Научная статья на тему 'РАҚАМЛИ МАРКЕТИНГДА МАРКЕТИНГ ТАДҚИҚОТЛАРИНИ ЎТКАЗИШ ВА ИСТЕЪМОЛЧИЛАР ТЎҒРИСИДА МАЪЛУМОТ ТЎПЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ'

РАҚАМЛИ МАРКЕТИНГДА МАРКЕТИНГ ТАДҚИҚОТЛАРИНИ ЎТКАЗИШ ВА ИСТЕЪМОЛЧИЛАР ТЎҒРИСИДА МАЪЛУМОТ ТЎПЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
рақамли маркетинг / Internet-маркетинг / истеъмолчиларнинг “рақамли” одатлари / рақамли қурилма ва мосламалар / Вебсайтлар / СКМ / лидогенерация / Cookie-файллар. / digital marketing / Internet marketing / “Digital” Habits of consumers / digital devices and devices / websites / SKM / lidogeneration / cookies.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Ибрагимов И.Ҳ., Рустамов Ж.М.

Мақолада рақамли маркетингда маркетинг тадқиқотларини ўтказиш ва истеъмолчилар тўғрисида маълумот тўплашнинг ўзига хос хусусиятлари таҳлил қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The article analyzes the specifics of conducting marketing research in digital marketing and collecting information about consumers.

Текст научной работы на тему «РАҚАМЛИ МАРКЕТИНГДА МАРКЕТИНГ ТАДҚИҚОТЛАРИНИ ЎТКАЗИШ ВА ИСТЕЪМОЛЧИЛАР ТЎҒРИСИДА МАЪЛУМОТ ТЎПЛАШ ХУСУСИЯТЛАРИ»

PAKAMЛИ MAPKETOHr^ MAPKETOHr ТAДK;ЩОТЛAPИНИ УТ^ЗИШ BA ИСТЕЪMОЛЧИЛAP Т^^ИСИ^ MAЪЛУMОТ

ТУПЛ4Ш XУСУСИЯТЛAPИ

Ибрагимов И.Х,.

СамИСИ Маркетинг кафедраси доцент в.б., и.ф.н.

Рустамов Ж.М.

СамИСИ Маркетинг кафедраси ассистенти

Аннотация: Маколада ракамли маркетингда маркетинг тадкикотларини утказиш ва истеъмолчилар тугрисида маълумот туплашнинг узига хос хусусиятлари тахлил килинган.

Калит сузлар: ракамли маркетинг, Internet-маркетинг, истеъмолчиларнинг "ракамли" одатлари, ракамли курилма ва мосламалар, Веб-сайтлар, СКМ, лидогенерация, Cookie-файллар.

Annotation: The article analyzes the specifics of conducting marketing research in digital marketing and collecting information about consumers.

Keywords: digital marketing, Internet marketing, "Digital" Habits of consumers, digital devices and devices, websites, SKM, lidogeneration, cookies.

Ракамли маркетинг ва Internet-маркетингнинг компаниялар фаолиятига жорий этиш стратегиялари асосан маркетинг стратегияси ва тактикасини ишлаб чикишнинг анъанавий мантигидан фарк килмайди. Аник фарк максадли аудиторияни аниклаш ва улар билан ишлашнинг узига хос хусусиятлари ва истеъмолчиларнинг "ракамли хатти-харакатларининг узига хос хусусиятларида намоён булади.

Максадли аудитория-бу бозор сегментацияси амалиёти натижасида аникланган истеъмолчилар гурухи булиб, истеъмолчиларнинг хулк-атворининг ухшаш шаклларини намоён этадиган ва компаниянинг махсулот таклифига кизикиши мумкин булган баъзи умумий хусусиятлар билан бирлашган истеъмолчиларнинг муайян гурухи. Асосий маркетинг харакатлари максадли аудиторияга каратилган булади.

Ракамли ва Internet marketing стратегияларини ишлаб чикиш ва амалга оширишда анъанавий сегментация мезонлари доираси кенгаймокда. Истеъмолчиларнинг "ракамли" одатлари, ракамли курилмалар ва интернетдан фойдаланиш тажрибаси ва амалиётини белгилайдиган хусусиятлар мухим ахамият касб этмокда. (1-жадвал)

1-жадвал

Ракамли ва Internet-маркетингда истеъмолчиларни сегментлаш _мезонларининг тахминий руйхати_

Сегментация хусусиятлари

Энг куп таркалган кийматларига эга белгилар

Фойдaлaнилaдигaн девaйслaр Ba (ёки) гaджетлaр типлaри Уй компютери, планшет, mobil telefon, аклли соат, наушникдан фойдаланиш, симли сичкончани ишлатиш, USB сичконча ва бошкалар

Фойдaлaниш чaстотaси Мобил телефон, планшет ва бошкалардан фойдаланиш частотаси.; интернетдан фойдаланиш частотаси, mobil интернетдан фойдаланиш частотаси; ижтимоий тармокларда, електрон почтада ва хоказоларда хисобларни текшириш частотаси.

Aккayнтлaрнинг мaвжyдлиги (хисоб ёзyвлaри) Ресурслар турлари буйича: ижтимоий тармоклар, профессионал жамоалар, расмий манбалар, онлайн-дуконлар ва бошкалар.

Kyрилaдигaн мaтериaллaр мaвзyлaри Ахборот ресурслари, video ва audio ёзувлар ва бошкаларни (товарлар турлари ва махсулот гурухлари буйича) сотиб олиш

Онлaйн (интернет) хaгra-xaрaкaшaр aмaлиёти — фаол (мунтазам жойлаштириш, хештеглардан фойдаланиш, лайкларни жойлаштириш) — пассив (материалларни укиш)

Тaрмокдa хaрид килиш тaжрибaси Харидларнинг частотаси, махсулот гурухлари турлари, сотиб олиш тугрисида карор кабул килиш вакти, "сават" дан фойдаланиш ва бошкалар.

Онлaйн тулов aмaлиёти Банк карталари оркали харидлар, 8м8 оркали тулов, электрон хамён, кабул килиш пунктларида офлайн тулов ва бошкалар.

Албатта, 1-жадвалда келтирилган "ракамли" истеъмолчиларни сегментлаш мезонлари руйхати тулик эмас ва у кенгайтирилиши мумкин. Аммо шуни таъкидлаш керакки, истеъмолчиларнинг "ракамли" хатти-харакатларининг хусусиятлари хакида маълумотларисиз ракамли маркетинг стратегиясини шакллантириш ва истеъмолчиларга таъсир килишнинг энг самарали воситаларини танлаш мумкин эмас. Масалан, сайт ва унинг mobil версиясининг форматлари ва ташкил этилишида жиддий фарк бор, гарчи иккала формат хам таркибнинг умумий мантигини, онлайн узаро таъсир шаклларини ва стилистикани уз ичига олади.

Девайс (device - курилма) -бу автоном ишлашга кодир булган хар кандай курилма ёки асбоб, масалан, компютер ёки мобил телефон. Девайслар (курилмалар) ракамли marketing каналлари.

Гаджет (gadget-мослама) -бу факат минигарнитуралар, микрофонлар ва бошкалар каби курилмага уланганда ишлаши мумкин булган кушимча курилма-мослама.

Ракамли marketing ва анъанавий офлайн marketing уртасидаги мухим фарк marketing тадкикотларини утказиш, истеъмолчилар тугрисидаги маълумотларни туплаш, кайта ишлаш ва тахлил килиш учун ракамли воситалардан фаол фойдаланишда намоён булади. Хрзирги вактда маркетинг тахлили учун

куйидаги воситалар фаол фойдаланилмокда: веб-аналитика, Веб-сайтлар. СКМ, лидогенерация, Cookie-файллар ва бошкалар.

Веб-аналитика (инглизча, web analytics) - 6у веб-сайтга ташриф бyюрyвчилaр хакида мaълyмот тyплaш, yлчaш, тахлил килиш ва такдим этиш, yлaрнинг ишлаши ва давоматини оптималлаштириш учун процедyрaдaр ва теxнологиялaр туплами.

Веб-сайт (инглизча, Website) World Wide Web-сайтнинг асосий элементи булиб, у умумий мавзу билан бирлаштирилган ва хаволалар билан богланган ва домен номи билан аникланган ягона веб-сахифалар (хужжатлар) тупламини ифодалайди.

Веб-аналитиканинг иккита асосий воситалари мавжуд:

Java Script хисоблагичлари - сайтга код фрагментини урнатиш оркали статистикани туплайдиган ташки дастурлар, масалан, Yandex.Mетрica, Google Analitycs;

Лог анализаторлари-бу серверга урнатилган ва сервер томонидан тупланган маълумотларни кайта ишлайдиган ички дастурлар.

Веб-аналитика сайт трафигини, сайтдан фойдаланиш кулайлигини (сайтларнинг фойдаланишга яроклилиги, уларнинг кулайлиги ва эргономикаси) тахлил килиш, электрон тижорат натижаларини ва истеъмолчиларнинг xarra-харакатларини тахлил килиш имконини беради.

Катта маълумотлар тахлили (инг. Big Data) тузилмаган, доимий усиб бораётган, турли xra маълумотларнинг (матнлар, суровлар, карта файллари, маршрутлар, сенсор маълумотлари ва бошкалар) улкан массивлари билан ишлайди.).

Big Data феноменининг пайдо булиши акборот массивларининг узлуксиз усиши ва ривожланиши билан боглик, катта маълумотлар хажми 1 гигабайт ёки ундан купдан бошланади. Big Data билан ишлашда асосий муаммолар маълумотлар массивларини саклаш, кайта ишлаш, тизимлаштириш ва синтез килиш учун мaxсyс дастурий воситаларни ишлаб чикиш, шунингдек улар асосида башоратли моделларни яратиш буйича ечимларни излаш билан боглик.

Maркетингдa Big Data билан ишлаш максадли аудитория портретини аниклаштиришга, истеъмолчиларнинг xarra-харакатларини ва ишлатилган маркетинг воситаларига истеъмолчиларнинг реакцияларини башорат килишга, сегментни нишонга олишга ва хоказоларга каратилган. Бирок, хозирги вактда ушбу воситанинг самарадорлиги фаол танкид килинмокда, чунки мижозларнинг талаблари ва эхтиёжларини фаол марктинг тадкикотларидан фойдаланмасдан истеъмолчининг утган тажрибаси тугрисидаги маълумотлар билан ишлашга эътибор каратиш, истеъмолчи учун янги кийматларни яратиш имконини бермайди.

CRM тизимлари (инглиз тилидан. Customer Relationship Management -мижозлар билан муносабатларни бошкариш) - бу мижозлар ва улар билан муносабатлар тaриxи хакидаги маълумотларни туплаш, тизимлаштириш ва саклаш учун мулжалланган, мижозларнинг узаро таъсир стратегияларини

автоматлаштириш, лидогенерация, сотишни купайтириш, хизмат курсатиш сифатини ошириш, мижозларнинг содикдигини ошириш ва хк. максадларга эришиш учун ишлатиладиган турли хил дастурий махсулотлар.

Хрзирги вактда Узбекистон бозорида СRMлар тизимлари туризм ва банк сохаларида тор доирадагина кулланилмокда.

Компания ишига CRM тизимларини жорий этиш жуда киммат жараён булиб, кушимча кадрлар тайёрлашни, мижозлар билан узаро муносабатлар форматини узгартиришни, мижозлар хакида маълумот туплашни ва раскадровка жараёнларини талаб килади. Компания бир неча ойдан бир йилгача CRM тизимини уз ишига татбик этиш ва диск раскадровка килиш билан шугулланиши мумкин.

Лидогенерация (инглизча Lead generation — яратиш, лидларни яратиш) -бу Internet оркали мижозларни кидириш ва жалб килиш усули.

Лидлар-бу алока каналининг тури ва узаро таъсир даражаси (боскичи) (совук, илик, иссик) буйича тахлил килинадиган барча потенциал ва хакикий мижозлар.

Лидогенерация -бу лид-менежментнинг биринчи боскичи, потенциал истеъмолчиларни жалб килиш ва уларни сотиш пиллапояси (воронкаси) оркали таргиб килиш буйича харакатлар мажмуи, шунингдек, потенциал мижозларни ривожлантириш боскичларини, биринчи сотишни ва кейинчалик мижоз билан муносабатларни куллаб-кувватлаш ва ривожлантиришни уз ичига олади.

Потенциал ёки хакикий мижозни сотиб олиш ва сотишни таъминлаш максадига эришиш ва лидларни жалб килиш учун тугри шакл ёки воситани танлаш керак. Масалан, очилиш сахифасини ишлаб чикиш, юклаб олиш учун контент яратиш, дастурни урнатиш, кунгирок килиш, маслахат сураш ва хк. Танланган воситаларнинг самарадорлиги тахлил сифатига, тавсиф мезонларига ва лидларни таксимлашга боглик. Ушбу процедура мантикан сегментацияга ухшайди. Лидлар бир-бирига нисбатан жойлаштирилган (лид баллари) бир ёки бир нечта филтрлаш даражасидан утиши керак

Cookies-бу веб-server томонидан юборилган ва фойдаланувчи компютерида сакланадиган кичик маълумотлар. Масалан, пароллар, онлайн харид килиш саватидаги махсулотлар хакидаги маълумотлар, кидирув суровлари, шахсий маълумотлар ва бошкалар дуконда сакланади.

Истеъмолчилар учун Cookie технологиясидан фойдаланиш махфийликни йукотиш хавфини тугдиради, аммо маркетингда Cookie файллари фойдаланувчилар ва уларнинг ракамли одатлари хакида маълумот туплаш учун ишлатилади. Келажакда тупланган маълумотлар фойдаланувчига хос таркиб, максадли реклама ва бошкаларни яратишга имкон беради.

Х,ар кандай маълумотлар факат самарали ечимларни топишга имкон берганда кимматлидир. Шунинг учун маркетингдаги тахлил воситалари амалиётчилар томонидан доимо талабга ега. Маркетологлар хар доим бозорда нима булаётганини тушунишга харакат килишган, истеъмолчиларнинг махсулотни кандай танлашлари, нимага еътибор беришлари, кайси хусусиятлар

улар учун мухимрок ва кайси бири мухим емаслигини, кайси хабарларга жавоб беришини ва кайси бири уларни бефарк колдиришини ва хоказоларни билиш учун" бошига тушишади"..

Маркетингни режалаштириш, кайси вазифани хал килиш кераклигидан катъи назар, дастлабки тадкикотлар ва тахлиллардан бошланади. Бу янги махсулот яратиш, янги бозорларга чикиш, реклама учун маркетинг фаолиятини режалаштириш, бренд яратиш ва ривожлантириш ва бошкалар тугрисидаги карор хар доим тегишли омилларни урганиш ва тахлил килишдан олдин амалга оширилади. Бу боскичда маретинг тадкикотларини самарали утказиш ва аник маълумотларга суяниш, маркетинг режасининг хаётийлигини таъминлайди.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати

1. Узбекистон Республикаси Президентининг, 05.10.2020 йилдаги «Ракамли Узбекистон — 2030» стратегиясини тасдиклаш ва уни самарали амалга ошириш чора-тадбирлари тугрисида» ги ПФ-6079-сон Фармони. https://lex.uz/ru/docs/5030957

2. Постановление Президента Республики Узбекистан, от 24.05.2023 г. № ПП-162 «О мерах по расширению охвата и повышению качества цифровых услуг, а также цифровой трансформации сфер, отраслей и регионов». https://lex.uz/docs/6472568

3. Указ Президента Республики Узбекистан, от 24.05.2023 г. № УП-76 «О мерах по эффективной организации государственного управления в сфере цифровых технологий в рамках административных реформ» https://lex.uz/docs/6472530

4. Узбекистон Республикаси Президентининг, 22.08.2022 йилдаги "20222023 йилларда ахборот-коммуникация технологиялари сохасини янги боскичга олиб чикиш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-357-сон ^арори. https://lex.uz/docs/6166539

5. Акулич, М. В. Интернет-маркетинг: учебник для бакалавров / М. В. Акулич. - Москва: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К°», 2020 352 с.

6. Алексеева, Н. В. Методы повышения эффективности продаж на основе аналитических компонентов интернет-маркетинга / Н. В. Алексеева, Н. В. Казакова, М. В. Сазонова // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. - 2019. - № 1. - С. 8-15.

7. Волохов, А. А. Каналы коммуникации с потребителями в интернете / А. А. Волохов // Путеводитель предпринимателя. - 2019. - № 42. С. 67-72.

8. Горнштейн, М. Ю. Современный маркетинг / М. Ю. Горнштейн. - 2-е изд. - Москва: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К», 2019. - 404 с.

9. Горохов, М. М. Интернет-маркетинг: стратегия и виды / М. М. Горохов, Д. Е. Докучаев, А. Д. Трефилова // Социально-экономическое управление: теория и практика. - 2019. - № 1(36). - С. 21-24.

10. Гришкина, Ю. Э. Ключевые инструменты цифрового маркетинга на онлайн-платформе / Ю. Э. Гришкина // Хроноэкономика. - 2019. - № 2(15). С. 188-194.

11. Интернет-маркетинг: учебник для вузов / О. Н. Жильцова [и др.]; под общей редакцией О. Н. Жильцовой. - 2-е изд., перераб. и доп. - Москва: Издательство Юрайт, 2020. - 301 с.

12. Колодник, Т. Д. Развитие теории цифрового маркетинга / Т. Д. Колодник // Наука и инновации. - 2021. - № 1(215). - С. 53-57.

13. Митронова, А. С. Особенности и специфика интернет-маркетинга / А. С. Митронова, А. К. Гришаев // Мировые цивилизации. - 2020. - Т. 5. - № 3-4. - С. 67-72.

14. Петрова, В. А. Мировые тенденции использования интернет- маркетинга /В. А. Петрова, Е. А. Левчук // Актуальные научные исследования в современном мире. - 2019. - № 1-1(45). - С. 6-12.

15. Цифровой маркетинг: обзор каналов и инструментов / Д. А. Шевченко // Практический маркетинг. - 2019. - № 10(272). - С. 29-37.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.