ЛИТЕРАТУРА
1. Смирницкий А.И. Морфология английского языка. М.:1959
2. Ганшина М.А., Василевская Н.М. English Grammar. Москва, Московская типография №7 "Искра революции", 1964.
3. BlokhM. Y. A Course in Theoretical English Grammar = Теоретическая грамматика английского языка / M. Y. Blokh. Moscow, 2004.
4. Арсеньева М.Г., Строева Т.В., Хазанович А.П. Многозначность и омонимия. 3-е изд. перераб. и доп. -СПБ.: Питер, 1996. - 127с.
5. Туровский В.В. О соотношении значений многозначного слова.// Семиотика и информатика. - М.: Просвещение, 1994. - 148с.
6. IyishB. А. The Structure of Modern English / B. А. Ilyish. Leningrad, 1971
7. W. Somerset Maugham "The Rain Stories" издательство "КАРО" Санкт-Петербург.
ПРОБЛЕМА ПЕРЕВОДА КОСВЕННЫХ НАКЛОНЕНИЙ С АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА НА
РУСКИЙ ЯЗЫК (на материале рассказа Уильяма Сомерсета Моэма " Rain " и его перевода)
В статье дается информация о проблемах перевода косвенных наклонений в разных языках. В статье объясняются термины языка, которые связанны с фразеологизмом. Автор собрал много примеров из рассказа Уильяма Сомерсета Моэма " Rain " для выявления проблем перевода косвенных наклонений с английского языка на руский язык. В статье автор за основу классификации косвенных наклонений взял систему А. И. Смирницкого, в которой учтены принципы значения и функции.
Ключевые слова: косвенный наклонения, наклонений, формы глагола, семантика, настоящее неопределённое время, прошедшее неопределённое время, сослагательное наклонение II настоящее, сослагательное наклонение IIпрошедшее, условное наклонение, и т.д.
THE PROBLEM OF TRANSLATION OF INDIRECT MOOD FROM ENGLISH IN TO RUSSIAN
LANGUAGE (based on the story of William Somerset Maugham "Rain" and his translation)
The article provides information on the problems of translating indirect moods in different languages. The article explains the terms of the language that are associated with phraseological units. The author has collected many examples from the story of William Somerset Maugham "Rain"to identify problems translating indirect moods from English into Russian. In the article, the author used the system of A.I. Smirnitsky as the basis for the classification of indirect inclinations, in which the principles of meaning and function are taken into account.
Key words: indirect mood, mood, verb form, semantics, present indefinite tense, past indefinite tense, subjunctive mood IIpresent, subjunctive mood IIpast, conditional mood, etc
Сведения об авторе:
Мадаминов Н.З. - ассистент кафедры английского языка, Таджикского государственного педагогического Университета имени Садриддин Айни Тел. (+992) 900480842. E - mail- [email protected]
About the author:
Madaminov N.Z. — assistant of English chair, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini. Phone. (+992) 900480842. E - mail- [email protected]
ИСТИФОДАИ ТЕХНОЛОГИЯМИ ИТТИЛООТИЮ ИРТИБОТЙ ДАР ДАРС^ОИ ОМОДАГИИ ИБТИДОИИ ^АРБЙ
Холмуродов M.F.
Донишкадаи тарбияи цисмонии Тоцикистон ба номи С. Рахимов.
Истифодаи технологиями иттилоотию иртиботй дар раванди таълимй яке аз масъалами мубрами тах,силоти муосир дар муассисаи тах,силоти миёнаи умумй мах,суб меёбад. Тах,силоти муосир баланд бардоштани назарраси накши технологиями иттилоотию иртиботиро хдмчун воситаи муассири худтакмилдих,й ва худтах,силкунии таълимгирандагон пешбинй мекунад. Истифодаи технологиями иттилоотию иртиботй барои омузгорон дар таълими фанни худ имкониятми нав мекушояд. Омузиши хдма гуна фанм бо истифодаи технологиями иттилоотию иртиботй ба хонандагон имконият медихдд, ки дар бораи эчоди унсурми дарсй мулох,изаронй карда, дар он иштирок кунанд ва ин дар ташаккули завки хонандагон ба фан мусоидат мекунад. Дарсми классикй ва хдмгиро бо х,амрох,ии мултимедиа, тесщои он-лайн ва мамулоти барномавй ба хонандагон имкон медихднд, ки донишми каблан гирифташударо амиктар кунанд.
Истифодаи окилона ва органикии технологияхои иттилоотию иртиботй дар дарсхои омодагии ибтидоии харбй ба рушди кобилияти инфиродии хонанда, ташаккули траекторияи инфиродии тахсилотй, ташаккули кобилиятхои маърифатй ва хохиши худтакмилдихй мусоидат хохад кард. Истифодаи технологиями иттилоотию иртиботй ба муносибати мусбати хонандагон ба дарсхои омодагии ибтидоии хдрбй, ба омузгор, ба хамсинфони худ, болоравии мустакилият ва мустакилона гирифтани донишхо, баландшавии хавасмандиро ба тахсил омодагии ибтидоии харбй мусоидат хохад кард. Истифодаи технологияхои иттилоотию иртиботй - ин навоварихои якруза набуда, балки раванди муттасили тахсилот буда. технологияхои иттилоотию иртиботй яке аз шартхои мухимтарини татбики хадафхо ва вазифахои раванди таълимй, ташкили дарси муосир ба шумор меравад [2].
Дар солхои 450 - уми п.а.м. файласуфи маъруфи чин Конфутсий гуфта буд: «Ба ман бигуед ва ман фаромуш мекунам. Ба ман нишон дихед - ман дар хотир мегирам. Биёед ман инро худам ичро кунам, ва он абадй аз они ман хохад буд" [12].
Вазъи тахсилоти муосир ва тамоюлхои рушди чомеа равишхои комилан навро дар рушди мухити таълимй талаб мекунанд. Асри иттилоотонии умумй аз омузгор талаб мекунад, ки дар якчоягй бо дигар омузгорони фанхои таълимй асосхои технологияхои итттилоотию иртиботиро азхуд кунанд. Ин маънои онро надорад, ки омузгорон мутахассисони баландихтисоси сохаи иттилоонй бошанд, аммо мо бояд дар дарсхои худ технологияхои муосирро истифода баранд.
Истифодаи технологияхои нави иттилоотй дар таълим имкон медихад, ки хонанда хамчун шахсияти марказй дар раванди таълим ба назар гирифта шуда, боиси тагйири услуби муносибатхои байни субъектхои он гардад. Дар айни замон бисёре аз хонандагон дар хона компютер бо пайваст бо Интернет доранд. Акнун омузгор метавонад на танхо ба хонанда дар синф кумак кунад, балки хама маълумоти заруриро ба хонандагон ва волидони онхо тавассути почтаи электронй фиристад. Х,амзамон, омузгор дигар манбаи асосии иттилоот нашуда, мавкеи шахсеро ишгол менамояд, ки фаъолияти мустакилонаи хонандагонро ташкил ва рохбарй мекунад. Накши асосии он дар шароити чараёни интерактивй акнун аз муайян кардани хадафхои омузиш ва ташкили шароитхое, ки барои халли бомуваффакияти масъалахои таълимй заруранд, иборат аст .
Воситахои таълимии аудиовизуалй дорои иттилоотнокии баланд буда, имкон медиханд, ки ба умки падидахои мавриди омузиш ворид шуда, айнияти васеътари таълимро таъмин карда, ба шиддатёбии раванди таълиму тарбия мусоидат карда, дарки эхсосии мавод таквият дода шавад.
Ба шарти бозтавлиди маводи таълимй ва амалисозии муоширати интерактивй сатхи нигахдории иттилоот дар мукоиса ба усулхои анъанавии интиколи иттилоот (хониш, мушохида) 3-5 маротиба афзоиш меёбад [2].
Вазифаи мухимтарини педагогикаи муосир баланд бардоштани самаранокй ва шиддатнокии раванди таълимй мебошад. Хонандаи муосир ба мукаммал азхуд намудани техника ва технологияи компютерй саъйю талош меварзад . Профессор Трайнев И.В. дар китоби худ «Педагогикаи созанда» [9] тасдик мекунад, ки вазифаи омузгор аз нишон додани имкониятхои истифода ва корбасти ин техника ва технология дар гирифтани донишхои нав, ба хонанда нишон додани он аст, ки компютер танхо насби бозй нест, балки мошинест, ки бо кумаки он чизи нав зуд дарк ва эътироф карда мешавад. Ин гояи И.Трайневро дар бораи истифодаи компютер дар фаъолияти касбии омузгорон олимон-педагогхо Соловьева Л.Ф. [7], Ставрова О. Б. [8] ва дигарон низ дастгирй кардаанд.
Педагоги дигари машхур Э.С.Полат [5] чунин мешуморад, ки чузъи чудонашавандаи дастгирии низоми муосири тахсилот захирахои иттилоотй ба хисоб мераванд. Захираи иттилоотй - ин хуччатхо ва мачмуахои алохидаи хуччатхо дар низомхои иттилоотй (китобхонахо, бойгонихо, фондхо, бонкхои маълумот, дигар низомхои иттилоотй ) мебошанд. Яке аз навъхои захирахои иттилоотй шабакаи Интернет махсуб меёбад.
Педагог Смирнов А.Т. дар маколаи худ [6] бо хусусиятхои технологии тархрезии дарсхои омодагии ибтидоии харбй бо истифода аз технологияхои иттилоотй шинос кардааст. Ба андешаи Смирнов А.Т., дар шароити муосир Интернет дар самти азхуд кардани иттилоот ва омузиши масъалахои алохидаи таълимй кумаки зиёд мерасонад.
Истифодаи технологияхои иттилоотию иртиботй дар дарсхои дифои харбй имкон медихад, ки иттилооти садой, графикй ва видеой истифода шавад. Ин технологияхо ба омузгорон ва хонандагон имконият медиханд, ки аз манбаъхои гуногуни иттилоот истифода баранд. Компютер ба як василаи тавонои таълимй табдил ёфтааст. Аммо, ин
маънои онро надорад, ки компютере, ки баъзе вазифахои омузгорро бар душ мегирад, метавонад омузгорро аз раванди таълим танг карда барорад. Баръакс, хамкории мохирона байни шахс ва компютери шахсй дар сохаи маориф раванди таълимро самараноктар мегардонад [3].
Ба чумлаи унсурхои маъмултарини технологияхои иттилоотию иртиботй дар раванди таълим: китобхои дарсй ва дастурхои электронй, ки тавассути компютер ва проекторхои мултимедиявй намоиш дода мешаванд; тахтахои интерактивй, энсиклопедияхо ва маълумотномахои электронй, тренажерхо ва барномахои тестй, захирахои таълимии Интернет, дискхои DVD ва CD-хои дорои расмхо ва тасвирхо, техникаи видеой ва аудиой дохиланд. ^обилияти хонандагон дар кор бо иттилоот дар сатхи муосир бо истифода аз манбаъхои анъанавй, хомилони электронии иттилооти Интернет ба омузгор имкон медихад, ки раванди таълим ва корхои беруназсинфиро тавре ба рох монад, ки дар хонандагон шавки маърифатй, кобилиятхои зехнй ва эчодиро рушд дихад. Истифодаи технологияхои иттилоотию иртиботй барои омузгор дар таълими фанни худ имкониятхои навро мекушояд. Вактхои охир чорикунии оммавии Интернет ба раванди таълимй дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумй ба мушохида мерасад. Шумораи захирахои иттилоотй доир ба хамаи фанхо ру ба афзоиш дорад. Интернет барои худомузии омузгор ва истифодаи захирахои бойи шабака барои омодагй ба дарс аз ахамияти калон бархурдор аст. Истифодаи технологияхои нави иттилоотй метавонад хавасмандии хонандагонро ба тахсил баланд бардошта, сифати дониши хонандагон бехтар кунад [1].
Истифодаи технологияхои иттилоотию иртиботй дар раванди таълим имкон медихад,
ки:
- хавасмандй ба тахсил баланд шавад;
- сифати азхудкунии маводр бехтар карда шавад;
- траекторияхои инфиродии тахсилотии хонандагон тархрезй карда шаванд;
- муносибати фарккунанда ба хонандагони дорои сатхи гуногуни омодагй ба таълим татбик амалй карда шавад;
- барои кори мустакилона шароит фарохам оварда шаванд.
Истифодаи имконпазири технологияхои компютерй дар намудхои гуногуни дарс ба тарики зайл аст:
1. Дарси омехта. Истифода аз проектор, дискхои CD-DVD, барномахои таълимй, барномахои намоишй, Интернет, барномахои амсиласоз.
2. Дарси омузиши маводи нав. Истифода аз проектор, CD-DVD, барномахои таълимй, барномахои намоишй, Интернет, барномахои амсиласоз.
3. Дарси мустахкам кардани дониш ва такмили махоратхо ва малакахо. Истифодаи барномахои таълимию назоратй, низомхои амсиласоз.
4. Дарсхои чамъбасткунй ва низомбандй. Истифодаи низомхои амсиласоз.
5. Дарси назорат ва ислохи донишхо, махоратхо ва малакахо. Истифодаи барномахо бо низомхои тестй.
6. Дарси лексия. Лексия бо истифодаи проекторхои мултимедиявй дар дарс, вакте компютер ба омузгор имкон медихад, ки имкониятхои лексияи мукаррариро васеъ карда, ба хонандагон суратхо ва накшхои рангоранг намоиш дода, барои фахмондадихй садо ва аниматсия, истиноди фавриро ба маводи каблан омухташуда истифода барад, чолиб ба назар мерасад [11].
Технологияхои иттилоотию иртиботй, ки дар раванди тахсилот истифода мешаванд, имкон медиханд, ки кобилиятхои тахкикотии хонандагон рушд дода шуда, шавки маърифатй ва хавасмандй ба тахсил баланд бардошта шуда, кори мустакилона ва муштараки хонандагон эчодкорона ба рох монда шавад. Хонандае, ки дорои донишхои технологияхои муосири компютерй аст, мустакилона чустучу, дарёфт кардан, низомбандй кардан, тахлил ва интихоб кардани иттилооти зарурй барои халли вазифахои таълимй зарур, ташкил, табдил, хифз ва интикол кардани онро ёд мегирад [10].
Дар шароити муосири таълим дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумй истифодаи технологияхои муосири иттилоотию иртиботй дар дарсхои омодагии ибтидоии харбй зарурй мебошад, зеро ин хавасмандии хонандагонро ба тахсил афзун мекунад. Омузгор бояд дорои малакахои компютерй буда, кобилияти истифода бурдани компютерро дар фаъолияти харрузаи худ дошта бошад. Воситахои муосири таълимй (компютерхо, воситахои телекоммуникатсионй, таъминоти зарурии барномавй ва методй) барои пурзур кардани дарсхои шаклхои гуногуни таълим имконият фарохам оварданд. Компютер имкон медихад, ки таълим дар заминаи муколама тархрезй шуда,
муоширати инфиродй бо хонандагон, ки ба амсилаи он ва донишх,ои появй такя мекунад, татбик карда шавад.
Барои баланд бардоштани сатх,и маърифати х,укукии насли наврас, пешгирй намудани воридшавии онх,о ба сафи х,избу хдракатх,ои ифротй, тарбияи хдрбй-ватандустии чавонон бояд аз имкониятх,ои воситах,ои ахбори омма ва шабаках,ои радиову телевизион, инчунин шабакаи интернет ба пуррагй истифода бурд. Зеро, ин хдма воситах,ои муосир дар рох,и таъмини амнияти иттилоотй, пешгирии саривактии суиистифода аз шабакаи Интернет барои таблиги тундгарой дар байни наврасон ва чавонон накши мух,имро мебозанд [4].
Х,амин тавр, дар асоси гуфтах,ои боло метавон хулоса кард, ки истифодаи окилона ва органикии технологиями иттилоотию иртиботй дар дарсх,ои омодагии хдрбии ибтидой ба рушди кобилияти инфиродии хонанда, бунёди рох,и инфиродии таълимии у, ташаккули кобилиятх,ои маърифатй ва хох,иши худтакмилдих,й мусоидат хохдд кард. Истифодаи технологиями иттилоотию иртиботй ба муносибати мусбати хонандагон ба дарсми омодагии ибтидоии хдрбй, омузгор, хдмсинфони худ, болоравии мустакилият ва мустакилона гирифтани дониш ва баландшавии хдвасмандй ба тах,сил мусоидат мекунад.
АДАБИЁТ
1. Байпишев С.К. Использование информационно - коммуникационных и интерактивных технологий в преподавании предмета НВП / Международный образовательный портал "Развитие", 2016 г. https://portalrasvitie.ru/5668/5724/11942/
2. Использование информационно-коммуникационных технологий на уроках НВП. http://uskz.org/publ/otkrytye urokakh nvp/15-1-0-2291
3. Кадыров Э.Т. Использование информационно-компьютерных технологий на уроках ОБЖ при изучении раздела «Основы обороны государства». https://pedportal.net/starshi -quot-1240062. 2. Мар 2016
4. Крсимова Л. Р.Назарзода: Оила ва мактаб дар тарбияи ^исси ватандустии чавонон накши калидй мебозанд / АМИТ «Ховар». http://www.ruzgor.tj/siyosat/12703-r-nazarzoda-amebozand.html 26.02.2016 09:31
5. Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. Файлы. формат файла: pdf. размер: 6.99 МБ. добавлен: 1 апреля 2015 г. Учебное пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / Е.С.Полат, М.Ю. Бухаркина, М.В. Моисеева, А.Е. Петров; Под ред. Е.С. Полат. — М.: Издательский центр «Академия», 2002. - 272 с. - ISBN 5-76950811-6.
6. Смирнов А.Т. Технологические основы использования Интернета на занятиях ОБЖ и БЖД // Фестиваль педагогических идей "Открытый урок" 2005-2006, г.Москва. - [электронный ресурс].
7. Соловьёва Л.Ф. Компьютерные технологии для преподавателя / Л.Ф. Соловьёва. - Санкт-Петербург: БХВ-Петербург, 2008. - 453с.
8. Ставрова О.Б. Применение компьютера в профессиональной деятельности учителя / Ставрова О.Б.
- Москва : Интеллект-Центр, 2007. - 144 с. ISBN 978-5-89790-347-4
9. Трайнев И.В. Конструктивная педагогика / Под общ. ред. В.Д. Матросова. - М.: ТЦ "Сфера", 2004.
- 320 с.
10. Цымбал Д.А. Применение средств ИКТ на уроках ОБЖ. https://multiurok.ru/files/primienieniie-sriedstv-ikt-na-urokakh-obzh.html 25.12.2017 16:44.
11. Шафрин Ю.А. Информационные технологии: Учебное пособие. - В 2-х ч. - Ч.1: Основы информатики и информационных технологий. - М.: Бином. Лабораториязнаний, 2003. - 320 с. https://www.goodreads.com/author/quotes/15321.Confucius
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ НА УРОКАХ НАЧАЛЬНОЙ ВОЕННОЙ ПОДГОТОВКИ
В статье автор рассматривает использование информационно-коммуникационных технологий в начальной военной подготовке. Подчеркивается, что век общей информатизации требует от учителя изучения основ информационных и коммуникационных технологий вместе с другими учителями-предметниками. Сделан вывод о том, что информационные и коммуникационные технологии, используемые в образовательном процессе, позволяют учащимся развивать свои исследовательские способности, улучшать познавательный и мотивационный интерес учащихся.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, начальная военная подготовка, учитель, студент, учебный процесс, компьютерные технологии.
THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE LESSONS OF INITIAL MILITARY TRAINING
In the article, the author considers the use of information and communication technologies in initial military training. It is emphasized that the century of general informatization requires the teacher to study the basics of information and communication technologies together with other subject teachers. It is concluded that the information and communication technologies used in the educational process allow students to develop their research abilities, improve the cognitive and motivational interest of students.
Key words: information and communication technologies, initial military training, teacher, student, educational process, computer technology.
Сведение об авторе:
Холмуродов Манучехр Гуломхайдарович - старший преподаватель Института физической культуры Таджикистана им. С.Рахимова. Адрес: г. Душанбе. Тел.: +(992) 904525306
About the autor:
Kholmurodov Manuchehr, Ghulomhaydarovich - a senior teacher of the Institute of Physical Culture of Tajikistan after S.Rahimov. Address: c. Dushanbe. Те1: +(992) 904525306
Х,АЛЛИ МАСЪАЛАХОИ МАТНИИ СИНФ^ОИ ИБТИДОЙ ^АМЧУН ВОСИТАИ АМАЛИСОЗИИ РОБИТАИ БАЙНИ ФАННИ
Рахимов Ц.Х.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айнй
Гузариши бомувафакияти тахсилоти синфхои ибтидой, азнавсозии воситахои методии таълим - асоси дурнамои навгонихои педагогй мебошад. Дар ин шароит макоми асосиро робитаи байни фаннй доро мешавад. Чунончи ба акидаи Звелев И.Д. «вобаста ба сохтори мазмуни тахсилот, хамзамон инъикосаш дар методхо, шаклхо ва воситахои таълим ифода меёбад» [5].
Дар замони муосир одатан на факат зарурати ин проблема балки истифодаи амалии робитаи байни фаннй бо максади васеъкунии фах- миши фикрии хонандагон, ташаккули хаваси азхудкунй ва баланд- бардории фаъолнокй зимни тадбики донишхо бояд нигаронида шавад.
Дар синфхои болой робитаи байни фаннй амикан амалй кардан душвор мешавад, чунки хар як предмети таълимиро омузгорони алохида ба зима доранд, агар онхо дар ин чода хамкорй накунанд. Дар синфхои ибтидой ин масъала макоми дигар дорад, чунки хамаи предметхои таълимй ба души як омузгор вогузошта мешавад. Бинобар ин вай мохияти робитаи байни фанниро гуворотар амалй месозад. Дар ин чода Еленская Л. дуруст ибрози акида намудааст: «Дар дарс бо назардошти хар предмет таълим чунон накши хамгироии як предмет ба дигараш ... факат хамон вакт, ки робитаи предметхоро худи хаёт такозо менамояд» [4].
Дар дарсхои предметхои гуногуни синфхои ибтидой хонандагон оид ба ин ё он фактхо ва равандхои мухити атроф тассавуротхо дар бораи хосиятхои онхо пайдо мекунанд. Як хусусияти фарккунандаи мате матика дар он ифода мешавад, ки предметхои мухити атрофро баъзе аломатхои вакти онхоро сарфи назар намуд, факат муносибатхои мик-дорй ва шаклхои фазои онхоро мавриди зохир гашта имконияти васеи амалисозии робитаи байни фанниро мусоидат менамояд.
Мавриди баркароркунии ин робитахо макоми асосиро метавонад чунин фактхои умумй: тассавуротхои оддитарин оид ба мафхумми адад, амалхои арифметикй, фигурахои геометрй, бузургихо ва гайрахо.
Салохиятхои гуногуни математикй: намудхои фаъолтятхо, методхо ва шаклхои ташкилии таълим, мебозанд.
Гуфтахои болоро дар мисолхо мушаххас шарх медихем. Чуноне, ки маълум аст, яке аз хадафхои асосии таълими ибтидоии математика ин ташаккули мафхуми ададхои натурали дар хонандагони синфхои иб- тидой мебошад. Ташаккули ин мафхум такя ба донишхое, ки онхо оиди адад, ки то мактаб гирифтаанд, сурат мегирад. Масалан аз дарсхои авали математика хонандагон машкхоеро ичро мекунанд, ки ба муайянкунии махорати