THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE LESSONS OF INITIAL MILITARY TRAINING
In the article, the author considers the use of information and communication technologies in initial military training. It is emphasized that the century of general informatization requires the teacher to study the basics of information and communication technologies together with other subject teachers. It is concluded that the information and communication technologies used in the educational process allow students to develop their research abilities, improve the cognitive and motivational interest of students.
Key words: information and communication technologies, initial military training, teacher, student, educational process, computer technology.
Сведение об авторе:
Холмуродов Манучехр Гуломхайдарович - старший преподаватель Института физической культуры Таджикистана им. С.Рахимова. Адрес: г. Душанбе. Тел.: +(992) 904525306
About the autor:
Kholmurodov Manuchehr, Ghulomhaydarovich - a senior teacher of the Institute of Physical Culture of Tajikistan after S.Rahimov. Address: c. Dushanbe. Те1: +(992) 904525306
ХДЛЛИ МАСЪАЛАХ,ОИ МАТНИИ СИНФХОИ ИБТИДОЙ ^АМЧУН ВОСИТАИ АМАЛИСОЗИИ РОБИТАИ БАЙНИ ФАННИ
Рахимов Ц.Х.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айни
Гузариши бомувафакияти тахсилоти синфхои ибтидой, азнавсозии воситахои методии таълим - асоси дурнамои навгонихои педагогй мебошад. Дар ин шароит макоми асосиро робитаи байни фаннй доро мешавад. Чунончи ба акидаи Звелев И.Д. «вобаста ба сохтори мазмуни тахсилот, хамзамон инъикосаш дар методхо, шаклхо ва воситахои таълим ифода меёбад» [5].
Дар замони муосир одатан на факат зарурати ин проблема балки истифодаи амалии робитаи байни фаннй бо максади васеъкунии фах- миши фикрии хонандагон, ташаккули хаваси азхудкунй ва баланд- бардории фаъолнокй зимни тадбики донишхо бояд нигаронида шавад.
Дар синфхои болой робитаи байни фаннй амикан амалй кардан душвор мешавад, чунки хар як предмети таълимиро омузгорони алохида ба зима доранд, агар онхо дар ин чода хамкорй накунанд. Дар синфхои ибтидой ин масъала макоми дигар дорад, чунки хамаи предметхои таълимй ба души як омузгор вогузошта мешавад. Бинобар ин вай мохияти робитаи байни фанниро гуворотар амалй месозад. Дар ин чода Еленская Л. дуруст ибрози акида намудааст: «Дар дарс бо назардошти хар предмет таълим чунон накши хамгироии як предмет ба дигараш ... факат хамон вакт, ки робитаи предметхоро худи хаёт такозо менамояд» [4].
Дар дарсхои предметхои гуногуни синфхои ибтидой хонандагон оид ба ин ё он фактхо ва равандхои мухити атроф тассавуротхо дар бораи хосиятхои онхо пайдо мекунанд. Як хусусияти фарккунандаи мате матика дар он ифода мешавад, ки предметхои мухити атрофро баъзе аломатхои вакти онхоро сарфи назар намуд, факат муносибатхои мик-дорй ва шаклхои фазои онхоро мавриди зохир гашта имконияти васеи амалисозии робитаи байни фанниро мусоидат менамояд.
Мавриди баркароркунии ин робитахо макоми асосиро метавонад чунин фактхои умумй: тассавуротхои оддитарин оид ба мафхумми адад, амалхои арифметикй, фигурахои геометрй, бузургихо ва гайрахо.
Салохиятхои гуногуни математикй: намудхои фаъолтятхо, методхо ва шаклхои ташкилии таълим, мебозанд.
Гуфтахои болоро дар мисолхо мушаххас шарх медихем. Чуноне, ки маълум аст, яке аз хадафхои асосии таълими ибтидоии математика ин ташаккули мафхуми ададхои натурали дар хонандагони синфхои иб- тидой мебошад. Ташаккули ин мафхум такя ба донишхое, ки онхо оиди адад, ки то мактаб гирифтаанд, сурат мегирад. Масалан аз дарсхои авали математика хонандагон машкхоеро ичро мекунанд, ки ба муайянкунии махорати
шуморидани предметхо, ба дарку фахмиши онхо оид ба «бисёр», «кам», «хамин кадар» нигаронида мешавад.
Донишхои аввалин оид ба адад дар дарсхои фанхои дигар мустах- кам, мавриди ичрои машкхои мазмунан математикй мегардад. Масалан, барои азбаркунии асосхои саводи графикй хонандагон дар дарсхои фанхои дигар кашидани катакхо, кашидани чубчахо, ороишхои дигар машкхо ичро мекунанд.
Дар синфхо накши асосиро ташаккул ва инкишофи тассавуротхои фазоии хонандагон мебозад. Ба тассавуротхои фазои тассавурот оид ба самт, шакл, бузургй ва гайрахо мансуб мебошанд.
Акнун макоми робитаи байни фанниро дар ташаккул ва инкишофи тассавурот оид ба шаклхои геометрй мавриди баррасй карор медихем.
Дар дарсхои математика дар асоси тахлили аломатхои вокеии шакл хои геометрй ва омузиши аломатхои гайриасосии онхо (мавкеъ дар хам- ворй, ранг, мавод ва гайрахо) дар хонандагон тассавуротхои умумй оид ба росткунча, квадрат ва фигурахои дигар ташаккул меёбанд.
Ба шаклхои геометрй хонандагон дар дарсхои санъат ва мехнат шинос мешаванд. Хонандагон мушохидакунй, тахлилкунии шакл, ифо- даи он дар расм, коркарди гуногуни шаклхои вокеияти реалй дар шакл- хои ороиширо азбар мекунанд. Дамзамон тассавуротхои умумй ва маф- хумхои оддитарин оид ба шаклхои геометрй, ки хонандагон дар дарсхои математика азбар намудаанд хамчун воситаи сарфи назаркунй ва умуми-кунонии шаклхои предмети имконияти гузариш аз тассавуротхои ало- хида ба умумй мебошанд, хизмат мекунанд. Дар хакикат бо андешаи Галкин О.И. «Байни ду раванди хотирнишоншуда робитаи зич мавчуд мебошад. Бехтар аз он ки дар шуури хонандагон тассавуроти умумй, оид ба ин ё он шаклхои геометрй ташаккул ёбад, хубтар он аст, ки воситаи умумикунонй оид ба шаклхои предметй зимнан дар дарсхои санъат ва мехнат ичро шавад. Аз тарафи дигар, тассавуротхои умумй оид ба шакл- хо пурра тавассути мазмунхои мушаххас, факат такя ба микдори зиёди холатхои алохида суръат гирад» [3].
Инчунин дар дарсхои санъат ва мехнат имкониятхои гуворои шино сои бо шаклхо аз он чумла хонандагони синфхои ибтидой истифодаи маводхо (когаз, картон, матоъ, лой, пластилин) ёдоварии шаклхо, ичрои бисёркаратаи сохтани шаклхо, сохтан ва буридани секунчахо, доирахо, росткунчахо, квадратхо, аз руи накша муайянкунии шаклхо имконпазир мебошад.
Имкониятхои зарурии мустахкамкунии донишхо оид ба шаклхои геометрй дар дарсхои фанхои дигари синфхои ибтидой мавчуд аст. Масалан, дар дарсхои табиатшиносй хонандагон дар бораи давра ва доира, мафхуми хати горизонт (уфукй) ва горизонт (уфукй) ошнои пайдо менамоянд.
Омузиши баъзе хосиятхои фигурахои геометрй кисми таркибии курси математикаи синфхои ибтидой мебошад. Мавриди омузиши хоси ятхои шаклхои геометрй бехтар мешавад, ки хонандагон тавонанд мушо- хида кунанд, ба ченкунй ва сохтани амалии онхо дар дарс чалб шаванд, шаклхоро ёдовар ва буранд инчунин моделхои баъзе предметхои мухити атрофро созанд ва гайрахо.
Мисоли дар боло овардашуда шаходати он аст, ки дар дарсхои фанхои гуногун хонандагон донишхо оид ба категорияи фазо, хамчун шакли геометрй ин боиси даркёфтани хусусй ва кул, тахлилкунй (амали- кунй) ва таркиббанд (синтезкунй), тассавури мушаххасй ва абстрактонй, тафаккур ва тассавуроти бошууронаи шаклхои геометрй, фигурахои геометрй ва хосиятхои онхоро азбар мекунанд. Аз диди методй ин анде- шахоро А.И. Пышкало дар тахкикотхои худ баррасй намудааст [9].
Робитаи математика бо фанхои санъат ва мехнат, табиатшиносй, забони модарй боиси ташаккули тассавуротхои умумй он предметхо ва равандхои мухити атроф мегардад. Дамзамон кайд намуд, ки яке аз воситахои асосии амалии робитаи байни фаннй ин халли масъалахои матнии синфхои ибтидой мебошад. Акнун якчанд чунин масъалахоро нишон медихем:
Масалан барои мустахкамкунии донишхо оид ба самтхои тарафхои уфук (горизонт) дар дарси математика масъала доир ба харакат чунин пешниход кардан мумкин аст: «Аз фурудгох дар як вакт ба самтхои гарб ва шарк ду самолёт парвоз карданд. Суръати самолёти якум 600 км дар як соат ва дуюмаш 720 км дар як соат мебошад. Дар кадом масофа онхо баъди 3 соат мешаванд?».
Барои дар хонандагон ташаккул додани донишхо оид ба хочатдорй дар дарси математика масъалаи «Барои растании 10-15 сола хар сол 50 кг нурй медиханд, ки 200 г
селитри аммиак, 600 г суперфосфат, 200 г хло- риди калий ташкил мекунанд. Чй кадар нури барои 5-то чунин растанй лозим аст?».
Тартиб додан ва хал намудани чунин масъалахо накши донишхои математикиро дар хаёти харруза ошкор месозад.
Боз хам амалисозии робитаи байни бештар тавассути саёхатхои буруназдарсй ба мухити махал ба вукуъ меоварад.
Акнун мисолхои зеринро пешкаш менамоем:
1. Дар муддати як соат экскватор чуйи дарозиаш 4 метрро тоза мекунад. Чй кадар дарозии чуйро дар 7 соат тоза мекунад бо хамон тавоноии мехнатй?
2. Барои кашонидани масолехи бинокорй 4 автомашина зарур аст. Ба хар як автомашина як ронанда ва ду борбардор вобаста аст. Чанд шахс барои кашонидани масолехи бинокорй машгуланд?
3. Дар куттй сакои сафед ва сиёх чойгир карда шуда аст. Ба куттй назар накарда, аз куттй 3 сакоро гирифтанд. Оё дар байни сакохои ги- рифта шуда ду якранга мавчуд аст?
4. Аз ду китъа замин 46 т сабзавот чамъ оварданд. Аз китъаи дуюм назар ба китъаи якум 15 т зиёд чамъ оварданд. Аз хар китъа чанд тонна сабзавот чамъ оварданд?
5. 72 тонна карамро бояд ба анбор баранд. Дар як соат мошинхо 8 тонна карамро мебаранд. Дар чанд вакт хамаи карамро бурдан мумкин аст?
Масъала: Дар куттй якчанд себ буд. Вакте, ки аз куттй 19 себро гирифтанд, 12 себ бокй монд. Дар куттй чанд себ буд?
Мувофикаи байни забони мукаррарй ва забони алгебравиро чунин тасвир намудан мумкин аст.
Ба забони модарй Ба забони алгебравй
Дар куттй якчанд себ буд. х
Вакте, ки аз куттй 19 себро
гирифтанд. х-19
Дар куттй 12 себ бокй монд. х-19=12
Дар куттй чанд себ буд? х-?
Азбаски иктисоди бозорй хама вакт масъалахоро барои гузашти хаёти харруза пешкаш менамояд, хонандагони синфхои ибтидой ба мафхумхои нарх, арзиш ваш умора дар синфи 4 (сах 43) шинос мешаванд. Дар хамин замина масъалахои зеринро хал мекунанд.
Масъалаи 1 (247). Як куттй бодиринг 10 килограмм масса дорад ва бон архи 9 сомонй фурухта мешавад. Як килограмм бодиринг чанд дирам арзиш дорад? Навишти кутох:
10 кг бодиринг ^ 9 сомонй
1 кг бодиринг ^ ?, дирам Х,ал: 9 сомонй = 900 дирам.
Нарх = Арзиш : Шумора. 900 = х-10 х = 900 : 10 х = 90 900 = 90 -10
Чдвоб: як килограмм бодиринг 90 дирам арзиш дорад.
Масъалаи 2 (248). Бузургихои додашударо ба ду гурух чудо кунед. Онхоро ба тартиби афзуншавй нависед:
4 км 6 м, 5 сомонию 10 дирам, 5010 м, 8 сомонию 99 дирам, 8910 м, 13 км 55 м, 105 сомонй, 46 сомонй, 5 км 55 м, 50 сомонй, 23 км 98 м.
Масъалаи 3 (249). Нозанин 14 дафтарро бо нархи 50 дирамй, 10 ручкаро бо нархи 80 дирпмй ва 2 албомро бо нархи хар кадомаш 1 сомонию 50 дирами харид. Нозанин хамагй чанд сомонй сарф кар?
Бояд гуфт, ки масъалахои дигар №253-260 монанди инхо, ки ро- битаи байни математика ва иктисодиёти бозоргониро ифода мекунанд, амалй мешавад.
Инчунин дар синфи чорум (сах. 47) хонандагон ба мафхумхои «суръат, вакт ва масофа» шинос мешаванд, ки робитаи математикаро бо физика ошкор месозад. Дамзамон
бо формулахое, ки онх,о мавриди омузиши курси физикаи синфи 7 дар шакли д=- ошно шуда, хулосахои дар кадом маврид харакат ба вукуъ меояд ё не хулосабарорй мекунанд.
Бояд кайд кард, ки аз формулаи § = д ■ t истифода карда, масъалаи зеринро хал менамояд.
Масъалаи 1 (272). Мошини сабукрав бо суръати якхела 4 соат рох рафт. Агар суръати мошини сабукрав 80 км/соат бошад, масофаи тайкардаи мошинро ёбед?
Масъалаи 1 (282). Масофаи байни Душанбе ва Кургонтеппе 94 км аст. Автобус ин масофаро бо суръати 47 км/соат тай кард. Автобус ин масофаро дар чанд соат тай кард?
Мавриди халли масъала бошад аз формулаи = истифода мекунанд.
Дамин тарик, масъалахои бисёре мавриди баррасй намудан чоиз аст, ки робитаи байнифанниро дар синфхои ибтидой ошкор намоем. Дамзамон бояд кайд, ки робитаи байнифаннй ин заминаи ташаккули салохиятхои умумии хонандагони синфхои ибтидой мегардад. Барои амалии системанокй онхо масъалахои матнии зарури тартиб додан лозим меояд.
АДАБИЁТ
1. А. Дамидова., Д.Назаров., Ш.Бобоева., Э.Ч,онмирзоева. Математика. Китоби дарсй барои синфи 4. -Душанбе: Маориф, 2016. -279 с.
2. Бегимов Д.Х., Рачабов Т.Б., Сайёдов И.Д. Далли масъалахои типикй. (Дастури таълимй). -Душанбе: 2013. -108 с.
3. Галкина О.П. Развитие пространственных представлений у детей в начальной школе. М.: Изд-во АПН РСФСР, 1961. с. -12.
4. Еленская Л. Методика арифметики и геометрии в первые годы обучения. -М.: Учпедгиз, 1960. -111 с.
5. Звелев И.Д. Межпредметные связи как педагогическая проблема. // Советская педагогика. 1974, №12, с. -10.
6. Махкамов М., Раззоков А., Нуралиев Ё.Г., Рахматов Х.И., Кодиров Н.Н., Мадгозиев Л.Б. Математика. Далли масъалахои синфи 5. -Душанбе: 2017. -143 с.
7. Межпредметные связы естественно математических дисциплин. Пособие для учителей. Сб. статей /Под. ред. В.Н. Федоровой. -М.: Прос- вещение, 1980. -208 с.
8. О.Шуайбова., А. Дамидова., М. Одилова., С. Рабиев., М. Худой- додова., Э. Ч,онмирзоева., У.Дочибоева. Математика. Китоби дарсй барои синфи 3. -Душанбе: Маориф, 2018. -207 с.
9. Преемственность в обучении математике. Пособие для учителей. Сборник статей. Сост. А.М. Пышкало. -М.: Просвещение, 1978. -239 с.
10. Т.Е. Демидова., А.П. Тонкых. Теория и практика решения текс- товых задач. -М.: 2002. -282 с.
11. Тевлин Б.Л. Межпредметные связи физики с дисциплинами естест- веннонаучного цикла в 6-7 классах средней школы. Дис .... канд. пед. наук. -Челябинск, 1975. -211 с.
РЕШЕНИЕ ТЕКСТОВЫХ ЗАДАНИЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ КАК ПРОЦЕСС ПРАКТИЧЕСКОЙ ВЗАИМОСВЯЗИ ПРЕДМЕТОВ
В нынешнее время, как правило, не только рассматривается необ- ходимость данной проблемы, но и практические применении взаимо- связи между наукой, с целю расширения познания учащегося, формиро- вания интереса и активизации работы при осуществлении знаний.
В старших классах трудно осуществить связь между дисциплинами, так как каждый предмет обучения ведётся отдельными педагогами. В начальных классах этот вопрос имеет другое место, так как все предметы обучения ведутся одним педагогом. Потому, что оно демонстрирует характер взаимоотношений между практическими предметами. По этому поводу Еленская Л. высказала правильную мысль: «Урок, с учетом спецификации обучения, как роль интеграция одного субъекта в другой ... только тогда, когда сама жизнь требует взаимосвязанности объектов» [4].
На уроках разных предметов начальных классов учащиеся пред- ставляются идеи об их свойствах и процессах окружающей среды. Отличительной чертой математики является то, что она игнорирует не- которые признаки своего времени в окружающей среде, раскрывая только количественные отношения и формы своего пространства, и спо- собствует широкому кругу междисциплинарных связей.
При установлении этих связей основным авторитетом могут быть следующие общие факты: простые понятия чисел, арифметические опе- рации, геометрические фигуры, размеры и т. д.
Играют роль различные математические компетенции: виды дея- тельности, методы и организационные формы обучения.
Мы подробно объясним это на приведенных выше примерах. Как известно, одной из основных задач начального математического образо- вания является формирование концепции натуральных чисел в началь- ных классах. Формирование этой концепции основано на знаниях, полу- ченных до настоящего времени. Например, с первых уроков по мате- матике учащиеся будут выполнять упражнения, которые помогут им определить значения им определить значения «много», «мало», «столь- ко».......
Связь математики с искусством и трудовым обучением естество- знанием, родным языком способствует формированию универсальных понятий предметов и процессов окружающей среды. В то же время можно отметить, что одним из практических способов общения между дисциплинами является решение элементарных тестовых задач.
Ключевые слова: формирование, воображение, образование, ариф- метические действия, решение текстовых задач, геометрические фигуры, измерения, методы, компетентность, средства обучения, междисцип- линарное общение, математика начальной школы, учителя начальной школы.
SOLVING TEXTUAL TASKS OF ELEMENTARY CLASSES AS A PROCESS OF PRACTICAL INTERCONNECTION OF SUBJECTS.
At the present time, as a rule, not only the need for this problem is considered, but also the practical application of the relationship between sciences, with the aim of expanding the students knowledge, generating interest and enhancing work in the implementation of knowledge. In high school, it is difficult to make a connection between the disciplines, since each subject is taught by individual teachers.
In the elementary grades, this question has a different place, since all subjects are taught by one teacher. Because it demonstrates the nature of the relationship between practical subjects.
On this occasion, Elenskaya L. expressed the correct idea: «A lesson, taking into account the specification of instruction, as a role is the integration, of one subject into another only when life itself requires the interconnec- tedness of subjects» [4].
In the lessons of various subjects of primary classes, students present ideas about their properties and environmental processes.
A distinctive feature of mathematics is that it ignores some signs of it s time in the environment, revealing only the quantitative relations and forms of it s space, and contributes to a wide range of interdisciplinary connections.
When establishing these relationships, the main authority can be the following general facts: simple concepts of numbers, arithmetic operations, geometric shapes, sizes, etc.
Various mathematical competencies play a role: types of activity, me- thods and organizational forms of training.
We will explain this in detail in the abode examples. As you know, one of the main tasks of elementary mathematical education is the formation of the concept is the formation of the concept of natural members in elementary classes.
The formation of this concept is based on the knowledge gained to date. For example, from the first lessons in mathematics, students will perform exercises that will help determine the values of «many», « little», «so much»....
The connection of mathematics with art and labor training in natural sciences, the nature language contributes to the formation of universal con- cepts. At the same time, it can be noted that one of communication between disciplines is the solution of elementary text problems.
Keywords: formation, magi nation, education, arithmetic actions, solution of textual problems, geometric shapes, dimensions, methods, competence, learning tools, interdict plenary communication, elementary school mathematics, elementary school teachers.
Сведения об авторе:
Рахимова Джамшеда Худжамуротовича - докторант Ph.D. Таджикский государственный педагогический университет имена Садриддина Айни. г. Душанбе, Прос пект Рудаки, 121. jamshed-1001@ mail. ru. Телефон: (+992) 934086664.
About the authors:
Rachimov Jamshed Hugamurodovich - doctarant Ph.D. of methodology of primary education TSPU them. S. Aini, Tel. (+992) 934086664.