leads to a lack of ability to create and apply information retrieval systems, as well as difficulties in planning and organizing independent work and a weak command of skills of self-analysis and self-control, not the ability to use their time rationally.
Keywords: pedagogics of the higher school; evidence-based system; organizational, psychological, pedagogical, methodical conditions; practice and degree, development; formation of culture of educational activity; efficiency ofpedagogical influence; pedagogical theory and high school practice.
Сведения об авторах:
Шарапова Д.Я. - д.п.н. профессор кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета им. С.Айни. Телефон: (+992)905507778
Бегова Ф.И., ассистент кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни. Телефон: (+992)908875751
About the authors:
Sharipova D.Y. - Doctor of pedagogical sciences, professor in the Department of General Pedagogy, Tajik State Pedagogical University named after S.Aini. Phone: (+992)905507778
Begova Farzona - assistant in the Department of General Pedagogy, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini. Phone: (+992)905507778
РО^У УСУЛ^ОИ САМАРАНОКИ ТАШКИЛИ КМДРО МАВРИДИ ТАЪЛИМИ «НАЗАРИЯ ВА АМАЛИЯИ ^АЛЛИ МАСЬАЛАДОИ МАТНЙ» ДАР ШУЬБАИ
ТАДСИЛОТИ ИБТИДОЙ
Рацабов Т.Б., Бегимов%.Х., МадатзодаМ.Т.
Донишгоуи давлатии омузгори Тоцикистон ба номи С.Айни
Рабиев С.
Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик Б.Гафуров
Яке аз проблемахои асосй, ин омодасозии мутахассисони ракобатпазири бозори мехнат дар назди мактабхои олй мебошад. Хатмкунандаи мактаби олй на факат дорои донишхои зарурй аз фанхои тахассусй ва истифодаи онхо ва баъзе методхои тахкикотй, инчунин салохиятхои мустакилона гирифтани донишхои навро дошта бошад.
Бо назардошти хамин проблема кори мустакилонаи донишчуён макоми хосаро пайдо менамояд. Ба ин проблема дар сарчашмахо аз педагогика, психология ва методикаи таълим, чамъбасти тачрибаи пеш- кадами амалй ахамияти бештар дода мешавад. Ташкили корхои мустакилонаи аудиторй ва беруниаудиторй дар раванди тахсили мактабхои олй, ташаккули салохиятхои фаъолияти таълимй, ки асос барои тахсилоти баъди мактаби олй ва такмили ихтисос мебошад, бояд нигаронида шавад. Хдмин тарик, дар мактаби олй донишчуён бояд омодагии ба худ маълумотгириро доро бошанд, ки ин тавассути самаранок ташкил намудани корхои мустакилона амалй мешавад.
Мафхуми «Кори мустакилона» гуногунчабха буда, то хозир тамоюли ягонаи баррасии он дар сарчашмахои педагогй ошкор нагардидааст.
Барои мо тахлилу баррасии чузъхои мафхуми «Кори мустакилона» пеш меояд, ки барои сатхои гуногуни тахсилот мувофик бошад.
Дар тахкикоте, ки оид ба таълими корхои мустакилона дар мак- табхои миёна мансубанд (Ю.К.Бабанский., В.К.Буряк., Л.Г.Вяткин., В.Н.Есипов., Л.В.Жарова., Р.М. Михельсон., О.А.Нильсон., Н.И.Пид- касистый., Т.И.Шамова), ин мафхум хамчун шакли ташкил, хамчун методи воситаи таълимй, инчунин хамчун намуди фаъолияти таълимй дар назар дошта мешавад. Аз хама таърифи сода, ки аз тарафи Л.Г.Вяткина рочеъ ба чабхахои гуногуни кори мустакилонаро дарбаргиранда баён намудааст. Мувофики андешаи у зери мафхуми кори мустакилона чунин намуди фаъолияти хонандагон, ки мавриди мутаасил камшавии ёрии бевоситаи муаллим супориши таълимй ичро шуда, сабабгори мустахкам ва бошуурона азбаркунии донишхо, махорату малакахои ташаккули сифати мустакилияти азхудкунии хонанда нигаронида шуда аст [2, с. 8] фахмида мешавад.
Тахлили cаpчашмахои даp боло номбаpшyда оид ба коpи мустаки- лона даp муатежахои тахжлоти миëнаи умумй имконият мeдихад, ки махакхои yмyмиpо мyкаppаp кyнeм, ки мавpиди ташкили коpи мустаки- лона даp мактабхои олй низ бошад. Яънe хадафхои атоши коpи мустакилонаи донишчyëн баpои аз баp намудани чунин cалохиятхои каcбй-мeтодй нигаpонида мeшавад:
- cиcтeмаи донишхои умуми илмй ва каcбй;
- шагемаи фаъолияти азxyдкyнию каcбй;
- тачртбаи коpй тахкикотй;
- тачртбаи мyоcиpшавии ба хакикат ва оянда.
Инчунин тахкикотчдан оид ба пpоблeмаe, ки ахли мактабу маоpиф- pо нигаpон кунанда мeдоpад, мeтавон гуфт, ки даp мактабхои олй татбикшаванда мeбошад (С.И. Apxангeльcкий., М.Г.Гаpyнов., Е.Я.Голант., Б.Г.Иоганзин., С.И.Зиновьeв., А.Г. Молибог., Р.А.Низамов., H.Д.,Hикандpов., П.И. Пидкаcиcтый ва дигаpон), хаpчанд мухаккикону олимон баъзe акидахои гуногун оид ба «Коpи мустакилона» баëн намуда анд. Мафхуми «Коpи мустакилона» ифодакунандаи чустучуи муста- килонаи иттилооти заpypй, азxyдкyнии донишхо, истифодаи ин донишхо даp халли маеъалахои таълимй, илмй ва даp назаp дошта мeшавад [ С. И.
Apxангeльcкий].
Ба акидаи Молибог А.Г. коpи мустакилона хамчун фаъолияти аз yнcypхои биcëpe ибоpат буда: даpcи э^оде^ою ва ^p^p.^ маводи лeкcионй, омодагй ба имконияту pern^ra^, ичpои коpхои кypcию xатм (дипломй)-pо даpбаp мeгиpад [7].
Ба андeшаи Hизамов P.A. коpи мycтакилона ин намуди гуногуни фаъолияти азбаpкyнии инфиpодй, iypy^ донишчyëн даp машгулиятхои аyдитоpй ë бepyниаyдитоpй, ки бо pохбаpии бeвоcитаи омyзгоp, ë ин ки тахти мушохидаи омyзгоp и^о мeгаpдад, фахмида мeшавад [8].
Ташкили коpи мустакилона даp мактабхои олй хамчун cиcтeмаи мeъëpхо оид ба таpбияи фаъолнокй ва мустакилияти cифатхои шаxcият, ташаккули cалохиятхои pатcионалии даpëфти иттиолоти фоидабаxш даp назаp дошта мeшавад [Б.Г.Иоганзeн]. Коpи мycтакилонаpо бeштаpи тахкикотчдан хамчун cиcтeмаи имкониятхои пeдагогиe, ки идоpакyнии фаъоли-таълимй бe иштиpоки омyзгоp ба вукуъ мeояд, мeфахманд [В. Гpаф., И.И.Ильяcов., В.ЯЛяудие]. Баъзан коpи мycтакилонаpо бо xyдомyзй баpобаp шyмоpиданд [С.И.Зиновьeв].
Чyнонe ки маълум аcт аз тахлилхои боло коpи мустакилона аз як таpаф хамчун намуди фаъолият, ки боиш бавyчyдоваpии фаъолнокй, мустакилият хаваcи азбаpкyнй ва хамчун аcоcи xyдомyзй, чахиш ба так- мили ояндаи Hxmccc, аз таpафи дигаp - хамчун cиcтeмаи чоpабинихоe ë шаpоитхои пeдагогиe, ки pохбаpии фаъолияти мycтакилонаи дониш- чУëнpо таъмин мeкyнад, фахмида мeшавад.
Мо мeтавонeм боз биcëp ак^а^^о оид ба «Коpи мycтакилонаи донишчyëн» оpeм, ки тамоили набудани ягона ин мафхyмpо ошкоp cозад. Бинобаp хамин, баpои мо акидахои П.И.Пидкаcиcтый ва М.Г.Гаpyнов гyвоpо мeбошад. Аз ин py, онхоpо хаматаpафа баppаcй мecозeм.
П.И. Пидкаеистый мафхуми «Коpи мycтакилона даp мактабхои олй-ин воштахои мyшаxаccи пeдагогии ташкил ва pохбаpии фаъо- лияти мустакилона даp pаванди таълимх^о мeфахмад. [3, c. 31]. Аз як таpаф бо акидаи П.И.Пидкаcиcтый коpи мycтакилона ифодаи cyпоpиши таълимиe, объeкти фаъолияти донишчуй буда, аз чониби омyзгоp пeш- каш мeшавад, аз таpафи дигаp шакли бавукуъоии ycyли муайяни фаъо- лияти ичpои cyпоpиши таълимии мувофик мeбошад. Коpи мycтакилона ycyли фаъолияти одам, баъзe баpои гиpифтани донишхои нав, ки ин ба вай маълум набуд ë ин ки баpои ботаpтиб даpоваpдани амалиcозии донишхои доштаи одам нигаpонида шyдааcт. М.Г.Гаpyнов зepи коpи мустакилона «ичpои cyпоpишхои гуногуни таълимй, иcтeхcолй, тах- кикотй ва xаpактepи xyдомyзй дошта, ки ба шфати азбаpкyнии cиcтeмаи донишхои ycyлхои фаъолияти донишандузй ва ташаккули
махоpат ва малакахои фаъолияти эчодй ва махоpатхои каcбй»-pо мeфахмад.[3, c. 45].
Ба андeшахои М.Г.Гаpyнов ва П.И.Пидкашстый, коpи мустаки- лонаи донишчуй xycycиятхои зepинpо доpо мeбошад: вай зина ба зина ташаккул мeëбад, аз зинаи паcти дониш ба зинаи баландтаpи донишу махоpатхои заpypй, баpои халли маcъалаи таълимй нигаpонидашyда; даp донишчуй ваесъ каpдани донишхои xyд, махоpати даpки иттилооти илмй заpypй; шаpоити xyдтакмил оид ба азбаpкyнии мeтодхои фаъо- лияти тафаккyp ва pафтоp-воcитаи атоши
pоx,бapй ва ифодакунии фаъолияти мустакилонаи aзбapкyнй ва илмй-тахкикотии чамъбаст-кyнaндa дap paвaнди таълим ва xyдмyaйянкyнии [3].
Мо тахлил нaмyдeм, ки коpи мycтaкилонapо як нaмyди фаъолияьти донишандузй ба омодагии yмyмй-кacбй ва омодагии кacбии мaxcyc нига- pонидaшyдaи донишчуй бyдa, онpо омyзгоp идоpa мeкyнaд.
Хyлоca, шаклхои биcëpи коpи мустакилона мавчуданд: халли миcолy маеъалахои мaтeмaтикй, физикй, химиявй ва Faйpa; ичpо нaмyдaни коpxои гpaфикй; ^px^ кypcй ва pиcолaxои хатм; тapчyмaкyнии эчодй; тахия нaмyдaни peфepaт, acce бapои мaшFyлиятxои амалй, омода кapдaн ва гyзapонидaни озмоишхои гуногун ва Faйpaxо.
Азбacки мо ба фазои ягонаи тахшлот воpид шуда, тибки низоми кpeдитии тaxcилоти донишгох фаъолият доpeм, аз ин py мустакилияти донишчуй боз хам нуфузи бaлaндpо доpоcт. Бинобap хамин, xозиp шаклхои нави фаъолияти таълимии донишчуй ба мдан омад. Ин бошад «Коpи мустакилонаи донишчу зepи pоxбapии омyзгоp», ки дap ayдитоpия гyзapонидa мeшaвaд.
Тибки накшаи таълимй тaйëpкyнии муаллимони ояндаи cинфxои ибтидой «Нaзapия ва амалияи халли мacъaлaxои матнй» дap ду нимcолa пeшбинй шyдaacт. Ин пpeдмeт киcми тapкибии омодагии мeтодии муаллимони cинфxои ибтидоиpо ифода мeнaмояд. Мувофики мачмуи тaълимй-мeтодй ва cиллaбyc xap як нимcолa 16 тоат лeкcия, 16 cоaт амалй, 16 тоат КМДРО, 16 cоaт КМД гашбинй гapдидaacт.
Коpи мycтaкилонaи донишчуй тахти pоxбapии омyзгоp хамчун paвaнди фаъолияти донишандузй ба cиcтeмaовapию ëдовapии донишхо ва эчодкоpиpо мaнcyб мeбошaд. Вобacтa ба ин ce caтxи фаъолияти муетакилонаи донишчyйpо бояд фapк кapд:
1. Сатхи машккунй (Faйpиcaмapaвй) дap paвaнди хали маеъалахо.
2. Сатхи вapиaнтивй дap paвaнди халли мacъaлaxо.
3. Сатхи эчодй, чустучуи.
1. Коpи мустакилонаи машккунй и^ои халли мacъaлaxо аз pyи намуна. Ин мaвpид фаъолияти aзбapкyнии донишчуй дap бaëдовapй ва ба еио- тeмaдapоpии донишхо, мaxоpaтy малакахо cypaт мeгиpaд.
2. Коpxои мустакилонаи аз нав мypaттaбкyнй боиcи тaFЙиpдиxии paвaн- ди халли мacъaлaxо, тахияи накшаи хал, омодacозии тecизxо ва Faйpaxо.
3. Коpи мycтaкилонaи эчодй аз донишчуй тахдили вазъияти пpолeмaвй aзбapкyнии иттилооти нав. Донишчуй бояд мустакилона мeтод ва воcитa -хои xaлpо интихоб намояд.
Бapои ташкили caмapaнокии коpxои мycтaкилонaи донишчуй инхо зapypaнд:
1. Тамоили xaмaтapaфa ба ташкили хамаи намудхои ayдитоpии КМД.
2. Хамг^оии хамаи caтxои КМД.
3. Таъмини нaзоpaт оид ба шфатноки ичpои КМД (талабот, ва машихатхо).
4. Шаклхои нaзоpaт.
Воштаи acоcии ташкили caмapaнокии КМД мaвpиди омузиши халли мacъaлaxои матнй ин амалжозии таълими тaфpикaвии он мeбошaд. Бо нaзapдошти xycycиятxои фаъолияти донишчyëн оид ба халли мacъaлaxои матнй донишчyëнpо ба ce i^yp^ чудо нaмyдeм:
Сатхи пacт: Донишчye, ки мacъaлapо тахлили caтxи ва дapки нопyppa мeнaмояд. Донишчуй кушиш мeкyнaд, ки мacъaлapо дapк кунад, лeкин pобитaи байни онxоpо бapкapоp кapдa нaмeтaвонaд. Донишчуй pоxи халли мacъaлapо дapк нaмeкyнaд. Дap ин мaвpид тахлили элeмeнти мacъaлa пeш мeояд.
Сатхи миëнa: Дap ин мaвpид дapки мacъaлa бо тахлили nyppa анчом мeëбaд. Донишчуй кушиш мeнaмояд, ки мacъaлapо nyppa дapк кунад, элeмeнтxои додашуда ва мaтлyбpо чудо мeкyнaд, инчунин бaъзe pобитaxои байни элeмeнтxоpо бapкapоp мeнaмоянд. Бинобap ин caбaби набудани cиcтeмaxои pобитaxо гошгуии pоxи халли мacъaлaxо дyшвоpй мeкaшaнд. Дap холати pобитaxои шоxaдоpи paвaнди халли мacъaлaxои матнй баъзан xaтогиxоpо cодиp мeкyнaнд. Донишчуй дap ин caтx доpои мaxоpaти чaмъбacткyнй хаст, лeкин бapои боз хам инкишоф додани он xaмaтapaфa машк кapдaн лозим acт. Дap ин мaвpидxо амикии тaфaккyp дap caтxи зapypй инкишоф нaëфтa acт, бинобap хамин бapои бapкapоpкyнии pобитaxои бapъaкcи байни бузуртихо дyшвоpй бошад. Бapои донишчуй ycyлxои гуногуни хал пeш мeояд, aгap вай оид ба ин тaчpибaи халли мacъaлaxои шaбexнокpо дошта бошад.
Сaтxи бaлaнд: Донишчуй тaxдиди xaмaтapaфaи мaсъaлaи мaтниpo ^po нaмyдa, систeмaи poбитaxoи бaйни эдeмeнтxoи мaсъaлapo бapкapop мeнaмoяд, «стpyктypaи мaсъaлa»-po мeбинaд (В.А. ^yre^™). Ин имконият мeдиxaд, ки нaкшaи пyppaи xaлpo тaкия нaмyдa, xaмзaмoн УСулхои гуногуни xaлpo дapк кушд. Донишчуй дap ин мaвpид хосияти Faйpиaсoсии oбъeктxoи мaсъaлapo сapфи нaзap кyнaд. Амикии тaфaккyp пeшoмaдa xap дaxзa мeтaвoнaд aз як усули xaл бa дигapaш гyзapaд, xaмзaмoн aз yxдaи дypyсг бapкapopкyнии poбитaxoи poстa Ba бapъaкси эдeмeнтxoи мaсъaлa бapoяд.
Мaвpиди бaнaкшaгиpии тaмoиди тaфpикaви дap paвaнди тaмoиди КМДРО бо дaстгиpии oмyзгop бapoи дoнишчyëни сaтxи пaст сyпopишxoи мypaккaб бa мaсъaлaxoи сoдa чудо кapдa мeшaвaд. Инчунин дaстгиpиxoи нaмyдxoи гуногун бapoи боз xaм сaмapaнoкии тaшкиди paвaнди КМДРО тешбинй мeшaвaд: 1) нишондоди шмуди мaсъaлa; 2) пeшниxoд бa мaсъaлa paсм, нaкшa, схeмa ë ин ки швишти кутохи шapти мaсъaлa, aлгopитми xaлди он; 3) пeшкaши мaсъaлaи шaбexнoки пeш xaлшyдa;
4) шapxи paвaнди xaдли мaсъaлaи мoнaнд; 5) гошниходи xaлди мaсъaлaи ëpиpaсoн, ки бa xaлди мaсъaлaи acocï зaминa мeшaвaд; 6) эълони чaвoби пeшaкй; 7) чудокунии мaсъaлaи мypaккaб бa зepмaсъaлaxoи сoдa; 8) гyзopиши сaвoлxoи paxнaмo; 9) пeшниxoди тeopeмa, фopмyлaxo, кoидaxoe, ки дap aсoси он; 10) гошгуи хaтoxoe, ки дap rn^ma, дap хисобкунй, xaлди мyoдилa, дap гyзopиши сaвoдxo, дap бapкapopкyнии poбитaxoю вoбaстaгиxo бa вучуд мeoянд.
Акнун нaмyнaи сyпopишxoи тaфpикaвиpo оид бa xaлди мaсъaлaxoи мaтнй дap мaвзyи «^apa^TO пeшниxoд мeнaмoeм:
Сaтxи пaст.
Кopи мyстaкидoнaи А
1.Пиëдaгapд бо сypъaти 4,4 км/сoaт pox мepaвaд. Вaй дap 2,5 сoaт кaдoм мaсoфapo тaй мeкyнaд?
A) 10 км; B) 11 км; C) 9,66 км; D) 1,9 км.
2.Cyp^ara хоси кaтep 25 км/сoaт мeбoшaд. Сypъaти кaтep бa сaмти чapaëни об 28 км/сoaт aст. Сypъaти чapaëни O6PO ëбeд?
А) 1,5 км/сoaт; B) 30 км/сoaт; C) 53 км/сoaткм; D) 6 км/сoaт.
3.Мoтoтсикдpoн дap 2 сoaт 97 км pox тaй нaмyд. Сypъaти oнpo ëбeд?
А) 48,5 км/сoaт; B) 194 ^roa^ C) 95 км/сoaткм; D) 99 ^roa^
4.Сypъaти хоси кaтep 22,8 км/сoaт aст. Сypъaти он бa сaмти чapaëни оби дapë 24,4 км/сoaт мeбoшaд. Дap 2,5 сoaт кaтep бa мукобили сaмти оби дapë чи кaдap мaсoфapo тaй мeкyнaд?
А) 53 км; B) 3,5 км; C) 35 км; D) 44,7 км.
5.Ду вeлoсипeдpoн, ки мaсoфaи бaйни ощо 9 км aст, дap як Ba^ бa пeшвoзи якдигap бapoмaдaнд. Сypъaти якe aз onxo 10 км/сoaт aст. Aгap onxo тс aз 0,4 сoaт бо xaм вoхypaнд, сypъaти вeдoсипeдpoнpo ëбeд?
А) 12 км/сoaт; B) 11 км/сoaт; C) 12,5 км/сoaткм; D) 11,5 км/сoaт.
Сaтxи миëнa.
Кopи мyстaкилoнaи B
1.Автомобил дap 7 сoaт 385 км pox тaй тамуд. Вaй бо xaмин сypъaт xapaкaт кapдa истoдa, дap 11 сoaт чй кaдap pox тaй мeкyнaд?
А) 389 км; B) 66 км; C) 35 км; D) 605 км.
2.Автомобил дap 10 сoaт 700 км pox тaй мeкyнaд. Вaй 350 км мaсoфapo дap чaнд сoaт тaй мeкyнaд?
А) 4 сoaт; B) 5 œa^ C) 7 сoaт; D) 2,5 œa^
3. Салим бо суръати -^'км/дакика хдракат мекунад. Вай дар t дак;ик;а (бо метр дак;ик;а) чй кaдap pox тaй мeкyнaд?
■ЦТ WS lliliiu iljuiw
A) 1Й' B) lCÖQ' C) TT' D)
4. Aгap кaтep 5 сoaт бa сaмти чapaëн xapaкaт нaмyдa 96,5 км, 4,8 сoaт бa мукобили чapaëни об xapaкaт кapдa, 81,6 км pox тaй нaмyдa бoшaд, сypъaти чapaëни o6po ëбeд?
А) 1,7; B) 1,15; C) 7,45т; D) 3.
5. Сайёх бо катора ва киштй 605 км рох тай намуд. Суръати миёнаи катора 60 км/соат ва аз они киштй 25 км/соат мебошад. Агар сайёх бо киштй 3 соат камтар харакат карда бошад, вай бо катора чанд соат харакат карда аст?
А) 8 соат; В) 10 соат; С) 13,4 соат; D) 12 соат.
Сатхи баланд.
Кори мустакилонаи С
1.Аз махаллаи А ба махаллаи В ба пешвози хамдигар автомобил ва велосипедрон ба рох баромаданд. Велосипедрон то вохурй назар ба автомобил 3 маротиба камтар рох тай намуд. Агар масофа аз А то В 80 км бошад, онхо аз махаллаи А дар кадом масофа бо хам вомехуранд?
А) 80 км; В) 60 км; С) 180 км; D) 40 км.
2.Мототсиклрон дар 3 соат масофаи дар 5 соат тай кардаи велосипедронро тай мекунад. Суръати мотосиклрон аз суръати велосипедрон 12 км/соат зиёд аст. Суръати велосипедрон ёбед?
А).18 км/соат; В) 30 км/соат; С) 36 км/соаткм; D) 8 км/соат.
3Датора бояд масофаи байни ду истгохро дар 4 соат тай кунад, аммо дар истгох 30 дакика боздошта шуд. Барои ба истгохи дуюм сари вакт омада расидан машинист суръатро 10 км/соат зиёд намуд. Катора аз руи чадвал бо кадом суръат бояд харакат мекард?
А) 60 км/соат; В) 70 км/соат; С) 80 км/соаткм; D) 40 км/соат.
4.Масофаи байни бандархои А ва В ба 96 км баробар аст. Аз байни А ба самти чараёни об амад ба рох баромад. Дар як вакт аз бандари В ба пешвози амад каики мотордор ба рох баромада пас аз 4 соат бо амад вохурд. Суръати хоси каикро хангоми суръати чараёни об ба 3 км/соат баробар будан ёбед?
А) 20 км/соат; В) 21 км/соат; С) 18 км/соаткм; D) 24 км/соат.
5.Каики мотордор ба самти чараёни об 28 км ва ба мукобили чараёни об 25 км рох тай намуд. Барои тай намудани тамоми рох вай хамин кадар вакт сарф намуд, ки он барои оби ором тай намудааст, 54 км масофа кифоя аст. Агар суръати чараёни об 2 км/соат бошад, суръати каикро дар оби ором ёбед?
А) 10 км/соат; В) 12 км/соат; С) 8 км/соаткм; D) 15 км/соат.
АДАБИЁТ
1. Бабанский Ю.К. Методы обучения в современной общеобразо- вательной школе. -М.: Просвещение, 1985.
2. Вяткин Л.Г. Самостоятельная работа учащихся на уроке.- Сара- тов: Изд-во. Сарат. ун-та, 1975.
3. Гарунов М.Г., Пидкасистый П.И. Самостоятельная работа сту- дентов. -М.: Знание, 1978.
4. Демидова Т.Е.,Тонких А.П. Теория и практика решения текс- товых задач. -М.: Издательский центр Академия, 2002. - 172 с.
5. Леонтев АА. Психологические предпосылки раннего овладения иностранными языком. // Иностранный язык в школе. 1985.
6. Махкамамов М., Бойматов К. ва дигарон. Методхои халли масъалахои матнй. Дастур барои донишчуён ва омузгорон. - Душанбе, 2016. - 128 с.
7. Молибог А.Г. Вопросы научной организации педагогического труда в высший школе. - Минск: Высшая школа, 1975. -288 с.
8. Проблемы активизации самостоятельной работы студентов. Материалы всесоюзного совещания-семинара. - Пермь: Изд-во ПГУ, 1979.
9. Салателян М.Л. Дифференцированный подход к обучению математике на педагогических факультетах в системе «педагогическое учи лище - педагогический институт». Дисс. в виде науч. докл.... канд. пед наук. - Арзамас, 1996. -40 с.
10. Саранцев Г.И., Королькова И.Г. Примеры многовариантивных самостоятельных работ. // Математика в школе, 1994. -№4. С.20-22.
11. Ямоков Э.Я., Рахимов Б.Р. Кори мустакилонаи донишчуён дар донишкадахои олии омузгорй. - Душанбе: Маориф, 1991. -72 с.
ПУТИ И СРЕДСТВА ЭФФЕКТИВНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛНОЙ
РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ПОД РУКОВОДСТВОМ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ (СРСРП) ПРИ ИЗУЧЕНИИ «ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА РЕШЕНИЯ ТЕКСТОВЫХ ЗАДАЧ» В ОТДЕЛЕНИЯ «НАЧАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ»
В данной статье рассматривается понятие самостоятельной работы студентов вуза, сделан теоретический анализ различных подходов к определение понятии самостоятельной работы студентов. Определена, что нет единого подхода к определение данной понятие. Разработаны и выявлены основные виды самостоятельной работы студентов.
Анализ соответствующие источники нам позволил сделать следу- ющие основные положения в отношении организации самостоятельной работы высшей школы:
1. Индивидуально под руководством преподавателя (курсовая и выпускная работа).
2. В рамках научного студенческого кружка.
3. В сотрудничестве с преподавателями кафедры.
Определены, что самостоятельная работа студента осуществляется в виде аудиторных и внеаудиторных форм познавательной деятельности по каждой дисциплине учебного плана.
Раскрывается, что самостоятельная работа студентов факультета дошкольного и начального образования отделения начального образо- вания при изучении «Теория и практика решения текстовых задач» в аудиторное время в основном проявляется в самостоятельном решения задачи. Так как кредитное система обучения предусматривает самостоя- тельная работа под руководством преподавателя. Поэтому для успешной организации этого вида учебной деятельности нами разработаны дифференцирований задании три вида. Относительно особенности учебно-математической деятельности студентов разделены по уровнями низкий, средний, высокий. Для каждого уровня приведены соответствующие дифференцированные задания.
Ключевые слова: эффективность, теория, практика, пути, средства, решения текстовых задач, студент, начального образования, самостоя- тельной работы, руководства, преподавания, типологические группы.
WAYS AND MEANS OF EFFECTIVE ORGANIZATION OF INDEPENDENT WORKS OF
STUDENTS UNDER THE GUIDANCE OF A TEACHER IN THE STUDY «THEORY AND
PRACTICE OF SOLVING TEXT PROBLEMS» IN THE DEPARTMENTS OF «PRIMARY
EDUCATION»
The concept of independent works of University students is reviewed in this article and theoretical analysis of different approaches perforemed to the definition of the concept of independent work of students as well as. It is determined that there is no single approach to the definition of this concept. The main types of independent work of students developed and identified.
Analysis of the relevant sources allowed us to make the following basic provisions regarding the organization of independent work of higher edu- cation:
1. Individually under the guidance of a teacher (coursework andfinal work).
2. Within the framework of a scientific students is circle.
3. In cooperation with the teachers of the deportment.
It is determined that the independent work of the students is carried out in the form of auditor and extracurricularforms of cognitive activityfor each discipline of the curriculum.
It is revealed that the independent work of students of the faculty ofpreschool andprimary education of the Department of primary education in the study of "Theory and practice of solving text problems" in the classroom is mainly manifested in the independent solution of the problem. Since the credit system of training provides for independent work under the guidance of a teacher. Therefore, for the successful organization of this type of training activity, we have developed three types of task differentiation. They are divided into the following levels regarding the features of educational and mathematical activities of students: low, medium and high. For each level there are corresponding differentiated tasks..
Keywords: efficiency, theory, practice, ways, means, solutions of text problems, student, primary education, independent work, leaden ship, teaching, typological groups.
Сведения об авторов:
Раджабов Тагоймурод Бобокулович - доцента кафедры методики начального обучения ТГПУим. С. Айни. 1елефон: (+992)935063412.
Бегимов Хусен Худоярович - доцента кафедры методики начального обучения ТГПУ им. С. Айни. Гелефон: (+992)985762634.
Рабиев Саторберди - доцент кафедры теория и методика начального обучения ХГУим. Б. Гафурова. Гелефон: (+992)927263160.
Мадатзода Манзура Тожиддин - доцента кафедры методики начального обучения ТГПУ им. С. Айни. Плефон: (+992)987922200.
About the authors:
Radjabov Tagoymurodov Bobokulovich- Associate Professor in the Department of methods of primary education, TSPU named after S.Aini. Tel.: (992)935063412. Begimov Husen Hudoyarovich - Associate Professor in the Department of methods of primary education, TSPU named after S. Aini. Tel.: (+992)985762634.
Rabiev Satorderdi - Associate Professor in the Department of methods of primary education, KSUnamedafterB. Gafuro. Tel.: (+992)927263160.
Madadzoda Manzura Tojiddin - Associate Professor in the Department of methods of primary education, TSPU named after S. Ain. Tel.: (+992)987-922-200.
ПУТИ РАЗВИТИЯ СОВМЕСТНОЙ РАБОТЫ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ И РОДИТЕЛЕЙ В ФОРМИРОВАНИИ ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНО-ПРОГНОСТИЧЕСКОГО ПОТЕНЦИАЛА
СТУДЕНТОВ
Байдуллоев А.
Таджикский государственный педагогический университет им.С.Айнй
Авганов С.С.
Министерстве образования и науки Республики Таджикистан
Воспитание детей - это конституционная обязанность каждого родителя. В нашей республике это четко выражено в «Законе Республики Таджикистан об ответственности родителей в обучении и воспитании ребенка», который был принят 2-го августа 2011 года приказом Президента Республики Таджикистан, Основателем мира и единства, Лидером Нации, уважаемым Эмомали Рахмон[1, с.3].
Важнейший путь развития сотрудничества участников воспитательного процесса -организация их совместной деятельности, эффективность которой повышается, если есть возможности и условия:
- сформировать положительную установку у взаимодействующих сторон (преподавателей и студентов) на совместную работу, они осознают ее цели и находят в ней личностный смысл;
- осуществлять совместное планирование, организацию и подведение итогов деятельности, педагогически целесообразное распределение ролей и функций преподавателей и студентов в этом процессе;
- создавать ситуации свободного выбора участниками видов и способов деятельности;
- позиция, стиль работы преподавателя способствует самореализации и самовыражению участников деятельности.
Большой воспитательный потенциал для формирования взаимоотношений педагогов и студентов заложен в совместной практической деятельности, когда обе стороны выступают на равных, а сама деятельность носит творческий характер. Наиболее эффективной для развития сотрудничество совместной работы является методика организации коллективной творческой деятельности.
Коллективная творческая деятельность позволяет лучше узнать друг друга, способствует развитию взаимоотношений, усиливает взаимное влияние участников деятельности.
Успешность деятельности, срабатывание ее участников зависят от взаимопонимания взаимодействующих сторон. Взаимопонимание педагогов и студентов связано, прежде всего, с объективностью и всесторонностью их информированности друг о друге. Для того чтобы успешно строить взаимоотношения со студентами, педагогу необходимо знание их возрастных особенностей, потребностей, намерений; индивидуальных возможностей, склонностей и интересов; воспитательного потенциала деятельности, уровня подготовленности студентов к участию в той или иной деятельности; уровня развития коллектива, характера взаимоотношений между студентами и преподавателями; факторов, влияющих на взаимодействие членов коллектива; своих собственных возможностей. Информация по данным вопросам очень изменчива и требует постоянного изучения, при этом преподавателю важно получать сведения по каждому вопросу от разных сторон (других преподавателей, студентов, родителей), из разных источников (из общения, в деятельности со своими однокурсниками товарищами, учителями, наедине с самим собой).
Отношение студентов к преподавателям также определяется их информированностью о преподавателе. Самой доступной для них является информация об уровне знаний педагога, его эрудиции, профессиональных качествах, которую студенты распознают достаточно быстро, хотя иногда для этого требуется много времени. Надо учитывать, что мнение об учителе, которое трудно бывает опровергнуть, может передаваться от старшекурсников. Как и преподавателям, студентам тоже важно увидеть индивидуальные, сильные стороны в преподавателе, однако рамки учебного времени ограничивают возможность решения этой проблемы. Необходимо создание специальных ситуаций, в которых обе стороны могут лучше узнать друг друга и это, конечно, поможет студентам развивать