг ечимини турли дастурли иловалардан фойдаланган холда топишга йуналтирилган семинарлар ташкил этиш.
2. Очик дарсларда оддий телефонга олинган тасвирлар, овозли матнлардан фойдаланиш. Бу йул укитувчи ва укувчиларнинг ракамли куникмаларини интенсив ривожла-нишига имкон беради.
3. Хар бир мактабнинг тезкор интер-нетга уланиши, чоп этиш воситалари билан таъминланиши кутилаётган бу даврда укитувчиларнинг ракамли методлардан фой-даланишга тайёрлаш ва ундаш мухим замона-вий талаб хисобланганини кенг тарFиб этиш.
Энг мухими укувчилар ва укитувчилар уртасидаги симли алока максадли ташкил эти-либ, дидактик тусга киргандагина ракамли усуллар педагогик, инновацион талабга айла-нади.
Адабиётлар руйхати:
1. Кодирова Ф.У. Махсус таълим жараёнига интерфаол усулларни татбик этиш. -Тошкент: "Замин" 2015.
2. https://www.herzen.spb.ru/
3. https://www.msu.ru/
4. https://ru.wikipedia.org/wiki/