Научная статья на тему 'ПУТИ ФОРМИРОВАНИЯ ПЕРВОНАЧАЛЬНЫХ ЗНАНИЙ ОБ ЕСТЕСТВЕННЫХ ДИСЦИПЛИНАХ У УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ'

ПУТИ ФОРМИРОВАНИЯ ПЕРВОНАЧАЛЬНЫХ ЗНАНИЙ ОБ ЕСТЕСТВЕННЫХ ДИСЦИПЛИНАХ У УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
270
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ФОРМИРОВАНИЕ / ВООБРАЖЕНИЕ / ОРГАНИЗАЦИЯ / ИНТЕРЕС К ОБУЧЕНИЯ / ЕСТЕСТВЕННЫЕ ЗНАНИЯ / ФИЗИКА / ОХРАНА ПРИРОДЫ / МЕЖПРЕДМЕТНАЯ СВЯЗЬ / ПРАКТИЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ МЕЖДУ ЕСТЕСТВЕННЫМИ НАУКАМИ / УЧАЩИЕСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ / УЧИТЕЛЕЙ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ / ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ УЧРЕЖДЕНИЙ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Рахимова Джамшеда Худжамуротовича, Бегимов Хусен Худоярович

Естествознание как учебный предмет обучается в начальном образовательном, основном, средне общеобразовательном учреждениях, лицеях, гимназиях, в первом классе в объеме 34 часа, на втором 34 часа, третьем 34 часа (в неделю 1 час) и на четвертом 68 часа (2 часа в неделю). В I-IV классах ученики посредством обучения предмета естествознания знакомятся с природным миром. Название тем показывают, что выявляются система живой и неживой природы, отношение между ними. Основные проблемы природоведения это явное разъяснение между живыми и неживыми качествами, объясняется все части природы к деятельности человека. Так как «отдельное обучение зоологических, ботанических, химических, минералогических, физических и т.п. наук не существует в начальных классах. Здесь существует только одна наука об органическом и неорганическом мире» [6, с. 84]. Основные задачи естественных наук и учебных учреждениях - это дать информацию о земле, погоде, воде и теле человека, её отношение с окружающей средой, сведение о растениях и их ознакомление с разными животными мира. Неустойчивая природа сообщает детям для соблюдения изучения растений и животных, то есть подготовке основу знаний, которая в дальнейшем необходимо изучать другие периоды естествознания. Биология, география, физика, химия и минералогия как база, то есть может быть основой к историю естественных дисциплин. Выбранное сведение связано обработке дидактического материала, которое начинается с учётом возрастных особенностей младших школьников и общим уровнем их подготовки к изучению природы посредством самостоятельной связи. В этой связи К.Д. Ушинский отметил, что, прежде всего, преподаватель должен изучать особенности своего региона. Так как местные материалы доступны ученикам начальных классов - это легче для понимания и непосредственного наблюдения, которое обычно встречаются в повседневной жизни. Программа природоведения начальных классов, учитывая во внимание сезонных принципов, рекомендует наблюдать в разное время года изменения в живой природе, которое выполняется везде и доступно ученикам начальных классов. В соответствии с программой учащиеся начальных классов учебно образовательных учреждений для определения основных сторон солнца и особенности региона, должны проверить или описать в простом аппарате схемы, карты, таблицы и план класса. Конкретное объяснение содержания природоведения показывает, что одной из основных целей курса является изучение охрана природы, которая содействует воспитанию своих детей для защиты и увеличение движимого и недвижимого имущества Таким образом, практика и беседа с учащимся начальных классов показывает, что их интегрированность и желание к естественным предметам не интересно, у них нельзя обнаружить стремление к естественным наукам, то есть учащиеся начальных классов совершенно не готовы к изучению данного предмета. Ученикам начальных классов в целом не даются сведение об естественных предметах, не проводятся внеклассные работы по данным предметам, хотя знакомство учащихся начальных классов с естественными предметами, пробуждения интереса к этим дисциплинам даётся в школьных учебниках по природоведению, географии, трудовому обучению и математики. Поэтому, чтобы заинтересовать учеников начальных классов в процессе обучения естественных предметов и обучении математики, природоведению, трудовому обучению для учащихся начальных классов должны проводиться кружковые работы, олимпиады, конкурсы по математике, проведения практических занятий по межпредметным связам.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Рахимова Джамшеда Худжамуротовича, Бегимов Хусен Худоярович

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

WAYS OF FORMING ANTING KNOWLEDGE OF NATURAL DISCIPLINES IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Natural science as a subject is taught in primary, basic secondary schools, lyceums, gymnasiums, in the first grade in the amount of 34 hours (per week 1 hour) and in the fourth 68 hours (2 hours per week). In grades I-IV, students through learning that subject of natural scions get acquainted with the natural world. The title to those shows that the system of animate and inanimate natural, the relationship between them are revealed. The main problems of natural science is a clear expel lunation between living and nonliving qualities, it explains all parts of natural human activities, since separate studies of zoological, botanical, chemical, mineralogical, physical, etc. sciences do not excise in the elementary grades (brace). There is only one science the organic and inorganic world), (6 p, 84). The main tasks of the natural sciences in educational institutions are to provide information about environments, information about the earth. Weather, water and human body it is relationship with the environment, information about plants and their familiarization with different animals of the world. The unstable nature informs children to observe the study of plants and animals that is preparing the basis of knowledge, which is then necessary to study other natural sciences. Biology, geography, physics, chemistry mineral-ogy as a base, that is can be the basis for the history of natural disciplines. The selected information is associated with the processing of didactic material, which begins with the age characteristics of elementary schoolchildren taking into account the general level of their predation for studying nature through independent communication. In this regard K.D. Ushinsky noted that, first of all, the teacher should study the features of his region. Since local materials are available to primary school students, it is easier to understand and directly observe, which is usually found in everyday life, taking into account seasonal principles, the nature program in primary schools recommends observing changes in wild life at different times of the year, which are carried out everywhere and accessible to primary school students. In accordance with the program, primary school students of educational institutions, to determine the main aspects of the sun and the feature of the region, must check or describe in a simple machine chart map tables and of the main objectives of the course is to study environmental protection, which helps to educate their children to protect and increase movable and immovable property. Thus, practice and conversation with primary school students’ shows that their interest and desire for natural subjects is not interesting, they cannot detect the desire for natural sciences, that is, and primary school studies this subject. Primary school studens as a whole are not given infor mation about natural subjects extra-curricular activities in these subjects are not carried auto, although primary school students’ are introduced to natural subjects to arouse interest in these disciplines in school textbooks a natural history, geography, labor training and mathematics. There fare, in orber to interest to primary school students’ in the process of teaching natural mathematics, environmental studies, lobor training, elementary school conduct group work, Olympiads, mathematics competitions, and practical classes an intersubject communications.

Текст научной работы на тему «ПУТИ ФОРМИРОВАНИЯ ПЕРВОНАЧАЛЬНЫХ ЗНАНИЙ ОБ ЕСТЕСТВЕННЫХ ДИСЦИПЛИНАХ У УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ»

It is noted, that in our time, the improvement of human personality depends not only on the mastered knowledge, but also depend on the research skills and abilities formed in low-school age.

It should be noted that the problem of competent approach in the system of education is not a novelty, but it is the most important problem of classical didactics.

As a matter of fact, that the potential of independent extracurricular and extracurricular work and home educational experiment as a developing factor of research competence and personality of the younger schoolboy (student) is not studied at the needed level, but a little is appreciated and remains relevant.

We note that extracurricular activities in primary school, allows for a favorable adaptation of the child at school and improve the conditions for the development of the child's personality.

Keywords: younger schoolboy, primary school, ability, skill, competence, research, creativity, pedagogo-psychological, personality development, education.

Сведение об авторах:

Алимов Сирочиддин Шералиевич - доцент кафедры Методики преподования химии Таджикского Государственного Педагогического Университета имени С.Айни. Тел(+992) 900011216

Табаров Дилшод Далатхуджаевич- ассисент кафедры начальная образования Таджикского Государственного Педагогического Университета имени С.Айни. Электронная почта: [email protected] Тел(+992) 934000369

Нуруллоева Дилафруз Тагоевна - преподоваель геогафии и биологии общеобразовательного учреждении № 10 Варзобского района

About the author:

Alimov Sirojiddin Sheralievich - PhD of chair of metod of teaching of chemistry Tajik State Pedagogical University named after S. Ayni. Тел (+992) 900011216

Tabarov Dilshod - an Assistant in the Departament of Primari Education, Tajik State Pedagogical University named after S. Ayni. E-majl: [email protected] Тел:(+992) 934000369

Nurulloeva Dilafruz - Tagoevna-teacher of geography and biology educational institution №10 Varzob distcrict.

РО^ОИ ТАШАККУЛ ДОДАНИ ДОНИШ^ОИ АВВАЛИН ОИД БА ФАЩОИ ТАБИЙ ДАР ХОНАНДАГОНИ СИНФ^ОИ ИБТИДОЙ

Рахимов %Х., Бегимов Х..Х.

Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айнй

Табиатшиносй хдмчун фанни таълимй дар муассисах,ои тах,силоти ибтидой, асосй, миёнаи умумй, литсейх,о, гимназиях,о дар синфх,ои якум дар хдчми 34 соат, дуюм 34 соат, сеюм 34 соат (1 соат дар як хдфта) ва чорум 68 соат (2 соат дар як хдфта) таълим дода мешавад. Дар синфх,ои I-IV тавассути омузиши фанни табиатшиносй кудакон ба олами табий шинос карда мешаванд. Хонандагони хурдсол малакаи аввалинро бевосита дар табиат мушох,ида мекунанд. Хдмин тавр, кудакон дар бораи вазъияти боду хдво, намуди растаних,о, ки дар фаслх,ои гуногуни сол маълумот гирифта, месабзанд, барои омузиши мавзуи мустакили табиатшиносй тайёр карда мешаванд. Номи мавзуъх,о нишон медихдд, ки низоми (системаи) табиати зинда ва гайризинда, муносибати байни онх,о ошкор карда шаванд. Табиист, ки илми табиатшиносй дар рушду инкишоф кдрор дорад. Масъалах,ои асосии мавзуи фанни табиат- шиносй ин шарх,и возех,и байни чабхдх,ои зинда ва гайризинда буда, тамоми чузъх,ои табиат ба фаъолияти инсон фах,монида мешавад. Зеро

«...Тах,силоти алох,идаи илмх,ои - зоология, ботаника, химия, мине- рология, физика ва гайра дар синфх,ои ибтидой вучуд надорад. Дар ин чо танх,о як илм дар бораи дунёи органикй ва гайриорганикй мавчуд аст [6, с. 84].

Вазифахои асосии илмхои табий дар муассисахои таълимй - ин маълумот додан дар бораи замин, хаво, об ва бадани инсон, муносибати он бо мухити зист, маълумот оид ба растанихо, ва шиносоии онхо бо хайвоноти гуногуни чахон мебошад. Чаро ин мавод барои «Табиати зинда» интихоб карда шуд? А.Я. Гердом сабабхои онро муайян намуда, навиштааст, ки мушохидаи табиати зинда нисбат ба растанй ва хайвонот осонтар аст, зеро омузиши онхо бо истифодаи микроскоп ва дигар воситахои мураккаб алокаманд аст. Табиати ноустувор ба кудакон барои риоя кардани омузиши растанихо ва хдйвонот, яъне тахияи заминаи донишро, ки барои минбаъд омухтани даврахои дигари табиатшиносй зарур аст, иттилоъ медихад. Ба таърихи фанхои табий биология, чугрофия, физика, химия, минерология, чун замина, яъне асос шуда метавонад.

Онхо дар як низоми муайян чавобгуйи талабот буда, бо масъала- хои дидактикй асоснок карда мешавад. Табиатшиносии синфхои ибтидой барои фахмиши илмй оид ба падидахои табиат асос гузошта алокамандии байни илмхои табииро ки чй тавр шахс табиатро барои манфиатхои чомеа истифода мебарад ва корро барои хифзи он нишон медихад, мекунад.

Маълумоти интихобшуда ба коркарди маводи дидактикй вобаста аст, ки бо назардошти хусусиятхои синнусолии хонандагони хурдсол ва сатхи умумии омодагии онхо ба омузиши табиат тавассути робитаи мустаким огоз меёбад. Дар робита ба К.Д. Ушинский кайд кардааст, ки пеш аз хама, омузгор бояд хусусияти минтакаи худро омузад. Зеро маводхои махаллй барои хонандагони синфхои ибтидой дастрасанд: ин барои мушохидаи бевосита, ки кудакон одатан дар хаёти харруза вомехуранд, барои фахмидан хеле осонтар аст. Аз ин сабаб, принсипи табиатшиносии илми муосир барои синфхои ибтидой аз он иборат аст, ки ба он муаллимон рохнамой мекунанд, то ин ки хонандагон бо объекти табиати махаллашон шинос шаванд. Барномаи табиатшиносии синфхои ибтидой [2] принсипи мавсимиро ба инобат гирифта, ки дар вактхои гуногуни сол ба мушохида гирифтани тагйиротхоро дар табиати зинда, ки ба хонандагони синфхои ибтидой дастрас аст ва дар хама чо анчом дода мешавад, тавсия медихад. Тахкикоти хусусиятхои он ва мушохида- хои мавсимй дар табиати атроф мавкеи табиатшиносиро дар синфхои ибтидой барои хонандагон дастрас менамояд. Мазмуни донишхои муосири табиатшиносй ба масъалахои низомхои гуногун вобаста буда, дар ошкор намудани мохияти консепсияхо тобеъ аст. Маводи фанхои табий дар барномахои мазкур ба як системаи муайян чойгиршавандаро дарбар мегирад. Кудакон аввалан унсурхои табиатро омухта, заминаи донишхои дахлдорро барои омузиши табиат меандешанд. Дар барнома доир ба ташаккул ва рушди консепсияхои табиат хуб маълумот дода мешавад. Х,амаи мавзуъхо дар бахшхои аввали табиатшиносй бо хам алокаманд буда, дар раванди омузиши пайдарпайи дониш ва малакаи таърихии фанхои табий бо мазмуни нав дар синфхои ибтидой дастрас мешавад.

Мувофики барнома хонандагони синфхои ибтидоии муассисахои тахсилоти таълимй барои муайян кардани чонибхои асосии офтоб ва хусусиятхои махалро муайян кардан, бояд накшахо, харитахо, чадвалхо ва накшаи синфро дар дастгоххои одй тасвир ё озмоиш кунанд. Шархи мухтасари мазмуни табиатшиносй нишон медихад, ки яке аз хадафхои асосии курс масъалаи омузиши хифзи табиат мебошад, ки ба тарбияи фарзандони худ барои химоя ва афзоиш додани молу мулк мусоидат мекунад. Ин ба ташкили саводи экологии хонандагон, ки дар он зарур аст, иштироки онхо дар шаклхои гуногуни кор пешбинй карда мешавад. Зарурат ва гуногунрангии мундаричаи курси табиатшиносй ба таълиму тарбияи насли наврас мусоидат мекунад. Омузиши илми табиатшиносй асосан барои муассисахои тахсилоти таълимй ба хусус дар таълим география, биология, физика, химия хизмат мекунад. Дар системаи донишхо дар бораи объектхо ва зухуроти чахони атроф, консепсияхо накши мухим мебозанд, зеро онхо хама вакт чонибдорй карда мешаванд. Дар рафти дарсхои табиатшиносй, пеш аз хама мафхумхои ибтидой ташаккул ёфтаанд, ки бори аввал кудакон ба фахмиши конунхои чахони атроф, аз хусусияти падидахо ба фахмиши худ гузориш медиханд. Мактаббачагони хурдсол холо

намефахманд, ки хусусиятхои хоси об, барф, туман, ях хосиятхои умумй доранд. Дар рафти корхои амалии минбаъда ва мушохидахо донишхо чамъ меоянд. Баъд аз ин, дар асоси пешниходхои аввал консепсияхо оид ба хусусиятхои об ташкил карда мешаванд. Хусусияти асосии консепсияхои аслй он аст, ки новобаста аз синну соли хонандагон конунхо, мохияти иншоот ё падидаи вокеии гирду атроф, ки ба хонандагон дастрас аст, амалй карда мешавад. Масалан, хонандагон пеш аз он, ки ба синфи чорум раванд, аллакай фикру акидахо дар бораи табиат, гуногунии онро медонанд. Масалан, танхо дар синфи чорум онхо мефахманд, ки «табиати зинда» ва «гайри- зинда» вучуд дорад, яъне бори аввал дарк мекунанд, ки тамоми чузъхои табиат ба ду кисм таксим мешавад: зинда ва гайризинда. Х,амин тарик, мафхуми илмхои табий гузариши хонандагони ибтидоиро ба шинохти илмии объектхо ва падидахои вокей муайян мекунад. Раванди ташаккули консепсияи табиатшиносй талаби шароити педагогии ташкил намудани муносибати мушкил ба омузиш, пайдарпайии мантикй муайян дар муаррифии маводи нав, такрори мавзуъ ва истилохоти кор, амалй намудани робита, вазифахо дар ташаккули малакахои муайян равона карда шудааст. Х,адафи асосии ин раванд: аз мачмуи идеяхои кабулшуда ё аллакай аз чониби хонандагоне, ки бо диккати асосй ва чудо кардани дуюм ба даст оварда шудаанд, ташкили яквактае, ки мохияти иншоот ё консепсияхоро дар бар мегирад. Муносибат ба шароити педагогй барои ташаккули эхсосот, даркхо ва консепсияхо ба тадбики яке аз вазифахои асосии муассисахои тахсилоти миёнаи умумй, литсейхо ва гимназияхои хозира дар баланд бардоштани сифати донишхои хонандагони хурдсол мусоидат мекунанд. Ба акидаи мо, хамаи андешахои дар боло зикршуда, рох барои ташаккули мафхумхои ибтидой дар мачмуъ, фанхои табий дар фарогирй ба муассисахои тахсилоти миёнаи умумй, литсейхо, гимназия- хо, зеро рушди консепсияхои ибтидоии илмхои табий ва омузиши зуху- роти табиат дар муассисахои тахсилоти таълимии ибтидой дар дарсхои табиатшиносй огоз меёбад. Дар рафти дарсхои табиатшиносй бисёр маълумотхои марбут ба табиат пешниход карда мешавад, аммо хамаи масъалахое, ки дар мухокима иштирок мекунанд, ба гуруххои илмй намерасанд, масалан, зухуроти физикй, биологй ва падидахои химиявй. Аз ин ру, сухбат бо мактаббачагони хурдсол гузаронида, таваччух ба маърифати фанхои табиатшиносиро дар асл хануз онхо намедонанд. Бо назардошти ин, мо ба муаллимони табиатшиносй пешниход мекунем, ки барои истифода дар синфхои худ, маводи фанхои табииро (барои мисол, физика ва истифодаи конунхои табиат) ба манфиати маърифатии хонандагон дар мачмуъ ба фанхои табий, дар баробари ташаккули дониши ибтидой системаи фанхои табий накши асосиро мебозад. Бо ин максад, ба акидаи мо, муаллимони фанхои табиатшиносй пас аз пешниходи маводи асосй бояд ба хонандагон хабар диханд, ки онхо бо тафсилоти бештар дар синфхои болой дар дарсхои физика шинос мегарданд.

Физика яке аз илмхои табий аст ва аз калимаи юнонии «фюзис» гирифта шудааст, ки маънояш табиат мебошад. Дар физика элементхои механикй, гармидихй, баркй ва гайра омухта мешаванд. Х,амаи ин элементхо элементи физикй номида мешаванд. Дар ин чо, хонандагон бояд ёдовар шаванд, ки илмхои дигаре низ хастанд, ки табиатро мео- музанд, ба монанди география, биология, химия, табиатшиносй. Х,амаи ин илмхо конунхои физикиро истифода мебаранд. Масалан, дар геог- рафия барои фахмондани иклим, чараёни дарёхо, ташаккули бодхо ва гайрахо истифода бурда машаванд. Х,амин тарик, пеш аз омухтани физика дар синфи хафтум, ин мавзуъ (мувофики конунхои физика) аллакай барои хонандагони хурдсол шавку хавас нисбат ба физика бедор мешавад. Ин дар бораи он ки чй тавр мо бояд хонандагони хурдсолро барои тахсили фанни нав тайёр намоем, то ки онхо интизори фанни физика хастанд. Пас, яке аз мавзуъхои хифзи табиат дарачаи чорум «Таквим» мебошад. Дар китоб [1] маводи хуб дар бораи ин мавзуъ дода мешавад, ки мувофик ба хусусиятхои синнусоли хонандагони хурдсоли муассисахои тахсилоти таълимй, балки оид ба масъалахои ба монанди «Чй таквимй аст?», «Барои кадом намудхои фаъолият таквим вучуд дорад?», «Чй гуна ислохот дар таквим гузаронида шудааст? ягон маъ- лумот вучуд дорад».

Ба акидаи мо, хангоми омузиши ин мавзyъ, хонандагон метавонанд маълyмоти додашyдаpо, ки матни иловагй ба даст оварда мешавад, дода тавонанд. Системаи хисобкунй дар мyддати тулонй ба таквим номгузорй мешавад. Дар тули асрхо ба таърихи инсоният бисëpе аз системахои так- вимй тахия ва истифода шудаанд. Аммо хамаи таквим метавонанд ба се намуди асосй чудо карда шаванд: офтобй, мохтобй ва мохтобй-офтобй. Дар таквими офтобй дарозии соли тропикй, дар асоси таквим афзудаанд, таквими хозиразамон, ки дар аксарияти кишвархо кабул шудаанд, таквими офтобй мебошанд. Намунаи таквими мохи таквими паЙFамбаp Мухаммад (с) мебошад, ки соли таквими он аз 12 мох, ва якчанд рузи 354 ë 355 иборат аст. Дар таквими ях,уддан сол аз 12 мох, (354 руз), сипас 3 мох ( 384 руз ) иборат аст. Илова бар ин, солхои здад «нокифоя» (353 руз ва 383 руз) ва «барздад» (355 ва 385 руз) вучуд доранд. Х,ангоми тахияи таквими офтоб ду шарт бояд ичро карда шавад: 1) давомнокии соли таквимй, ки дар тули якчанд солхо бояд ба мухлати солонаи тропикй наздиктар бошад; 2) соли таквимй бояд шумораи рузхои пурраро дар бар гирад, зеро он наметавонад дар як сол дар шаб, соли дигар дар субх ва сеюм сол дар шом OFOЗ шавад. Дар таквими Чулиянй, ки тахияи ситора- шиносони Искандария Созигеном ва Юлий Сезар буда, соли 46-уми пеш аз мелод коидахои оддии зеринро чорй намуданд: давомнокии таквимй такрибан 365 руз буда, рузхои офтобй ба хисоб гирифта мешавад ва хар як чоруми сол ба 366 руз баробар бошад. Солхое, ки 365 рузро дарбар мегиранд солхои оддй ном доранд ва солхое, ки 366 рузро дарбар мегиранд, ки солхои кабиса ном доранд. Солхои кабиса дар таквими Чулианй он солхое мебошанд, ки шуморахо танхо ба 4 бе бакия таксим мешаванд. Дар соли кабиса мохи феврал 29 руз аст, дар соли оддй бошад 28 рузро дарбар мегирад. Х,амин тарик, давомнокии соли Чулианй ба хисоби мдана 4 сол ба 365 рузхои офтобй баробар аст, яъне соли так- вимии тропикй хамагй танхо 0,0078 шабонаруз аст. Х,исоби солонаи Чулиан дар давоми 128 сол ба хисоби солхои тропикй такрибан як шабонаруз ва барои 400 сол такрибан 3 шабонаруз (масалан хангоми баробаршавии шабу руз) дар бахор баъди 400 сол таквими Юлианй сер руз пеш OFOЗ мешавад. Нишондиханда ахамияти амалй надорад ва таквими Чулианй аз чониби хамаи кишвархои Аврупо барои такрибан 16 аср истифода шудааст. Таквими григориалй (тарзи нав) дар натичаи ислохоти таквими Чулианй, ки соли 1582 аз чониби Папаи Рим Григорй унвони сездахумин тафсирхои динй таъсис ëфтааст, оварда шудааст. Далел дар он аст, ки номутобикии таквими Чулианй бо шумораи солхои тропикй барои таквими калисои онхо ногузир буд. Мувофики коидахои калисои масехй, иди Фисх бояд баъди якшанбеи 1-уми бахор, баъди ним мох шудани мох OFOЗ мешуд, яъне хафтаи 1-ум баъди баробар шудани шабу руз дар бахор. Дар давоми сол, вакте, ки ин казия дар Шурои Никита (325-ум сол пеш аз милод) таъсис дода шуд, рузи 21-уми март баробаршавии шабу руз мувофик афтод. Дар соли 1582, яъне пас аз 1257 сол, он аз 11 март OFOЗ меëфт. Ин давра такрибан аз рузи баробаршавии шабу руз (128 сол барои як шабонаруз) рохгумзанихо ва санаи пеш барои муайянкунии иди Фисх ва дигар идхои яхудихо ноустувор буд. Ислохоти таквим аз тарафи математик ва доктори итолжвй Лилио ба амал омад, ба шарте аввал баргардондани 21-уми март хангоми баробар шудани шабу руз ва дуюм таFЙиpот дар коидахои соли оддй ва кабиса бо максади кам кардани фаркият бо хисоби солхои тропикй мебошад. Аз ин py, дар баргаи Папаи Григории 132 нуктаи асосй буданд: 1) баъди 4-уми октябри соли 1582 5-ум на, балки 15 хисоб таъин карда шуд; 2) хисоб накардани солхои кабисахои ояндаро, ки дар он садхо ба 4 (1700, 1800, 1900, 2100 ва хоказо) таксим карда нашудаанд, хисоб намеëбанд.

Аввалин нуктаи халли он дар 10 рузи таквими Чулианй ба мик- дори солхои тропикй, ки аз 325 сол чамъоварй карда шуд ва такрибан рузи 21-уми март бори дигар ба вукуъ пайваст. Нуктаи дуюми давом- нокии соли таквимй ба хисоби мдана дар 400 сол ба 365 рузхо офтобй баробар шуд. Х,амин тарик, таквими солй ба хисоби мдана дарозтар аз таквими тропикй хамагй бо 0,0003 шабонаруз аст ва таквими григори- ании вакт ва солхои тропикй такрибан ба 1 руз баробар мешавад, танхо баъд аз 3300 сол. Бинобар ин, такмили минбаъдаи таквими григорианй дар ин самт нодуруст аст. Таквими григорианй дар

мамлакатхои Fаpб дар асрхои 16 ва 17-ум амалй карда шуд. Дар Русия танхо соли 1928 ба тарзи нав амалй гашт. Чанд сол кабл, тибки карори собик Хукумати Шypавй 1-уми февралро 14-уми феврал хисоб карданд, зеро аз таквими Чулианй чудосозй бо хисоби солхои тропикй то соли 1918 аллакай 1З шабонаpyз буд. Ин фаркияти 1З шабонаpyза то 15-уми феврали соли 2100 мувофики таквими кухна ë то 28- уми феврали соли 2100 мувофики сабки нав хохад монд. Баъд аз ин санаи мазкур як шабонаpyз зиëд шуда, ба 14 шабонаpyз баробар мешавад. ОFOзи соли таквимй (соли нав) консепсияи шарти асосй мебошад. Дар гузашта дар баъзе мамлакатхо соли нав 25-уми март ва 25-уми декабр ва дигар рузхо OFOЗ меëфт. Масалан, дар Россия то асри 15 рузи якуми сол 1-уми март, аз асри 15 то соли 1700 1-уми сентябр ба назар расид. Ва он тадричан ба 1-уми январ, ки бо чашни Чулианй дар соли 46-уми пеш аз мелод OFOЗ ëфт, баррасй шуд. Интихоби он низ OFOЗи хисоботи сол, яъне таъсиси давра мебошад. Дар гузашта 200 даврахои гуногун вобаста аз руйдодхои вокей (ба тахт нишастани под- шохон, чангхо, бозихои олимпй ва чорабинихои динй («офариниш, туфон» ва Fайpа) вучуд дошт.

Х,амин тавр, даврони мо чун мархилаи «офариниши чахон» ва он аз як вокеаи Fайpиоддй гузаронида мешавад. Монарх Деонесий 5З2 солро интихоб кард, зеро дар ин давра иди Фисх бори дуввум дар хамон давра чашн гирифта мешуд. Таъсиси 12 мох дар як сол ва 7-руз дар як хафта бо вучуди он, ки дорои омузиши астрономй дорад, дар асл то холо бо он ривоят идома дорад. Метавон фикр кард, ки низомхои таквимй аз так- вими Чулианй амиктар аст. Бо сабаби он, ки дурустии охирин аз хад зиëд аст, таFЙиpот дар давраи мданаи соли таквимй (яъне таFЙиp додани коидахои солхои кабиса) зарур нест. Танхо ислохот дар таксимоти рузхо ба моххо дилхох аст. Микдор дар таквими григорианй дар муддати кутох аз 28 то З1 руз фарк мекунанд, ин ногузир аст. ^итъахои сол низ хамин норасихоро доранд. Якчанд лоихахои ислохоти таквими гри- горианй пешниход шудаанд, ки барои бартарафсозй ë кам кардани ин камбудихо пешниход карда шуданд. Яке аз он чунин аст: Х,амаи квар- талхо дар давоми 1З хафта давом мекард, яъне 91 руз. Мохи якуми хар як семоха З1 руз, дуюм-З0 рузро ташкил медихад. Х,амин тавр, хар семоха хамеша дар хамон рузи хафта OFOЗ меëбад. Аммо аз 4-уми декабри соли 914, З64 руз ва З65 ë З66 руз дар байни З0-уми декабри соли 2009 то 1-уми декабри соли чорй фаро гирифта мешавад, рузе, ки аз моххои хафта-рузи байналхалкии корношоямии Соли нави мелодй сарфи назар карда мешавад. Ва дар соли кабиса, чунин рузи истирохатй баъди З0-юми июн гузошта мешуд. Бо вучуди ин масъалахои таквияти таквими нав танхо дар ми^си байналхалкй хал карда мешавад. Дар охири муаррифии чунин мавод муаллимон бояд хонандагонро огох созанд, ки онхо дар бораи ин ва дигар падидахо дар синфхои 9 ва 11 маълумоти бештар мегиранд. Х,ангоми омузиши мавзуи «Шабу руз аз чй мешавад?» муал- лими синфи ибтидой, ки аз фанни табиатшиносй дарс медихад, даъват ба амал меоварад. Як шамъро равшан кунед ва онро дар мизи намоишй гузоред (хангоми нишон додани тачриба, бояд синфхонаро торик намуд). Дар py ба руи равшанй глобус ë (туб)-ро гузоред. Як тарафи глобус дурахшон аст. Агар тамоми глобусро давр занонед хама чои глобус метавонад равшан шавад. Пас аз нишон додани ин тачриба, муаллим мавзуъро шарх медихад. Замин дар гирди мехвари худ дар муддати 24 соат давр мезанад, ки онро шабонаруз мегуянд. Самте, ки ба тарафи Офтоб тоб хурдааст, руз аст ва дар тарафи дигар шаб. Дар ин чо зарур аст, ба хонандагон фахмонанд, ки агар замин дар гирди мехвари худ давр намезад, дар як нимкурра хама вакт руз буда, дар дигар тара- фаш хамеша шаб. Аз ин чо хулоса баровардан мумкин аст, ки сабаби иваз шудани шабу руз, аз давр задани замин дар гирди мехвараш вобаста мебошад. Рохи дигаре, ки метавонем мавзуъро шарх дихем, ин метавонад ба ташаккули дониши ибтидоии фанхои табий дар хонандагони синфхои ибтидой ëpй расонад. Масъалаи асосй ин аст, ки сабабхои таFЙиp додани руз ва шаб, инчунин фаслхои сол муайян ва асоснок карда шаванд. Дар синфи торик, мо диккати хонандагонро ба нуре, ки аз тиреза бо парда каме намоëн буд, чалб намудем. Бо чойгиркунии ашë дар чойхои мухталиф байни сурохихо хонандагон дарк намуданд, ки пушти ашë торик аст. Хонандагон ба хулосае, омаданд, ки нур рост аст. Тачриба бо ëpии глобус хонандагонро

ба чунин акида водор намуд, ки курра як тарафаш хамеша равшан ва тарафи дигараш хамеша торик аст. Чархзании глобус имконият дод, ки тадричан тарафи торики курра равшан шавад. Баъд аз ин нусхабардорй (маводи дидактикиамон аз чониби мо омода шуда) хонандагон таFЙиp ëфтани шабу рузро муайян карданд. Мувофики нусхабардорй (ин низ аз чониби мо тайëp шуда буд) хонандагон фаслхои солро омухтанд. Мо аз вобастагии ин падида ба мавкеи офтоб дар руйи уфук ва нур, ки объектхои дар замин чой-гирифташуда ва майдони руйи заминро тасаввур карда будем, ин аз мавкеи Замин нисбат ба Офтоб вобаста аст, ки мехвари он дар асоси сеюмин нусхабардорй инъикос меëбад.

Х,амин тарик, намоиши ин озмоиш, ки масохати равшанй дар курра, нури равшанй хангоми давр задани Замин дар мехвари худ, хара- кат кардани Замин, иваз шудани шабу руз ва фаслхои солро нишон медихад. Дар хотир нигох доред, чунин маълумот дар синфхои ибтидой бештар ба кисми табиатшиносй табдил ëбад, бинобар ин муаллимон бояд хонандагонро огох созанд, ки хамаи ин мафхумхоро онхо аз фанни физика дар синфхои болой меомузанд. Мавзуи дигаре, ки дар дарсхои табиатшиносии синфи 4-ум мавриди омузиш карор мегирад, мавзуи Офтоб мебошад. Китоби таълимй [1] ба «Системаи офтобй» ишора мекунад, аммо дар ин мавзуъ ягон мавод вучуд надорад. Барои хамин мо ба муаллимони табиатшиносй истифодаи чунин маводхоро дар тахкики ин мавзуъ пешниход менамоем. Сохтори системаи Офтоб чунин аст: дар гирди он 9 сайëpахои калон давр мезананд. Мо онхоро ботартиб номбар мекунем масофа аз офтоб: Уторид, Зухра, Замин (бо мох), Миррих(бо 2 мохвора), Муштарй (бо 15 мохвора), зухал (бо 20 мохвора), Уран (бо 6 мохвора), Нептун (бо 3 мохвора), ва Плутон (бо мохвора). Ба Fайp аз сайëpахои калон инчунин дар атрофи Офтоб харакати бисëpи саëpахои хурд ва каметахо низ вучуд доранд. Сайëpахои Уторид, Зухра, Миррих, Муштарй ва Зухал аз замонхои кадим маълуманд. Уран соли 1781 аз тарафи В. Гершел кашф шуд. Соли 1846 Сайëpаи 8-ум Нептун кашф карда шуд. Соли 1930 ситорашиноси амрикой К. Томбо Сайëpаи нави 9-ум Плутонро кашф намуд. Х,аракати Сайëpахо дар низоми офтобй аз руйи мукаррароти зерин пешниход карда мешавад: Сайëpахо дар атрофи Офтоб бо эллипс харакат мекунанд; хамсафари Сайëpахо хеле хурданд; хамсафари Сайëpахо такрибан дар як хавопаймо чойгир аст; Сайëpахо дар гирди Офтоб ба хамон самт давр мезананд, ки Офтоб дар гирди мехвари худ давр мезанад; бисëpе аз Сайëpахо ^айр аз Зухра ва Уран) самти давр заданашон бо давр задани Офтоб мувофикат мекунад.

Мувофики хусусиятхои физика Сайëpахо ба 2 гурух таксим ме- шаванд: а) Сайëpаи заминй (Уторид, Зухра, Замин, Миррих, Плутон).

б) Сайëpаи азимчусса (Муштарй, Зухал, Уран ва Нептун).

Баъдан дар китобхои дарсй оид ба Офтоб маълумот дода мешавад. Дар ин чо муаллим метавонад хонандагонро аз аснодхои чолиб дар бораи Офтоб огох намояд. Радиуси Офтоб баробар ба 109 ва хачмаш такрибан 1300000 маротиба здадтар аз радиус ва хачми Замин мебошад. Х,ачми Офтоб такрибан 330000 маротиба бештар аз хачми Замин аст, ки такрибан 750 маротиба здадтар аз мачмуи тамоми Саëpахо бузургтар аст. Дар Офтоб здада аз 70 унсурхои кимиëвй ëфт шудаанд. Ягон унсур- хои Офтоб монанди дигар чисмхои осмонй нестанд. Дарачаи он так- рибан 6000 К мебошад. Х,арорати гармй мунтазам меафзояд. Дар чукурии Офтоб, харорати хаво, ки аз руйи хисобхо нишон дода шудааст, ба 15 расидааст: 15*106°К=15000000°К. Офтоб сарчашмаи нурй ва гармии руйи Замин аст. Агар Офтоб вучуд намедошт, он гох дар Замин хамеша торикию сармо хукумронй мекард ва хеч гох хаëт вучуд дошта наме- тавонист. Таърихи рушди инсон бо истехсол ва истифодаи энергия алокаманд аст. Яке аз мушкилоти имруза даpëфти манъбахои гармй аз нуктаи назари экологй бехатари махбус меëбад, ки он неруи офтоб мебошад. Бо ин максад мо тавсия медихем, ки муаллимон хангоми омузиши ин мавзуъ ба хонандагон маълумоти зеринро дар бораи кувваи офтобй пешниход намояд. Х,ама метавонанд ба кувваи Офтоб диккат диханд. Барои ин линза («барои чамъоварй») кофй аст. Х,арорат дар он чо чунон баланд аст, ки коFаз месузад. Саволхо доир ба мафхумхои энергияи офтобй, таFЙиpëбии он ба дигар навъхои энергия ва истифодаи окилонаи он дар

энергияи офтобй машгуланд. Аз Офтоб ба Замин гармии омехта меояд, ки кувваи он бо нишондихандаи астрономии 1,57*1018 кВт дар як сол хисоб карда мешавад. Дар айни замон, якчанд самтхои табдил ва истифодаи неруи офтоб вучуд доранд. Аввалан гардиши офтобй барои гармидихй, оби гарм, хушксозии маводхои гуногун ва махсулоти кишоварзй, хушкшавии бахр истифода бурда мешавад. Дастгохи асосии тачхизоти гуногун, ки барои ин максад истифода мешаванд, номи «куттии гарм»-чамъкунанда (расми 1) дорад, ин микдори металлй бо тубхо буда, тавассути он об, хаво ё моеъхои махсус мегузарад.

Дар хамаи тарафхо коллектор бо як зарфи гармкунй, бо истисной пахлуе, ки дар он тарафи нурхои офтобй меафтанд, бо шиша фаро гирифта шудааст. Коллектор, ки майдони масохаташ 1 метри мураббаъ аст, дар як руз 80 литр оби гарм (60-800С) медихад. Чун коида коллектор- хои офтобй дар кунче, ки ба чануб чойгиранд, насб карда мешаванд. Объектхои таъминоти оби гарм, хушксозии махсулоти кишоварзй аллакай бомуваффакият кор мекунанд.

Соли 1977 дар вилояти Бухорои Чумхурии Узбекистан як корхонаи махсус барои истехсоли растанихои гуногуни офтобй ба кайд гирифта шуданд. Самти дуюми энержии офтобй табдил ёфтани он ба энергияи электрикй мебошад. Барои ин, батареяхои офтобй истифода мешаванд. Инхо тачхизотхои нимнокиле мебошанд, ки дар онхо тагйирёбии энер- гияи офтобй бевосита рост меояд. Батареяхои офтобй манбахои ками неруи барк буда, барои тачхизоти электронй дар мохвора ва кайхон истифода мешавад, ки тахкикот дар ин самт идома дорад. Айни замон батареяхои офтобй истехсол мешаванд, ки метавонанд хамчун сар- чашмаи мавчхои кабулкунандахои радио ва телевизион истифода шаванд. Х,амчунин батареяхои офтобие мавчуданд, ки метавонанд хамчун манбаи мавчуда барои равшан намудани ионхо истифода мешаванд. Батареяхои офтобй аз холатхои зиёди фотоэффектхое, ки энергияи офтобро ба энергияи барк табдил медиханд иборатанд. Вакте ки фотодиод якранг аст, яке аз электронхояш ба таври мусбат пардохта мешаванд ва дигар электродхо ба таври манфй хисоб карда мешаванд. Агар байни электродхо резистор дохил карда шавад, аз он нокил ба вучуд меояд. Фотодиодхои хозиразамон танхо як фиркаи каме аз ходисаи энергетикии онхо ба мавчхои элекртрикй табдил дода мешавад. Бо вучуди ин, муддати тулонй олимон дар назар доранд, ки фотодиодхо бо самарабахшии баланд тахия хоханд шуд. Мавзуи « Мох-хамсафари табий Замин аст» яке аз мушкилтаринхо дар илми табиатшиносй ба хисоб меравад. То давраи Шуравй он таълим дода намешуд ва вобаста ба он тавсияхои методологй низ мавчуд набуд. Айни замон Мох ба таври чиддй омухта мешавад. Дар мачаллахою рузномахо маълумот дар бораи ин тахкикотхо мунтазам нашр карда мешавад ва дар радиою телевизион хабархо дар бораи он пахн карда мешавад. Ин таваччухи хонандагонро ба мавзуъ чалб карда, барои ба даст овардани донишхои кавй ва амик. Мусоидат мекунад. Х,ангоми омузиши ин мавод муаллимон бо саволхои душвор ру ба ру мешаванд, ки барои хонандагон нофахмоянд. Дар байни онхо саволи андозаи Мох, Замин ва Офтобро мукоиса кунед, масофаи байни Замину Мох чй кадар аст. Дар сахифаи 32-уми китоби «Табиат шиносй»-и синфи 4-ум дар бораи Мох дар гирди мехвараш давр задан омадааст, барои хамин дар Мох ба мисли Замин, тагйир ёфтани «шабу руз» вучуд дорад. Мох хамеша тавссути як тараф ба Замин ру ба ру аст, тарафи дигарашро мо намебинем. Ин ду ахборот ба хонандагон мукобил -

/¿гр*м—

Холодная > />ооа

Расми 1

Гвплоизолятор

маъноянд: агар ашë давр занад, пас мо бояд аз хама тараф дидан тавонем. Барои фахмидани ин, аввал бояд дар хонандагони синфхои чорум мо мафхуми «давр задан»-ро мефахмонем. Барои фахмонидани он мо бояд тачрибаи одиро нишон дихем, ин ба хонандагон имконият медихад, ки мафхуми давр заданро дарк намоянд. Х,ангоми гузарони- дани тачриба хатман мо бояд дар гирди лампаи руйи мизи ягон ашëpо давр занонем. Илова бар ин, бояд кайд кард, ки ин ду ашë аз якдигар фарк кунанд. Яке аз хонандагон бо ëpии глобуси замин нишон медихад, ки чи тавр y даврзании Заминро дар гирди мехвараш ва гардиши y дар атрофи офтобро тасаввур мекунад. Барои муайян намудани акидахои хонандагони хурдсол метавонанд тавассути чунин саволхо пурсанд: «Чаро Замин дар гирди мехвари худ давр мезанад?», «Чанд вакт аст ки Замин дар гирди Офтоб давр мезанад?», «Замин гирди офтобро дар чанд муддат тай мекунад?», «Як шабонарузи Мох ба чанд шабонарузи Замин баробар мебошад».

Ба чойи лампа дар руйи миз глобуси Заминро гузоред ва харакати Мохро ба сайëpаи мо аз назар гузаронед . Дар ин намоиш, тавсия дода мешавад, ки истифодабарии тубе, ки диаметри он 4 маротиба аз глобус хурд аст. Бояд дар бораи андозагирии нодурусти нисбии замин ва мохвораи он огохй дод. Дар туб бояд ракамхоро нависанд, тарафи Мохро муайян кунанд. Барои он ки кудакон тавассути робитаи Мох дар гирди Заминро дарк кунанд, мо бояд тубро дар гирди глобус давр зано- нем. Дар ин холат, кисми болой, ки бо раками 1 муайян карда мешавад ва ба кисми болоии Мох аз Замин маълум аст, бояд хамеша дар руйи глобус бошад. Баъд аз ин намоиш мо бояд аз хонандагон пурсем, ки даврзании Мох дар гирди мехвараш ба анчом расид ë на. Тачрибахои корй нишон доданд, ки баъди намоиши 1-ум бисëpе аз хонандагони синфи 4-ум чавоби нодуруст доданд. Ин муаллимро водор месозад, ки намоиши худро маротибаи дуюм нишон дихад. Муаллим бояд ба хонандагон фахмонад, ки хангоми давр задан дар гирди мехвари худ хамаи кунчхои пахлуи y низ ба назар гирифта мешавад. Сипас, муаллим тубро дар гирди глобус давр мезанонад ва хонандагон пай мебаранд, ки Мох дар хамаи атроф намоëн аст ва онхо хулоса мебароранд, ки мох низ дар гирди мехвари худ давр мезанад. Дар ин холат диккати хонандагони хурдсолро ба он равона кардан зарур аст, ки азбаски замони чой- ивазкунии гардиши Мох баробар аст, он гох доимо бо як тараф тоб мехурад. Х,ангоми такроран нишон додани намоиш мо бояд 2 ва ë 3 хонандаро даъват намоем, то ин ки дар дохили «фазои мох» ворид шаванд. Онхо метавонанд дарк намоянд, ки аз Замин танхо як кисми мох маълум мешавад. Х,амзамон бокимондаи хонандагон метавонанд «Мох»-ро хангоми давр задан дар гирди Замин аз хама тараф бинанд. Савол- номахои барномавии навбатй, ки фахмиши он барои хонандагони синфхои 4-ум душвор аст, ин вижагихои дигари Мох мебошад. Дар хакикат бисëpе аз онхо Мохро дар шакли санги борик, нисфи давра ë ин ки давраи пурра медиданд, сабабхои онро дарк карда наметавонанд. Барои шархи ин фахмиш мо бояд як туби андозааш мданаро гирем ва дастгохи дурнамои мачмуи корхои намоишй 15 х 15 см (ранги сдах) бо ранги сафед тасвир карда шуда, ки фазахои Мох аст, намоиш дихем. Барои намоиш тирезаеро, ки ба тахтаи синф наздик аст, торик намоед, проектор дар он чо насб карда мешавад. Дар хамон намоиш хамаи таFЙиpëбихои нурхои глобус маълум мешавад. У ба хонандагон кортхое, ки фазахои мох инъикос ëфтааст, нишон медихад. Тавре, ки намоиш мегузарад, хонанда кортхоро дар тахтаи синф мечаспонад, то ин хонанда -гон мархилахои таFЙиpëбии Мохро пайгирй карда тавонанд. Шумо бовари хосил намоед, ки бо ин мавод ба таври кофй тачриба гузаро- нидан лозим аст. Муаллимон чойгохи Мохро дар фазо нишон медихад ва хонандагонро даъват мекунад, ки чй гуна Мох аз Замин тобон мешавад. Ин чавобро бояд санчида бароем: хонанда дар маркази «фазо» чойгир шавад ва баъди тасдик кардани акидаи худ ба хамаи хонандагон корти мувофикро нишон дихад. Метавон дигар машкхоро пешниход кард, ки аз хонандагон муайян кардани чойи Мох талаб карда мешавад.

Х,амин тавр, тачриба ва сухбат бо хонандагони синфхои ибтидой нишон медихад, ки шавку хаваси онхо ба фанхои табий нихоят паст аст, дар онхо ба илми табий ягон шавку завк мушохида карда намешавад, яъне хонандагони синфхои ибтидой ба омузиши

муфассали ин фан мутлако тайёр нестанд. Ба хонандагони синфхои ибтидой умуман доир ба фанхои табий маълумоти зарурй дода намешавад, ягон шакли корхои беруназсинфй аз фанхои табий гузаронида намешавад, хол он ки барои шинос кардани хонандагони синфхои ибтидой бо фанхои табий, бедор, ташаккули шавку хаваси онхо ба ин фанхо дар барнома ва китобхои дарсии табиатшиносй, география, технологияи амалй ва математика шароиту имкониятхои мусоид бисёранд. Аз ин ру, барои ташаккул додани шавку хаваси хонандагони синфхои ибтидой дар раванди таъ- лими фанхои табий ба омузиши математика, табиатшиносй, технологияи амалй барои хонандагони синфхои ибтидой дар махфилхо, озмунхо, мусобикахои математикй, робитаи байнифаннй гузаронидани маш-гулиятхои амалй мувофики максад мебошад.

АДАБИЁТ

1. Акрамов С. Табиатшиносй. Китоби дарси барои синфи 4. Душанбе: Маориф, 1997. 152 с.

2. Барномаи синфхои ибтидой. (Синфхои I-IV). Душанбе: Матбуот, 2002., 2007, 2010., 2012., .„120 с.

3. Бегимов Х..Х. Физика ва робитаи он бо дигар илмхои табиат- шиносй. // Паёми «Донишгохи омузгорй ». № 4, соли 2003. С. 27-29.

4. Бегимов Х..Х. Истифодаи донишхои физикии синфхои поёнй дар дарсхои физикаи синфхои 7-8. // Маърифати омузгор. 2008. №4. С. 31-32.

5. Бурова Л.И. Роль предметных уроков в формировании при- родоведческих представлений и первоначальных понятий. // Начал- ная школа. 1983. №4. С. 34-36.

6. Герд А.Я. Избранные педагогические труды / Под ред. Б.Е. Райкова. -М.: Учпедгиз, 1953. 250 с.

7. Иванов А.И. Изучение величин и их измерение на уроках физики и математики в восьмилетней школе. Дисс. ... канд. пед. наук. -М.: 1981. 169 с.

8. Китежева Д. М. Формирование интереса к познанию природы у младших школьников: Автореф. дисс.. канд. пед. наук. -М.: 1987. 24 с.

9. Ланина И.Я. Формирование познавательных интересов учащихся на уроках физики. -М.: Просвещение, 1985, -210 с.

10. Покулова В.М., Кузнецова В.И. Методика преподавания природоведения: учеб. для студентов пед. институтов по спец. 1221 «Педагогика и методика нач. обучения».-М.: Просвешение, 1990,192 с.

11. Ушинский К. Д. Избранные педагогические произведения. -М.: Просвещение, 1968. 557 с.

12. Теоретико-педагогические основы формирования у младших школьников естественно-научной картины мира. http: //planetadisser. com/see/dis - 198003. html.

ПУТИ ФОРМИРОВАНИЯ ПЕРВОНАЧАЛЬНЫХ ЗНАНИЙ ОБ ЕСТЕСТВЕННЫХ ДИСЦИПЛИНАХ У УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ

Естествознание как учебный предмет обучается в начальном образовательном, основном, средне общеобразовательном учреждениях, лицеях, гимназиях, в первом классе в объеме 34 часа, на втором 34 часа, третьем 34 часа (в неделю 1 час) и на четвертом 68 часа (2 часа в неделю). В I-IV классах ученики посредством обучения предмета естествознания знакомятся с природным миром. Название тем показывают, что выявляются система живой и неживой природы, отношение между ними. Основные проблемы природоведения это явное разъяснение между живыми и неживыми качествами, объясняется все части природы к деятельности человека. Так как «отдельное обучение зоологических, ботанических, химических, минералогических, физических и т.п. наук не существует в начальных классах. Здесь существует только одна наука об органическом и неорганическом мире» [6, с. 84].

Основные задачи естественных наук и учебных учреждениях - это дать информацию о земле, погоде, воде и теле человека, её отношение с окружающей средой, сведение о растениях и их ознакомление с разными животными мира. Неустойчивая природа сообщает детям для соблю- дения изучения растений и животных, то есть подготовке основу знаний, которая в дальнейшем необходимо изучать другие периоды естество- знания. Биология, география, физика, химия и минералогия как база, то есть может быть основой к историю естественных дисциплин.

Выбранное сведение связано обработке дидактического материала, которое начинается с учётом возрастных особенностей младших школь- ников и общим уровнем их подготовки к изучению природы посредством самостоятельной связи. В этой связи К.Д. Ушинский отметил, что, прежде всего, преподаватель должен изучать особенности своего региона.

Так как местные материалы доступны ученикам начальных классов - это легче для понимания и непосредственного наблюдения, которое обычно встречаются в повседневной жизни.

Программа природоведения начальных классов, учитывая во внимание сезонных принципов, рекомендует наблюдать в разное время года изменения в живой природе, которое выполняется везде и доступно ученикам начальных классов. В соответствии с программой учащиеся начальных классов учебно-образовательных учреждений для определе- ния основных сторон солнца и особенности региона, должны проверить или описать в простом аппарате схемы, карты, таблицы и план класса. Конкретное объяснение содержания природоведения показывает, что одной из основных целей курса является изучение охрана природы, которая содействует воспитанию своих детей для защиты и увеличение движимого и недвижимого имущества........

Таким образом, практика и беседа с учащимся начальных классов показывает, что их интересованность и желание к естественным пред- метам не интересно, у них нельзя обнаружить стремление к естественным наукам, то есть учащиеся начальных классов совершенно не готовы к изучению данного предмета. Ученикам начальных классов в целом не даются сведение об естественных предметах, не проводятся внеклассные работы по данным предметам, хотя знакомство учащихся начальных классов с естественными предметами, пробуждения интереса к этим дисциплинам даётся в школных учебниках по природоведению, геог- рафии, трудовому обучению и математики. Поэтому, чтобы заинтере- совать учеников начальных классов в процессе обучения естественных предметов и обучении математики, природоведению, трудовому обу- чению для учащихся начальных классов должны проводиться круж- ковые работы, олимпиады, конкурсы по математике, проведения прак- тических занятий по межпредметным связам.

Ключевые слова: формирование, воображение, организация, интерес к обучения, естественные знания, физика, охрана природы, межпредметная связь, практическая деятельность между естественными науками, учащиеся начальных классов, учителей начальных классов, общеобразовательные учреждений.

WAYS OF FORMING ANTING KNOWLEDGE OF NATURAL DISCIPLINES IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Natural science as a subject is tought in primary, basic secondary schools, lyceums, gymnasiums, in the first grade in the amount of 34 hours (per week 1 hour) and in the fourth 68 hours (2 hours per week). In grades I-IV, students through learning that subject of natural scions get acquainted with the natural world. The title to those shows that the system of animate and inanimate natural, the relationship between them are revealed. The main problems of natural science is a clear expel lunation between living and nonliving qualities, it explains all parts of natural human activities, since separate studies of zoological, botanical, chemical, mineralogical, physical, etc. sciences do not excise in the elementary grades (brace). There is only one science the organic and inorganic world), (6 p, 84). The main tasks of the natural sciencesin educational institutions are to provide information about invironment, information about the earth. Weather, water and human body it is relationship with the environment, information about plants and their familiarization with different animals of the world.

The unstable nature informs children to observe the study of plants and animals that is preparing the basis of knowleddge, which is then necessary to study other natural sciences. Biology, geography, physics, chemistry mineral- ogy as a base, that is can be the basis for the history of natural disciplines. The selected information is associated with the processing of didactic material, which begins with the age characteristics of elementary schoolchildren taking into account the general level of their predation for studying nature through independent communication. In this regard K.D. Ushinsky noted that, first of all, the teacher should study the features of his region. Since local materials are available to primary school students, it is easier to understand and directly observe, which is usually found in everyday life, taking into account seasonal principles, the nature program in primary schools recommends observing changes in wild life at different times of the year, which are carried out everywhere and accessible to primary school students. In accordance with the

program, primary school students of educational institutions, to determine the main aspects of the sun and the feature of the region, must check or describe in a simple machine chart map tables and of the main objectives of the course is to study environmental protection, which helps to educate their children to protect and increase movable and immovable property.....

Thus, practice and conversation with primary school studens shows that their interest and desire for natural subjects is not interesting, they cannot detect the desire for natural sciences, thot is, and primary school studies this subject. Primary school studens as a whole are not given infor mation about natural subjects extra-curricular activities in these subjects are not carried aut, although primary school studens are introduced to natural subjects to arouse interest in these disciplines in school textbooks a natural history, geography, labor training and mathematics.

Therefare, in orber to interest to primary school studens in the process of teaching natural mathematics, environmental studies, lobor training, elementary school conduct grour work, olympiads, mathematics competitions, and practical ciasses an intersubject communications.

Keywords: formation, imagination, organization, interest in learning, natural science, physics, nature conservation, interdisciplinary, practical activities betwcen natural sciences, elementary school students, elementary school teachers, educational institutions.

Сведения об авторах:

Рахимова Джамшеда Худжамуротовича - докторант Ph.D. Таджикский государственный педагогический университет имена Садриддина Айни. г. Душанбе, Прос пект Рудаки, 121. jamshed-1001@ mail. ru. Телефон: (+992) 934086664. Бегимов Хусен Худоярович - доцент кафедры методика начального обра- зования Таджикский государственный педагогический университет имена Садриддина Айни. г. Душанбе, Проспект Рудаки. Телефон: (+992) 985 762634.

About the Authors:

Rahimov Jamshed Khujamurodovich - doctarant Ph.D. of methodology of primary education of the Tajik State Pedagogical University named after S. Aini, Tel. (+992) 934086664.

Begimov Husen Hudoyarovich - assistant professor of methodology ofprimary education of the Tajik State Pedagogical University named after S. Aini, Tel. (+992) 985762634.

ОРГАНИЗАЦИЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ВУЗЕ КАК ВАЖНЫЙ ФАКТОР СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ И РАСШИРЕНИЯ ЗНАНИЙ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ

Ашурова Ш.К.

Таджикский национальный университет

Основным показателем мыслительной активности обучаемого является его самостоятельность в познавательном процессе. Специфика вузовского обучения, в отличие от обучения в школе, заключается в значительной актуализации самостоятельности. Студент является не столько объектом педагогического воздействия, сколько активным субъектом его.

В связи с ростом количества необходимой для усвоения информации в настоящее время изменяется и функция вузовского педагога, значительно ослабевает его функция как информатора - передатчика знаний и усиливается функция как организатора познавательного процесса. Значительную актуальность приобретает развитие в обучающихся потребности к самостоятельности, навыков самостоятельной работы.

В нашей многонациональной стране, где знание русского языка стало для каждого насущной потребностью, интерес к его изучению и стремление к овладению им формируется с первых шагов сознательной жизни. Обучение русскому языку в республике начинается с детского сада, и к моменту окончания средней школы интерес к нему в определенной степени уже сформирован. Вот почему, имея в виду студентов, следует говорить не о формировании интереса, а о его развитии и расширении, о педагогическом руководстве этим процессом [1, с.32].

«Каким бы квалифицированным и опытным ни был вузовский преподаватель, он лишь определенным образом организует познавательную деятельность студентов, и в этом - суть процесса обучения. Но само познание осуществляет студент: эту работу за него не может

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.