Научная статья на тему 'Просодика речи героев в коми художественных произведениях'

Просодика речи героев в коми художественных произведениях Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
100
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОМИ ЯЗЫК / РЕЧЬ ПЕРСОНАЖА / ПРОСОДИКА / АВТОРСКИЕ РЕМАРКИ / ПАУЗА / ТЕМП РЕЧИ / ИНТЕНСИВНОСТЬ / ТЕМБР / МЕЛОДИКА / ДЛИТЕЛЬНОСТЬ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Пунегова Г. В.

В работе рассмотрены средства выражения и обозначения интонации в коми художественном тексте. Описаны лексические, фонетические и графические средства, с помощью которых в тексте художественного произведения находят отражение отдельные компоненты интонации персонажей, такие как темп речи, пауза в звучании, длительность и интенсивность звука, просодический тембр, ритм, мелодика.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Просодика речи героев в коми художественных произведениях»

УДК 811.511.132'342

Г.В. Пунегова

Коми серпаса гижодъясын вомъёрт сёрни аслысполослун Просодика речи героев в коми художественных произведениях

В работе рассмотрены средства выражения и обозначения интонации в коми художественном тексте. Описаны лексические, фонетические и графические средства, с помощью которых в тексте художественного произведения находят отражение отдельные компоненты интонации персонажей, такие как темп речи, пауза в звучании, длительность и интенсивность звука, просодический тембр, ритм, мелодика.

Ключевые слова: коми язык, речь персонажа, просодика, авторские ремарки, пауза, темп речи, интенсивность, тембр, мелодика, длительность.

Коми серпаса литература зэв озыра да уна нога петкодло геройяслысь сёр-нисо, налысь юрган горсо, синтагмаяслысь либо сёрни шыяслысь кадын кузь-тасо, одсо, шыладсо, сёрни ритмсо, тонсо. Тадзи миян водзын воссьо просодикаа аслысполослуныс. Сшо тыдовтчо персонаж ёрта сёрниын, а сщзжо гижысь кывъ-ясын, сщз шусяна автор ремаркаясын, кош донъявсьо ловъя йозкост сёрниыс гижодын. Просодикаа татшом туяломыс коми лингвистикаын кольо на видлавтбмбн-донъявтбмон, эмось сомын дженьыдик пасйодъяс наука торъя гижодъясын [14; 5 да мукод]. Ыджыд да аслысполос материалыс сето позянлун шуны, мый тайо зэв озыр ошмос, код серти позьо донъявны кыв просодикасо да наукаон тбдчбдны-вынсьбдны коми вомгора сёрнилы лосяланлунъяс. Гижодын шуанногсо позьо петкодлыны кыдзи кывворон, сщзи и графика торъя средствояс пыр. Та боксянь позьо казявны гижысьяслысь торъя средствоясон водитчомын сямсо да авторлы лосялан стильсо. Мукоддырйи геройыслысь голоссо да тонсо петкодлом могысь водитчоны и шрифт торйодомон, торъякывъяс слогъяс выло юкломон либо отсяма шыпасъяс оттшотш некымынысь вайодомон.

Сёрни коставлом (пауза)

Гижодын морт сёрни аслысполослунсо петкодл^он водитчоны «здук мысти», «недыр мысти», «дыр мысти», «чов олом борын» да св. коставломыслысь кад урчитан тэчасъясон: - Ме чайтлг жо, да, тыдало, абу сиома, - ышловзис Галя, сэсся недыр мысти содт^: - Кадыс эсько эм на да [6, с. 106].

Мукоддырйи серпаса гижодъясын герой сёрниысь торъякывъяс тодчодомон шуомыс, сьорсьон-борсьон гогорвоодомыс лоо ясыд и кад гогорвоодан тэчасъястог. Сёрни коставломсо петкодлом могысь ёрта сёрнио пыртоны уначута пас, шуам: - Торыт аддзи... Харбей... и т1янос... гогорвои: Ярей-ю. Катыдас... эм руда... метр кыксё... оти ногыс. Вот, - одва разьсисны шамыртчом чуньясыс, и кисьыс палатка джоджо уси из. - Ещо мод... зептын [6, с. 183].

Уначута отсбгбн гижысьяс зшьбны петкбдлыны персонажыслысь эмоцияа уна сикас аскылбм, шуам:

- падъялана, эскытбм: - Но... этто... комын гогор лоас... - эскытома шуис Пикон [24, с. 325];

- виччысьтбм повзяна, весьбпбрана: - Энлыв, Рита. - шуи ме, - Ноко, вай-лы меным сто чолассо. - А мый?.. - сылон голосыс джомдьшс [24, с. 101];

- усьбм руа, жугыль, зумыш либб шог, лёк аскылбм (асьсб мыжабн чайпгбн): - Т жо нёльон мунлiнныд? - Да, нёльон. Отиос воштiм нюрын, -дыр мысти вочавидзисБойко [6, с. 156];

- кыпыд руа, чига да повтбма асьсб купг: Куш сылон и кыло лэчыд голосыс: - Но, босьтам!.. Кыско, топодо! Ак, семь-восемь!.. [28, с. 196];

- дивитана серамбн петкбдлбм шуанног: - Милость!.. Хы!.. Оз ков... Не надо... - сибдом, крут голосон вочавидзис офицерлон мел1 кывъяслы [15, с. 286];

- эскбдана, горбн тбдчбдана-торйбдана шуанног: - Тайо абу ошыбка, а тайо.., - ыджыд дойысь моз мурост1с Самарин, - ... гусьон пуром! [33, с. 141],

да мукбд.

Сёрниын дженьыд коставлбмыс вермб сщзжб петкбдлыны и надзмбдан шуанногсб воча ёрт дорб шыбдчигбн да сы ббрын уначута пас пукпгбн. Тадзи гижысьыс индб геройыслысь аслыспблбс шуанногсб оз сбмын графикаа торъя средствояснас, но и ёрта сёрни реплика ббрын гижысь кывъясбн гбгбрвобдбмнас, видлбг пыдди: - Митрей... сувтыштлы... - надзоник корис Остап [8, с. 263].

Коставлбмыс торйбдб ёрткостса сёрнисб торъя синтагмаяс вылб, но бттшбтш йитб, бтувтб персонажъяс костын воча шубмсб бтувъя мбвп артмбдбм могысь. Гижбдын уна чута пасбн петкбдлбм коставлбмыс торъялб, бти-кб, персонаж юбрас, сэк синтагмаясын паузаыс ичбтджык, и, мбд-кб, воча шубмъясас, репликаясас, кор сёрниб пырб мбд герой, костыс сэк овлб кузьджык, шуам:

- Ок-ок-ок!.. - вийсьо Роза. - Мый от меным кернысо?..

- Ме но мый тода... [24, с. 463].

Синтагмаяскостса уначута паслбн выныс смыслбвбй быдсяма рбм тбдчбдбмын. Чута пас ббрын сулалысь торъякыв вылб усьб тбдчана роль герой сёрниын шбр мбвп петкбдл^бн да торъякыв пытшкбсса вежбртас серти морт аскылбм да сылысь шуанног вежбрпгбн, шуам: - Гриша, миянос... лыйласны?! -повзьомон вашнит1с Микайло дядь [17, с. 71]. Контекст серти мукбддырйи позьб вежбртны, мый шбр мбвпыс вермб усьны синтагмапытшса кыкнан юкбн вылас, чута пасыс сэк вынсьбдб кыкнан юкбныслысь тбдчанлунсб, петкбдлб налысь коланлунсб, шуам: Йоз костысь водзо петгс Вась Наста да, Иван выло дзоргомон, гораа, лэчыд голосон шуис: - Ме... медводз пыра бригадао... [19, с. 178]. Ас ногбн гижысьяс петкбдлбны геройлысь шуанногсб сьбктбдан тэчаса сёрникузяясын, бтар боксяньыс синтагмаяссб юклбмбн, чута пасбн торйбдбмбн, мбдар боксяньыс сёрникузяса торъякывъяс вылб тбдчбдбмбн, на вылб лыддьысьлысь пельсадьсб, вниманиесб кыскбмбн, шуам: Сто сувтгс паныд да нюмъяломон, кывъяссо ньылаломон кут1с шуавны. - Елена... Васильевна...

лок... лок... к0сйысис да, мися, оз-ö ыл0длы, а пола нин в0лг, дыр эн лок да... П0рччысь, пр0йдит пыд1ас... [15, с. 276-277].

Гижысьл0н аслысп0л0с в0дитчан торъя приём0н верм0 лоны уна шзлысь сёрнис0 0ти репликаас петк0дл0м, та дырйи уначута пасыс гор0дан либ0 юалан шуанног0н 0ттш0тш буретш и верм0 торй0дны гиж0дас сiйö либ0 м0д мортлысь сёрнис0: - Зэв бур ним!.. Шанъ!.. Шогмана!.. Сулал0 сэтш0м нимт0 и сетны! -öma-Möd вежм0нысь чук0стчисны собраниевывса й0з гора кекеначигтырйи [20, с. 20].

Позь0 шуны, мый гижысьяс уначута пас0н в0дитчиг0н зiльöны: 1) шуанно-г0н т0дч0дны геройлысь аскыл0мс0, налысь рус0, т0ждс0, майшась0м дырйи ко-лана кыв аддз0м-шу0мс0; 2) кыскыны лыддьысьлысь пельсадьныс0 чута пас б0рын торй0д0м синтагма выл0, сыл0н торъя веж0ртас выл0; 3) петк0длыны висьталантор дор0 ассьыныс видз0дласс0, субъективносьтс0; 4) т0дч0дны, мый гиж0дс0 оз позь 0ткодявны лыддь0дл0м торъякывъяс0н, кодъяс контекстт0г оз т0дч0дны экспрессияс0, а гиж0д пытшкас тыр0ны смысл0в0й быдсяма р0мнас, сетоны налы т0дчана вын.

Сёрни öd (темп). Морт вомгора сёрниыс (торъя шыяс, слогъяс, кывъяс, кывтэчасъяс) торъял0 шуан 0днас. Йитч0ма тай0 быд мортл0н сёрни аслы-сп0л0слуннас, а сщзж0 нал0н эмоциональн0й состояние да сёрни ситуациянас, в0дитчан сёрни стильнас. Вомгора ловъя сёрни дорысь, к0ш тыр-бура петк0дч0 сёрнил0н 0дыс сыл0н юрг0м пыр, серпаса гиж0дъясын герой сёрнилысь 0дс0 гижысьыс зiльö петк0длыны реплика дор0 вай0д0м0н шуанногс0 донъялан ас (автор) кывъяс0н, пырджык сёрни донъялана кадакывъяс0н, урчитанъяс0н, дзонь тэчасъяс0н.

Мук0ддырйи геройс0 тыр-бура петк0дл0м могысь гижысьяс зiльöны вось-тыны налысь ловрус0, морт дор0 отношениес0 и сёрни пыр, код0с куж0м0н, ас ног0н петк0дл0ма автор кывъяс0н, тш0кыда геройлысь г0л0сс0, сылысь шуанно-гс0 донъял0м0н, шуам: - Аттъ0 шу батъыдлы, Николай Петровичлы, но ме сы-лысъ Анна Николаевнас0 вежны ог сяммы. Мамт0 ме бура т0длг... Водз тай кувсис, конъ0р0й, в0лън0й светас сылы эсък0 овны да овны на, - тэрыба, нетшкысь г0л0с0н висьтасис Пиля Катя [26, с. 66]. - Мыйла ператив лавкаысъ став бур т0варнас да сёяннас Тр0школ0н сват-братыс юксъ0ны, а миянлы, ош моз, певным0с нёняв?! - тэрыб кывъя 0кулина сяргис-висьталic аслас пелъ-0ссянъ [27, с. 118]. Междугородн0йысъ телефонисткаыс корис муртса виччысълыны, и здук-м0д мысти нин кыл1с сук, нь0жмыд г0л0с: - Ме т1ян0с кывза [33, с. 303].

Наука туял0мъясын подулал0ма-эск0д0ма, мый тэрыбджык сёрни 0дыс артм0 гласн0й да согласшй шыяс кузьтанас дженьдамм0м в0сна (артал0ны мил-лисекундаяс0н), нь0жмыд сёрни 0длы медсяс0 л0сял0 гласн0йясл0н кузьджыка шу0мыс, торй0н нин личк0м (ударение) ул0 веськал0м гласшйяс [3; 9; 10 да мук0д]. Гласн0йясл0н кузьтаыс верм0 торъявны и шуанног сикасысь, та серти Л.В. Бондарко пасш: «длительность (гласного) максимальна при интонации вы-деленности и минимальна при интонации незавершенности» [3, с. 166].

Гиж0дысь, дерт, сь0кыдджык торй0дны сёрни 0дс0, но геройяс сёрниысь позь0 кaзявны, кутш0м шyaнногöн сiйöс петкöдлöмa. Унджыкысьс0 тa выл0 инд0ны гыжысьл0н сёрни донъялaнa кaдaкывъяс, шyaм. a) тэрыб öдa шyaнног: - Cmö тан ныр кутысьыс! - сапкис-шуис Ардальон, мамс0 на пановтiс воча кывнас [33, с. 233]. - Оз ков мен й0зыдл0н! - нетшыштчис Туркин [33, с. 259]. - Me ог сШ0с юав. Гортад кыдзи, ме юавны к0сйи. - Гортын кыдз к0ть, тэд дел0ыс ич0т, - крапкис Зинаида да л0дсыштк на н0шта, - бабаяслысь юав, висьта-ласны [12, с. 198]; б) нь0жмыд öдa шyaнног: - Дерт, бара ме мыжа, - дольы-штw Куштанов [33, с. 255]; в) юöртaнa, нин0м0н торъявтом шyaнног: - Тэныд вот шед0 комыс, - гарыштт сэсся [33, с. 342]. - Сюрим, дона ёрт, - шуис 0тиыс. - Да. Örn он нин пышйы, - кыв видзис м0дыс [28, с. 249], дa мук0д. Сёрни 0дс0 тöдчöдaн кaдaкывъяслысь бергал0мс0 позь0 тазявны метaфорaa либ0 0тко-дялaн тэчaсъясысь. HaM петк0дл0ны пем0съяслысь, гут-гаглысь либ0 лэбaчьяс-лысь быдсямa шыс0 дa верм0ны индыны сёрнитысьыслысь морт дор0 йит0дс0, отношениес0, сетны сылы эмоция донс0, сэки тыдовтч0 пем0съяслы лöсялaнa торъялaнлyнлöн морт выл0 вудж0мыс, шyaм: Ю дорын кургисны ныла-зонма. Гажаа тёльг0ны челядь дa мук0д. Б0ръя видл0гъясын a6y тэрыб, нaдз öдa шу-aнногсö öткодялöмa гулюясл0н кyргöмнaс дa лэбaчьяслöн тёльгöм-сьылöмнaс, aс пытшкaныс нaйö ну0ны «мел^ шaнь, мылa сёрни» дa «^толщ^та, тёльöдчaнa, шaнь сёрни» вежöртaс, кодi буретш и л0сял0 нь0жмыд öдa кер0м серпaсaлöмлы.

Хyдожествоa гиж0дын ёрткостсa сёрни шyaнноглысь 0дс0 серпaсaлiгöн медтшöкыдa в0дитч0ны темп выл0 индысь «0дй0», «тэрыба», «кыпыда», «ла-бутн0я», «надз0н», «дышпырысь», «л0ня», «зумыша», «нурт0ма» дa мук0д ур-читaнöн: - Бура шойччинныд? - юалгс г0сть. - 0тик луныс тырмис? - Шойччим тай, - тэрыба вочавидзис Анюта... [1, с. 11]. Мук0ддырйи сёрни 0дс0 петк0дл^0н мaркирyйтöны оз с0мын веськыдa тa выл0 индысь торъякывъяс-yрчитaнъяс, но и горaлyн, ярск0блун, г0л0с чорыдлун пaсйысь «чилзыны», «чир0стны», «бырск0бтыны», «пыльсмунны», «крапкыны», «ыпмунны», «ыр0стны», «ярск0бтыны» дa мук0д кaдaкывъяс, нaйö петк0дл0ны сёрни шyaн-ноглысь тэрыб 0дс0: - Энлы на эськ0 тэ! - чир0стie [33, с. 52]; - Да ланьт нин, с0тана бугыль! - чилз0 эшкын увсянь Лёнька [24, с. 60]; Первой бытть0к0 юр веж0рысь мыйк0 вун0м корсис, сэсся друг сёрни колас0 бырск0бтт: - А т0дан-ныд, мый ме т0да? [4, с. 140].

Шyaнногын сш0 либ0 м0д юöртaнтор юк0нъясл0н тöдчaнлyн серти сёрни 0дыс ну0 таныд сyвтöдaнa тöдчaнa мог. Медтöдчaнa, медколaнa, медш0р ю0р нуысь торъякывъяс либ0 синтaгмaяс тыдовтч0ны нь0ж öдa шyaнногöн, нa выл0 усь0 медш0р смысл0в0й ю0рыс, кодi кыск0 кывзысьлысь пельсaдьсö. Сёрникузя-сa мук0д юк0нъяс, кодъяс ну0ны содт0д ю0р, a сщзж0 пыртaнa кывъяс либ0 тэчaсъяс торъял0ны тэрыб 0д0н. Геройлысь шyaн 0дс0 гиж0д пыр тöдмaвны он вермы, юрг0м aбyтöм пондa. Юргаш сёрниын моз ж0 гиж0д пыр позь0 кaзявны, мый дженьыд юк0ш тэчaсъясын, медсяс0 пр0ст сёрникузяясын геройл0н шyaн 0дыс ст0ч, ясыд дa л0нь.

Сёрни шылон кадын кузьта (длительность)

Синтагмаын сёрни шыяслысь кузьтасб серпасалбм могысь донъялбны ты-рвыйб синтагмалысь бдсб либб синтагмаын торйбдан шылысь кадын кузьтасб. Эксперимента туялбмын сшбс арталбны юргана сёрни гижбд подув вылын се-кундаас сюрса юкбнъясын - миллисекундаясын (мс). Шы кузьтасб кылбм пыр донъявны он вермы, сбмын тбдса, мый торъякыв личкбмувса гласнбйыс мукбд шыяс дорысь пыр кузьджык, торйбн нин тайб петкбдчб, Л.В. Бондарко серти, синтагмаа личкбм улб веськалбм торъякывъясын. Туялысь сщзжб казялбма и мукбд гласнбяслысь кузьджыка юргбмсб, мый йылысь аслас уджын сшб пасйб: «заударные гласные в абсолютном конце предложения также имеют очень большую длительность, которая часто бывает даже больше, чем длительность ударного гласного, не несущего синтагматического ударения» [3, с. 165-166]. Зэв то-пыда тайб йитчбма шуанногкбд, сылбн сикаскбд. Серпаса гижбдын геройяслысь шуанног петкбдчбмсб позьб тбдмавны автор кывъясысь, мукбддырйи гласнбйяс-лысь кузя шубмсб найб зшьбны тшбтш петкбдлыны кыка шыпасбн да кывпель (слогъяс) вылб юклбмбн. Со, шуам, юалана шуанногбн петкбдлбм тэчасъяс, кодъяс оз бтмоза вежбртны сёрнитан горсб:

1) - Эг омой нин шулы? - нурбыльтгс Стакей.

- Мый? - шойовоштысьл1с Виринея, быттьо эз на вежорт [33, с. 35].

2) - Мы-ый? - кыдзи тай пон борвыв увтыштло, воча город1с Самарин [33, с. 187].

3) - Мы-ый?! - повзис Зук Ёгор [19, с. 181].

Сёрни шыяслбн шбркост кузьтаыс медводдза видлбгас лбсялб нинбмбн абу торйбдбм, помалан мбвпа юалбм синтагмаыслы. Мбд кык видлбгыс торъялб шу-анног тбдчбдбмнас. Гласнбйяс та дырйи кутбны ыджыд тбдчанлун, налбн шуан горыс да кадын кузьтаыс петкбдлб геройлысь быдпблбс ловкылбм (эмоциясб) да русб, тшбкыда автор кывъяс гбгбрвобдбм пыр, сы вбсна мый гижбда ёрткостса сёрни серти оз позь тырвыйб донъявны шуанногыслысь аслыспблбслунсб. Мбд видлбгын кыкпбвстаа шыпасбн тбдчбдбмбн серпасалбма геройыслысь чо-рыдлунсб, скбрлунсб, коймбдын - весьбпбрбмсб.

Сёрни сюрбсыслысь экспрессия рбмсб ёнмбдбм могысь, гижбдсб вына-джыкбн, тбдчанаджыкбн, мбрччанаджыкбн лбсьбдбм могысь гижысьяс зшьбны вбдитчыны уна серпасаланногбн, вель тшбкыда позьб казявны и воча морт сёр-ниысь шуанногсб донъялан тэчасъяс. Шуам, водзб вайбдан видлбгын геройлысь лбгалан-скбралан кузя шуанногсб тбдчбдбм могысь гижысьыс вбдитчб, бти-кб, графикаа (уначута пасбн вбдитчбм) да артикуляцияа (шылысь кузьтасб петкбдлбм могысь кык бткодь шыпасбн вбдитчбм) петкбдланногнас, мбд-кб, вомъёрт сёрнисб донъялан торъякывъясбн либб дзонь тэчасбн:

- Ме-е... -разьсьом вомаПикон выло дозмомон бакостiме.

- «Ме-е» - нерышт^ старшина. - Мый но ме-е-ксан коза моз. Ноко, шу, дженьыдджыка да ярскобджыка [24, с. 489].

Унджыкысьсб шуанног сикассб позьб тбдмавны гижысь кывъясысь, мый серти эм позянлун донъявны сёрни шыяслысь кузьтасб. Шуам, торйбдана-

тодчодана шуанног дырйи гласнойяслон кузьтаыс нюжало, серпаса гижодын та выло индо шуанногсо гогорвоодысь юконыс: Гораа, нарошно тодчоддмон, шуис: - От тайо час-мод, югдытодзыс, бура узяс! А сэсся ми водзо мододчам [24, с. 67]. Дженьыдджык кузьтаа гласнойяс лосялоны тэрыб ода ыджыдалан либо тшоктан да камдуйтан шуанноглы: - Ме нином... Ме, зонмо, тайо власть дорыс. Ме од адз тайо шуал1, мый, мися, тэ шуан. Ме ачым коммунист, -тэрмасигтыр сяркод1с чиновник, ачыс посял1с быдон [28, с. 238]. Абу тырмана сёрникузяясын, кор воча шуомыс абу тырвыйо помалан мовпа, тэчасыслон кузь-таыс, торъякывъяспытшса гласнойяслон дженьдаммом восна, чино. Кузьтанас дженьыд шуанногыс лоо гогорвоана и гижысьлон донъялан кывъястог, шуам: -Эсто но абу-о «Микаил». - Сшо ко-а... [28, с. 230]. Майшасьом, чайтом петкод-лысь постпозицияа ко-а модальной кывторйын гласнойяс юргоны отилао отув-тчомон дженьыда, оз тодчодны [о] да [а] сёрни шыяслы лосялана тырвыйо ха-рактеристикасо. Гижысьяс ас серпасторъясын, висьт-повесьтъясын, романын зшьоны водитчыны шуанноглысь кадын кузьтасо гогорвоодана уна сикас петкодланногнас, медтшокыдъяс лыдын, оти-ко, откодь сёрни шы сьорсьон-борсьон шыпасон вайодом да слогъясо найос юклом: - Да-а, - нюжокт1с ком-бинатса начальник. - Государство со карточкаяс бырод1с, сёй воляысь, а т1 дзонь комбинат норма вылын пукоданныд [33, с. 183]. -Жа-аль нин та-айо да, -веськодя нюжод^ Педьо [31, с. 63], мод-ко, торъякыв либо дзонь тэчас борвыв уна чута пас пуктом: - С1дз... - нюжодышт1с Вась [29, с. 46]. Со тэ кутшом воломыд... збой... - нюжод^ зон да косйис на мыйко шуны, но сэки кодко модгс игодчыны посводзын... [7, с. 18], коймод-ко, графическоя маркируйттог, сомын гижысь кывйон серпасалбмбн-гбгбрвобдбмбн: - Но, кор на ещо тайо ставыс лоо! - эскытомакодь нюжод^ Шомысова [7, с. 14]. - А мукодыс ко оз борйыны, - надзоникон шуо Сёдор Епим [19, с. 182]. Вель тшокыда шуанногыс петкодло сёрнитысьыслысь вомъёрт доро отношениесо эмоциональной, ышодана да шы сетан горкыв (междометиеяс) отсогон, кодъяс петкодлоны быд сикаса сьблбмкылбм. Такод тшотш кыввора вежортасыс, Э.Н. Попова серти, топыда йитчома кыдзи морт физиология уна сикас петкодчомнас (кион шенасьомнас, чужом вежсьомнас), сщзи и контекстон, сёрни ситуацияон да шуанногон [16, с. 520]. Шуам, ошкомон нимкодясьом шуанногын петкодчоны бур сьблбмкылбм тодчодысь О-о, Ок, Ак да мукод междометиеяс: - О-о, тэ тай лосьыда сьылан! -нимкодьмис Ионас. - Мотивыс мыла и [24, с. 210], та дырйи, междометиеяс тодчодомон-вынсьодомон шуом восна позьо казявны шуанноглысь мыла, кузя нюжалысь сёрнисо. Шуанногын чуймом, шензьом, майшасьом выло индоны М-да, Да-а, Но-о, Э-э, Ой-я да мукод сёрни нюжбдбмбн-кыскбмбн тодчодысь междометиеяс, а повзьом, весьотором выло - Уй, Ой тэрыб одон шуом да Ой-ой, А-а кузя кыскомон шуом междометиеяс. Шуам, шензяна шуанног: А, колоко батьыдлон ас тодлытогыс ылькнит1с сьоломшор дойыс. Зэв тай кузя ышло-взис да кайтышт1с-а: - М-да-а... Менам нывкалы оломыс удит1с нин петкод-лыны быдсяма страстьсо [12, с. 47]; повзяна шуанног, код дырйи сёрни одыс тыдало виччысьтог тэрыба: - Уй! - ми быдон повзим, бура дыр вомъясос

восьтомон видзодгм дона колуй вылад, а сэсся серавны! [12, с. 220]. Эмоцияа междометиеа сёрникузяыслбн вежбртасыс унджыкысьсб овлб гбгбрвоана и гижысь кывъястбг, шуам, чуймбм-шембсмбм сёрни шуанног дырйи: - Но-о, тайо тай но Мефодий Александровичлон готырыс! [13, с. 413], да мукбд.

Юрган гор (интенсивносить)

Юргана сёрниын медшбр аслыспблбслуныс сылысь горсб тбдчбдбм, сылбн ёнлун тшупбдыс. Медгора сёрниыс паныда сулалб гуся шуанноглы. Гор лыбан тшупбдсб позьб петкбдлыны сёрни вежбртаса торъякывъясбн, медсясб урчитанъяс да кадакывъяс, дорвыв сувтбдбмбн. Серпаса гижбдъясын «гора» торъякыв вевтыртб сёрни гор серти донъялан мукбд урчитансб, кодъяс паныда сулалбны бта-мбдыслы гор лыбан тшупбд серти: шытог (гортома) - зэв чола -чола (гусьон) - вомгорулын - гора - дзенодана (чунодана). Дорвыв тэчбм урчитанъяс торъялбны уна синоним радбн, сёрни стбча серпасал^бн найбн быд ногыс вбдитчбны гижысьяс: - Катайтнысо ог кутой? - лониника юалiс Шура [24, с. 153]. - Оз нин шливгы, тусясьо муртса, - гусьоникон, джын голосон вочавидзис Педор Вань [26, с. 28]. - А-а-а! - коз увсьыс чепосйигмоз лёкгоршон артмис сылон [24, с. 154].

Вель тшбкыда гор петкбдлбм могысь пыртбны голос донъялана кывбердъяс: - А тэ стос ёнджыка сывйышт дай, - гажаа сьылыштiс кодко боръя пуклос вывсяньыс да водзо нуодны эз и удит, кылiс кион гора вачком шы да нывбабалон чилок голос: - Ме тэныд сывйышта! Ме тэныд малася! Ыдз, кутшом! Кокни киа... [13, с. 184]. Йоз костысь водзо петгс Вась Наста да, Иван выло дзоргомон, гораа, лэчыд голосон шуис: - Ме... медводз пыра бригадао... [19, с. 178]. - Ме-е? Эг ломтыв ньотчыдысь! Общежитиеас и ол1 нывъяскод. -Чиром голосон моз дорйысьышт^ [12, с. 238]. - Човт зорто! - гымышт^ ыджыд голос [19, с. 185].

Гор тбдчбдысь кадакыв лыд тшбтш зэв ыджыд: намодны — ропкыны -вашкодны - нунгыны — сёрнитны - ызгыны - горзыны - рикостны - арзыны. Темпоральнбй (када) компонентъяс петкбдл^моз юрган гора кадакывъяс серпасаланногъясын зэв тшбкыда бттшбтш позьб казявны и сёрнилысь мукбд торъяланлун. Шуам, нускыны кадакыв семантикаын гортбм шуанногкбд бттшбтш петкбдчбны сёрнитысьыслбн торъя шуалан аслыссикаслунъяс (артикуляционнбй признакъяс), ёсь гора ызгыны кадакыв семантикаас позьб торйбдны мунанноглысь кузя нюжалысь процесс: рытывбыд ызгисны нином абусо, либб гблбсъяс дзугана зыка-шума йбз чукбрысь бтувъя шуанног: сад йорас ызгисны челядь, да мукбд. Торъякыв унавежбртаслун вбсна вежбртассб тбдмалбм могысь быть колб урчитны контекстсб.

Горыслысь тшупбдсб петкбдл^бн гижысьяс вбдитчбны найбн коммуникация да ёрта сёрни сикассб тбдчбдбм могысь, а сщзжб сёрнитысьыслысь да вочакыв шуысьыслысь быд пблбс ловкылбм (эмоция) петкбдлбм могысь. Падъявтбмлун, эскбм да повтбмлун дырйи тыдовтчб стбч, ясыд да гора шуанног, шуам: - Нином повны! - город^ны ставныс [21, с. 81]. Мортбс увтырпгбн да мустбмпгбн артмывлб веськодя, мырдана сёрни,

шуанногыс та дырйи - л0нь, дженьыд, мук0ддырйи абу шыльыд, ор0дан тэчаса: - Но мыжа ме, мыжа, Сандра! Мый сэсся, кувны али мый меным? - Bодзтi колiс думайтны, - вашк0дчигмоз вочавидзuc гöтырыc. - Сэкнас [18, с. 19]. Мыжа0н асьс0 чайпгон шуанногыс пыр гортом, л0нь, тай0с петк0дл0ны и гиж0д0 пырт0м сёрни веж0ртаса ну^ыны, кeвгыны, мизгыны, м0мъявны, мымляйтны, нам0дны, ропкыны, тоткыны да мук0д кадакывъяс: Сэсся, лэдз0м юра, локтiс мат0, нуcкыштic: - Позь0 нин буритны. Чаг веськавл0ма насосас [33, с. 256]. Мортлысь мелшунс0 да сибыдлунс0 петк0дл^0н тыдовтч0 л0нь гортом г0л0с да небыд сёрни: - Сё пасиб0 бур кывсьыд, - мeлiаcиc Виринея [33, с. 205]. Мортлысь нимкодясь0мс0, радл0мс0, чиктыл0мс0 петк0дл^0н серпаса гиж0дъясысь позь0 казявны кыдзи горт0м, сiдзи и гора шыа сёрни, та дырйи вомъёртъяс верм0ны вашк0дчыны, нам0дчыны, чилзыны, сьывны, гор0ктыны: Мамысл0н neтic кыпыд нюм, чöвтыштiс пернапас: - Но и слава богу! - шуыштic да тш0тш пуксис пиыск0д орчч0н [13, с. 340]. Скод вылысь мутг0н мужикъяс тыькъял^ны: - К0ть ныр-вомъяс гырдöсьтiм, а правда корсим [4, с. 123]. Калькал0м 0дз0сс0 мышвывсьыс сШ0 паськыда ван восьтiс, и ми ватага0н пырим пемыд пытшкас да кыдз гор0дам: «Ура!» [13, с. 38].

Мук0ддырйи геройяслысь эмоция рус0 да аскыл0мс0 ясыда да сточа петк0дл0м могысь гижысьяс зшь0ны пыртны сёрни шуанногс0 донъялана тэчасъяс, шуам: - Г0г0рвои ме тэн0, паразит0с! - пыд^янь кылан г0л0^н гор0дк Кузьма да бара лыйис выл0 [28, с. 228]. - Кол0 цементаж ну0дны, а.., -кылiс трубкасьыс Горынинл0н ырöcтан вый0дзу^0м гöлöcыc [33, с. 178]. Миля, бурак0, с0мын на аддзис порог дорсьыс Егор0с, мт^ нюркнитан г0л0^н чукöcтic сШ0с: - Товарищ инженер! Пыр0й, пыр0й, эн повзь0й! [12, с. 26]. Кулiгас батьыс кутiс 0стап0с ки0дыс да п0шти нин шыт0г шуиc: - Эн дивит, 0стап [8, с. 262].

Серпаса гиж0дысь г0л0слысь кыпал0мс0 позь0 казявны некымын мортл0н 0ттш0тшъя сёрниысь, та дырйи автор ремаркаяс0 пыртоны öтcöглаcöн, öтвылыcь, 0ттш0тш й0з чук0р0н кер0м-в0ч0мс0 т0дч0дысь торъякывъяс, шуам: - Ог0 на, ог0! Ещ0 ич0тика! - горзам öтвылыcь [11, с.: 24]. Нывъяс öтcöглаcöн чилöcтicны: - Мамук лэдз! Мед медпунктыс ми орданым лоас! [1, с. 15], да с.в.

Сёрни ритм

Аслысп0л0с серпаса петк0дч0м0н овл0 геройыслысь сёрни ритмс0 уна ног0н тодч0д0мыс. Зэв озыра, паськыда да уна ног0н сш0с петк0дл0ны гижысьяс. Уна п0рй0 шуанногс0 донъял^0н наш в0дитч0ны лайкыда, мылаа, лэчыда, ёcя, чорыда, коcтавлöмöн, яр^0ба, торй0д0м0н, дж0мдал0м0н 0тнога м0дп0въёвт0м веж0ртаса урчитанъяс0н да ногакывъяс0н, а сiдзжö лыддь0длыны, камдуйтны, дж0мдавны, дакайтны да мук0д кадакывъяс0н: - Во? Куим? Вит? Дас? - лыддь0длic Павел [33, с. 132]. - Одз, адз, - дакайтк ыджыд мам. -Вел0д, батюшко, бур выл0, вел0д [23, с. 22]. Сёрни ритмыс вынсял0 и сёрникузя-са 0тсяма юк0дъяс м0дп0въёвтом-пыртомнас, та дырйи сёрни шуанногыс ло0 г0г0рвоана 0тнога м0дп0въёвт0м веж0ртас т0дч0дысь торъякывъяст0г, но

унджыкысьсб шуанног вежбртасыссб стбчмбдбны гижысьлбн кывъяс: - Эг, эг... Эг, дитяяс, - повзьомысла пиньясыс таркакыл1сны лым пиын пукалысь тьоткалон [17, с. 68]. Сёрни бтнога мбдпбвъёвтан ритмыс вермб паськавны и дзонь синтагмаяс вылб, кор сёрникузя тэчасъясыс оз торъявны вежбртаснас ни кыв артнас: - Ставыс на дзонь. Ставыс тыр и бур... - броткобт1с айо вомсь-ыс тшынсо пуркнит1гтырйи [32, с. 149].

Сёрни ритмыс гижбдын вермб тыдавны фонетикаысь да графикаысь, кор шуанногбн тбдчбдан ритмыс петкбдчб кывсб юкбнъяс вылб торйбдлбмбн (медсясб слогъяс вылб), а сщзжб бтсяма тэчасъяс уначута пасббрся мбдпбвъёвтбмбн. Аслыспблбс гор тбдчбдбм-вынсьбдбм могысь, гласнбй да со-гласнбй шыяслысь кыскбм-нюжбдбмсб петкбдлбм могысь вбдитчбны шыяслы лбсялана бтсяма шыпасъяс сьбрсьбн-ббрсьбн сувтбдбмбн-пукталбмбн: - Смир-р-рно-о-о-о! - кылгс команда [28, с. 250]. Вайбдбм видлбгас сёрни ритмыс артмб кык юкбна слогысь, сонорнбй [р] согласнбй да [о] гласнбй некымын шыпасбн петкбдлбмыс сетб шуанногыслы камдуйтан сера горсб, та дырйи ритм йывсб артмбдб [р] шыа слогъяс торйбдан юкбныс. Мукбддырйи ритмыс петкбдчб куш слогъяс вылб торйбдбмбн, та дырйи слогъяспытшса шыяс оз нюжавны, ритмыс артмб быд слогын гласнбйяс бтмоза тбдчбдбмбн-торйбдбмбн шуанног вбсна: — На-со-сно-йы-нось! - мый вынсьыс нин, бурако, город1с Туркин [33, с. 256]. Слогъяс юклбмбн шуанногыс сетб аслыспблбс скандируйтан рбм, мыйысь и арт-мб торъя сёрни ритмыс.

Ритм артмбдбмын сёрни шыяслбн тбдчанлуныс ыджыд. Кор найб бтмоза паныдасьбны кывтэчасъясас, вежбртаса торъя юкбнъясас. Шыяс бта-мбднысб вежлал^бн да выльысь петкбдчигбн артмб аслыспблбс фонетикаа ритм весиг сэк, кор торъякывъясыс оз лбсявны кыввора вежбртаснас: Куш сылон и кыло лэчыд голосыс: - Но, босьтам!.. Кыско, топодо! Ак, семь-восемь!.. [28, с. 196]. Вайбдбм видлбгын тшбктан шуаннога ритм артмбдбмын зэв тбдчанабсь сщзжб сьбрсьбн-ббрсьбн коставлбмбн петкбдчбм гортбм шыяс - потаса [с'] да [с]: [бос'там], [кыскб], [с'ем'], [вос'ем'], дорсально-пиня смычнбй [т]: [бос'там], [топбдам], да ббркывъя смычнбй [к] согласнбй: [кыскб], [ак]. Ритмыс вынсьбдчб гижысьбн тбдчбдбм уначута пасбн, лыддьысьлысь пельсадьсб кыскбм пыр сшб коставлб водзб мунысь сёрникузяяс да артмбдб аслыспблбс лыддьбдлана бдлуна (ритмикаа) шуанног. Отног мбдпбвъёвтбмыс вермб паныдасьны кыдзи лыддьбдлана бтсяма тэчасъясын, сщзи и на костб мукбд тэчасъяс пыртбмбн, та дырйи сшб оз торк бда шуанногсб, тэчасъяссб кб торйбдбма уначута бтнога пасбн: Салдатъяс штыкъяс йылын нуисны кык шой бокшао, шыбитгсны коинъ-яслы йирны. - Ветымын нёль морт... Ветымын нёль... Куим лунон... Веты-мын нёль морт! - Быд пулы вашкбдб товру пол1гтыр. - Ветымын нёль морт, - шувгбны туганъясон ньывпуяс [28, с. 250].

Корсюрб серпаса гижбд вомъёрт воча сёрниын ритм индбмыс вермб мунны акцента личкбм функция пыдди [9, с. 91-107; 22, с. 130-131]. Тшбкыда тайбс позьб казявны автор кывйбн гбгбрвобдбмын, мукбддырйи графика пасбн тбдчбдбмын, шуам, татшбм видлбгын:

-Лоньой!

Оз, оз дугдыны.

-Лоньой'.ли'.мый'.ли! - кыло быд кыв торйодомон чорыд городом [6, с. 68].

Коми серпаса гижодьясысь ёна торъялоны В.Т. Чисталёвлон вор-ва йылысь серпасторъяс, кош сшо ловъя ловлысь моз петкодло вашкодчомсо, гольодчом-чуксасьомсо, быд полос шы сетомсо быдмоглысь, гыяслысь, товрулысь, быдсяма кером-вочомлысь: Шувгоны лыска пуяс гогорыс: «Шш... ш... шш... шш». Эрд дорын, вор шувгомсорыс, янсалыто-кылышто модполос - восньыдджык, мел1джык шы: «Сс... с... сс... ссс...» [29, с. 52]. «Ссс-ссс... Ссс-ссс...» -кышодчо, шы сето ыб вылын шеп, мортлы надея овны пыр водзо на косйо [29, с. 45]. Уна сикаса кером-вочомлысь шыяссо гижысьыс аслысполоса серпасало шы ритмсо, сылысь коставломон модповъёвтомсо: Пемыд на асывнад, а конко кыло нин: «Швач, швач, швач... Швач, швач, швач...» - няръян шы тэрыба. Модлаын: «Чап, чап...» - вартан шы кын гумла под вылын гольско [30, с. 119]. Ловтом эмторъяс гижысьыс ловзьодо шы сетан вежортаса кадакывъяснас да предметлы лосялана шы сетан тэчасъяс пыртомнас, та дырйи юрганногысь тшотш позьо казявны шы петкодлан аслысполос ритм: Пол1гтырйи, ньожйоник ышлолал1с-ыпкис - «п-ппо-ла. п-ппо-ла» - вуджис-кыссис пос ebiemi паровоз [30, с. 139]. Вор-ва серпасалшон В.Т. Чисталёв гижодъясын медтшокыда паны-дасьо быд сикас лэбачлысь дзользьом-сьыломсо, налысь шы сетанногъяс торъя ритмон серпасалом, со откымын видлог: «Жжньнь... жжньнь... жжньнь» -йожгылясьо-кынмо пу йылын жонь [30, с. 152]. «Клуук-кулук!.. Клуук-куллук!.. » - модомаось эзысь юсьяс саридзо! [30, с. 152]. Юрганног серпасаломын лэбач-пемосъяслысь шыяссо вуджодома морт нога шуанного, кытысь позьо казявны шыяссо отсяма ног шуом моз откодь фонемаа торъякывъяс да сёрникузяса юкодъясон водитчом: - Пе-еп!.. пе-еп!.. - чуксало мелiа, надзоник уркай урос. -«Локк... - шуо, - тат уна эм коль: коз коль, ниа коль, сус коль». «Ппии-урр... пивор... - шыасьо воча горш сярганнасур. - Ччрк-ччок... чок-чок...» - чопкодо ур да «трк!» пу чер кузя шолкъяс-каяс пуо [30, с. 191]. Литература туялысь Е.В. Ельцова пасйома, гижодыслысь ритм артмодысь синтаксиса параллелизмсо по содто-вынсьодо шыкудъя параллелизмыс [5, с. 16-17], сшо вочо юортомсо тод-чанаджыкон, кысканаджыкон, гижод пытшкосса вежортасыслы сето-содто ношта на ыджыдджык вын. Ритм татшом тэчасногыс топыда йитчома серпаса гижод-лысь пытшкосса вежортас восьтомкод. Е.В. Ельцова гижо: «ритм есть та нить, которая укрепляет внешнюю форму с ее внутренним содержанием. Звуки, организующие гармонию и мелодичность произведения, его ритм на фонетическом уровне, оказываются связанными не только с птицами, их пением, но и с явлениями природы, временами года. Звук (...) становится не просто формальным подражанием голосам природы, но и выражением природного времени, его цикличности. В нем материализуются все явления и изменения природы» [5, с. 17]. Коло чайтны, мый Тима Вень гижодъясын кыв водитчанногъяслысь аслысполослунъ-яссо коло на туявны водзо.

Чуйм0м, шензь0м, муст0мт0м, дивит0м, CKÖpMöM, д0зм0м, шызь0м эмо-цияа реакцияяс дырйи позь0 казявны слогъяс выл0 юкл0м0н тэчасъяс либ0 торъякывъяс, шуам: а) шензяна реакция дырйи: - Кы-дзи, корасьны?! -Весь0п0ри ть0тыд да г0л0сыс быд0н cu6dic, дыр эз вермы шы сетны. [12, с. 159]; б) ск0рал0м дырйи: - Па-ра-зит! - кыдзк0 код юр0н нимтк ciüöc Се-нял0н батьыс, ырыштчис да швичнитiс в0сньыдик нь0рй0н [28, с. 212]; в) д0змана шуанног дырйи: - Гижам!.. - Гиж, гиж, кор-рес-пон-дент!.. [2, с. 94], да мук0д.

Туялан материалысь тыдовтчис, мый шуанногл0н кыв функцияяс верм0ны тырвый0 петк0дчыны оз с0мын юргана ловъя сёрниын, но и серпаса гиж0дъясын литературн0й герой вомгора ю0рын, код0с аслысп0л0са петк0дл0 быд гижысь ас произведениеясын. Шуанногл0н функцияяс да сыл0н выразительн0й позянлунъ-ясыс тыдовтч0ны гижысьл0н просодика торъя аслысп0л0слунъяс сёрниын петк0дл0м пыр. Ыджыд да тодчана роль серпаса гиж0дъясын геройяслысь сёрни шуанног серпасал0мын ворс0 гижысьл0н индивидуальн0й, торъя стиль, код1 ас-

нога, аслысп0л0са петк0дл0 геройыслысь юргана серс0.

***

1. Ануфриева А.З. Майбыр. Сыктывкар, 1989. 140 л.б.

2. Безносиков В.И. Köm менам шуд0й. Сыктывкар, 1985. 240 л.б.

3. Бондарко Л.В. Звуковой строй современного русского языка. М., 1977. 175 с.

4. Доронин П.Г. Вотчина юкл0м. Р0з0реннь0. Кык патрон // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 118-144 л.б.

5. Ельцова Е.В. Ритм прозы В.Т. Чисталева. Сыктывкар, 2013. 28 с.

6. Игнатов М.И. Юсьяс, донаяс, вай ж0 висьтал0й... Сыктывкар, 1988. 288 л.б.

7. Изъюров И.В. Миян грездса нывъяс. Сыктывкар, 1984. 352 л.б.

8. Изъюров И.В. 0стапл0н туй. Шуд // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 255-274 л.б.

9. Кодзасов С.В., Отряшенков Ю.М. Экспериментальные исследования ударения // Исследования по речевой информации. М., 1968. С. 91-107.

10. Кодзасов С.В., Кривнова О.Ф. Общая фонетика. М., 2001. 592 с.

11. Куратова Н.Н. Боб0нянь к0р. Сыктывкар, 1983. 200 л.б.

12. Куратова Н.Н. Аддзысьлам на тшук. Сыктывкар, 1995. 240 л.б.

13. Куратова Н.Н. Менам дона сик0тш - ожерелье0й. Сыктывкар, 2009. 750 л.б.

14. Некрасова О.И. Деепричастия в произведениях В.А. Савина // Вопросы финно-угорской филологии. Сыктывкар, 2014. Вып. 5 (10). С. 71-79.

15. Осипов И.А. Игнатьевна. Заводитч0м // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 274-291 л.б.

16. 0шя коми кыв. Морфология / Г.В. Федюнева кипод улын. Сыктывкар, 2000. 544 л.б.

17. Попов Н.П. Сш сь0д кым0р моз // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 66-74 л.б.

18. Попов А.В. Мыйсяма й0з. Сыктывкар, 1994. 272 л.б.

19. Пыстин И.И. Зурган. Вермам. Зук Ёгор // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 160185 л.б.

20. Савин В.А. Луча // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 15-38 л.б.

21. Сажин И.И. Ён тыш. Сё сикас. «Шева чуман» // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 80-118 л.б.

22. Светозарова Н.Д. Интонация в художественном тексте. СПб., 2000. 178 с.

23. Тимин В.В. Ракета видзбдб енэжб. Сыктывкар, 1990. 208 л.б.

24. Торопов И.Г. ^янлы водзб овны. Сыктывкар, 1980. 624 л.б.

25. Торопов И. Г. Оштб эн лый кыкысь. Сыктывкар, 1995. 352 л.б.

26. Ульянов А.В. Выль керка. Сыктывкар, 2003. 214 л.б.

27. Фёдоров Г.А. Повестьяс. Сыктывкар, 1979. 448 л.б.

28. Фёдоров Г.А. Ытва дырйи. Полошуйтчбм. Шуштбм кад // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 195-254 л.б.

29. Чисталев В.Т. Шог асыв. Вартысь Ёгор. Трипан Вась. Оги... дас куим миллион лыдысь // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 38-63 л.б.

30. Чисталев В.Т. Менам гора тулыс. Сыктывкар, 1980. 256 л.б.

31. Шахов Б.Ф. Гбрд дзоридзьяса сьбд шаль. Сыктывкар, 1989. 288 л.б.

32. Шестаков М.И. Пбжар. Разведка ббрын // Ытва дырйи. Сыктывкар, 1987. 144160 л.б.

33. Юшков Г.А. Чугра. Сыктывкар, 1981. 416 л.б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.